Sl'luUUV (il H II t
Succesvol tegenoffensief
1
y
L
Petroleum als brandstof
in vliegtuigmotoren
- rr™r,,hl dagblad voor holland's noorderkwartier
der linksche regeering
Franco stuit op ernstige tegenstand
Verwoede strijd om Lerida
De Chineezen
zijn opgetogen!
Proefvlucht op YpenburgI
Het geschil tusschen
Staat en Mij. Uitvoering
Zuiderzeewerken
HifoOve der N.V. Uitg.-Mi|. „>lollands Noorderkwartier
Bijeenkomst der
niet-inmengingscommissie
WEINIG VORDERINGEN.
Vernomen wordt, dat de rechtschen giste
ren op ernstiger tegenstand gestuit zijn, wel
ke hun opmarsch heeft vertraagd. Voor Le
rida wordt verwoed gestreden. De bezetting
van Alcaraz heeft den rechtschen niet den
toegang tot de stad geopend.
Ruim honderd regeeringsvleigtuigen zijn te
genover de rechtsche luchtstrijdkrachten in
den strijd geworpen. Door aanvallen gedwon
gen moesten de rechtsche troepen, die den
Rio Cinda overgetrokken waren, op sommi
ge plaatsen de rivier weer oversteken.
Ten zuiden van Barbastro wordt de op
marsch der rechtschen voortgezet en Monzon
en Binaced zijn genomen, doch de weerstand
der regeeringstroepen wordt georganiseerd
voor Balaguer ten noord-oosten van Lerida.
De rechtschen zijn nog steeds meester van
een deel van het kanaal van Aragon en Ca-
talonië en van de Siërra Penarroya. Intus-
schen hebben de regeeringstroepen met suc
ces tegenaanvallen ondernomen ten zuid
oosten van Montalban, waarbij zij zich
meester hebben gemaakt van belangrijke stel
lingen in den sector van Ejulbe in de rich
ting van den weg MontalbanAlcaniz.
Aan het Levantfront in den sector Bezas
ten westen van Teruel blijven de regeerings
troepen aanvallen. Zij maken zich meester
van de Siërra de Galvez, ten noorden van
Terriente en van Masegoso ten zuiden van
Teruel. Aangedreven door de regeering en ge
steund door de vakvereenigingsorganisaties
wordt de weerstaand georganiseerd en wordt
de reorganisatie van het leger snel voort
gezet.
Links succes aan het Guada-
laj arafront.
Ook aan het Guadalajarafront schijnt
het Franco niet mee te loopen. Een hevige
actie der linksche troepen heeft zich hier
ontketend.
Uit de niet officieele berichten kan men
nog niet opmaken of men hier te doen
heeft met een plotseling offensief om de
troepen van Franco van het front van Ara
gon weg ie trekken.
De gei#fc-ale staf van het regeeiïngslegcr
heeft medegedeeld, dat de operaties aan het
front van Guadalajara voor de regeerings
troepen met succes zijn verloopen. Zij heb
ben zich meester gemaakt van stellingen
bij het dorp Abanades en bij Cifuent.es. Een
aantal manschappen van Franco werd
krijgsgevangen gemaakt.
Niet-inmengingscommissie vor
dert niet erg.
Onder voorzitterschap van lord Plymouth
is gistermorgen in het Foreign Office te
Londen een bijeenkomst gehouden van de
subcommissie van het Niet-inmengingsco-
mité.
Sedert de laatste bijeenkomst, zeven we
ken geleden, hebben alle *groote mogend
heden inbeginsel het Britsche plan aan
vaard voor de toekenning van beperkte
belligercntenrechten aan beide partijen in
Spanje, wanneer de terugtrekking der niet-
Spaansche combattanten voldoende zou
zijn gevorderd.
Moeilijkheden en uitstel zijn echter ont
staan bij de practische uitvoering dezer
overeenkomst. De voorwaarden, die door
de Duitsche en Italiaansche regeeringen
gesteld werden, omvatten om. dat de
Fr arische grens gesloten zou worden, terwijl
de commissie het ook niet eens kon worden
over de raming van het aantal buitenland-
sche vrijwilligers aan beide kanten.
Het resultaat is, dat Frankrijk er mede
accoord gaat tijdelijk de grens te sluiten.
Te Rome en Berlijn achtte men echter den
tijd, gedurende welke de grens gesloten
zou worden te kort om het mogelijk te ma
ken te beginnen met het terugtrekken der
vrijwiligers.
Tot zoo ver was men gistermorgen gevor
derd, toen de bijeenkomst geopend werd.
Men houdt, zich thans bezig met te trachten
een oplossing te zoeken voor de meenings-
verschillen, teneinde een uitweg uit de im
passe te vinden.
