Alleen twee-banige autowegen veilig I Wapentransporten uit Rusland naar China „Bij Teruel begint de victorie' DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER Een geval van vlektyphus Radiostrijd tusschen Engeland en Italië Felle strijd bij Hangtsjau Amerika bereid handelend op te treden Italiaansch Somaliland aan Duitschland? Plan voor Europeesch pact van vier Britsch protest te Tokio Is er niet één millioen voor monumentenzorg? Laan, Schagen, Tel. 20. DONDERDAG 23 DECEMBER 1937. 81e Jaargang. No. 10452. Uitgave cfer N.V. Uitg.-Mir. „Vtollands Noorderkwartier" Groote besparing in tijd en rijkosten Ook Nederland op den goeden weg. Ir. M. de Wolif, ingenieur der Alg. Ned. Verkeersfederatie te 's-Graven- hage, heeft een voordracht gehouden over de economische beteekenis van speciale autowegen. Na een overzicht te hebben gege ven van hetgeen in de laatste jaren voor het wegennet is gedaan, con stateerde spr., dat de ervaring wel heeft bewezen, dat voor de wegen met intensief autoverkeer de toepas sing van een enkelvoudige verkeers- baan, ook al is deze drie- of vier- sporig, niet voldoende verkeersvei lig is. Reeds lang voordat de wegenverbetering met kracht begonnen werd, had bij enkelen de idee postgevat, dat in dien geest moest worden ingegrepen. Spr. herinnerde aan het ontwerp van den specialen autoweg Amster damRotterdam, nu meer dan 15 jaar ge leden, in den vorm van een doorgaand via duct, een project, getuigend van gedurfd initiatief van den onlwerper, den heer S. ten Bokkel Huinink, dat echter bij de auto riteiten geen instemming kon vinden. Op 13 October 1927 werd de Nederlandsche Ver- eeniging voor Autosnelwegen later her doopt in Ned. Ver. voor Speciale Autowegen opgericht en van toen af is de actie voor de verkrijging van dergelijke wegen met kracht ingezet, zoowel in het belang van de veiligheid als om een werkelijk snel verkeer mogelijk te maken. Toch had de actie van N.F..V.A.S. in den aanvang niet het ge- wenschte succes. Zelfs hij de vaststelling van het rijkswegenplan 1932 werd nog niet op sneciale autowegen gerekend. Eerst na het op 18 Juli '33 gehouden Nevas- congres besloot de toenmalige minister van Waterstaat tot omwerking van het reeds in 't jaar tevoren aangevangen project voor den autoweg Ren Haag (Voorburg)Gouda Utrecht in rUen zin, dat de verkeersbanen werden gescheiden. Tedere automobilist, wie weieens specia le autowegen heeft hereden, zal aldus spr het er mede eens zijn, dat hierop een buitengewoon gevoel van veiligheid verkre gen wordt door het onl breken van tegen liggers en dat daardoor het voorbijrijden van een andere auto veel minder gevaar met zich brengt. Spr. ging vervolgens eenige tech nische verschillen tusschen de on derscheidene plannen na en zeide, dat de regeering thans doelbewust het ontworpen net van speciale au towegen door Waterstaat, nog altijd „autosnelwegen" geheet en heeft gekenmerkt als een onderdeel van het geheele wegenstelsel van ons land, hetgeen voor de veiligheid van groot belang mag worden ge- noemid. In Duitschland- is men er reeds jaren op uit om zooveel mogelijk verkeer naar de speciale autowegen te trekken, omdat deze vele economische voordoelen bieden, zooals tijdsbesparing, lage bedrijfskosten en ver minderd gevaar, terwijl zij door hun weg- profiel en prima wegdek een belangrijke aan t rekkingsk raeht vormen. Wat betreft de uitvoering van bet door don Rijkswaterstaat ontworpen net van speciale autowegen merkte spr. op. dat in tegenstelling met Duitschland. waar het in een beperkt aantal jaren volledig tot stand is gebracht, bij ons de uitvoering zal geschie den om zoo te zeggen „naar