R.K. Handclscursus en nog wat Langendijker Groentenveilingen Roomsch-Katholieken koopt bij uw geloofsgenooten Niet-Roomschen koopt bij uw gelijkgezinden Hoe denken de Katholieke Middenstanders hierover Dinsdag 24 Augustus 1937 Tweede blad INGEZONDEN Deken Kuijs adviseert: en De Heer Brouwer vraagt: De Eerw. Heer Deken Kuys geeft in het Sch. Dgbl. onder het hoofd: Nog eens de R.K. Handelscursus, antwoord op een in gezonden stuk in ons blad van den heer Brouwer, directeur onzer Handelsavond school, waarin deze critiek had geleverd op de woorden van den heer Deken gespro ken op de oprichtingsvergadering der R.K. Handelscursus. Deken Kuijs schrijft Het verslag in het Schager Dagblad van de vergadering van den R.K. Middenstand, welke belegd was om te komen tot de op richting van een R.K. Handelscursus in Schagen, met het oog op de Vestigingswet heeft stof opgejaagd. Laten we eerst zeg gen, dat we met groote blijdschap kunnen vaststellen dat wat de R.K. Federatie van den Middenstand in het gewest Noord- Holland van Schagen verwachtte, ook door Schaffen zal gedaan worden met de mede werking van 't Zand. 't Veld, Tuitjenhorn, Waarland. Wij hebben dus niet anders ge daan dan wat de ordening als plicht heeft voorgeschreven en telkens als er stappen worden gezet op dezen weg, hopen we dat de Katholieken het voorbeeld van den R.K. Middenstand, nu gegeven, zullen volgen. Principieel in alles en tegenover allen en hoog ons vaan van de Christelijke liefde. Afstooten, willen we niet, wel echte en niet geveinsde toenadering en onderlinge liefde, klaar de tijd eischt onverbiddelijke ver nietiging van neutraliteit, 't Gaat nu en wie dat niet ziet is ziende blind en hoo- rende verstaat hij niet om te groote be langen, neutraliteit' is uit den booze. Kan nooit en vooral in het zeer ernstige tijds gewricht dat wij beleven iets goeds ople veren. op geen enkel gebied. De strijd wordt gestreden in twee kampen. Voor of tegen God, d.w.z. voor de waarheid, voor het heil der mcnschen of tegen het heil der menschen. Dat 't zoover is gekomen is de schuld van de verderfelijke neutraliteit, die heel ons volk en niet alleen het onze heeft aangetast en zich nu zoo verschrikke lijk aan de wereld openbaart. Kinderen Gods zijn wij allen, elk menscbcnkind dankt zijn bestaan aan God, heeft zijn leven van God. dankt al zijn gaven en vermogens aan God en geen schepsel op aarde bestaat een enkel oogenblik zonder den alles en allen beheerschenden en in stand houdenden wil van God. 't Is de reinste onzin, een bespottelijke vertooning, een dwaze aanmatiging van den nietigen inensch, zijn armzalig vuistje te ballen in opstand tegen God, en tot dien onzin, die dwaasheid, dat potsierlijk gedoe leidt elke neutraliteit. Die neutraliteit moet. geweerd overal en altijd en vooral door de nu le vende menschen en met alle kracht, want dat is de oorzaak, daar ligt de schuld en laat ons het eerlijk bekennen en er rond uit voor uitkomen en op onze schuldige bonsten kloppen. Schuldig in zeer hooge mate is de neutraliteit in den Katholiek, •en de neutraliteit van de Katholieken staat schuldig aan den gruwel dien wij beleven: Het kind van God in openlijken strijd te gen God. Wat is nu plicht van ons Priesters? Af stooten en in de klauwen der Godloozen jagen de menschen met wien wij dagelijks leven en dagelijks de bewijzen van eerlijke vriendelijkheid geven. Wat heeft de heer Brouwer een geheel verkeerd idee van een priester, als hij boven zijn ingezonden stuk plaatst: De magogie van Deken Kuys. 