Rook TRiUMPH Geestelijk Leven Verantwoordelijkheid FIJNSTE VLEESCHWAREN metfïmuy.. de 1 cent sigaret die hlijft triomfeeren Vx>Mal Zaterdag 16 October 1937 Tweede blad 2SÈas3?>» dat een winkelier een gewaardeerde klant niet wil verliezen en zeker niet door een onjuiste voorlichting. Voor ons is de klant hoofdzaak en de winkelier spreekt alleen een meening - uit, als deze meening zijn overtuiging is. Nu, Mevrouw: Uno» Vleeschwaren &SI» kan ik U beslist aanbevelen. Daar Is in de eerste plaats de groote specialiteit van de Unox Fabrieken A yf® UNOX FIJNSTE LEVERPASTEI; dan de beroemde ljEjsp UNOX GELDERSCHE ROOKWORST, Wé een delicatesse voor de wintermaan- vfcjj den. Verder Unox ham - kalfsvleesch W4 lunchtong - spek - de verschillende l9p worstsoorten - leverkaas en niet te vergeten Unox erwtensoep in blik... "gj§ Maar wat U ook neemt Mevrouw uit de groote verscheidenheid der Unox producten, mijn overtuiging is: VAN DNOX ÏS ALLES EVEN HEERLIJK! DE UNOX FABRIEKEN VERSTREK. KEN CAARNE RECEPTEN VAN ALLE OEWENSCHTE VIEESCHSCHOTEIS door ASTOR jNiet toevallig is het, dat ik in dit artikel over verantwoordelijkheid iets ga schrijven. De Schager Courant van Donderdag 7 October j.l. bevatte een ingezonden stuk van den de ken te Schagen, den heer G. Kuys. De heer Kuys schrijft, dat hij 't als zijn plicht beschouwt de katholieke belangen in dit district zoo goed mogelijk te behartigen. Daarom interesseert hij zich voor de katho lieke pers, want de katholieken in den kop ,van Noord-Holland mogen niet aangewezen zijn op de Schager Courant, waarvan de in lichtingendienst zoo uitstekend is, omdat in idieaelfde Schager Courant ook de geestelijke levens verschijnen. Woordelijk schrijft, zoo als de lezers zich zullen herinneren, de heer Kuys: Ook onze menschen waren aangewe zen op de steeds up to date inlichtingen dienst van uw blad, maar stonden ook bloot aan den invloed van uw medewerker, die het geestelijk leven in uw blad bespreekt. De zaak staat dus zoo: de Schager Cou rant is, wat de berichtgeving betreft, zeer ge schikt, óók voor de katholieken, maar de artikelen van Astor maken, dat de deken van Schagen het lezen van dit blad onder zijn geloovigen moet tegengaan, indien mo gelijk dit zelf§ geheel moet trachten te voor komen. •Het zal wel niemand vez*wonderen, dat rdeze mededeeling mij niet alleen heeft ge ïnteresseerd, maar mij ook tot nadenken heeft gebracht. Ik heb mij namelijk gesteld voor de vraag 'der verantwoordelijkheid. Het is zeer goed, dat de mensch zoo nu en dan eens aan zijn (verantwoordelijkheid wordt herinnerd. Voor al is dit goed voor ieder, die in het openbaar optreedt en door het gesproken of geschreven woord zich tot de menschen richt en daar door meer of minder invloed op hen uitoe fent. Daarom ben ik den heer Kuys dank baar, dat hij zoo eerlijk is geweest om te Wijzen op het gevaar der „geestelijke levens" voor hen, die onder zijn geestelijk toezicht Staan. Ik mag dit woord gevaar toch wel gebrui ken, zonder mij aan overdrijving schuldig te maken. Want ongetwijfeld beteekent het naar het oordeel van dezen priester een ge- (vaar, wanneer de katholieken worden ge bracht. tot nadenken over de vraagstukken van wereld- en levensbeschouwing, onafhan kelijk van wat de kerk voorschrijft en leert als waarheid. Ik wist reeds lang van roomsch-katholieke zijde dat de geestelijkheid met leede oogen zag, dat de Schager Courant ook in niet-pro- testantsche gezinnen werd gelezen. Room- sche menschen hebben mij dit meer dan eens verzekerd. Het is mij bekend dat desondanks yele roomsche menschen getrouw de Scha ger lezen en talrijke onder hen de „geeste lijke levens" daarbij niet vergeten. En