Waarom gaan electrisch ioppelnet in Nederland? Plannen voor een nieuw type strand-reddingsvlet Bedorven vleesch verwerkt Nieuwediep zou de primeur krijgen Chauffeur raakt verstrikt Postvlucbten op Indië Den Joden de mond gesnoerd De heer H. Th, de Booy, Secretaris van de Noord- en Zuidhollandsche Reddingmaatschappij Reeds in Mei proeven met het vaartuig Ze zitten nooit stil, de leidende function- narissen van de Noord en Zuid-Hollandsche Reddingmaatschappij steeds is men bezig ver beteringen in het bestaande materiaal aan te brengen en te zoeken naar aanpassing met modern materiaal. Een dezer dagen bereikte ons het bericht, dat bij genoemde Maatschappij het plan zou bestaan, Den Helder een primeur te geven en wel met het aldaar stationneeren van een ge heel nieuw type reddingvlet, die in plaats zou komen'van de tot nu toe gebruikte, en welke verandering een belangrijke verbetering zou beteekenen voor het zware reddingwerk o.a. op den z.g. Zuidwal. In dit verband hebben wij ons gewend tot de instantie, die ons hierover het best kon in lichten, en wel het secretariaat van de Noord en Zuidhollandsche Reddingmaatschappij in Amsterdam, gepersonificeerd door den beken den secretaris, den heer H. Th. de Booy. De heer De Booy was oogenblikkelijk be reid ons over het nieuwe type, aan de samen stelling waarvan men inderdaad bezig bleek te zijn, het noodige mede te deelen en hier onder volgen eenige bijzonderheden over de voorgenomen nieuwste materieel-aanwinst van ons reddingwezen. Op zoek naar een nieuw type strand-reddingboot. Men. is reeds geruimen tyd bezig met het zoeken naar een ander (en beter!) type strand-reddingboot. Het thans in ge bruik zijnde blijkt in de praktjjk welis waar te voldoen, doch dat beteekent niet, dat er geen verbeteringen mogelijk zijn. Zoo zou men gaarne zien, dat een type geconstrueerd kon worden, dat eenerzijds lichter is dan het huidige, en andcrszijds belangrijk minder diepgang zou bezitten. Nu bestaat er reeds sedert enkele jaren een met Engelsch patent vervaardigde strandred- dingboot, wier type geheel afwijkt van dat, wat tot nu toe in zwang was. Een vlet met schoepenstelsel. Het betreft hier een volkomen normale vlet, een zelfde dus als in Nieuwediep en tal van andere Noordzeekustplaatsen in gebruik zijn. In. de boot bevindt .zich ech ter een as, welke aangedreven wordt door een motor. Aan een dwarsas bevinden zich een tweetal stellen schoepen. Eén stel aan bak- en één stel aan stuur boord. Ieder stel bestaat uit 4 aan elkaar gebouwde schoepdeelen. Dit geheele sa menstel bevindt zich in het midden der vlet. Gaat men varen, dan wordt de motor aan gezet, de schoepen gaan draaien en het wa ter wordt opgeschept, rondgeslingerd en weer uitgeworpen. Een en ander heeft dus in zeker opzicht iets van de vroegere raderboot, al gaat de vergelijking slechts op een enkel punt op. Het groote voordeel. Het groote voordeel van dit systeem zit nu- hierin, dat men met geen schroef-voort- be wegingskracht meer te maken heeft, en juist de schroef was bij deze vletten, die veelal op zeer ondiepe plaatsen in zee moesten werken, het teere punt. ■Hiervan is thans geen sprake meer, daar het kleine stukje schoep, dat onder de vlet uitsteekt, nog geheel beschermd wordt door de z.g. „schaatsen". Niets steekt onder deze schaatsen uit. Zooals gezegd, is dit systeem niet gloed nieuw meer. In Engeland heeft men er reeds een tweetal vletten mee uitgerust, terwijl een 4-tal andere momenteel op stapel staan. Voorts werd het zelfde principe al eerder toe gepast by rivierkanonneeerbooten op de Do- nau en in sommige tropische rivieren. Overal echter, waar men te