Aanbesteding Koop en verkoop Woon-en Winkelhuis De beruchte lintbebouwing Abnormaal of misdadig? MARGARETHA BLAAUBOERKooijman, 8 C. KEETMAN g 8 I. KEETMAN van Dijk 8 F. MULLER B. MULLER-Vis BRUG het maken van een brug van gewapend be ton. Schager Roosjes Ondertrouwkaarten Drukkerij Trapman N.V. Gevoelige nederlaag van het Indische elftal Heden overleed onze lieve Vrouw, Moeder, Behuwd- en Grootmoe der, in den ouderdom van ruim G1 jaar. Uit aller naam, D. BLAAUBOER Jz. Meeldijk, Barsingcrhorn, 25 April 1938. De begrafenis zal ilaats hebben a.s. Don derdag 28 April, nam. 2 uur, te Barsingcr horn. CXDOÖlXJQOöOOiOOiO K Den 2cn Mei a.s. ho- g 8 pen onze geliefde Ou- n ders, g 8 hun 25-jarige Echtvcr- r ceniging te herdenken, r Ilun dankbare Kinderen, Behuwd- en Kleinkinderen. Woud meer, Dirkshorn, April 1938. cööoöoöoöoöocjo OOOOGOOOCXJCXDCX) 8 Op den 26 April 1938 8 r hopen onze geliefde z •X Kinderen, X en hun 25-jarige Echtver- ecniging te herdenken. Hun liefhebbende Ouders A. C. MULLER. J. MULLER—Korver. Hoorn April 1938. ÖOCX3ÖOGOOiOO(OC»0 IN PLAATS VAN KAARTEN. Verloó f d: PAULUS NOPPERT en ANNIE VAN EETEN. Oudcsluis, 24 April 1938. Schagerbrug, IN PLAATS VAN KAARTEN. Cornelia Neeltje, Dochter van A. T. BRUIN en A. C. PAARDEKOOPER. De Wetstraat 11, Den Helder, 23 April 1938. Met deze betuigen wij onzen hartelijken dank voor de vele blijken van belangstelling, on dervonden bij de geboorte van ens Dochtertje. A. BAKKER. A. BAKKER—Smit Wieringerwaard, April 1938. Dijkgraaf en Heemraden van den Anna Paulownapolder zijn voornemens om op 14 Mei a.s. des voormiddf^gs te 10 uur, in het Polderhuis bij inschrijving aan te besteden: over de Zandvaart vóór den Koningsweg. Bestekken en teekeningen ad. f3.per stel verkrijgbaar bij den Opzichter van dien pol der te Anna Paulowna, bij wien ook nadere inlichtingen zijn te bekomen. Heeren Middenstanders! Al vorens men een zaak wenscht te koopen of te verkoopen, wendt U dan tot het van ouds bekende Woning- en Zakenbarean van A. SLEUTEL Jz., Beëedigd Makelaar te SCHA6EN. TEL. 72. ZOOVELEN hebben het duidelijke verschil gezien tusschen de allemaiis- confectie en onze eigenge maakte Jongcheeren Costuums en Kinderpakjes met Plus fours, korte of lange broek. Geen massa-kleuren. doch unieke stoffen, exclusieve des sins en aparte modellen. De groote sorteering, welke wij U toonen is zonder weerga hier ter stede. Onze prijzen zijn 30 lager dan elders. OTTO VAN OS HOORN ALKMAAR, GROOTE NOORD LAAT Tel. 414. Tel. 2867. ZOMERKNECHT gevraagd, a. d. Zuivelfabriek „De 'Eendracht" Slolpcrvlót- brug. Gevraagd, voor direct. EEN SCHIPPERSKNECHT, pl.m. achttien jaar. C. J, BUTTER, Lutjewinkel. Gevraagd: EEN JONGEN van 14—16 jaar, voor licht werk, bij Filma K. PAARL- BERG, Oudesluis. Direct gevraagd: Een HULP 1. d. HUISHOUDING, om een bejaarde zieke vrouw op te passen. A. KATER, Laag- zijde B 62, Schagen. Voor direct gevraagd een NET MEISJE, voor de huishouding, door HAAN, HENDRIK. Aanmelden bij K. HAAN, Groetpolder, Win kel. Voor direct een SCHILDERSKNECHT gevraagd, bij K. DEKKER, Oudkarspcl. Te koop: EEN TANDEM, „Turner", z.g.a.n., ook genegen te ruilen voor bel. vrij motor. C. D. JOON, Kolhorn. Te koop: Een zoo goed als nieuwe AM. GRENEN BALK, zw. 29 X 29 c.M., lang 14 meter bij