behoefte". Het verdient aanbeveling om van den aanvang af de verkeersongevallen, welke op speciale autowegen eventueel voorkomen, in een afzonderlijke rubriek onder te bren gen, zoodat t.z.t. in cijfers duidelijk kan spreken, welk een nut deze wegen voor de verkeersveiligheid afwerpen. Een ander voordeel is natuurlijk de be sparing in tijd, verkregen door de moge lijkheid om snel en toch veilig te rijden. Die besparing in tijd wordt niet alleen door het. sneller rijden, maar ook in belangrijke mate door het constant door rijden verkregen, omdat men niet, zooals op wegen met gemengd verkeer, telkenmale langzamer behoeft te rijden voor zijwegen, tegemoetkomend verkeer, achterop rijden van handkarren, voortuigen met dierlijke tractie enz. De besparing aan rijtijd kan belangrijk oploopen. Men denke b.v. aan de verbinding Den HaagUtrecht, die thans een rijtijd van anderhalf uur vordert en na de gereedkom ing van den spe cialen autoweg ongeveer in de helft van dien tijd zal kunnen werden gereden. Een derde, zeer belangrijk voordeel van den specialen autoweg zijn de besparingen in brandstofverbruik, het geringer aantal yeer-uitslagen, stuurmanipulaties, in- en uitschakelingen en remhandeliingen, waar omtrent interessante waarnemingen werden verricht op het traject van de Rcichsauto- bahn Bad NauheimBruchsal. Op dezen weg kon 92 pet. van het traject met maxi- mum-rijsnelheid worden cereden. tegen 56 pet. van den gewonen weg. De benzine besparing was aanzienlijk. Bij een gemid delde van 71 K.M. per ,uur was het ver bruik op den gewonen weg 27 liter tegen 15.6 liter op den specialen autoweg. Werd daarentegen op laatsteenoemden weg de snelheid tot gemiddeld 119 K.M. ongevoerd, dan was het benzineverbruik 25 liter. Bij gelijke snelheid geeft de speciale autoweg een brandstofhesparing van 42 pet. omge keerd is bij gelijk brandstofverbruik de winst aan snelheid niet minder dan 6S pet. De stuurmanipulaties waren op den speci alen autoweg belangrijk minder dan op den gewonen weg. Bovendien bleken 96 pet. van de in- en uitschakelingen en zelfs 99 pet. van de remmanipulaties op den spe cialen autoweg onnoodig. Tiet behoeft wel geen hetoog, aldus spr., dat. als het. net van speciale autowegen in ons land eenmaal gereed zal zijn, de besparing in tijd en in rijkosten een zeer aanzienlijk bedrag zal vertegenwoordigen. Ten slotte releveerde spr., dat naast Duitschland en Italië thans ook in andere landen het vraagstuk der speciale autowe gen de aandacht vraagt. In België krijgen de speci&le autowegen twee rijbanen van beton, elk 7 meter breed, gescheiden door een ga zon met heesters. Uit Engeland heeft kortge leden een delegatie van belanghebbenden bij het wegverkeer, bestaande uit niet min der dan 224 personen, een studie gemaakt van en een bezoek gebracht aan de Duitsche speciale autowegen. Zij was vol lof over hetgeen in Duitschland was bereikt en kwam tot. de conclusie, dat het aanbeveling ver dient in Engeland daartoe eveneens over te gaan. Twintig personen te Rotterdam afgezonderd. Omtrent een verdacht ziektegeval te Rot terdam, waarvan de mogelijkheid, dat de inmiddels overleden patiënt lijdende was aan vlektyphus niet is uitgesloten, meldt de N.R.Ct. het volgende: Zij, die zich in het pand bevonden, toen het geval werd ontdekt, in totaal 15 mannen en 5 vrouwen, zijn met ziekenauto's van den geneeskundigen dienst overgebracht naar de Quarantaine-inrichting aan de Beneden Hey- plaat. Daar zullen zij gedurende 17 dagen moeten verblijven. Het is thans niet meer mogelijk vast te stellen, of de patiënt inderdaad lijdende was aan vlektyphus Voor alle zekerheid heeft de gezondheidsdienst evenwel