't Zou ons te ■doen zijn geweest om de Katholieke mid denstanders aan te zetten en op te wek ken tot haat en afkeer van de leeraren en leerlingen van de Openbare Handelsavond school, en om applaus van het gehoor. Neen Directeur, neen, mijn vriendelijke groet voor allen is eerlijk en oprecht, ik erken in U een Kind van God en niets zou mij liever zijn, dan dat die vriendelijke gropt door allen ook vriendelijk werd be antwoord, vooral in Schagen waar we el kander bijna allen kennen. Dat vriendelijk zijn zou huichelen zijn, Onoprecht zijn, on eerlijk zijn! Dat neem ik niet! Daar dank ik voor! mijnheer, de Directeur. De priester is voor iedereen, ook voor U en heeft ook voor U de kennis der Waarheid, en wil die ook U meedeelen. al is het dan maar door zijn vricndelijken en beleefden om- Rang. De priester geeft niets om applaus, dat niet uit eigen overtuiging en instemming voortkomt. Alle. uiterlijk gedoe en alles wat onoprecht en huichelarij is. verfoeien wij, bestrijden wij. veroordeelen wij. Vraag het degenen die mij telkens weer hooren of komt U zelf overtuigen, altijd weer treden we op tegen dat enkel en alleen in naam en uiterlijk Katholiek zijn.dat schaapachtige onredelijke van zoovelen helaas' van ons. Maar de mannen die applaudiseerden dien avond voelden mee dat de spijker op zijn kop geslagen werd. 't Applaus was niet voor den spreker maar voor onze Roomsche voorouders, die met geweldige offers het lager onderwijs in Christelijken geest, in Katholieken geest hebben doen geven aan ons en de jeugd hebben onttrokken aan den fatalen en verderfelijken invloed van de neutraliteit onzer openbare scholen en het bewees, wat niet alleen uit handgeklap maar ook uit daden, uit daden die waar schijnlijk offers en groote offers zouden meebrengen, dat ook zij gereed staan het erfdeel der vaderen te verdedigen en het voodbeeld der voorouders te volgen: het onderwijs in alle geledingen Katholiek, de Katholieke jeugd onderwezen door Ka tholieke leeraren Geen neutraliteit in de op voeding, en onderwijzen en ontwikkeling bijbrengen is een stuk opvoeding. Dat men in ons voor het meeren- deel nog Christelijk Vaderland, het opvoeden van de jeugd op de neu trale scholen, die in ontzaggelijk veel gevallen het program van de onderwijswet niet nakomen en de kinderen niet opvoeden tot maat schappelijke en Christelijke deugd, maar. en hier ligt de oorzaak van de ellende die wij beleven, in vol slagen onverschilligheid voor alle hooger leven. Of zelfs tot Iets er- gers, want onder de onderwijzers van de openbare scholen zijn de socialisten en godloozen bij honder den te tellen- Dat men dat opvoeden van de jeugd op de openbare scholen aan zulke krachten toevertrouwt is al heel en heel erg. Tuinders vragen om meer steun een zeer gerechtvaardigd ver zoek de Langendijker tuin bouw heeft het inderdaad nog slecht en er is nog groote achterstand er zal zooveel mogelijk geholpen worden wat is „zooveel mogelijk"? geringere aanvoer van aard appels bonken lager andere soorten goedkoop slechte prijzen voor tomaten geringe aanvoer weer lage prijzen voor roode kool draait sojns door idem gele te lage prijs voor witte kool weinig aanvoer zilvemep hooge prijs meer aanvoer gele uien een zacht prijsje varieerende prijzen voor slaboonen vrij groote aanvoer prijzen snij- boonen idem aanvoer gering weinig bieten en te lage prijs druiven lager andijvie slecht aanvoer komkommers. Het is inderdaad niet te verwonderen, dat de tuindersorganisaties er bij de betrok ken instanties op aandringen, dat de tuin bouw, en in het bijzonder die aan Langen- dijk en omgeving, wat beter wordt ge steund. Het gaat den laatsten tijd weer bedroevend slecht. Wel is het met de vroege aardappelen iets beter geloopen, doch die verbetering is niet van dien aard geweest, dat iets van den achterstand kon worden ingehaald. Wat de steunuitkeering betreft, deze heeft nog slechts gedeeltelijk over het eerste kwartaal van 1937 plaats gehad. Ze is bovendien niet afdoende. Het weinige geld, dat de tuinders hebben ontvangen, smolt weg als sneeuw voor de zon. Terecht, wordt nog geklaagd over te hooge vaste lasten, te hoog in vergelijking met de prijzen, die voor de producten worden gemaakt. Leden van den Ned. Tuindersbond hebben over een en ander hun nood geklaagd