F SPORTNIEUWS F
Leoni wereldkampioen
op den weg
De wereldkampioen
schappen achter motoren
International wedstrijden
te Utrecht
Hooge inningskosten
motorrijtuigenbelasting
Opleiding van
verkeersvliegers
WieiAennen
Schulte buiten zijn schuld gediskwalificeerd
Demmenie vierde
(Van onzen specialen verslaggever)
De zon scheen op don vierden dag van
de wereldkampioenschappen te Kopenhagen
al even vroolijk als op de voorgaande da
gen. Evenals bij de professionals was de
start voor de wegwedstrijden amateurs om
acht uur op het circuit van Lyngbv be
paald. Er stond weinig wind. In totaal
vertrokken 56 amateurs voor 24 ronden, een
■totalen afstand van 204 K.M.
In de eerste ronde bleef de groote groep
bij elkaar en in den tijd van 13 min. 20
sec., met een gemiddelde uursnelheid van
37.3 K.M. kwam het geheele peleton na de
eerste ronde door. Ook in de tweede ronde
bleven allen bij elkaar. De Luxemburger
Bidinger verloor enkele seconden, In de
derde ronde nam de Belg Tack 200 M.
voorsprong, terwijl ons land groote pech
had door het feit. dat onze beste rijder.
Schulte, een lekke band kreeg, waardoor
•hij l'/2 minuut op het peleton ten achter
kwam. Na de derde ronde kwam Tack
alleen voorbij, direct gevolgd door het pe
leton. op 1 min. 30 sec., door den Luxem
burger Bidinger, op 1 min. 35 sec. door
Schulte.
De verzorger de Graaf was den Amster
dammer tegemoet gereden om hem moed
in Ie spreken, dat hij zou volhouden, dat
de koers voor hem nog niet verloren zou
zijn. In de vierde ronde werd de Belg in-
gelooncn en werd het tempo weer rusti
ger. Toen na de vierde ronde het peleton
voorbijkwam, waren Schulte en Bidinger,
die elkaar gevonden hadden, een minuut
achter. Het was 'n gelukkige omstandigheid
voor Schulte. dat hij tezamen met Bidinger
zou kunnen trachten zijn achterstand in te
loopen. De vierde ronde werd afgelegd in
16 min. 45 sec., een totaaltijd van 53 min..52
sec. In het uur werden afgelegd 38.2 K.M..
een zeer behoorlijk tempo dus. Na de vijfde
ronde kwam het peleton in een langgerekt
veld door. Onze stopwatchcs noteerden voor
Schulte en Bidinger een achterstand van
38 sec., op het rechte einde van het circuit
konden de beide renners dus de staart van
de eroote groep reeds zich. Nu was het een
gelukkige omstandigheid, dat aan don kop
geen uitlooppogingen werden gedaan, zoo
dat in de zesde ronde Schulte en Bidinger
alle gelegenheid kregen, dank zij schitte
rend rijden van den Amsterdammer vooral,
bij de groote groep te komen. Maar direct
daarop kwamen drie man op kop. n.1. de
Engelschman Jones, de Oostenrijker Hoefner
<?n de Italiaan Cottur. Na de zesde ronde
kwamen Jones en Hoefner alleen door op 5
sec. gevolg door den Italiaan Cottur. op 2
min. 15 sec. gevolgd dooi* het langgerekte
peleton. waarin alle vier Nederlandsche
renners, Schulte. de Hoog, Demmenie en
Anneese meereden.
Na zeven ronden hadden Jones, Hoefner
en de Italiaan Cottur, die zich bij de beide
eersten gevoegd hadden, het eerst den af
stand afgelegd, op 46 sec. gevolgd door 'n
tweetal renners, de Zwitser Bolliger en de
Duitscher Hackebeil. die uit het groote
peleton waren ontsnapt, gevolgd op 1 mi
nuut precies door het groote peloton. In de
achtste ronde ontstond er een valpartij,
waarvan o.a. Anneese het slachtoffer werd.
Zeven a acht renners kwamen te vallen,
enkele machines gingen stuk en vooral de
Franschman Coudrain en de Engelschman
Holmes haddon wel bijzonderen pech door
grooten achterstand op te loopen. Na acht
ronden kwamen de drie leiders, Jones.
