OH Onze spoorwegpolitiek in de naaste toekomst Japansche actie in het Noorden verwacht Nederland s weerbaarheid lucht gedemonstreerd in de Regeering verschaft kleinen boer bedrijfsmiddelen KIJKEN i: KOOPEH bj CLOECK „Alle nationale krachten mobiel" DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER Tankrijk zal vuur van aanvaller beantwoorden Groote branden te Sjanghai UJeerbericht Verzoeningspoging met tragischen afloop HAANDAG 23 AUGUSTUS 1937. 80e Jaargang. No. 10347. Uitgove der N.V. v.h. Trapman Co. Schogen. Zaterdagochtend heeft Jhr. Ir. O. C. A. ,van Lidt de Jeudc in de foyer van het Kur- haus te Scheveningen de luchtverdedigings dag geopend en tevens de tentoonstelling jvan schaal- en vliegende modellen, inge richt in de tweede foyer van het Kurhaus. Tot hen die de opening van den lucht- ;vcrdcdigingsdag bijwoonden behoorden: luit generaal J. J. B. Baron van Voorst tot Voorst, gep. Generaal C. J. Snijders, kapi tein-luit. ter zee J. W. Tcrmeijtclcn, sous chef van den marinestaf, Mr. Dr. L. N. Dec- kers, oud-minister van Defensie, vice-admi- raal A. Vos, chef van dc afdeeling mate rieel zeemacht., de heer H. C. H. van Ede ,van dc Pais, directeur van den luchtvaart dienst. van het ministerie van Waterstaat. In zijn welkomstrede zette Jhr. van Lidt de Jeude uiteen, dat deze luchtverdedigings dag ten doel heeft de nationale krachten, welke hier te lande en in overzeesche ge westen dienstbaar kunnen gemaakt wor den aan verhooging van nationale en inter nationale veiligheid, te ontwikkelen en een geest van weerbaarheid vaardig te doen worden. Het versterken van de bemanning onzer luchtvloot is hierbij de voornaamste factor. Na bezichtiging van de tentoonstelling, die o.a. een batterij luchtdoel-artillerie en een peloton luchtdoel-mitrailleurs, alsmede zoeklichten en luistertoestelten, werd ze geopend door luitenant-generaal J. J. G. Baron van Voorst tot Voorst, commandant van het veldleger, die de nadruk legde op het belang der luchtmacht bij aanval en verdediging. Hij noemde de. vliegmachine het oog van het veldleger. Nog voerdien het woord Ir. de Kok, d'ie een uiteenzetting gaf van doel en wezen der Verceniging voor nationale veiligheid en Generaal C. J. Snijders, die wees op de onheilspelendc internationale toestanden, waardoor de mogelijkheid niet is uitgeslo ten, dat ook wij in een algemccnen oorlog worden meegesleept. Om deze kans zoo klein mogelijk te doen zijn, dient ons militair apparaat in prima staat te zijn, opdat oen eventucele aanval ler wete, dat schending van ons grondge bied hom een krachtige tegenstander be zorgt. Maar niet alleen met geld kan een goed verdedigingsstelsel worden opgebouwd weerbaarheid moet ook leven in de har ten. Het luchtverdedigingsfonds doet een beroep, aldus generaal Snijders, op de gansche Nederlandsche jon gelingschap om zich mits vol doende aan de gestelde eischen in grooten getale aan te melden en beschikbaar te stellen ter opleiding tot vieger, wat tevens voor hen t deelnemen aan een heerlijke, opwek kende en prikkelende sport betee- kent en hun een eervolle nationale taak in het vooruitzicht stelt. Tenslotte sprak Minister van Dijk. die o.a zeide, dat voor Nederland in de verdediging het zwaartepunt ligt, hetgeen echter ook betcekcnt, dat van den aanval gebruik dient te worden gemaakt. Het luchtwapcn in Nederlandsche handen noemde dc heer Van Dijk een instrument tot bewaring van ons volksleven. Dc roeping van de overheid is dit volksbestaan te bewaren en de koste lijke goederen, als burgerlijke, staatkundige en nationale vrijheid, over te geven aan hen, die na ons komen. De demonstraties. Tegen het einde van dit korte, maar kernachtige aiinisterieele woord begon het even te regenen. Gelukkig maar even, want spoedig brak de zon door, zij het ook op bescheiden wijze. - Enkele minuten voor half vijf kwamen vijf zwarte stippen in het zicht Via den luidspreker in de muziektent op het terras van liet Kurhaus deelde majoor Zeegersvan den staf van de militaire luchtvaart mede, dat het de eerste groep van de demonstrec- rende