De mechanische bokser
Het tragische einde van een
uitvinder
De „vaste" bakker en de
„losse" bloemenman
Eeo der „verhuizers" van
Nijenrode gepakt
Flesschen spiritus onder
het hooi
TIJDGEEST
Marktberichten
Welke détailhandelaars vallen
onder den term straathandel?
Het is interessant, in de dezer
dagen verschenen memorie van ant
woord aan de Eerste Kamer te le
zen, dat de minister van Economi
sche Zaken, ter toelichting van dit
voornemen, o.a. wijst op het gevaar
dat de uitvoering van de Vestigings
wet-Kleinbedrijf 1937 een ongekend
grooten toeloop naar den straat-
en markthandel zal doen ontstaan
van diegenen, die geen vergunning
tot het vestigen van een inrichting
kunnen verkrijgen.
Het onderscheid, dat de minister maakt
tusschen straat- en markthandel en détail-
handel in een „inrichting", is opvallend. De
vraag rijst, aldus de N.R. Crt., of een der
gelijke duidelijke scheiding in de levende
maatschappij wel bestaat. Eveneens komt
de vraag naar voren, wat men eigenlijk
onder straat- en markthandel heeft te ver
staan.
Wat is onder straathandel te
verstaan?
Indien men zich houdt aan de
beteekenis,. welke door het spraak
gebruik aan dit woord pleegt te wor
den gehecjit,. zou men het begrip
„straathandel" kunnen definieeren
als: ambulante of wel: trekkende dé-
tailhandel.
De beperking „ambulant" onderscheidt
den straathandel van den in den regel even
eens op straat plaats vindenden handel op
dag- of weekmarkten, welke eenerzijds met
den hier besproken handelsvorm belangrijke
punten van overeenkomst heeft, doch an
derzijds daarvan is te onderscheiden door
zijn strikt genomen „gezeten" karakter.
Een tegenstelling derhalve tusschen een
instituut, hetwelk de consumenten zoekt en
een, hetwelk, op een daartoe geschikte
plaats gevestigd, door dezen bezocht wordt
Bij nadere beschouwing blijkt, dat men bij
den straathandel te doen heeft met een
reeks verschijnselen, welke ieder aan de de
finitie: „trekkende détailhandel" voldoen,
doch onderling in karakter belangrijk ver
schillen.
Het is aardig, deze verschillende ver
schijnselen even na te gaan.
Het „thuisbezorgen."
Enkele vormen van straathandel zijn het
gevolg van de gewoonte, vele regelmatig in
de huishouding benoodigde artikelen te doen
thuisbezorgen. Groenten, fruit, vleesch, melk
brood e.d. laat de Nederlandsche huis
vrouw zich aan huis brengen. Dientengevol
ge is de dagcliiksche gang naar de markt
of naar den winkelier voor vele artikelen,
waarvoor men in andere landen wèl er op
uit gaat, bü ons ongebruikelijk.
Ds broodbezorger met zijn kar, alsmede
de groentonman vroeger met een bespan
nen wagen, thans veelal met een motor-car
rier zijn bekende figuren in het Neder
landsche straatleven: de fietsende slagers
jongen heeft zich zelfs een faam van alom
tegenwoordigheid weten te verwerven.
Verlengstuk
handel.
van den détail-
Strikt genomen evenwel, kunnen
de door hen vervulde functies niet
altijd als straathandel worden aan
gemerkt.
Indien bijvoorbeeld een huisvrouw regel
matig haar groenten betrekt van een zelf
den winkelier -- de volksmond spreekt dan
van „een vasten groentenboer" en vaak
in den betrokken winkel (dat wil dus zeg
gen ter plaatse) of wel telefonisch haar
inkoopen doet, dient de rondrijdende wa
gen veeleer te worden beschouwd als een
verlengstuk van een „gezeten" kleinhandel-
bedrijf, niet derhalve als straathandel.
