De mechanische bokser Het tragische einde van een uitvinder De „vaste" bakker en de „losse" bloemenman Eeo der „verhuizers" van Nijenrode gepakt Flesschen spiritus onder het hooi TIJDGEEST Marktberichten Welke détailhandelaars vallen onder den term straathandel? Het is interessant, in de dezer dagen verschenen memorie van ant woord aan de Eerste Kamer te le zen, dat de minister van Economi sche Zaken, ter toelichting van dit voornemen, o.a. wijst op het gevaar dat de uitvoering van de Vestigings wet-Kleinbedrijf 1937 een ongekend grooten toeloop naar den straat- en markthandel zal doen ontstaan van diegenen, die geen vergunning tot het vestigen van een inrichting kunnen verkrijgen. Het onderscheid, dat de minister maakt tusschen straat- en markthandel en détail- handel in een „inrichting", is opvallend. De vraag rijst, aldus de N.R. Crt., of een der gelijke duidelijke scheiding in de levende maatschappij wel bestaat. Eveneens komt de vraag naar voren, wat men eigenlijk onder straat- en markthandel heeft te ver staan. Wat is onder straathandel te verstaan? Indien men zich houdt aan de beteekenis,. welke door het spraak gebruik aan dit woord pleegt te wor den gehecjit,. zou men het begrip „straathandel" kunnen definieeren als: ambulante of wel: trekkende dé- tailhandel. De beperking „ambulant" onderscheidt den straathandel van den in den regel even eens op straat plaats vindenden handel op dag- of weekmarkten, welke eenerzijds met den hier besproken handelsvorm belangrijke punten van overeenkomst heeft, doch an derzijds daarvan is te onderscheiden door zijn strikt genomen „gezeten" karakter. Een tegenstelling derhalve tusschen een instituut, hetwelk de consumenten zoekt en een, hetwelk, op een daartoe geschikte plaats gevestigd, door dezen bezocht wordt Bij nadere beschouwing blijkt, dat men bij den straathandel te doen heeft met een reeks verschijnselen, welke ieder aan de de finitie: „trekkende détailhandel" voldoen, doch onderling in karakter belangrijk ver schillen. Het is aardig, deze verschillende ver schijnselen even na te gaan. Het „thuisbezorgen." Enkele vormen van straathandel zijn het gevolg van de gewoonte, vele regelmatig in de huishouding benoodigde artikelen te doen thuisbezorgen. Groenten, fruit, vleesch, melk brood e.d. laat de Nederlandsche huis vrouw zich aan huis brengen. Dientengevol ge is de dagcliiksche gang naar de markt of naar den winkelier voor vele artikelen, waarvoor men in andere landen wèl er op uit gaat, bü ons ongebruikelijk. Ds broodbezorger met zijn kar, alsmede de groentonman vroeger met een bespan nen wagen, thans veelal met een motor-car rier zijn bekende figuren in het Neder landsche straatleven: de fietsende slagers jongen heeft zich zelfs een faam van alom tegenwoordigheid weten te verwerven. Verlengstuk handel. van den détail- Strikt genomen evenwel, kunnen de door hen vervulde functies niet altijd als straathandel worden aan gemerkt. Indien bijvoorbeeld een huisvrouw regel matig haar groenten betrekt van een zelf den winkelier -- de volksmond spreekt dan van „een vasten groentenboer" en vaak in den betrokken winkel (dat wil dus zeg gen ter plaatse) of wel telefonisch haar inkoopen doet, dient de rondrijdende wa gen veeleer te worden beschouwd als een verlengstuk van een „gezeten" kleinhandel- bedrijf, niet derhalve als straathandel. De opmerking ligt voor de hand, dat dit toch ook geldt voor den boven geïntroducecr- den groentenman, bakker enz. Inderdaad kan dit bij den consument bezorgen van goederen zich afspelen op het niet steeds nauwkeurig aan te geven grensgebied tus schen „trekkenden" en „gezeten" detail handel. Géén service meer, maar straat handel! Naast de tot dusver besproken figuur staat echter een andere: vele buisvrouwen betrek ken eerste levensbehoeften, speciaal brood melk, kaas e.d. van een