luchtvlicgtuigen was. En inderdaad nauwelijks drie minuten later, daverden de 5 zware motoren der gevechtsvliegtuigen die bommenwerpers voorstelden, boven de Pier. Het was een buitengewoon boeiend schouw spel, dat diepen indruk maakte, vooral toen later aan den zuidelijken hemel 2 ander patrouilles, elk bestaande uit 3 vliegtuigen zichtbaar werden. De demonstraties, bestaande uit aanval len en verdedigen, waarbij van den boule vard af het luchtafweergeschut daadwerke lijk was ingeschakeld, hadden een vlot ver loop en werden besloten met een parade, waarbij de li demonstreerende vliegtuigen in eskaderverband van de zee uit laag over het Kurhaus vlogen. Hierna demonstreerden eenige vliegtuigen van den marine-vliegdienst, wier sierlijke evoluties rondom de Pier en boven het Kur haus den duizenden toeschouwers een dui delijk beeld gaven van de snelle wendbaar heid dezer oogcnschijnlijk plompe machi nes. Tot slot van deze vliegdemonstraties vlogen eenige sportvliegers met hun lichte toestelletjes in gesloten verband over de menigte. Maaltijd in het Palacehotel. De afdeeling Den Haag van het N. J. V. as des 's avonds< gastvrouw aan een maal tijd in het Palace-hotel te Scheveningen, waaraan een groot deel van de autoriteiten, die de demonstraties hadden bijgewoond, deelnam. Na afloop van den maaltijd werden opliet terras van het Kurhaus filmopnemingen van dezen dag vertoond. De demonstraties met zoeklich ten. De belangstelling van het. publiek voor de demonstraties met zoeklichten was over weldigend. De toeschouwers hadden plaats gevonden op de terrassen van café's en hotels, voorts op de Pier, op het strand en elders. Precies tien uur kwam de Dragon Fly van ir. J. E. F. de Kok, bestuurd door den heer H. M. Schmidt Crans, in de bundels van de zoeklichten. Weldra volgde een tweede toe stel, de Leopard Moth, ook van den heer De Kok, welk toestel de heer Asjes be stuurde. Af en toe wierpen de bestuurders roode lichtkogels naar beneden, ten teeken dat zij door de zoeklichten verblind werden. Deze werden dan voor één minuut gedoofd. Met het Wilhelmus werd de luchtverdedi gingsdag besloten. Drastische bescherming der Fran* sche koopvaarders. Het Franschc ministerie van Marine deelt mede, dat reeds op 22 April j.1. de minister aan de oorlogsschepen en luchtstrijdkrach ten der vloot voorgeschreven heeft zoowel in volle zee als in dc Fransche territoriale wa teren de Fransche koopvaardijschepen te be schermen tegen eventueele aanvallen, waar van zij het voorwerp zou kunnen zijn. Ieder Fransch oorlogsschip, dat kennis draagt van een incident in de watoren, waar het zich be vindt, moet het aangehouden of aangevallen schip te hulp komen en den aanvaller sei nen, dat het dit schip onder zijn bescherming neemt. Wanneer de aanvaller zijn onderne ming voortzet en vuurt op het koopvaardij schip, moet het oorlogsschip onmiddellijk met al zijn wapenen dit vuur van den aanval ler beantwoorden. NIEUWE STEUNREGELING. In verband met den moeilijken toestand, waarin het kleine boe renbedrijf, ondanks de getroffen crisicmaatregelen e.d. verschillende büzondere regelingen, die voor het kleinbedrijf golden, verkeert, heeft de regeering gemeend een bijzon dere steunregeling voor de noodlij- dei bedrijven in het leven te moe ten roepen. Van deze steunregeling kunnen alleen gebruik maken zij, d'ie op een bepaalden datum als grondgebruiker bekend stonden. De nieuwe maatregelen beoogen vooral door een krachtige, zoo mogelijk individu eele, voorlichting dc rationalisatie van dit soort bedrijven zooveel mogelijk te bevor deren. Het is gebleken, dat hoe gaarne ook het bedrijf dit zelf zoude wenschcn. deze rationalisatie als regel achterweg bleef, ter wijl de contante middelen ontbraken. Het ligt thans in dc bedoeling om voor zooveel noodig met overheidshulp deze kleine boeren in het bijzonder op het eigen bedrijf werkzaam te doen zijn, teneinde hen aldus in de gelegenheid te stellen de noo dige gelden te verdienen, die noodzakelijk zijn voor de rationalisatie van het bedrijf. Als basis voor den te verleenen