Veiligheid vóór alles! Uit onze Oost Theesmokkel Roeiboot omges'agen Smokkelaars in den val Geheimzinnig misdrijf te Boxtel Invoerregeling veekoeken verlengd Motorrijder bij botsing gedood Postvluchten op Iodië 18 Argelooze winkelmeisjes Naar Aneta verneemt, hebben circa een maand geleden de autoriteiten te Singapore oen poging ontdekt om een belangrijke hoe veelheid thee uit Nederlandsch-Indië te smokkelen. Het betrof een lading van 400 kisten, wel ke uit Priok is uitgevoerd als Katjang-olie. In werkelijkheid bestond deze partij, weike in totaal een gewicht had van circa 12 ton voor slechts tien procent uit Katjang-olie en voor de rest uit thee, welke niet gedekt was door 'n uitvoerlicentie. Deze partij was te Priok ten uitvoer aangeboden door een Chineesche firma. De justitie en andere instanties hebben "uiteraard een onderzoek ingesteld, waarvan de resultaten nog niet bekend zijn. Met een klein jacht naar Ned.-Indië Een student van de school voor politieke wetenschappen te Warschau, Antoni Rybak, zal trachten niet een klein jacht Neder- •Jandsch Oost-Indië te bereiken. Over een paar dagen zal hij met zijn, uit vijf personen bostaande bemanning met zijn jacht Phyan van Gdynie vertrekken. Hij begeeft zich eerst naar Nederland, waar hij den winter zal doorbrengen. In dien tijd wil hij de Nederlandsche taal leeren en zijn scheepje nog eens een goede beurt ge ven. In het voorjaar zal de Phyan naar In- dië in zee steken. De bemanning hoopt daar werk te vinden en later op dezelfde wijze naar Polen terug te keeren. De lastige Japansche visschers Officiecle stappen van Japan bij de Ned. Regeering. De Japansche consul-generaal te Batavia heeft aan het ministerie van buitenlandsche zaken te Tokio medegedeeld, dat hij zijn leedwe zen heeft betuigd tegenover de Ned. Indische regeering met betrekking tot het incident van 30 September, toen een Nederlandsch flottielje- vaartuig geschoten heeft op de Ja pansche trawler TokeiMaru, waar bij twee leden der bemanning wer den gedood en twee gewond. De consul-generaal vroeg waarborgen te gen dergelijke voorvallen in de toekomst De Ncd.-Indische regeering weigerde hierop een definitief antwoord te geven. Naar ver nomen wordt, zou de Japansche regeering rechtstreeks met cle Nederlandsche rogec- J'ing in onderhandeling treden om een op lossing voor deze zaak te vinden. Bij dit telegram kan worden aangetec- kend, dat het bedoelde incident zich heeft voorgedaan tijdens de rechtmatige uitoefe ning van het politie toezicht in de territori ale wateren van Nederlandsch-Indië. Zulke incidenten zullen zich in de toe komst dus uiteraard, niet meer behoeven voor te doen indien de Japansche visschers zelve hiertoe geen aanleiding geven. DE TOESTAND VAN DE „SPECHT"- GEWONDEN. De lieer Groeneveld van de KLM en de heer Schoch van de British Tobacco Com- pany zijn gisterochtend met het uit Neder land komende vliegtuig naar Batavia ver trokken. De toestand van freule Smissaert, van den violist Ilubermann, van diens secretaresse, mej. Ibeken en van den heer Bouwman gaat steeds vooruit. WEDSTRIJDEN IN INDIË. Zaterdagavond zijn op de Stadionhaan te Scmarang de Indische kampioenschappen wielrennen verreden. Do heer Jansen Schip- lier die ook kampioen werd in 1935, won de sprint-wedstrijden. Koos Ham, kampioen 1930 won den 50 km.