P.T.T. problemen Verkeerscoördioatie in België en Nederland SPORT Toelating van oud-Oosten rijkers in oos land Overtreding der Vestigingswet Brifsch bombardements vliegtuig in zee gestort Postvlucbten op Indië Henlein als verdediger der democratie zoover het mogelijk is daarover thans mede- deelingen te doen, komen wij op liet volgen de neer: Hoewel er van verschillende zijden o.a. van die van de Vereenigde Staten van Noord-Amerika en van de Sovvjet-Unie voor stellen waren gedaan om het gebruik van vonkzenders. (d.z. zenders met groote band breedte) bij invoering van het nieuwe radio- reglement geheel te verbieden en er van Duitsche zijde een voorstel was, dit gebruik in belangrijke mate te beperken, werd toch besloten, de bestaande bepaling, waarbij het gebruik van vonkzenders met, een vermo gen kleiner dan 300 watt, is toegestaan, in de naaste toekomst te „handhaven. Verdeeling van de golflente. De golflente-verdeeling in 't algemeen maakt thans nog een punt van discussie uit, zoodat daaromtrent voor het oogenblik nog niet veel mededeelingcn kunnen worden ge daan. Wel zullen in den band 150—160 KC/S (20001875 M.), welke band thans uitslui tend voor het mobiele verkeer is gereser veerd, op bepaalde voorwaarden derogaties ten behoeve van den radio-omroep worden toegestaan, terwijl de band van 1500—1560 KC/S (200192 M.) volledig aan den om roep is afgestaan. Dit zal echter geen invloed hebben op de regionale overeenkomsten van Lissabon en Stockholm ten behoeve van de radio-telcfo- niestations van zwak vermogen, welke over eenkomsten echter toch zullen dienen te worden herzien ten einde aan de wenschen van de luchtvaart en van de niet voor het openbaar verkeer geopende diensten tege moet te komen. De luchtvaart wordt dus in haar wenschen van het oogenblik voor het grootste gedeelte tegemoet gekomen. Wielrennen Bepalingen te streng? Het Tweede Kamerlid Albarda heeft aan den minister van Algemeene Zaken, voorzit ter van den Raad van Ministers, de volgende vragen gesteld: Is de regeering niet van oordeel, dat aan de voorwaarden, die in den brief van den mi nister van- Justitie aan de procureurs-gene raal zijn bepaald voor de toelating in Neder land van z.g. oud-Oostenrijkers, bijifa nooit kan worden voldaan door een Oostenrijker, die, wegens den jongsten staatkundigen om keer, als vluchteling zijn land heeft verlaten om elders asyl te zoeken? Heeft de regeering niet vernomen, dat me nigmaal aan een Oostenrijker, die zijn land wilde verlaten, zijn paspoort is ontnomen, zoodat hij reeds daarom aan de bovenbedoel de voorwaarden niet kan voldoen? Is de regeering niet van oordeel, dat juist zij, die niet beschikken over een verklaring, dat zij „ongehinderd" naar Duitschland, resp. Oostenrijk, mogen lerugkeeren, behoefte hebben aan asyl? Is het de regeering bekend, dat het in het algemeen onmogelijk is, bij het vgrlaten van Oostenrijk een bedrag van 500 schellingen of daarmee gelijkstaande mede te nemen en nog veel meer 'n bedrag gelijkstaande met 10.000 gulden over de grens te brengen, tenzij op slinksche en voor den vluchteling uiterst gevaarlijke wijze? Is de regeering bereid, in afwachting van de totstandkoming van een internationale re geling, die in den brief aan de procureurs generaal, bepaalde voorwaarden in een mil- den zin te herzien, zoodat personen kunnen worden toegelaten, die aan de gestelde voor waarden niet kunnen voldoen? Mag een drogist kruidenthee maken? Ir. Damme over de resultaten van de conferentie te Cairo. Nederland met groote mogend heden op één lijn gesteld. Alhoewel de vijfjaarlijksche conferentie te Cairo, betreffende de internationale aan