De volksauto Duitschland Nogmaals wapengekletter en klaroengeschal Nieuwe verlichting op Schiphol Vreemdelingenverkeer in Noord-Holland Postvluchten op Indië De reis van Minister Delbos Tweede Kamer Het „Dofensie-varken", op één oor na, gevild! Socialisten steunden de begrooting. Ka tholieke amendementen hadden succes. Koloniën. Van de officieele of officieuze regionen der Kanier uit schijnen er altijd invloeden te zijn, welke er aardigheid in hebben om de bewoners der perstribune „bang" te ma ken met ijselijke voorspellingen omtrent den duur van avond- en nachtvergaderingen! Van het begin der begrootingsbehande- ling af deed telkens de tijding opgeld: van nacht zitten we tot "vijf, zes uur, reken er maar op. En steevast was dan het resultaat, dat het nachtelijk uur nauwelijks of een kort poosje bereikt werd. Deze week zouden wij er ook weer „van lusten" en aangezien de avondvergadering1 van j.1. Dinsdag maar even den nieuwen dag beleefde, mocht de aangekondigde Woensdagavondvergadering „niets goeds" doen verwachten. Maar zij ging niet. eens door! De me morie van Antwoord op de Onderwijs-bcgroo- ting waaraan wij hadden moeten gaan „kluiven" is namelijk te laat ingekomen en dus beginnen we eerst, heden aan. Zoo komen wij zoetjes aan zonder „nachtbraken" door deze begrootingsdebatten been! Of misschien gaat 't als met de waarschu wing tegen den wolf: als men aan geruch ten geen geloof meer hecht, wordt het mee- nens?.... Het succes voor Minister Van Dijk. De vergadering van gisteren bracht het verwachtte succes voor minister Van Dijk, hoewel hij, wat de wijziging van de Dienst plichtwet, betreft, op de officieele bewilli- ging moet wachten tot a.s. Dinsdag. Voor den bewindsman was het wel een bijzonder oogenblik, toen, bij de stemming over de Defensie-begrooting, de groote meer dorheid der S.D.A.P. steun bood, en slechts vier loden (De Vries-Bruins, Van Braam heek, Hilgenga en Vos) het oude standpunt bleven huldigen. Wel had ir. Albarda be toogd, dat dit voorstemmen niets beteekont ten aanzien van het thans gevoerde alge- meenc Defensiebeleid, maar bet feit lag daar dan toch maar, dat na bijna twintig jaar van hardnekkig tegenstemmen (in den oorlogstijd hcorschte immers dc „Godsvre de") bijna de geheele socialistische fractie met. de „oorlogsbegrooting" mee ging. Tempora mutantur. Wijziging Dienstplichtwet. Vermindering van het contin gent. De behandeling van de wijziging der 'Dienstplichtwet ging van een leien dakie, hoewpl minister Van-.Dijk maar 'n-haartje toegaf, allereerst, inzake het katholieke-be- gceren betreffende den broedèrdienst, waar omtrent Z. Exc. een amendement zelfs over- n;im, en wel van den heor IJsselmuiden, waardoor de groote gezinnen faciliteiten krijgen. Maar meer strijd werd geleverd om do pogingen tot vermindering van het con tingent. De heer Schilfhuis (V.D.) meende, dat verhooging van 19500 tot 23.100 man (met S maanden oefentijd) voldoende is, doch de heer IJsselmuiden, die oorspronke lijk ook voor dit denkbeeld voelde, zag de onbereikbaarheid daarvan wel in en kwam toen met een amendement om de 32000 man gedurende vijf jaar toe te staan; daarna zou he aantal op 27500 man worden ge steld. Jhr. De Geer (C.H.) vertolkte hot gevoe len der groote meerderheid toen hij betoog de, dat laatstgenoemd denkbeeld inderdaad aanbevoling verdient, men na 5 jaar altijd nog nader kan zien. De heer De Marchant Er