De opmerking ligt voor de hand, dat dit
toch ook geldt voor den boven geïntroducecr-
den groentenman, bakker enz. Inderdaad
kan dit bij den consument bezorgen van
goederen zich afspelen op het niet steeds
nauwkeurig aan te geven grensgebied tus
schen „trekkenden" en „gezeten" detail
handel.
Géén service meer, maar straat
handel!
Naast de tot dusver besproken figuur staat
echter een andere: vele buisvrouwen betrek
ken eerste levensbehoeften, speciaal brood
melk, kaas e.d. van een détnillist, dien zij
slechts kennen van de dagelijksche ontmoe
ting aan de buisdeur, doch van wicn zij
vaak het winkeladres niet zouden kunnen
zeggen.
Van een service in den vorm van
thuisbezorgen, zoonis boven bespro
ken, is derhalve dan geen sprake
meer! Veeleer kan men zeggen, dat
de gezeten détailhandel hier is ge
worden tot zuiveren straathandel,
zij het ook, dat vaak, eventueel
voorloopig, ook een winkel door de
vrouw van den hozoreor. of anders
zins, wordt aangehouden.
Vaak is een winkel er trouwens nimmer
geweest, getuige o.a. het voorbeeld van den
ook in het moderne stadsbeeld nog beken
den eierboer, die gedurende bepaalde dagen
van de week zijn bedrijf in één of ander
dorpje aan de zorgen van derden overlaat
om zelf in de stad de „eieren van eigen
kippen" aan den man te brengen.
N07 een trekkendedétailhan
delaar.
Zooals echter de scheepvaart vaste lijnen
kent naast de wilde vaart, kent de huis
vrouw, behalve haar vasten „bloemenman
d.w.z. den leverancier, die baar op de zoo
juist beschreven wijze min nf meer regel
matig de bloemen van het seizoen komt aan
bieden, de verschijning van onbekende
grootheden, die eveneens bloemen en plan
ten trachten te verkoopen doch, in tegen
stelling met de eerste groep, zelfs niet stre
ven naar het privilege eens in de week
„te mogen bellen."
Vermomde bedelarij.
Van den op ongeregelde tijden
terugkeerenden, ambulanten dé
tailhandel is het één stap naar een
volgende categorie, welke men ge
voeglijk kan aanduiden als de als
détailhandel vermomde bedelarij.
Het is de rubriek, waar garen-en-band,
schrijfpapier, scheermesjes e.d. favoriet zijn,
het terrein, waarbij bet tot stand komen
der transacties kwaliteis- en prijsoverwe-
gingen plegen Ie wijken voor overwegingen
van liefdadigheid van de huisvrouw of
(niet zelden!) voor een overdonderend op
treden van den „détaillist."
Een ingewikkelde geschiedenis.
Tusschen alle hier besproken handelsvor
men bestaan overgangsvormen. De straat-
negotie benadert vaak ten zeerste den han
del op weekmarkten (men denke b.v. aan
den Znterdagavondscben bloemenventer op
zijn vaste standplaats!)
Het is ,al met al, een ingewikkelde ge
schiedenis met dien straathandel.
En de vraag rijst in hoeverre het moge
lijk is, in een wettelijke regeling dienaan
gaande rekening te houden met alle daar
bij betrokken belangen.
Zaterdagavond heeft een tweetal mannen
zich toegang verschaft tot een bovenverdie
ping van een huis in do Zaagmolenstraat te
Amsterdam.
Omwonenden hadden echter onraad ont
dekten toen de mannen het huis wilden
verlaten, werden zij achterna gezet onder
het geroep „houdt den dief". In de Marnix-
slraat kon één hunner worden gegrepen.
Hij werd overgebracht naar het bureau
Raampoort.
Hier bleek men bij verhoor te
doen te hebben met den negen-en-
dertig-jarigen van B., een van de be
rucht geworden „verhuizers" van
Nijenrode.
De man is op het bureau ingesloten. Naar
zijn medeplichtige, die wist te ontkomen,
wordt nog gezocht.
Overigens word in de woning in de Zaag
molenstraat slechts een geringe buit ge
maakt: een gouden beursje met wat klein
geld benevens een rijksdaalder.