-rit achter motoren, in 49 minuten en 54.4 sec. Twee arbeiders verdronken. Drie arbeiders uit hot dorp Wartena (gein. Jdaardcradcel), werkzaam bij de werkver schaffing de Geeuw nabij Wartena, keerden gistermiddag omstreeks vijf uur per roeiboot naar hun woningen in het dorp terug. Zij lieten zich sloepen door een motorboot. Plotseling kwam de roeiboot dwars te liggen, waarna het bootje omsloeg en alle drie inzittenden te water geraakten. Een van hen, zekere J. Hoekstra, slaagde erin zwemmende den kant te hereiken, do heide an deren, de arbeiders Algra en de Jong, resp. 35 en 40 jaar oud, die niet kon den zwemmen, verdronken. Het ongeluk, dat geschiedde op de Graft, een breed en diep vaarwater, is vermoede lijk toe te schrijven aan de verkeerde wijze waarop de verbinding van de roeiboot met de motorboot was bevestigd. Men had na rnolijk het touw vastgemaakt aan de mid denbank van de roeiboot, met het gevolg, dat deze kapseisde. De opvarenden van de motori>oot hebben dadelijk pogingen in het werk gesteld om den drenkelingen hulo te bieden, doch men slaagde er niet in hen te grijpen. Eerstna twintig minuten dreggen werden de lijken opgehaald. Beiden omge komenen waren gehuwd, Algra was vader van twee kinderen, de Jong van zes kinderen Wat de laatste, gebeurtenissen in de vliegwereld ons leeren. Wederom drie groote rampen in de Ne- derlundsche luchtvaart binnen één week: na de „Specht" met 4. toen de T 13 met 9 en nu de T 1 met 5 slachtoffers. En ruw worden wij er weer aan herinnerd, aldus mr. W. Verkade in „De Gr. Amsterdammer", dat ondanks luchtrecords, ondanks de ver betering in de techniek van den vliegtuig bouw, van de grondorganisatie en van de besturing, ondanks het prachtige vlieger corps in ons land, het luchtverkeer onder bepaalde omstandigheden en op de moeilij ker trajecten, toch nog altijd een eenigszins riskante zaak blijft. Zeker, vliegtuigen zijn niet meer de broze bouwsels van vroeger, zij kunnen tegen een stootje; zeker, d-; vas te lijndienst is mogelijk, en behoeft slechts bij uitzonderlijke omstandigheden te worden afgelast; zeker de meteorologische dienst is in staat den weg te wij zen. om aan vele ge varen te ontkomen, maar een vliegtuig blijft een voorwerp zwaarder dan de lucht dat als het van eenige hoogte valt de dood van vele zoo niet alle inzittenden veroorzaakt, de vliegtuigmotoren worden nog altijd met de uiterst brandbare benzine gedreven, zoo dat een val of botsing zeer vaak brand, en brand zeer vaak volkomen vernietiging met zich brengt. De machinerie blijft zeer ge compliceerd, zoodat het aantal mogelijkhe den, dat er een kleinigheid hapert een kleinigheidje dat groote gevolgen kan heb ben legio is. Het groote publiek is geneigd dat te vergeten. Het wordt door een deel der dag- bladpers en radio bovendien gestadig op gevoed in een critieklooze bewondering voor ja erger nog, periodiek opgezweept tot een wilde extase over de wonderen van de vliegtechniek, waarbij de voor de veilig heid werkelijk waardevolle vindingen vaak verwaarloosd, maar de nieuwe records, tot in liet uitzinnige verheerlijkt worden. Is het een wonder dat ditzelfde publiek en voorop zijn spreekbuizen, die met hooge boeden en lauwerkransen gereed plegen te staan voor de waaghalzerij baloorig wordt, wanneer er kort op elkaar eenige ernstige ongelukken gebeuren, en een zon debok gaat zoeken? Dat bij voorbeeld telkens' het belachelijke sprookje weer opflikkert, dat de ongeluk ken. die de K.L.M. sedert 1934 hebben ge troffen, grootendeels zouden moeten wor den toegeschreven aan de vervanging van Fokkers door de Douglasmachines; terwijl er toch vrijwel geen andere dan Douglas- vliegtuigen meer op onze en buitenlandsche verkeerslijnen vliegen en elk vlieger er onmiddellijk een serie voordeel en noemt, waardoor hij bij den huidigen stand der fabricage de Douglas verkiest voor de lijnvluchten. Een andermaal is weer de K.L.M.