détnillist, dien zij slechts kennen van de dagelijksche ontmoe ting aan de buisdeur, doch van wicn zij vaak het winkeladres niet zouden kunnen zeggen. Van een service in den vorm van thuisbezorgen, zoonis boven bespro ken, is derhalve dan geen sprake meer! Veeleer kan men zeggen, dat de gezeten détailhandel hier is ge worden tot zuiveren straathandel, zij het ook, dat vaak, eventueel voorloopig, ook een winkel door de vrouw van den hozoreor. of anders zins, wordt aangehouden. Vaak is een winkel er trouwens nimmer geweest, getuige o.a. het voorbeeld van den ook in het moderne stadsbeeld nog beken den eierboer, die gedurende bepaalde dagen van de week zijn bedrijf in één of ander dorpje aan de zorgen van derden overlaat om zelf in de stad de „eieren van eigen kippen" aan den man te brengen. N07 een trekkendedétailhan delaar. Zooals echter de scheepvaart vaste lijnen kent naast de wilde vaart, kent de huis vrouw, behalve haar vasten „bloemenman d.w.z. den leverancier, die baar op de zoo juist beschreven wijze min nf meer regel matig de bloemen van het seizoen komt aan bieden, de verschijning van onbekende grootheden, die eveneens bloemen en plan ten trachten te verkoopen doch, in tegen stelling met de eerste groep, zelfs niet stre ven naar het privilege eens in de week „te mogen bellen." Vermomde bedelarij. Van den op ongeregelde tijden terugkeerenden, ambulanten dé tailhandel is het één stap naar een volgende categorie, welke men ge voeglijk kan aanduiden als de als détailhandel vermomde bedelarij. Het is de rubriek, waar garen-en-band, schrijfpapier, scheermesjes e.d. favoriet zijn, het terrein, waarbij bet tot stand komen der transacties kwaliteis- en prijsoverwe- gingen plegen Ie wijken voor overwegingen van liefdadigheid van de huisvrouw of (niet zelden!) voor een overdonderend op treden van den „détaillist." Een ingewikkelde geschiedenis. Tusschen alle hier besproken handelsvor men bestaan overgangsvormen. De straat- negotie benadert vaak ten zeerste den han del op weekmarkten (men denke b.v. aan den Znterdagavondscben bloemenventer op zijn vaste standplaats!) Het is ,al met al, een ingewikkelde ge schiedenis met dien straathandel. En de vraag rijst in hoeverre het moge lijk is, in een wettelijke regeling dienaan gaande rekening te houden met alle daar bij betrokken belangen. Zaterdagavond heeft een tweetal mannen zich toegang verschaft tot een bovenverdie ping van een huis in do Zaagmolenstraat te Amsterdam. Omwonenden hadden echter onraad ont dekten toen de mannen het huis wilden verlaten, werden zij achterna gezet onder het geroep „houdt den dief". In de Marnix- slraat kon één hunner worden gegrepen. Hij werd overgebracht naar het bureau Raampoort. Hier bleek men bij verhoor te doen te hebben met den negen-en- dertig-jarigen van B., een van de be rucht geworden „verhuizers" van Nijenrode. De man is op het bureau ingesloten. Naar zijn medeplichtige, die wist te ontkomen, wordt nog gezocht. Overigens word in de woning in de Zaag molenstraat slechts een geringe buit ge maakt: een gouden beursje met wat klein geld benevens een rijksdaalder. Wist de landbouwer er niets van af? Op het terrein van den landbouwer T. C. du B. te Brcskens werden in December 1933 twee wagons, beladen met tientallen liters gesmokkelde spiritus gevonden. Deze wagens, boerenkarren, behoorden hem inderdaad toe, doch van de flesschen spiritus, onder het hooi verstopt, zeide hij niets af te weten. Hij moest zich evenwel voor dit feit voor de Middelburgsche rechtbank verantwoor den, doch werd toen van rechtsvervolging ontslagen. De gevonden spiritus werd na tuurlijk verbeurd verklaard. De officier van Justitie teekende van deze beslissing hooger beroep aan. De Rijksad vocaat achtte hem schuldig en vorderde een geldboete van f 1.000.