gelegenheden van de posterijen, de telefonie, en de radio, nog niet is afgeloopen en waar schijnlijk wel tot 2 April zal duren, is de directeur-generaal der Nederlandsche poste rijen, Dr. Ir. M. H. Damme, reeds in ons land teruggekeerd en heeft ons reeds over het ter conferentie behandelde eenige mede deelingcn gedaan. Zc^r vele wijzigingen in de bestaan de regelingen zijn er dit jaar ter sprake gekomen, voor de afdeeling telegrafie niet minder dan om en hij de duizend, voor de afdeeling radio een kleine achthonderd. Dit geeft wel een denkbeeld van de enorme verscheidenheid van details. Nederland heeft een groot aandeel in het telegraaf- en telefoonverkeer, vooral door zijn groote belangen op het gebied van handel en verkeer, waarbij zijn overzeesche gewesten een zeer voorname rol spelen. Dit was dan ook de reden, zoo zeide de heer Damme, dat Nederland op één lijn werd gesteld met verschillende groote mogendhe den. Scheepvaart en luchtverkeer bovendien doen Nederland een niet minder belangrijke plaats in het telefoon-, het telegraaf- en het radioverkeer innemen. Ons land was dan ook me' zeer vele voorstellen ter conferentie ver schenen en behoorde tot de landen, die het sterkst waren vertegenwoordigd. Telegraaf-problemen- Tn de twee maanden, dat de besprekingen nu bijna duren, nam hef telegraafgedeelte den meesten tijd in beslag, gaf de meeste beslommeringen en tenslotte het geringste resultaat. Het ging in hoofdzaak slechts om een op lossing te vinden voor een tweetal belang rijke punten, t.w.: de tariefstelling en de kwestie van de omzetting van de tariefs eenheden in goud, in de munt van elk land, waarvoor een algemeene regeling in ver band met. de schier overal optredende de valuatie zeer gewenscht moest worden ge acht. Bij de tariefstelling ging het om twee pun ten, n.1. de beperking van het aantal soor ten telegrammen en om de vraag van een verhooging van de tarieven in verband met de verhoogde zelfkosten en de wenschelijk- heid om de algemeen bestaande tekorten on do evnloifatie van de telegrafie voor de ad ministraties en maatschappiien te vermin deren of geheel te doen verdwijnen. Hierbij werd een onderscheid gemaakt, t.a.v. het Euroneesch- en van het buiten- Ë'wopecsch vork eet4. Voor dit laatste verkeer hebben alle po gingen, om tot een uniform tarief te komen voor verstaanbare faal en overeengekomen taal. schipbreuk geleden, zoodat ten slotte werd overgegaan tot handhaving van den bestaanden toestand. Ook voor de afschaffing van de uitgestel de telegrammen was geen meerderheid te vinden. Voor het Europeesch verkeer even wel is de beslissing ten gunste van een nieuw tariefstelsel gevallen, waarbij geen verschillend percenta ge meer zal gelden voor verstaan bare taal en voor code. Het nieuwe, uniforme tarief zal 92 pet. bedragen van het thans bestaande tarief voor verstaanbare taal. Hierdoor zullen nóch het publiek, nóch de telegraafdiensten in het algemeen, voor- of nadeel ondervinden. Devaluatiemoeilijkheden. Een regeling tenslotte om een oplossing te vinden voor de moeilijkheden, die ont staan zijn tengevolge van de devaluatie der munteenheid in vele landen zonder dat daarmede was gepaard gegaan een aanpas sing van het muntequivalent aan den goud- frank is niet getroffen kunnen worden, om dat de tijd en de rust ontbrak om aan deze kwestie met haar vele kanten, die aandacht te wijden, welke zij voor oplossing behopft. Een aanvaardbaar middel om de ernstige en ongewenschtc verstoring in de geliikheid der te beffen tarieven in de verschillende landen te vermijden kon, ter conferentie al thans, niet worden gevonden. Inmiddels is men overeengekomen, dit