4-1*1*0 II 1*41 lil Colijn cn Rome Nieuwe kink in den kabel DAGBLAD VOOR HOLLAKDS NOORDERKWARTIER Radio wettelijk beschermd Tandh. Inrichting CENTRALE VERWARMING Nooit los van Nederland ZATERDAG 23 OCTOBER 1937. 81e Jaargang. No. 10400. Uitgore der N.V. v.h. Tfopmon Co. Schogen. Critiek op en waardeering over de Kabinetsvorming Verschenen zijn de Algemeene Beschouwingen over het Voor- loopig Verslag der Tweede Ka- 'Als het voornaamste van den uitslag der laatstgehouden verkiezingen beschouwde men vrij algemeen de nederlaag, die de ex tremistische partijen hebben geleden. Het Nederlandsche volk heeft getoond zijn tegen woordige staatsinstellingen in stand te wil len houden. Een ander belangrijk verschijnsel bij deze verkiezingen achtten vele leden den terug gang van de kleine partijen en belangen groepen. Aan het proces van versnippering, dat zich in 1933 vertoonde, is een einde ge komen. Men gevoelde behoefte te getuigen van zijn dankbaarheid voor het waardevol bezit van vrije verkiezingen, zooals die in ons land mogelijk zijn. Verscheidene leden gaven als hun gevoelen te kennen, dat de verkiezingen geen grond slag hebben opgeleverd voor een christelijk kabinet, steunende op de drie groote reclit- sclie partijen. Weliswaar behaalden deze partijen tezamen 52,7 pet. der uitgebrachte geldige stemmen en verwierven zij op grond daarvan 56 van de 100 zetels, maar deze meerderheid kan niet worden beschouwd als een volksuitspraak voor een rechtsche coali- tie-regcering van het van ouds bekende ka rakter. Dat de verkiezingsuitslag voor die partijen, tezamen beschouwd, zoo gunstig is geweest, is voornamelijk te danken aan het groote aantal niet- rechtsche kiezers, die hun stem op de lijsten, waarop de heer Colijn als nummer één voorkwam, hebben uit gebracht. In totaal behaalden de drie groote partijen van rechts bij de Statenverkiezingen 48,2 pet. der stemmen. Sedert dien is het stem- menaandccl der katholieke staatspartij met 1 pet. gestegen. Vermeerdert men de in 1935 door de drie liierbedoelde partijen verkregen stemmen met dit eene percent, dan komt men tot niet meer dan 49,2 pet. De heer Co lijn heeft zich kennelijk vóór de verkiezin gen van deze positie zeer duidelijk reken schap gegeven. Noch in zijn redevoeringen, bij de algemeene beschouwingen van Novem ber 1936 in de Tweede Kamer gehouden, noch in die, door hem uitgesproken ter gele genheid van het daarop gevolgde algemeene begrootingsdebat in de Eerste Kamer, heeft hij een rechtscli kabinet als een mogelijkheid voorgesteld of als doel geschetst. Colijn als een Staatsman van rui me opvattingen, maar de samen stelling van het Kabinet was voor velen een teleurstelling. Hij verscheen voor het volk als een staatsman van ruime opvattingen, die door velen de aangewezen leider kon worden geacht voor een samen werking op breede basis. Dit ver schafte hem het vertrouwen en de stemmen van vele duizenden kiezers, niet tot het eigenlijke rechtsche kie zerscorps behoorende. Het is dan ook geen wonder, dat de ver schijning van dat kabinet in wijde kringen des volks teleurstelling en zelfs verontwaar diging heeft gewekt. Die gevoelens zijn niet getemperd door de opneming in het kabinet van de heeren Van Buuren cn Patijn. Het benoemen tot minister van deze hoeren, die met geen enkele politieke partij zijn ver bonden, heeft niet de bcteekenis van een verbreeding van de basis van het kabinet. Zij zijn slechts te beschouwen als techni sche medewerkers, die zich naar de princi- piecle opvattingen van het kabinet hebben te richten. Het waarschijnlijkst achtten deze leden het, dat de formateur door zijn eigene po litieke vrienden gedwongen is van zijn aanvankelijken opzet af te zien. Was een