komt een groote fabriek in het midden van het Rijk, waardoor een stad zal ontstaan van minstens 40.000 inwoners. Over twoe, hoog stens drie Jaren kan elke Duitscher z'n eigen auto'tje hebben. Zooals bekend mag worden geacht, doet Adolf Hitier zijn uiterste best om in het Duitsche Rijk de motoriseering zooveel mo gelijk door te voeren. Hij is zelf een geest driftig aanhanger van de aulo als verkeers middel en stellig is het aan hem te danken geweest, dat de auto-industrie in Duitsch- iand een zoo ongekende bloeiperiode door maakt. Heden toch mag worden geconstateerd, dat tweemaal zooveel auto's als in 1932 over Duitschland's straten en wegen rijden, lezen wij in het Alg. H.blad. Wat Hitier voor de auto-indu strie deed. Hij schafte voor nieuw te koopen auto's de belasting volkomen af, drong aan op vermindering der vaste lasten van verze kering en garagehuur, gaf het voorbeeld voor vermeerderde motoriseerine door het aankoopen van tienduizenden auto's voor de overheid, begon met den aanlog van het bekende geweldige net van brecde en al leen voor autoverkeer toegelaten „Reichs- aulostrassen" en gelastte een propaganda voor toenemend autoverkeer, die inderdaad tot. een enorme stijging van productie en afzet geleid beeft. Maar de ontwikkeling der indu strie voldeed niet in alle opzich ten aan zijn verwachtingen. Dai de ontwikkeling der industrie in alle opzichten aan zijn verwachtingen heeft vol daan, kan niet worden gezegd. Immers, de vaste lasten voor den autobestuurder bleven te hoog, varieerden van 100 tot 1G0 mark p. (N.S.B.) vond een en ander een „bewijs van halfslachtigheid" en de heer Van Hou ten (C.D.U.) noemde het voorstel zelfs een „krijgslist...' De heer Sdhilthuis vroeg zich af, welk voordeel het amend. IJsselmuiden ten slotte biedt? Waarop de bath. afgevaardigde ant woordde, dat er van geen „camouflage" spra ke kan zijn en dat de wettelijk vastgestelde inkrimping, na vijf jaar, toch altijd meer waarborg geeft. De minister gaf nog steeds aan het Re- geeringsvoorstel de voorkeur, ook om soci ale redenen, maar het nog vijf jaar vermin deren van het contingent was ten slotte niet in strijd-met de beoogde leger-organisa- tie. Z.Exc. begreep echter niet., hoe de heer Sdhilthuis tot zijn amendement was geko men, aangezien aanneming daarvan o.a. on ze grensversterking van niet minder dan 8000 man zou berooven, en alleen dat, al achtte de minister onaanvaardbaar. De V. D. afgevaardigde waagde toch een kansje, maar moest het loodje leggen met 30—^8 met steun van Socialisten. Commu nisten en C.D.U. De heer IJsselmuiden haal de daarop zijn amendement miet vlag cn wimpel; van de 95 stemmende leden ble ken er zes togen, cn dat waren - Mmsert- menschen en de dominees Korsten en Zandt (S.G.) De verhooging van den Oefe- ningstijd. Amendementen. Toen moest worden beslist over do ver hooging van den eersten oefeningslijd, wel ke de Regccring van 5% tot 11 maanden wil opvoeren. Ir. Albarda kon slechts weinig meer toestaan, en stelde voor, den duur op 6 maanden te brengen. De heer Schilthuis spande de hoog niet te strak en begeerde 8 maanden. De beer Albarda haalde van de 95 stem men 25 (voor ook de Comm. en de C.D.U.) en de heer Schilthuis 30 van de 65, wijl nu zijn fractie natuurlijk! mede voor stemde. In deze verdient de aandacht., dat Tien Philips-lampen van drie millioen kaarsen. Naar het Hbld. verneemt, worden proeven genomen ter