punt niet vijf jaar, tot de volgende confe rentie, te laten rusten, maar te trachten door onofficieele besprekingen, in den loop van dit jaar nog aan te vangen, een meer bevredigende oplossing te bereiken. Het telefoonverkeer. Op telefoongebied werd een verlaging ver kregen van het tarief voor de jjlgcsprek- ken, n.1. van 10 tof 5 maal het tarief voor een gewoon gesprek. Voorts zullen do betrokken administraties onderling overeen kunnen komen, dat het tarief voor zg. grensgesnrekken. na 3 minu ten, per minuut wordt berekend. Het draadlooze verkeer. Ook het onderdeel radio was, met zijn pl.m. 700 voorstellen, een be langrijk conferentiepunt. De voorna me positie van Nederland in dit op zicht, met zijn groote maritieme en koloniale belangen, vond ter confe rentie erkenning, o.m. blijkende uit de leiding, welke in het commisso riale werk aan Nederlandsche gede legeerden werd toevertrouwd. De resultaten op radiogebied verkregen, Waren in het algemeen het positiefst. Voor OOK DUITSCHLAND STELT PRIJS OP HET WERELDUURRECORD. Premie uitgeloofd. De Kontinental-Werke te Hannover heb ben eten premie van 2500 RM. beschikbaar gesteld voor dien Duitschen renner, die er, op onverschillig welke baan, vóór 31 De cember 193S in geslaagd zal zijn, het we relduurrecord, dat op naam staat van den Franschman Maurice Archambaud, te ver beteren. Voorts is tevens een premie van 1000 R.M. uitgeloofd voor het verbeteren van het Duitsch uurrecord, dat sedert 1913, op" naam staat van Richard Weise met een afstand van 42.306 K.M. iPxhaken Goede dag voor Stahlberg Pirc hooft nog steeds de leiding. Het tournooi te Lodz. De uitslagen van de partijen, gespeeld in de. zesde ronde van het tournooi te Lodz lui den: StahlbergSulik 1—0; FrydmanSeitz 10; PircKolski 10; PetrovRcgedzins- ki 10; GerstenfeldAppel afgebroken; Stei- nerTartakower afgebroken. De resultaten der afgebroken partijen zijn: vierde ronde: StahlbergFoltys 10; vijf de ronde: RegedzinskiSteiner afgebroken; De stand na de zesde ronde luidt: 1. Pirc 5 punten; 2. Stahlberg 4 punten. Vaeilal Promotie/degradatie derde klasse Het programma voor de eerst volgende promotie-degradatiewedstrijden om een plaats in de derde klasse van afdeeling 1 luidt; 10 April: Q.S.C. 1—Texel 1. 17 April: Wieringerwaard 1—Q.S.C. 1. Programma kampioeascompetitie D.W.S.FEIJENOORD op 15 MEI. Gisteravond is in hotel „Atla/nta" te Rot terdam gen vergadering gehouden van ver tegenwoordigers der kampioensclubs, waar bij ook de heer K. J. J. Lotsv aanwezig was, ter vaststeling van het volledige pro gramma van de kampioenscoimpetitie in den K.N.V.B. Het programma is als volgt samengesteld: 10 April: DAV.S.—Be Quiik; Heracles— P.S.V. 17 April: FeijenoordP.S.V.; Heracles Be Quick. 18 April (Maandag): P.S.V.—Feijenoord; Be Quick—Heracles. 24 April: Be QuickFeijenoord; P.S.V.— D.W.S. 1 Mei: FeijenoordBe Quick; Heracles— D.W.S. 8 Mei: D.W.S.Heracles; Be QuickP. S.V. 15 Mei: DAV.S.—Feijenoord; P.S.V.—He racles. 22 Mei: P.S.V.—Be Quick. 26 Mei (Donderdag): HeraclesFeijenoord DAV.S.—P.S.V. 29 Mei: Bc Quick—DAV.S. De Hooge Raad zal het uitmaken. Voor den Hoogen Raad stond in hoogste beroep terecht een drogist uit Oudkerk (Fr.) veroordeeld wegens het buiten noodzaak uit oefenen der artsenijbereidkunst. De drogist had aangevoerd, dat het bereiden van krui denthee zijns inziens niet strafbaar was. Bewezen is verklaard, aldus de verdedi ger, dat requirant verschillende soorten kruiden heeft afgetrokken, of, zooals hij het zelf noemde, dat hij kruidenthee beeft ge maakt. Dit is echter niet „bereiden" in den zin van art. 1 der wet van 1865. Mocht men een andere opvatting