kabinet van herstel wenschelijker geweest? Wat naar liet oordeel der hierbedoeldc le den had moeten geschieden, is het vormen van een geheel ander kabinet: een kabi net van herstel, dat gebroken zou hebben met de aanpassing cn zich bereid zou heb ben verklaard tot het voeren van een con structieve welvaartspoütiek. Deze leden herinneren eraan, dat de drie rechtsche partijen in haar uitlegging van den wil Gods op staatkundig gebied bij bij na elk vraagstuk uit elkaar gaan. Sommige andere leden verklaarden zich met dc algemeene strekking van dat be toog toch voor een groot deel te kunnen vereenigen. Op dezen verkiezingsuitslag paste een kabinet van breede samenwer king vooral ook, omdat het persoon lijk succes van den heer Colijn bij de verkiezingen in sterke mate daardoor was beïnvloed, dat men DR. COLIJN. in hem den' man van zulk een sa menwerking zag, De formatie van een rechts kabinet onder leiding van den heer Colijn kan dan ook niet anders worden gezien dan als een ernstige constitutioneele fout. Eenige leden stelden met betrekking tot hun zienswijze over de kabinetsformatie voorop, dat de verkiezingen formeel de grondwetsherziening tót inzet hadden, doch materieel liepen over dé'tegenstelling tus- schcn parlementaire democratie en fascis me. Aan den kant van de voorstanders der parlementaire democratie waren twee stroo mingen te onderkennen, de meer marxisti sche getinte van „Eenheid door Democra tie" en de .meer reactionnaire, die den heer Colijn had uitverkoren. De stembusoverwinning was er een voor de parlementaire demo cratie en was er een voor den heer Colijn. Op die overwinning had lo gisch gepast óf een „Eenheid door Democratie"-kabinet óf een kabi- net-Colijn in den trant van het vo rige. Deze logische oplossingen zijn echter beide door de katholieke staatspartij onmogelijk gemaakt. De R.K. Staatspartij dankt haar succes niet aan haar politieke program ma's, of aan de daden harer minis ters in het laatste kabinet, maar aan de actie van de kerk, die op een tot dusver nooit vertoonde wijze op de verkiezingen haar invloed heeft doen gelden. Hier is sprake van een clericale politieke overwinning, een der gevaarlijkste verschijningen voor een staat en voor een kerk. En wat is het nu? De poli tiek zal dezelfde blijven. Er is een kabinet, steunend op en in hoofdzaak samengesteld uit vertegenwoor digers van drie confessioneele partijen, die ieder hun eigen godsdienstige ideeën tot grondslag van hun politiek hebben ge maakt. Dit laatste is reeds op zich zelf absurd. Godsdienstige ideeën vormen den grondslag van een levensbeschouwing. Zij geven echter geen antwoord op de meeste vragen der practische politiek. Overigens verwachtten de hierbedoeldc leden niet, dat dit kabinet een andere politiek zou voeren dan het voorgaande. Wel is een christelijke politiek aangekon digd, maar de personen der ministers waar borgen allerminst, dat hun beleid ook in derdaad gekenmerkt zal worden door dien1 waren christelijkcn geest, die zich uit in daden van sociale gerechtigheid op elk terrein. Andere leden lieten een milder geluid hooren! De critiek. van zoovele zijden en in zoo verschillende toonaard geoefend op de wij ze, waarop na de verkiezingen ten aanzien van de samenstelling van een kabinet is gehandeld, gaf zeer velen anderen leden aanleiding als' hun meening uit te spreken, dat de kabinetsvorming, gelijk die heeft plaats gehad, het scherpe oordeel. dat daarover werd uitgesproken, allerminst verdient. Op den achtergrond stelden deze leden, dat de overwegingen, welke bij een kabinetsformatie behooren te gelden, geens zins uitsluitend bepaald worden door de resultaten van de stembus. De kiezers stellen de Kamer samen en niet een