P. REM PT, Opzichter, Kol horn. Te koop: 6 LEGGENDE KIPPEN en een Kinderstoel, bij KI. OOST, Rijksweg 114, Koegras. Te huur: Flink op goeden stand, in de Molen straat C 26. Te bevragen bij N. SNAAS, Molenstraat C 29, Schagen, Te koop: Ongeveer 4500 Poepewitte en 4000 Herfstwitte Koolplanten. bij K. SCHUIT, Noordeinde 211, Oudkarspcl. Te koop: Ongeveer 40 zak AARDAPPELS, Noordelingen, puikbest. J. D. KEPPEL, Koningsweg 8, Bree- zand, N.H. Te koop: Een jonge drachtige KOE (herfstkalver) vrij van t.b.c., bij GEBRS. RAVEN, Stoomwcg 39, Breezand. Te koop: Een ZEUG met negen Biggen, bij J. SILVKR, Lutjewinkel. Te koop, bij F. A. F. GRO- NEMAN, Wieringerwaard, EENLGE STIEREN, waarppder een aangehoudene^ Opbrengst M. in 280 .d. 250 Kg. vet. Te koop: Een partij GELE STALSCHELPEN bij A. IIOOIJ, Braakpolder, Lutjcwinkch in keurige uitvoering tegen billijke prijzen. Wij schrijven desgewenscht de adressen voor U en zorgen voor verzending! SCHAGEN. VRIJHEID VAN BEBOUWING BE ROKKENT DE GEMEENSCHAP ON HERSTELBARE SCHADE! WAAROM UITBREIDINGSPLANNEN? WIERINGERMEER GEEN TWEEDE HAARLEMMERMEERPOLDER. Door Ir. F. J. GOUWETOR, b.i. Assen. In de laatste jaren begint gelukkig het inzicht, dat het bezit van een plan van uitbreiding voor iedere ge meente noodig is, gemeengoed te worden, tenminste onder de hooge autoriteiten. Een groot deel van het publiek heeft er echter in het ge heel geen begrip van, waarom uit breidingsplannen noodig zijn en wel ke belangen zij pogen te beschermen. Wat wordt er onder „uitbreidingsplan" ver staan? Het besie luisteren we bier naar de Woningwet 1901, die in art. 36 zegt, dat de Raad voor ten hoogste tien jaar een plan vaststelt, waarbij de bestemming van den in dat plan begrepen grond in hoofdzaak of in onderdeelen wordt aangewezen. Het noodzakelijk worden van uitbreidings plannen ook voor het platteland is, historisch gezien, een volkomen natuurlijk verschijn sel. De steden zijn bijna steeds, al sinds de oudheid gebouwd, volgens een vooraf be paald plan. De stcdebouwkundige kan u daarvan op de gcheelo wereld, dus ook in ons land, tal van fraaie voorbeelden noe men. (Amsterdam, Middelburg, Elburg). Het. spreekt trouwens ook vanzelf: het bouwen in een ommuurde vesting (en dat waren vroeger alle steden) kon niet zonder uit breidingsplan plaats vinden en uitleg, d.w.z. liet maken van nieuwe vestingwerken, even min. In de dorpen werd een natuurlijke groei in de hand gewerkt door den eerbied voor traditie en de beperkte behoefte (o.a. ook door den geringen bevolkingsaanwas ten ge volge van slechte hygiënische toestanden). En buiten de steden of dorpen bestond geen verlangen tot vestiging. Daar was het in den regel te onveilig en de gebrekkige verkeers middelen zorgden er wel voor, dat men in de buurt van zijn mcdcmonsch bleef. Sinds de sterke toeneming van bevol king en verkeer, die uit de tweede helft van de vorige eeuw dateert, zijn ook op het land geheel andere toe standen ontstaan. Reeds lang ziet men hoe in streken, die speciaal voor vestiging gezocht zijn, de onbebouwde ruimte door grondverspilling en ordeloos voort- bouwen langs de verkeerswegen in een onheilspellend snel tempo aan het verdwijnen is. Wie den bijna 80 k.m. langen weg van Alkmaar over Haarlem naar Den Haag rijdt, komt praktisch