hebben dan zou men tot wonderlijke consequenties komen. Het verkoopen of- afleveren van een cognac-groe of een opgeloste asperine aan iemand, b.v. een hotelgast, die verkouden zegt te zijn. zou dan ook reeds uitoefening der artsenijbe- reidkunde zijn. De rechtbank overwoog, dat de aftreksels reeds als geneesmiddel zijn te beschouwen. Op zichzelf achtte pleiter dit juist, maar daar gaat bet niet om. Het gaat erom, dat het kruid, waaruit bet aftreksel voorkomt, niet minder geneesmiddel is, zoo dat de omstandigheid, dat er water waarin het kruid was gelegd, is verwarmd, geen en kelen invloed op de eigenschap van genees middel heeft gehad. Naar de meening van pleiter nam de rechtbank ten onrechte aan, dat M. het be roep van artsenijbcreidkunde heeft uitge oefend. De Procureur-generaal zal 11 April conclu sie nemen. Veertig jaar „Apeldoornsche Bosch" Minister van Binnenl. Zaken opent nieuw ontspanningshuis. Het Israëlitische krankzinnigen gesticht ..liet Apeldoornsche Bosch" bestaat 40 jaar. Ter gelegenheid hiervan heeft ministei van Bocijen een nieuw onspanningshuis offi cieel geopend. Onder een vrachtauto Knaapje op slag gedood. Gistermiddag om vier uur is het vijf jarig zoontje van de familie Enghcrts te bostwoud, bij Midwolde iFr.), door een vrachtauto, welke geladen was met cement, overreden. Het knaapje was op slag dood. Den chauffeur treft geen schuld. Heden staken de bouwvak arbeiders in het Noorden Gedrukte stemming onder het werkvolk. Aan de leden der afdeelingen van de bouw vakarbeidersbonden in de gemeentfe Emmen, die een vijlde deel der provincie Drente om vat, is meegedeeld, dat, in verband met de afwijzing van het ultimatum inzake de er kenning der landelijke contractvoorwaarden door de provinciale patroonsbonden, de sta king voor deze gemeente heden, Dinsdag morgen zal ingaan. Deze staking omvat ongeveer 300 arbei ders, van wie 200 leden van den Algemee- nen Nedcrlandschen Bouwvakarbeidersb'ond en dc overigen leden van de Christelijke en R.K. Bouwvakarbeidersbonden. Onder do arbeiders heerschte gisterenavond bij het verlaten van de verschillende werken een gedrukte stemming, omdat zij tot het laatste toe gehoopt, hadden, dat er alsnog een wijziging in den toestand zou knnnon ko men. Deze boon i.s evenwel niet vervuld. Do mogelijkheid bestaat evenwel, dat binnenkort een conferentie met den rijksbemiddelaar kan worden gehouden, maar veel verwach ting schijnt men daarvan niet te koesteren. Minister van Bunren heeft nog geen vast plan. Belgische mi nister bewondert onze Diesel- treinen. Gisteren is de Belgische minister van het vervoerwezen, de heer Henri Marck te 's-Gravenhage aangekomen en heeft eenige besprekingen gevoerd met den Nederland- schen minister van Waterstaat, mr. dr. ir. J. A. M. van Buuren. De Marck wenscht zich op de hoogte te stellen van de plannen der Nederlandsche regeering met betrekking tot de verkeers- coördinatie. De beide ministers hielden een uitvoe rige gedachten wisseling over de wijze waar op de moeilijkheden hier en in België kun nen worden opgelost. Gistermiddag heeft de Belgische gast het moderne electrischc- en dieseltreinmateri- eel te Arnhem bezichtigd. Bij zijn terug komst te 's-Gravenhage hadden wij gelegen heid hem te interviewen. „Het probleem van de verkeerscoördinatie aldus dc heer Marck, d.w.z. de scherpe me dedinging tusschen spoor, autobus en bin nenscheepvaart bestaat in België evenzeer als in Nederland. Ik mag u niet zeggen, hoe Mr. van Buuren zich een oplossing voorstelt. Dat is een aangelegenheid van bin- nenlandsche politiek en bovendien heeft de heer van Buuren nog geen vast plan. Wel kan ik u