Een nieuw tijdperk
1
voor onze Spoorwegen
Japan in
den aanval
DAGBLAD VOOR HOLLAND'S NOORDERKWARTIER
Een wetsontwerp bedoeld
voor boosdoeners!
Landbommenwerpers
in Iodië noodig
Enorme brand in China
DINSDAG 10 MEI 1938. 81e Jaargang. No. 10567.
Laan, Schagen, Tel. 20.
(Tifgove tht N.V. Uilg.-Mif. „Hollondi Noorderkwartier-
0 In één dag heen
9 en terug van Den
9 Helder naar Maastricht I
af
moeten
Door de klok van twee a,s. Za
terdagnacht ingelnidl
IET NIEUWE SPOORBOEKJE.
In den nacht van 14 op 15 Mei a.s.
I zal klokslag twee uur de nieuwe
dienstregeling bij de Nederlandsche
T Spoorwegen worden ingevoerd.
Een nieuw tijdperk zal dan zijn
ingetreden zoowel voor de spoor
wegen als voor het publiek. In de
nieuwe dienstregeling, gebaseerd
op den regelmatigen dienst, is het
onmogelijk zich nog te richten
naar de plaatselijke belangen.
Wat de spoor gaat bieden is het maxi
mum, dat geboden kan worden. Als regel
s gezorgd voor nauwkeurige aansluitingen
ip de verschillende knooppunten. De regel-
nalige dienst zit hier onafscheidelijk aan
vast. De plaatselijke belangen moesten
lierbij wijken voor het algemeen belang.
)e spoorwegen stellen zich voor, dat zij in
uime mate zal bijdragen om het tekort,
[lat er bestond geheel weg te werken.
De reisduur is aanmeukelijk ver
kort, terwijl de frequentie dusdanig
is opgevoerd, dat over grootere
standen de auto het zal
afleggen bij de spoorwegen
Het spoorboekje.
Het nieuwe spoorboekje is van
hetzelfde lettertype, voorzien als
het oude groote spoorboekje. Het
bestaat uit drie deelen in een band
vastgelijmd. Deze deelen kunnen
evenwel gemakkelijk uit elkaar
genomen worden,
tl Het eerste deel is een uiteenzetting voor
het. gebruik van dezen gids. Het tweede
is de ofl'iciecle gids voor de binnen-
aïdsche dienstregeling met een aparte
lauwe kaft en het derde deel is een alpha-
etische plaatsnamenlijst voor de spoor-,
ram-, boot- en autobusverbindingen met
en rosé omslag. Het kaartje met de lijnen,
at zich in de oude kleine gids in het
bidden van het boekje bevond, heeft men
ebracht op de tweede en derde pagina van
et boekje voor de binnenlandsche dienst-
te egeling. De verschillende nummers van de
ijnen op dit kaartje aangegeven, zijn belang-
ijk gewijzigd. Slechts enkele lijnen heb-
len dezelfde nummering behouden, verwij-
n, zend naar de aansluitende tabellen.
Het boekje voor de buitenlandsche ver
bindingen is nog niet gereed. De drukker
zal dit boekje niet eerder dan tegen het
d. einde van deze week kunnen afleveren.
Dit houdt verband met de laatste wijzigin-
fen, die zich gewoonlijk in de buitenland-
iche verbindingen nog plegen voor te doen.
3it boekje zal afzonderlijk te verkrijgen
zijn voor den prijs van 15 cents zonder
kaart en 25 cents met kaart. Het boekje
N met de drie deelen kost 40 cents.
Het spreekt vanzelf, dat de directie der
[Nederlandsche Spoorwegen zeer benieuwd
is. hoe het verloop zal zijn van de invoe-
ring van de nieuwe dienstregeling. Zondag
morgen zal men nauwkeurig toezien op al-
ies. wat daarmede verband houdt.