steun zal dienen de bestaande steunregeling en wel in dien zin dat aan den kleinen boer voor zijn arbeid op het bedrijf zelf een bedrag zal worden uitgekeerd, waarbij rekening wordt gehouden met hetgeen een werklooze aan steun ontvangt in dc gemeente, waar hij woont, en het bedrag, dat hij volgens be paalde normen uit zijn bedrijf ontvangt. Het uit te keeren bedrag zal als regel niet in geld, doch in bedrijfs middelen worden verschaft, tenein de de zekerheid te verhoogen, dat dit bedrag ook inderdaad het be drijf, dus indirect ook den boer, ten goede komt. Voor zoover de noodige gelden bij de uit voering dezer regeling voortvloeien uit het feit, dat de verminderde inkomsten het ge volg zijn van het wegvallen van den arbeid, dien de kleine boer als regel vond bij der den, zullen deze gelden gevonden moeten worden door de gemeenten met subsidie uit het werkloosheidssubsidiefonds. Voor zoover dit niet het geval is, zal het Landbouwcri sisfonds bijstand moeten verleenen. De uitvoering van deze regeling komt, in samenwerking met het departement van so ciale zaken,, in handen van den dienst voor de kleine boerenbedrijven. Het ligt in de bc doeling, dat plaatselijk locale commissies worden ingesteld, die met de ambtenaren van den Landbouwvoorlichtingsdienst van den Rijkswerkverschaffingsdienst menwerken. Zoo eenigszins mogelijk zal nog dit najaar deze regeling in werking treden. Voorbijrijden van kleine stations Steeds moderner materiaal Dit nummer bevat 8 pagina's en hoogere snelheden In een onderhoud, dat Ir. E. C. W. van Dijk, directeur van de Ncd. Spoorwegen toe stond aan een redacteur van het Hdbld., deelde dc spoorweg-deskundige mede, dat met het oog op de zeer groote kosten voor- loopig wordt afgezien van de electrificatie der lijn Dordt-Roosendaal, zoodat van een clectrisch verkeer Amsterdam-Brussel voor- loopig nog wel niets zal komen. Belangrijke mcdcdeelingcn deed Ir. van Dijk over dc spoorwegpolitiek in de naaste toekomst. Het ligt in dc lijn van onze algemcene po litiek, om de snelheid zooveel mogelijk op te voeren, waardoor wij als vanzelf gedwongen worden tot een knooppuntendienst. Doordat wij verschillende kleine stations gaan voorbij rijden, kan de snelheid worden opgevoerd. Dit is een groote vooruitgang en verbetering. Als voorbeeld wijst Ir. van Dijk op Zwolle- Deventer, waar de treinen niet meer stoppen en waar voor de tussehengelegen plaatsen een autodienst rijdt. In 1938 zal een vrij groot aantal kleinere stations door de treinen voorbij gereden worden. Men krijgt dan meer sneltreinen, die alleen op de grootere plaatsen stoppen. Van die kleinere plaatsen naar de groo tere en omgekeerd, zal de autobus het verkeer bedienen in aansluiting op de treinen. Beide vervoermiddelen komen dan meer tot hun recht. - Zal, wanneer dit in dc toekomst uitge breid wordt, dat autovervoer door dc A.T.O. geschieden? - Dat zal slechts ten deele het geval zijn. Men zal voor dit locale verkeer bestaande particuliere autobusondernemingen inscha kelen, zooals reeds geschiedt. Vele kleine plaatsen die door de treinen voonbijgereden worden, betoogen, dat zij daardoor geschaad worden. Men wil liefst van twee wallen eten, een spoorweg- en een autobusverbinding. Maar dit is economisch natuurlijk niet te verdedigen. En in ons stelsel worden de belangen van het reizen de publiek ook zeer goed behartigd en wordt de reissnclheid belangrijk verhoogd. Hoofdzaak is dus in '38 vooral, dat we meer spoorwegknooppuntcn krijgen, met daarnaast aansluitend motorverkeer op den weg. De spoorwegen en dit wil ik hier toch nog eens naar voren bren gen zullen het verkeer moeten houden op de langere afstanden èn op lijnen met een druk verkeer. Wat dit laatste betreft, hienbij denk ik ook aan het forensenverkeer, dat onmo gelijk met busverkeer bediend kan worden. CHINA Het schijnt, dat de Japansche troe pen zich voorbereiden op een grooter actie in Hopei en Tsjahar. Verschei dene escadrilles Japansche bombar dementsvliegtuigen zijn over Peiping gevlogen in de richting van Liang- siang, waar de Japansche