-leiding de zondebok en een volgend maal weer iets anders. Maar dat alles is even onvruchtbaar als het op tijd aan wezig zijn van de begrafeniskransen en het nog twee uur vroeger aanlft>men van dc past, waarmee het publiek gretig zijn ont steltenis over do. oorzaak der kransen poogt te verdooven. Wil men het publiek werkelijk „air minded" en tegen teleurstellingen bestand maken, dan is er geen enkel bezwaar, zijn enthousiasme te uiten bij een of ander ju bileum van den regelmatigen dienst, maar dan moet de opwinding bij sensatio- nccle „stunts" in records bewust geremd worden door do organen der publieke opi nie. En dan moet anderzijds geen gelegen heid tot opbouwende critiek verzuimd wor den, om de uiterste veiligheid op tie regel matige diensten te verkrijgen cn moet de pers zich niet geneeren eens tijdelijk boozc oogen te maken bij dei instantie welke de critiek op dat moment treft. Zoo had het b.v. voor het publiek niet verborgen behoeven te blijven, dat (mede tegevolge algemeene bezuiniginsperiode) de vliegvelden (op Medan na) en meteoro logische dienst in Nederlandsch-Indië tot de zwakste schakels in de Indië-lijn behoo- ren; dan zou het publiek ook achter do K.L.M. hebben gestaan, wanneer haar di rectie een grondige verbetering van den gronddienst aldaar als voorwaarde gesteld zou hebben, alvorens tot derden dienst op Indië over te gaan. Zoo zou de reactie op aankondiging van expansie der regelmatige diensten veeleer een nuchtere berekening: „Hoeveel gezag voerders en ervaren piloten en hoeveel eerste klasse machines heeft de K.L.M. er dit jaar bij gekregen en bij opgeleid? Is deze uitbrei ding dus verantwoord? En zoo ja, dan onze beste wenschen." Dan zou er ook nog in breeder kringen waardeering zijn voor een beperking van de meer riskante bergroutes in den winterdienst. Bij een dergelijke leiding van de publieke opinie zou men, op bescheiden schaal, een soort van „airmindodness" krijgen van het zelfde karakter als ons vliegerkorps. Op Schiphol en de omgeving weet men zeer goed dat acht ongelukken sedert dat van dc „Uiver" in einde 1934 veel is, te veel. Dat dit beteekent, dat per jaar drie piloten van het vliegend personeel iedere maand één, als slachtoffer van het beroep is gevallen, dat er gemiddeld een passagier per drie weken is veronglukt. Maar men beseft, er ook, dat in die drie jaar ook ruim 300.000 passagiers zijn vervoerd zonder ongelukken. Zoo heersoht daar inderdaad volkomen de geest van 't „safety First": elke maatregel die dc veiligheid bevorderen kan, wordt dankbaar toegejuicht cn doorgezet (nu onlangs weer het toezicht op de brandbaarheid der baga ge), maar rampen als nu onlangs met de „Specht" brengen geen ontmoediging. Men kent er het risico, zooals ieder vakman de risico's van zijn werk kent, men weet, dat alles wat mogelijk is aan de veiligheid wordt gedaan, dat wat nog niet mogelijk is morgen uitgevonden kan worden en dan ook zoo gauw mogelijk toegepast zal worden, dat ieder zijn uiterste best doet en de controle op materiaal en vliegend personeel uiterst scherp is. En wil men er de nationale vlieg dienst groot en betrouwbaar zien en zoo mo gelijk een groote nationale vliegtuigindustrie en een publiek, dat graag vliegt als het