De volksauto
Duitschland
Nogmaals wapengekletter
en klaroengeschal
Nieuwe verlichting
op Schiphol
Vreemdelingenverkeer in
Noord-Holland
Postvluchten op Indië
De reis van Minister Delbos
Tweede Kamer
Het „Dofensie-varken", op één
oor na, gevild! Socialisten
steunden de begrooting. Ka
tholieke amendementen hadden
succes. Koloniën.
Van de officieele of officieuze regionen
der Kanier uit schijnen er altijd invloeden
te zijn, welke er aardigheid in hebben om
de bewoners der perstribune „bang" te ma
ken met ijselijke voorspellingen omtrent den
duur van avond- en nachtvergaderingen!
Van het begin der begrootingsbehande-
ling af deed telkens de tijding opgeld: van
nacht zitten we tot "vijf, zes uur, reken er
maar op. En steevast was dan het resultaat,
dat het nachtelijk uur nauwelijks of een kort
poosje bereikt werd. Deze week zouden wij
er ook weer „van lusten" en aangezien de
avondvergadering1 van j.1. Dinsdag maar
even den nieuwen dag beleefde, mocht de
aangekondigde Woensdagavondvergadering
„niets goeds" doen verwachten.
Maar zij ging niet. eens door! De me
morie van Antwoord op de Onderwijs-bcgroo-
ting waaraan wij hadden moeten gaan
„kluiven" is namelijk te laat ingekomen
en dus beginnen we eerst, heden aan. Zoo
komen wij zoetjes aan zonder „nachtbraken"
door deze begrootingsdebatten been!
Of misschien gaat 't als met de waarschu
wing tegen den wolf: als men aan geruch
ten geen geloof meer hecht, wordt het mee-
nens?....
Het succes voor Minister Van Dijk.
De vergadering van gisteren bracht het
verwachtte succes voor minister Van Dijk,
hoewel hij, wat de wijziging van de Dienst
plichtwet, betreft, op de officieele bewilli-
ging moet wachten tot a.s. Dinsdag.
Voor den bewindsman was het wel een
bijzonder oogenblik, toen, bij de stemming
over de Defensie-begrooting, de groote meer
dorheid der S.D.A.P. steun bood, en slechts
vier loden (De Vries-Bruins, Van Braam
heek, Hilgenga en Vos) het oude standpunt
bleven huldigen. Wel had ir. Albarda be
toogd, dat dit voorstemmen niets beteekont
ten aanzien van het thans gevoerde alge-
meenc Defensiebeleid, maar bet feit lag
daar dan toch maar, dat na bijna twintig
jaar van hardnekkig tegenstemmen (in den
oorlogstijd hcorschte immers dc „Godsvre
de") bijna de geheele socialistische fractie
met. de „oorlogsbegrooting" mee ging.
Tempora mutantur.
Wijziging Dienstplichtwet.
Vermindering van het contin
gent.
De behandeling van de wijziging der
'Dienstplichtwet ging van een leien dakie,
hoewpl minister Van-.Dijk maar 'n-haartje
toegaf, allereerst, inzake het katholieke-be-
gceren betreffende den broedèrdienst, waar
omtrent Z. Exc. een amendement zelfs over-
n;im, en wel van den heor IJsselmuiden,
waardoor de groote gezinnen faciliteiten
krijgen. Maar meer strijd werd geleverd om
do pogingen tot vermindering van het con
tingent. De heer Schilfhuis (V.D.) meende,
dat verhooging van 19500 tot 23.100 man
(met S maanden oefentijd) voldoende is,
doch de heer IJsselmuiden, die oorspronke
lijk ook voor dit denkbeeld voelde, zag de
onbereikbaarheid daarvan wel in en kwam
toen met een amendement om de 32000 man
gedurende vijf jaar toe te staan; daarna
zou he aantal op 27500 man worden ge
steld.
Jhr. De Geer (C.H.) vertolkte hot gevoe
len der groote meerderheid toen hij betoog
de, dat laatstgenoemd denkbeeld inderdaad
aanbevoling verdient, men na 5 jaar altijd
nog nader kan zien. De heer De Marchant
Er komt een groote fabriek in het
midden van het Rijk, waardoor een
stad zal ontstaan van minstens
40.000 inwoners. Over twoe, hoog
stens drie Jaren kan elke Duitscher
z'n eigen auto'tje hebben.
