De Maastunnel groeit!
Onderwijs- en
Spoorwegdebatten
Drie stroopers
verdronken
Een jaar celstraf tegen
postbode geëischt
Amsterdam als
garnizoensstad
Schoolkinderen in
de gevangenis
Postvluchten op Indië
H.M. de Koningin bezoekt
het Prinselijk Paar
Duitsche amnestie
op komst 1
Kleeding overbodig
bij 35° vorst
Het gaat met den bouw van de
nieuwe oeververbinding te Rot
terdam zeer naar wensch.
(Speciale correspondentie.)
Het gaat met den bouw van de
Maastunnel naar wensch. Dag in
dag uit wordt er ijverig gearbeid op
de beide Maasoevers, waar dc tunnel
zal uitmonden. Al staat de bouw nog
maar in zijn kinderschoenen toch
ziet men te Rotterdam reeds verlan
gend uit naar het moment, dat men
te voet den afstand ParkkadeChar
lois in slechts enkele minuten zal
kunnen afleggen. Wanneer de bouw
van den koker onder de rivier zal
zijn voltooid zal er een einde zijn
gemaakt aan tallooze moeilijkheden,
waarmede het verkeer in de Maas
stad reeds jarenlang kampt
Wie thans Charlois wil bereiken dient
daarvoor, ook al maakt hij gebruik van dc
trams zeker drie kwartier uit te trekken.
Een autorit vanuit hot centrum van de
Maasstad duurt zeker ook minstens een half
uur wanneer men don weg kiest via dc
bruggen om op Charlois te komen. Maakt
men gebruik van dc veerpont, die dezelfde
route volgt volgens welke de Maastunnel
is geprojecteerd dan duurt het ook nog gerui-
men tijd eer men den anderen Maasoever
heeft bereikt. De voltooiing van dc Maas
tunnel zal voor vele expediteurs een belang
rijke tijd- en geldbesparing beteekencn.
Vooral in dc Maasstad, wier gchocle ltavcn-
outillngc op snelheid is ingesteld, is het van
groot belang dat de voertuigen de grootere
afstanden in zoo kort mogelijken tijd kunnen
afleggen. Het verkeer over de bruggen is na
den tijd, dat dc linker Maasoever zich zoo
belangrijk heeft uitgebreid dit stadsdeel
heeft een grootte als de stad Utrecht in
zeer belangrijke mate toegenomen en al
heeft men de. verkeersregeling tot het uiter
ste geperfectionneerd, het was ten eenen-
rnale onmogelijk dc enorme verkeersopstop
pingen ontstaan door het openen van de
bruggen, te voorkomen. Hoe eerder de tun
nel gereed zal zijn hoe liever men het heeft,
want dan zullen de bruggen voor een belang
rijk deel worden ontlast van de verkeersfile,
die van des morgens vroeg tot ver in den
middag haar weg naar den linker Maas
oever kiest.
De tunnel groeit.
Hoe slaat het nu met den bouw van de
nieuwe tunnel? De bouw verloopt in een
tempo omgekeerd evenredig aan die waarin
de besprekingen over den aanleg in den
raad zijn gevoerd. Wij zullen niet ingaan op
de voorgeschiedenis die eindigde in het be
sluit tot den bouw van een groote tunnel.
Waarom zouden wij oude koeion uit de sloot
halen als er zooveel te vertellen is over den
houw van de tunnel zelve. Een half jaar is
men nu bezig met den bouw van de tunnel
in dat half jaar is er reeds zeer veel
werk verzet. Op bet eertijds zoo rustige
terrein bij de Parkhaven is het thans een en
al levendigheid en beweging. Men heeft hier
eonige opruimingen moeten verrichten,
waarvan de verplaatsing van hef fraaie
Noorsche kerkje wel de belangwekkendste
was. De moderne techniek staat voor niets.
TIeole bouwwerken worden eenvoudig eenige
tientallen meters verplaatst (zooals bekend
zal binnenkort te Rotterdam ook dc aloude
Dolffschc Poort worden verplaatst!. Voorts
moesten ook de tennisbanen bij het Park
verdwijnen en waar men eenige maanden
geleden nog lustig de tennissnort beoefende
is thans reeds'een diepe gleuf gegraven,
waarin over eenigen tijd de tunnelkokers,
die op een afzonderlijk terrein worden ver
vaardigd, geplaatst zullen worden.