Gisteren schijnt men niet bijzonder opge
schoten te zijn.
Het communiqué deelt over het vraagstuk
van het herstel der controle te land mede,
dat Lord Plymouth een compromisvoorstel
heeft gedaan. Het toezicht zou hersteld wor
den, zoodra beide commissies zouden mede-
deelen, dat zij gereed zijn een begin te ma
ken met het tellen der vrijwilligers.
Zij strijden met vernieuwde kracht.
Japan ontkent de Chineesche suc
cessen niet.
Opgetogen over het succes der Chi
neezen aan het front in het spoor
weggebied van TientsinPoukau,
strijden de Chineesche troepen elders
met nieuwe animo en kracht. Gemeld
wordt, dat zij belangrijken voortgang
hebben gemaakt.
In de straten van Taiertsjwang, op 40 KM.
van den spoorweg van Tientsin naar Poekau
aan den noordelijken oever van het groote
kanaal, is het tot een gevecht van man te
gen man gekomen. De Chineezen hebben
eenige huizen in brand gestoken met de be
doeling de Japanneezen, die zich in het
noordelijk stadsdeel haddon genesteld, uit
deze huizen te verdrijven.
Het Chineesche offensief in Zuid-Sjantoeng
duurt voort. Volgens berichten van Japan-
sche zijde hebben de Chineezen vier divisies
geconcentreerd in het gebied van Yitjau en
vijf divisies in het gebied van Taiertsjwang.
De Chineesche troepen rukken langzaam
op, als gevolg van de sterkte der Japansche
effectieven. Men bevestigt van Japansche zij
de, dat hevig wordt gevochten en groote ver
liezen worden geleden.
Aan het Oostelijke front, hebben de Chi
neesche mobiele eenheden Szean aan de
grens tusschen Tsjekiang en Anhwei geno
men. Ook de strijd om het bezit van Kwang-
teh werd door de Chineezen gewonnen. Zij
verloren 3.000 dooden, terwijl 4.000 Japan
neezen sneuvelden.
Ernstige bezorgdheid in Japan.
Schout-bij-nacht Noda, de woordvoerder
van het ministerie van marine, heeft in
anwoord op een vraag van een buiten-
landsch correspondent over het besluit der
marine-deskundigen te Londen inzake een
beroep op de waarborgclausule van hot
vlootverdrag van Londen verklaard, dat Ja
pan stevig vasthoudt aan zijn vlootpolitiek,
welke geleid wordt door het beginsel van
niet-bcdreiging en van non-aggressie en
geenszins van plan is de leiding te nemen
van een vlootwedloop, aldus Domei uit To
kio.
Als de betrokken zeemogendheden
echter haar bewapening uitbreiden
door een beroep op de waarborg
clausule of door andere middelen en
Japan's landsverdediging bedreigen
zal Japan volgens Noda genoopt zijn
den toestand het hoofd te bieden
door zijn vlootplan te wijzigen en
zijn vlootsterkte zooveel als noodig
is aan te vullen.
Noda zeide dat iedere zeemogendheid, die
een groote vloot naar het Oosten brengt,,
een potentieele oorzaak van bedreiging van
Japan zal zijn.
Japan beschouwt volgens Noda
het gemelde beroep op de waar
borgclausule met ernstige bezorgd
heid.
Hij venvees naar de verklaring van ad
miraal Jonai, den minister van Marine, in
Januari afgelegd, waarin deze zeide dat
Japan's gevoel van veiligheid niet zou be
dreigd worden als de voornaamste zeemo
gendheden haar huidige vlootsterkte hand
haafden, maar dat Japan zijn vlootplan
moest herzien als andere zeemogendheden
haar bewapening uitbreidden.
Het defect raken van de hijsch-
kraan op de rijkswerf te Wil-
lemsoord. Wetsontwerp tol
regeling.
Bij de Tweede Kamer is een wets
ontwerp ingediend, tot goedkeuring
van de overeenkomst van dading,
gesloten tot het ten einde brengen
van het geschil tusschen den slaat
en de naamlooze vennootschap Mij.
tot uilvoering van Zuiderzeewerken
gevestigd te Don Oever (Wieringen),
waarbij de M.U.Z. aan den staat een
bedrag van f 3G00.betaalt.
In de Memorie van toelichting wordt o.
m. gezegd:
Door de N.V. Maatschappij tot Uitvoering
van Zuiderzee-werken verder genoemd M.U.
Z., was een, haar toebehoorende hijschkraan
in herstelling gegeven aan de rijkswerf te
Willemsoord. Op 3 Mei 1933 is deze kraan,
nadat zij tevoren op verzoek der ambte
naren van de M.U.Z. was verblokt tot het
doen van verdere werkzaamheden, van de
stapeling gegleden, ten gevolge waarvan
zoowel de kraan als de rijksponton, waarop
zij was geplaatst, zijn beschadigd.
