R.K. Handclscursus en nog wat
Langendijker Groentenveilingen
Roomsch-Katholieken koopt bij uw
geloofsgenooten
Niet-Roomschen koopt bij uw
gelijkgezinden
Hoe denken de Katholieke
Middenstanders hierover
Dinsdag 24 Augustus 1937
Tweede blad
INGEZONDEN
Deken Kuijs adviseert:
en
De Heer Brouwer vraagt:
De Eerw. Heer Deken Kuys geeft in het
Sch. Dgbl. onder het hoofd: Nog eens de
R.K. Handelscursus, antwoord op een in
gezonden stuk in ons blad van den heer
Brouwer, directeur onzer Handelsavond
school, waarin deze critiek had geleverd
op de woorden van den heer Deken gespro
ken op de oprichtingsvergadering der
R.K. Handelscursus.
Deken Kuijs schrijft
Het verslag in het Schager Dagblad van
de vergadering van den R.K. Middenstand,
welke belegd was om te komen tot de op
richting van een R.K. Handelscursus in
Schagen, met het oog op de Vestigingswet
heeft stof opgejaagd. Laten we eerst zeg
gen, dat we met groote blijdschap kunnen
vaststellen dat wat de R.K. Federatie van
den Middenstand in het gewest Noord-
Holland van Schagen verwachtte, ook door
Schaffen zal gedaan worden met de mede
werking van 't Zand. 't Veld, Tuitjenhorn,
Waarland. Wij hebben dus niet anders ge
daan dan wat de ordening als plicht heeft
voorgeschreven en telkens als er stappen
worden gezet op dezen weg, hopen we dat
de Katholieken het voorbeeld van den R.K.
Middenstand, nu gegeven, zullen volgen.
Principieel in alles en tegenover allen en
hoog ons vaan van de Christelijke liefde.
Afstooten, willen we niet, wel echte en niet
geveinsde toenadering en onderlinge liefde,
klaar de tijd eischt onverbiddelijke ver
nietiging van neutraliteit, 't Gaat nu en
wie dat niet ziet is ziende blind en hoo-
rende verstaat hij niet om te groote be
langen, neutraliteit' is uit den booze. Kan
nooit en vooral in het zeer ernstige tijds
gewricht dat wij beleven iets goeds ople
veren. op geen enkel gebied. De strijd
wordt gestreden in twee kampen. Voor of
tegen God, d.w.z. voor de waarheid, voor
het heil der mcnschen of tegen het heil
der menschen. Dat 't zoover is gekomen is
de schuld van de verderfelijke neutraliteit,
die heel ons volk en niet alleen het onze
heeft aangetast en zich nu zoo verschrikke
lijk aan de wereld openbaart. Kinderen
Gods zijn wij allen, elk menscbcnkind
dankt zijn bestaan aan God, heeft zijn
leven van God. dankt al zijn gaven en
vermogens aan God en geen schepsel op
aarde bestaat een enkel oogenblik zonder
den alles en allen beheerschenden en in
stand houdenden wil van God. 't Is de
reinste onzin, een bespottelijke vertooning,
een dwaze aanmatiging van den nietigen
inensch, zijn armzalig vuistje te ballen in
opstand tegen God, en tot dien onzin, die
dwaasheid, dat potsierlijk gedoe leidt elke
neutraliteit. Die neutraliteit moet. geweerd
overal en altijd en vooral door de nu le
vende menschen en met alle kracht, want
dat is de oorzaak, daar ligt de schuld en
laat ons het eerlijk bekennen en er rond
uit voor uitkomen en op onze schuldige
bonsten kloppen. Schuldig in zeer hooge
mate is de neutraliteit in den Katholiek,
•en de neutraliteit van de Katholieken staat
schuldig aan den gruwel dien wij beleven:
Het kind van God in openlijken strijd te
gen God.
Wat is nu plicht van ons Priesters? Af
stooten en in de klauwen der Godloozen
jagen de menschen met wien wij dagelijks
leven en dagelijks de bewijzen van eerlijke
vriendelijkheid geven.