gesproken niet uit dc dor pen in het open landschap. Dergelijke wegen zijn er steeds meer aan te wijzen. Dit is de beruchte lintbebouwing. Helaas is de oovatting nog steeds geen ge meengoed geworden, dat. door deze vrijheid van bebouwing onherstelbare schade aan dc gemeenschap wordt toegebracht! Dorpsschoon bedreigd. Laten toch vooral de bestuurders ten plat- telande tot het inzicht komen, dat het voor een" gezonde ontwikkeling van onze volksge meenschap van het hoogs'.e belang is, dat het „landelijk" karakter van het platteland bewaard blijft. Teveel meent men nog, dat een uitbreidingsplan een soort luxe is voor het gemiddelde dorp, maar één huis op een ongeschikte plaats gebouwd kan vaak een geheel dorpsgezicht bederven. Vaak voelen grondeigenaren zich gedu peerd, wanneer een uitbreidingsplan het hun onmogelijk maakt hun betrekkelijk waardc- loozen grond aan nieuw te maken buiten wegen als bouwterrein te verkoopen. Zij kunnen echter niet volhouden, dat dit onbil lijk zou zijn, want vóór die nieuwe weg ei was, had die grond geen andere waarde dan die van cultuur- of woesten grond. Eige naren van grond langs een nieuwen weg, die. niet bebouwd mag worden, kunnen dus nooit gedupeerd zijn wegens waardevermin dering. Voor gemeenten, waarin cultuur grond hetzij door landaanwinning, hetzij door ontginning, nieuw ge vormd wordt, is de aanwezigheid van een uitbreidingsplan een absolute noodzakelijkheid. Gelukkig heeft men dit bij de inpoldering van dc Zuiderzee bijtijds ingezien, zoodat de meest bevoegde autoriteiten van ons land on dit gebied zijn ingescha keld om te voorkomen, dat er een tweede Haarlcmmermccrpolder zou ontstaan. Helaas is dit bij de ontginning in Drente niet geschied, waardoor daar nieuwe land schappen ontstaan ziin, die wel heel veel af vallen bij het oude „Drcntsche Landschap". Niet slechts een zaak voor na tuurliefhebbers! Hoeveel had men hier niet kunnen berei ken met het sparen van enkele kleine stuk jes van de vroegere wildernis! Men moet vooral niet mccnon, dat regeling der bebou wing een belang is, dat uitsluitend de min naars van natuurschoon aangaat. Met lint bebouwing en in het, algemeen met stelsel matige bebouwing schaadt men vier belan gen: 1. Het. algemeen vorkeer. 2. Dc eigen belangen der bewoners. 3. Den economischcn aanleg der openbare voorzieningen. 4. Het landschapsschoon. Wanneer wc dezen vier zaken onder het oog zien, dan treft bij no. 1 de intense be lemmering van het doorgaand verkeer met de daaraan verbonden gevaren. Ik noemde al den weg Alkmaar—Haarlem—Den Haag. Maar ook in het betrekkelijk dun bevolkte Drente kan men waarnemen, hoe b.v. van den weg van Vries naar Zuidlaren, 8 k.m. lang, nog slechts 2 k.m. onbebouwd is geblc- \en, om niet te spreken van het 15 k.m. lange „lintdorp" Smilde. Het verschijnsel van de inbezitneming dooi de bebouwing van nieuwe weggedeelten zag men op veel grooler schaal voor luttele jaren langs den rijksweg AmsterdamAmersfoort, waardoor het nut van deze kostbare om leggingen in de waagschaal werd gesteld. Grootestads-afstanden in de dor pen. Als tweede punt noemde ik het ongemak voor de bewoners. Het is toch évident, dat zulk 'n verspreide bebouwing langs enkele wegen onnoodig groote afstanden moet ge ven van huis naar het