Het is niet onmogelijk, dat zich nog op
ie het laatste bogenblik moeilijkheden voor-
en doen, waarbij eenige vertraging niet kan
L Uitblijven. In zoo'n geval moet, wanneer de
de .vertragingen te groot gaan worden, aan-
Btonds worden ingegrepen. Ook dat is
nd. reeds volledig overzien,
te- Gehoopt wordt, dat het publiek goed zal
op medewerken om den dienst zoo vlot moge-
an 'ik te laten functionneeren. Wanneer ieder-
tcr fien op tijd op het station aanwezig is, en
:li- Vlug in- en uitstapt, zal dit den dienst ten
39, [eerste ten goede komen,
ild EEN UNICUM IN EUROPA,
on' Voor het algemeen programma
'30. hebben gisteravond de hceren G. F.
H. Giesberger, chef van de dienst-
'1°' regeling der Nederlandsche Spoor-
cr" wegen en W. Jongstra, chef van
Iksf het Centraal Station te Amsterdam,
eidin een „radiopraatje" een toelich-
id- ting gegcvCn op de nieuwe dienst-
die regeling, welke 15 Mei a.s. in wer
en. king treedt.
Na een inleidende vraag deelde
de heer Giesbergen mede, dat
in geen enkel land van Europa of
daarbuiten het nieuwe vervoer
systeem op een zoo uitgebreide
schaal is toegepast. Het is dan ook
een omwenteling op het gebied der
dienstregeling, zooals die sinds het
bestaan der Spoorwegen, een tijd
perk van 100 jaren, nog niet is voor
gekomen.
Over alle lijnen wordt practisch
een regelmatige twee uursdienst go-
reden, welke op de baanvakken,
waar de verkeersdichtheid zulks
wettigt, over den geheelen dag of
over een gedeelte er van wordt uit
gebreid tot een regelmatigen uur-
dienst of halfuurdienst.
het
De snelheid.
Met onze sneltreinen wordt thans een reis-
snelheid bereikt van 5065 K.M. In de nieu
we dienstregeling wordt dat 6590 KM.; in
enkele gevallen zelfs 100 K.M. per. uur.
Opvoering van de reissnelheid wordt be
reikt door een beduidende uitbreiding te ge
ven aan het met electrische tractie te berij
den gedeelte van het net. de invoering van
de Diesel-electrische tractie op de baanvak
ken van Holland naar Groningen, Twente en
Maastricht (mogelijk geworden door het be
schikbaar komen van de Diesel-electrische
eenheden, welke op het nieuw geëlectrifi-
ceerde middennet dienst deden) en door op
voering van de snelheid waarmede de trei
nen worden vervoerd. Op de nieuw geëlec-
trificeerde lijnen welke Amsterdam C.S., Den
Haag S.S., en Rotterdam-Maas met Arnhem
en Eindhoven verbinden, worden de treinen
ingelegd met een snelheid van 120 K.M. per
uur op de met Diesel-electrische tractie be
reden lijnen, wordt voor deze tractie eveneens
een snelheid van 120 K.M. per uur toegepast,
terwijl de stoom sneltreinen op deze baanvak
ken met 100 K.M. per uur worden ingelegd.
Teneinde ook op de overige lijnen
een bekorting van den reisduur te
verkrijgen wordt de samenstelling
der treinen beperkt en zullen deze
uit ten hoogste acht voertuigen be
staan. Dit heeft ten gevolge, dat de
rijtijd tusschen twee stations met
een minuut kan worden bekort, om
dat de tijd benoodigd voor het aan
zetten en stoppen bij deze lichte
treinen geringer is, hetgeen op de
langere afstanden een niet. onbelang
rijke tijdwinst oplevert. Tijdwinsten
van een uur en meer zijn geen uit
zonderingen.
Tusschen Den Helder en Maastricht
bestaan bijv. thans slechts twee
bruikbare verbindingen per dag in
iedere richting. Op één dag een reis
heen en terug van den Helder naar
Maastricht te maken was niet moge
lijk.
Vertrok men om 9.45 uit Den Hel
der, dan was men om 16.52 uur in
Maastricht. Met de nieuwe dienst
regeling komen er zes bruikbare ver
bindingen in elke richting. De eer
ste verbinding vertrekt ten -6.53 uur
uit Den Helder en brengt den rei
ziger reeds om 11.39 in Maastricht,
de laatste verbinding uit Maastricht
vertrekt om 18.37 uur en komt om
23.05 in den Helder aan.