nu is de heer Kuys zoo eerlijk om er jopenlijk voor uit te komen, dat een roomsche ers noodzakelijk is en (dit wordt niet open- Ijk gezegd, maar is de logische gevolgtrek- 'ing) dat de Schager Courant als contraban de moet worden beschouwd, omdat daarin de „geestelijke levens" verschijnen. De heer Kuys heeft als priester groot ge- ftjk. En hij toont inderdaad, dat. hij de volle verantwoordelijkheid van zijn priesterschap aanvaardt. Ik begin natuurlijk met te ver onderstellen er is geen enkele reden om het niet te doen dat hij er ten volle van overtuigd is, dat zijn kerk de eenig ware is, dat deze de waarheid en niets dan de waar heid leert, dat zij het eeuwig heil der men schen zoekt. Dan is het logisch, dat hij zoo veel hij kan strijdt tegen alle mogelijke in vloeden, die tengevolge kunnen hebben, dat de roomsche menschen buiten de kerk om over de levensvragen gaan denken en daar door misschien gaan twijfelen aan wat de kerk hun altijd heeft geleerd. Het besef van •.wantwoordelijkheid tegen over zijn kerk dwingt dezen priester eenvou dig om te handelen zóó als hij gehandeld heeft, met name om den (verderfelijken) in vloed van Astor zooveel mogelijk tegen te gaan. Het is buitendien nog de vraag of het lezen van een neutraal, algemeen blad wel gena de kan vinden in de oogen van den volijve- rigen priester. Mijn ervaring leert mij dat allen, die sterJs overtuigd zijn van de onaan tastbaarheid hunner dogma's, noode zien hoe hunne aanhangers nog andere bladen lezen dan die van hun eigen richting. Men schijnt over het algemeen aanraking met andere ideeën en dus ook met de dragers van die andere ideeën te vreezen en dus te voor komen. Dit verklaart waarom er christelijke en roomsch-katholieke vereenigingen zijn op allerlei gebied. Roomsche voetbalclubs en christelijke zangvereenigingen, christelijke en roomsche arbeiders- en werkgevers cenigingen enz. Er is een streven naar afzon dering en scheiding van schapen en bok ken. Wie inderdaad van meening is, dat zijn richting, zijn geloof, zijn kerk de waarheid vertegenwoordigt en deze waarheid wil handhaven en verdedigen, is ten volle ver antwoord, als hij zich verzet tegen inwerking van meeningen en opvattingen, welke daar mede niet strooken of zelfs daar dwars te gen in gaan. Ik begrijp dus zeer goed de houding van 'den heer Kuys. Dit beteekent echter niet dat ik het met 'die houding eens ben. Integendeel, Reeds jaren lang heb ik voor de lezers van de Schager Courant geschreven. Het behoort tot mijn lievelingswerk en de talloo- ze brieven welke ik in den loop dier ja ren van de lezers heb mogen ontvangen, le veren mij het bewijs, dat mijn werk niet nut teloos en doelloos is. Toch heeft de opmerking van d'en Scha ger deken mij nog eens ernstig geplaatst voor de vraag, ef ik, wat ik schrijf, voor 100 procent kan verantwoorden. „Wat is het doel der „geestelijke levens"? Zij, die deze artikelen van den beginne af met aandacht hebben gelezen, zullen weten dat. het steeds mijn streven is geweest om de lezers zooveel mogelijk tot zelfstandig denken te prikkelen. Natuurlijk is het, dat ik daarbij dikwijls mijn eigen levensbe schouwing sterk heb doen uitkomen, maar ik ben er mij niet van bewust, dat ik ooit. mijn opvattingen als de eenig ware heb verkondigd. Ik ben een te hartstochtelijk ver eerder van geestelijke vrijheid om dit te kunnen doen. Wanneer ik derhalve spreek over verant woordelijkheid ten opzichte van wat ik ge regeld, in de S. Courant schrijf, dan komt het hierop neer of ik deze verantwoorde lijkheid kan aanvaarden tegenover die le zers, die een andere levensopvatting hebben dan ik en die daardoor in hunne over tuiging misschien worden