maken heeft met slechts geringe hoogte van het water. Krijgt Den Helder de primeur? Men is thans besloten een proef te gaan ne men met dit systeem en slaagt deze proef, dan is het Den Helder, dat deze primeur zal komen te bezitten. Voor dat doel wordt van de reddingvlet van het thans niet meer be staande station Callantsoog, het zelfde type als in gebruik op Petten, gebruik gemaakt. De boot is van '22 doch voldoet nog volko men aan de te stellen eischen, en wordt thans verbouwd bij de firma Taat in Katwijk. Be halve dat de installatie er ingebouwd moet werden, bleek het noodig te zijn, dat men haar iets verhoogde, opdat zij zelfloozend zou blijven. De snelheid iets minder. De motor, welke zich in do vlet bevindt, is een Kromhout-Hercules van 28 pk, voortgedreven door benzine. De vlet zelf heeft een lengte van 8.40 meter by een breedte van 2.85 meter. De snelheid die het vaartuig vermoedelijk zal kunnen behalen, bedraagt ca. 6 m(jl. Dit is iets minder dan die, welke men thans bezit, doch daar haar werk voornamelijk op de Waddenzee zal liggen, geldt dit niet als een bezwaar. Snelheid is in dezen secun dair. Niet op glad Ijs. Het behoeft geen betoog, dat de Redding maatschappij zich niet op glad ys zal bege ven. Alvorens er sprake van is, dat de vlet in dienst gesteld wordt, zullen eerst uitge breide proefnemingen geschieden, waarschyn- lijk bij Katwijk aan Zee of Petten. Men wenscht daarbij vóór alles te constateeren, hoe het scheepje zich in de branding zal hou den. De proefnemingen zullen vermoedelijk reeds in Mei plaats vinden. Indien deze echter aan de gestelde ver wachtingen voldoen, is het niet uitgesloten, dat men zal besluiten dit type aan diverse Nederlandsche stations in te voeren. Reeds langen tijd zoekt men in deze richting en het is dus niet onmogelijk, dat deze proeven zul len leiden tot een nieuw type strand-redding boot. Zij hieraan nog toegevoegd, dat, in geval de vlet in Den Helder gestationneerd wordt, deze bemand zal worden met het zelfde per soneel, als hetwelk werkzaam is op de „Dorus Rijkers". Toekomstmuziek. De heer De Booy deelde ons voort nog mede, dat men in Engeland thans eveneens bezig is proeven te nemen met nóg een ander type strand-reddingboot; het z.g.- „Gill Pro peller-systeem. Door een ingenieus uitgedacht pomp- en kleppenstelsel is het mogelijk het vaartuig door middel van een handle bliksem snel voor- of achteruit te doen gaan, of bak- of stuurboord te laten keeren. Deze ma noeuvres zouden fantatisch snel geschieden, iets wat natuurlijk op zee enorm voordeel biedt. Hoewel bijzonderheden over dit nieuw ste nieuwtje op reddingsgebied nog schaars zijn, is het uiteraard niet uit gesloten, dat ook hier een mogelijkheid inzit voor ons eigen reddingswezen, of schoon men het momenteel echter nog als toekomstmuziek moet beschouwen. Het illustreert echter wederom duidelijk, dat men naarstiglijk op zoek is het oude systeem, dus dat van de motor-strandredding- boot, te laten varen. N.S.B.-lidmaafschap voor Indische ambtenaren niet verboden De minister van Koloniën heeft ten ver volge op de beantwoording van vragen van den hr. Bruineman, naar aanleiding van uit latingen, gedaan tijdens de in December 1.1. te Batavia gehouden groote wapenschouw der N.S.B. nog het volgende medegedeeld: Voor de beantwoording van den vraag of de conclusie mag worden getrokken, dat de hierbedoeldc zeer afkeurenswaardige uit latingen van den sedert afgetreden Indi- schcn algemeen organisatieleider het in zijn partij in Nederlandsclvlndië hccrschcnd sen timent jegens het wettig gezag hebben weer gegeven, beschikt de minister niet over ge gevens. Voorhands