Zooals bekend mag worden geacht, doet
Adolf Hitier zijn uiterste best om in het
Duitsche Rijk de motoriseering zooveel mo
gelijk door te voeren. Hij is zelf een geest
driftig aanhanger van de aulo als verkeers
middel en stellig is het aan hem te danken
geweest, dat de auto-industrie in Duitsch-
iand een zoo ongekende bloeiperiode door
maakt.
Heden toch mag worden geconstateerd,
dat tweemaal zooveel auto's als in 1932
over Duitschland's straten en wegen rijden,
lezen wij in het Alg. H.blad.
Wat Hitier voor de auto-indu
strie deed.
Hij schafte voor nieuw te koopen auto's
de belasting volkomen af, drong aan op
vermindering der vaste lasten van verze
kering en garagehuur, gaf het voorbeeld
voor vermeerderde motoriseerine door het
aankoopen van tienduizenden auto's voor
de overheid, begon met den aanlog van het
bekende geweldige net van brecde en al
leen voor autoverkeer toegelaten „Reichs-
aulostrassen" en gelastte een propaganda
voor toenemend autoverkeer, die inderdaad
tot. een enorme stijging van productie en
afzet geleid beeft.
Maar de ontwikkeling der indu
strie voldeed niet in alle opzich
ten aan zijn verwachtingen.
Dai de ontwikkeling der industrie in alle
opzichten aan zijn verwachtingen heeft vol
daan, kan niet worden gezegd. Immers, de
vaste lasten voor den autobestuurder bleven
te hoog, varieerden van 100 tot 1G0 mark p.
(N.S.B.) vond een en ander een „bewijs
van halfslachtigheid" en de heer Van Hou
ten (C.D.U.) noemde het voorstel zelfs een
„krijgslist...'
De heer Sdhilthuis vroeg zich af, welk
voordeel het amend. IJsselmuiden ten slotte
biedt? Waarop de bath. afgevaardigde ant
woordde, dat er van geen „camouflage" spra
ke kan zijn en dat de wettelijk vastgestelde
inkrimping, na vijf jaar, toch altijd meer
waarborg geeft.
De minister gaf nog steeds aan het Re-
geeringsvoorstel de voorkeur, ook om soci
ale redenen, maar het nog vijf jaar vermin
deren van het contingent was ten slotte
niet in strijd-met de beoogde leger-organisa-
tie. Z.Exc. begreep echter niet., hoe de heer
Sdhilthuis tot zijn amendement was geko
men, aangezien aanneming daarvan o.a. on
ze grensversterking van niet minder dan
8000 man zou berooven, en alleen dat, al
achtte de minister onaanvaardbaar.
De V. D. afgevaardigde waagde toch een
kansje, maar moest het loodje leggen met
30—^8 met steun van Socialisten. Commu
nisten en C.D.U. De heer IJsselmuiden haal
de daarop zijn amendement miet vlag cn
wimpel; van de 95 stemmende leden ble
ken er zes togen, cn dat waren - Mmsert-
menschen en de dominees Korsten en Zandt
(S.G.)
De verhooging van den Oefe-
ningstijd. Amendementen.
Toen moest worden beslist over do ver
hooging van den eersten oefeningslijd, wel
ke de Regccring van 5% tot 11 maanden wil
opvoeren. Ir. Albarda kon slechts weinig
meer toestaan, en stelde voor, den duur op
6 maanden te brengen. De heer Schilthuis
spande de hoog niet te strak en begeerde
8 maanden.
De beer Albarda haalde van de 95 stem
men 25 (voor ook de Comm. en de C.D.U.)
en de heer Schilthuis 30 van de 65, wijl nu
zijn fractie natuurlijk! mede voor
stemde. In deze verdient de aandacht., dat
Tien Philips-lampen van drie
millioen kaarsen.
Naar het Hbld. verneemt, worden proeven
genomen ter verbetering van de grondinstal-
latie van het vliegveld Schiphol.