ka binet. Een formateur zal goed doen zoo veel mogelijk met den uitgesproken wensch der kiezers rekening te hou den. Maar tevens zal hij en dat zeker niet in de laatste plaats moeten denken aan de positie, waarin het door hem te vormien kabinet zal komen te verkeeren. Zijn doel zal moeten zijn het tot stand brengen van een kabinet, dat in zijn program en in de personen zijner leden een redelijke zekerheid biedt voor een behoorlijke werking van het overleg tusschen regeering en volksvertegenwoordiging Dit Kabinet zou oen zegen voor het volk zijn! Naar de meening der hier aan het woord zijnde leden is het als een zegen te be schouwen, dat. met inachtneming van alle noodzakelijke overwegingen, een kabi net van deze samenstelling kon worden gevormd. In dezen tijd van groote gees telijke verwarring en onevenwichtigheid toch is het meer dan ooit van belang, dat het regeeringsbeleid zich kenmerkt door een krachtige verdediging en door voering van de christelijke beginselen. Voor zoover de geoefende critiek niet de formatie als zakelijke aangelegenheid doch het persoonlijke optreden van den heer Co lijn betreft, vestigen verscheidene dezer le den er de aandacht op, dat de onjuistheid van het oordeel, dat over dat optreden werd geveld, een gevolg is van het feit, dat niet genoegzaam werd gelet op de strekking der uitlatingen van den heer Colijn, waarop men een beroep heeft gedaan, op het karakter en op den inhoud van het verkiezingsmanifest der partij, als wier lijstaanvoerder hij is op getreden, en op de beteekenis van de ge beurtenissen, welke na dc opdracht tot kabi netsformatie de openbare aandacht hebben getrokken. De opvatting, dat de* groote winst van de anti-revolutionnaire partij uitsluitend zou moeten worden toe geschreven aan liberale stemmen, noemden deze leden geheel onjnist. Er hebben zich verschuivingen van verschillenden aard voorgedaan. Hoe dit echter ook zij, allen, die op de candidaten der anti-revolntionnaire partij stemden, konden weten, wat zij aan die partij hebben. De Evolutie der SDAP erkend en gewaardeerd. Er is echter een „maar" bij. Gaarne wilden dé leden, hier aan het woord, erkennen, dat de S. D. A. P. een zeer belangrijke evolutie heeft vertoond. De geleidelijke wijziging van haar houding ten opzichte van het militaire vraagstuk, den godsdienst, de monarchie, de gezagshand- having en het nationale beginsel konden zij waardeeren. Echter mag niet uit het oog worden verloren, dat die partij nog steeds verbonden is met het historisch-materialisti- sche beginsel en de klassenstrijdleer en dat haar verhouding tot het beginsel van den eigendom haar nog steeds socialisatie doet verlangen, terwijl, voor wat betreft haar internationale orienteering, de sympathieën der S.D.A.P. in andere richting gaan dan de hunne. Eenige regeeringscombinatie met sociaal democraten zou zonder twijfel tot veel meer inwendige moeilijkheden en spanningen aan leiding geven dan een rechtsch kabinet, z<5o als thans gevormd is. Eenige leden wenschtcn bij deze gelegen heid kortelijk hun denkbeelden op staatkun dig gebied uiteen te zetten. 'Onmiskenbaar is het aldus deze leden dat het indivi du zekere rechten heeft. Voorzoover die rechten zijn verhouding tot God betreffen, moeten zij volkomen worden geëerbiedigd. Voorzoover zij zijn openbaar leven als lid der volksgemeenschap betreffen, zijn zij echter beperkt door het belang dier gemeen schap. Het persoonlijk belang moet voor het algemeen belang wijken. Het volk is een begrip van hoogere orde dan het individu. Het volk is niet iets toevalligs, maar een schepping van God, een organisme, dat vol gens de natuurlijke wetten moet leven, wil het niet te gronde gaan. Naast individu en gezin