„Keizerin van Indié" Wil P N Het verboden grondgebied Ir. Mussert moet toch terechtstaan Moderoe schoonheid Draaibare Phohi-antenne ingewijd Voor geen kleintje vervaardl Radioprogramma GEÏLLUSTREERD VERVOLGVERHAAL j DOOR: EDG AR RICEj BURROUGHS: No. 55. Eon van de eerste dingen, die d'Arnot deed na hun aankomst in Parijs was een bezoek af te leggen bij een der hoogste ambtenaren van het departement van Justitie, een oud vriend van hem. Hij nam Tar- zan met zich mee. En hier werden vingerafdrukken van Tarzan ge nomen, die met die uit het boek ver geleken zouden worden. Tarzan volgde dit alles met grote belang stelling. Nadat de vingerafdrukken van Tarzan waren genomen, haalde d'Arnot het kleine boek te voorschijn en opende het op de bladzijde, met de kleine inktvlekjes. Verwonderd hoor de Tarzan wat d'Arnot vertelde over het dagboek, dat hij aan zijn vriend gegeven had en begreep nu ook de betekenis van hun visite op het mini sterie. Het antwoord van zijn levens raadsel lag in deze kleine tekens! Met gespannen aandacht leunde Tar zan naar voren. Was hij een vol bloed blank mens, de zoon van Lord Greystoke? of slechts een wilde aap mens?... Er waren vele dagen voor dit onderzoek nodig. Nu kreeg Tar zan ook de kans om de schatten in de kist te bekijken. Nadat de kist eindelijk geopend was, bleek deze ge heel gevuld te zijn met zakken gouden munten. Tarzan wilde de kist geheel intact laten en mee naar Amerika nemen. Wat een misdaad, ellende en zorg had dit ding met zich meegebracht. Daarom gaf d'Arnot hem de raad om de inhoud te ver kopen. Toen het goud ingewisseld was, bracht het meer dan een half millioen gulden op. En nu was Tar zan dubbel verlangend om naar Amerika te gaan en Jane te zoeken.. (Nieuwe spelling). Een nieuwe titel voor H. M. de Koningin? Van het stamslot der Oranje- Nassau's waait de hakenkruis- vlag. Denkbeeld dit slot voor het Koninklijk Huis terug te koopen. In verband met het a.s. veertigjarig Regeeringsjubileum van H.M. de Koningin meldt het Nieuws van den Dag van Ned. Indië, dat in sommige kringen 't denkbeeld werd geopperd, de Koningin den titel „Keizerin van Indic" aan te bicden. De hoofdredacteur zet uiteen, dat dit voor stel niet voor uitvoering vatbaar is, omdat het niet overeenstemt met ons volkskarakter, noch met den eenvoud, die onze Koningin kenmerkt. Het blad doet vervolgens een ander denk beeld aan de hand teneinde de Landsvrouwe ter gelegenheid van haar Jubileum te hul digen. liet zal nu ongeveer vier jaar ge leden zijn, dat de Kölnische Zeitung berichtte, dat het groothertogelijk huis van Luxemburg het stamslot der Oranje-Nassau's, dat het sedert eeuwen in eigendom had, van de hand had gedaan. De Burg Nassau is inderdaad het werkelijke stamslot van ons vorstenhuis en moet niet verward worden met het slot Dillen burg, dat, aldus het blad, door velen als zoodanig beschouwd wordt, om dat Prins Willem I van Oranje er geboren werd. Wat een viertal jaren geleden aan Pruisen verkocht werd, is het gemeenschappelijke stamslot van de door het verdeelingsverdrag van 1255 ontstane takken van Otto en Wal ram, graven van Nassau, die in de 18e eeuw verbonden werden door het huwelijk van prinses Carolina van Oranje, dochter van prins Willem IV', met den vorst van Nassau Weilburg, en in de 10e eeuw door de verbin tenis van hun achter-achter-kleindochter Emma, prinses van Waldeck-Pyrmont, met Koning Willem III. Het wil ons toeschijnen, dat men zich nauwelijks schooner hulde denken kan, dan dezen Burg Nassau, de bakermat van ons vorstenhuis, uit vreemde handen terug te koopen en Hare Majesteit aan te bieden, als symbolisch geschenk van haar volk, dat zich onverbrekelijk met haar huis verhon den gevoelt. Men vergete niet, dat wij -echt hebben op dezen burg, als een nationaal monument. Het is de wensch der Koningin, dat de vie ring van haar 40-jarige regeeringspcriode een bescheiden karakter zal dragen. Maar wanneer het erom gaat dezen ouden burcht, van welks