Niet flat de huidige installatie niet deugt,
maar als volgend jaar het uitgebreide vlieg
veld in gebruik zal worden genomen, zullen
de thans in gebruik zijnde landingslampen
welke bij nacht en mist worden gebruikt,
niet sterk genoeg zijn om het veel grootere
terrein geheel te beschijnen.
Vandaar dat men binnenkort een
proeflamp zal plaatsen, welke bij
goed voldoen, als standaardlamp
voor de verlichting van Schiphol zal
worden aangewezen.
Deze lamp is een nieuwe Philips-
constructie, n.1. een watergekoelde
kwikdamplamp van niet minder dan
3 millioen kaars.
De nieuwe lamp zal over ongeveer een
maand geplaatst worden aan de Z. O.-zijde
van het terrein, dicht bij de militaire lood
sen. Zij wordt geplaatst in een kast van
W2 X 2 X21/?. meter. Mocht de lamp voldoen,
dan zullen 10 van deze lampen om het vlieg
veld worden geplaatst, zoodat men den win
ter 1938 ingaat, met een schitterende ver-
lichtingsinstallaJie, want niet alleen zullen
deze lampen worden gebezigd, de grensver-
lichting, sedert kort bestaande op hel hui
dige veld, zal eveneens op het nieuwe ter
rein worden aangebracht. Deze zal bestaan
uit neonbuizen, welke aan den rand van het
vliegveld om dc honderd meter worden op
gesteld. De buizen zijn V.-vormig en dc pun
ten wijzen in de richting van het landings
terrein.
Nieuwe Lorentz-kortegolfbakcn.
Naast, de verlichtingsinstallatie zal ook
de radioinstallatie verbeterd worden. Bin-
maand en werden zeker niet minder druk
kend, toen dc staat er tenslotte toe moest
overgaan, den toch reeds hoogen prijs voor
benzine nog weer op te voeren, ter bestrij
ding van de kosten van den aanleg der
rijksautowegen.
Hitier heeft zich nu eenmaal de
verkeerstoestanden in de Vereen.
Staten ten voorbeeld gesteld cn her
haaldelijk laten doorschemeren, dat
hij het Amerikaansche ideaal bena
deren wil, dat do „arbeider' en de
„kleine man" zijn eigen auto heeft,
zich daarmede niet alleen naar zijn
werk kan begeven en dientengevol
ge ook buiten de stad in gezonder
omgeving wonen kan, maar daar
naast op Zon- en feestdagen in eigen
auto de verdere omgeving van zijn
woning kan gaan ontdekken cn
„Kraft durch Freude" kan gaan ha
len, waar het moderne vervoermid
del met al zijn mogelijkheden tot
nu toe het voorrecht der bezittende
klassen was gebleven.
Hitier verlangde op de markt de
Duitsche volksauto.
Hitier verlangde van de Duitsche auto
mobielindustrie, dat zij in den kortst mo
gelijken tijd „de Duitsche volksauto" op de
markt zou brengen. Het moest een auto'tje
worden, dat niet meer dan 1000 Mark
moeht kosten, geriefelijk en snel is, vier
zitplaatsen beeft, betrouwbaar in 't ge
bruik, cn met zoo laag mogelijke vaste las
ten cn bonzinckostcn.
De licercn van de industrie meenden
en van hun standpunt terecht dat een
zoo goedkoope auto voor haar eigen afzet
een gevaar kon gaan beteekenen en dat. de
vaste onkosten te hoog hieven. De staat
diende hier het voorbeeld te geven door
verlaging der benzineprijzen en nog veel
meer.
Maar een proefmodel kwam tot stand en
leverde jn ritten van totaal 100.000 cn meer
heden ex-minister Oud telkens geheel met
zijn fractie meestemde en onwillekeurig
zullen velen eraan gedacht hebben, hoe 't
gegaan zou zijn, als dr. Colijn's breede-basis-
Kabinet er eens wèl gekomen ware?
A.s. Dinsdag krijgen we dus over de
Dienstplichtwet de eindstemming.