Een oponthoud te Maastricht van 7 uur.
De verbindingen met het bui
tenland.
Nu de internationale treinen geen voor
rang meer hebben op de binnenlandsche,
komt het voor, dat de eersten door een met
grootere snelheid loopende electrischen of
dieselelectx-ischen trein worden ingehaald
en voorbijgereden. Daardoor wordt het mo
gelijk met overstappen het eindpunt van
de reis eerder te bereiken, of wel later van
het beginstation te vertrekken, om dan op
het inhaalstation een internationalen trein
te nemen. Uit de practijk zal moeten blij
ken waaraan het publiek de voorkeur
geeft: aan het plaatsnemen in de doorgaan
de ""tuigen óf aan het overstappen met een
vroegere aankomst op het bestermmingssta-
t.ion, dan wel een later vertrek van het
beginstation.
Geldbesparing door opheffing
der stations.
Wat de opheffing van een aantal stati
ons betreft, merkte de heer Giesberger op,
dat elke stopping behalve tijd ook geld
kost. In totaal worden met 15 Mei 148 sta
tions en halten voor reizigersvervoer geslo
ten, waardoor dagelijks 1S00 stopingen zul
len vervallen. Alleen daardoor wordt reeds
aan exploitatiekosten een bedrag van rond
f 330.000 bespaard.
Op de vraag of die plaatsen er nu niet op
achteruitgaan nu de treinen daar niet meer
stoppen, zeide de heer Giesberger, dat dit
naar zijn meening niet het geval is, Door
het, vervallen van de stoppingen werd het
mogelijk de sneltreinverbindingen belang
rijk uit te breiden en deze uitbreiding komt
indirect aan de kleinere plaatsen ten goe
de, omdat het. aantal autobusverbindin
gen met de grootere plaatsen in het alge
meen talrijker-is dan hei "aantal vervallen
treinverbindingen.
De finantieele uitkomsten.
Met betrekking tot de finantieele uit
komsten der nieuwe dienstregeling, zeide de
heer W. Jongstra:
U kunt er van verzekerd zijn, dat het pro
en contra door onze directie volkomen uit
gebalanceerd is. Wanneer wij gezien heb
ben dat bij electrificatie van andere lijnge
deelten, de ontvangsten daar met een be
langrijk aantal procenten gestegen zijn, dan
ben ik er van overtuigd, nu zulke ingrijpen
de maatregelen genomen worden, dat het
publiek hierop in gunstigen zin zal reagee-
ren. Het personeel staat om een spoorweg
uitdrukking te gebruiken, wit gloeiend om
de maatregelen van zijne directie volkomen
tot zijn recht te doen komen en alle servi
ce te geven welke in zijn vermogen is.
RICHTIGE HEFFING VAN
DIRECTE BELASTINGEN.
Kamer van Koophandel voor
Hollands Noorderkwartier neemt
het op voor vennootschappen en
aandeelhouders, die te goeder
trouw zijn.
Naar aanleiding van het wetsontwerp tot
aanvulling van de wet op de richtige hef
fing der directe belasting, heeft de Kamer
van Koophandel en Fabrieken voor Hol
lands Noorderkwartier een adres gezonden
aan de Tweede Kamer, waarin o.m. het vol
gende wordt opgemerkt:
Het is van algemeene bekendheid,
dat de belastinginspecties ook thans
reeds voldoende wapens in handen
hebben om op te treden tegen die
naamlooze vennootschappen, welke
er een reserveerings- en uitdeelings-
politiek op na houden, welke niet
door den beugel kan.
Het wil onze Kamer dan ook voor
komen, dat dit ontwerp, eenmaal tot
Wet verheven, tevens en niet in de
laatste plaats gebruikt zal worden
tegen vennootschappen en aandeel
houders, die geheel te goeder trouw
zijn.