Hoefner en Cottur 40 sec. Voor Bolliger en
Hackebeil door, op 1 min. 10 sec. gevolgd
door een peleton. Alle drie Nederlandsche
renners, Schulte. dg Hoog en Demmenie.
zaten nog bij elkaar, terwijl, naar men
T\eet, Anneese door een valpartij een ach
terstand van een ronde had gekregen.
In de negende ronde had Annee
se kans gezien een andere fiets te
krijgen en voegde zich .toen de drie
leiders voorbijkwamen, bij hen. In
deze ronden hebben de koerscom-
missarisscn in de volgauto's herhaal
delijk getracht, den Amsterdammer
te beduiden, dat hij gedubbeld was
en dat hij dus volgens de regle
menten uit den ko$rs moest gaan.
Maar de Amsterdammer, die van
meening was dat hij met de leiders
zou kunnen trachten zijn achter
stand in te halen, bleef doorrijden,
hetgeen de inleiding was van een
zeer noodlottig incident, waardoor
alle kansen voor Nederland zouden
verdwijnen.
Het was opgevallen, dat de Engelschman
Jones niet zoo goed reed. terwijl bijzonder
opvielen de Italiaan Cottur en de Oosten
rijker Hoefner. Deze drie kwamen door
met 10 sec. voorsprong op Bolliger en
Hackebeil. gevolgd op 1 min. 20 sec. door
het geheele peleton.
In de tiende ronde gebeurde iets zeer
belangrijks. Bolliger en Hackebeil slaagden
er in de drie leiders in te halen, zoodat de
koneroep thans uit vijf renners bestond.
Maar Tack en Schulze zagen, dat zij er
tusschenuit moesten gaan. om de kopgroep
van vijf te kunnen inhalen. Na de tiende
ronde kwamen de vijf leiders met 42 sec.
voorsprong op Schulte en Tack door. ge
volgd op 1 min. 20 sec. door het groote
peleton.
Tn de elfde ronde gebeurde het zeer on
aangename incident, dat een zwarte scha
duw zou werpen over dezen gehcclen wed
strijd.
Anneese was, ondanks de vele waarschu
wingen van de vele kocrscommissarissen,
toch nog doorgegaan, versterkt in de mee
ning, zooals wij reeds schreven, dal hij zijn
ronde achterstand zou kunnen inhalen. Hij
viel terug van de vijf leiders op Schulte
en Tack. die uitstekende pogingen deden,
om zich bij de okpgroep van vijf te voegen
De koercommissaris, de Duitscher Schir-
mer, heeft Schulte en Tack gewaarschuwd,,
dat zij niet met Anneese mee mochten rij
den. Maar hebben de Amsterdamsche jon
gens en de Belg het Duitsch van den heer
Schirmer wel begrepen? Hoe konden zij
bovendien op de hoogte zijn van den stand
van den koers en wat er met Anneese ge
beurd was? De wagens van de heide koers-
rommissa rissen hadden zoo kunnen rijden
dat Anneese den pas tot verder rijden zou
zijn afgesneden. Nu geschiedde 't volgende.
Schnlte en Tack kwamen in deze
ronde, de elfde, met Anneese, bij de
vijf leiders. Bij het passeeren der of-
ficieele tribunes werden Schulte en
Tack gediskwalificeerd en de heer
Schirmer ontzag zich niet, zich in 'n
dergelijke taal over het noodlottig
misverstand uit te laten, dat de Ne
derlandsche en Belgische officials,
wier beide renners het meest gedu
peerd waren, zich op verontwaardig
de wijze daarover uitlieten. Men had
zeer scherpe maatregelen tegen An
neese kunnen nemen, maar men had
nimmer Schulte en Tack, die aan het
incident part noch deel hadden, uit
den koers mogen nemen.
Anneese had anderhalve ronde lang met
dc drie leiders meegereden, in de negende
ronde. Waarom zijn dé drie renners toen ook
niet gediskwalificeerd door de koerscommis-
sarissen?