—, een vordering, welke de procureur-generaal overnam. Het Haagsche gerechtshof bevestigde gis teren echter het Middelburgsche vonnis, waarbij de landbouwer vrij uit was gegaan. Remmen Nieuw wereldrecord 100 meter schoolslag heeren Jack Kasley brengt het op 1 min. 8,6 sec. Tijdens wedstrijden van de Detroit Athle- tic Club verbeterde Jack Kasley het wereld record over 100 meter schoolslag door dezen afstand af te leggen in 1 min. 8.6 sce. Het oude wereldrecord stond op naam van zijn landgenoot John. Higgins met een tijd van 1 min. 10 sec., gevestigd op 4 Maart 1936 te Newhaven. Kasley is eveneens houder van de wereld records schoolslag over 200 yards en 200 me ter. Schaken Pirc wint het fouraooi te Lodz Het internationaal Schaaktournooi te Lodz is gewonnen door den Zuidslavischen speler Pirc met llH punt. Tweede werd dr. Tartakower (Polen) met 10 punten De der de, 4e en 5e prijs werden gedeeld door Pc- trov (Letland), Stahlberg (Zweden) en Elïs- kases Oostenrijk). De uitslagen luiden: Twaalfde ronde: Steiner-Sulik 10. Frydman— Mrs. Stevenson-Menchik 1—0. 13e ronde: TartakowerAppel 10. Frydman—Regedzinski 1—0. StahlbergMrs. StevensonMenchik 10 PetrovSulik 10. De wereld is vol felle kracht, Men zoekt zijn heil in meerder macht, Bij alle dingen, Door 'n luide rede of een woord, Dat als een dreiging wordt gehoord, En aan blijft dringenl En haast bij ieder overleg Wijst de bewapening den weg Naar resultaten. Wie hier en daar zijn eisch ontvouwt, Weet, dat zijn kracht op tanks gebouwd, Allicht zal baten! Wat is thans afspraak of verdrag? Een leger heeft alleen gezag Bij vele rijken, En wie de sterkste luchtvloot heeft, Meent, dat hij voor een toekomst leeft. Die groot zal blijken! Men gaat met herbewaap'ning door, En volgt alom 't fatale spoor, Zoo vaak betredenl De toekomst van een oorlogskamp? D&t leerde ons de oorlogsramp, Niet lang geleden! En tóch, wie dit heeft meegemaakt, En zelf door d' oorlog is geraakt, In vroeger tijden, Hij gaat thans wèèr denzelfden gang, En zegt: Dit is al sedert lang Niet te vermijden! Het rad des tijds draait om en om, Nu roffelt weer de oorlogs-trom Geheim victorie. Maar eeuw na eeuw draait wiss'lend mee, Tot ook deez' tijd van wel en wee Vergeten dobbert op de zee Van de historie!! KROES April 1938. (Nadruk verboden.) EEN MISKEND GENIE: Dr. DIESEL. Dezer dagen is het 80 jaar gele den, dat de geniale schepper van de Diesel-motor, dr. ir. Rudolf Diesel als zoon van Duitsche ouders in Parijs geboren werd. Na tal van moeilijkheden overwonnen te heb ben, ontwikkelde zijn leven zich in opwaartsche lijn, totdat het 25 jaar geleden zeer abrupt eindigde. De dieselmotor is ook voor imenschcn, die volkomen vreemd tegenover de techniek staan, een begrip geworden. Voor den jon gen ingenieur Diesel is het evenwel niet gemakkelijk geweest, zijn uitvinding popu lair te maken en eigenlijk beschouwde hij zich zelf als een miskend genie. Geboren IS Maart 1S58 te Parijs, als zoon van Duit- sc.he ouders, genoot hij allereerst een Fran- sche opleiding, die op lateren leeftijd voor een Duitsche moest plaats maken. Hij be zocht de Technische Hoogesohool te Mün>- chen, welke hij in 1879, met het einddiploma in zijn zak, verliet. Spoedig werd hij nu assistent van Von Linde, die vermaard heid verwierf door het vloeibaar maken van lucht. Allerlei proefnemingen werden door hem verricht, maar om zich geheel aan de technische wetenschap te kunnen wijden, liet Diesel ecnigen tijd zijn functie als civiel ingenieur rusten, om zich geheel aan de technische wetenschap te kunnen wijden. Eerste publicatie. In 1883 publiceerde hij een boek „Theo rie und Konstruktion eines rationellen Warme-motors", dat buitengewoon veel opzien baarde en heel wat tongen en pen nen in technisch-wetcnschappelijk. kringen in beweging bracht. Intusschien werkte Die sel rustig verder aan zijn levenswerk, de thans ook in Nederland zoo