Er is een spreekwoord, dat zegt, dat vele
handen het werk licht maken. In de zes
maanden, die er nu reeds aan den bouw
van de tunnel zijn besteed is er enorm veel
veranderd op de beide oevers van de Nieu
we Maas en haf verwonderlijke is. dat men
nauwelijks ziet dat er gewerkt wordt. Hier
■is een groepje werklieden bezig met het
versjouwen van eenige zware balken, ginds
wordt wat grind vervoerd, weer een eind
verder schent oen groote graafmachine
groote hoeveelheden grond uit de steeds die
per wordende slanf. maar aan niets kan man
merken, dat er hier met man en macht ge
werkt wordt aan een groofsch werk, d»t in
zeer korten lijd gereed zal komen. Keert
men echter een week later on dezelfde
plaats terug, dan is er reeds veel veranderd
en bemerkt men, dat er wol degelijk hard
gewerkt wordt aan Noorlands eerste tunnel.
De tunnel komt te liggen op een diepte
van 23 meter onder R.P. en on den rechter
Maasoever heeft men deze dienfe reeds dicht
benaderd. Een speciale nompinstallatie,
welke tot op een die.pte van 25 meter werkt,
zuigt het grondwater weg om dit naar mate
de diepte toeneemt steeds moeilijker wor
dende graafwerk mogelijk te maken. Vracht
auto's rijden nf en aan om dc vrijgekomen
grond, die voornamelijk gebruikt wordt voor
het ophoogen van verscheidene terreinen in
de Maasstad, te vervoeren. Dag in dag uit
doet deze graafmachine haar werk. Vele dui
zenden kubieke meters grond heeft zij reeds
verwerkt, een groofe diepe put achterlatend,
waarin te zijner tijd de tunnclkokers worden
genlaatst.
Ook in de vervaardiging van deze tunnel-
kokers begint thans reeds eenige teekening
fo komen. Dit onderdeel van den tunnel
bouw, wordt in tweo etappes verricht. In een
oude dokput aan dc ïlevsche Haven worden
de vloeren van dc tunneldeelen gelegd,
waarna deze versleept worden naar de
Waalhaven, om daar te worden voltooid.
Do vierbanige tunnel bestaat uit negen
deelcn. Thans zijn de vloeren van de eerste
drie tuiinobWltm de deelcn worden hij
drieën tegelijk" vervaanl>>d vrijwel ge
stort. Zij bestaan uit een 10 cm. dikke beton-
laag, waarop olectrlseh gelasehfe stalen pla
ten zullen worden gelegd. Wanneer de vloe
ren en de ziiwanden van de tunneldeelen vol
tooid ziin. laat men de dokput vol water
loonen. Daarna wordon de delen stuk voor
st"k naar de Waalhaven «resleent.
Een zeer belangrijk onderdeel is voorts
do organisatie van de ventilatie. Hiertoe ver
rijzen op beide oevers z.g. venfilatiegehou1
wen. Met dc fundatie van het ventilatiege
bouw op den rechter Maasoever is men
thans reeds ver gevorderd. Deze fundatie
bestaat uit een pneumatische caisson, die
geheel rechtstandig in den bodem wordt ge
bracht, doordat aan den onderkant van de
caisson de grond ontgraven wordt.
De werkkamer, d.i. het onderste gedeelte
van dc caisson, bestaat uit een met beton
gevulde staalconstructie. Deze werkkamer
ligt op een diepte van 23 meter onder den
grond. Hier is dus reeds sprake van cijfers,
die grooten indruk maken, want wat bctee-
kent om op zeer korten afstand van een ri
vier te werken, zal men kunnen begrijpen.
Zoo houwt men voort aan dit unieke werk.
Nog gaat Rotterdam gebukt onder de ge
brekkige oeververbindingen. Nog vertrekt er
ieder kwartier op slechts enkele tientallen
meters afstand van de tunnehverken een
wagenveer, volbcladcn met auto's. Vele kost
bare minuten zien de automobilisten nog
verloren gaan. Regelmatig vormen zich files
hij de aanlegsteigers. Maar over eenige laren
zal het leed geleden zijn. Iedere spade, die
er op de oevers in den grond gestoken wordt,
iedere balk, die cr versjouwd wordt brengt
ons een stapje nader tot het groofe doel:
een oeververbinding, die de automobilisten
in staat stelt zonder eenige stagnatie van
liet eene stadsdeel in het andere te komen:
dc tunnel!