bij den regeeringscommissaris, die er van overtuigd was, dat de toestand van den Langendijker tuinbouw slecht was en hij heeft, althans volgens wat we daarover in de krant lazen beloofd, zoo veel mogelijk te helpen. Een rekbaar begrip. Men kan er alle kanten mee uit, omdat hij zelf dat „zooveel mogelijk" vaststelt. Mocht niet aan de verwachtingen van de tuinders worden voldaan, dan zal het hun wel Daarom keert het christelijk deel van ons volk zich af en richt christelijke scho len op om daar hun kinderen te beveiligen tegen den invloed van neutraliteit, wat 't zelfde is als onverschilligheid. Waar toch is dat leger van Godloozen gekweekt? Waar hebben ze die onverschilligheid voor alle hoogere begrippen geleerd, zoodat de stumpers nu als Kinderen van God hup armzalig vuistje opheffen tegen God? Wij Katholieken minachten geen men schen, dat is voor ons allen zonde, kwaad, ongeoorloofd, maar wij verfoeien en verach ten onverschilligheid, godsdienstloosheid, leugen, dwaling en misleiding, dat is gedoe van menschen, maar de menschen niet. Ook neem ik het den Directeur niet kwalijk, dat hij voor 't neutraal onderwijs zijn beste krachten geeft waar hij kan. Het zou dwaas wezen, anders van hem te eischen, omdat hij niet anders kan en niet beter weet cn gentleman genoeg is om niet te hinderen zijn leerlingen, die christelijk zijn. Verstaat U het woord zielenronselaar goed, ligt dat in de aangehaalde woorden: „Het neutrale onderwijs moge Goedkooper zijn, wij Katholieken verkoopen echter voor geen paar rijksdaalders de zielen van onze toe komstige mcnschen." Neem mij niet kwalijk Directeur, beide leden ziel en ronse laar doet U geweld aan. Dat heeft hier geen zin, en in geen enkel opzicht ligt er reden in deze woorden te veronderstellen dat ik leeraren en leerlingen der neutrale school dit zou aanwrijven. Maar wij passen voor neutraliteit op elk gebied. Wat men is moet men goed zijn en geheel zijn, in den ken, begeeren, spreken en doen. De neutraliteit van onze Katholieken is de verschrikkelijkste vijand, die wij altijd weer bestrijden, want niets is wanstaltiger en verachterlijker dan een neutraal Katholiek Dan het onzakelijke dat zich in het vetge drukte stukje als zakelijk aandient. Wie van de Katholieken van Schagen meent zich van de andere burgers te moeten isoleeren? Als we daardoor gevaar loopen neutraal te doen en te spreken dan houden we ons ver af. Maar we doen niets liever dan toe nadering zoeken. We vieren samen feest en eeren ons vorstenhuis en vaderland samen, en willen samenwerken in het streven om Schagen omhoog te voeren, en de zaken in Schagen te doen bloeien. Dat wij de Katholieken aansporen om vooral hun geloofsgenooten te steunen in zaken en bedrijven, ligt eenvoudig aan het klagen der Room sche zakenmenschen, dat de pastoor of 1 Kerkbestuur of de zustere, of Katholieken hen voorbijgaan en daar zijn ze zeer zakelijk in ofschoon het voor de hand ligt, dat zij de anders denkenden beter bedienen gelijk een Roomsche klant door de andersden kenden nauwkeurig bediend wordt. Het liever Turksch dan Paapsch is nog niet gegeven zijn te bewijzen, of al het mogelijke is gedaan, om in den nood toestand te voorzien. Men spanne zijn verwachtingen dus maar niet al te hoog. We weten intusschen wel, dat het er in tal van tuindersgezinnen heel slecht voor staat. Men sukkelt maar voort en men komt in steeds moeilijker omstandigheden. Er wordt veel te weinig van de akkers gehaald en er moet zoo veel betaald wor den. Als de regeeringscommissaris eens een weekje doorbracht in tuindersgezinnen en hij zou dan tegelijkertijd de winst-en en verliesrekening eens nagaan, hij zou ongetwijfeld bekennen, dat er armoe geleden wordt. De aanvoer van aardappels verminderde sterk. De meeste komen nog aan de veiling te Noordscharwoude. Die vermindering geldt vooral de Schotsche muizen. Eigen heimers komen er meer. Werden de bonken gedurende gcruimen tijd voor aanmerkelijk hoogere prijzen verkocht dan de gewone schotten, dit is nu veranderd. Aanvankelijk brachten de bonken nog 3.of iets meer op. Later zakten de prijzen in tot 2.60 a 2.80, soms 2.90. Gewone Schotten brach ten soms ook iets beneden 3.op, doch meerdere partijen brachten het tot boven 3.toen de bonken daar beneden ble ven. Drielingen werden voor 1.60—2.