Voddenrapend
Duitschland
De ontploügsramp pp de
Schiedamsche scheepswerf
Fransch stoomschip
in nood
Viruly, de negentiende
Juchtmillionnair"
63% der stakingen
loongeschillen
Wind bracht vliegtuig uit
zijn evenwicht
Noord-Holl. kweekers op de
„Winterflora" bekroond
Postvluchten op Indië
SS1 lNapcis 11 HAlei-11 Febr-
Olympische Spelen
te Londen?
Alkmaarsche Kaasmarkt
Nederlandsche sleepboot vaart uit.
Uit Terschelling vernemen wij, dat
het Fransche stoomschip „Baoule",
dat reeds Donderdagavond S.O.S.
seinen uitzond, nu aan de Noord
zijde van het eiland Borkum gestrand
is.
De „Albatros", een bergingsvaar
tuig uit Borkum, het bergingsvaar
tuig „Sccbaer", de loodsboot Ein
den" en het in de nabijheid gelegen
pantserschip „Deutschland", zijn uit
gevaren.
De beide hergingsvaartuigen bevin
den zich vlak bij de „Baoule". De be
manning van het Fransche schip kon
nog niet worden gered.
Het schip is hoog opgeslagen, zoo
dat de sleepbooten geen verbinding
kunnen maken. De sleepboot „Oce
aan" van de firma Doekson zal met
hoog water een poging doen het
schip te bereiken.
Scheepsdrama in de haven van
Bremen.
Het Fransche stoomschip Dagmar heeft ter
hoogte van Borkum zijn anker verloren. Het
Schip probeert naar Emden terug te kceren.
In de haven van Bremen zijn twee kleine
barkassen gezonken en een Spaansch schip,
de „Agere Mendi" is er van zijn anker ge
slagen en tegen het Spaanschc stoomschip
„Mar Baltico" opgedreven. Beide schepen
liepen averij op.
Ruim zeshoaderd millioonairs
ia Nederland
DALENDE VERMOGENS
DN INKOMENS.
Crisisjaren doen de cijfers met
een vaartje naar beneden tuime
len.
Van het Centraal Bureau voor de Statis
tiek ontvangen wij betreffende de vermo
gensbelasting in Nederland de volgende cij
fers:
Over het belastingjaar 1920—1921 werden
Ï59.449 personen aangeslagen voor een ge
zamenlijk vermogen van f 13.5S9 millioen;
déze cijfers ondergingen groot e schommelin
gen en bedroegen in 1936—-1937 resp. 174.284
personen en f 11.071 millioen.
Over het jaar 1936—1937 bezat 4S
pCt. der aangcslagencn voor vermó
gens beneden f 30-000; 0-36 pCt. bezat
vermogens van f 1 millioen on hoo-
ger. Het aantal millionnairs bedroeg
over 1936—1937 625.
Daling van het gemiddelde ver
mogen.
Het gemiddeld vermogen per aangeslage
ne bedraagt over 1936-1937 f 64.000.— en
blijft hiermee nog f 21.000 beneden het
hoogste cijfer over de voorgaande jaren
(f 85.000 in 1920-21), doch is f 1000 hooger
dan het laagste dezer cijfers (f 63.000 in
1935-36).
De inkomstenbelasting.
Wat de inkomstenbelasting betreft, hier
in werden over 1921-1922 1. 638.456 perso
nen aangeslagen voor een gezamenlijk in
komen van f 4.292 millioen.
De crisisjaren (1930-311936-37) geven
een vermindering aan van f 1.701 millioen,
waardoor over 1936-37 1.284.556 personen
werden aangeslagen v. totaal f 2.6666 mill.
Daling van de gemiddelde in
komsten.
Hot gemiddled inkomen per aangeslagene
bedraagt over 1936-37 f2.075, dat is f 544.
lager dan het hoogste bedrag der voor
gaande jaren (f 2.619 in 1920-21) en nog
f 12.lager dan het laagste dezer cijfers
(f 2.631 in 1035-36).
Zes en twintig gezagvoerders op
de Amslerdam-Batavia route.