Vrouw zoekt vergeefs naar haar
man en twee zoons. Tragisch
ongeval te Fijnaart (N.-B.).
Te Fijnaart heerscht, aldus de N.R.Crt.,
groote ongerustheid omtrent het lot van
don 45-jarigcn wcrklooze G. van Ham en
zijn heide zoons, den 21-jarigen Govcrt en
den 17-jarigen Jan, die in den nacht van
Maandag op Dinsdag hun woning aan de
Slobbegors hebben verlaten, om in den
Becrmondpoldcr mot een lichtbak te gaan
stroopen cn die sindsdien niet zijn terug
gekeerd.
De verdwijning werd eerst Woens
dagmiddag bekend, toen de vrouw
van Van B., die sinds eenigen tijd
niet geheel normaal is, bij buren
informeerde of deze wisten waar
haar man en beide zoons waren.
De buren stelden hierop de mare
chaussee van de brigade Willemstad
van de vermissing in kennis, waar
op direct een uitgebreid onderzoek
werd ingesteld. Bij dit onderzoek ia.
gebleken, dat dc drie stroopers ver
moedelijk verdronken zijn.
Het bootje dreef leeg op het wa
ter
Bij de Slobhcgors heeft men nl. het platte
bootje gevonden, waarmede de stroopers
om van het Slobbegors in den Bccrmonil-
polder te komen, de rivier dc Mark moesten
oversteken. Het vermoeden ligt voor de
hand, dat het bootje tijdens den overtocht
tengevolge van den sterken stroom is om
geslagen cn dat de drie stroopers verdron
ken zijn. Hoewel van Woensdagnamiddag
tot 's avonds laat gedrecht is, heeft men
de lijken noe niet kunnen vinden. Wel is
met een dreg de lichtbak naar boven ge
haald, welke de stroopers bij zich hadden.
Bij het sorteeren verduisterde,
verdachte pakjes.
Een zwart verleden.
Een lange lijst disciplinaire straf
fen, w.o. inhouding van loon en
voorwaardelijk ontslag prijkte op het
rapport, uitgebracht door zijn supe
rieuren over een 33-jarigen bestel
ler bij P. T. T. die zich gisteren voor
do Amsterdamscho rechtbank te ver
antwoorden had wegens diefstal van
een pakje, dat tor verzending aan
de posterijen was toevertrouwd.
Verdachte was werkzaam op het hulppost
kantoor Gcrard Tcrborgstraat. De hoofdbe
steller kreeg al spoedig een waarschuwing:
„Let u maar eens goed op den besteller V.,
die gapt pakjes."
Zijn chef hield hem van dat oogenblik af
danig in het oog. Op Zaterdag 28 Augustus
zag men, dat verdachte een pakje opzij leg
de. Toen hij vertrok was het verdwenen, do
hoofdbesteller wachtte hem buiten op, bracht
hem .weer naar binnen en liet hem fouillcc-
ren. Het pakje waarin zich een paar kin
derschoenen bevond, zooals later bleek
word door een werkster achter dc deur ge
vonden, waardoor, verdachte weer naar bin
nen was gebracht.
Ter zitting hield de besteller zijn onschuld
vol: „Het is op het postkantoor Zuid een
bende, en daar ben ik het slachtoffer van ge
worden. Ik heb nog nooit iets gestolen."
Een hoofdbesteller, die hem in het oog had
gehouden, vertelde, dat verdachte hij het
sorteeren een pakje op een andere tafel had
gelegd en met een papier had bedekt.
Verdachte: „Volkomen onjuist. Ik was aan
het sorteeren, het pakje was niet ^oor mijn
wijk bestemd, ik gooide het in een mand
achter me. maar een minuut of tien later
kreeg ik van iemand datzelfde pakje naar
m'n hoofd. Toen heb ik het opzij gelegd
om het later weer in het mandje te doen.
Daarna heb ik het nooit meer gezien."