wordt geen aanleiding aanwe zig geacht, het lidmaatschap der N.S.B. voor landsdienaren in NedcrlandschIndie te verbieden. Uit den aard der zaak wordt bij voortdu ring scherp toegezien op de onvoorwaarde lijke loyaliteit der landsdienaren aan het wettig gezag. Oud huis vatte vlam Nijmeegsche brandweer wist den brand te localiseeren. Gistermiddag is de Nijmeegsche brand weer gealarmeerd voor een uitslaanden brand in de oude stad, tusschen de Waal kade en Steenstraat, waar een der oude huizen vlam had gevat. Het vuur is door onbekende oorzaak ont staan op de tweede verdieping. De brandweer gaf met een straal water en slaagde erin den brand tot de bovenver dieping en den zolder te beperken, welke echter geheel uitbrandden. De bencdenetages bekwamen veel water schade. In dit oude gedeelte van de stad, waar de huizen dicht op eikaar staan, was men bij het uitbreken van den brand nogal bevreesd voor het overslaan van het vuur, doch dit heeft de brandweer weten te ver hinderen. De schade wordt door verzekering gedekt. Kans op lagere tarieven. Een nationaal belang. Men kan zich, aldus het Hsb., niet ont trekken aan den indruk, dat minister Van Buuren het initiatief tot samenwerking lie ver overlaat aan den goeden wil der pro vinciale besturen en allerlei gemeenten met eigen centrales, hetgeen zeker niet bevor derlijk kan zijn aan den spoedigen opbouw eener doeltreffende organisatie van de lan delijke electricitcitsvoorziening, door mid del van een groote coördinatie. Een koppelnet, waarbij, om het populair te zeggen, de verschillende centrales elkaar tot wederzijdschen steun zijn, elkaar aanvullen, tenein de alom zoo economisch mogelijk stroom te kunnen producecren (de levering kan inmiddels gerust pro vinciaal blijven) en elkaar ook kunnen vervangen als in oorlogs tijd een of meer centrales verwoest worden (of de stroom van links of rechts wordt aangevoerd, is van geen belang, wèl of stroomlevering mogelijk blijft), een dergelijk koppelnet moet als een nationaal belang van: de eerste orde worden beschouwd, niet alleen uit econo misch oogpunt, maar ook ten aan zien van calamiteiten (branden, enz.) en de landsverdediging. Minder reserve-capaciteiten noodig. Een productiecombinatie waarin alle in 't gebied der koppel verbindingen gelegen cen trales worden betrokken, veroorlooft de be- noodigde reserve-capaciteiten 'an ten minste 62yz tot 20 terug to brengen m boven allen twijfel is tevens verheven dc uit dc koppeling voortvloeiende groote verhooging van bedrijfsveiligheid. Ook verkrijgt men zuiniger stroomopwekking en de kans op la gere tarieven, o.a. omdat sommige centrales of belangrijke gedeelten daarvan gedurende tijden van zwakke belasting kunnen worden stilgelegd en verder wordt de mogelijkheid geopend om centrales geheel of gedeeltelijk te vernieuwen of moderniseeren zonder be drijfsrisico of storingen, hetgeen immers veel goedkooper is dan het bouwen van geheel nieuwe centrales. De koppelingskosten. Binnen de tien en ten hoogste vijf- tien jar mag men, aldus het blad, aannemen, zijn door de verkregen be sparingen de financieelo nadoelen téiigevölgc van de koppèlingsköstën overwonnen en daarna mag een stij gend voordeelig saldo ten gunste van het koppelnet worden verwacht. Hoe langer men echter de koppeling uit stelt, en dus afzonderlijke centrales zich gaan vergrooten, hoe eringer dit voordeel bij toe neming van het verbruik wordt. Al vormt één koppelnet voor het geheele land het einddoel, zoo zou toch reeds een begin kun nen worden gemaakt met het Westen en Zuiden en daarmede zou rond 90 van de geheele productie reeds in koppelverband zijn gebracht,, waarbij wij voor het oogenblik de reeds incidenteel bestaande koppelingen stilzwijgend voorbijgaan. De aanlegkosten van een koppelnet zouden voor het zuiden en westen des lands ruim 30 millioen bedragen, op den duur zullen de kosten evenwel worden overtroffen door de tengevolge van de koppeling mogelijk gewor den besnaringen; voor dc exploitatie van het koppelnet wordt in deskundige kringen de N.V.