haast heeft, als het mooi weer is of als het dc ruimte wil ervaren. En men waardeert er eenzelfden geest van „safety first" en van vertrouwen, meer dan iuchtmaniakken' en hun supportei's. Mr. W. VERKADE. Zeven keer ging het goed, maar de achtste keer liep het mis. Goede vangst van de Rotterdam- sche politie. Rechercheurs van de afdceling speciale diensten hebben in een garage in het wes ten van Rotterdam een goeden slag geslagen. Bij een nader ingesteld onderzoek ontdekte men in een trailer niet minder dan zes dui zend gesmokkelde gloeilampen en 20.000 boekjes gesmokkeld sigarettenpapier. Deze artikelen werden, evenals het voertuig, in beslag genomen. Tegen vijf personen is in verband met deze zaak procesverbaal opge maakt. Op vermoeden, dat er zich smokkelwaar in de garage bevond, begaven de rechercheurs zich derwaarts. Zij troffen hier een truck met trailer aan, welke er in het geheel niet verdacht uitzag. De acht nieter lange trailer was geladen met stccncn. Toen deze echter werden weggehaald, vond men onder het plankier een laadbak waarin zesduizend gloeilampen, 20.000 boekjes sigarettenpapier waren verborgen, welke goederen frauduleus uit België waren ingevoerd. De chauffeur-eigenaar, do 31-jarige P.J.B. zijn lG-jarige knecht P.C.W. en een 46-jarige helper, JC. de R., alleen uit Roosendaal zijn naar bet hoofdbureau van politie overge bracht. Zij hadden truck en trailer juist in de garage gereden. Ambtenaren van de in voerrechten cn accijnzen hebben procesver baal opgemaakt. Het nader onderzoek wees uit, dat de smokkelwaar bestemd was voor een Rottcr- damschen koopman, den 41-jarigen L.II.R., tevens werd de naam genoemd van den 49- jarigen koopman J.H.B., beiden zijn even eens. naar het hoofdbureau overgebracht. Ook tegen hem is proces verbaal opgemaakt. Truck, trailer en smokkelwaar zijn in be slag genomen. Hot is komen vast te staan, dat de wa gens ditmaal voor den zevenden keer de grens zijn gepasseerd, zonder dat de doua nen e smokkelwaar hebben opgemerkt. Voorbijgangers vinden het slacht offer zwaar gewond langs den weg liggen. Vermoedelijke dader gepakt Zaterdag heeft te Boxtel een geheimzin nig misdrijf plaats gevonden, waarbij een 45-jarige metselaar het slachtoffer is gewor den. Eenige voorbijgangers' hoorden Zaterdagavond op een eenzaam en donker gedeelte van den Selissen- wal te Boxtel flauw gekerm; toen zij naar de herkomst een onderzoek instelden, vonden zij een man, die ernstig scheen te zijn gewond op dezen weg liggen, terwijl zijn fiets op eenigen afstand lag. Het vermoeden, dat men hier te doen had met een slachtoffer van een aanrijding werd gelogenstraft door het feit, dat de gekwetste nog in staat was mede te dee- len, dat hij was aangevallen door een per soon. dien hij herkende als zekeren R. uit Boxtel. Onmiddellijk werd, aldus de N. R. Ct„ de politie van het gebeurde in kennis ge steld cn werd geneeskundige hulp inge roepen. Dr. Wiilems was spoedig tor plaalse on liet het slachtoffer onmiddellijk naar het St. Lidwinaziekenhuis ter plaatse ver voeren. Het slachtoffer, de 45-jarige metse laar T. van H. uit Boxtel, die per rijwiel van zijn werk naar huis terugkeerde en onderweg moet zijn aangevallen, wasi er zeer ernstig aan toe. De man had een aantal ribben gebroken en zijn lever was verscheurd, hetgeen ope ralief ingrijpen noodzakelijk maakte. De patiënt, die hevige pijnen leed, was tot dusver nog niet in staat de toedracht van het gebeurde aan de politie mede te deelen. Naar