Er is niet vastgesteld kunnen worden, of
het ongeval te wijlen is aan het feit, dat
de door de rijkswerf aangebracht blokstape-
ling een, zij het ook geringe, helling ver
toonde, dan wel hieraan, dat de M.U.Z.
de kraan op lossen stand, dus in labiel even
wicht heeft gelaten, zonder daarvan aan het
personeel der rijkswerf mededeeling te
doen.
De kosten der door de M.U.Z. opgedra
gen werkzaamheden zijn door haar vol
daan.
Zij stelt zich echter op het stand
punt, dat alle uit het ongeval voort
vloeiende kosten voor rekening van
het Rijk zijn. De minister kan zich
hiermede niet vereenïgen en is van
oordeel, dat de schuld van het onge
val ten deele bij de M.U.Z. zelve ligt.
Aangezien ook geen overeenstemming is
kunnen worden bereikt omtrent het instel
len van een arbitragecommissie met bindend
advies, blijft slechts over de gewone civie
le procedure om vast te stellen, welk aan
deel ieder der partijen in de schade zal heb-
.ben te dragen. De hieraan verbonden kos
ten zullen hoog zijn, aangezien een zeer om
vangrijk onderzoek vereischt zal worden,
waarbij een uitvoerig getuigenverhoor, wel
licht met aanstelling, van deskundigen, noo
dig zal zijn.
Bovendien is de uitslag van een dergelijke
procedure nimmer vooraf met eenige ze
kerheid te voorspellen.
Om al deze kosten te ontgaan is na over
leg mot den landsadvocaat door partijen
overeengekomen dit geding door een dading
te beeindigen.
r
Kranige prestatie van den vlie
ger J. K. Hoekstra. Een tocht
onder moeilijke omstandigheden
Gisterenmiddag zijn proeven ge
nomen door den bekenden vlieger J.
K. Hoekstra met een vliegtuig, waar
in de benzine vervangen was door
petroleum.
De heer Hoekstra steeg in den loop
van den ochtend van Ypenburg op
met een Koolhoven-junior-toestel en
bleef ongeveer 6 uur in de lucht.
Om 3.25 uur daalde de machine op
een ver van het clubhuis gelegen ge
deelte van het terrein.
De proeven hebben betrekking op
een uitvinding van Ir. Arnold. De
inspecteur van de Luchtvaart, Ir. v.
d. Heyden, woonde de proeven bij.
Naar wij vernemen is deze proef volko
men geslaagd en was van koolaanslag geen
sprake. Er zou G2 liter petroleum verbruikt
zijn.
Dit resultaat beteekent voor de wereld,
vóór alles, de verlossing van het vliegwezen
van de ontelbare, vreeselijke verbrandings
ongelukken, daar, zooals bekend, petroleum
niet explosief is.
Zooals wij, aldus de N.R.Ct., van den heer
Hoekstra vernamen, is deze zesurige non-
stopvlucht zonder benzine onder de moei
lijkst denkbare omstandigheden uitgevoerd.
Motor van het vliegtuig «kon niet
meer op benzine vliegien.
Want zooals hij ons mededeelde om
dea bsolute betrouwbaarheid en onovertref
baarheid dezer uitvinding helder en dui
delijk te bewijzen, had de uitvinder van dit
procédé zich bereid verklaard de zesurige
non-stopvlucht zonder benzine te onderne
men met een Mikron Walter Motor, welke
dusdanig te wenschen overliet, dat deze
reeds bij de eerste controlevluolit op ben
zine in Waalhaven, tengevolge van de on
derbreking van de vergassing, op 30 M.
boven den grond stopte en bij een andere
controlevlucht op benzine door den heer
chef-instructeur Schmidt-Cranz binnen nau
welijks een uur totaal geen oliedruk meer
had, omdat hij zijn geheelen smeerolievoor-
raad door de ontluchtinginr. verloren
had, eniz., zoodat van eenige vliegwaardig-
heid van dezen motor op benzine geen
sprake meer zijn kon, het vliegtuig daarom,
van de betrouwbaarheidslijst geschrapt
werd en utsluitend boven het vliegveld
Ypenburg mocht vliegen. Dit alles kon den
uitvinder van dit procédé niet beletten om
zelfs met den volkomen minderwaardigen
motor het bewijs van de groote beteekenis
zijner uitvinding door een in ieder opzicht,
voorbeeldige zesurige non-stcpvlucht te leve"
ren.