— verkocht. Een enkel partijtje puike blauwe Eigenheimers bracht het tot. 3.—. In de tweede helft der week brachten ze meestal niet meer dan 2.— tot 2.30 op, bij uit zondering liepen ze tot 2.60 a 2.70. Blanke Eigenheimers waren iets hooger. Er werden er nog voor 3.10 a 3.40 verkocht. De meeste brachten 2.50 a 2.70 op. Duken daalden iets in prijs, zoodat ze verkocht werden voor 3.10—3.40 met een enkele uitzondering beneden dien laagsten of boven den hoogsten prijs. Ongeveer 35 spoor wagons werden aan beide veilingen ver handeld. Voor klasse A, maat 28/35 was 5.306.besteed, voor B dezelfde maat 5.— tot 5.30 en voor C 4.80. Tomaten werden er maar weinig aange voerd. De belangstelling voor dit product was zeer ongeanimeerd. De groote moeilijk heden voor den uitvoer waren hiervan de voornaamste oorzaak. De A-kwaliteit bracht slechts 4— tot 4.90 op. B bracht het slechts tot 4.20, terwijl voor C en CC niet meer dan 4.werd gemaakt. lang niet uitgestorven en als tegenwicht spo ren wij aan: Geloofsgenooten denkt aan el kander, en we weten heel goed, dat de be kwaamheid en de waar en de bediening en de prijzen toch altijd 't eerst in overweging komen. Zorg dat je je zaak behartigt en je klanten goed bedient en je vak goed uit oefent, dat geeft meer dan alle aansporingen. Dat is onze leus. De logische zegge en schrijve logische ge volgtrekking zou daaruit zijn volgens den Directeur: Verkoop niet aan andersdenken den. Logica is uw vak niet. De logische ge volgtrekking uit die aansporing is niet an ders dan: andersdenkenden, denk aan uw ge lijkgezinden. Dat is echter voor geen andere richting noodig omdat men 't nu eenmaal altijd op de Katholieken gemunt heeft, en in den laatsten tijd zouden we zeggen deelen ook de streng Christelijken in den afkeer, maar de Room- schen zet men o zoo graag achteruit. Er bestaat hier ook een politiek, die met de Katholieken liefst geen rekening houdt. Schagen munt wel uit daarin. Hoeveel van de gelden die aan tractementen en arbeids loon uit de openbare kas worden betaald komt er terecht in de beurs van de Katho lieke burgers? Weet U dat. Informeer eens en schaam U over zulke onbillijkheden bij 't bestuur. Onze bewaarschoolsubsidie tegen over het kapitaal dat aan de openbare bewaarschool wordt ten koste gelegd Weet U dat? Zijn wij katholieken, even waardige burgers? en is het te verklaren dat wij achtergestelden elkander helpen? Komaan, zie het onredelijke van Uw schrijven in en het redelijke van de oprichting van de Roomsche Han delsavondcursus. 't Is uitvloeisel van onzen afkeer van alle neutraliteit en noodzakelijk in onze organisatie. Er is bij ons leiding in alles en juist de machtige Roomsche organisatie is niet de geringste kracht tegen Nationaal Socialis tische dwingelandij en Communistische ver warring. Die kracht komt heel de maat schappij ten goede. Dat U hiermede de neutrale Katholieken tegen de manier van doen en tegen de woor den van hun deken opzet en in 't gevlei komt, is een succes dat ik U gaarne gun. Even handig als de mooie aanlokkelijke ad vertentie in ons parochieblad over de finan- cieele zijde van het handelsonderwijs. Wij gunnen U dat succes gaarne, cn zullen het gevolg daarvan rustig over ons laten komen, maar vergeet nooit dat we geen verdeeldheid en haat strooien maar liefde en eensgezind heid prediken en voor allen klaar staan om te helpen waar we kunnen, cn dat de Room sche kracht niet gebroken wordt, en de eens gezindheid onder de goede katholieken on verminderd blijft, parallel