Wij hebben die negende ronde, toen An
neese het wiel van de drie leiders, Jones,
Hoefner en Cottur, pakte langs het parcours
meegereden. Wij schreven reeds, dat Schir
mer trachtte, den Hollander te verklaren,
dat hij gedubbeld was en dat hij uit den
koers moest gaan. Het Duitsch van den heer
Schirmer scheen de eenvoudige Amsterdam
sche jongen niet te begrijpen. Daarop kwam
de auto van den heer Schirmer naar den
tweeden wagen, waarin wij toevallig hadden
plaats genomen en verzocht aan twee Neder
landsche journalisten, den landgenoot An
neese te beduiden, dat hij uit den koers was.
Het merkwaardige was, dat dus de koers-
commissaris, die de leiding in handen had,
er niet in geslaagd was. een renner uit den
koers te nemen en het vroeg aan twee Ne
derlandsche journalisten, die zich tenslotte
niet met den koers hadden mogen en kunnen
bemoeien. Dat hier dus grove fouten door de
koerscommissarissen en in het bijzonder
door den Duitscher Schirmer zijn gemaakt,
ligt duidelijk voor de hand.
De verontwaardiging in het Nederlandsche
kamp was buitengewoon groot, nu onze beste
rijder, die een buitengewone kans had ge
kregen, door zich met tact bij de vijf leiders
te voegen, den koers te winnen, uit den strijd
was genomen door een zeer noodlottig mis
verstand.
Vier renners wisten in de 23ste ronde ook
nog bij te komen, zoodat er 20 renners in de
kopgroep lagen. Direct daarop ging de Ita
liaan Cottur er tusschen uit, nam 100 m.,
doch was spoedig weer ingehaald. In de
laatste ronde gingen de 20 renners gezamen
lijk door en dc sprint zou ongetwijfeld de
beslissing brengen. Er heerschte een groote
spanning. Vol ongeduld wachtte een ieder
op wat de laatste honderden meters zou
den brengen.
Inderdaad werd de wereldtitel in de eind
sprint -gewonnen. De Italiaan Leoni schoot
kort voor de finish naar voren, hij werd on
middellijk achtervolgd, maar hij slaagde er
in het eerst den eindstreep te passeeren en
aldus het wereldkampioenschap te behalen.
Dc Deen Soercnsen eindigde op de tweede
plaats, terwijl de Duïtsche kampioen Schel
ler nog juist voor onzen landgenoot Dem
menie de derde plaats kon bezetten. De Hoog
kwam als zevende binnen.
De uitslag luidde:
1. en wereldkampioen Leoni ("Italië) 5 uur
48 min. 20 sec.
2. Soerensen (Denemarken).
3. Scheller (Duitschland).
4. .T. J. Demmenie (Nederland).
7. H. de Hoog (Nederland), allen in den
zelfden tijd.
Den overgelukkigen Italiaan werd de
U.C.I. regenboogtrui weer omgedaan, hij was
bijna onzichtbaar achter den enormen krans,
van alle kanten werd hij gelukgewenscht,
het Italiaansche, Deenschc en Duitsche
volkslied werden gesneeld en daarna reden
dc eerste drie aangekomenen onder luide
toejuichingen hun eererondje.
De voorwedstrijden. Piet van
Kempen en Snoek uitgeschakeld.
(Van een specialen verslaggever.)
Op de Ordrupbaon te Kopenhagen wer
den gisterenavond onder groote belangstel
ling de series verreden van het stayers-we-
reldkampioenschap over 100 K.M.
In de eerste serie startten in deze volg
orde Severgnini (Italië) achter Pasquicr,
Schoen (Duitschland) achter Merkcns, Mi-
chaux (België) achter van den Vosch, Wan-
zenricd (Zwitserland) achter Juvi, Piet van
Kempen (Nederland) achter Wiersma enG.
Wambst (Frankrijk) achter Gallier.
Piet van Kempen proboerdo onmiddellijk
van de vijfde plaats af te komen en slaagde
er inderdaad in dc vierde plaats te bezetten.
Deze wist hij echter niet te behouden, toen
het tempo versneld werd en na 12 ronden
kreeg hij zijn eerste lap. In totaal moesten
270 ronden van 370 meter (de baan heeft
deze lengte) plus 100 meter worden verreden.