Pres.: „Hoe kwam het dan later in de
gang?"
Verd.: „Dat is voor u een vraag en voor
mii ook!"
Pres.: „Het is wel vreemd, dat u verdacht
werd en dit nu met q gebeurde".
Verdachte had een speciale be
langstelling voor pakjes.
Uit het getuigenverhoor bleek, dat her
haaldelijk pakjes werden vermist. Verdach
te toonde speciaal voor de pakken groote
belangstelling. Met liet sorteeren van dc
brieven bemoeide hij zich zoo weinig mo
gelijk.
Na het voorloopig ontslag van verd. op
28 Augustus is liet aantal vermissingen,
„cenigszins minder" zooals de. hoofdbestel-
ler li'èt voorzichtig uitdfukie.
Verd. (tot gct.): „Ik- bon nog kort voor 2S
Augustus bij u gekomen met een beschadigd
pakje, daar zaten twee vijfmark stukken
in. die had ik veel makkelijker in mijn
zak kunnen steken."
Pres.: „Bij een onbetrouwbaar man is het
dikwijls heel moeilijk om te zoggon. waar
om ze de ééne keer eerlijk cn de andere
keer oneerlijk zijn.''
Requisitoir.
De officier van justitie, mr. H. A.
Wassenbergh, achtte de ten laste
legging bewezen. Verd. heeft het
pakje opzij gelegd, bedekt met een
papier en later werd het in de gang
teruggevonden.
Tweede Kamer
De wegenbouw stimuleert de
conjunctuur.
De „eindspurt", welke de Tweede Kamer
thans aan het nemen is om nog tijdig vóór
Kerstmis de zaken aan kant te hebben, be
gint nu toch angstwekkende afmetingen
aan te nemen! Zoowel gisteren als vandaag
cn morgen was cn is cr avondvergadering,
en de zitting van gisteren duurde tot den
nieuwen dag al eenige uren oud was. Voor
vanavond gaan er weer benauwende ge
ruchten, de Verkccrsfondsbcgrooting moét
af. evenals gisternacht in één ruk de Water
staats-dito klaar kwam. En het sprekers-
lijstje, het sprekerslijstje...!
De nfd. Nijverheids-onderwijs, waarom
trent wij nog niet aan hot ministerieelc ant
woord toe zijn. deed een klachtenzung op
gaan, betreffende do omzetting van drieja
rige ambachtsscholen in tweejarige. Dr. Vos
(V.B.), dc heer Van Sleen (S.D.), mevr. Bak-
kr-Nort (V.D.1, de heeren Steinmetz (R.K.)
cn Tilanus (C.H.) bleken allemaal bitter
weinig Ie spreken over dezen bezuinigings
maatregel, al waren de leden Van Sleen cn
Steinmetz wel het scherpst in hun afkeu
ring. Zoo zei de lieer Steinmetz, dat het
den minister in deze aan inzicht mankeert...
Veel werd ook gesproken over het huis
houd- (landbouw-) onderwijs en wat dat
landbouwonderwijs betreft, drong dc heer
Zijlstra (A.R.) aan op een spoedige bevre
digende oplossing. De wijze, waarop dc
meisjes thans huishoudondenvijs krijgen
via de hoogste klasse der lagere school
kon weinig wnardecring vinden cn mevr.
Bakker-Nort wilde dan ook genoemd onder
wijs geheel bij liet nijverheidsonderwijs
thuis brengen.
AVONDVERGADERING.
Wegenfonds-debat.
Minister Van Buuren kreeg wederom
„nachtdienst" bij de verdediging van zijn
Yerkeersfonds-bcgrooting en aanstonds kan
Z.Exc. zich terdege oefenen in het „sortee
ren" van velerlei op- en aanmerkingen. Na
tuurlijk werd de verkcers-coördinatic belicht,
waarmee in verband staat de opheffing van
vele spoorweg-stations cn nict-rcndabele
spoorwegen. De hoeren Ebels (V.D.) cn Krij
ger (C.H.) waren ongerust, dat er niet da
delijk vervangende autobusdiensten zullen
zijn. De heer Van Braambeek (S.D.) was be
gonnen met aan te dringen op een juiste
coördinatie, door het scheppen van een rege
ling voor het vervoer te water cn te land.