Op 14 Februari zal de K.L.M. 26
gezagvoerders op de Amsterdam-Ba-
tavia route in dienst hebben Op dien
datum wordt de 26ste vliegtuigbe
stuurder -S. A. Steinbcck namelijk
als gezagvoerder aangesteld.
Deze Deensche gezagvoerder heeft een
groot aantal vlieguren op zijn staat van
dienst, t.w. rond 6500 bij de Deensche Lucht-
vorkeei'smaatschappij en bijna 2000 gevlogen
als vliegtuigbestuurder bij de K.L.M..
De hecren Kooper, Fuchs en Steinbeck
zijn de laatst aangestelde gezagvoerders op
de Amsterdam-Batavia route. Dc K.L.M. telt
thans achttien „luchtmillionnair" onder
haar vliegtuigbestuurders, terwijl dc heer
A. Viruly zeer binnenkort als negentiende
de gelederen van dit keurkorps komt ver
sterken. Zooals wellicht bekend is wordt een
piloot luchtmillionnair, wanneer hij in vas
ten dienst 6000 vlieguren op zijn naam heeft
staan. Toen deze onofficieele onderscheiding
jaren geleden vastgesteld werd, berekende
men de gemiddelde snelheid van een ver
keersvliegtuig op 167 km. per uur, zoodat
een vlieger met 6000 uren juist een millioen
kilometer door het luchtruim zou hebben
afgelegd. De snelheid van het moderne vlieg
tuig, waaruit de K.L.M. vloot is samenge
steld ligt evenwel aanmerkelijk hooger, zoo-
dat een piloot, die 6000 uren gevlogen heeft,
tegenwoordig veel meer dan een millioen
kilometer aflegde. Het luehlmillionnairschap
is dus met den nog steeds geldenden waar
demeter van 6000 vlieguren zeer in beteekc-
Jiis gestegen.
Tot in alle hoeken des
lands moet Hitiers
stem weerklinken
Overal in het Derde Rijk worden
thans zgn. rijks-radio zuilen" ge
plaatst. Deze kiosk-achtiqe gebouw
tjes bevatten een luidspreker, waar
door het mogelijk is, dat ook. de be
woners van de kleinste gehuchten
onmiddellijk op de hoogte komen
van nieuwe Reg.eeringsvoorschrif-
ten en de politieke redevoeringen
van den Führer en andere diploma
ten kunnen beluisteren.
Geen ernstige arbeidsconflieten
in1937. De meeste door schik
king beëindigd.
Uit een statistiek van het Centraal Bu
reau blijkt dat het totale aantal arbeidsge
schillen in 1937 bijna even groot is geweest
als in 1936, doch hun omvang was veel ge
ringer. Bij 92 stakingen waren in 1937 4.850
werknemers rechtstreeks betrokken, bij 96
conflicten in 1936 9.120, terwijl het verlies
aan arbeidsdagen in genoemde jaren voor
de werknemers resp. 38.100 en 94.800, en
voor de ondernemingen resp. 32.100 en
77.400 bedroog.
In veel sterkere mate nog dan in 1936
heeft in het verslagjaar de drang naar
loonsverhooging tot liet ontstaan van werk
stakingen geleid. Niet minder dan 63 pet.
der geschillen braken als gevolg daarvan
uit, tegen 34 pet. een jaar tevoren. Daar
entegen daalde het aantal conflicten, waar
bij verdediging van 't loonpeil voorzat, cn
wel van 30 pet. in 1936 tot 14 pet. in 1937.
Uit de cijfers, welke reeds thans omtrent
den uitslag in 1937 loopendc geschillen kon
den worden gepubliceerd, blijkt, dat een
groot deel der stakingen (42 pet.) gewon
nen werd, terwijl 37 pet. met een schikking
eindigde en 20 pet. ten nadecle van de werk
nemers afliep, (voor 1936 zijn de overeen
komstige percentages resp. 39, 27 en 29).
Een naar verhouding zeer groot deel (t.w.
70 pet.) der werknemers is ditmaal gewik
keld geweest in geschillen, welke tot een
compromis leidden, terwijl voor een betrek
kelijk gering percentage der stakers (resp.