verzekeren, dat dit onderhoud hoogst belangrijk en zeer nuttig voor mij was en dat ik den Nederlandschen minister van Waterstaat heb leeren kennen als een man, die dit ingewikkelde vraag stuk van alle kanten grondig heeft bestudeerd." De Belgische minister zeide verder, diat hij Dinsdag (heden) met zijin Nederlanid- Bakkersknecht nam zonder ver gunning zaak over. Van rechtsvervolging ontslagen. De Haarlemsche kantonrechter» Mr. P. H. F. Bijl de Vroe, heeft gis ter dc. eerste zaak. betreffende over treding der Vestigingswet voor het Kleinbedrijf behandeld. Deze zaak is in eerste instantie geëindigd met een ontslag van rcchtsvervolcing voor tien betrokkenen, een bakker uit T.Tmuiden. die in begin December de hakkerii van zijn patroon, bij wien bij tien jaar in dienst was geweest, had overgenomen. Bij ministerieele beschikking van 9 De cember was de zoogenaamde spertijd voor het bakkersbedrijf ingegaan. De bakker die met de nieuwe wetsbepalingen niet op de hoogte was. bad geen vergunning van don minister en daarom was tegen hem proces verbaal opgemaakt. De ambtenaar van het O.M., mr. van Valk Bouman, zeide in zijn re quisitoir, dat in do bepalingen om- trént den zg. spertijd, welke thans voor dit bedrijf gelden, uitsluitend gesproken wordt van vestiging en niet van voortzetting van een zaak. Voor den verdachte zou dus ontslag van rechtsvervolging moeten volgen, doch daar van verschillende kanten was verzocht, de mogelijkheid te openen, deze principieele kwestie tot in hoogste instantie te doen behandelen, eischtc het O.M. een geldboete van zes gplden. „Geen gelukkig voorbeeld van ordening De verdediger, mr. O. H. van Wijk, betoog de, dat verd. de zaak op 7 December van zijn patroon had. overgenomen, terwijl de spertijdbepalingen pas twee dagen later van kracht werden en dus in dit geval niet van töpnassing kunnen zijn. Pleiter herinnerde eraan, dat bij de behan deling van het wetsontwerp in de Tweede Kamer tot uiting is gebracht, dat de vcsti gingswet geenszins de bedoeling had. de nrincipieele vrijheid van iedereen, die zich wilde vestigen, aan te tasten. Dat men in het onderhavige geval een knecht wil beletten, na tien jaren dienst de zaak van zijn patroon over te nemen, vond pleiter geen gelukkig voorbeeld van ordening. De kantonrechter wees onmiddellijk von nis en ontsloeg den bakker van rechtsver volging. omdat het hier niet de vestiging van een nieuwe, doch de voortzetting van een bestaande zaak betrof. Bij de vlootoefeningen ter hoogte van Brest is een bombardementswatervlicgfuig met lagen actieradius in zee neergestort. Het lijk van een verslaggever, die in het toe stel had plaats genomen, is reeds gevon den. Het lot der uit zes kopnen bestaande tjemanning is nog niet bekend. Ook het Hik van den bestuur der gevonden. Het Britsehe stoomschip „Consett" op weg van New-Castle naar Spanje, is te Brest bin nengelnopen rrmt het stoffelijk overschot van een Britsch vlicgtuigbestuurdcr aan boord Het schip bevond zich op 20 mijl ten Zuid Westen van Ouessant, toen men een mili tair vliegtuig in zee zag vallen. Er volgde een ontploffing. Men kon slechts het lijk van den bestuurder aan boord nemen, Vertrek van Aankomst to fheenreis) |Sin*aP' 28 Mrt.