Volgens deskundige rapporten betreft het
hier, naar het oordeel van eerste experts,
Dit nummer bevat 8 pagina'»
J
>-
-
-
EERBERICHT
DE BILT SEINT»
Verwachting: Meest matige Wes
telijke wind, gedeeltelijk be
wolkt, waarschijnlijk droog
weer, koele nacht, overdag
weinig verandering in tem
peratuur.
Verdere vooruitzichten: Weinig
verandering.
een der belangrijkste uitvindingen der laat
site 30 jaren: een klein, sleclhts weinig ki
lo's wegend cracking-apparaat, met behulp
waarvan elke normale benzinemotor bin
nen enkele uren zonder eenige verandering
aan den motor in een oliemotor veranderd
kan worden en zulks met aanmerkelijke
voordeelen tegenover alle tot heden beken
de Diesel- en zwaaroliemotoren.
De constructie zoowel als hetp rocédé dat
ter wille van zorgvuldige en practische waar
nemingen jarenlang geheim gehouden is, is
nu reeds in alle beschaafde staten der we
reld door patentdocumenten beschermd.
Chemiscli-technisch betreft het hier
een uiterst eenvoudig cracking-appa
raat voor het omzetten van vloeibare
koolwaterstoffen in een hoogwaardig
drooggas, welk gas in staat is om
zonder eenig kooloxyd volkomen
rookloos, roetloos en reukloos te ver
branden, een resultaat, dat, naar het
oordeel der experts, een verandering
van het geheele voortbewegingsver-
keer dus ook van auto's op
aarde beteekent, waarbij bovendien
nog een bijna 50 pet. langere vlieg-
tijd en daarmede een enorme finan-
cieele besparing verkregen worden.
In Mei 1937 hebben op het militaire
vliegveld bij Praag de eerste proefnemin
gen met den vliegtuig-petroleummotor
plaats gevonden ten overstaan van talrijke
militaire en deskundige autoriteiten. De
chef-instructeur-vlieger van de Praagsche
Aeroclub verklaarde zeer voldaan te zijn
over de prestaties van den vliegtuig-pe-
troleum-motor. Toen is gebleken, dat bij
het vliegen op petroleum de vliegduur met
46 pet. werd verlengd.
Het oordeel van den luchtvaart
inspecteur.
De heer J. van der Ileyden, inspecteur
van de luchtvaart, die bij de landing aan
wezig was, liet zich voorzichtig uit over
het resultaat.
„Of groote vliegmotoren ook op petro
leum zouden kunnen draaien, moet nog
blijken", aldus de heer van der Heyden.
Alleen motorduskundjgen kunnen dit uit
maken. Wanneer bewezen wordt, dat groo
te motoren inderdaad op petroleum kunnen
vliegen, dan zou dit een geheele omwente
ling in het vliegwezen beteckenen. Vooral
over het verkeer op langen afstand, omdat
de ruimte, die anders door brandstof in be
slag wordt genomen, dan voor andere doel
einden (passagiers en-of vrachtvervoer) ge
bruikt kan worden.
Offers voor Defensie
De halve ton overschreden.
Dagelijks worden er zeven a achtduizend
gulden voor defensie geofferd. De laatste
geldzending bedraagt f 7302.19^, waarmee
het totaalbedrag tot f53.014.2Sy2 gestegen is.
Een „fanatiek Hollandsch meisje" te Wa-
geningen stuurde f2.50. Piloten, leger- en
vloot-miliairen offerden; o.m. zond een kor
poraal van de Kon. Marine te Den Helder
f2.—.
Bij de Vereeniging van Nationale Veilig
heid is per giro ontvangen een bedrag van
f 1164.63. In totaal is in de laatste dagen bij
de vereeniging gestort f4646.98.
Radioverbinding tusschen
onze bommenwerpers
Proeven in den Oost geslaagd.
Twee patrouilles bommenwerpers zijn,
aldus de N. R. Ct., vertrokken op een oefen
tocht naar Borneo en Celobes. Het doel van
deze vluchten is, ervaring op te doen in
een gebied dat voor den vlieger volkomen
onbekend is en geldt tevens als een oefe
ning voor lange afstandsvluchten.
Bovendien zijn proeven genomen met 'n
radioverbinding tusschen de patrouilles
onderling en met de basis op heit vliegveld
Andir nabij Bandoeng. Deze proeven zijn
uitstekend geslaagd.
f' (Foto Studio Modern.)
DE NIEUWE AANWINST VAN DE MARINE. De Flottieljeleider „Tromp" arriveerde gisteren tijdens haar proef
vaart op de reede van Nieuwediep. Na tal van proefnemingen zal de snelheidsproef aan de Schotsche kust worden
afgelegd, alvorens het hypermoderne oorlogsschip door de Marine wordt overgenomen»