troepen zich voor het offensief schijnen ge reed te maken. Chineesche waarne mers zijn van meening, dat het doel van de Japansche legerleiding is door te dringen tot Panting. Den geheelen dag werd te Peiping artillerievuur gehoord. Ook in de omgeving van Nankau werd fel gestreden. Volgens mededee- lingen van Japansche zijde zijn hier drie Chineesche divisies geconcen treerd. Japansche vliegtuigen hebben de Chineesche stellingen ten noor den van Nankan bestookt, waarbij zij het Chineesche hoofdkwartier hebben getroffen. Het Japansche leger in Mandsjoekwo heeft de Chineesche troepen, die uit Sjensi opruk ten naar Noord-Tsjahar teruggeslagen. Verder wordt gemeld, dat in de omgeving van Peiping schermutselingen zijn gevoerd tusschen Japansche soldaten en Chineesche militairen, in burger gekleed, die zich in de dorpen rond Peiping hadden verborgen. Hevige strijd in Sjanghai. Den geheelen dag door is bij Sjanghai ver- woed gestreden. De Chineezen poogden de Japansche mariniers tc dwingen zich terug te trekken, waarbij zij voor den eersten keer gebruik maakten van tanks. De „Izoemo" beschoten. Een bende Chineezen in burger heeft het vuur geopend op het Japansche vlaggeschip „Izoemo", doch de bemanning verdreef de Chineezen. Chineesche vliegtuigen hebben de Japan sche stellingen bestookt, doch zij wierpen geen bommen naar de „Izoemo". De Chinee zen beweren, dat zij met hun artillerie heb ben belet, dat Japansche troepen te Woe- soeng aan land werden gezet onder dekking van een spervuur van de Japansche vloot. Ook bij Poetoeng werd een landingspoging verijdeld. De Chineezen verklaren, dat ner gens Japansche troepen aan land konden worden gezet. Van geloofwaardige zijde wordt gemeld, dat de eerste en tweede divisie van het Chi neesche leger, de 87ste en 88ste divisie bij Sjanghai hebben afgelost. Deze beide divisies zijn de trots van het Chineesche leger. De geweldige branden, welke reeds Za terdag woedden, hebben ook de eigendom men der buitenlanders in het Oostelijk deel dor stad aangetast. De Briftsche verliezicn te Sjanghai worden geraamd op zes millioen pond sterling en de schade wordt van uur tot uur grooter. Gis terenavond woedden dertien groote branden in de wijken waar gevochten wordt. De Japansche artillerie antwoordde op het vuur van de Chineesche kanonnen op het Japansche consulaat door het beschieten van Poetoeng en van de Chineesche stellingen ten zuidwesten der stad. Het protest der vlootvoogden. In hun protest hebben de commandanten der buitenlandsche vloten aan de Japansche marineautoriteiten verzocht de Japansche oorlogsbodems terug te trekken tot een hal ve mijl stroomafwaarts van de Tuinbrug aan de samenvloeiing van Wangpoe Soetsjau. Mislukte poging. Japansche landings- Sinds drie dagen aangekomen Japansche versterkingen hebben onder dekking van een hevig geschutvuur der Japansche vloot getracht in den nacht te Woesoen aan land te gaan. Zij werden echter teruggeslagen door dc Chineesche infanterie en artillerie. Dc Japansche rcgecring zou den opperbc velhcbber van het Sjanghaifront admiraal Hasegawa, bevel hebben gegeven het Ja pansche front in te korten om de ontsche ping van versterking af te wachten. Verklaring van een Japansche lnchtvaartcommandant. De commandant van een Japansche lucht vlootccnheid heeft tegenover de pers ©en verklaring afgelegd, waarin hij o.m. zeide „Wij hebben bijna alle belangrijke Chi neesche luchtbases onbruikbaar gemaakt De Japansche vliegers nemen geen valscher men mee, maar dolken en hebben opdracht harikiri te plegen, wanneer zij een nood landing moeten doen. Eerst moeten zij dan hun toestel in brand steken. Door de moei lijkc navigatie-omstandigheden hebben de Japansche luchtstrijdkrachten bijna een derde deel harer toestellen verloren toen voor de eerste maal een aanval werd on dernomen op een Chinecsch vliegveld." Japanneezen ontruimen Tsingtau, Volgens een bericht van het Japansche telegraafagentschap ontruimt de Japansche bevolking ook het gebied van Tsingtau. Hiermede wordt de laatste toevlucht der Japansche bevolking