verbetering van de grondinstal- latie van het vliegveld Schiphol. Niet flat de huidige installatie niet deugt, maar als volgend jaar het uitgebreide vlieg veld in gebruik zal worden genomen, zullen de thans in gebruik zijnde landingslampen welke bij nacht en mist worden gebruikt, niet sterk genoeg zijn om het veel grootere terrein geheel te beschijnen. Vandaar dat men binnenkort een proeflamp zal plaatsen, welke bij goed voldoen, als standaardlamp voor de verlichting van Schiphol zal worden aangewezen. Deze lamp is een nieuwe Philips- constructie, n.1. een watergekoelde kwikdamplamp van niet minder dan 3 millioen kaars. De nieuwe lamp zal over ongeveer een maand geplaatst worden aan de Z. O.-zijde van het terrein, dicht bij de militaire lood sen. Zij wordt geplaatst in een kast van W2 X 2 X21/?. meter. Mocht de lamp voldoen, dan zullen 10 van deze lampen om het vlieg veld worden geplaatst, zoodat men den win ter 1938 ingaat, met een schitterende ver- lichtingsinstallaJie, want niet alleen zullen deze lampen worden gebezigd, de grensver- lichting, sedert kort bestaande op hel hui dige veld, zal eveneens op het nieuwe ter rein worden aangebracht. Deze zal bestaan uit neonbuizen, welke aan den rand van het vliegveld om dc honderd meter worden op gesteld. De buizen zijn V.-vormig en dc pun ten wijzen in de richting van het landings terrein. Nieuwe Lorentz-kortegolfbakcn. Naast, de verlichtingsinstallatie zal ook de radioinstallatie verbeterd worden. Bin- maand en werden zeker niet minder druk kend, toen dc staat er tenslotte toe moest overgaan, den toch reeds hoogen prijs voor benzine nog weer op te voeren, ter bestrij ding van de kosten van den aanleg der rijksautowegen. Hitier heeft zich nu eenmaal de verkeerstoestanden in de Vereen. Staten ten voorbeeld gesteld cn her haaldelijk laten doorschemeren, dat hij het Amerikaansche ideaal bena deren wil, dat do „arbeider' en de „kleine man" zijn eigen auto heeft, zich daarmede niet alleen naar zijn werk kan begeven en dientengevol ge ook buiten de stad in gezonder omgeving wonen kan, maar daar naast op Zon- en feestdagen in eigen auto de verdere omgeving van zijn woning kan gaan ontdekken cn „Kraft durch Freude" kan gaan ha len, waar het moderne vervoermid del met al zijn mogelijkheden tot nu toe het voorrecht der bezittende klassen was gebleven. Hitier verlangde op de markt de Duitsche volksauto. Hitier verlangde van de Duitsche auto mobielindustrie, dat zij in den kortst mo gelijken tijd „de Duitsche volksauto" op de markt zou brengen. Het moest een auto'tje worden, dat niet meer dan 1000 Mark moeht kosten, geriefelijk en snel is, vier zitplaatsen beeft, betrouwbaar in 't ge bruik, cn met zoo laag mogelijke vaste las ten cn bonzinckostcn. De licercn van de industrie meenden en van hun standpunt terecht dat een zoo goedkoope auto voor haar eigen afzet een gevaar kon gaan beteekenen en dat. de vaste onkosten te hoog hieven. De staat diende hier het voorbeeld te geven door verlaging der benzineprijzen en nog veel meer. Maar een proefmodel kwam tot stand en leverde jn ritten van totaal 100.000 cn meer heden ex-minister Oud telkens geheel met zijn fractie meestemde en onwillekeurig zullen velen eraan gedacht hebben, hoe 't gegaan zou zijn, als dr. Colijn's breede-basis- Kabinet er eens wèl gekomen ware? A.s. Dinsdag krijgen we dus over de Dienstplichtwet de eindstemming. De behandeling