Wat heeft de heer Brouwer een geheel
verkeerd idee van een priester, als hij
boven zijn ingezonden stuk plaatst: De
magogie van Deken Kuys. 't Zou ons te
■doen zijn geweest om de Katholieke mid
denstanders aan te zetten en op te wek
ken tot haat en afkeer van de leeraren en
leerlingen van de Openbare Handelsavond
school, en om applaus van het gehoor.
Neen Directeur, neen, mijn vriendelijke
groet voor allen is eerlijk en oprecht, ik
erken in U een Kind van God en niets zou
mij liever zijn, dan dat die vriendelijke
gropt door allen ook vriendelijk werd be
antwoord, vooral in Schagen waar we el
kander bijna allen kennen. Dat vriendelijk
zijn zou huichelen zijn, Onoprecht zijn, on
eerlijk zijn! Dat neem ik niet! Daar dank
ik voor! mijnheer, de Directeur. De priester
is voor iedereen, ook voor U en heeft ook
voor U de kennis der Waarheid, en wil die
ook U meedeelen. al is het dan maar
door zijn vricndelijken en beleefden om-
Rang.
De priester geeft niets om applaus, dat
niet uit eigen overtuiging en instemming
voortkomt. Alle. uiterlijk gedoe en alles wat
onoprecht en huichelarij is. verfoeien wij,
bestrijden wij. veroordeelen wij. Vraag het
degenen die mij telkens weer hooren of
komt U zelf overtuigen, altijd weer treden
we op tegen dat enkel en alleen in naam
en uiterlijk Katholiek zijn.dat schaapachtige
onredelijke van zoovelen helaas' van ons.
Maar de mannen die applaudiseerden dien
avond voelden mee dat de spijker op zijn
kop geslagen werd. 't Applaus was niet
voor den spreker maar voor onze Roomsche
voorouders, die met geweldige offers het
lager onderwijs in Christelijken geest, in
Katholieken geest hebben doen geven aan
ons en de jeugd hebben onttrokken aan den
fatalen en verderfelijken invloed van de
neutraliteit onzer openbare scholen en het
bewees, wat niet alleen uit handgeklap
maar ook uit daden, uit daden die waar
schijnlijk offers en groote offers zouden
meebrengen, dat ook zij gereed staan het
erfdeel der vaderen te verdedigen en het
voodbeeld der voorouders te volgen: het
onderwijs in alle geledingen Katholiek, de
Katholieke jeugd onderwezen door Ka
tholieke leeraren Geen neutraliteit in de op
voeding, en onderwijzen en ontwikkeling
bijbrengen is een stuk opvoeding.
Dat men in ons voor het meeren-
deel nog Christelijk Vaderland, het
opvoeden van de jeugd op de neu
trale scholen, die in ontzaggelijk
veel gevallen het program van de
onderwijswet niet nakomen en de
kinderen niet opvoeden tot maat
schappelijke en Christelijke deugd,
maar. en hier ligt de oorzaak van
de ellende die wij beleven, in vol
slagen onverschilligheid voor alle
hooger leven. Of zelfs tot Iets er-
gers, want onder de onderwijzers
van de openbare scholen zijn de
socialisten en godloozen bij honder
den te tellen-
Dat men dat opvoeden van de jeugd op
de openbare scholen aan zulke krachten
toevertrouwt is al heel en heel erg.
Tuinders vragen om meer steun
een zeer gerechtvaardigd ver
zoek de Langendijker tuin
bouw heeft het inderdaad nog
slecht en er is nog groote
achterstand er zal zooveel
mogelijk geholpen worden
wat is „zooveel mogelijk"?
geringere aanvoer van aard
appels bonken lager andere
soorten goedkoop slechte
prijzen voor tomaten geringe
aanvoer weer lage prijzen
voor roode kool draait sojns
door idem gele te lage
prijs voor witte kool weinig
aanvoer zilvemep hooge prijs
meer aanvoer gele uien
een zacht prijsje varieerende
prijzen voor slaboonen vrij
groote aanvoer prijzen snij-
boonen idem aanvoer gering
weinig bieten en te lage prijs
druiven lager andijvie
slecht aanvoer komkommers.