geschokt. In derdaad komt dit voor. Vaak? Dat weet ik niet; dat is niet te controleeren. Daar zijn menschen, die zich stellen op het standpunt, dat men ieder moet laten in zijn geloof en deze zullen allicht geneigd zijn om te beweren, dat daarmede bewezen is, dat ik met mijn schrijverij verkeerd heb gedaan. Heb ik daardoor aan sommigen, aan velen misschien, niet iets wat toch een maal waarde voor hen had, ontnomen? Wanneer deze menschen gelijk hadden, dan zou feitelijk alle propaganda uit den l>ooze zijn, dus ook alle zoogenaamde zen ding! Waarom hebben de katholieken in de laatste jaren zoovele samenkomsten voor niet-katholieken belegd? Dat heeft toch ze ker geen andere bedoeling gehad dan de leer de kerk uiteen te zetten en aanneme lijk te maken voor andersdenkenden. Dat gebeurde toch met propaganda-oogmerken. Ook de protestantsch-christelijke kerken beijveren zich om hun geloof, hun wereld en levensbeschouwing te verbreiden. Maar zouden dan zij, die niet-roomsch en niet-orthodox-protestantseh zijn, die mis schien zelfs op voor hen goede gronden on- geloovig zijn, niet het recht bezitten om hun meening vrij uit te spreken? Handelen zij onverantwoordelijk, als zij dit doen? Dat is toch een meten met twee maten. En dit is des te afkeuringswaardiger, wan neer men daarbij in acht neemt dat. juist zij, die niet zich weten gebonden aan on feilbare kerkelijke of godsdienstige dog ma's, er vóór alles naar streven om het zelfstandig denken te bevorderen. En is er iemand, die dit zelfstandig den ken, durft te veroordeelen? Is niet het vrije denken de groote be weegkracht geweest in het geestelijk leven van alle tijden? Men stelle zich eens voor. in welk een toestand wij zouden verkeeren in geestelijk opzicht, als niet telkens opnieuw zij waren opgestaan, die nieuwe denkbeelden ver kondden en in hun tijd als boosaardige ketters werden verdoemd, maar die niet temin de wereld hebben vooruit gebracht, de begrippen hebben verhelderd. Ik ben er stellig van overtuigd, dat me nig lezer zich wel eens ergert aan wat. ik schrijf. Wanneer dit niet zoo ware, zouden miine artikelen nutteloos zijn. Denkt het u eens in, dat ieder terstond volkomen accoord zou gaan met wat ik in de „geestelijke le vens" verkondig, dat ieder daarin altijd zijn eigen gedachten en meeningen vond ver tolkt! Dan waren die „geestelijke levens" overbodig: dan had het geen zin om ze te schrijven. Want dan dwongen ze niet tot een dieper nadenken over de religieuse, zedelijke, maatschappelijke vraagstukken. En dit is juist noodig! Daardoor en daar door alleen komt de menschheid vooruit. De gansche wereldgeschiedenis is daar om dit te bewijzen. Wij leven niet in een statische, maar in een dynamische wereld. (Ik gebruik hier een paar vreemde woorden, omdat deze te genwoordig veel gebezigd worden. Voor hon. die ze niet begrijpen, wil ik ze daar om verklaren. Statica beteekent: rust; dy- IN ELK GEZIN EEN DOOSJE WITTE KRUIS POEDERS EN U HEBT DE APOTHEEK /N HUIS I Verkrijgbaar ook In cachet eo tabletvorm Tegen hoofdpijn, griep, tandpijn, rbeumatiek en merutiuatiepfjnea Voor N«derW. Bufto Bil ApotheWn «n Dragbfeft. namica beteekent: beweging. Een stati sche wereld is dus: een wereld in rust; een dynamische wereld: een wereld in bewe ging.) Het „alles vloeit" d.i. „het alles is in beweging" („Panta rei", in 't Grieksch) van den ouden voor-christelijken wijsgeer, blijkt een onaantastbaar beginsel te zijn. Er is een eeuwig „worden" en geen onverander lijk „zijn". Dit geldt op elk gebied, óók voor het geestelijk leven. Wie dit aanvaardt, (en 'wie zou het kt'm- nm ontkennen?) die begrijpt, dat hij voort durend eigen meeningen moet hèrzien, dat