tinnen thans de hakenkruisvlag waait, voor ons volk te behouden, mogen wij dan niet. vraagt het blad, éénmaal onge hoorzaam zijn? De lascistenleider greep te vlug naar zijn zweepjel Zooals men zich herinnert, had tijdens het bezoek van ir. A. A. Mussert aan eenigc le den van de N.S.B., wonende aan het Blauwe Zand te Amsterdam, een worsteling plaats met diverse tegenstanders. Een hunner, zekere P. Melchers, die den heer Mussert zou hebben bedreigd had zijner zijds een klacht ingediend tegen ir. Mussert, die bij de pogingen om zich te ver dedigen. den man met een zweepje zou heb ben geslagen. De Amsterdamsche rechtbank heeft even wel bij beschikking van 7 October jl., Ir. Mussert buiten vervolging gesteld. In hooger beroep vernietigde op 22 October jl. het Amsterdamsche Hof die buiten-ver volging-stelling en het verwees ir. Mussert naar de terechtzitting. Hiervan ging mr. van Vessem namens ir. Mussert in cassatie bij den Hoogen Raad, welk college thans, overeenkomstig de con clusie van den proc.-generaal het cassatie beroep heelt verworpen. Do Hooge Baad overwoog o.a. dat, indien mocht komen vast te staan, dat ir. Mussert het eerst heeft geslagen, uit vrees, dat hij zou worden aangerand door Melchers, die volgens hem een dreigende houding aannam deze vrees niet tot rechtvaardiging kan strek ken van het alvast zelf tot den aanval over gaan en het daarbij begaan van 'n strafbaar feit, immers een dreigende houding kan bij een bedreiging blijven, en dat derhalve voor alsnog niet is gebleken, dat ir. Mussert niet strafbaar is. Kunstenaars bezielen gewapend beton. In de gisteren te Amsterdam gehouden vergadering van de Betonverccniging. hield ir. J. B. van Loghem een voordracht over: „Architectuur en gewapend beton." Naar aanleiding van de in 1033 door de Technische Hoogeschool te Delft uitgeschre ven prijsvraag „in hoeverre heeft het ge wapend beton bijgedragen tot de ontwik keling van de aesthetiek der bouwkunst cn in wolken zin zijn nog verwachtingen hier omtrent gerechtvaardigd?" leverde spr. cri- tiek op het bekroonde antwoord, waarbij onderscheid werd gemaakt tusscben edele en onedele materialen. Tot de onedele, ver gankelijke materialen werden daarbij vrij wel alle kunstmatige samenstellingen, w.o. het gewapend beton gerekend. Deze split sing moet als onjuist verworpen worden. Alleen de bezielende aanraking van een kunstenaar kan oen mate riaal veredelen. Zoo ook met het gewapend beton. Als materiaal al leen is het onedel, evenals natuur- en baksteen, hout; door de vorm geving kan het echter geadeld wor den. De Grieksche bouwmeesters en beeldhouwers, die veelal hun uiterst verzorgde natuursteenwerken met een kieurige verflaag bedekten, ga ven door die bekleeding met verf juist een hoogere bezieldheid aan de steen; zij veredelden deze door de onvergankelijkheid daarvan te ver- hoogen en daardoor ook de eeuwig heidswaarde. Een gewapend betonhouw, met welk ma teriaal ook bekleed, blijft een gewapend betonbouw, mits de betonconstructie het wezen van het bouwwerk bepaalt. De mo derne betonkunstenaar zal uit liefde voor zijn werk in veel gevallen het beton be schermen met baksteen, natuursteen, tegel platen of pleisterlagen. Maar dit doet hij niet omdat beton onedel is, aldus spr., maar omdat hij de eeuwigheidswaarde van zijn schepping in beton wil vergrooten. Dat in den komenden tijd vele kun stenaars zich juist aangetrokken rullen voelen tot bezieling van het gewapend beton, waardoor het tot schoone, voor onzen tijd zoo typi sche gestalte zal komen, is zeker. Het nieuwe wordt echter ten allen tijde moeizaam als het betere erkend. Op den tienden verjaardag der zender. Door Fientje de la Mar. Greta Keiler, Carol Gibbons, enz. Tien jaar geleden heeft II. M. de Koningin den P.C.J.