Minister Van Buuren deed begrijpen, dat
hij vast hield aan de lijn, welke zijn ambts
voorganger volgde ten aanzien van de ver
kcers-coördinatic. Wat betreft de opheffing
van stations, erkende Z.Exc. onmiddellijk,
dat een redelijke vervanging dadelijk aan
wezig moet zijn.
Ir. Vos (S.D.) had betoogd, dat. de Regee
ring via do wegenbouw veel meer voor con-
junctuur-stimulcering had kunnen doen.
Z.Exc. etaleerde cijfers. In 1935 is, voor we
genbouw (zonder bruggen) f 12.3 millioen
uitgegeven, in 1936 f 11.1, in 1937 vermoede
lijk f 1S.5 en voor 1938 is uitgetrokken f25.5,
waaruit blijkt, dat de Rcgeering op zeer be
langrijke wijze stimuleert, aldus minister
Van Buuren.
Van elf uur tot bij ccnen kreeg een
twaalftal sprekers gelegenheid bet „spoor-
bclcid" onder de loupe Ie nemen.
Z. ICxc. begon met de zaak van het
streekvervoer (o.a. besproken door do le
den Wandelaar (V.B.) en Bakker) te behan
delen. zeggende, dat nien ten deze niet be
ducht behoeft te zijn voor vcrwaarloozine.
Aangaande de tarieven kregen we te hoo-
ren, dat de minister alle mogelijkheden
voor verlaging zal onderzoeken. De ophef
fing van stations bracht Z. Exc. lot dc me-
dedeeling. dat van de 130 op te heffen sta
tions er 100 zijn. waar per dag niet meer
dan 10 reizigers kwamen.
De minister bestreed de critiek van den
heer Wijnkoop (comm.) Dc pensioenkorting
deed den heer Van Buuren. die allerlei on
tevredenheid met een vriendelijk woord
wist tc kalmeeren. den leden BakkerN'ort
(V.D.) cn Van Houten opmerken, dat 't dc
vraag is. of men weer terug moet naar
den toestand van vóór '30? Voor alles mneyt
de minister het verband tusschen burccr-
lijke on Indische pensioenen, dat de heer
Van Houten celegd had. afwijzen. Z. Exc.
toonde met cijfers aan. dat de genension-
neerden er thans boter aan toe zijn (mèt
de korting) dan degenen, die in de toe
komst gepcnsionnccrd zullen worden.
Spr. requixeerde, gezien de ernst
van het feit. een gevangenisstraf
van een jaar, wegens diefstal als
postambtenaar gepleegd (art. 373
W. van Str.)
Mr. -Th. Eskens pleitte op juridische
gronden vrijspraak, daar in de dagvaarding
de opzet niet is gesteld, noodzakelijk om
art. 373 toe te passen zal naar pl.'s mee
ning geen vcroordeeling kunnen volgen.
Voorts achtte pl. de wederrechtelijke toe-
eigening niet bewezen, daar niemand heeft
gezien, dat verd. het pakje in zijn bezit
had.
Vonnis 29 December.
Voorloopig vierhonderd iruin in
de Oranje-Nassau-kazerne.
In verband miet de vestiging van
een garnizoen in Amsterdam (zie
elders in ons blad) vernemen wij
nader, dat het tweede regiment
luchtdoelartillerie zal worden on
dergebracht in de Oranje-Nassau-
kazerne aan de Sarphatistraat.
Voorloopig zullen er vierhonderd
man worden ondergebracht, doch
dit aantal zal geleidelijk in belang-
rijko mate worden opgevoerd.
Hieraan kan worden toegevoegd, dat het
korps luchtdoclartillerie, dat op 26 Mei 1922
is opgericht en te Utrecht is gevestigd, ver
moedelijk zal worden veranderd in een bri
gade, bestaande uit een staf en twee regi
menten. De tegenwoordige commandant van
het korps luchtdoclartillerie is kolonel J.
M. Ridder van Rappard, hoofdinstructeur is
luitenant-kolonel A. J. Maas.
Groote afstand tusschen kazer
nes en luchtdoclartillerie geen
bezwaar.