hij altijd voor kritiek moet openstaan. Dit is de reden dat ik de volle verantwoor delijkheid van mijn artikelen aanvaard. En deze verantwoordelijkheid brengt met zich mede, dat ik nooit onnadenkend mijn woor den neerschrijf, maar alles vooraf ernstig overweeg juist omdat ik weet dat het mijn taak is de activiteit., de werkzaamheid van den geest der lezers te wekken, ook al zal daarvan het gevolg zijn dat oude, ingeroeste en onmisbaar geachte denkbeelden en op vattingen worden aangetast. Ik stap hiermede af van de verdediging en rechtvaardiging der wijze, waarop ik de rubriek „geestelijk leven' meen te moeten verzorgen. Nu ik echter over .verantwoordelijkheid" schrijf, wil ik niet nalaten er iets aan toe te voegen. Niet, alleen zij, die in het openuaar met woord of geschrift optreden hebben zich omdat zij zioh tot het groote publiek richten, van hunne verantwoordelijkheid bewust te zijn. Wij menschen, wie wij ook zijn, in welke positie wij ook verkeeren, moeten leeren be seffen, dat wij als leden der groote gemeen schap, waartoe wij behooren, niet onbekom merd mogen voortleven zonder ons het lot. onzer medemenschen aan te trekken. Als ik dit zeg, voel ik terstond de gewel dige draagwijdte, den diepen ernst daarvan. Het is me of ik moet terugschrikken voor mijn eigen woorden, omdat zij een aanklacht tegen mezelf zijn. Want als er één ding is, waarvan ik mij zeer sterk bewust ben, dan is het dit: dat ik weinig doordrongen ben van het gevoel van verantwoordelijkheid tegenover de gemeenschap d.i. tegenover mijn medemenschen. Als dit gevoel machtig en geweldig was, als het mij geen rust. liet, dan zou ik geen uur van mijn leven moeten zijn zonder de gedachte: wat kan ik doen om het lot mijner medemenschen te verzach ten, om het wreede onrecht uit de gemeen schap uit te bannen, om het barbaarsche ge weld te overwinnen? En toch wéét ik dat die verantwoordelijk heid op mij rust!! Mijn waarde lezers, kent gij ook niet. die oogenblikken in uw leven, dat gij u schuldig gevoelt tegenover uwe medemenschen? Gij leeft met mij in een wereld, waarin stoffelijk en geestelijk zoo ontzettend veel wordt ge leden; komt niet soms de gedachte bij u op: hoe sta ik daar tegenover? Wat doe ik er tegen? O, ik weet wel, dat gij het medelijden kent. Werkelijk volkomen verharde en geheel onaandoenlijke menschen, wreede bruten, zijn uitzonderingen. En ik ben geneigd om aan te nemen, dat zij als ziektegevallen zijn te beschouwen. De gemiddelde mensch voelt deernis met al wat lijdt, zelfs met het lijden de dier. Maar het dringt niet tot hem door, dat hijzelf mede schuldig staat aan het men- scthelijk leed, omdat hij niet beseft dat de sociale, nog altijd gesanctioneerde, verhou dingen, welke hij zelf mede in stand houdt, daarvan de oorzaak zijn. (Dit neemt niet weg, dat zelfs goedwillen de menschen onder bepaalde omstandighe den tot de grootste ruwheden en wreedheden kunnen komen. Oorlog en dictatuur b.v. too- nen ons dit zeer duidelijk). Daarom is hij altijd geneigd de verant woordelijkheid te ontloopen door zich op machteloosheid te beroepen en compensatie te zoeken in liefdadigheid. Staan wij inderdaad machteloos tegenover de verhoudingen, waaronder wij leven? In dien dit zoo ware, dan zouden wij ook de verantwoordelijkheid daartegenover en te vens tegenover de daaruit voortvloeiende ellende kunnen afwijzen. Maar het is niet zoo. Hiermede wil ik niet. gezegd hebben, dat wij in staat zouden zijn om die verhoudin gen ineens te veranderen. Dat kan nu een maal niet, want daartoe moet eerst heel wat veranderen in den geest van de menschen en dit gaat steeds langzaam. Wat wij echter wel kunnen, wat. wij allen kunnen is