-zender te Eindhoven geopend. Het was de eerste zender in Europa, die wereld- uitzendingen verzorgde. Toen kort daarna ook de Phohi-zender in gebruik werd geno men, heeft de P. C. J. hoofdzakelijk gediend voor bijzondere nationale uitzendingen, wel ke de I'hohi later heeft overgenomen. Sinds dien kreeg de P. C. J. een aparte reputatie met zijn programma's „The happy stations of Holland". Luchtige jnogramma's die door het internationale publiek zeer worden ge waardeerd. Gisteren heeft de P.C.J. in de studio te Hilversum zijn tienden verjaardag gevierd. De vreugde was dubbel, omdat tevens de nieuwe draaibare antenne in gebruik werd genomen. Een heruitzending had plaats van de verjaardagspartij, die onlangs te Londen met het Philips-Millersysteem in werkelijk heid is opgenomen. De ceremoniemeester van het feest, de befaamde omroeper en pro gram ma-verzorger van Phohi en P.C.J., de heer Edward Startz, sprak een pittig wel komstwoord en dankte voor de rapiiorten, die van luisteraars uit alle werelddeelcn binnenkomen en die voor de experimenten van deze zenders van zeer groot belang zijn. Een mengeling van cowboy-liederen, min of meer gevoelige voordrachten en dansmuziek werden hierna den wereldacther ingezonden. Dezen ochtend speciaal naar het vasteland van Australië en Nieuw Zeeland. Gistermid dag volgden van 18.20 tot 20.50 Oost-Afrika en Zuidwest Azië; vandaag komen Centraal en Zuid-Afrika aan de beurt. Een der glans punten was Fientje de la Mar, die in het Ilollandsch zong: „De oude boom op het pleintje", zoodat dit een verrassing moet zijn geworden voor onze verre landgenooten. Men hoorde zelfs het snijden van de verjaardagstaart, waarmede zij haar voordrachten besloot. Greta Keiler kwam met internationale liedjes. De komie ken Haver en Lee met hun dolle grappen, Dannv Madlone met zijn sentimenteele ler- sche liedjes en tal van anderen wisselden elkaar af, Onderling verbonden door kwink slagen en inleidingen van Edward Startz cn de band van Carol Gibbons uit het Savoy- hotel te Londen. Nachtwaker grijpt inbreker. Dank zij de oplettendheid en het doortas tend optreden van een nachtwaker is de Haagsche politie er in den vorigen nacht in geslaagd een bekenden inbreker achter slot en grendel te zetten. Deze werd op hceter- daad betrapt, toen hij een poging deed in te breken bij de commissiebank Holland- Indië N.V. aan de Parkstraat. De nachtwaker, de 29-jarige J. J. van der Hoeven, in dienst bij den Eersten 's-Graven- haagschcn Nachtveiligheidsdienst, bevond zich gisternacht op zijn gewonen rondgang in de Parkstraat. In deze straat is geves tigd de Commissiebank Holland-Indië N.V. welk gebouw onder controle staat van ge noemden veiligheidsdienst. Enkele huizen verder dan de bank bevindt zich een smalle gang. De tuin van het bank gebouw grenst aan deze gang en is er met een ongev. drie meter hoogen muur van ge scheiden. De nachtwaker wandelde deze gang in en oj>ende met een sleutel de deur, welke zich in den muur bevindt en welke toegang- geeft tot den tuin van het bankge bouw. In verband met een verbouwing, wel ke de bank aan de achterzijde thans onder gaat, is de tuin den laatsten tijd veranderd in een opslagplaats van timmermaterïaal, steenen, grint enz. Op bot moment, dat de nachtwaker de deur opende, zag hij in den tuin tusschen de steenen een man, die het op een loopen zette, toen deze zich ontdekt zag. De man vluchtte in de keuken van het bankgebouw, achterna gezeten door den nachtwa ker, die hem wist te grijpen, waarna een hevige worsteling volgde. Hij sleepte zijn prooi door de gang. De nachtwaker won den strijd en sleepte zijn tegenstander door den tuin en door de circa 30 meter lange gang naar de Parkstr. waar hij spoedig assistentie kreeg van een surveilleerend agent, die den arrestant van den nachtwaker overnam cn hem over bracht naar het bureau in de Prinsestraat. Het onderzoek wees uit, dat men hier te DONDERDAG 18 NOVEMBER 1937. Hilversum I. 8.00—9.15 KRO. 10.00 NCRV. 1100 KRO. 12.00 NCRV. 8.00915 en 10.00 Gramofoonmuziek. 10.15 Morgendienst. 10.45 Gramofoonmuziek. 11.30 Godsdienstig halfuur. 12.00 Berichten. 12.15 KRO-Orkest en gramofoonmuziek, 2.00 Handwerkuur. 