Nu zegt het ontwerp wel, dat het enkel
voor aanwijsbare bedrijfsdoeleinden reser
veeren van bedragen uit de winst geen aan
leiding kan geven tot toepassing van deze
bepalingen, doch deze omschrijving is zoo
vaag, dat ten aanzien hiervan het ergste
mag worden gevreesd.
Niet de bedrijfsleiding beslist n.1. op ei^en
gezag en naar eigen oordeel en volgens
eigen verantwoordelijkheid over de hoegroot
heid van reserveer in gen en afschrijvingen,
doch slechts het subjectieve gevoelen van
den Inspecteur speelt een beslissende rol.
Een beoordeeling, die uitsluitend bij de
bedrijfsleiding behoort te berusten, wordt
door hem overgenomen. Weliswaar staat
tegen de beslissing van den Inspecteur be
roep op het Gerechtshof te 's-Gravenhape
open, doch de Kamer vraagt zich af of ook
dit lichaam wel in staat is dergelijke be
drijfseconomische vraagstukken naar waar
de te beoordeelen. Een beroep op de be
staande Raden van Beroep op de directe be
lastingen ware hier beter op zijn plaats.
Nog meer nadeelen kleven aan dit ont
werp. De aandeelhouders ook zij, die te
goeder trouw zijn zullen bij toepassing
van de gewraakte bepaling v. de winstuit-
deelingen en reserveeringen in de Rijksin
komstenbelasting worden aangeslagen, maar
de heffing der Dividend- en tantièmebelas
ting blijft onverminderd bestaan!
Een vennootschap, die gedeeltelijk voor
aanwijsbare bedrijfsdoeleinden reserveert
en dit volgens het gevoelen van de be
lastinginspectie althans voor een ander
gedeelte niet doet, valt onder de bepalin
gen der wet en de aandeelhouders zullen
nu ook inkomstenbelasting moeten betalen
over de werkelijk voor aanwijsbare bedrijfs
doeleinden gereserveerde bedragen. Dat een
dergelijke regeling tor onbillijkheden moet
leiden is duidelijk.
Zoo ook mist dit ontwerp een bepaling,
dat een eenmaal voor de reserveeringen in
de Inkomstenbelasting aangeslagen aan
deelhouder later niet opnieuw voor dezelfde
reserveeringen in de Inkomstenbelasting
wordt aangeslagen, indien de N.V. deze
vroeg of laat in den vorm van dividend
tot uitkeering zou willen brengen.
Onze Kamer, meent, zegt het adres,
dat de hierboven geschetste nadee
len reeds van zoo ernstigen aard
zijn, dat op grond daarvan dit ont
werp reeds als onaanvaardbaar
moet worden beschouwd.
Onze Kamer verzoekt Uwe Hooge Ver
gadering met klem dit wetsontwerp, dat
volgens de Memorie van Toelichting be
doeld is voor de boosdoeners, maar in wer
kelijkheid ook ten nadeele der goedwillen-
den kan werken en dat ons bedrijfsleven
do ruggegraat dreigt te ontnemen, wel te
willen .verwerpen.
Het Prinselijk gezin in
de Residentie
Het Prinselijke Paar is gistermiddag te
ongeveer half een met Prinses Beatrix per
auto in de residentie aangekomen, waar het
zijn intrek heeft genomen in het Paleis
Noordeinde.
Voor een krachtige kust
verdediging
Aan de Memorie van Antwoord
inzake de begrooting van Koloniën.
1938 ontleenen wij het volgende:
Ten aanzien van de opmerkingen- van
verscheidene leden, die meenden te moeten
aandringen op een wijziging van de grond
slagen voor de defensie, zegt de minister,
dat de in deze grondslagen vastgelegde
richtlijnen der regeering alle gewenschte
ruimte laten voor de verwezenlijking van
hare voornemens ter versteviging van de
weermacht welke voornemens gebaseerd
zijn op het ernstig streven om de neutrali
teit strikt te handhaven, doch daarnevens
tegen elke schending van ons grondgebied
onmiddellijk met kracht te kunnen optre
den.