dorps- of stadscen trum, met gemeentehuis, kerk, scholen, post kantoor winkels, enz. De dorpsbewoners krij gen op die manier grootestads-afstanden af te leggen voor elke boodschap, zonder dat daar de gemakken van de stad als goede schoone straten, goede verlichting en gemak kelijke openbare verkeersmiddelen bij te hulp komen. Hiermee samen gaat wat ik als derde nadeel noemde: de groote uitgaven voor de gemeenschap aan leidingen voor electricitcit, gas, water en riolecring. Tenslotte komt de onherstelbare schade aan het natuurschoon, die vooral plaats heeft in de diluviale streken, die dicht bij de groo te centra liggen. En ook hier is een zuiver sociaal belang in het spel. Het is reeds lang een bewezen feit, dat groote gebieden onge rept natuurschoon een noodzakelijkheid zijn voor ontspanning van geest en lichaam dei- bevolking. Hoe het euvel te bestrijden. Welke middelen staan ons nu ten dienste in den strijd tegen stelselmatige bebouwing? Twee wetten en een Koninklijk Besluit helpen ons in dezen strijd: 1. De Woningwet van 1901. 2. De verkeerswet tegen lintbebouwing. 3. Het Woningbesluit. Zooals reeds gezegd omschrijft de Woning wet het begrip uitbreidingsplan. Verder wor den regels gegeven voor de wijzen van goed keuring (door Ged. Staten) en van openbaar making benevens voor de regeling van het beroep op hoogerc instanties. Ook door het ma ken van bebouwingsvoorschriften (die a.h.w. détails geven op het uitbreidingsplan) is er in voorzien. In 1931 is ook de regeling van „streekplannen" in de wet opgenomen (artt. 4550). Onder streekplan verstaat men een stedebouwkundigc voorziening in den rui ru sten zin des woords, voor een streek waar vele gemeenten in elkaar grijpende belangen hebben. In het hijzonder houdt de streekplan- voorziening zich bezig met streken, die zich in sterke mate op eenig gebied ontwikkelen of veranderen, b.v. in ons land: Het Gooi, Kennemerland, Het Westland, IJsselmondc, Oost-Utrecht, Zuid-Limburg, de Veluwezoom, de omgeving van de stad Groningen met den „kop" van Drente, enz. Voor verschillende dezer landstre ken zijn streekplannen in voorberei ding. Onderwerpen die bij het maken van een streekplan de aandacht vra gen, zijn: het vast leggen van woon- en industiegebieden, vaststelling van groote hoofdverkeerswegen, ka nalen, havencomplexen, spoorbanen, decentralisatie van de groote steden door aanleg van tuindorpen en liet beschermen en uitsparen van groene strooken, bosch, duin-, heide- en wa tercomplexen voor de recreatie der stadsbevolking. op verzoek van een bepaalde gemeente kunnen Ged. Staten aan aangrenzende ge" meenten ook de verplichting opleggen aan het streekplan mede te werken. Een schuchtere poging. Het Woningbesluit bevat in par. 4 zeer uit voerige voorschriften over inrichting van ontwerpen voor uitbreidingsplannen, terwijl par. 5 voobereiding cn inrichting van streek plannen regelt. Tenslotte bezitten we sinds 31 Mei 1937 in de Verkeerswet tegen lintbebouwing een eer ste schuchtere poging om het kwaad der lintbebouwing te beteugelen. Dit wetje regelt echter uitsluitend de bebouwing langs de Rijkwegen en dan nog alleen maar in dien zin, dat „uitwegen" op den Rijksweg ver boden is. In den allerlaatsten tijd gaat men ook be hoefte voelen aan een „nationaal