Wist de landbouwer er niets
van af?
Op het terrein van den landbouwer T. C.
du B. te Brcskens werden in December 1933
twee wagons, beladen met tientallen liters
gesmokkelde spiritus gevonden.
Deze wagens, boerenkarren, behoorden
hem inderdaad toe, doch van de flesschen
spiritus, onder het hooi verstopt, zeide hij
niets af te weten.
Hij moest zich evenwel voor dit feit voor
de Middelburgsche rechtbank verantwoor
den, doch werd toen van rechtsvervolging
ontslagen. De gevonden spiritus werd na
tuurlijk verbeurd verklaard.
De officier van Justitie teekende van deze
beslissing hooger beroep aan. De Rijksad
vocaat achtte hem schuldig en vorderde
een geldboete van f 1.000.—, een vordering,
welke de procureur-generaal overnam.
Het Haagsche gerechtshof bevestigde gis
teren echter het Middelburgsche vonnis,
waarbij de landbouwer vrij uit was gegaan.
Remmen
Nieuw wereldrecord 100 meter
schoolslag heeren
Jack Kasley brengt het op 1 min. 8,6 sec.
Tijdens wedstrijden van de Detroit Athle-
tic Club verbeterde Jack Kasley het wereld
record over 100 meter schoolslag door dezen
afstand af te leggen in 1 min. 8.6 sce. Het
oude wereldrecord stond op naam van zijn
landgenoot John. Higgins met een tijd van
1 min. 10 sec., gevestigd op 4 Maart 1936 te
Newhaven.
Kasley is eveneens houder van de wereld
records schoolslag over 200 yards en 200 me
ter.
Schaken
Pirc wint het fouraooi te Lodz
Het internationaal Schaaktournooi te
Lodz is gewonnen door den Zuidslavischen
speler Pirc met llH punt. Tweede werd dr.
Tartakower (Polen) met 10 punten De der
de, 4e en 5e prijs werden gedeeld door Pc-
trov (Letland), Stahlberg (Zweden) en Elïs-
kases Oostenrijk).
De uitslagen luiden:
Twaalfde ronde:
Steiner-Sulik 10.
Frydman— Mrs. Stevenson-Menchik 1—0.
13e ronde:
TartakowerAppel 10.
Frydman—Regedzinski 1—0.
StahlbergMrs. StevensonMenchik 10
PetrovSulik 10.
De wereld is vol felle kracht,
Men zoekt zijn heil in meerder macht,
Bij alle dingen,
Door 'n luide rede of een woord,
Dat als een dreiging wordt gehoord,
En aan blijft dringenl
En haast bij ieder overleg
Wijst de bewapening den weg
Naar resultaten.
Wie hier en daar zijn eisch ontvouwt,
Weet, dat zijn kracht op tanks gebouwd,
Allicht zal baten!
Wat is thans afspraak of verdrag?
Een leger heeft alleen gezag
Bij vele rijken,
En wie de sterkste luchtvloot heeft,
Meent, dat hij voor een toekomst leeft.
Die groot zal blijken!
Men gaat met herbewaap'ning door,
En volgt alom 't fatale spoor,
Zoo vaak betredenl
De toekomst van een oorlogskamp?
D&t leerde ons de oorlogsramp,
Niet lang geleden!
En tóch, wie dit heeft meegemaakt,
En zelf door d' oorlog is geraakt,
In vroeger tijden,
Hij gaat thans wèèr denzelfden gang,
En zegt: Dit is al sedert lang
Niet te vermijden!
Het rad des tijds draait om en om,
Nu roffelt weer de oorlogs-trom
Geheim victorie.
Maar eeuw na eeuw draait wiss'lend mee,
Tot ook deez' tijd van wel en wee
Vergeten dobbert op de zee
Van de historie!!
KROES
April 1938. (Nadruk verboden.)
EEN MISKEND GENIE:
Dr. DIESEL.