13 en 17 pet.) de geschillen eindigden met
een volledig verlies of een volledig succes.
Tegen vischveilen op
monster
Conflict op de afslag te Spaken
burg.
Op den gemeentelijken vischafslag te
Spakenburg is een conflict uitgebroken tus-
schen de veilingsbezoekers cn de veilingdi
rectie.
De omvang van de door IJmuider reeders
aangevoerde partijen Noordzecvisch is den
laatst en tijd van dien aard, dat het niet
mogelijk bleek, deze in haar geheel te too-
nen, weshalve de veilingdirectie deze week
besloot de aanvoeren op monster te doen
veilen. Het grootste deel der veilingsbezoe
kers heeft tegen dezen maatregel geprotes
teerd. Thans worden de vrachauto's opge
wacht. Voor zij het veilingsgebouw berei
ken, worden de aangevoerde partijen op
straat verhandeld, hetgeen tot minder ge-
wenschte toestanden leidt.
Ongelukkige landing van mili
tair vliegtuig.
Een achttal Fokkerverkenners van 't type
C 5 maakte gisterochtend een vlucht van
Soesterberg naar het vliegveld Ypenburg.
Een der toestellen, bestuurd door den rc-
serve-sergeant-vlicger te Bruyn, maakt op de
Ilaagsche vliogweide een ongelukkige lan
ding, hetgeen veroorzaakt werd door een
plotselinge en zeer krachtige windstoot, wel
ke het dalende toestel uit zijn evenwicht
bracht en waardoor een vleugel in aanra
king kwam met den grond. Het toestel sloeg
over den kop en werd ernstig beschadigd.
De bestuurder kreeg een onbeteekende wond
aan het hoofd, de mede-inzittende, de werk
tuigkundige Klabbcrs, kreeg geen letsel.
Het toestel zal worden gedemonteerd en
naar Soesterberg worden vervoerd.
Provisiekast geplunderd
Twee jongens aangehouden.
Twee jongens van 16 cn 17 jaar zijn dooi
de politie te Haaksbergen gearresteerd. Zij
worden ervan verdacht zich schuldig te heb
ben gemaakt aan diefstal, gepleegd in En
schede en omgeving. O.a. uit een villa ont
vreemdden zij een hoeveelheid fruit, haring,
bussen appelmoes, terwijl zij verder een
groot aantal eieren hebben gestolen.
Samen met twee andere knapen van hun
leeftijd stelden zij zich te Enschede weder
rechtelijk in het bezit van een rijwiel.
Op dc tentoonstelling van bolbloemen
„Winterflora" te Haarlem ontvingen de vol
gende kweekers uit onze omgeving een on
derscheiding.
Jan Groen, St. Pancras,
Nieuwe winterharde, vroegbloeiende Pri
mula in variëteiten; bronzen medaille.
J. F. van den Berg, Anna Paulowna,
Groep Triumphtulpen in nieuwe variëtei
ten in decoratieve opstelling; kleine gouden
medaille Koelhuis „IJsvries" IJmuiden.,
Eereprijs.
De beste inzendingen van 10 soorten Tri
umphtulpen, 12 bollen per kist of pan; 2e
prijs verguld zilveren medaille.
Jac. Tol te St. Pancras,
Tulpen in kisten, crocus in pannen; bron
zen medaille.
Crocus Early Perfection, een certificaat
voor Gouden Medaille der Alg. Ver. voor
Bloembollencultuur.
Het leege sardineblikje is goud
waard.
Invoer van cellulose wordt over
bodig gemaakt.
In vePband met den wensch van Duitsch
land, zich steeds meer van den invoer uit
het 'buitenland vrij te maken, wordt de
studie van wat met de als waardeloos weg
gegooide dingen kan worden gedaan, steeds
intensiever. Zoo wijst het „Tnstitut für Kon-
junkturforschung" erop, dat in het afge-
loopen jaar 270.000 tot 300.000 ton lompen
weggeworpen werden, waaruit men 135
150.000 ton verspinbare textielgarens had
kunnen maken, wat overeenkomt met het
viervoudige van de Duitsche productie van
plantaardige spingareris en het drievoudige
van de Duitsche wolproductie ter waarde
van S10 millioen Mark.