3.00 Voor de vrouw. 3.30 Gramofoonmuziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Cursus handenarbeid voor de jeugd. 5.15 De Gooilanders. 6.30 „De Leger des Heilszending in Midden- Celebes". 7.00 Berichten. 7.15 Journalistiek weekoverzicht. 7.45 Reportage. 8.00 Berichten ANP. Herhaling SOS-Ber. 8.15 Propaganda-Avond met wedstrijd m.m.v, sprekers, NCRV-Orkest en vocaal ensemble. 10.00 Bericht ANP (In de pauze). 10.45 Gymnastiekles. 11.0012.00 Gramofoonmuz. Hierna: Schrift lezing. Hilversum n. AYRO-uitzending. 8.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Opening Vondel-Congres te Amsterdam* 11.15 Omroeporkest en soliste. 12.30 Gramofoonmuziek. 1.00 Orgelspel en zang. I.30 Kovacs Lajos' orkest (Gr.pl.) 2.00 Voor de vrouw. 2.30 Zang en piano. 3.00 Knipcursus. 3.45 Gramofoonmuziek. 4.00 Voor zieken en thuiszittenden. 4.30 Orgelspel. 4.50 Voor de kinderen. 5.30 Aeolian-orkest. 6.30 Sportpraatje. 7.00 Voor de kinderen. 7.05 AVRO-Dansorkest en solisten. 7.30 Engelsche les. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Vondel-herdenking m.m.v. declamator, solisten en het Concertgebouw-orkest. In de pauze: Declamatie. 10.45 Gramofoonmuziek. II.00 Berichten ANP. Hierna AVRO-Dans orkest. 11.4012.00 OrgelspeL doen had met een bekenden Haagschen In breker, den 26-jarigen J. v. d. V. Hij is op het hoofdbureau van politie in bewaring gesteld. Inbrekerswerktuigen werden op hem niet gevonden, echter wel een schroe vendraaier, welken de man in den tuin van het bankgebouw had ontvreemd en waar van hij zich trachtte te ontdoen toen hij in de Parkstraat werd gearresteerd. Feuilleton door Dennis Wheatley Vertaling Eva Raedt de Canter 64. Alhoewel zjj slechts enkele jaren ln leeftijd verschilden, voelde Marie Lou zich niet belee- digd over de manier waarop Valeria Petrovna het woord tot haar richtte. Zjj trachtte een duidelijke verklaring te geven. „Madame, langen tijd moest ik mjj schuil houden in een koestal. Het zou zeer zeker ver keerd van mjj geweest zijn om mjj dadelijk in het openbaar te vertoonen. Toen de nacht in viel verliet ik mijn schuilplaats om naar Kief te loopen. Het was een lange weg, zeker zes of zeven werst. Bovendien wist ik in die stad den weg niet. Ik wilde ook niet vragen. Ik dacht dat iederen politieagent iets van ons weten zou. Ik liep maar rond op zoek naar het station. Ik ontmoette eenige mannen die dronken waren. O, als ik daaraan denk het was verschrikkelijk!" Er ging een rilling door haar slank lichaam toen zij hieraan terug dacht. Valeria Petrovna haalde de schouders op. „Dacht je nu werkcljjk dat alle Russische politieagenten niets anders te doen hebben dan jou achterna te zitten?" „Dat wist ik niet, madame. Ik was vermoeid en bovendien kon ik niet goed denken. Als ik dien grooten zeeman niet ontmoet had, wie weet wat er dan met mjj gebeurd zou zjjn. Hij was zoo vriendelijk voor mij, hij droeg mijn bundeltje en bracht mij naar het station. Ik sliep dien nacht op den vloer van de wacht kamer en den volgenden nacht ook." „Dan heb je dus een geheelen dag verspild?" Valeria Petrovna maakte een afwerende be weging met haar hand. „Waarom ben je niet met den eersten den besten trein hierheen ge komen? Je wist toch heel goed dat het hier een zaak betrof waar menschenlevens op het spel staan?" Marie Lou schudde haar hoofd. „Ik had zeer weinig Russisch geld. Bjjna al het geld dat monsieur Simon mjj gaf, was vreemd geld. Ik durfde de banknoten niet te wisselen, ik moest wachten op een boemeltrein. In den afgeloo- pen nacht heb ik weer in het station van Mos kou geslapen. U kunt ervan overtuigd zjjn, mevrouw, dat ik alles gedaan heb om zoo spoedig mogelijk bij u te komen." Plotseling verteederd ging Valeria Petrovna naast haar zitten en nam haar handen in de hare. „Vergeef mjj, kindje, ik ben misschien ruw geweest en onvriendelijk, maar ik ben je uit den grond van mjjn hart dankbaar. Je moet wel een vreeseljjken tijd meegemaakt hebben, inderdaad verschrikkelijk. Maar