De behandeling van
De begrooting van het departe-
men van Kolonieën,
niet te venvarren met de vermaarde „In
dische", had al zeer weinig belangwek
kends om het lijf, al zal men te Paramaribo
wel met veel belangstelling lezen wat de le
den IJzerman (S.D.) en Effcndi (Comm.) ge
zegd hebben over de waterleidingskwcstie al
daar. Minister Weiter zou zien, of de thans
niet bevredigend werkende watervoorzie
ning kan worden verbeterd.
Curagao kreeg ook een beurt en eveneens
mr. IJzerman voelde zich geroepen hij is
immers een der zeldzame „West-Indische
specialiteiten" in de Kamer! de belangen
van dat gewest te behartigen. Hij begeerde
allerlei sociale cn politieke hervormingen,
doch de minister zei zoo ongeveer, dat wij
maar blij moeten wezen om de unieke wel
vaart, welke op het eiland hcerscht.
Aan sociale hervormingen wordt gewerkt
en de Curagao-bewoners krijgen in den loop
van het volgend jaar voor 't eerst kiesrecht.
Is 't niet een idylle?
Motie Wijnkoop ten aanzien van
oud-gepensionneerden.
Van het begin der vergadering moet nog
worden vermeld, dat de motie-Wijnkoop
(Comm.) ten aanzien van de oud-gepension
neerden, werd verworpen met 87 tegen 7
stemmen.
Slechts Communisten cn Nationaal-Socia-
listcn waren voor. Wijnkoop arm-in-arm
met graaf De Marchant
nen enkele dagen zal het nieuwe Lorentz-
kortegolfbaken in dienst worden gesteld en
gedurende een half jaar zal men met dit
baken proeven nemen, om dan gedurende
een half jaar een Philips korlegolfbakcn
proef te laten draaien. In 1938 wordt dan
definitief besliset w.clk baken zal blijven
staan.
Het korte-golf-Iandingsbaken geeft
den vliegers de gelegonihcid, bij mist
of duisternis, langs bepaalde banen
zoo te dalen, dat. zij bij het vliegveld
gekomen, nog maar enkele meters
hoog zijn en onmiddellijk kunnen
landen zonder lang te zoeken.
De geluidssignalen waarmede het korte-
golfbaken haar signalen uitzendt, wordt op
groofen afstand van het zendstation, op
grootere hoogte teruggevonden. Een ge
luidsterkte welke bijv. op 3 km afstand
op 300 m hoogte wordt geregistreerd, zal
op 2 km afstand op 150 meter hoogte wor
den aangetroffen op 500 meter is dan dc
hoogte 20 meter en op 100 m 10 m. Het
merkwaardig is, dat, op verren afstand, de
hoogte waarop men de sterkte „a" hoort,
hij nadering van het stationvrij sterk af
neemt, terwijl in dc nabijheid van het sta
tion deze sterkte lijn ,;a", nagenoeg even
wijdig aan de aardbodem loopt op enkele
meters hoogte.
De beer Hansen blijft in gijzeling
De Haagsche rechtbank heeft het
verzoek om invrijheidstelling van
den redacteur van het „Vaderland",
den heer C. L. Hansen, die, naar de
zer dagen is medegedeeld, in de gij
zeling is gezet wegens de weigering
de herkomst te noemen van bepaalde
mededeelingen over een geheime ge
meenteraadsvergadering, afgewezen.
Dc heer Hansen zal van deze beslissing
in hooger beroep gaan bij liet gerechtshof.
kilometers in alle declen van Duitschland
ervaringen op.
En toch was dit alles niet naar
den zin van de hooge regecriog.
Het Dnitsche Arbeidsfront begon
zich met den dag meer voor de zaak
te interesseeren, stelde I-Iitler een
bijzonderen specialist op dit gebied
ter beschikking en wist door te zet
ten, dat. buiten dc industrie om
partij en staat de organisatie op
zich namen, daar men van hooger
hand blijkbaar tot de overtuiging
gekomen was, dat de industrieele
heeren al te weinig lust toonden,
dit experiment te overhaasten naar
den zin van Hitier en zijn raadge
vers.
Het is een volksauto en toch
ook weer niet! Hoe het wagentje
eruit ziet en wat het kost.