van De begrooting van het departe- men van Kolonieën, niet te venvarren met de vermaarde „In dische", had al zeer weinig belangwek kends om het lijf, al zal men te Paramaribo wel met veel belangstelling lezen wat de le den IJzerman (S.D.) en Effcndi (Comm.) ge zegd hebben over de waterleidingskwcstie al daar. Minister Weiter zou zien, of de thans niet bevredigend werkende watervoorzie ning kan worden verbeterd. Curagao kreeg ook een beurt en eveneens mr. IJzerman voelde zich geroepen hij is immers een der zeldzame „West-Indische specialiteiten" in de Kamer! de belangen van dat gewest te behartigen. Hij begeerde allerlei sociale cn politieke hervormingen, doch de minister zei zoo ongeveer, dat wij maar blij moeten wezen om de unieke wel vaart, welke op het eiland hcerscht. Aan sociale hervormingen wordt gewerkt en de Curagao-bewoners krijgen in den loop van het volgend jaar voor 't eerst kiesrecht. Is 't niet een idylle? Motie Wijnkoop ten aanzien van oud-gepensionneerden. Van het begin der vergadering moet nog worden vermeld, dat de motie-Wijnkoop (Comm.) ten aanzien van de oud-gepension neerden, werd verworpen met 87 tegen 7 stemmen. Slechts Communisten cn Nationaal-Socia- listcn waren voor. Wijnkoop arm-in-arm met graaf De Marchant nen enkele dagen zal het nieuwe Lorentz- kortegolfbaken in dienst worden gesteld en gedurende een half jaar zal men met dit baken proeven nemen, om dan gedurende een half jaar een Philips korlegolfbakcn proef te laten draaien. In 1938 wordt dan definitief besliset w.clk baken zal blijven staan. Het korte-golf-Iandingsbaken geeft den vliegers de gelegonihcid, bij mist of duisternis, langs bepaalde banen zoo te dalen, dat. zij bij het vliegveld gekomen, nog maar enkele meters hoog zijn en onmiddellijk kunnen landen zonder lang te zoeken. De geluidssignalen waarmede het korte- golfbaken haar signalen uitzendt, wordt op groofen afstand van het zendstation, op grootere hoogte teruggevonden. Een ge luidsterkte welke bijv. op 3 km afstand op 300 m hoogte wordt geregistreerd, zal op 2 km afstand op 150 meter hoogte wor den aangetroffen op 500 meter is dan dc hoogte 20 meter en op 100 m 10 m. Het merkwaardig is, dat, op verren afstand, de hoogte waarop men de sterkte „a" hoort, hij nadering van het stationvrij sterk af neemt, terwijl in dc nabijheid van het sta tion deze sterkte lijn ,;a", nagenoeg even wijdig aan de aardbodem loopt op enkele meters hoogte. De beer Hansen blijft in gijzeling De Haagsche rechtbank heeft het verzoek om invrijheidstelling van den redacteur van het „Vaderland", den heer C. L. Hansen, die, naar de zer dagen is medegedeeld, in de gij zeling is gezet wegens de weigering de herkomst te noemen van bepaalde mededeelingen over een geheime ge meenteraadsvergadering, afgewezen. Dc heer Hansen zal van deze beslissing in hooger beroep gaan bij liet gerechtshof. kilometers in alle declen van Duitschland ervaringen op. En toch was dit alles niet naar den zin van de hooge regecriog. Het Dnitsche Arbeidsfront begon zich met den dag meer voor de zaak te interesseeren, stelde I-Iitler een bijzonderen specialist op dit gebied ter beschikking en wist door te zet ten, dat. buiten dc industrie om partij en staat de organisatie op zich namen, daar men van hooger hand blijkbaar tot de overtuiging gekomen was, dat de industrieele heeren al te weinig lust toonden, dit experiment te overhaasten naar