aan do Chineesche kust practisoh opgegeven. Vooreerst zijn slechts nog eenige eenheden der Japan sche landingstroepen achtergebleven. Volgens een mededeeling van hetzelfde telegraafag-civtschap moet rekening gehou den worden met de mogelijkheid van mili taire operaties ook teil bruiden van Tsing tau. DE BILT SEINT: Verwachting: Matige tot zwak ke Noordelijke tot Noordwes telijke wind, gedeeltelijk be wolkt, waarschijnlijk droog weer. weinig verandering in temperatuur. Verder© vooruitzichten: Krii pende wind, aanvankelijk gedeeltelijk bewolkt, later weer toenemende bewolking weinig of geen regen. Voor heel veel plaatsen (vooral de groo tere steden), zullen bij de dienstregeling van Mei 1038 de treinen regelmatig op be paalde, gemakkelijk te onthouden, tijdstip pen vertrekken. Om oen— nog niet vast staand voorbeeld te noemen: uit Zwolle om 6.32. 7.32, 9.32, 11.32 enz. Zal dit voor veel meer plaatsen het geval zijn dan thans? We zullen het zooveel mogelijk door voeren, want het is ten gerieve van het publiek! Hoezeer de snelheid in de toekomst zal worden opgevoerd, mag blijken uit de volgende rijtijdverkortingen. Amsterdam Utrecht zal worden afgelegd in 21 minuten, AmsterdamArnhem in 1 uur, Amsterdam Maastricht in 2 uur 25 minuten en Am sterdamHengelo in twee uur. Daze snelle d'iensten zullen door diesel electrisch materieel worden gereden en flitstreinen heet en. Ook de snelheid van de stoomtractie zal echter in 1938 worden opgevoerd. In het algemeen, zoo besloot de Direc teur der Nederlandsche spoorwegen het ge sprek, neemt het reizigersvervoer, ook dat naar het buitenland, den laatsten tijd toe! 't Is niet alleen de vacantietijd (o.a. met de drukbezette „Hopla"-treinen; er was een week van 3000 en een week van 4500 met dergelijke reizigers!), die mij aanleiding geeft tot deze uitspraak. Is ook het goederenvervoer stijgende? Dit is inderdaad in verheugende mate het geval. Zou een drukker vervoer aanleiding kunnen worden tot tariefsverlaging voor het reizigersvervoer? Op dit oogenhlik zullen de spoorwegen de tarieven voor het reizigersvervoer nog niet kunnen verlagen. Als dit het geval kan zijn, dan zullen wij zeker niet schromen, er toe over te gaan. Maar zij doen reeds zooveel als mogelijk is om liet publiek te gerieven (avondretours goedkoope treinen enz.). Gisterenmiddag hoeft de 23-jarige ijzer werker .1. J. S. die sedert eenigen tijd in onmin leeft met zijn 19-jarige echtgcnoote H. V. V., na een mislukte poging om tot een verzoening te komen, op dc Nesserdijk onder Rotterdam, zijn vrouw een aantal steken met een dolkmes toegebracht en daarna de vlucht genomen. Omtrent de toedracht is gebleken, dat beide echtgenooten Woensdag aanstaande een definitieve beslissing in hun echtschei dingsprocedure moesten nemen. De man, die wist dat zijn vrouw met haar moeder en haar kindje, Zondagmiddag een bezoek aan eenige familieleden zou brengen, is het drie tal gevolgd en heeft de vrouw op den Nesserdijk ingehaald en aangesproken. Toen zij weigerde om hem Woensdag in de verzoengingskamer te ontmoeten, heeft hij een dolkmes te voorschijn gehaald en haar in het wilde weg eenige steken toe gebracht. Toen hij zag dal zijn vrouw ineenzakte, nam hij de vlucht in de rich ting van Rotterdam, waar hij. door de politie, die dor eenige omstanders gewaar schuwd was, in hechtenis genomen. Deze trof hem aan met snij wonden aan hals en polsen, hetgeen er op wijst, dat hij getracht heeft zich zelf het leven te benemen. Na een eerste verhoor op 't politiebureau Hoflaan, is hij naar het ziekenhuis aan den Coolsingel overgebracht, waarheen men ook zijn vrouw per ziekenauto van den genees kundigen dienst, had vervoerd. BOSCHBRAND IN DE VEREEN. STATEN, Zes dooden. In de nabijheid van Cody (Wyoning V.S.), woedt een hevige boschbrand, welke reeds 200 H.A. heeft aangetast. Reeds zijn zes per sonen in de vlammen omgekomen en zijn veertig personen gewond, terwijl nog één wordt, vermist. Men vreest, dat het aantal slachtoffers nog grooter zal worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 1