-vorm aanbe-olen, met dien verstande, dat de Staat eei. overwegende zeggenschap daarin zal uitoefenen. Ernstige aanrijding te Kloetinge. Eén doode, één zwaar gewonde. Gistermiddag omstreeks half zes zijn op den Patijnweg té Kloetinge de arbeiders P. Rijn en A. Stroosnijder uit Gocs, die per fiets van de werkverschaffing te Kapellc huiswaarts keerden, terwijl zij zich bevon den op het rijwielpad aan den rechterkant van den weg, door een hun tegemoetkomen de bestelauto van de Koekfabriek „Zuid-Ne derland" te Tilburg aangereden. R. werd op slag gedood, terwijl zijn met gezel een zware hersenschudding opliep. In levensgevaarlijken toestand is hij in het St. Joannaziekonhuis te Goes opgenomen. Het ongeluk is toe te schrijven aan de omstandigheid, dat de chauffeur van den auto, zekere S., dc macht over het stuur verloor, doordat hij met zijn voeten verward was geraakt in een reisdeken. Als gevolg hiervan kwam de wagen geheel op het lin ker gedeelte van don weg terecht. Dc politie heeft het voertuig, dat licht beschadigd was, in beslag genomen. R. was ongeveer 35 jaar, gehuwd eni va der van vier kinderen. Geen goedkoopere spoorweg abonnementen Wèl voor le klasse-reizigers. Minister zal op vrachtverminde ring van intercommunale auto busdiensten aandringen. Op vragen van dr. Vos betreffcryle ver laging van den prijs der spoorwegabonne menten in verhand met de inkrimping van het sooonvegnef en de opheff''""» van oen aantal stations heeft de minister van Wa terstaat geantwoord, dat het voorhands niet in de bedoeling der spoorwegdirectie ligt, tot een algcmecne verlaging der abonne mentskaarten over te gaan. Wèl zullen de algemeene abonnements kaarten le klasse eenigszins worden, ver laagd. Zooveel mogelijk zal worden bevorderd, dat de intercommunale autobusdiensten, die in de plaats van de spoorwegen het streek vervoer gaan verzorgen, aan houders van abonnementskaarten N.S. vrachtverminde ring toestaan. Geen oververmoeide chauffeurs meer! Rijtijdenbesluit spoedig te ver wachten. Het door art. 1 van de Rijtijdcnwct-1936 ge vorderde Rijtijdenbesluit voor bestuurders van motorrijtuigen, is, naar de Tel. verneemt, thans in dcf: .itief ontwerp vastgesteld en aangeboden aan de ministers van Sociale Zgken en Waterstaat. Het belangrijkste hier bij is, na hetgeen ter zake reeds gepubliceerd werd, dat de zoogenaamde „heernjders" niet van de toepasselijkheid van liet besluit uit gezonderd zijn, al is de regeling ten sloffe wel soepeler geworden dan aanvankelijk beoogd werd. De hoofdregel is. dat het verboden is een motorrijtuig te besturen in een toestand van oververmoeidheid. Dit verbod geldt voor alle categorieën ook voor „heerrijders". In geval van een verkeersongeval kan de rechter aannemen, dat er sprake is geweest van oververmoeidheid, wanneer blijkt, dat een bestuurder chauf feur in loondienst, een patroon of z.g.n. eigen rijder langer dan vijf uren aan één sfuk gereden had. De ze rcgclirg is dus soepeler dan dc aanvankelijk gedacht; strengere be paling. Het besluit bevat o.m. een werktijdenre geling voor chauffeurs in beroep en bedrijf werkzaam voor de patroons en de particulie re chauffeurs. Het. zal waarschijnlijk nog eenige maanden duren voor en aleer het Rijtijdenbesluit in werking treedt. (heenreis) Nandoe Vertrek van Aankomst te Jsingap. 