plan", waarop vooral met de toenemende behoef ten der nijverheid (die langzamerhand ge heel ons jaarlijksche bevolkingsoverschot moet opnemen), tegenover de belangen der recreatie rekening gehouden zou moeten worden. Wanneer ik een conclusie aan deze be schouwing zou moeten toevoegen, dan zou het moeten zijn. dat we den goeden kant uitgaan, dat er allerwcge belangstelling voor deze onderwerpen begint te komen, maai' tevens dat vooral ten plattelande het besef nog ver van algcme.en is, dat een goede en tijdige regeling der bebouwing een be lang van de éérste orde is voor de toekomst van onze volksgemeenschap. In de woonschuit van G. werd het var-" ken geslacht en het vleesch opgeborgen. In den nacht van 23 op 24 April waï Rhoon als operatie-terrein gekozen en uit een timmerwerkplaats werd een groot aan tel werktuigen gestolen. Op dat tijdstip woonde van D. nog niet bij G., doch vol gens van D.'s verklaringen zouden ze den laatsten diefstal ook samen hebben ge pleegd. De buitgemaakte gereedschappen werden naar G.'s woonschuit gebracht. Alcohol lekte. Op 5 November toog het tweetal naar het riool-gemaal te Rotterdam waar een eleetro motor, vetpotten en een aantal metalen- voorwernen werden gestolen en ten slotte op 20 November ploegden ze een inbraak in een leegstaand café op den IJsseldiik, waar ze alles, wat ze van hun gading vonden, meenamen. Een aantal flesschen alcohol vormde het grootste deel van den buit. Voor al deze feiten had de Rntterdam- scho rechtbank van D. veroordeeld tot tvvo© jaar gevangenisstraf met aftrek van de nreventieve hechtenis. Van D. vond deze straf wel erg zwaar cn kwam in hoorrer beroep bij bet Haagsebe gerechtshof. Hij be kende de feiten volmondig, doch bleek reeds eerder gestraft te zijn en wel door den kin derrechter, die hem een tuchthuisstraf van ecnige maanden had opgelegd. Bovendien heeft verdachte onlangs weer voor de Rotterdamsche recht bank terecht gestaan wegens brand stichting. De officier van Justitie eischte toen een gevangenisstraf van zes jaar tegen hem. De rechtbank heeft die zaak evenwel aangehouden om te onderzoeken in hoeverre ver dachte toerekeningsvatbaar is. In verhand daarmee heeft het gerechts hof ook de thans behandelde strafzaak voor onbcpaalden tijd geschorst. Een zwart geweien. Straffen van twee en zes jaar tegen jon geman gecischt. De 23-jarige landarbeider W. van D. uit Rotterdam heeft zich ondanks zijn jeugdi gen leeftijd, aan heel wat strafbare feiten schuldig gemaakt. Op 5 October van het vorig jaar pleegde hij tezamen met zekeren G., in wiens woon schuit hij woonde, een inbraak in de werk plaats van de Ilollandsche Beton Maatschap pij te Rotterdam, waarhij een groot aantal Iimmer-gereedschappen werden buitgemaakt Op 19,Novomber daarna ging het tweetal weer op roof uit. Op een weiland te Pernis stalen zij een A-arken, nadat zij het, door hot met een hamer op de kop te slaan en vervolgens met de kop in de sloot te duwen, gedood hadden. Vaet&ai Officials niettemin hoopvol ge stemd. Te Batavia heeft het Ned.