zeer bekende en beroemde Dieselverbrandingsmotor door middel van samengeperste lucht. In Febr. 1892 vroeg hij patent aan en een jaar later een aanvulling, waarmee de grondslag ge legd was voor de naar hem genoemtde mo tor. Intusschen had men nog niet veel vertrouwen in zijn plannen en het kostte hem groote moeite, iemand te vinden, die hem bij zijn onderzoekingen zoowel finan cieel als ook wetenschappelijk behulpzaam wilde zijn. De eerste uitvinding. Tenslotte verklaarde de machinefabriek te Augsburg, in samenwerking met Krupp te Essen, zich bereid, voor den jongen ingenieur een laboratorium in te richten, waar hij zijn onderzoekingen zou kunnen Voortzetten. Na eenige jaren van ingespannen arbeid kwam hier in 1897 dè eerste bruikbare Diesel-motor tot stand, die een capaciteit van 20 P.K. be vatte. Deze eerste uitvinding is thans te bewonderen in het groote Duitsche Museum te München, waar zij opgesteld staat. Voor een groote bijeenkomst van Duit sche ingenieurs in 1897 werd de Diesel motor voor de eerste maal vertoond, wan neer hij in werking was en de uitvinding oogstte groot succes. Het werd nu Diesel's vurigste wensc.h, zijn motor in de toekomst van groot nut voor de techniek te mogen zien en we kunnen gerust zeggen, dat deze wensch geheel en al in vervulling gegaan is. De Diesel-motoren zijn in den tegen- woordigen tijd van groote waarde, want zij brachten op technische terrein der spoor wegen ingrijpende veranderingen. Strijd. Intusschen. heeft het langen tiid voor Die sel geduurd, eer het zoover gekomen is, want na zijn eerste succes volgden nog ia- rer van harden strijd. Omstreeks 1895 schreef de jonge ingenieur aan zijn moe der: „Twaalf jaar lang heb ik met de KORT VERHAAL Door N. S. Elias was een slungelachtig jongmensch, wiens leven door weinig emoties beroerd was geworden, tot hij Jaquelicntje leerde kennen. Zijn zelfvertrouwen had een gevoe- ligen knak gekregen, toen hij bij haar va der om haar hand had gevraagd en met de boodschap, dat zijn salaris ongeveer 300 pro cent omhoog moest, even later weer op straat liep. Dus ging Elias zinnen op middelen om geld te verdienen. En op een goeden avond kwam het idee. 't Was zoo gegaan. Ilij was met een vriend naar de bioscoop geweosf. Ze hadden pr een spannende de tectivefilm gezien. Voor z'n huis was de lantaarn knnot zoodat bij het sleutelgat haast n'et vinden kon. Terwijl hij daar zon in het donker stond te morrelen, had hij ineens eed acht: Stel je eens voor. dat er achter dien ge sloten deur een kerel staat, die me neer slaat als ik binnenkom! Voorzichtig was bi? naar binnen gestapt. Achter de deur had hii toch eventjes moeten lachen om zich zelf: toen ineens schoot het idee door z'n hoofd. T-Tij was naar z'n kamer gerend en bad er lang zitten peinzen en teekenen. Daarna bracht hij er nog heel wat avonden mee zoek, tot zijn idee verwezenlijkt was. De wereld zou er van staan te kijken Zijn uitvinding maakte knippen en nacht sloten overbodig. Eenvoudig een „mechani ^-be bokser" achter de dnur of het raam Werd een van deze twee dan vnn buitenaf geopend, dan schoot met alle kracht een veer uit, aan welks uiteinde een stevig op gevulde bokshandschoen was bevestigd. Het was maar een eenvoudig instrumentje, maar het idee hè? Wie voor den drommel kan daar nu zijn, baste de heer Slotemaker, directeur der fabriek voor alarmsignalen, toen de bel overging. Zijn dochter Jaquelientje was al bij de deur. Hoe durf je, stamelde ze, toen ze Elias op de stoep zag staan. Ik kom als rijk man om je hand, ant woordde deze vroolijk. Dien me maar aan. Ik durf haast piet. fluisterde Jaque lientje. maar toen deed Elias iets, wat haar allen moed teruggaf. Naar de huiskamer loopend riep ze luid: Pa, iemand voor U, Ik heb hem maar in de studeerkamer gelaten. Haar vader stond zuchtend op en zich naar zijn bezoeker, maar toen