Het is inderdaad niet te verwonderen,
dat de tuindersorganisaties er bij de betrok
ken instanties op aandringen, dat de tuin
bouw, en in het bijzonder die aan Langen-
dijk en omgeving, wat beter wordt ge
steund. Het gaat den laatsten tijd weer
bedroevend slecht.
Wel is het met de vroege aardappelen
iets beter geloopen, doch die verbetering is
niet van dien aard geweest, dat iets van
den achterstand kon worden ingehaald.
Wat de steunuitkeering betreft, deze heeft
nog slechts gedeeltelijk over het eerste
kwartaal van 1937 plaats gehad. Ze is
bovendien niet afdoende. Het weinige geld,
dat de tuinders hebben ontvangen, smolt
weg als sneeuw voor de zon. Terecht, wordt
nog geklaagd over te hooge vaste lasten,
te hoog in vergelijking met de prijzen, die
voor de producten worden gemaakt. Leden
van den Ned. Tuindersbond hebben over
een en ander hun nood geklaagd bij den
regeeringscommissaris, die er van overtuigd
was, dat de toestand van den Langendijker
tuinbouw slecht was en hij heeft, althans
volgens wat we daarover in de krant lazen
beloofd, zoo veel mogelijk te helpen.
Een rekbaar begrip. Men kan er alle
kanten mee uit, omdat hij zelf dat
„zooveel mogelijk" vaststelt. Mocht niet
aan de verwachtingen van de tuinders
worden voldaan, dan zal het hun wel
Daarom keert het christelijk deel van
ons volk zich af en richt christelijke scho
len op om daar hun kinderen te beveiligen
tegen den invloed van neutraliteit, wat 't
zelfde is als onverschilligheid. Waar toch
is dat leger van Godloozen gekweekt?
Waar hebben ze die onverschilligheid voor
alle hoogere begrippen geleerd, zoodat de
stumpers nu als Kinderen van God hup
armzalig vuistje opheffen tegen God?
Wij Katholieken minachten geen men
schen, dat is voor ons allen zonde, kwaad,
ongeoorloofd, maar wij verfoeien en verach
ten onverschilligheid, godsdienstloosheid,
leugen, dwaling en misleiding, dat is gedoe
van menschen, maar de menschen niet. Ook
neem ik het den Directeur niet kwalijk, dat
hij voor 't neutraal onderwijs zijn beste
krachten geeft waar hij kan. Het zou dwaas
wezen, anders van hem te eischen, omdat
hij niet anders kan en niet beter weet cn
gentleman genoeg is om niet te hinderen
zijn leerlingen, die christelijk zijn.
Verstaat U het woord zielenronselaar goed,
ligt dat in de aangehaalde woorden: „Het
neutrale onderwijs moge Goedkooper zijn,
wij Katholieken verkoopen echter voor geen
paar rijksdaalders de zielen van onze toe
komstige mcnschen." Neem mij niet kwalijk
Directeur, beide leden ziel en ronse
laar doet U geweld aan. Dat heeft hier
geen zin, en in geen enkel opzicht ligt er
reden in deze woorden te veronderstellen dat
ik leeraren en leerlingen der neutrale school
dit zou aanwrijven.
Maar wij passen voor neutraliteit
op elk gebied. Wat men is moet
men goed zijn en geheel zijn, in den
ken, begeeren, spreken en doen. De
neutraliteit van onze Katholieken is
de verschrikkelijkste vijand, die wij
altijd weer bestrijden, want niets is
wanstaltiger en verachterlijker dan
een neutraal Katholiek
Dan het onzakelijke dat zich in het vetge
drukte stukje als zakelijk aandient.
Wie van de Katholieken van Schagen
meent zich van de andere burgers te moeten
isoleeren?