-Indische elftal Zondag zijn laatsten wedstrijd gespeeld. Met weinig succes even wel, want de tegenstander, liet Ba- taviasche Bondselftal was aanmerke lijk sterker en won verdiend met 4—1. De heer van Bommel, de leider van het Indische team, meende volgens Aneta, dat de nederlaag ten deele kon worden toege schreven aan een psychologische oorzaak, aldus de N.R.Ct. De jongens zijn n.1. door het steeds meer naderend vertrek ietwat ,\;an streek. De tocht is voor hen immers ecu buitengewoon evenement. De heer van.' B. dacht dan ook, dat 't elftal in Eurona heel wat beier spel te zien zou geven. Zijn definitievcn indruk kon hij echter eerst geven als in Medan den laatsten oefenwed strijd zal worden gespeeld, wanneer de jon gens dan reeds eenige dagen bij elkander aan boord zijn geweest en aan elkander ge wend zijn geraakt. Ook de voorzitter van de Ned.-Indische; voet hal-unie, de heer J. Ilocn, was geens zins pessimistisch gestemd. Ook hij lieehlte zeer groote waarde aan den wedstrijd te Medan, daar dan alle handen met Java ver broken zullen zijn cn de spelers ecnige rust hebben gehad na het vele reizen en trekken der laatste maanden. ROTTERDAM, 25 April. Veemarkt Aanvoer: totaal 1957 stuks, t.w.: 719 vette runderen, 261 vette kalveren, 8 nuchtere kalveren, 313 schapen en lamme ren, 856 varkens. Prijzen per Kg.: Vette koeien, le kw. 76 ct., 2e kw. 68 et., 3e kw. 5256 ct., vette ossen 706654-58 ct., vette kalveren 1109560-70 ct., varkens (levend gewicht) 104—93—40 ct., schapen 50—45—40 ct. Prijzen per stuk: scliar/m f 28—24—18, zuiglammeren r 15—13—9. Aanvoer: vette koeien en o$scn, aanvoer ruimer, handel lui, prijzen Te en 2e kwal. goed te hand haven, 3e kwal. iets stijver, pr. koe 80, pr. os 74. Vette kalveren, aanvoer iets korter, handel matig, prijzen als vorige week: Dinsdag, pr. 1.20. Schapen en lammeren, aanvoer iels kleiner, handel traag, prijzen: vooral niet hooger. Varkens, aanvoer groo- ter, handel kalm, prijzen niet geheel 1e handhaven. Zuiglammeren, aanvoer gering, handel redelijk, prijzen iets hooger. AMSTERDAM. 25 April 1938. Veemarkt. 504 vette koeiep, 1e kw. 74 —80 et., 2e kw. 66—72 ct., 3e kw. 50—64 ct., per Kg. slachtgewicht; 82 melk- en kalf- koeien f 180240 per stuk, 78 vette kalve ren: 2e kw. 52—56 ct., 3e kw. 42—50 ct. p. Kg. levend gewicht; 207 nuchtere kalveren f 5—9 per stuk, 91 schapen f 2431 per stuk, lammeren f 2024 per stuk, 400 var kens: vleesch varkens, wegende van 90—110 Kg. 6465 ct., zware varkens 6263 ct., vette varkens 5961 et. per Kg. slachtgew.; 3 paarden, geen noteering. Aangevoerd 3 wagons geslachte runderen uit Denemar ken. Overzicht: Slachtrundercn ruime aanvoer, stugge handel, weinig eerste kwa liteit, prijzen onveranderd. Melkkoeien iets betere aanvoer, trage handel. Vette kalveren matige aanvoer, zeer stugge handel, prij zen lager. Nuchtere kalveren ruiime aan voer, vlugge handel, prijzen onveranderd. Schapen en lammeren ruime aanvoer, stug ge handel, prijzen zeer vast. Varkens rui mere aanvoer, weinig vleeschvarkens, han del sfil en vooral bij afloop vette varkens lage prijzen. Voor paarden geen noteering. ROTTERDAM. 30 April. Fijne zaden, geen noteering. ROTTERDAM, 30 April. Vlasmarkt. Aanvoer: 14.300 Kg. blauw, schoon 62—72 ct.. 3000 Ksr. Groninesch 60— 65 ct., 9870 Kg. Hollamlsrh geel 66—70 ct., 1825 Kg. dauwroot 5055 ct. Kooplust, ma tig, handel zeer kalm, prijzen lager met neiging tot verder inzakken. Aanvoer ge deeltelijk onverkocht.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 3