behooren de corporaties organen te zijn van de arbeidsgemeenschap, die het volk is. Het is een dwaling te meenen dat men het demo-liberalisme kan ver beteren door het met christendom te doordringen. De ervaring in tal van democratische landen heeft dat be wezen. Slechts uitroeiing kan baten. Daarom strijden zij, die den corpo ratieven staat voorstaan, tegen het parlement en de politieke partijen. Daarom kan ook in zulk een staat geen persvrijheid worden toegelaten. Het begrip ordening neemt in de corpo ratieve sfaatsgedachte een eerste plaats in. Maar met die gedachte is volkomen in strijd een ordening, gelijk die hier te lande door velen wordt voorgestaan, een anorganische tegennatuurlijke ordening, die voert naar staatssocialisme en staatsabsolutisme. Geen optimisme in het te voe ren beleid. Over het door het kabinet in het vooruit zicht gestelde beleid waren verscheidene le den zeer weinig optimistisch gestemd. Ons land, aldus de leden, hier aan het woord, heeft behoefte aan een krachtige doelbewuste conjunctuurpolitiek. Onder het vorige kabinet heeft die volkomen ontbro ken. Bij deze leden sloten zich anderen aan. DU nummer bevat 16 pagina's NON-INTERVENTIE Meeningsverschil op drie punten DICTATUURSTATEN WEIGEREN CIJFERS OVER HUN VRIJWILLI GERS TE AANVAARDEN. VOORGESTELD 1000 VRIJWILLI GERS AAN BEIDE ZIJDEN TERUG TE TREKKEN. RUSLAND EISCHT ECHTER: 5 BIJ FRANCO TEGEN 1 BIJ DE REGEE RING. De non-interventievergadering van gisteren heeft weinig tastbaar resul taat opgeleverd. Toen de Britsche ge delegeerde voorstelde, om te begin nen 1000 vrijwilligers aan beide zij den terug te trekken, weigerde de Russische vertegenwoordiger Maisky onmiddellijk een gelijke terugtrek king in overweging te nemen. Hij verklaarde, dat zijn regeering ten hoogste bereid zou zijn, een terug trekking in de verhouding vijf tot één te aanvaarden, met dien ver stande, dat vijf vrijwilligers aan den kant van Franco moeten worden ver wijderd tegen één aan den kant der regeering. Voorts heeft de Russische gedelegeerde verklaard, dat zijn regeering niet bereid is den partijen in Spanje de rechten van oor logvoerenden toe te kennen, voordat alle vrij willigers verwijderd zouden zijn. Grandi zeide, dat de Italiaansche regeering zonder aarzeling alle negen punten van het Britsche voorstel aanvaardt en slechts de voorwaarde stelt, dat alle andere leden der commissie in denzelfden geest dat voorstel aanvaarden. Een ontwerp-resolutie, de hoofd punten van het Britsche plan bevattende, zal den verschillende regceringen worden voor gelegd. Op de volgende vergadering zullen de gedelegeerden verslag uitbrengen, Reuter meldt, dat er drie ernstige moeilijkheden zijn gerezen geduren de de bijeenkomst van gisteren, die vier en een half uur duurde. De eerste moeilijkheid ls het Italiaan sche voorbehoud, dat alle andere gedelegeerden het Britsche plan, evenals Italië moeten aanvaarden: de tweede wordt gevormd, doordat de Russische gedelegeerde volledige terugtrekking der vrijwilligers eischt, alvorens hij over de toeken ning der oorlogsrechten wil spreken. De derde moeilijkheid veroorzaakt de verklaring der Italiaansche, Duitsche en Portugeesche gedele geerden, dat hun regeeringen zich niet verplicht kunnen achten tot het aanvaarden van cijfers over hun vrijwilligers, die door de naar Spanje te zenden commissies gepu bliceerd zouden kunnen worden. Maisky, de Russische vertegenwoordiger, zeide, dat zijn regeering deze cijfers zou aanvaarden, doch er niet door gebonden zou zijn. Reuter verneemt, dat Eden gevraagd heeft of de Sovjets er bezwaar tegen zou den hebben dat andere mogendheden maatregelen zouden nemen en dat zij zich slechts afzijdig zouden houden. Maisky