Juist dit laatste doel, derhalve een
zoo krachtig mogelijke tewerkstel
ling tegen elke aantasting van ons
territoir, vereischt een krachtige
kustverdediging, en maakt het
zonder iets te kort te doen aan de
beteekenis van zeevliegtuigen, welke
hun taak op en bij de zeegaande
strijdkrachten vinden o.m. noo
dig over landbommenwerpers te be
schikken.
Steunende op verschillende ,over de bui»
tengewesten verspreide vliegvelden, zal bij
gebruik van landbommenwerpers, in een
korte spanne tijds, massale inzet mogelijk
zijn tegen elk bedreigd punt tot in de verste
uithoeken en zal een gewelddadige aanran
ding van ons grondgebied dadelijk met ge
weld kunnen worden beantwoord.
De meening van eenige leden, dat de voor
de verdediging van Ned.-Indië beschikbare
weermacht ten eenenmale onvoldoende zou
zijn, deelt de regcering niet.
Naar aanleiding van de vraag
omtrent de gewenschte eenheid van
bevelvoering in Indië, deelt de mi
nister mede dat hij met den minis
ter van defensie van oordeel is, dat
voor competentie-conflicten niet be
hoeft te worden gevreesd.
De beide deelen der weermacht hebben in
een eilandenrijk als de Nederlandsch-Indi-
sche Archipel een zoo uiteenloopende taak,
en de bevelvoering stelt zoodanig in wezen
verschillende eischen, dat een gemeenschap
pelijk technisch opperbevel den minister
niet te verwezenlijken voorkomt.
Groote troepenconcentratie
Zuid-S jantoeng.
Het eeuwig-optimistische China.
Geen spoedig einde. -
Hoewel de Japanners al hun aan
dacht geconcentreerd hebben op de
offensieve operaties in Zuid-S jan
toeng, door het meerendeel hunner
troepen uit Sjansi terug te trekken
en in Zuid-S jantoeng te concentree-
ren, blijven de Chineezen vol goeden
moed. Zij zijn van meening, dat zelfs
als de Japanners zouden slagen, hun
winst in Zuid-Sjantoeng toch niet zal
opwegen tegen hun verlies in Sjansi.
De provincie Sjantoeng is immers bij
een Japansch succes nog geenszins
verloren, want, afgaande op de erva
ring in Sjansi, hebben de Chineezen
nog kansen genoeg de Japanners te
verdrijven. De Chineezen verklaren
dat van het Japansche leger van
1.100.000 man, er reeds 350.000 gedood
of gewond, dus uitgeschakeld zijn.
Geen spoedig einde
Hirota, de Japansche minister van buiten
landsche zaken, heeft volgens de N. R. Ct.
vijftig buitenlandsche journalisten een on
derhoud toegestaan.
Op een vraag of de huidige toestand tus-
schèn Japan en Rusland tot een breuk zou
leiden, zeide Hirota, dat, indien de staat van
zaken niet erger wordt, dan hij thans is, er
geen breuk zou komen, ook indien de onder-
Dit nummer bevat 8 pagina's
1
s
J
EERBERICHT
DB BILT SBINTt
Verwachting: Meest matige W.
tot N. wind, aanvankelijk
zwaar bewolkt, later opkla
rend, waarschijnlijk regen
buien in het Noorden, in het
Zuiden weinig of geen regen
zachter des nachts, overdag
kouder.
Verdere vooruitzichten: Zachter
weer.
j
handelingen mislukken. Op de vraag, of dan
het geduld van Japan niet zou kunnen wor
den uitgeput, zeide Hirota, dat Japan een
verslechtering van den toestand zal verdra
gen, zoolang het maar zal zijn. Ondervraagd
over de militaire hulp, door de Sovjets aan
China verleend, merkte Hirota op, dat de
Sowjetunie blijkbaar op aanzienlijke schaal
hulp aan China had verleend, maar niet zoo
veel als China venvacht had. De Sovjetunie
begreep thans echter, dat het nutteloos zou
zijn nog verdere hulp te verleenen.