|Band. 28 Mrt. "omreis) l,odph- 28 Mrt|Ran*- 28 M*- a°™reS l8»*"- 28 Mrt; |Athana 28 MA (heenreis) lAlex' 28 Mrt' lBasra 28 Mrt- (tc!ujjre?s) |Ran*- 28 Mrt" |Joilah- 28 MrU schen ambtgenoot zou wenschen te bespre ken het vraagstuk van de spoorlijnen, wier exploitatie verlies oplevert. „Dcrce.H'lke lij nen zijn er in België evengoed als in Ne derland", zoo voegde de heer Marc'k hier aan toe. Een punt van bespreking zal ook zijn de kwestie van het materieel. In dit verband uitte de heer Marck zijn groote bewonde ring voor de nieuwe electrische treinen, waarmede hij des middags kennis had ge maakt Brussel een ster van electrische stralen, „Er zijn nog twee vraagstukken, welke ik caame met minister van Buuren zou willen bespreken. In de eerste plaats het plan tot electrificatie van de lijn Brussel Amsterdam welke reeds voor 70 pet. ver- wezendijkt is. Nagegaan moet of electrifi catie van b.v. het traject EsschcnAnt werpen rendabel is te maken. Wanneer deze electrificatie tot stand zou komen zou Brussel als een ster van electrische stralen beschouwd kunnen worden, want de Bel gische hoofdstad is reeds electrisch verbon den met Gent, Charleroi ën Leuven. En tenslotte is een snellere verbinding EindhovenBrussel gewenscht. De vraag is echter of deze rendabel zou zijn. Met deze opmerking hesloot de heer Marck zijn mededeelingen, 'ie hii in vloei end Nederlandseh maakte. Verder geen spoor der bemanning. Het ministerie van luchtvaart heeft me degedeeld, dat men na anderhalf uur zoe ken geen spoor van de bemanning der ver ongelukte vlicgboot had gevonden. Nog een militaire machine om laag. Ook is er een militair vliegtuig bij Son- ning, een plaats in Oxfordshire verongelukt. De bestuurder is om het leven gekomen. ZIJN IN 1934 OPGESTELD PROGRAMMA NOG GELDIG? Als grenzen scheidsmuren zijn, moeten zij verdwijnen. Ita- liaansch fascisme is ondraag lijk. - Henleins programma van 1934 toegelicht. Reeds op 21 October 1934 heeft Henlein, de leider der Sudeten- Duitschers in Tsjecho-Slowakije, een programma opgesteld, dat vol gens de afgevaardigde Neuwirth nog steeds van kracht is. Neu wirth deelde dit op een vergadering te Liberei (Renhenberg) mede, en lichtte verschillende punten toe. Henlein is van oordcel. dat in Midden- Europa de bevolkingsgrenzen nooit kunnen samenvallen met de staatkundige grenzen. Wie alle personen uit eenzelfde volk bin nen denzelfden staat wil vereenigen, komt in conflict met den staat, binnen welks grenzen zich een zeker getal leden van dat volk be vindt. Voor zoover grenzen scheidsmuren zijn, dienen zij te verdwijnen. De staten in Midden-Europa moeten niet georganiseerd zijn op „nationalen" doch op „nationalitairen" grondslag. Dit is het eenige middel om te voorkomen, dat het in een staat tot conflicten tusschen verschillende nationaliteiten komt. Trouw aan de nationaliteit sluit trouw aan den staat niet uit. Wi» zijn Duitschers, wij zijn onvoorwaardelijk voor den democratisch-re- publikeinschen staatsvorm van Tsjecho-Slo wakije, wij zijn niet tegen de politieke par tijen, maar tegen de partijen, die de hoogere belangen der volksgemeenschap aan haar persoonlijke belangen ondergeschikt maken. Italiaansch fascisme onmogelijk. Gezien de hooge graad van beschaving der middeleurdpeesche volken schijnt ons het Italiaansche fascisme eenvoudig on dragelijk, zoowel als methode van vorming van den politieken wil als ten aanzien van den regeeringsvorm. Wat het Duitsche nationaal-so cialisme betreft: wij zullen nooit afstand' doen van het liberalisme, d.w.z. van de eerbiediging der per soonlijkheidsrechten, en wij willen niet ontkennen, dat de individu, die naar geweten en verantwoordelijk heid handelt, de drager van allen socialen vooruitgang is. Dat is bet fundamenteele verschil tusschien ons en het Duitsche nat.-socialisme. I-Icnilein somde in zijn rede van 1934 nog verschillende practische eischen op, zooals vrijheid van vergadering, pers en mec- ningsuiting; gelijkheid van alle burgers voor de wet, administratieve autonomie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 2