hij in dezen Elias herkende, kreeg zijn gelaat een angstaanjagende uitdrukking. Ik, eh, stotterde Elias, kom niet met leege handen en opeens moed vatend raffel de hii achter elkaar zijn betoog af. Onder wijl trachtte hii den heer Slotemaker zijn tekeningen in de hand te duwen, wat hem echte niet mocht gelukken Integendeel, de ze boson er uit te zien of bij tot explosie zou overgaan. dus achtte Elias het beter den aftocht te blazen. De voetstappen van den vertoornden vader klonken onrustba rend dicht achter hem. Eenige dagen na het gebeurde liep Elias on een avond in troosteiooze stemming het Casino binnen en bestelde een glas bier. De omgeving paste allerminst bii zijn stemming want de gelegenheid, waar hij zich bevond, was wel een buitengewoon vroolijke. Afwe zig keek hii naar het gedoe om zich heen en zijn oog viel on een zeer luidruchtige tafel, waar eenige levenslustige oude heeren de boel op stelten zetten. Eén oolijkerd kwam juist met moeite overeind om een liedje aan te heffen. Opeens schokte Elias overeind en staar- oogde naar den zanger. Toen wenkte hii den kelner en rekende in droomtoestand af, waarna hij omzichtig verdween. In den vroolijken heer had hij den zoo zeer be geerden schoonvader herkend. Nu brak een korte, spannende tijd aan, vol samenzwering en spionnage der gelie ven en er werd een gruwelijk plan ge smeed. Betty, zei de heer Slotemaker op een avond tot zijn vrouw, ik moet naar de ver gadering van aandeelhouders. Wat heb je het tegenwoordig toch druk man, zei zijn vrouw. Ja, ja, die zaken, die zaken, mompelde mijnheer, terwijl hij haastig den aftocht blies. Toen hij eenige uren later de straat weer inwandelde, was hij in een brillante stem ming. Het openen van de deur ging niet zoo vlot, maar het kwam toch zoover. Lang zaam week de deur. Mijnheer Slotemaker deed een stap naar binnen, maar op het zelfde oogenblik kreeg hij zulk een gewel digen kaakslag, dat hii mot een smak in zittende houding on den. grond terecht kwam. De slag had hol in het stille, huis ge klonken en twee vrouwen in nachtgewaad verschenen dan ook onmiddellijk op de gang. Eén van hen was kennelijk uit haar slaap opgeschrikt. De andere bad bij een nauwlettend opmerker beslist argwaan ge wekt. De beer Slotemaker was overeind gekrab beld en staarde ontnuchterd en verslagen naar den Meehanischen Bokser, die nog zachtjes natrilde. Wat is er toch gebeurd? riep mevrouw zenuwachtig. Er gaat wat gebeuren, zei mijnheer langzaam, terwijl hij zijn kin wreef, n.1. da1 die duivelsche jongen morgen maar eens moet komen eten. Hij heeft het gewonnen! grootste zelfopoffering een bloem gekweekt; eerst nu kan ik haar plukken en van haar geur genieten". Dit laatste zou nog lang duren-.. Onbegrepen. Zijn tijdgenooten begrepen Diesel's be doelingen niet goed en eerst na zijn sa menwerking met Krupp begreep men, welk een genie hij was. De Diesel-motor had een nuttig verbruik van 34 een stoom machine van 15 en een gasmotor van 23 Reeds voor 1897 had Ivar Kinudsen, de toenmalige directeur van de fabrieken van Burmeister en Wain in Denemarken, die zelf een buitengewoon bekwaam ma chine-constructeur was, onderhandelingen met Diesel gevoerd. Uiterst moeilijke onder handelingen, aangezien Diesel in dien tijd al zeer moeilijk in den omgang was en zelfs wel een zonderling genoemd werd. Eindelijk werd dan toch op 28 Jan. 1898 het definitieve contract tusschen Knudaen en Diesel geteekend en van dien dag af dateert de bloei van de Kopcnhaagsc.be fa briek, daar van te voren bepaald was, dat alle verbeteringen en nieuwe uitvindingen het eigendom van de Deensche fabriek zoudien worden. De uitvinder twijfelt. Merkwaardig was. dat Diesel zelf nog al sceptisch tegenover zijn uit vinding stond cn van meeining was, dat Dieselmotoren niet in schepen gebruikt konden worden. Ook met zijn gezondheid ging het