Dezer dagen is het 80 jaar gele
den, dat de geniale schepper van de
Diesel-motor, dr. ir. Rudolf Diesel
als zoon van Duitsche ouders in
Parijs geboren werd. Na tal van
moeilijkheden overwonnen te heb
ben, ontwikkelde zijn leven zich in
opwaartsche lijn, totdat het 25 jaar
geleden zeer abrupt eindigde.
De dieselmotor is ook voor imenschcn, die
volkomen vreemd tegenover de techniek
staan, een begrip geworden. Voor den jon
gen ingenieur Diesel is het evenwel niet
gemakkelijk geweest, zijn uitvinding popu
lair te maken en eigenlijk beschouwde hij
zich zelf als een miskend genie. Geboren
IS Maart 1S58 te Parijs, als zoon van Duit-
sc.he ouders, genoot hij allereerst een Fran-
sche opleiding, die op lateren leeftijd voor
een Duitsche moest plaats maken. Hij be
zocht de Technische Hoogesohool te Mün>-
chen, welke hij in 1879, met het einddiploma
in zijn zak, verliet. Spoedig werd hij nu
assistent van Von Linde, die vermaard
heid verwierf door het vloeibaar maken
van lucht. Allerlei proefnemingen werden
door hem verricht, maar om zich geheel
aan de technische wetenschap te kunnen
wijden, liet Diesel ecnigen tijd zijn functie
als civiel ingenieur rusten, om zich geheel
aan de technische wetenschap te kunnen
wijden.
Eerste publicatie.
In 1883 publiceerde hij een boek „Theo
rie und Konstruktion eines rationellen
Warme-motors", dat buitengewoon veel
opzien baarde en heel wat tongen en pen
nen in technisch-wetcnschappelijk. kringen
in beweging bracht. Intusschien werkte Die
sel rustig verder aan zijn levenswerk, de
thans ook in Nederland zoo zeer bekende
en beroemde Dieselverbrandingsmotor door
middel van samengeperste lucht. In Febr.
1892 vroeg hij patent aan en een jaar later
een aanvulling, waarmee de grondslag ge
legd was voor de naar hem genoemtde mo
tor. Intusschen had men nog niet veel
vertrouwen in zijn plannen en het kostte
hem groote moeite, iemand te vinden, die
hem bij zijn onderzoekingen zoowel finan
cieel als ook wetenschappelijk behulpzaam
wilde zijn.
De eerste uitvinding.
Tenslotte verklaarde de machinefabriek
te Augsburg, in samenwerking met Krupp
te Essen, zich bereid, voor den jongen
ingenieur een laboratorium in te richten,
waar hij zijn onderzoekingen zou kunnen
Voortzetten.
Na eenige jaren van ingespannen
arbeid kwam hier in 1897 dè eerste
bruikbare Diesel-motor tot stand,
die een capaciteit van 20 P.K. be
vatte. Deze eerste uitvinding is
thans te bewonderen in het groote
Duitsche Museum te München,
waar zij opgesteld staat.
Voor een groote bijeenkomst van Duit
sche ingenieurs in 1897 werd de Diesel
motor voor de eerste maal vertoond, wan
neer hij in werking was en de uitvinding
oogstte groot succes. Het werd nu Diesel's
vurigste wensc.h, zijn motor in de toekomst
van groot nut voor de techniek te mogen
zien en we kunnen gerust zeggen, dat deze
wensch geheel en al in vervulling gegaan
is. De Diesel-motoren zijn in den tegen-
woordigen tijd van groote waarde, want
zij brachten op technische terrein der spoor
wegen ingrijpende veranderingen.
Strijd.
Intusschen. heeft het langen tiid voor Die
sel geduurd, eer het zoover gekomen is,
want na zijn eerste succes volgden nog ia-
rer van harden strijd. Omstreeks 1895
schreef de jonge ingenieur aan zijn moe
der: „Twaalf jaar lang heb ik met de
KORT VERHAAL
Door N. S.