14 Mrt.jBand. 14 Mrt. I Jodhp. 14 Mrt. |Rang. 14 Mrt. tawcis) Kd' 14 Mrt- lA,henc 14 Mrt- fheenreis) |AI«" 14 Mrt' lBa5ra 14 Mrt" (terüffreis) j"™- 44 Mrt- |J°dh"- 14 Mrt- Genoeg joden in Palestina Beperkende bnmigratiemaatregelcrt In antwoord dp een vraag heeft Ormsby Gore verklaard, dat dc regeering ten aan zien van de Joodschc immigratie in Palesti na de volgende beslissing genomen heeft: Met ingang van een April zal in een tijd vak van zes maanden tweeduizend perso nen, die over een kapitaal van duizend pond sterling'beschikken, worden toegelaten, ver der twintig landbouwers, die beschikken over een minimum-kapitaal van vijfhonderd pond sterling. Studenten, in wier onderhoud is voorzien en naaste bloedverwanten van immigranten zullen zonder beperking wor den toegelaten. In verband met de werkloosheid in Pales tina zullen niet meer immigranten van de arbeidersklasse kunnen worden toegelaten. Toch heeft de regccring liet aantal hier van vastgesteld op duizend, aan den hoo- gen commissaris wordt evenwel de beslis sing gelaten over het toelaten van arbei ders-immigranten. Van volksstemming uitgesloten. Strenge anti-joodsche maatrege len. In gezaghebbende kringen wordt verklaard, dat de Duitsche wetgeving betreffende de joden zal worden toegepast in Oostenrijk. Deze verklaring heeft alle schijn van waar- heid, want een der eerste maatregelen van het nieuwe regiem is geweest de joden terug te dringen uit verantwoordelijke posities en ze van verschillende rechten vervallen te> verklaren. Zoo zijn alle joodsche rechters afgezet, slechts niet-joodsche artsen mogen bij dc eerste hulp organisaties werkzaam zijn, de leiding van sport en gymnastiek verenigingen is den joden ontzegd en zij mogen niet de swastriavlag voeren. Een der voornaamste maatrege len is, dat de joden niet aan de a.s. volksstemming mogen deel nemen. Hierdoor heeft Hitier dus automatisch een groot deel zijner tegenstanders den mond gesnoerd! Een tiental joden is reeds gearresteerd, honderd Joodschc bankiers zouden zich reeds in Schutzhaft bevinden. Waar eenigszins mogelijk, vluchten dc joden over de grenzen, vooral de treinen naar Polen zijn zeer druk bezet. Het joodsche wereldcongres heeft een op roep gericht tot de leden van den Volken bond en de openbare wereldopinie, „om de aandacht te vestigen op het tragische lot, dat honderdduizenden Oostenrijksche jo den, behoorende tot de elite van Oostenrijk en het jodendom, wacht". Brifsch Iersche besprekingen afgebroken Hervatting mogelijk. Naar thans vernomen wordt zijn de Britsch-Iersche besprekingen zonder resul taat geëindigd. Ilct is mogelijk, dat zij later in het jaa? hervat zullen worden. DE KNOEIERIJEN BIJ DE CONSERVEN- FABRIEK VAN SCHOLTES TE POELDIJK. Directeur en bedrijfsleiders voor den rechtbank. Voor het kantongerecht te Delft hebben zich gistemiorgen te verantwoorden gehad drie broeders, resp. commissaris-bedrijfslei ders en directeur van dc N.V. Scholtcs con- servenfabrieken te Poeldijk, gemeente Mon ster, beschuldigd van het knoeien met vleesch. De bedrijfsleiders G. C. S. en C. W. S. is ten laste gelegd, dat zij in het tijdvak van Maart 1936 tot 1937 rund- en varkensvlecsch, onder meer levers, nieren, longen, en milten, dat niet was toebereid op verduurzaamd, en afgekeurd en bedorven was, heb ben verwerkt en hebben doen ver voeren naar het slachthuis te Poel dijk. Zij hebben dit vleesch dus onttrokken aan de onbruikbaarma- king, terwijl zij verder terecht moes ten staan wegens het uitlokken van misdrijf in gezag van minderen te genover meerderen. De kantonrechter