den zin van Hitier en zijn raadge vers. Het is een volksauto en toch ook weer niet! Hoe het wagentje eruit ziet en wat het kost. De „Volksauto" is er dus feitelijk al, zij het dan ook juist, dat. het zeker nog twee, waarschijnlijk zelfs drie jaren duren zal. vóórdat men zich dit wagentje zal kunnen gaan aanschaffen. De Volksanto als resultaat van de proefnemingen der gezamenlijke Duitsche automobielfabrieken is een auto met vier ruime zitplaatsen en eveneens groote bagageruimte. De motor, die op do achteras aan gebracht is, heeft, vier cylinders van 1 liter inhoud, 4 versnellin gen (de achterwaartsche meegere kend) en 4 tactcn. De bagageruimte bevindt zich boven de vooras. De carrosserie is volgens stroomlijnen gebouwd en heeft 't limousine-model met opcnscluiifbaar dak. Dc maxi mum-snelheid bedraagt bijna 100 k. m. bet benzineverbruik over 100 k.m. 8 liter De beste Duitsche auto- ingenieyrs hebben aan deze con structie medegewerkt en drie jaren noodig gehad om onder toezicht van den Reichsvcrband der Automobilin- dustrie" dit model tot stand te brengen. Tal van proefconstructies zijn in deze drie jaren gebouwd en op den weg geprobeerd totdat men tenslotte tot een standaardmodel kwam, dat wederom de zwaarste Opzegging subsidie aan de Alg. Ned. Vereen, voor Vreemdelin genverkeer? Verdeeling van het vrijkomende geld onder de gewestelijke en plaatselijke or ganisaties. In verband met het feit, dat de subsidie, welke dc provincie Noord- Holland jaarlijks aan de Alg. Ned. Ver. voor Vreemdelingenverkeer te 's Gravenhage uitkeert, niet uitslui tend de provincie Noord-Holland ten goede komt, wenschen Ged. Staten in deze subsidieering wijziging te brengen. Zij stellen den Prov. Staten voor genoemde subsidie ad f 1800 'sjaars op te zeggen en jaarlijks een bedrag van f 1800 ter beschikking van Ged. Staten te stellen, teneinde daaruit bijdragen te verleenen ter bevordering van de ontwikkeling van het vreemdelingenverkeer in deze provincie. De moeilijkheid is echter, dat er geen pro vinciale vereeniging bestaat, aan welke men het vrijkomende bedrag zou kunnen uitkceren. De meest, omvattende der plaat selijke en gewestelijke vcreenigingen is de Federatie van Vcreenigingen voor Vreem delingenverkeer in N.-IIolland boven het Noordzcckanaal, welke zich juist dezer da gen tot Ged. Staten gewend heeft met een verzoek om subsidie. Een verdeeling van de subsidie over de diverse organisaties komt Ged. Staten dan ook het meest gewenscht voor. Sportvlieger krijgt f 100 boete De Haagsche rechtbank veroordeelde gis teren in hooger beroep den 23-jarigen stu dent R. L. van Th., die op 15 September van het vorig jaar met een door hem op het vliegveld Ypenburg gehuurd sportvliegtuig boven den Nieuwen Waterweg ter hoogte van Maassluis zulke roekelooze capriolen heeft gemaakt, dat hij met het toestel is af gegleden en in het water is terechtgekomen, tot een geldboete van f 100 subs. 50- dagen hechtenis. Negen menschen bij brand omgekomen De brandpompen waren bevro ren, waardoor de brandweer machteloos was. Bij een brand in een woonhuis te Knox Ville (Temiessee) zijn 9 personen, waaron der een vrouw met vier kinderen, om het leven gekomen. Verscheidene personen wor-, den nog vermast. De brand, die in den nacht was uitgebro ken, kon zulke groote afmetingen aanne men, doordat de brandpompen tengevolge van de groote koude bevroren waren, zoo dat de brandweer