Gevraagd, of Japan vrede zal sluiten met
Tsjiang Kai-sjek, antwoordde Hirota, dat
de regeering van Tsjiang Kai-sjek en deze
zelf tegenstanders zijn van Japan en dat
dus dergelijke anti-Japansche elementen
moeten worden uitgeroeid.
Gevraagd, of Japan vredesvoorwaarden
zou aanvaarden, indien Tsjiang Kai-sjek
die zou aanbieden, was het antwoord, dat
Japan reeds besloten heeft geen betrek
kingen meer te hebben met de regeering
van Tsjiang Kai-sjek.
Japanners rukken op.
Uit Sjanghai wordt gemeld, dat verschei
dene Japansche detachementen de rivier
Hwai overgetrokken zijn tusschen Nanking
en Soetsjau. De Japansche artillerie heeft Ho
Fei, 160 K.M. van Nanking gebombardeerd.
De Japansche colonnes trachten nog steeds
op te rukken in de richting van Soetsjau,
waarbij ze van verschillende kanten opmar-
cheeren. De Chineezen verklaren echter, dat
de Japansche colonnes overal tot staan zijn
gebracht, ofschoon de Chineesehe linker
flank ten Zuidwesten van Yishien eendgs-
zins is teruggetrokken.
Voorts verklaren de Chineezen, dat de
kern hunner troepen in den sector van
Tantsjeng thans Linyi nadert na een om
singelende beweging rond Tantsjeng. De
Japanneezen, zoo wordt verklaard, concen-
treeren vier divisies ten Zuiden van
Soetsjau en 20.000 man in Westsjantoeng
voor nieuwe aanvallen.
Volgens berichten uit officieele Chineesehe
bron is een Chineesehe mobiele colonne uit
Tsjahar den Grooten Muur gepasseerd en
het eigenlijke China binnengetrokken. Thans
doet deze colonne een aanval op Tsjung
Ping, dat op ongeveer 30 k.m. ten noord
westen van Peiping aan den spoorweg Pei-
ping-Soei Yoean is gelegen. Een andere Chi
neesehe mobiele colonne valt Yang Lioe
Tsjnig aan, dat aan den spoorweg van
Tientsin naar Poekau is gelegen op minder
dan 15 k.m. afstand van Tientsin.
De grensincidenten aan de Sov
jetgrens.
Het officieele persagentschap Iri Mands-
j'oekwo heeft berichten verspreid over pro
vocaties door Sovjet-Russische grenswach
ten en botsingen met Japansche soldaten
aan de grenzen van Korea en Mandsjoekwo.
In dit verband is Tass gemachtigd te ver
klaren, dat geen geval van grensschending
door Russische soldaten zich heeft voorge
daan of zal voordoen, daar de grenswach
ten de bevelen over een nauwkeurig eerbie
digen van de grens onberispelijk opvolgen.
Daarentegen hebben Japansch-Mandsjoerij-
sche afdeelingen meermalen getracht de
grens te schenden, waartegen de Sovjet
grenswacht steeds optrad. Zoo vlogen op
11 April 11 Japansche militaire vliegtuigen
over Russisch gebied, wat tot. gevolg had,
dat een der vliegtuigen op Sovjet-territorium
werd vastgehouden.
HONDERD DOODEN EN GEWON
DEN IN VOLKSBUURT EENER
GROOTE STAD.
Een der armste, dochtst bevolkste wijken
van Tsjoengking, waar de tijdelijke zetel der
Chineesehe regeering gevestigd is, is tenge
volge van een door een ongeluk ontstanen
brand vernield, waarbij minstens honderd
personen gedood of gewond werden. Niet
minder dan zevenduizend houten woningen
werden door de vlammen verwoest. Dertig
duizend personen zijn dakloos geworden.
De bewoners van de wijk ontvluchtten in
grooten angst de loeiende vlammen, waarbij
voor de nauwe stadspoort een zoo hevig ge
drang ontstond, dat velen onder den voet ge-
loopen en doodgetrapt werden.