De „Volksauto" is er dus feitelijk al, zij
het dan ook juist, dat. het zeker nog twee,
waarschijnlijk zelfs drie jaren duren zal.
vóórdat men zich dit wagentje zal kunnen
gaan aanschaffen.
De Volksanto als resultaat van
de proefnemingen der gezamenlijke
Duitsche automobielfabrieken is
een auto met vier ruime zitplaatsen
en eveneens groote bagageruimte.
De motor, die op do achteras aan
gebracht is, heeft, vier cylinders
van 1 liter inhoud, 4 versnellin
gen (de achterwaartsche meegere
kend) en 4 tactcn. De bagageruimte
bevindt zich boven de vooras. De
carrosserie is volgens stroomlijnen
gebouwd en heeft 't limousine-model
met opcnscluiifbaar dak. Dc maxi
mum-snelheid bedraagt bijna 100 k.
m. bet benzineverbruik over 100
k.m. 8 liter De beste Duitsche auto-
ingenieyrs hebben aan deze con
structie medegewerkt en drie jaren
noodig gehad om onder toezicht van
den Reichsvcrband der Automobilin-
dustrie" dit model tot stand te
brengen. Tal van proefconstructies
zijn in deze drie jaren gebouwd en
op den weg geprobeerd totdat men
tenslotte tot een standaardmodel
kwam, dat wederom de zwaarste
Opzegging subsidie aan de Alg.
Ned. Vereen, voor Vreemdelin
genverkeer? Verdeeling van
het vrijkomende geld onder de
gewestelijke en plaatselijke or
ganisaties.
In verband met het feit, dat de
subsidie, welke dc provincie Noord-
Holland jaarlijks aan de Alg. Ned.
Ver. voor Vreemdelingenverkeer te
's Gravenhage uitkeert, niet uitslui
tend de provincie Noord-Holland ten
goede komt, wenschen Ged. Staten
in deze subsidieering wijziging te
brengen. Zij stellen den Prov. Staten
voor genoemde subsidie ad f 1800
'sjaars op te zeggen en jaarlijks een
bedrag van f 1800 ter beschikking
van Ged. Staten te stellen, teneinde
daaruit bijdragen te verleenen ter
bevordering van de ontwikkeling
van het vreemdelingenverkeer in
deze provincie.
De moeilijkheid is echter, dat er geen pro
vinciale vereeniging bestaat, aan welke
men het vrijkomende bedrag zou kunnen
uitkceren. De meest, omvattende der plaat
selijke en gewestelijke vcreenigingen is de
Federatie van Vcreenigingen voor Vreem
delingenverkeer in N.-IIolland boven het
Noordzcckanaal, welke zich juist dezer da
gen tot Ged. Staten gewend heeft met een
verzoek om subsidie.
Een verdeeling van de subsidie over de
diverse organisaties komt Ged. Staten dan
ook het meest gewenscht voor.
Sportvlieger krijgt f 100 boete
De Haagsche rechtbank veroordeelde gis
teren in hooger beroep den 23-jarigen stu
dent R. L. van Th., die op 15 September van
het vorig jaar met een door hem op het
vliegveld Ypenburg gehuurd sportvliegtuig
boven den Nieuwen Waterweg ter hoogte
van Maassluis zulke roekelooze capriolen
heeft gemaakt, dat hij met het toestel is af
gegleden en in het water is terechtgekomen,
tot een geldboete van f 100 subs. 50- dagen
hechtenis.
Negen menschen bij
brand omgekomen
De brandpompen waren bevro
ren, waardoor de brandweer
machteloos was.
Bij een brand in een woonhuis te Knox
Ville (Temiessee) zijn 9 personen, waaron
der een vrouw met vier kinderen, om het
leven gekomen. Verscheidene personen wor-,
den nog vermast.
De brand, die in den nacht was uitgebro
ken, kon zulke groote afmetingen aanne
men, doordat de brandpompen tengevolge
van de groote koude bevroren waren, zoo
dat de brandweer geen water kon geven.
Felle koude in Amerika
In New York zeven personen
dood gevroren. In Pennsylva-
nië, hebben hevige sneeuwstor
men gewoed.