Aan oud papier worden ieder jaar
3.5 millioen ton weggeworpen, waar
van een vijfde wordt gebruikt, om
nieuw papier te maken. Gelukt het,
dit percentage ook maar tot 50
op te voeren, dan zou men daardoor
een invoer ter waarde van 15 mil
lioen Mark aan cellulose onnoodig
maken.
PUBLICATIE
DENATURATIE VERGOEDING ERWTEN
EN VELDBOONEN OOGST 1937.
De Nederlandsche Akkerbouwcentrale
maakt bekend, dat de denaturatievergoeding
voor erwten van oogst 1937, welke zijn ge
denatureerd in het tijdvak van 7 tot en met
12 Februari 1938, f 1.20 per 100 kg zal bedra
gen voor groene erwten, door handelaren
gedenatureerd en voldoende aan het stan
daardmonster van kwaliteitsklasse C,
f 0.70 per 100 kg voor voedererwten, door te
lers gedenatureerd.
De steunvergoeding voor veldboonen van
den oogst 1937, welke aan de daartoe ge
stelde eischen voldoen en door telers of
handelaren zijn gedenatureerd in genoemd
tijdvak zal f 2.20 per 100 kg. bedragen,
's Gravenhagc, 11 Febr. 1938. (Adv.)
IDENTITEITSBEWIJZEN KALVEREN.
De Nederlandsche Veehouderijccntrale
maakt liet volgende bekend:
Door het heerschen van het mond- en
klauwzeer is liet tuberculose-onderzoek ger
durende het seizoen 1937/38 sterk vertraagd.
Derhalve is het gewenscht gebleken, den
termijn voor het inwisselen van identiteits-
bewijzen-1937, welke op 1 Maart 1938 zou
eindigen, tot 1 Mei 1938 te verlengen.
Daarbij is echter bepaald, dat van 1 Maart
tot 1 Mei 1938 uitsluitend identiteitsbewij-
zen-1937 ter inwisseling kunnen worden
aanvaard van kalveren, bclioorende aan le
den van door de Nederlandsche Veehoude
rijcentrale erkende organisaties ter bestrij
ding van rundertuberculose, welke blijkens
daartoe strekkende verklaringen positief
hebben gereageerd bij tuberculinaties, welke
gedurende het seizoen 1937/1938 hebben
plaatsgevonden.
's Gravenhage, 11 Febr. 1938. (Adv.)
Uit de weggeworpen blikjes en tubes zou
men jaarlijks 1.5 millioen K.G. tin kunnen
maken, die thans nog voor het grootste
deel tegen deviezen moeten worden inge
voerd.
Naar men weet, wordt in deze richting
in Duitschland thans al het mogelijke ge
daan en is de portier van ieder huis, die
den afval van de verschillende woningen
verzamelt, er voor verantwoordelijk, dat
daarvan niets verloren gaat, wat nog ge
bruikt kan worden.
Bij een appèl der politieke leiders van
de vrije stad Danzig zeide de gouwleider
der Danziger nationaal-socialisten Albert
Forster, dat de tegenwoordige situatie Dan
zig twee dingen tot taak stelt:
Het moet zich een duurzame bin-
nenlandsche organisatie scheppen
en wel volgens nationaal-socia-
listisch model, en het moet tegen
over het buitenland zijn 100
Duitseh cn nationaal-socialistisch
karakter duidelijk toonen
Tot het eerste gedeelte van die taak
hoort, dat er voor gezorgd wordt, dat een
ieder arbeid en brood heeft. Heeft men
echter aan Danzig de noodzakelijke bin-
nenlandsche organisatie gegeven, dan moet
men er ook voor zorgen, dat de stad een
uiterlijk krijgt, dat dezen tijd van op
bouw waardig is. Voor het overige zal het
stadsbestuur er voor zorgen, ook de levens
vormen, gelijk die in Duitschland bestaan,
over te nemen.
IEMAND, DIE AL 70 JAAR TROMMELT.
Toen Frank Tangloz hij de Bendigo band
in Melbourne kwam was hij tien jaar en
werd hij als trommelslager aangesteld.