Als we daardoor gevaar loopen neutraal
te doen en te spreken dan houden we ons
ver af. Maar we doen niets liever dan toe
nadering zoeken. We vieren samen feest en
eeren ons vorstenhuis en vaderland samen,
en willen samenwerken in het streven om
Schagen omhoog te voeren, en de zaken in
Schagen te doen bloeien.
Dat wij de Katholieken aansporen
om vooral hun geloofsgenooten te
steunen in zaken en bedrijven, ligt
eenvoudig aan het klagen der Room
sche zakenmenschen, dat de pastoor
of 1 Kerkbestuur of de zustere, of
Katholieken hen voorbijgaan en daar
zijn ze zeer zakelijk in ofschoon het
voor de hand ligt, dat zij de anders
denkenden beter bedienen gelijk een
Roomsche klant door de andersden
kenden nauwkeurig bediend wordt.
Het liever Turksch dan Paapsch is nog
niet gegeven zijn te bewijzen, of al het
mogelijke is gedaan, om in den nood
toestand te voorzien. Men spanne zijn
verwachtingen dus maar niet al te
hoog.
We weten intusschen wel, dat het er in
tal van tuindersgezinnen heel slecht voor
staat. Men sukkelt maar voort en men
komt in steeds moeilijker omstandigheden.
Er wordt veel te weinig van de akkers
gehaald en er moet zoo veel betaald wor
den.
Als de regeeringscommissaris eens een
weekje doorbracht in tuindersgezinnen
en hij zou dan tegelijkertijd de winst-en
en verliesrekening eens nagaan, hij zou
ongetwijfeld bekennen, dat er armoe
geleden wordt.
De aanvoer van aardappels verminderde
sterk. De meeste komen nog aan de veiling
te Noordscharwoude. Die vermindering
geldt vooral de Schotsche muizen. Eigen
heimers komen er meer. Werden de bonken
gedurende gcruimen tijd voor aanmerkelijk
hoogere prijzen verkocht dan de gewone
schotten, dit is nu veranderd. Aanvankelijk
brachten de bonken nog 3.of iets meer
op. Later zakten de prijzen in tot 2.60 a
2.80, soms 2.90. Gewone Schotten brach
ten soms ook iets beneden 3.op, doch
meerdere partijen brachten het tot boven
3.toen de bonken daar beneden ble
ven. Drielingen werden voor 1.60—2.—
verkocht. Een enkel partijtje puike blauwe
Eigenheimers bracht het tot. 3.—. In de
tweede helft der week brachten ze meestal
niet meer dan 2.— tot 2.30 op, bij uit
zondering liepen ze tot 2.60 a 2.70.
Blanke Eigenheimers waren iets hooger. Er
werden er nog voor 3.10 a 3.40 verkocht.
De meeste brachten 2.50 a 2.70 op. Duken
daalden iets in prijs, zoodat ze verkocht
werden voor 3.10—3.40 met een enkele
uitzondering beneden dien laagsten of boven
den hoogsten prijs. Ongeveer 35 spoor
wagons werden aan beide veilingen ver
handeld. Voor klasse A, maat 28/35 was
5.306.besteed, voor B dezelfde maat
5.— tot 5.30 en voor C 4.80.
Tomaten werden er maar weinig aange
voerd. De belangstelling voor dit product
was zeer ongeanimeerd. De groote moeilijk
heden voor den uitvoer waren hiervan de
voornaamste oorzaak. De A-kwaliteit bracht
slechts 4— tot 4.90 op. B bracht het
slechts tot 4.20, terwijl voor C en CC niet
meer dan 4.werd gemaakt.
lang niet uitgestorven en als tegenwicht spo
ren wij aan: Geloofsgenooten denkt aan el
kander, en we weten heel goed, dat de be
kwaamheid en de waar en de bediening en
de prijzen toch altijd 't eerst in overweging
komen. Zorg dat je je zaak behartigt en je
klanten goed bedient en je vak goed uit
oefent, dat geeft meer dan alle aansporingen.
Dat is onze leus.
De logische zegge en schrijve logische ge
volgtrekking zou daaruit zijn volgens den
Directeur: Verkoop niet aan andersdenken
den.