geen water kon geven. Felle koude in Amerika In New York zeven personen dood gevroren. In Pennsylva- nië, hebben hevige sneeuwstor men gewoed. In de Oostelijke Staten van Amerika voor al in Pennsylvanië, hebben zware sneeuw stormen gewoed. In Ruffalo lag de sneeuw een meter hoog, zoodat elk verkeer onmo gelijk was, Honderden auto's en autobus sen zijn op de landwegen ingesneeuwd. In New York zelf zijn gisterennacht zeven per sonen dood gevroren. proeven heeft moeten doormaken, zoodat thans een alleszins geslaagde wagen ter beschikking staat. Deze wagen kan geleverd worden voor den prijs van M, 980, een prijs, die zeker zeer laag is als men bedenkt, dat de goedkoopste Duit sche auto op het oogenblik voor M. 1500 geleverd wordt. Dit resultaat was dus ten slotte door dc Duitsche automobielindustrie bereikt op het oogenblik, waarop do regeering het. geduld verloor cn den heeren liet weten, dat zij, in samenwerking met het Duitsche Arbeids front en de organisatie „Kraft durch Freu de" de verdere ontwikkeling in eigen be drijf wenschte te nemen. Men acht namelijk don pi*ijs van deze auto nog veel en veel te duur voor de groote miassa. Als de coi'rospondent van het Alg. Nbld. goed is ingelicht, dan ligt het in de bedoeling den leden van het „Deutsche Arbeitsfront" gelegenheid te geven, de volksauto te koo pen met afbetaling van pl.m. M. 5.per weck. De Staat zal dan zorgen, dat de ver plichte en andere assuranties tot op 5 k 10 Mk. per maand verlaagd worden. Koopers van volksauto's zullen bonboekjes voor goedkoopere benzine krijgen. En het eind resultaat zal zijn, dat de vaste lasten daar door tot 30 40 Mark p. m. zullen dalen (waarbij clan intusschen nog 20 Mark p. m. voor dc aflossing der koopsom zullen komen, terwijl ook de garage-quaestie nog lang niet is opgelost en zeker tienduizenden auto's meer op sti*aat zullen moeten overnachten, totdat op grobtscheepschc wijze nieuwe wol kenkrabber-garages gebouwd zullen zijn). Te overwegen is vrder nog de mogelijk heid, dat do fabrieken, die thans reeds voor 1400 tot 1500 Mark seriewagens leverden, er bij het verschijnen van de volksauto wellicht loc zouden kunnen overgaan, deze goedkoo pe wagens voor pl.m. 1100 Mk. op clc markt to brengen. De Volksauto wordt een Rijks auto, maar er zullen drie vier jaren noodig zijn om haar te bouwen. De „Volksauto" zal dus een „rijksauto" worden, gebouwd en verkocht door het Duit sche Arbeidsfront en in het bijzonder door de organisatie „Kraft durch Freude" op. last yan Vertrek van Aankomst te Gier (terugreis) Athene 9 Dec. Parijs 9 Dec. Valk ^heenreis) Alex. 9 Dec. Basra 9 Dec. Ibis (heenreis) 00 Dec. Jodhp. 1 Dec. Nandoe vthuisreis) Rang. 9 Dec. Jodhp. Dec, Torenvalk vheenreis) A'dam Dec. Napels Dec. Oehoe (terugreis) 1 Band. Dec. Singap. 9 Dec. Massamoordenaar gearresteerd Hij wilde zich tot eiken prijs geld verschaffen. De politie heeft Woensdag te Sain/fc Cloud een Duitscher gearresteerd, clie zich Sieg- fried Sauerbey noemde. Hij werd verdacht een makelaar in huizen, Lesorbe, met ha merslagen te hebben vermoord. Tijdens een nachtelijk verhoor bekende Sauerbey, vervolgens ook de jeugdige Ame rikaansche ai'tiste miss Dekoven, die in Juli van dit jaar op geheimzinnige wijze is ver dwenen, te hebben vermoord, evenals Roger, Leblond, den jongeman, die doocl in zijn auto werd gevonden in de Rue Neuilly en den taxichauffeur Gouffy. De moordenaar verklaarde