antwoordde, categorisch, dat Sov jet-Rusland niet louter als waarnemer in de commissie zou kunnen zijn, doch moet me dewerken aan de werkzaamheden der com missie. Eden merkte op, dat, indien de zaak zoo stond, het werkelijk niet de moeite waard leek met de beraadslaging, voort te gaan, waarop Maisky antwoordde: „In het alge meen bij ik het er niet mee eens, maar op sommige punten zou ik kunnen toestem men". Grandi maakte bezwaren tegen de hou ding van Sovjet Rusland. Hij maakte voorts bezwaren, dat dc ontwerpresolutie hem niet tijdig was voorgelegd om er met zijn regee ring over te kunnen beraadslagen. Na een korte onderbreking besloot Grandi alsnog verder deel te nemen aan de be raadslagingen. Hij legde vervolgens een te genontwerp over, dat naast het oorspron kelijke ontwerp zal worden behandeld. De ontwerpen verschillen op geen enkel be langrijk punt. Hoewel de moeilijkheden niet mogen worden onderschat, moet de toestand vol gens Reuter niet hopeloos worden geacht. DE BILT SEINT: Verwachting: Matige tot krach tige Zuidoostelijke tot Zuid westelijke wind. toeneuiiende bewolking met waarschijn lijk eenige regen, iets kouder overdag. Verdere vooruit zichten: Waar schijnlijk regen en kouder. Barometerstand hedenmorgen 8 nar 775 Café ROOBOL Harkt - SCHAGEN. Spreekuur van den tandarts: eiken Donderdag van 9'|2--1 uur Bekende lage tarieven. Inlichtingen kosteloos. REPARATIES IN ÉÉN DAG GEREED f ALS U NEEMT DAN MOET DIT EEN INSTALLATIE VOOR UW LEVEI^ ZIJN. MET ONZE ERVARING KUNNEN WIJ U MET PERTINENTE ZEKER HEID BLIJVENDE VOLDOENING GARANDEEREN. TECHN. BUREAU RI E S ALKMAAR - ROTTERDAM TeL 2197—3897 55504 J DE V1 Regeering helpt ook kleine tuinders REGELING BINNENKORT TE VERWACHTEN. Naar de Msb. van welingelichte zijde ver neemt, heeft Minister Steenberghe besloten ook de kleine tuinders te hulp te komen, door hen op te nemen in een soortgelijke re geling als zoo pas voor de kleine boeren is tot stand gebracht. De moeilijkheid was, de technische herwa ren te overwinnen, die aan de kleine tuin- dersbedrijven verbonden zijn. Het departement van economische zaken is daar echter in geslaagd, zoodat de rege ling binnen zeer afzienbaren tijd verwacht kan worden. Naar een ongestoorde ontvangst van den Nederlandschen om roep! Alle electrische appa raten moeten storingsvrij func- tionneeren. aar het Hst», verneemt, is binnen, kort de indiening te verwachten van een wetsontwerp, waarin de ont vangst der Nederlandsche omroep programma's wettelijk beschermd wordt door middel van bepalingen tegen storingen tengevolge van stra lende en vonkende instrumenten, motoren enz. Een centrale controle dienst der P.T.T. zal de klachten behandelen, een permanente com missie van advies zal worden inge steld. Radio-telegrafisch verkeer met In- dië over de geheele route. Met ingang van 1 November a.s. wordt een dienst geopend voor de wisseling van radio- telegranimen met vliegtuigen op de luchtlijn AmsterdamBatavia V.V. De overbrenging van deze telegrammen geschiedt door het radiostation van den luchtvaartdienst op Schiphol, indien zij be stemd zijn voor of afkomstig van vliegtuigen tusschen Amsterdam—Caïro, en door het kuststation Scheveningen-Radio, indien zij bestemd zijn voor of afkomstig van vlieg tuigen tusschen Caïro en Batavia. Op deze radio-telegrammen zijn de bepa lingen en tarieven van toepassing, welke gelden in het radio-telegrafisch verkeer met vliegtuigen via een Nederlandsch landstation Tevens wordt met ingang van denzelfden datum een radio-telegrafische dienst geopend tusschen Ned. Indië en vliegtuigen op de route AmsterdamBatavia, door tusschen- komst van Ned. Indische landstations,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 1