Logica is uw vak niet. De logische ge
volgtrekking uit die aansporing is niet an
ders dan: andersdenkenden, denk aan uw ge
lijkgezinden.
Dat is echter voor geen andere richting
noodig omdat men 't nu eenmaal altijd op de
Katholieken gemunt heeft, en in den laatsten
tijd zouden we zeggen deelen ook de streng
Christelijken in den afkeer, maar de Room-
schen zet men o zoo graag achteruit. Er
bestaat hier ook een politiek, die met de
Katholieken liefst geen rekening houdt.
Schagen munt wel uit daarin. Hoeveel van
de gelden die aan tractementen en arbeids
loon uit de openbare kas worden betaald
komt er terecht in de beurs van de Katho
lieke burgers? Weet U dat. Informeer eens
en schaam U over zulke onbillijkheden bij
't bestuur. Onze bewaarschoolsubsidie tegen
over het kapitaal dat aan de openbare
bewaarschool wordt ten koste gelegd
Weet U dat? Zijn wij katholieken, even
waardige burgers? en is het te verklaren dat
wij achtergestelden elkander helpen?
Komaan, zie het onredelijke van
Uw schrijven in en het redelijke van
de oprichting van de Roomsche Han
delsavondcursus. 't Is uitvloeisel van
onzen afkeer van alle neutraliteit en
noodzakelijk in onze organisatie.
Er is bij ons leiding in alles en juist de
machtige Roomsche organisatie is niet de
geringste kracht tegen Nationaal Socialis
tische dwingelandij en Communistische ver
warring. Die kracht komt heel de maat
schappij ten goede.
Dat U hiermede de neutrale Katholieken
tegen de manier van doen en tegen de woor
den van hun deken opzet en in 't gevlei
komt, is een succes dat ik U gaarne gun.
Even handig als de mooie aanlokkelijke ad
vertentie in ons parochieblad over de finan-
cieele zijde van het handelsonderwijs. Wij
gunnen U dat succes gaarne, cn zullen het
gevolg daarvan rustig over ons laten komen,
maar vergeet nooit dat we geen verdeeldheid
en haat strooien maar liefde en eensgezind
heid prediken en voor allen klaar staan om
te helpen waar we kunnen, cn dat de Room
sche kracht niet gebroken wordt, en de eens
gezindheid onder de goede katholieken on
verminderd blijft, parallel met de gezond
heid van hun herder.
DEKEN KUYS.
Het antwoord van
den Heer Brouwer:
M. de Redacteur,
Een plaatsje in Uw blad zou mij welkom
zijn om Deken Kuys te antwoorden:
Om op alles een antwoord te geven, zou
ik te veel ruimte van U vergen. Ik zou
dan een hele Schager Crt. nodig hebben.
Met de roode kool liep het weer slecht.
Nu de mogelijkheid van uitvoer naar
Duitschland open staat, komt er hopelijk
wat verbetering. Aanvankelijk draaide er
nog al wat door. Zaterdag werd ze alle
verkocht. De prijzen bleven slecht De
mooiste partijen, sorteering van 2 a 3 pond,
brachten 1.50—1.70 op. Grootere gingen
voor 1.of iets meer weg. Ongeveer 35
spoorwagens kwamen aan beide veilingen
samen, aan die te Broek verreweg het
meeste.
Gele kool kwam er heel wat minder. Ook
hiervoor was niettemin de stemming vrij
lusteloos. De mooiste kool bracht het tot
2.of iets meer. De grootere soorten
werden voor 1.— tot 1.60 verkocht, wat
natuurlijk een veel te lage opbrengst be-
teekent.
Veel grooter was de aanvoer van witte
kool. De allermooiste brachten het tot
1.30; veel werd voor 1.— tot 1.10 ver
kocht, terwijl een gedeelte zelfs niet meer
dan 80 a 90 cent opbracht. Door de zouters
wordt reeds een flink kwantum afgenomen.