verder in wer kelijkheid Eugen Wiedmamn te heet en en in Februari 1908 te Frankfort am M?:n te zijn gelx>ren. Hij is op 18 Maart 1937 uit Duitschland gevlucht om te ontkomen aan den militairen dienst. Aangezien hij zon der middelen van bestaan was, besloot hij zich zelf te verschaffen tot eiken prijs. Zijn verblijf te Boekarest. De Fransche Minister van Buitenland- sche Zaken, Delbos, heeft gisterochtend geen politieke besprekingen gevoerd. Hij heeft een krans gelegd op het graf van den Onbekenden Soldaat. Gisteravond werd een diner aangeboden door het Fransch Insti tuut voor Hoogere Studiën ter eere van Del bos. Na het diner werd een receptie gehou den. Van Boekarest naar Belgrado en vervolgens naar Praag. Delbos wordt a.s. Zondagochtend te Bel- grado venvacht. Hij zal hier de' gast zijn van de Fx-ansche Legatie. Veertien Decem ber zal hij vervolgens naar Praag .vertrek ken. De petroleumbronnen van Nieuw Zeeland Alle petroleum tot eigendom van den staat verklaard. Het Huis van Afgevaardigden van Nieuw Zeeland heeft de petroleumyvet aangenomen,, op grond waarvan alle petroleum, die in natuurlijken staat op het grondgebied van Nieu w-Zeel and voorkomt, tot eigendom van de Kroon wordt verklaard. De Minister voor de Mijnen heeft ver klaard, dat waarschijnlijk binnen een half jaar in Nieuw-Zeelancl een der grootste en modernste boorinstallaties ter wereld in wer king zal worden gesteld. Aardbeving geregistreerd Het observatorium te Jena heeft Woensdag morgen een krachtige aardbeving opget.ee- kend, waarvan het epicentrum meer dan 9.200 k.m. verwijderd lag. De beving duur de anderhalf uur en bereikte haar hoogte punt om 10.27 uur. het hoofd van staat Adolf Ilitler. Daartoe is een G.m.b.H. (Gemeinschaft mit beschrank- ter Haftung) opgericht, voorloopig met klein kapitaal, onder leiding van een zeer bekend directeur van het Duitsche Arbeidsfront en drie beproefde ingenieurs uit de Duitsche automobielindustrie. Men schijnt voornemens te zijn, de groote fabriek, die de volksauto's bouwen zal, in Midden-Duitschland te bouwen gedacht wordt o.a. aan Fallersleben en natuurlijk zul len daar ook de huizen verrijzen, waarin ingenieurs, arbeiders en bu reaupersoneel zullen moeten wonen. Een nieuwe stad van minstens 40.000 inwoners zal Duitschland daarmee rijker worden! Voor dezen bouw zul len twee tot drie jaren noodig zijn. Beschikt Duitschland over vol doende grondstoffen? Ja: zeggen de deskundigen. De vraag is nu gewettigd, beschikt Duitschland over voldoende grondstoffen, om deze volksauto ook tot een duurzaam vervoermiddel te maken, dat eventueel ook met suces als exportartikel in aanmerking zou kunnen komen. Dc deskundige zegslieden mccnen, dat deze vraag positief beantwoord mag wor den. De nieuwe werkstoffen zijn heden reeds als volwaardig te beschouwen. Hoofd materiaal is het ijzer. Daaraan was de laat ste jaren in Duitschland gebrek, omdat veel ijzer uitgevoèrd moest worden ter wille van het aanvullen van den deviezenvoor raad. Het hoogtepunt van de materiaalcrisis is echter thans als overschreden te beschouwen Voor het jaar 1938 zijn in Duitschland be langrijke stappen op het gebied van het ter beschikking stellen van grondstoffen te verwachten, en wel vooral ook van die grondstoffen als ijzer, rubber en beklee- dingsstoffen, welke voor de auto-industrie in aanmerking komen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 2