met de gezond heid van hun herder. DEKEN KUYS. Het antwoord van den Heer Brouwer: M. de Redacteur, Een plaatsje in Uw blad zou mij welkom zijn om Deken Kuys te antwoorden: Om op alles een antwoord te geven, zou ik te veel ruimte van U vergen. Ik zou dan een hele Schager Crt. nodig hebben. Met de roode kool liep het weer slecht. Nu de mogelijkheid van uitvoer naar Duitschland open staat, komt er hopelijk wat verbetering. Aanvankelijk draaide er nog al wat door. Zaterdag werd ze alle verkocht. De prijzen bleven slecht De mooiste partijen, sorteering van 2 a 3 pond, brachten 1.50—1.70 op. Grootere gingen voor 1.of iets meer weg. Ongeveer 35 spoorwagens kwamen aan beide veilingen samen, aan die te Broek verreweg het meeste. Gele kool kwam er heel wat minder. Ook hiervoor was niettemin de stemming vrij lusteloos. De mooiste kool bracht het tot 2.of iets meer. De grootere soorten werden voor 1.— tot 1.60 verkocht, wat natuurlijk een veel te lage opbrengst be- teekent. Veel grooter was de aanvoer van witte kool. De allermooiste brachten het tot 1.30; veel werd voor 1.— tot 1.10 ver kocht, terwijl een gedeelte zelfs niet meer dan 80 a 90 cent opbracht. Door de zouters wordt reeds een flink kwantum afgenomen. Met den aanvoer van zilveruien was het niet veel meer gedaan. Hot weer lokte er bovendien ook niet voor uit.. Voor zilver- nep was anders goede belangstelling; zoo zelfs, dat de prijs sterk opliép cn er van 14.tot 15.per 100 kg voor werd betaald. Zilverdrielingen brachten 4.50 4.70 op, uien 60 cent tot 1.Veel groo ter was de aanvoer van gele uien. Nep werd voor 5.tot 5.80 verhandeld, drieb'ngen voor 2.50—3.10 en uien voor 2.70—4.al naar gelang van kwaliteit.. Er kwamen veel slaboonen aan de markt, vooral aan die te Broek op Langendijk. De prijzen liepen vrij sterk uit elkaar, meestal een gevolg van kwaliteit Zoo werden er partijtjes verkocht voor 9.40, voor 9.60, zelfs voor 10.40. Er gin gen er echter ook voor 4.of iets meer door de klok .Zoo was het ook met, de snij- boonen, waarvan de aanvoer echter veel geringer was. De mooiste brachten tot ruim 8.op, er werden echter ook mooie par tijtjes voor 6.verkocht De minder mooie golden 4.of iets meer. De aanvoer van bieten was niet groot. Niettemin was de prijs laag. De mooiste brachten iets meer dan 2.— op; overigens bleven ze iets beneden 2. Voor andijvie werd ook weinig betaald: 70 cent, soms 90 cent, bij uitzondering 1.voor prachtig goed. Druiven liepen vrij sterk in prijs terug. Frankenthalers werdien voor ruim 29. verkocht, Alicante voor ongeveer 25. i Komkommers deden 1.50—1.80. D. H. ROODHUYZEN Co. n.v. MAKELAARS suiker - rubber - koffie - cacao per contract Amsterdamsche Liquidatiekas N.V, SUIKER. RUBBER. KOFFIE. CACAO. KATOEN. ALLE GRANEN ENZ. TER BEURZI VAN LONDEN. LIVERPOOl, NEW VORK. CHICAGO. WINNIPEG, ENZ- DAM 2* Telefoon No. 30012-31012 AMSTERDAM-C Bern NI* 2. TeUf. 30012 Telegramadres: CARLOS-AMSTERDAM Daarom bepaal ik mij tot de hoofdzaken- Deken Kuys verdeelt zijn stuk in twee- en: het zakelijke en het onzakelijke deel. Ik wil hem daarin volgen. Eerst dan het zakelijke deel: Ik meen. na verschillende malen dit stumperig Nederlands gelezen te hebben, dit deel te kunnen samenvatten in de vol gende zinnen: Neutraliteit is, overal en ten allen tijde, uit den boze en heeft de rampen over de mensheid uitgestort. Neutraliteit in onderwijs en opvoeding heeft de mensen in opstand tegen God ge bracht. Mijnheer de Redacteur, ik meen sterk te moeten betwijfelen, of deze uitspraken juist zijn. Als het waar is dat in de laatste jaren de mensen zich van God afwenden, dan is dit zeker niet toe te schrijven aan de neu traliteit der openbare school, d.i. aan de eerbiediging van ieders geloof. Want op de openbare school in Nederland gaat slechts 1/3 der Nederlandse jeugd en nog geen 1 der Katholieke jeugd. Als de jonge mensen van de godsdienst, niet wil len