ik ben geheel overstuur, ik mag bijna zeggen waanzinnig," zei zij eenvoudig. „Ik heb hem lief!" Bewondering worstelde in Marie Lou's oogen met angst toen zij naar de vrouw keek die nu naast haar geknield lag. Nooit, dacht zjj, had zij iets gezien dat zoo mooi was. Valeria Pe trovna met haar kostbare zijden kleeren, haar heerljjke parfum en haar exotische beminne lijkheid deed haar denken aan een wezen uit een andere wereld. Marie Lou had nooit iemand ontmoet die ook maar eenige overeenkomst met haar vertoonde. De films die wekelijks in de danszaal van de herberg te Romanovsk gegeven werden, gaven nooit iets weer uit Hollywood en Estree. De propagandafilms die gedraaid werden had den bijna altijd denzelfden inhoud en de hoofd rollen daarin werden vervuld door een stevig gebouwde boerenvrouw of een fabrieksmeisje. Marie Lou kon Valeria Petrovna alleen verge lijken met die fantastische, onwerkelijke we zens waarover zij zooveel in haar boeken ge lezen had. Plotseling barstte Valeria Petrovna in tranen uit. „Wat moet ik doen?" snikte zij. „Wat moet ik doen?" Alle vrees voor deze bovennatuurlijke schoonheid verdween uit Marie Lou's hart Zjj was boven alles maar een vrouw, precies zoo als zjjzelf. „Houd moed, mevrouw," fluisterde zij, „nooit heb ik kunnen denken uit Romanovsk weg te komen. Nooit heb, ik gedacht dat ik dien vreeseljjken nacht in Kief zou overleven. Maar u ziet, ik heb alles doorgemaakt en nu ben ik hier in Moskou. Alles hangt nu alleen van uw moed af om degene die wij liefhebben te kunnen redden." Even plotseling als Valeria Petrovna was gaan huilen, even plotseling hield zij ermee op. „Liefhebben?" vroeg zjj op haar eigen ruwe manier. „Wie van die mannen heb jjj dan lief?" Marie Lou glimlachte. „Allemaal, madame. Het mag misschien vreemd voor u zjjn, maar ik kom uit dezelfde kringen als zij. Vele jaren lang ben ik van de bewoonde wereld afge sloten geweest. Toen zij bij mjj kwamen was het mij alsof ik na een lange reis weer thuis kwam." „Hebt u een van hen vroeger gekend?" vroeg Valeria Petrovna verbaasd en fronste haar wenkbrauwen. „Neen, neen. Het is moeiljjk om het uit te leggen, maar in de kleine spanne tijds die wjj te Romanovsk te zamen doorgebracht hebben zjjn wjj elkaar zeer nadergekomen. Ik kende hen beter dan wie ook van de menschen die mjjn buren waren gedurende vele jaren. Deze 3 menschen hebben voor mij een ledige wereld aangekleed, zij waren zoo vriendeljjk, zoo dap per, zoo hoffeljjk. Verwondert het u dan nog dat ik ze liefheb? Mijn vrjjheid, wanneer ik uit Rusland zou kunnen komen, zou in plaats van een vreugde in een bitterheid veranderen wanneer ook de anderen niet vrij waren." Valeria Petrovna werd plotseling scherp. „U zoudt er dus behagen in scheppen Rus land te verlaten? Om bij onze vijanden in de kapitalistische landen te wonen? Hoe kunt u zulke dingen zeggen?" „Madama, mijn moeder, aan wie ik alles wat ik heb en weet, te danken heb, was een Frangaise daarom is Frankrijk mjjn vader land. En wanneer ik Rusland wensch te ver laten beteekent dat niet meer dan wanneer u daar lange jaren van uw leven egen uw zin had moeten door brengen." "U beschuldigt uzelf," zei Valeria Petrowna bitter. „Rusland heeft u gevoed en gekleed. Nu wilt u Rusland in den rug aanvallen? Gjj zijt een bourgeoise! U sympathiseert met de kapitalisten." Marie Lou schudde haar hoofd. „Laat ons daarover liever niet spreken, madame. Kun nen wij net iets uitdenken om onze vrienden te helpen?" Op hetzelfde oogenblik kwam het kamer meisje van Valeria Petrovna de kamer binnen. Zij wendde zich tot haar meesteres en zei: „Daar is een Engelschman die u wil spreken." Terwijl het meisje sprak keek zij wantrouwend naar Marie Lou, een verschijning die volgens haar in het geheel niet thuishoorde in deze prachtige vertrekken. Zij zat vol reisstof en zij zag er in het algemeen zeer wanordelijk uit in haar grove gelapte kleeren. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 8