Op dc helft van den afstand, 50 K.M., wel
ke door Severgnini in 44 min. 11 3/5 sec. wer
den afgelegd, lag Schoen nog altijd op de
tweede plaats, Wambst derde, Michaux op
een ronde, Wanzenried op twee ronden en
Van Kempen op vier ronden.
De uitslag van de eerste serie was: 1. Se
vergnini (Italië), tijd 1 uur 28 min. 16 sec.;
2. Schoen (Duitschland) op 10 M.; 3. Wambst
(Frankrijk) op 300 M.; 4. Michaux (België)
op twee ronden: 5. Piet van Kempen (Ne
derland op zeven ronden.
Van Kempen verklaarde ons, dat hij dc
laatste nachten zeer slecht had geslapen,
wegens zeer groote nerveusiteit.
Ook Snoek uitgeschakeld.
In de tweede serie startten de Duitscher
Lohmann, de Franschman Terreau, de Belg
Meuleman, de Engelschman Grant, onze
landgenoot Snoek, en dc Italiaan Bovct.
Dc strijd werd aanvankelijk in de kop
groep gevoerd en na 20 K.M., die in 17 min.
34 sec. werden afgelegd, was do volgorde:
Lohman, Tererau, Grant, Meuleman, Snoek
en op een ronde Bovet.
Zevenentachtig ronden voor het einde
viel dc groote slag in de staartgroep.
Tien ronden lang streden Grant en Snoek
met elkaar om de derde plaats. Een keer
gelukte het Snoek voor te komen, doch
Grant kwam binnendoor weer terug en her
overde na een zeer vermoeienden en hefti
ge n strijd de derde plaats.
Na 70 K.M. was dc stand: Lohman in 1
uur 10 min. 12,4 sec.; Terreau, Meuleman,
Grant. Snoek cn ten slotte Bovet, op twee
ronden.
In het verdere verloop van deze serie
kwam geen verandering meer, zoodat wij
tenslotte den volgenden eindstand verkre
gen.
1. Lohman, Duitschland. 1 uur 34 min. 15 s.
2. Terreau, Frankrijk, op 40 meter.
3. Meuleman, België, op 200 meter.
4. Grant, Engeland.
5. Snoek, Nederland.
6. Bovet, Italië, op ruim twee ronden.
De beide Nederlanders. Piet van Kempen
en Snoek zijn dus uitgeschakeld cn zullen
a.s. Donderdagavond niet in dc finale ko
men. Hiervoor zijn geplaatst dc Duitschers
Lohmann en Schoen,, de Eranschen Wambst'
en Terreau, do Belg Meuleman en de Italiaan
Severgnini.
Gisteravond zijn- voor tienduizend toe
schouwers op de Stadion-wielerbaan te
Utrecht, internationale wedstrijden gehou
den. De nieuwe wereldkampioen der ama
teurssprinters. Jef van der Vijver, werd, zij
het op bescheidener, doch niet minder har
telijke manier dan in zijn woonplaats, ge
huldigd, waarbij dc haandirecteur, Cor
Blekcmolen en ook Jn. Pijnenburg liet
woord lot hem richtten.
Hierna namen de wedstrijden een aan
vang. Vooral Pijnenburg was buitengewoon
op dreef, hij won den sprintwedstrijd, de
Australische achtervolging en tezamen met
Wals den één uurs koppelwedstrijd.
De uitslagen luidden:
Sprintwedstrijd over twee ronden: 1. Pij
nenburg laatste 200 M. in 12.6 sec.; 2. Kili-
an (Duitschland).
Afval wedstrijd: 1. Wals; 2. Van Schijn-
del; 3. Klister /Duitschland).
Sprintwedstrijd voor nieuwelingen over
twee ronden: 1. Hekken, laatste 200 meter
in 13.4 sec.: 2. Jansen;. 3. Woudenberg;
Australische achtervolging 4 K.M.: 1.
Pijnenburg. 6 min. 20.4 sec..; 2. Loncke.
Eén uurs koppelwedstrijd: 1. Pijnenburg-
Wals. 20 pnt., afgelegde afstand 46 K.M.
(alle klassementen gewonnen); 2. Bakker—
Kremers 8 pnt.; 3. LonckeDeneef (Bel
gië) 7 pnt.