het verantwoordelijkheidsbesef wekken. Het is een heel, heel oud woord, dat mij nu heel duidelijk in de ooren klinkt, een woord dat reeds eeuwen oud is: Ben ik mijns broeders hoeder? En ons hart en ons verstand zeggen: Ja! Daarom moeten wij den moed beaitten om den strijd te aanvaarden tegen de wanver houdingen, waaronder wij leven. In het verhaal van Kaïns broedermoord lezen wij dat God sprak: Wat hebt. gij ge daan?, daar is een stem des bloeds van uwen broeder, dat tot Mij roept van den aardbodem. Laat die heele Kaïnsgesdhiedenis een le gende zijn; 't is mij wél. Toch wordt daarin een harde maar eeuwige waarheid vertolkt: Wij zijn voor elkander verantwoordelijk. Alle menschelijk leed, voor zoover 't zijn oorzaak niet vindt in de natuur, is een aanklacht tegen den mensch zelf, een schending der menschelijkheid. Dit in zijn volle bet eekenis te beseffen, zal van ons leven de richting en het streven bepalen, 'ASTOR. DEN HELDER K.N.V.B. Vierde klasse B. We zien de zaken voor Bergen alweer niet duister in. Wil het maar eenigszins vlotten dan kan van Zaanlandia in Zaandam ge wonnen worden. N.H.V.B. Eerste klasse A. Oudorp klopte Vrone met 41. CSV dat op bezoek komt is zwaardere kost. Vrone is niet kansloos tegen Zaandijk 2. Eerste klasse C. Door een serie verrassende uitslagen is Sporters bovenaan gekomen. N. Niedorp 2 dat Zondag vrij was krijgt Andijk 2 op bezoek dat juist van den troon werd ge- stooten en daarom wellicht de schade wil inhalen. TwiskHoogkarspel, Hollandia 3 MFC 2 en SportersW. Frisia 3 sluiten de rij. Tweede klasse B. Zeer ten gerieve van Koedijk, dat boven dien zelf DTS 2 met 81 klopte, wist Alkm- Boys 3 uit van Egm. Boys te winnen. Zondag kan Koedijk thuis tegen Egm. Boys bewijzen wat ze in den mars heeft! DTS 2 krijgt Uitgeest 2 op bezoek (2.30) die met de punten strijk zal gaan. Tweede klasse F. Wel zeer verrassend was de 20 zege van Flevo op And. Boys Schagen 2 dat de mannen van het nieuwe land morgen ont vangt (2 uur) kan zich op een waardige tegenstander voorbereiden. Overigens dient Schagen 2 zich te hoeden voor misstapjes want Sijbekarspel dat uit de marktplaats i-eeds een gelijk spel meenam kraakte thans Oudendijk met 12—1. Ook met Hem zal Sij bekarspel wel raad weten, temeer waar deze Zondag ongedacht de vlag had te strijken voor O.K.B. Uit hoofde hiervan wint OKB morgen van And. Boys zeker ook VCL gaat naar Strandvogels 2 (2 uur) Derde klasse D. Hoewel Aartswoud het tegen Schellink hout liet zitten (25) geven we haar een goede kans thuis tegen Andijk 3 Derde klasse F. Ofschoon Dirkshorn's laatste wapenfeit een klinkende 81 zege op Mevo 2 was zijn we er zeker van dat db visite aan Bergen 2 (2 uur) hoogstens een puntenverdeeling oplevert. Schoorl 2 wacht nog op het eerste punt Wellicht kan dat in St Pancras tegen Vro ne 2 behaald worden. Vierde klasse D. Op DTS 3 valt staat te maken en er mag eenvoudig niet aan getwijfeld worden dat ze met beide punten bij het verre Graftdijk 2 vandaan komt. Alkmaar 4 komt naar Schagen 4 (10 uur) wat de thuisclub met cenige inspanning moet kunnen winnen. Vierde klasse G. v.c.L. 2 toert eveneens naar Broekerha ven. Strandvogels 3 achten we iets sterker. ai. Junioren C. Allen, ook Bergen a, hebben 'n vrijen dag. Adspiranten Afd. K. Bergen a—Alcmiaria b (12.3®); DTS aUitgeest a (12 uur); Schoorl a— Alkmaar a (12.30); Afd. L.: Alkmaar b— DfS b (12 uur); Alcmaria cVrone a (12 uur); Mevo a—Bergen b (10 uur). Adsp. H: Niedorp a—Andijk a (12.30) Alsnog ingedeeld N. Niedorp b en Twisk a. Adsp. O.: Hauwert a—VCL o. UNOX FUNSTE VLEESCHWAREN- EN CONSERVEN FABRIEKEN - OSS UA1-IK26G

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 5