aanleiding van zijn aanwij zingen kon de politie evenwel over gaan tot arrestatie van den vermoe delijke)! dader, den 28-jarigen R. uit Boxtel, die in het politiebureau werd opgesloten en aan een streng verhoor onderworpen. Tot dusver blijft hij het hem ten laste gelegde ontkennen. Infusschen weet men nog niet, hoe het gebeurde zich heeft toegedragen, daar er ook geen getuigen van het misdrijf zijn. liet slachtoffer dat gehuwd en vader van een groot gezin is, staat zeer gunstig be kend. Ook de dader is nog nooit mot de politie in aanraking geweest. De politie zet de nasporingen met groote kracht voort. PUBLICATIE HET AANHOUDEN VAN RESERVE KALVEREN. Inzake de regeling betreffende het aan houden van reservekalveren waaromtrent hier en daar een misverstand bestaat, maakt de Nederlandsche Veehoudcrijcentralc het volgende hekend. Bij de huidige regeling kan iedere vee houder, wien voor 1937 een kalvertoewij- zing van 1 t.m. 20 (de ossen-toewijzing staat hier buiten) werd verleend, van 1 Octobcr— 1 November 1937 1 reservekalf in voorraad hebben, terwijl degenen, wier kalver-toewij- zing-1937 21 of meer bedroeg, gedurende deze maand nog 2 reserve-kalveren mogen aanhouden. Deze reserve-kalveren waar voor dus geen identiteitsbewijzen aanwezig behoeven te zijn, mogen niet zwaarder dan 250 kg. zijn. Uiteraard kunnen voor deze kalveren, zoo dc eigenaren ze tijdig (d.w.z. voor 1 Ja nuari 1938) doen schetsen, nog identiteits bewijzen 1937 verstrekt worden. Is echter de toewijzing-1937 reeds „volge- schetst", dan bestaat ook, echter eerst na 31 October 1937, gelegenheid de bedoelde reserve-kalveren op de toewijzing-1938 te doen schetsen. Aangezien echter de toewij- zingen-1938 op 1 November 1937 nog niet aan de georganiseerden bekend gemaakt kunnen zijn, ligt het in de bedoeling, door de gewichtsgrens van 250 kg. tot 300 kg. te verhoogen, gelegenheid tc bieden, dc reser ve-kalveren. waarvan hier sprake is, zonder identiteitsbewijs aan te houden tot schet sing op de toewijzing-1938 mogelijk is. Deze verhooging zal dan gelden voor het tijdvak 1 November 1937—1 Januari 1938. Mochten de. toewijzingen-1938 op laatstge noemden datum onverhoopt nog niet be kend gemaakt zijn, dan zal dienovereen komstig weder een verhooging van de be doelde gewichtsgrens plaats hebben., Voorts ligt het, met het oog op het feit, dat de kal vertoewijzingen 1938 eerst later bekend zullen worden gemaakt, in de be doeling, de onderste gewichtsgrens, vastge steld voor de kalveren, welke van een identiteitsbewijs voorzien behooren te zijn, met ingang van 1 November 1937 van 100 tot 140 kg. te verhoogen, Ook deze verhoo ging heeft betrekking op het tijdvak 1 No vember 1937—1 Januari 1938. Een en ander houdt in, dat gedurende het tijdvak 1 November 1937—1 Januari 1938 iedere georganiseerde een onbeperkt aan tal kalveren met een gewicht tot 140 kg. zonder identiteitsbewijs in voorraad mag hebben. Daarenboven zal een veehouder met oen kalvertoewijzing-1937 van 1 t.m. 20 in die periode nog 1 kalf met een gewicht van 1403C0 kg. zonder identiteitsbewijs kunnen aanhouden, terwijl veehouders, wier toewijzing-1937 21 of meer bedroeg, in dat tijdsbestek 2 zoodanige kalveren zonder identiteitsbewijs in voorraad zullen mogen hebben. (Adv.) Italiaansche taal in Spaansche krant De „Voz de Espana" publiceert voor de eerste maal een rubriek in de Italiaansche taal, waarin de se cretaris voor de zone van het fas cisme in het buitenland zijn con vocaties plaatst en