Fietser door auto
gegrepen
Doodelijk ongeluk le Veisen.
Op den langs het Noordzeekanaal loopen
den Amstèrdamschcn Weg is gisteravond
onder de gemeente Vclsen een ongeluk ge
beurd, waarbij een doode moet worden be
treurd. De 50-jarige D. van C., wonende te
IJmuiden-Oost, kwam tusschen de zijkanalen
B en C uit een polderweg per rijwiel den
voorrangsweg oprijden en stak deze over,
juist toen een auto voorbij kwam. Hij werd
gegrepen en over een afstand van dertig
meter meegesleurd. Zwaar verminkt bleef
hij daar op den wegberm liggen. Een in
allerijl ontboden geneesheer kon slechts
den dood constateeren.
Het slachtoffer was gehuwd, doch had
geen kinderen.
Jongen onder vrachtauto
Doodelijk ongeluk te Geleen.
Gisteravond omstreeks negen uur is in de
Slcegstraat te Geleen (L.) de negenajrige
zoon van den heer D. te Lutteradc door een
vrachtauto met aanhangwagen van den
kermisexploitant S. uit Heerlen overreden.
De knaap zat bij een anderen jongen op
den bagagedrager van de fiets. Toen hij de
auto hoorde naderen, werd hij bang en
sprong van den bagagedrager af. Daarbij
had hij het ongeluk te struikelen, waar
door hij onder den wagen raakte. De jon
gen was op slag dood.
De politie heeft den wagen voor onder
zoek in beslag genomen.
Gespan door trein
gegrepen
Paard bleef op onbewaakten
overweg staan
Voerman levensgevaarlijk ge
wond. O
Gisteravond omstreeks half zes is op don
onbewaakten overweg bij Emmikhuizen in
de gemeente Rcnswoude een ernstig onge
luk gebeurd. De 23-jarige ongehuwde Dirk
van W., wilde met paard en wagen, geladen
met kolen den overweg passeeren, toen liet
paard opeens op den overweg bleef stil
staan. Een botsing met den naderenden
trein was onvermijdelijk. Met een hevigen
smak werd W. van den wagen .geslingerd.
Hij bleef bewusteloos liggen. Uit den trein,
die op korten afstand na den overweg
stilhield, stapte een ziekenzuster, die den
man verbond.
Hij was er hoogst ernstig aan. toe en
werd met dienzelfden trein naar Utrecht
vervoerd, waar hij in een ziekenhuis is
opgenomen.
Het paard was op slag dood.
Geen voorrang verleend
Autobotsing in de hoofdstad.
Gistermiddag om kwart voor vier zijn op
den Overtoom bij de Busken Iluetstraat
twee personenauto's met elkaar in botsing
gekomen. Het ongeluk gebeurde, toen een
der wagens, welke uit de richting van den
Amstelveenscheweg kwfun cn waarin drie
dames zaten, genoemde straat insloeg. De
bestuurster had de richtingwijzer uitgesto
ken, doch van den tegenovergestelde)! kant
naderde een andere personenauto, die den
voorrang moest hebben. De overstekende
auto werd op de tramrails in de flank ge
grepen en kantelde op de linkerzijde. De
drie inzittende dames, die geen van allen
gewond waren, konden zich via het open
geschoven dak bevrijden. De auto werd eiyi-
stig gehavend en moest worden weggesleept
Dc inzittenden van den anderen wagen,
die ook beschadigd werd, bleven eveneens
zonder letsel.
Jaarlijks f 4.50 per auto. De
K.N.A.C. dringt op verlaging aan.
In een adres aan den Minister van Wa
terstaat heeft dc K.N.A C. verzocht het daar
heen te willen leiden, dat de inningskosten
der motorrijtuigenbelasting, zooveel als mo
gelijk is, zullen worden beperkt.
Op de vcrkeersbegiooting 1937 werd
voor de inning van de motorrijtui
gen- en rijwielbelasting een bedrag
van niet minder* dan f 1,2 millioen
uitgetrokken, waarvan 9 ton voor de
motorrijtuigen- en 3 ton voor de rij
wielbelasting.