Elias was een slungelachtig jongmensch,
wiens leven door weinig emoties beroerd
was geworden, tot hij Jaquelicntje leerde
kennen. Zijn zelfvertrouwen had een gevoe-
ligen knak gekregen, toen hij bij haar va
der om haar hand had gevraagd en met de
boodschap, dat zijn salaris ongeveer 300 pro
cent omhoog moest, even later weer op
straat liep.
Dus ging Elias zinnen op middelen om
geld te verdienen. En op een goeden avond
kwam het idee.
't Was zoo gegaan.
Ilij was met een vriend naar de bioscoop
geweosf. Ze hadden pr een spannende de
tectivefilm gezien. Voor z'n huis was de
lantaarn knnot zoodat bij het sleutelgat
haast n'et vinden kon. Terwijl hij daar zon
in het donker stond te morrelen, had hij
ineens eed acht:
Stel je eens voor. dat er achter dien ge
sloten deur een kerel staat, die me neer
slaat als ik binnenkom! Voorzichtig was bi?
naar binnen gestapt. Achter de deur had
hii toch eventjes moeten lachen om zich
zelf: toen ineens schoot het idee door z'n
hoofd. T-Tij was naar z'n kamer gerend en
bad er lang zitten peinzen en teekenen.
Daarna bracht hij er nog heel wat avonden
mee zoek, tot zijn idee verwezenlijkt was.
De wereld zou er van staan te kijken
Zijn uitvinding maakte knippen en nacht
sloten overbodig. Eenvoudig een „mechani
^-be bokser" achter de dnur of het raam
Werd een van deze twee dan vnn buitenaf
geopend, dan schoot met alle kracht een
veer uit, aan welks uiteinde een stevig op
gevulde bokshandschoen was bevestigd. Het
was maar een eenvoudig instrumentje, maar
het idee hè?
Wie voor den drommel kan daar nu
zijn, baste de heer Slotemaker, directeur
der fabriek voor alarmsignalen, toen de
bel overging. Zijn dochter Jaquelientje was
al bij de deur.
Hoe durf je, stamelde ze, toen ze Elias
op de stoep zag staan.
Ik kom als rijk man om je hand, ant
woordde deze vroolijk. Dien me maar aan.
Ik durf haast piet. fluisterde Jaque
lientje. maar toen deed Elias iets, wat haar
allen moed teruggaf. Naar de huiskamer
loopend riep ze luid:
Pa, iemand voor U, Ik heb hem maar
in de studeerkamer gelaten.
Haar vader stond zuchtend op en
zich naar zijn bezoeker, maar toen hij in
dezen Elias herkende, kreeg zijn gelaat een
angstaanjagende uitdrukking.
Ik, eh, stotterde Elias, kom niet met
leege handen en opeens moed vatend raffel
de hii achter elkaar zijn betoog af. Onder
wijl trachtte hii den heer Slotemaker zijn
tekeningen in de hand te duwen, wat hem
echte niet mocht gelukken Integendeel, de
ze boson er uit te zien of bij tot explosie
zou overgaan. dus achtte Elias het beter
den aftocht te blazen. De voetstappen van
den vertoornden vader klonken onrustba
rend dicht achter hem.
Eenige dagen na het gebeurde liep Elias
on een avond in troosteiooze stemming het
Casino binnen en bestelde een glas bier. De
omgeving paste allerminst bii zijn stemming
want de gelegenheid, waar hij zich bevond,
was wel een buitengewoon vroolijke. Afwe
zig keek hii naar het gedoe om zich heen en
zijn oog viel on een zeer luidruchtige tafel,
waar eenige levenslustige oude heeren de
boel op stelten zetten. Eén oolijkerd kwam
juist met moeite overeind om een liedje
aan te heffen.
Opeens schokte Elias overeind en staar-
oogde naar den zanger. Toen wenkte hii
den kelner en rekende in droomtoestand
af, waarna hij omzichtig verdween. In den
vroolijken heer had hij den zoo zeer be
geerden schoonvader herkend.
Nu brak een korte, spannende tijd aan,
vol samenzwering en spionnage der gelie
ven en er werd een gruwelijk plan ge
smeed.