In de Oostelijke Staten van Amerika voor
al in Pennsylvanië, hebben zware sneeuw
stormen gewoed. In Ruffalo lag de sneeuw
een meter hoog, zoodat elk verkeer onmo
gelijk was, Honderden auto's en autobus
sen zijn op de landwegen ingesneeuwd. In
New York zelf zijn gisterennacht zeven per
sonen dood gevroren.
proeven heeft moeten doormaken,
zoodat thans een alleszins geslaagde
wagen ter beschikking staat.
Deze wagen kan geleverd worden
voor den prijs van M, 980, een
prijs, die zeker zeer laag is als men
bedenkt, dat de goedkoopste Duit
sche auto op het oogenblik voor
M. 1500 geleverd wordt.
Dit resultaat was dus ten slotte door dc
Duitsche automobielindustrie bereikt op het
oogenblik, waarop do regeering het. geduld
verloor cn den heeren liet weten, dat zij, in
samenwerking met het Duitsche Arbeids
front en de organisatie „Kraft durch Freu
de" de verdere ontwikkeling in eigen be
drijf wenschte te nemen.
Men acht namelijk don pi*ijs van deze
auto nog veel en veel te duur voor de
groote miassa.
Als de coi'rospondent van het Alg. Nbld.
goed is ingelicht, dan ligt het in de bedoeling
den leden van het „Deutsche Arbeitsfront"
gelegenheid te geven, de volksauto te koo
pen met afbetaling van pl.m. M. 5.per
weck. De Staat zal dan zorgen, dat de ver
plichte en andere assuranties tot op 5 k 10
Mk. per maand verlaagd worden. Koopers
van volksauto's zullen bonboekjes voor
goedkoopere benzine krijgen. En het eind
resultaat zal zijn, dat de vaste lasten daar
door tot 30 40 Mark p. m. zullen dalen
(waarbij clan intusschen nog 20 Mark p. m.
voor dc aflossing der koopsom zullen komen,
terwijl ook de garage-quaestie nog lang niet
is opgelost en zeker tienduizenden auto's
meer op sti*aat zullen moeten overnachten,
totdat op grobtscheepschc wijze nieuwe wol
kenkrabber-garages gebouwd zullen zijn).
Te overwegen is vrder nog de mogelijk
heid, dat do fabrieken, die thans reeds voor
1400 tot 1500 Mark seriewagens leverden, er
bij het verschijnen van de volksauto wellicht
loc zouden kunnen overgaan, deze goedkoo
pe wagens voor pl.m. 1100 Mk. op clc markt
to brengen.
De Volksauto wordt een Rijks
auto, maar er zullen drie vier
jaren noodig zijn om haar te
bouwen.
De „Volksauto" zal dus een „rijksauto"
worden, gebouwd en verkocht door het Duit
sche Arbeidsfront en in het bijzonder door de
organisatie „Kraft durch Freude" op. last yan
Vertrek van
Aankomst te
Gier
(terugreis)
Athene
9 Dec.
Parijs 9
Dec.
Valk
^heenreis)
Alex. 9
Dec.
Basra 9
Dec.
Ibis
(heenreis)
00
Dec.
Jodhp. 1
Dec.
Nandoe
vthuisreis)
Rang. 9
Dec.
Jodhp.
Dec,
Torenvalk
vheenreis)
A'dam
Dec.
Napels
Dec.
Oehoe
(terugreis)
1 Band.
Dec.
Singap.
9 Dec.
Massamoordenaar gearresteerd
Hij wilde zich tot eiken prijs
geld verschaffen.
De politie heeft Woensdag te Sain/fc Cloud
een Duitscher gearresteerd, clie zich Sieg-
fried Sauerbey noemde. Hij werd verdacht
een makelaar in huizen, Lesorbe, met ha
merslagen te hebben vermoord.
Tijdens een nachtelijk verhoor bekende
Sauerbey, vervolgens ook de jeugdige Ame
rikaansche ai'tiste miss Dekoven, die in Juli
van dit jaar op geheimzinnige wijze is ver
dwenen, te hebben vermoord, evenals Roger,
Leblond, den jongeman, die doocl in zijn
auto werd gevonden in de Rue Neuilly en
den taxichauffeur Gouffy.