Het nieuwe regiment aal geheel gemotori
seerd zijn en bestaan uit. oen afdeeling lucht
doelartillerie en luchtdoelniiitrailleiirs.. Het
feit, dat de troep geheel is gemotoriseerd,
heft gedeeltelijk het bezwaar op, dat bestaat
door den grooten afstand tusschen kazernes
en oefeningsterrein, waarvoor gronden in
de Rickerpolder, die is in de nabijheid van
Schiphol, zijn aangewezen. De vredesorgani
satie van het tegenwoordige korps lucht
doelartillerie bestaat behalve de staf uit
drie sehoolcompagniecn.
De slad is nooit zonder garni
zoen geweest
De aandacht, moet worden gevestigd
op een misverstand, dat heerscht
omtrent Amsterdam als garnizoens
stad. Het is namelijk niet juist, dat
Amsterdam, zooals'velen rneenen, do
laatste jaren zonder garnizoen is.
Weliswaar is in het voorjaar van
1922 het zevende regiment, als laat
ste, naar elders vertrokken en was
dit in 1924 eveneens het geval met
de compagnie hospitaalsoldaten,
doch in hetzelfde jaar is het garni-
zoonsdetachemcnt opgericht, terwijl
bovendien in de hoofdstad gelegerd
zijn de tweede afdeeling politietroe-
pen en de brigade der Koninklijke
Marechaussee, zoodat de stad nooit
zonder garnizoen is geweest
Op het oogenblik bedraagt de garnizoens
sterkte tweehonderd vijf en negentig man.
Protest van Nederlandsche vrou
wen tegen Roemeensche straf-
methoden.
De Nederlandsche afdeeling van den In
ternationalen Vrouwenbond voor Vrede en
Vrijheid heeft den volgenden brief gezonden
aan don Roemcenschen minister van Justi
tie te Boekarest:
„Met leed en groote verwondering
heeft de Nederlandsche afdeeling
van de I.V.V.V. het vonnis» vernomen
van het militaire gerechtshof van
Ccrnauti, dat zeven en dertig school
kinderen veroordeeld heeft tot meer
dere jaren gevangenisstraf, daar zij
de veiligheid van den staat in ge
vaar. brachten. Zelfs al zouden deze
jonge kinderen de meest te veroor-
dcelen handelingen op politiek ge
bied bedreven hebben, dan nog kent
onze twintigste eeuw andere opvoe
dingsmiddelen, die inenschelijker,
en juist daardoor afdoender zijn.
We durven dan ook ten stelligste hopen,
dat uw lankmoedigheid aan de wereld het
treurige schouwspel bespaart, deze kinderen
langdurige gevangenisstraf te zien onder
gaan, hoe schuldig zij ook zouden zijn."
Uitvoer van uien
Het Uitvoer-Controle-Bure.au meldt:
Belanghebbenden bij den uitvoer van
uien wordt erop gewezen, dat, in verband
met de mogelijkheid van een vorstperiode
in de restcercnde maanden van het uicn-
exportscizoen, hot Uitvoer-Controle-Bureau
onder geen enkele omstandigheid uien.
door vorst aangetast, ten uitvoer zal toe
laten.
Deze mededeeling geschiedt met de bedoe
ling, dat producenten en exporteurs van
uien er tijdig rekening mede kunnen hou
den, die maatregelen te troffen, die voor
het vorstvrij houden der uien, noodzakelijk
zijn»
Vertrek van Aankomst ta
'h/e'nreU) |Singap' 15 D«-IBand' 15 Dec"
Buizerd leasra 15 Dec. IAthene 15 Dcc,
(terugreis) I I
Reiger leasra 15 Dec. Ijodhp. 15 Dec,
(heenreis) I
Emoe I Napels 15 Dec. lAlex. 15 Dec,
(heenreis) I
Wielewaal j sineap. 15 Dec. Rang. 15 Dec,
(terugreis) I I
Gfer
(heenreis)
A'dam 16 Dec.
H.M. de Koningin is gisteren naar Amster.
dam vertrokken om een bezoek te brengen
aan Prinses Juliana en aan Prins Bernhard
in het Burgerziekenhuis.
II.M. is in den loop van den middag in
Den Haag teruggekeerd.
ALJECHIN GEEFT 29STE PARTIJ OP.
Naar wij vernemen heeft de wereldkam
pioen dr. Aljechin gistermorgen dr. Euwe
medegedeeld, dat hij cl 29ste partij zonder
verder te spelen, opgeeft.