Betty, zei de heer Slotemaker op een
avond tot zijn vrouw, ik moet naar de ver
gadering van aandeelhouders.
Wat heb je het tegenwoordig toch druk
man, zei zijn vrouw.
Ja, ja, die zaken, die zaken, mompelde
mijnheer, terwijl hij haastig den aftocht
blies.
Toen hij eenige uren later de straat weer
inwandelde, was hij in een brillante stem
ming. Het openen van de deur ging niet
zoo vlot, maar het kwam toch zoover. Lang
zaam week de deur. Mijnheer Slotemaker
deed een stap naar binnen, maar op het
zelfde oogenblik kreeg hij zulk een gewel
digen kaakslag, dat hii mot een smak in
zittende houding on den. grond terecht
kwam. De slag had hol in het stille, huis ge
klonken en twee vrouwen in nachtgewaad
verschenen dan ook onmiddellijk op de
gang. Eén van hen was kennelijk uit haar
slaap opgeschrikt. De andere bad bij een
nauwlettend opmerker beslist argwaan ge
wekt.
De beer Slotemaker was overeind gekrab
beld en staarde ontnuchterd en verslagen
naar den Meehanischen Bokser, die nog
zachtjes natrilde.
Wat is er toch gebeurd? riep mevrouw
zenuwachtig.
Er gaat wat gebeuren, zei mijnheer
langzaam, terwijl hij zijn kin wreef, n.1. da1
die duivelsche jongen morgen maar eens
moet komen eten. Hij heeft het gewonnen!
grootste zelfopoffering een bloem gekweekt;
eerst nu kan ik haar plukken en van haar
geur genieten". Dit laatste zou nog lang
duren-..
Onbegrepen.
Zijn tijdgenooten begrepen Diesel's be
doelingen niet goed en eerst na zijn sa
menwerking met Krupp begreep men, welk
een genie hij was. De Diesel-motor had
een nuttig verbruik van 34 een stoom
machine van 15 en een gasmotor van
23 Reeds voor 1897 had Ivar Kinudsen,
de toenmalige directeur van de fabrieken
van Burmeister en Wain in Denemarken,
die zelf een buitengewoon bekwaam ma
chine-constructeur was, onderhandelingen
met Diesel gevoerd. Uiterst moeilijke onder
handelingen, aangezien Diesel in dien tijd
al zeer moeilijk in den omgang was en
zelfs wel een zonderling genoemd werd.
Eindelijk werd dan toch op 28 Jan. 1898
het definitieve contract tusschen Knudaen
en Diesel geteekend en van dien dag af
dateert de bloei van de Kopcnhaagsc.be fa
briek, daar van te voren bepaald was, dat
alle verbeteringen en nieuwe uitvindingen
het eigendom van de Deensche fabriek
zoudien worden.
De uitvinder twijfelt.
Merkwaardig was. dat Diesel zelf
nog al sceptisch tegenover zijn uit
vinding stond cn van meeining
was, dat Dieselmotoren niet in
schepen gebruikt konden worden.
Ook met zijn gezondheid ging het
zeer slecht.
Nadat de menscben vertrouwen in zijn
uitvindingen gekregen hadden was zijn
kracht uitgeput. Zoo schreef hij aan den
directeur der fabriek in Kopenhagen/:'
„Sinds de menschen mijn uitvinding' be
grepen hebben, gaat mijn gezondheid steeds
meer achteruit. Ik heb steeds zooveel te
genstand ondervonden, dat mijn zenuwen
totaal uitgeput zijn. Vaak is mijn lust tot
werken uitgeput en toch moet ik voort, om
te bewijzen, dat ilc gelijk heb".
Een gebroken man...
De Deensche fabriek overwon alle moei
lijkheden en in 1912 werd het eerste schip
met een Diesel-motor uitgerust. Het werd
een succes, maar Diesel bemerkte er niets
van. Hij was toen al een gebroken man en
kon niet eens meer aan de feestelijkheden
deelnemen, die er te zijner eere gegeven
werden, En op 1 October 1913 werd de ge-
heele wereld door een ontstellend bericht
opgeschrikt: Diesel was spoorloos verdwe
nen! In den avond van 29 op 30 Septem
ber was de ingenieur aan boord van het
schip „Dresden" gegaan te Antwerpen,
dat hem naar Engeland zou brengen. Toen
het schip te Harwich aankwam, was Dr.