zijn bevelen geeft aan de verschillende Italiaan sche fascistische groepeeringen, die in Spanje opereeren. Ingediend is een wetsontwerp tot regeling van den invoer van veekoeken. De beperking "van den invoer van dit ar tikel werd bij koninklijk besluit van 23 Juli 1937 met ingang van 1 Augustus 1937 voor het tijdvak van één jaar verlengd. In de vorige contingenteeringsperiode heeft bet een oogenblik er naar uit gezien, dat het geven van bescherming aan de olie- industrie minder noodzakelijk zou worden. Gedurende eenigen tijd toch hebben de we reld prijzen van grondstoffen, oliën en vee koeken zich op een zoodanig niveau bewo gen, dat het olieslagersbedrijf ook zonder bescherming kon werken. Sedertdien heeft de toestand zich echter in ongunstigen zin gewijzigd, zoodat voor het op gang houden van de olie-industrie bescherming noodza kelijk is. Onder deze omstandigheden heeft de minister van economische zaken gemeend de contingenteering wederom voor een jaar ongewijzigd te moeten verlengen, hoezeer ook daaraan bezwaren, zoowel voor de ver bruikers als voor den handel, zijn verbon den. Duopassagier breekt een been. Op den Rijksstraatweg tusschen de Hak- kelaarsbrug en café „De Lepelaar", onder de gemeente Muiden, is gisteravond om kwart voor negen een motorfiets, welke in de richting van het Gooi reed, in volle vaart tegen een van den anderen kant komende personenauto gebotst. Hierbij is de berijder, die zwaar verminkt werd, vrijwel op slag gedood. Het slachtoffer is de heer Wolter uit Hil versum. Zijn 20-jarige stiefzoon, die op de duo zat, brak een been en is naar de Gerar- dus Majella stichting te Bussum vervoerd. Tijdens het transport daarheen heeft hij het bewustzijn verloren. De auto werd ernstig beschadigd, doch de inzittenden, een gezel schap, dat. op weg was van Gelderland naar de hoofdstad, bleven zonder letsel. De wagen is door de politie in beslag genomen, even als bet vernielde motorrijwiel. Het ongeluk schijnt te zijn gebeurd, doordat de motor rijder op de linker weghelft heeft gereden. 10.000 VOLT DOOR HET LICHAAM. Jongetje moet beide beenen missen. Gistermiddag drie uur klom de twaalf jarige J. de R. te Vreeswijk in een der pa len der electrische leiding, welke nabij de nieuwe sluiswerken ten behoeve dezer wel ken zijn opgericht, Hij raakte met zijn voe ten dc leiding, waardoor een stroom van 10.000 volt ging. Een voorbijganger hoorde zijn gekerm en haalde hulp. Beide beenen van den jongen bleken verbrand te zijn. Het slachtoffer is naar het ziekenhuis te Utrecht overgebracht, waar beide beenen geamputeerd moeten worden. Vertrek van talreis) H" 18 0ct' Buizerd I vheenreis) |Jodhp. 18 Oct. Wielewaal I uh ,g 0c, (heenreis) Pelikaan |R 18 0ct (terugreis) I YaIk I.Vdam 19 Oct. (heenreis) I Aankomst te |Band. 18 Oct. j Athene 18 Oct. |Rang. 18 Oct, Ale*. 18 Oct. Ijodhp. 18 Oct. 13aJki£ti Harry Staal verliest Scheidsrechter staakte den strijd na zeven ronden wegens een oogt blessure van Staal. In het Empress Stadium tc Londen is gisteravond voor ongeveer 5000 toeschouwers een wedstrijd in liet zwaargewicht gebokst tusschen den kampioen van Nederland Harry Staal, en den Canadeesehen titel houder Al Delaney. In de rust tus schen de zevende en achtste ronde staakte de scheidsrechter het ge vecht ten gunste van den Canadees wegens een oogblessure van Staal. Na voorzichtig boksen van beide zijden kreeg de Nederlandsche kampioen reeds in de eerste ronde een harden stoot op het rechter oog, waardoor er