De moordenaar verklaarde verder in wer
kelijkheid Eugen Wiedmamn te heet en en
in Februari 1908 te Frankfort am M?:n te
zijn gelx>ren. Hij is op 18 Maart 1937 uit
Duitschland gevlucht om te ontkomen aan
den militairen dienst. Aangezien hij zon
der middelen van bestaan was, besloot hij
zich zelf te verschaffen tot eiken prijs.
Zijn verblijf te Boekarest.
De Fransche Minister van Buitenland-
sche Zaken, Delbos, heeft gisterochtend
geen politieke besprekingen gevoerd. Hij
heeft een krans gelegd op het graf van den
Onbekenden Soldaat. Gisteravond werd een
diner aangeboden door het Fransch Insti
tuut voor Hoogere Studiën ter eere van Del
bos. Na het diner werd een receptie gehou
den.
Van Boekarest naar Belgrado
en vervolgens naar Praag.
Delbos wordt a.s. Zondagochtend te Bel-
grado venvacht. Hij zal hier de' gast zijn
van de Fx-ansche Legatie. Veertien Decem
ber zal hij vervolgens naar Praag .vertrek
ken.
De petroleumbronnen
van Nieuw Zeeland
Alle petroleum tot eigendom van
den staat verklaard.
Het Huis van Afgevaardigden van Nieuw
Zeeland heeft de petroleumyvet aangenomen,,
op grond waarvan alle petroleum, die in
natuurlijken staat op het grondgebied van
Nieu w-Zeel and voorkomt, tot eigendom van
de Kroon wordt verklaard.
De Minister voor de Mijnen heeft ver
klaard, dat waarschijnlijk binnen een half
jaar in Nieuw-Zeelancl een der grootste en
modernste boorinstallaties ter wereld in wer
king zal worden gesteld.
Aardbeving geregistreerd
Het observatorium te Jena heeft Woensdag
morgen een krachtige aardbeving opget.ee-
kend, waarvan het epicentrum meer dan
9.200 k.m. verwijderd lag. De beving duur
de anderhalf uur en bereikte haar hoogte
punt om 10.27 uur.
het hoofd van staat Adolf Ilitler. Daartoe is
een G.m.b.H. (Gemeinschaft mit beschrank-
ter Haftung) opgericht, voorloopig met klein
kapitaal, onder leiding van een zeer bekend
directeur van het Duitsche Arbeidsfront en
drie beproefde ingenieurs uit de Duitsche
automobielindustrie.
Men schijnt voornemens te zijn, de
groote fabriek, die de volksauto's
bouwen zal, in Midden-Duitschland
te bouwen gedacht wordt o.a. aan
Fallersleben en natuurlijk zul
len daar ook de huizen verrijzen,
waarin ingenieurs, arbeiders en bu
reaupersoneel zullen moeten wonen.
Een nieuwe stad van minstens 40.000
inwoners zal Duitschland daarmee
rijker worden! Voor dezen bouw zul
len twee tot drie jaren noodig zijn.
Beschikt Duitschland over vol
doende grondstoffen? Ja: zeggen
de deskundigen.
De vraag is nu gewettigd, beschikt
Duitschland over voldoende grondstoffen,
om deze volksauto ook tot een duurzaam
vervoermiddel te maken, dat eventueel ook
met suces als exportartikel in aanmerking
zou kunnen komen.
Dc deskundige zegslieden mccnen, dat
deze vraag positief beantwoord mag wor
den. De nieuwe werkstoffen zijn heden
reeds als volwaardig te beschouwen. Hoofd
materiaal is het ijzer. Daaraan was de laat
ste jaren in Duitschland gebrek, omdat
veel ijzer uitgevoèrd moest worden ter wille
van het aanvullen van den deviezenvoor
raad.
Het hoogtepunt van de materiaalcrisis is
echter thans als overschreden te beschouwen
Voor het jaar 1938 zijn in Duitschland be
langrijke stappen op het gebied van het
ter beschikking stellen van grondstoffen te
verwachten, en wel vooral ook van die
grondstoffen als ijzer, rubber en beklee-
dingsstoffen, welke voor de auto-industrie in
aanmerking komen.