Diesel spoorloos verdwenen. Men stond
voor een raadsel. De boordranden van het
schip waren zoo hoog, dat een ongeluk
uitgeschakeld moest worden. Ook van
moord kon geen sprake zijn. Wie zou de
zen genialen man van het leven hebben
willen --noven?
Tenslotte werd het raadsel opge
lost, toen eenige schippers zijn lijk
vonden. Aan de papieren en klee-
ren kon de zoon zijn vader her
kennen. Men vermoedt, dat dr.
Diesel uit zwaarmoedigheid een
einde aan zijn leven gemaakt
heeft, temeer, daar achteraf bleek,
dat zijn financiën er lang niet
schitterend voorstonden en zijn
Engelsche reis ten doel had, on
tevreden schuldeischers tevreden te
stellen
AMSTERDAM, 4 April.
Ter veemarkt waren heden aangevoerd:
415 vette koeien, waarvan de prijzen wa
ren: 1e kw. 74—80 ct.. 2e kw. 66—72 ct., 3e
kw. 5064 ct. per Kg. slachts-ewicht; 96
melk- en kalfkoeien f 180—240 per stuk,
72 vette kalveren: 2e kw. 5864 et., 3e kw.
4S56 ct. per Kg. levend gewicht; 215
nuchtere kalveren f 5—9 per stuk, 57 scha
pen f 2223 per stuk. 526 varkens: vleesch
varkens, wegende van 90—110 K<*. 05—66
et., zware varkens 6465 et., vette varkens
6364 ct. per Kg. slachtgewicht. Aange
voerd 3 wagons geslachte runderen uit De
nemarken. Overzicht: Runderen behoorlij
ke aanvoer, handel willig en prijshoudend.
Vette kalveren ruime aanvoer, handel
kalm, prijzen lager. Nuchtere kalveren rui
me aanvoer, handel stug, prijzen vast.
Schancn matige aanvoer, handel stug,
nriishoudend. Varkens ruime aanvoer, han
del kalm. priizen lager.
ROTTERDAM. 4 April.
Vlasmarkt. Aanvoer: 15 220 Kg. blauw,
schoon 6372 ct.. 8900 Kg. Ho'iand^eh geel
6372 et., 2300 Kg. damvroot 5060 ct. per
Kg. Markt gedrukt. Slechts matige koop
lust bij terugloopende prijzen. Het gewone
vlas wordt onder de 70 verkocht. Alleen
beste soorten kunnen iets meer bedingen.
Aanvoer gedeeltelijk onverkocht.
BOTTERDAM. 4 April.
Veemarkt. Aanvoer: totaal 1027 stuks,
tw.: 568 vette runderen, 248 vette kalveren,
9 nuchtere kalveren, 350 schapen cn lam
meren, 446 varkens. 6 hokken en geiten.
Prijizen per Kg.: vette koeien 76-66—50-
54 ct., vette os^en 70-66—54-56 ct., vette
kalveren 11510065-75 ct., varkens (le
vend gewicht) 56—5554 ct. schapen 50
4540 ct. lammeren 605550 ct. Prijzen
per stuk: schapen f 272420 lammeren
f 211815. Overzicht: Vette koeien en
ossen, aanvoer korter, handel zeer kalm,
onveranderde prijken pr. koe 80. pr. os 74.
Vette kalveren, aanvoer geliik vorige wpek,
handel redelijk, prijshoudend, pr. 1.25.
Schapen en lammeren, aanvoer korter,
handel slecht, prijzen schapen iets lager,
lammeren moeilijk te handhaven, zeer
weinig schapen voor export gekocht. Zuig-
'ammeren aanvoer aanmerkelijk kleiner,
handel tamelijk, prijzen iets hooger.