Met den aanvoer van zilveruien was het
niet veel meer gedaan. Hot weer lokte er
bovendien ook niet voor uit.. Voor zilver-
nep was anders goede belangstelling; zoo
zelfs, dat de prijs sterk opliép cn er van
14.tot 15.per 100 kg voor werd
betaald. Zilverdrielingen brachten 4.50
4.70 op, uien 60 cent tot 1.Veel groo
ter was de aanvoer van gele uien. Nep
werd voor 5.tot 5.80 verhandeld,
drieb'ngen voor 2.50—3.10 en uien voor
2.70—4.al naar gelang van kwaliteit..
Er kwamen veel slaboonen aan de
markt, vooral aan die te Broek op
Langendijk. De prijzen liepen vrij sterk
uit elkaar, meestal een gevolg van
kwaliteit
Zoo werden er partijtjes verkocht voor
9.40, voor 9.60, zelfs voor 10.40. Er gin
gen er echter ook voor 4.of iets meer
door de klok .Zoo was het ook met, de snij-
boonen, waarvan de aanvoer echter veel
geringer was. De mooiste brachten tot ruim
8.op, er werden echter ook mooie par
tijtjes voor 6.verkocht De minder
mooie golden 4.of iets meer.
De aanvoer van bieten was niet groot.
Niettemin was de prijs laag. De mooiste
brachten iets meer dan 2.— op; overigens
bleven ze iets beneden 2.
Voor andijvie werd ook weinig betaald:
70 cent, soms 90 cent, bij uitzondering
1.voor prachtig goed.
Druiven liepen vrij sterk in prijs terug.
Frankenthalers werdien voor ruim 29.
verkocht, Alicante voor ongeveer 25.
i Komkommers deden 1.50—1.80.
D. H. ROODHUYZEN Co. n.v.
MAKELAARS
suiker - rubber - koffie - cacao
per contract Amsterdamsche Liquidatiekas N.V,
SUIKER. RUBBER. KOFFIE. CACAO. KATOEN. ALLE GRANEN ENZ. TER BEURZI
VAN LONDEN. LIVERPOOl, NEW VORK. CHICAGO. WINNIPEG, ENZ-
DAM 2* Telefoon No. 30012-31012 AMSTERDAM-C
Bern NI* 2. TeUf. 30012 Telegramadres: CARLOS-AMSTERDAM
Daarom bepaal ik mij tot de hoofdzaken-
Deken Kuys verdeelt zijn stuk in twee-
en: het zakelijke en het onzakelijke deel.
Ik wil hem daarin volgen.
Eerst dan het zakelijke deel:
Ik meen. na verschillende malen dit
stumperig Nederlands gelezen te hebben,
dit deel te kunnen samenvatten in de vol
gende zinnen:
Neutraliteit is, overal en ten allen tijde,
uit den boze en heeft de rampen over de
mensheid uitgestort.
Neutraliteit in onderwijs en opvoeding
heeft de mensen in opstand tegen God ge
bracht.
Mijnheer de Redacteur, ik meen sterk te
moeten betwijfelen, of deze uitspraken
juist zijn.
Als het waar is dat in de laatste jaren
de mensen zich van God afwenden, dan is
dit zeker niet toe te schrijven aan de neu
traliteit der openbare school, d.i. aan de
eerbiediging van ieders geloof. Want op
de openbare school in Nederland gaat
slechts 1/3 der Nederlandse jeugd en nog
geen 1 der Katholieke jeugd. Als de
jonge mensen van de godsdienst, niet wil
len weten (een uitspraak, die ik voor re
kening van Deken Kuys laat), dan ko
men deze afvalligen van de bizondere secte-
scholen en niet van de openbare school.