Aangezien het aantal motorrijtuigen in Ne
derland volgens de statistiek iets meer dan
190.000 bedraagt en het aantal overige mo
torrijtuigen, hetwelk inningskosten voor de
motorrijtuigenbelasting veroorzaakt, blijkens
de inrichting van genoemde statistiek slechts
gering kan zijn, mag naar schatting worden
aangenomen, dat het uitreiken van belas
tingdocumenten voor rond 200.000 voertui
gen het bedrag vordert van 9 ton, hetgeen
gemiddeld per jaar neerkomt op f -4.50 per
voertuig.
Verplaatsing naar Schiphol?
Zooals bekend, worden aan de kweek
school voor de zeevaart te Amsterdam
sinds enkele jaren ook de leerling-vefkeers
vliegers opgeleid. In verband met de acco-
modatie van het schoolgebouw en ook om
dat de ligging daarvan ten opzichte van
Schiphol, waar de adspirantverkeersvliegers
hun practische opleiding krijgen, niet zoo
heel gunstig is, heeft men. aldus het
Hdbl., den laatstcn tijd het vraagstuk van
de toekomstige huisvesting van leerlingen-
verkeersvlieger in studie genomen. Ver
schillende mogelijkheden zijn onderzocht,
o.m. is daarbij ook het denkbeeld gerezen
een aparte school voor verkeersvliegers met
internaat op Schiphol zelf te stichten. Deze
onderzoekingen zijn nog in vollen gang.
Indien het plan tot stichting van een intcr-
nant op Schiphol al voor verwezenlijking
vatbaar zou blijken, dan nog bestaat, er
naar wij van bevoegde zijde vernemen, heel
weinig kans, dat dit binnen enkele jaren
zou kunnen gebeuren.
DE STOK IN DE KERK.
In vele Ned. Hcrv. Kerken is het nog ge
bruikelijk, den kleineren jongens aparte
plaatsen aan te wijzen; zc zitten dikwijls op
een der voorste banken, allen bij elkander;
liet valt van zelfsprekend dc dartele jeugd
niet zoo gemakkelijk, één of anderhalf uur
stil te zitten, terwijl het gesprokene veelal
„over hun hoofden" heengaat.
Dit systeem brengt bovendien nog mede,
aldus schrijt een kerkganger aan de N.R.
Crt., dat en tot heden genoodzaakt is een
ordebewaarder aan te stellen, die in Zee
land dc naam van „Stokman" draagt; in
een der Zeeuwsche dorpen zag ik Zondag
zoo'u „Stokman door de kerk schrijden, in
derdaad gewapend mot een langen slok. Het
is, zacht gezegd, een wantoestand, waaraan
zoo spoedig mogelijk een einde moet komen;
de kinderen behooren bij vader en moeder
te zitten; het gezin gaat. ter kerke en dat
dient ook uit te komen in de plaatsen die
het gezin in het bedehuis inneemt cn de
„Stokman" dient zoo spoedig mogelijk met
zijn stok erbij uit de kerk te verdwijnen.
Grieksch s.s. „Possidon"
vlot gebracht
Het Grieksche s.s. „Possidon", dat Za
terdagavond op den Nieuwen Waterweg in
aanvaring is geweest met het Nederland
sche* m.s. ..IJssel" is hedennacht door sche
pen van v. d. Tak's Bergingsmaatschappij
en L. Smit en Co's Sleepdienst vlot ge
bracht Het schip is op weg naar Rotter
dam; waar het ligplaats zal nemen in de
Waalhaven. Het wordt daarheen gesleept
door booten van L. Smit cn Co. en van P.
Smit. Enkele bergingsvaartuigen van v. d.
Tak bevinden zich langszij het schip cn
pompen.
Britsche versterkingstroepen
naar Sjanghai
Uit Hongkong wordt gemeld, dat daar in
militaire kringen verluidt, dat dc Britsche
kruiser „Suffolk" van Wocsoeng naar Sjang
hai zal gaan om-liet bataljon Britsche troe
pen, dat uit Singapore is aangekomen met
bestemming voor Sjanghai, verder le bege
leiden.
Verder verluidt, dat aan de regeering van
Malakka is verzocht, een deel van de Brit
sche en Chineesche vluchtelingen op le ne
men aangezien Hongkong meer dan vol is.