Frank heeft nu kort geleden zijn tachtigsten
verjaardag gevierd en... hij is nog steeds de
trommelslager van hetzelfde korps wordt
uit Melbourne aan de Daily Express ge
meld.
Vertrek van Aankomst t«
(heenreis) |SinRap' 11 Febl[Band' 11 Febr'
fhcenreis) |Basra 11 Febr' |Jodhp' 11 Fcbr-
(terugreis) |Jodhp' 11 FHBa*d' 11 Febr"
YaIk I Band. 10 Febr. Isingap. 10 Fcb»
Ucrugreis) I
Nandoe
(heenreis)
A'dam 11 Febr.
Uerug'reis) lAllah- 11 Febr.|Basra 11 Febr.
De Valk bleef te Singapore; de Emoe land
de te Bangkok.
Japan noodigde de mogendhe
den nog niet uit, vertegenwoor
digers naar Tokio te zenden.
Het wordt thans niet onwaarschijn
lijk geacht, dat de volgende Olympi
sche Spelen in 194p niet in Tokio
maar in Londen zullen worden ge
houden, aldus het Hsbl. Japan heeft
de mogendheden nog niet uitgenoo-
digd vertegenwoordigers naar Tokio
te zenden en dit wordt als een tee-
ken beschouwd, dat Japan gezien de
tegenwoordige toestand in het Ver
re Oosten, dit ook niet zal doen.
Indien Japan zich terugtrekt zal Groot-
Brittannië waarschijnlijk worden uitgenoo-
digd de spelen te organiseeren. Dinsdag zal
deze mogelijkheid worden besproken op de
vergadering van het Britsch Olympisch Co
mité te Londen. Het internationale Olympi
sche Comité komt in Maart bijeen te Cairo,
waar de kwestie van het houden der Spe
len in Japan zal worden besproken.
Op haar laatste vergadering heeft -het
bestuur der A. A. A. met algemeene stem
men de motie aangenomen, waarin de
meening wordt uitgesproken dat de in To
kio te houden spelen niet den steun van
Britsche deelneming behooren te hebben.
De British Empire Federation heeft in Svd-
ney een vergadering gehouden, waar even
eens de wcnsch werd uitgesproken niet
deel te nemen aan de Olympische Spelen
in een land. dat in een oorlog gewikkeld is.
Het is niet onmogelijk, dat op dergelijke
overwegingen zal worden besloten de Spe
len in 194-6 te Londen te doen houden, waar
zij de laatste maal in 1908 zijn geweest.
De hoogste markt was een lialve
gulden hooger. Aan het bord stond
f 23.50 en in het algemeen was de
tendens wat beter. Goede consump
tiekaas bracht in doorsnee op f 22.
de vaste soorten noteerden f 22.50,
enkele stapels f23.en één f23.50.
Hiermee heeft NoordhoHand wefer
de leiding genomen, want Friesland
schijnt voor de 40 plus soorten
weer iets na te laten. De vooruit
zichten voor Duitschland verminde
ren en men laat zich tegienwoordig
spoedig van de wijs brengien. Ook
het binnenland en België komen
slechts aarzelend mee.
De hoogere prijs schijnt het gevolg
te zijn van enkele export-orders. Het
ziet er naar uit, dat deze ook de
volgende week nog wel van invloed
zullen zijn.
Alles bijeen genomen was de aan
voer vlug verkocht.
Vijf dagen lang lag het Griek-
sche tankschip, niet gas-vrij, in
de haven!
Verregaande onachtzaamheid de
oorzaak van de explosies?
De Raad voor de Scheepvaart heeft
gisteren een onderzoek ingesteld naar
de ontnloffingsramp welke op 31 Oct.
1936 in de Wiltonhavcn te Schiedam
op het Grieksche tankschip Petrakis
Nomikos heeft plaats gehad en waar
bij 14 menschcn het leven verloren.
De ontploffing had plaats in de stuur-
boordszijbunker, gevolgd door een brand en
een half uur later, toen inmiddels redders
aan boord waren gekomen, ontplofte de
stuurboordzomertank. Deze laatste ontplof
fing was een z.g. droge explosie. De ver
woestingen, welke deze aanrichtte, waren
echter niet minder dan die van de eerste
explosie en de gevolgen waren ontzettend.