In 't zelfde nummer van 't Schager
Dagblad, waarin mijn geachte bestrijder
schrijft, staat het volgende:
Prof. Kors O. P. en pater Timmer S. T.
constateren bij de Katholieke jeugd een.
ontstellend te kort aan godsdienstkennis
een „lek" in de Katholieke gemeenschap,
cn in de steden een schrikwekkend grote
afval. Welnu, de hierbedoelde jeugd
heeft haar onderwijs op de Katholieke
school genoten. En Deken Kuys, ik ontzeg
U het recht hiervan de neutrale Openbare
School de schuld te geven. Ik ontzeg U
bet recht, zonder enige bewijsvoering, neer
te schrijven, dat in ontzaglijk veel gevallen,
het program van de onderwijswet niet
wordt nagekomen, dat de openbare school
de kinderen niet heeft opgevoed tot maat
schappelijke en Christelijke deugden. Dit is:
een schandelijke beschuldiging, die èn de
onderwijzers der openbare school èn de
Rijksinspecteurs op de meest grievende
wijze beledigt. Deken Kuys, het schijnt,
dat geen middel te min is om de i)pen^
bare School te besmeuren.
Ook buiten onze grenzen is volgens
Deken Kuys de neutraliteit de bron van
alle kwaad. Mag ik hem het volgende on
der 't oog brengen:
Het Duitse volk heeft voor 90 pet. tot
1931 onderwijs ontvangen op Katholieke
scholen en Evangelische scholen; slechts
10 ontving onderwijs op openbare scho
len (zie daaromtrent de statistiek, die
voorkomt in de Telegraaf van 20 Aug.);
het onderwijs en de opvoeding der jeugd
was in Spanje eeuwenlang in handen der
Katholieke kerk:
in Mexico werd het onderwijs steeds
door Katholieken gegeven.
Met deze voorheelden voor ogen zou ik
don Hoogecrw. Deken willen vragen: Is U
er wel zo zeker van dat de Katholieke op
voeding en het Katholieke onderwijs een
waarborg zijn, dat het volk niet tot Natio
naal Socialisme, tot Communisme vervalt?
Meer is de vraag m.i. gerechtigd: Leidt
het opvoedingssysteem, dat U voorstaat
niet juist, tot deze door U zo verfoeide
dingen? En zou bet niet beter geweest
zijn, dat het onderwijs jn die landen ge
geven ware in de geest van onze openbare
school, in de geest, van verdraagzaamheid
en eerbied voor de beginselen van ande
ren?
Niemand zal den Katholiek of an
deren gelovige kwalijk nemen, dat
hij getuigt van de liefde voor zijn
geloof, doch dit overal en ten allen
tijde op de voorgrond te plaatsen
kweekt ondraaglijke mensen. Hebt U
er wel eens aan gedacht, hoogeerw.
Deken, dat in 't maatschappelijk
verkeer neutraliteit een absolute els
is? Zonder deze is geen omgang
-mogelijk. U wenst nooit neutraal te
zijn; alleen wilt U dat op één dag van
het jaar om gezamenlijk de feesten
van het Oranjehuis te vieren. Welnu,
daarvoor passen wij. Wij willen U
niet dwingen ook maar één dag
deze verfoeilijke neutraliteit te be
trachten.
En nu het z.g. onzakelijke deel.
De Deken erkent, dat hij de katholieken
aanspoort slechts bij geloofsgenoten te ko
pen en zegt verder, dat mijn logische gevolg
trekking onjuist is. De gevolgtrekking had
moeten zijn: andersdenkenden, denkt aan
uw gelijkgezinden, m.a.w. niet-Katholieken,
koopt bij niet-Katholieken, dan blijft gij in
de Katholieke lijn.
Ik weet niet, geachte Heer Deken,
of de Katholieke Schager Midden
standers U erg dankbaar zullen zijn
voor Uw logica.
Ik weet wel, dat U hieraan toevoegt, dat
dit voor andersdenkenden niet nodig is,
maar is dit aan U om te beoordelen, of is
dit aan de niet-Katholieke burgers?
M. de Redacteur, ik heb al veel van Uw
gastvrijheid gevraagd, maar gun mij nog één
slotopmerking:
Deken Kuys, door Uw optreden ontstaat
er een klove tussen de burgers. Ik zou U in
't belang van Uw Katholieke burgers willen
adviseren: Speel niet langer met vuur, dit
is hoogst gevaarlijk.
Met dank voor de plaatsing.
D. BROUWER.
Schagen, 23 Augustus 1937.