In Singapore zijn naar verluidt reeds ge
bouwen gereed gemaakt om de vluchtelin
gen onder dak te brengen.
Uit Calcutta wordt gemeld, dat een regi
ment Britsche infanterie uit Rajputana en
een regiment uit Haiderabad aan boord van
het s.s. „Elephanta" naar China is ver
trokken.
Wat Japan met Sjanghai
van plan is
Iedere bedreiging der stad door
Chineesche troepen moet onmo
gelijk worden gemaakt.
Naar bepaalde Japansche kringen verkla
ren, zal Japan, na de Chineesche legers
uit het gebied van Sjanghai te hebben ver
jaagd, doeltreffende veiligheidswaarborgen
eischen voor zijn onderdanen te Sjanghai,
o.a. het verbieden van de aanwezigheid van
Chineesche troepen in een zone van vol
doende uitgestrektheid om iedere bedreiging
van Sjanghai onmogelijk le maken. Japan
wil dc regeering te Nanking niet ten val
brengen, doch volgens deze kringen is het
waarschijnlijk, dat de regeering als gevolg
van de interne conflicten, die uit den oor
log zullen voortvloeien, zelf zal vallen.
Engeland mag Abessinië's ver
overing niet goedkeuren
Lord Cecil gelooft niet aan de
loopende geruchten.
De „Times" publiceerde gisterochtend
een ingezonden stuk, onderteekend door
Lord Cecil en Professor Gilbért Murrav,
beiden bestuursleden van de Volkênbonds-
verecniging, waarin zij verklaren, dat kort
geleden hel gerucht ging, dat overwogen
wordt in de eerstkomende vergadering van
den Volkenbond de positie van Italië en
Abessinië te regelen.
Beide inzenders wijzen er nogmaals op,
dat de inval in Abessinië en de bezetting
van' een deel van het land een duidelijke
overtreding was van de verplichtingen,
welke het Volkenbondsverdrag aan zijn
onderteekenaars, waarbij inbegrepen Italië
oplegt. Zij achten het ondenkbaar, dat de
bond een actie zou ondernemen tot het
erkennen of goedkeuren van een handel
wijze, welke de meeste van zijn iSdcn be
schouwen als een internationale misdaad.
„Wc hebben allen grond om aan te ne
men, dat onze regeering aan zulk goed
praten geen deel zal nemen. Lord Baldwin
zeide verleden jaar Mei, dat ..de verovering
van Italië niet zou worden erkend cn dat
geen leeningen zouden worden verstrekt".
Wanneer we juist zijn ingelicht, dan heeft
het. ministerie van buitenlandsche zaken
onlangs deze verklaring bevestigd."
Tn verband met deze. verklaringen be
schouwen Lord Cecil cn Professor Murray
dc geruchten als ongegrond en in ieder
geval vertrouwen zij. dat de Britsche regce-
ring zich niet schuldig zal maken aan een
dergelijk verraad aan de internationale wet
en rechtvaardigheid.
GEHEEL DORP WORDT VERPLAATST.
Tiet geheele Duitsche dorp Edderhitz in
Anhalt za! ongeveer een kilometer worden
verplaatst. Onder de plaats waar thans het
dorp ligt is een rijke ader bitumineuss kool
ontdekt en om de ontginning mogelijk te
maken, moet thans het dorp op kosten van
de mijnbouwmaatschappij verplaatst wor
den.
VLIEGONGELUK IN ARGENTINIë.
Op IS mijlen van San Luis in Argen
tinië is een vliegtuig van de Pan Ameri
can Airways, dat op weg was van Mcndo-
za naar Cordoba. neergestort cn verbrand.
Drie leden der bemanning kwamen hierbij
om het leven.
Amerikaansch marinevliegtuig
neergestort
Tijdens nachtelijke oefeningen te San
Diego (Californië) is een Amerikaansch
marinevliegtuig verongelukt. Van de acht
inzittenden kwamen zes om het leven. De
beide anderen werden gewond.
Het verongelukte toestel behoorde tot het
type, waarmede, als een der modernste
machines, de massavluchten zijn onder
nomen naar ITawai en Panama.