vraagt aan den eersten verdachte G. C. S.: „Erkent u dat u afgekeurd vleesch wel oens hebt weggehaald of doen weghalen om het te gebruiken?" Verdachte :„Nooit." Kantonrechter: „U weet dus van den prins geen kwaad?" Vervolgens wordt verdachte C. W. S. ver hoord. Hij verklaart dat in de destructie vaten en emmers afval ging, dat, voor zoo ver hij weet, direct met creoline werd over goten. Het O.M.: „Rook u wel eens een crcoline- lucht?" Verdachte: „Dat weet ik niet." Aan den directeur L.G.H.S., die in het be wuste tijdvak tweede directeur in het be drijf was, en reeds eenige malen wegens overtreding van de vleeschkeuringswot ge vonnist is, vroeg de kantonrechter of hij wel eens bedorven vleesch liet verwerken. Verdachte: „Neen, natuurlijk niet, dat vleesch stonk naar creoline van de vaten." Deskundige aan het woord. De deskundige, keuringsveearts J. Velden verklaaVt, dat hij geen creolinelucht aan de vaten bemerkt had, waaruit dus geconclu deerd mag worden, dat er geen creoline over het vleeschafval was gedaan. Ook de getuige a charge, W. J. Jansen, gewezen rijksveldwachter te Monster, verklaart, dat hij geen creolinelucht aan de vaten heeft bespeurd. Wat de boekhouder zag. De heer S. van Nat. die als boek houder bij de verdachten werkzaam is geweest, zegt, dat hij meermalen gezien heeft dat er slachtproductcn uit de vaten werden gehaald door zekeren Los. Ook heeft hij wel eens gezien, dat verdachte G. C. een var kenskop uit een vat haalde en naai de worstmakcrij bracht. Getuige verklaarde voorts, dat hij van inbraak beschuldigd is geweest en dat hij toen de zaak aan het rollen heeft gebracht. Volgens hem liet de verstandhouding tus schen personeel en verdachten veel te wen- schcn over. Lekkere worst. Eenige getuigen, die hij verdachte in dienst zijn geweest, verklaarden, dat zij meermalen afgekeurde producten uit de vaten hejiben moeten halen om te verwerken. Een andere getuige verklaart, dat hij dergelijk afval door de worst moest draaien. De konnen die uit de vaten werden gehaald, waren soms zoo slecht, dat de etter over de mes sen liep. Getuige verklaarde, dat hij aan de knoeie rijen heeft meegedaan, omdat hij onder hyp nose stond. Verdachte L. S. verklaart, dat deze ge tuige is ontslagen wegens diefstal, doch deze ontkent dit. Getuige Reedijk verklaart, dat hij ontsla gen is eenige dagen nadat hij door den veldwachter in deze zaak was gehoord. Eet smakelijk! De andere getuigen a charge verklaarden allen, dat er allerlei afvalproducten door worst, erwtensoep en gehakt verwerkt wer den. Alleen een employé van het gemeen telijk slachthuis beweerde het tegendeel. Uit het verhoor van de getuigen a déchar ge, waarbij o.a. de directeur en een chauf feur van het destructiebedrijf te Overschic, kreeg men den indruk, dat geen enkel slachthuis zoo veel met creoline werkte als dat te Poeldijk. Requisitoir. De ambtenaar van het O.M., Mr. F. Hol lander concludeerde in zijn requisitoir, dat de schuld voor alle drie verdachten bewe zen is. Er is ernstig en langdurig geknoeid. Spr. achtte een strenge straf gewenscht en eisch- te tegen den verdachte L. G. H. Scholtes 'n principale hechtenis van een weck en tegen de beide anderen G. C. en C. W. Scholtes vier maal drie weken hechtenis. De verdediger, Mr. J. H. v. d. Meer pleitte vrijspraak. Na re- en dupliek deed de kantonrechter, Mr. II. W. Nieuwhuis, onmiddellijk uitspraak Hij veroordeelde G. C. Scholtes tot vier maal twee weken hechtenis, C. H. Scholtes lot vier maal één week hechtenis, terwijl hij L. G. H. Scholtes vrijsprak, wegens een fout iu de dagvaarding.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 2