De 30ste, tevens laatste partij van de
match wordt vandaag tc Rotterdam gespeeld,
aanvang 6 uur.
Voor gevangenen tegen wie geen
beschuldiging valt in te brengen.
Uit politieke kringen wordt door
Un. Press vernomen, dat, naar aan
leiding van het a.s. Kerstfeest in
Duitschland, 1200 politieke gevange
nen door amnestie vrijheid zullen
herkrijgen.
Deze amnestie is echter geen am
nestie in technischen zin, daar ze
slechts op die personen wordt toege
past, die in concentratiekampen ver
toeven, of op die gevangenen, waar
tegen geen beschuldigingen zijn in te
brengen.
Oncler de begenadigden bevinden zich' eert
aantal leidende socialisten en communisten
die gevangen zitten, óf omdat zij politieke
activiteiten vóór het bestaan der nazi-regime
hebben ontwikkeld, óf omdat zij een vijan
dige houding tegenover de huidige regee
ring hebben aangenomen, nadat deze aan
het bewind is gekomen.
Men schat, dat ongeveer 100 socialisten en
meer dan 1000 linkschen, bijna allen com
munisten, onder de amnestie zullen vallen.
Politieke overtreders, die door den rech
ter zijn veroordeeld, zullen evenmin onder
de amnestie vallen, zoodat predikanten, die
veroordeeld zijn, of tegen wie een beschul
diging hangende is, evenmin ervan zullen
genieten.
Als de Russische poolreizigers de
diepte der zee peilen.
Sjirsjov, de hydroloog van het Russische
Xoordpoolstation op het ijsveld, heeft de ont
dekking van onderzcesche bergen ten Noor
den van Groenland gemeld. „Nu wij Groen
land naderen, is de diepte van de zee niet
meer zoo groot", schrijft hij, volgens het
Hdbld. „Zij bedraagt ongeveer 3Y2 km. Op
83 gr. 56 min. lengte ontdekten wij plotse
ling, dat de diepte met 2.380 m. verminderd
was. Wij dachten eerst dat het de drempel
van het vasteland van Groenland was. Maar
later pleiden wij weer 3V2 km. Op 8 Nov.
hebben wij een ondcrzeeschen berg ontdekt
van een kilometer hoog.
Peilen van de diepte van de zcebeteekent
voor ons 30 uren werk achtereen, met slechts
korte rustpoozen op het 'ijs. Gedurende 24
uren draaien wij aan een windas om de
honderden meters staaldraad op te halen en
dat is meer dan genoeg om zelfs bij de heer-
scliende temperatuur van 35 gr. onder nul
een hemd een overbodig klccdingstuk te
maken."
Sürsjov beschrijft ook de ijsschots waar
zij op drijven. „Er zou best een dorp op ge
bouwd kunnen worden", schrijft hij. „Er
zijn vlakke vleden waar vliegtuigen op zou
den kunnen neerdalen. In den zomer zou
men kunnen kanovaren op de meex-tjes. De
grenzen van de ijsschots, die meer dan twee
mijl lang is, worden aangegeven door on
regelmatige hoopen ijs, omhooggeperst bij
het botsen van ons eiland met andere ijs-
eilanden. Aan den buitenkant van dien
muur van ijs bevindt zich een soort strand
van aangevroren ijs, tusschen de 50 en 100
meter breed. Daar loopen grillige zwarte
strepen door, de scheuren waardoorheen
wij onze waarnemingen vei'richten'\
Dc Negus zoekt een
woning te Londen
Heden zijn. volgens dc Tel., aan de villa
welke de ex-negus van Abessinic tot dus
verre in Bath heeft bewoond, de vei'koops*
borden aangeslagen. Het is een buitenhuis,
dat op eigen terrein ligt en behalve de ont
vangkamer zijn er zeven slaapkamers. De
prijs bedraagt ongeveer f36.000. Haile Sclas-
sie heeft thans definitief besloten, Bath te
verlaten. Hij wenscht te Londen te gaan
wonen en heeft zijn agenten opdracht ge
geven naar een woning in het Westend, er-
gons in de. buurt van Belgravia of Kensing-
ton .voor hem uit te kijken.