een blessure ont stond welke Staal veel hinder bezorgde. Hoewel liet gevecht in de volgende vijf ron den gelijk op ging, bleek het toch wol, dat de Hollander een geduchte handicap had in de bloedende wonde boven zijn oog. In de zesde en zevende ronde zette de Canadees toon een geducht offensief in waartegen Staal niet veel kon uitrichten. Delanev ont popte zich als een technisch uitstekend bok ser en verzamelde in deze twee ronden een groot aantal punten. Het was wel duidelijk, dat Staal deze partij onmogelijk meer zou kunnen winnen en de scheidsrechter achtte het daarom maar het verstandigst, den strijd bij nader onderzoek van de blessure van Staal, tusschen de zevende cn achtste ronde, te staken. Beide boksers oogstten veel bij val met hun fraai en moedig boksen. Wieih&nnen Jan Acrts bergt zijn fiets op Oud-wereldkampioen zal niet meer rijden. De bekende Belgische wielrenner .Tan Aerts, die in 1933 te Floreffe het wcrcldikampi oen- schap op den weg voor beroepsrijders won, heeft besloten niet meer in wedstrijden uit te komen. De oud-wereldkampioen heeft, dit besluit,' zij het met bloedend hart, moeten nemen naar aanleiding van het feit, dat hij dc vorige maand te Mechclen een ernstigen val maakte, ten gevolge waarvan hij zware verwondingen opliep. Zijn sterk gestel heeft den 30-jarigen renner den dood op het nip pertje doen overwinnen. Hij is thans herstel lende, alhoewel nog vooreerst niet geheel genezen. Met Aerts neemt een van de beste baan- en wegrenners van België afscheid van de wielersportwereld. Rotterdamsche oplichter maakt slachtoffers. Politie sluit, hem op. In een pension aan den Goudschesingel te Rotterdam is dc 37-jarige koopman H. W. C., laatstelijk woonachtig le 's-Gravenhage, aan gehouden. Al verschillende malen is dezo man met dc justitie in aanraking geweest en thans is hij ter zake van oplichting op nieuw in verzekerde bewaring gesteld. De man maakte er den laatsten tijd te Rotterdam zijn werk van om geld los te krijgen voor het oprich ten van een chocolaterie. Te dien ein de had hij op den Binnenweg een winkelpand gehuurd, waarna hij ge gadigden opriep om bij hem in dienst te komen als winkeljuffrouw. Dat ging echter zoo maar niet, want het moest een eerste klas zaak worden. Daarom moesten de meisjes allen uniform en bijbe- hooronde schortjes hebben, welke C. dan ook zoogenaamd bestelde. Hij vertelde den meis jes, dat hij er al verschillende malen inge- loopen was: wanneer de winkeljuffrouwen hun dienstkleeding hadden gekregen, waren talloozen verdwenen en zoo had hij steeds een strop gehad. Daarvoor wilde hij zich thans vrijwaren, zoodat de dames dc helft der kosten, zijnde f15.moesten betalen. De man slaagde er werkelijk in meisjes op die conditie te engageeren en één was zelfs zoo goed, dat zij wel borg voor hem wilde staan. Zoodoende kon het winkelpand aan den Binnenweg gehuurd worden. Ook de hospita moest er aan ge- looven. Na een week bleef de man echter reeds in gebreke huur te betalen en reeds voordat de zaak op pooten stond, slaagde hij er in eeni ge tientallen guldens tc leencn van zijn toen malige hospita in het noordelijk stadsdeel. Tal van pensions te Rotterdam bewerkte C. op gelijke wijze cn overal verdween hij zon der zijn schulden te hebben voldaan. Ook was het zijn gewoonte om veel in taxi's te rijden, hetgeen zooals begrijpelijk, ook op rekening ging. De man is thans in het hoofdbureau van politie, opgesloten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 2