alle maatregelen genomen, alsof het wel de gevreesde ziekte is geweest. Het afzonderen van de 20 per sonen is daar een van de gevolgen van. De aanstaande blijde gebeurtenis Hofbericht. In verband met de omstandig heden van de Prinses moeten H. M. de Koningin en H.K.H. de Prinses op geneeskundig advies ter voor koming van elk mogelijk infectie gevaar het deelnemen aan groote- re openbare bijeenkomsten voor- loopig zooveel mogelijk vermijden. Zevenhonderd duizend arbeiders werken aan weg tusschen Toetsjoean en Siberië. Welke afspraken bestaan er tusschen China en de Sovjet- Unie? Volgens een Chineesche mededee- ling werken zevenhonderdduizend werklieden onder toezicht van eenige duizenden ingenieurs en opzichters dag en nacht aan een weg, welke de provincie Toetsjoean met de Sovjet- Russische grens moet verbinden en welke een lengte van bijna vijfdui zend kilometer zal hebben, aldus Reuter. Wanneer deze weg gereed zal zijn zullen wapentransporten uit de Sov jet-Unie in veertien dagen in China aankomen, in plaats van In zes maanden, zooals tot nu toe het ge val is. De nieuwe weg zal, naar de „United Press" nader meldt, dwars door Kansoe en Chi- neesch Turkestan loopen en een dwarsver binding hebben met Oerga. Hij moet den ouden Oerga-Kalgau-straatweg, die door de Japanners afgesneden is, vervangen. Dit gigantische werk wordt vergeleken met den bouw van den Chineeschen Muur. Het werk staat onder toezicht van vele honderden Chineesche ingenieurs, die in het buitenland hun opleiding hebben genoten. Er wordt de grootste spoed betracht, doch niettemin gelooft men niet, dat de werk zaamheden, binnen korter tijd dan eenige maanden gereed zullen zijn. Met het bekend worden van dit project, worden de geruchten weer talrijker, dat er, naast en behalve het gepubliceerde non agressiepact tusschen China en de sovjet- Unie nog andere afspraken bestaan. SPANJE Franco houdt voet bij stuk: de stad is niet gevallen. De correspondent van Havas is door den leider van het centrale leger, generaal Miaja ontvangen, die met name verklaarde: „Teruel is, naar men kan zeggen, de eerste en be langrijkste stap van ons leger op den weg naar de definitieve over winning. De bedreiging, welke de stellingen, die de vijand te Teruel bezetten, voor de provin cie Levant beteekende. heeft zwaar gedrukt op alle bedoelingen, welke onze generale staf bij de operaties kon hebben. Thans is niet alleen het gevaar opgehe ven, maar dc verovering van dit gebied vormt thans voor den vijand een bedrei ging, welke in haar gevolgen ernstig kan zijn. „Eerezoon van Madrid". Gistermorgen is ter viering van de ver overing van Teruel te Madrid een feeste lijke plechtigheid gehouden, waarbij de burgemeester der hoofdstad generaal Miaja een perkamenten oorkonde overhandigde, waarin de generaal tot „Eerezoon van Madrid" wordt benoemd. Generaal Miaja verklaarde: de overwin ning van Teruel heeft een belangrijke be teekenis, vooral voor het buitenland, waar men geloofde, dat het verjies der noorde lijke provincies de instorting van het repu- blikeinsche Spanje met zich mede zou bren gen. Wij hebben getoond, dat ons leger een GENERAAL MIAJA. der beste ter wereld is; want ons volk heeft zijn gelijke niet. Wij strijden tegen drie lan den, waarvan twee geloofden bekwamere leiders te hebben dan de onze. Wij hebben aangetoond, dat de timmerlieden, metselaars en arbei ders, die niet gestudeerd hebben op de scholen te Turijn en Berlijn, hen op de vlucht kunnen jagen, die uit die scholen komen". Miaja werd luide toegejuicht. Geheime troepenbewegingen te Cadix? Personen, die aangekomen, van de kaden Phalanxisten is op een afstand