zeer slecht. Nadat de menscben vertrouwen in zijn uitvindingen gekregen hadden was zijn kracht uitgeput. Zoo schreef hij aan den directeur der fabriek in Kopenhagen/:' „Sinds de menschen mijn uitvinding' be grepen hebben, gaat mijn gezondheid steeds meer achteruit. Ik heb steeds zooveel te genstand ondervonden, dat mijn zenuwen totaal uitgeput zijn. Vaak is mijn lust tot werken uitgeput en toch moet ik voort, om te bewijzen, dat ilc gelijk heb". Een gebroken man... De Deensche fabriek overwon alle moei lijkheden en in 1912 werd het eerste schip met een Diesel-motor uitgerust. Het werd een succes, maar Diesel bemerkte er niets van. Hij was toen al een gebroken man en kon niet eens meer aan de feestelijkheden deelnemen, die er te zijner eere gegeven werden, En op 1 October 1913 werd de ge- heele wereld door een ontstellend bericht opgeschrikt: Diesel was spoorloos verdwe nen! In den avond van 29 op 30 Septem ber was de ingenieur aan boord van het schip „Dresden" gegaan te Antwerpen, dat hem naar Engeland zou brengen. Toen het schip te Harwich aankwam, was Dr. Diesel spoorloos verdwenen. Men stond voor een raadsel. De boordranden van het schip waren zoo hoog, dat een ongeluk uitgeschakeld moest worden. Ook van moord kon geen sprake zijn. Wie zou de zen genialen man van het leven hebben willen --noven? Tenslotte werd het raadsel opge lost, toen eenige schippers zijn lijk vonden. Aan de papieren en klee- ren kon de zoon zijn vader her kennen. Men vermoedt, dat dr. Diesel uit zwaarmoedigheid een einde aan zijn leven gemaakt heeft, temeer, daar achteraf bleek, dat zijn financiën er lang niet schitterend voorstonden en zijn Engelsche reis ten doel had, on tevreden schuldeischers tevreden te stellen AMSTERDAM, 4 April. Ter veemarkt waren heden aangevoerd: 415 vette koeien, waarvan de prijzen wa ren: 1e kw. 74—80 ct.. 2e kw. 66—72 ct., 3e kw. 5064 ct. per Kg. slachts-ewicht; 96 melk- en kalfkoeien f 180—240 per stuk, 72 vette kalveren: 2e kw. 5864 et., 3e kw. 4S56 ct. per Kg. levend gewicht; 215 nuchtere kalveren f 5—9 per stuk, 57 scha pen f 2223 per stuk. 526 varkens: vleesch varkens, wegende van 90—110 K<*. 05—66 et., zware varkens 6465 et., vette varkens 6364 ct. per Kg. slachtgewicht. Aange voerd 3 wagons geslachte runderen uit De nemarken. Overzicht: Runderen behoorlij ke aanvoer, handel willig en prijshoudend. Vette kalveren ruime aanvoer, handel kalm, prijzen lager. Nuchtere kalveren rui me aanvoer, handel stug, prijzen vast. Schancn matige aanvoer, handel stug, nriishoudend. Varkens ruime aanvoer, han del kalm. priizen lager. ROTTERDAM. 4 April. Vlasmarkt. Aanvoer: 15 220 Kg. blauw, schoon 6372 ct.. 8900 Kg. Ho'iand^eh geel 6372 et., 2300 Kg. damvroot 5060 ct. per Kg. Markt gedrukt. Slechts matige koop lust bij terugloopende prijzen. Het gewone vlas wordt onder de 70 verkocht. Alleen beste soorten kunnen iets meer bedingen. Aanvoer gedeeltelijk onverkocht. BOTTERDAM. 4 April. Veemarkt. Aanvoer: totaal 1027 stuks, tw.: 568 vette runderen, 248 vette kalveren, 9 nuchtere kalveren, 350 schapen cn lam meren, 446 varkens. 6 hokken en geiten. Prijizen per Kg.: vette koeien 76-66—50- 54 ct., vette os^en 70-66—54-56 ct., vette kalveren 11510065-75 ct., varkens (le vend gewicht) 56—5554 ct. schapen 50 4540 ct. lammeren 605550 ct. Prijzen per stuk: schapen f 272420 lammeren f 211815. Overzicht: Vette koeien en ossen, aanvoer korter, handel zeer kalm, onveranderde prijken pr. koe 80. pr. os 74. Vette kalveren, aanvoer geliik vorige wpek, handel redelijk, prijshoudend, pr. 1.25. Schapen en lammeren, aanvoer korter, handel slecht, prijzen schapen iets lager, lammeren moeilijk te handhaven, zeer weinig schapen voor export gekocht. Zuig- 'ammeren aanvoer aanmerkelijk kleiner, handel tamelijk, prijzen iets hooger.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 10