Dc Petrakis Nomikos was, aldus de voor
zitter van den Raad, prof. Mr. B. Taverne,
een tankschip, waarvan de beide zomertanks
no. 1, die dus tusschen de beide kofferdam-
men waren gelegd, als bunker werden gebe
zigd.
Deze reeds zonder eenig nader on
derzoek gebleken toestand is voor de
Nederlandsche schepen verboden
hij art. 7 lid 2 van bijlage V van het
Schepenbesluit. Later zou blijken,
dat ook aan het voorschrift van art.
10, dat de ladingleidingen van alle
andere leidingen aan boord volko
men moeten zijn afgescheiden, niet
was voldaan.
Een punt van bijzonder belang.
Het schip had in Le Havre ongeveer 10.000
ton crude olie, een zeer gevaarlijke olie,
gelost, doch bij de aankomst in Nederland
was ontgassing niet bereikt.
Er moesten te Schiedam vuren en 450 Mt.
vlampijp worden vernieuwd. Mocht 't schip,
zoo vraagt de Raad zich af, ligplaats nemen
in de haven en mocht met de herstellingen
oen aanvang worden gemaakt? Het schip
was immers niet gasvrij!
Had de zecloods er niet voor moeten zor
gen, dat het schip een kenteeken voerde?
Het havenpersoneel bleek voorts niets af
te weten van de gevaarlijkheid der olie.
Het schip lag reeds 5 dagen in de
haven, alvorens men de ruimten, die
daarvoor in aanmerking kwamen,
ging uitstoomen, teneinde ze gasvrij
te maken.
Op 29 Oct. werd het certificaat „practisch
gasvrij" gegeven, doch een zgn. vuurcertifi-
caat kon niet worden uitgereikt, daar in
kofferdammen, tanks cn pompkamer nog
olie aanwezig was.
In bakboordszijbunker en -zo-
mertank I explosieve stoffen.
Op 4 November bleek, dat zich in
de bakboordszijbunker een rijk gas
mengsel van explosicven aard be-
vond en olie met eigenschappen van
de gevaarlijke crude oil, de olie dus
van de lading.
Wat de bakboordszomertank I be
treft, volgens verklaring van den in
specteur van politie Tas rolden, bij
opening, de benzinedampen naar bui
ten.
Nu was dc oorzaak van de vrceselijke
ramp duidelijk geworden.
Ook in den stuurboordsbunker moet zich
deze gevaarlijke olie hebben bevonden. En
in het aan dien bunker grenzende ketel
huis had men. in de vaste veronderstel
ling, dat deze de ongevaarlijke stookolie
gewerkt.
De meest waarschijnlijke oorzaak van de
tweede ontploffing was het lekken van een
vlam door de verbindingspijp; alles wijst
op de aanwezigheid van crude oil in de zij
hunkers, die met de zomertank 1 in ver
binding stonden. De toestand was zoo, dat
bij het verstoken van olie, de inhoud van
bedoelde zomertank liep in don zijbunker.
Eén ding is uit het onderzoek onomstoo
tclijk komen vast te staan, n.1. dat de mo
gelijkheid om uit de lading te stoken, op dc
Petrakis Nomikos aanwezig was.
Berouw komt altijd te laat.
Er worden negen getuigen gehoord, o.w.
verschillende nu 'herstelde gewonden. Het
blijkt dat de havenmeester van Schiedam
vertrouwd heeft op de verklaring van den
Griekschen kapitein dat de Petrakis Nomi
kos gasvrij was. Thans betreurt hij liet,
niet zelf naar het schip te zijn gegaan. Uit
de diverse verklaringen komt de onbegrij
pelijke onachtzaamheid van de Schiedam
sche havenautoriteiten duideliik aan het
licht,. De- inspecteur-generaal van <i£.
Scheepvaart, de heer P. S. van 't Haeff,
kan echter nog geen conclusie nemen, d'ar
een omvangrijk dossier nog moet, worden
onderzocht. De zitting wordt verdaagd.