weten (een uitspraak, die ik voor re kening van Deken Kuys laat), dan ko men deze afvalligen van de bizondere secte- scholen en niet van de openbare school. In 't zelfde nummer van 't Schager Dagblad, waarin mijn geachte bestrijder schrijft, staat het volgende: Prof. Kors O. P. en pater Timmer S. T. constateren bij de Katholieke jeugd een. ontstellend te kort aan godsdienstkennis een „lek" in de Katholieke gemeenschap, cn in de steden een schrikwekkend grote afval. Welnu, de hierbedoelde jeugd heeft haar onderwijs op de Katholieke school genoten. En Deken Kuys, ik ontzeg U het recht hiervan de neutrale Openbare School de schuld te geven. Ik ontzeg U bet recht, zonder enige bewijsvoering, neer te schrijven, dat in ontzaglijk veel gevallen, het program van de onderwijswet niet wordt nagekomen, dat de openbare school de kinderen niet heeft opgevoed tot maat schappelijke en Christelijke deugden. Dit is: een schandelijke beschuldiging, die èn de onderwijzers der openbare school èn de Rijksinspecteurs op de meest grievende wijze beledigt. Deken Kuys, het schijnt, dat geen middel te min is om de i)pen^ bare School te besmeuren. Ook buiten onze grenzen is volgens Deken Kuys de neutraliteit de bron van alle kwaad. Mag ik hem het volgende on der 't oog brengen: Het Duitse volk heeft voor 90 pet. tot 1931 onderwijs ontvangen op Katholieke scholen en Evangelische scholen; slechts 10 ontving onderwijs op openbare scho len (zie daaromtrent de statistiek, die voorkomt in de Telegraaf van 20 Aug.); het onderwijs en de opvoeding der jeugd was in Spanje eeuwenlang in handen der Katholieke kerk: in Mexico werd het onderwijs steeds door Katholieken gegeven. Met deze voorheelden voor ogen zou ik don Hoogecrw. Deken willen vragen: Is U er wel zo zeker van dat de Katholieke op voeding en het Katholieke onderwijs een waarborg zijn, dat het volk niet tot Natio naal Socialisme, tot Communisme vervalt? Meer is de vraag m.i. gerechtigd: Leidt het opvoedingssysteem, dat U voorstaat niet juist, tot deze door U zo verfoeide dingen? En zou bet niet beter geweest zijn, dat het onderwijs jn die landen ge geven ware in de geest van onze openbare school, in de geest, van verdraagzaamheid en eerbied voor de beginselen van ande ren? Niemand zal den Katholiek of an deren gelovige kwalijk nemen, dat hij getuigt van de liefde voor zijn geloof, doch dit overal en ten allen tijde op de voorgrond te plaatsen kweekt ondraaglijke mensen. Hebt U er wel eens aan gedacht, hoogeerw. Deken, dat in 't maatschappelijk verkeer neutraliteit een absolute els is? Zonder deze is geen omgang -mogelijk. U wenst nooit neutraal te zijn; alleen wilt U dat op één dag van het jaar om gezamenlijk de feesten van het Oranjehuis te vieren. Welnu, daarvoor passen wij. Wij willen U niet dwingen ook maar één dag deze verfoeilijke neutraliteit te be trachten. En nu het z.g. onzakelijke deel. De Deken erkent, dat hij de katholieken aanspoort slechts bij geloofsgenoten te ko pen en zegt verder, dat mijn logische gevolg trekking onjuist is. De gevolgtrekking had moeten zijn: andersdenkenden, denkt aan uw gelijkgezinden, m.a.w. niet-Katholieken, koopt bij niet-Katholieken, dan blijft gij in de Katholieke lijn. Ik weet niet, geachte Heer Deken, of de Katholieke Schager Midden standers U erg dankbaar zullen zijn voor Uw logica. Ik weet wel, dat U hieraan toevoegt, dat dit voor andersdenkenden niet nodig is, maar is dit aan U om te beoordelen, of is dit aan de niet-Katholieke burgers? M. de Redacteur, ik heb al veel van Uw gastvrijheid gevraagd, maar gun mij nog één slotopmerking: Deken Kuys, door Uw optreden ontstaat er een klove tussen de burgers. Ik zou U in 't belang van Uw Katholieke burgers willen adviseren: Speel niet langer met vuur, dit is hoogst gevaarlijk. Met dank voor de plaatsing. D. BROUWER. Schagen, 23 Augustus 1937.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 5