naderen, opdat gen niet onder plaats vinden. gistermiddag uit Cadix zijn erklaren, dat de omgeving te Cadix door troepen en afgezet. Men belet ieder tot van minstens 800 meter te eventueele trocpenbewegin- de oogen van het publiek B.B.C. gaat in het Spaansch, Por- tugeesch en Arabisch nitzenden. In het Lagerhuis heeft de assistent Postmaster General, Womersley, be kend gemaakt, dat in overeenstem ming met het verzoek van de Brit- sche regeering de B.B.C. actief de uit zending van dagelijksche nieuwsbe richten voorbereidt in het Spaansch, Portugeesch en Arabisch. Verwacht wordt, dat de uitzendingen op be perkte schaal zullen aanvangen in het begin van 1938. Naar sommigen meenen, zijn dit de maat regelen, die minister Eden enkele dagen ge leden aankondigde tegen de Italiaansche pro paganda over den zender te Bari. Dit radio station verspreidde tendentieuze anti-Engel- sclie berichten, vooral in het Arabisch, ten einde de Mohammedaansche wereld tegen de Britsche overhcersching op te zetten en voor Italië te winnen. CHINA Japanners zouden Chineesche aanval hebben weerstaan. Het zwaartepunt der krijgsverrich tingen aan het front WoehoeHang tsjau ligt thans in de omgeving van Hangtsjau. De Chineezen hebben dar naar beweerd wordt 10.000 man samengetrokken en aanvallen ge daan op dc Japansche stellingen ten Noorden en Noord-Oosten van Hang tsjau. Volgens Japansche berichten zijn de Ja- panneezen er in geslaagd den hevigen Chi neeschen aanval te weerstaan en de aan vallers terug te drijven, doch niet zonder veel moeite. De Japanncezen melden verder, dat hun rechtervleugel Mokansjan, 50 K.M. ten Noordwesten van Hangtsjau, heeft geno men en dat bun linkervleugel Tsjangan, 30 K.M. van Hangtsjau aan den spoorweg gelegen, belegert. Alle Japansche eigendommen te Tsing Tao verwoest. De meeste Japansche eigendommen, die nog ongerept waren gebleven, zijn thans in brand gestoken. Zoo ook de slaapver blijven voor dc arbeiders der Japansche fabrieken. Aan de plunderingen is een einde gekomen door dc terechtstelling van negen Chineezen. Tweehonderd personen zijn in hechtenis genomen. Nog meer steun aan Roosevelts politiek. De bekende senator der V.S. Van- denberg heeft naar aanleiding van Landon's en Roosevelt's verklaring gezegd: „Ik ben het er mee eens, dat de Vereenigde Staten geen vre de tot lederen prijs wenschen. Bui tenlanders, die dat denken, zullen vpeeselijk ontgoocheld worden. Doch ik ben het er niet mee eens, wanneer men daaruit wil afleiden, dat wij bereid zijn, ons aan te slui ten bij een collectieve veiligheids- actie of bij collectieve sancties, noch ook, dat Amerika besloten zou zijn, zich vast te leggen in bondge nootschappen. Er is geen verschil met 1920." In regeeringskringen verklarde men, vol gens Un. Press, dat de Vereenigde Staten nog altijd slechts genegen zijn tot een onaf hankelijke actie en tot het vormen van een onafhankelijk oordeel omtrent het Verre Oosten. De berichten omtrent het overwegen van een gemeenschappelijke actie met Enge land of eenige andere mogendheden worden onjuist genoemd. Geschenk van Mussolinl aan Hit- Ier. Sensationeele mededeeling in Fransch blad. Madame Tabouis schrijft In de „Oeuvre", dat in diplomatieke krin gen het gerncht gaat, dat men te Rome zich gereed maakt een deel van Italiaansch Somaliland aan den Indischen Oceaan aan Duitschland af te staan. Sedertgeruim en tijd zou men in Italiaan sche officieelc kringen overwegen een deel van deze kolonie aan Duitschland af te staan om verscheidene redenen, vooral ech ter om Frankrijk en Engeland dwars te zit ten en aan de openbare meening in de we- Dit nummer bevat 8 pagina's 1 - - - - EERBERICHT DE BILT SEINTi Verwachting: Zwakke tot mati ge Zuidelijke tot Zuidweste lijke wind. nevelig tot zwaar bewolkt, weinig of geen neer slag, toenemende dooi. Verdere vooruitzichten: Zachter. Baroaatarataid bedennorgea 8 aar 774 reld te toonen, dat Italië het eenige edelmoe dige land is, bovendien om Hitier succes te laten hebben en om Duitschland een deel der enorme schulden van den fascistischen staat te laten betalen. Verder zouden de Italiaansche leiders ver wachten op deze wijze de hulp van Hitier aan Franco te verzekeren, niet zoozeer di recte militaire hulp, doch meer technische en materieele hulp, welke Rome op het oogenblik noodzakelijk zou achten 0111 een nederlaag in Spanje te voorkomen. Ter vervanging van den Volkenbond, Philibert van Savoje en Genua, hertog van Pistoja, een neef van den Italiaanschen, koning Victor Emmanuel, heeft in de „Po- polo d'Italia" een artikel gepubliceerd, waarin hij zegt, dat, om tot een duurza- men vrede te geraken, men de oorzaken van den oorlog moet wegnemen en de verdragen, die met geweld den overwon nenen zijn opgelegd, moet herzien. Hij schrijft: Door het verdrag van Versail les te niet te doen. en door zich weer te bewapenen, bewijst Duitschland een dienst" aan den wereldvrede, omdat bet hierdoor een bron van conflicten wegneemt. De teruggave van de oude koloniën aan Duitschland zou eveneens een groote bij drage tot den Europeeschcn vrede beteeke- nen, grooter dan de conferentie van Locar- no. Indien tenslotte Engeland en Frank rijk het Italiaansche Imperium zou den erkennen, zou een pact van 4 herboren kunnen worden. Een pact van vier zou. met Polen, een pact van vijf kunnen worden. Dit zou de beste garantie voor den Euro- peosehen vrede zijn. Over dc schending van de En- gelsche territoriale wateren bij Ilonkong. De Britsche ambassadeur te Tokio beeft opdracht ontvangen bij de Ja pansche regcering te protesteeren tegen het schendon van de territori ale wateren bij Hongkong op 11 De cember j.1. Hij moet verder eischen, dat de Japansche vloot strenge orders krijgt het gebied en de territoriale wateren van Hongkong volledig te eerbiedigen. Het Britsche protest heeft naar Havas meldt betrokking op het incident dat zich op 11 December ter hoogte van Honkong heeft voorgedaan, toen een patrouillevaar tuig der Chineesche maritieme douane op de grens van de territoriale wateren door een Japanschen torpedojager werd bescho ten. Kort daarna had een Japansch oorlogs schip twee motorbooten naar de territoriale wateren gezonden om het Chineesche schip weg te sleepen. Het verval van de Groote Kerk te Alkmaar is een schande voor Nederland. In de avondvergadering van de Tweede merkte de heer van den Tempel (S.D.) op, dat er over het algemeen te weinig wordt gedaan voor monumenten zorg. Het is de plicht van Regeering en Staten Generaal, in te grijpen. De monu menten die niet in restauratie waren of zijn, mogen niet vervallen, tot schande van ons land. Dit is bekend door de schoon heid van vele zijner steden en gebouwen. De restauratie moet met groote kracht worden aangevat. Spr. wijst b.v. op de Groo te Kerk te Alkmaar, en den Cuneratoren te Rhenen. Uitstel maakt herstel onmogelijk of kostbaarder. Hier is ook een object voor werkverruiming, b.v. voor kunstenaars, be kwame bouwvakarbeiders e.a. Naast de vele millioenen voor crisiszorg zou er niet éen millioen te vinden zijn voor deze restau ratie-werken, b.v. door inschakeling van het Werkfonds? De Monumentenzorg worde krachtig ter hand genomen. Eventueele on- wil van eigenaren moet gebroken worden, aldus sgr»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1937 | | pagina 1