1
Marine pronkstukken
lOSCOIIIj
Blauxvbaard's
achtste vrouw
Anne Shirley
„Mijne heeren,gij zijt officier en gentlemen'
'n Losse krabbel
Mae West
De 19e eeuw herleeft
'QSauwèojardt/
I éi.Wouw'
Liefde en trouw
Paul Kemp
Dopey
Op zekere twjkiopt
rr i ia \x inio Vierde blad
Zaterdag 14 Mei 1938
als kunst dan toch nog het naaste mee ver
want is. Bij de productie van het grootst
opgezette tooneelstuk komt niet een tiende
deel van het aantal kwesties op allerlei ge
bied kijken, die bij de voorbereiding voor
een film om oplossing vragen.
„Dat is de reden waarom ik ervan houd
al deze belangrijke kleinigheden op te los
sen voor de film opgenomen wordt, ten ein
de tijdens de productie mijn volle aandacht
op de regie van het spel te kunnen concen-
treeren. Zoo volledig zie ik met mijn me
dewerkers alles onder het oog dat zich tij
dens de opnamen kan voordoen, dat ik
soms geneigd ben te zeggen: mijn film is
klaar. Hij behoeft alleen nog maar gefo
tografeerd te worden.
„Om dè film als het ware gereed te heb
ben vóór de camera's gaan draaien moet
sief en gedetailleerd, dat wij ons de vol
tooide film voor oogen kunnen stellen als
of het iets is dat wij de vorige week in de
bioscoop gezien hebben in plaats van iets
dat wij over een paar maanden zullen
gaan maken. Het schrijven van een draai
boek is scheppend werk. Ik ga er zoo geheel
en al in op, dat ik als het woord einde ge
schreven staat, uitgeput van vermoeienis
ben. Toch is deze creatieve arbeid er een die
een zeldzame voldoening geeft. In mijn ge
val wordt zij bijna geheel aan de schrijfta
fel of in de conferentiezaal gedaan. Wat er
overblijft is alleen maar het uitvoeren van
een idee. Zoo was het met „Angel", zoo was
het ook met „Blauwbaard". Voor mij was
deze film voltooid zes maanden voor Gary
Cooper en Claudette Colbert een voet in de
studio hadden gezet, en zelfs vóór de eer
zijn film gevonden. Zelden zag men Clau
dette Colbert zoo voortreffelijk, zulk licht
en blij spel spelen al hier. Het is intelli
gent en gevoelig en tegelijkertijd afschuwe
lijk geraffineerd.
Bluebeard's eighth wife heeft in haar gen
re waarlijk zooiets als volmaaktheid be
reikt. Nieuwe Rotterd. Crt.
Men behoeft er geen moment aan te
twijfelen, wie dit kostelijk filmverhaal re
gisseerde, aan tal van trekjes, luchtige
grapjes en kleinigheden herkent men de
hand van den vermaarden man-met-de-si
gaar.
Ge blijft geamuseerd kijken hoe de din
gen zich ontwikkelen in deze bekoorlijke
en vlotte Amerikaansche huwelijkscomedie.
De Cetem.
Hoe Lubitsch, de man met de
sigaren, zijn films maakt.
ende andere zeven! Hoe het Blauw
baard met zijn achtste vrouw verging, too-
nen Gary Cooper en Claudette Elbert. De
wandaden van de andere zeven worden door
den teekenaar hiernaast inderdaad „teeke
nend" naar voren gebracht!
Ernst Lubitsch regisseerde deze film en
bet is wel eens aardig te vertellen hoe de
ze begaafde leider zijn rolprenten maakt.
Lubitsch werkt vooruit. Maandenlang lig
gen zijn filmplannen op verwezenlijking te
wachten, doch wanneer eindelijk de deuren
van liet atelier open gaan en de lampen
voor de eerste maal ontstoken worden,
heeft Lubitsch zijn film kant en klaar op
papier. Lubitsch zegt zelf van deze, overi
gens veelbestreden methode:
>.Ik heb van ouds de gewoonte langen tijd
Van te voren met de voorbereidingen voor
hujn films te beginnen. „Angel", die nu
over de gcheele wereld vertoond is, heeft
bijna twee jaar in mijn kast gelegen voor
de eerste opname gedraaid werd. Zoo kunt
h miisschien begrijpen dat voor mijn ge
voel de film „Blauwbaard's Achtste Vrouw"
reeds lang voltooid was voor de eerste ca-
mera begon te draaien. Misschien kan ik
zuidelijker verklaren wat ik bedoel. De
U 's cen zeer gecompliceerd medium,
enk eens aan al de technische details, het
raen nionteeren van honderden, zelfs dui-
de R.K.O. artiste heeft een nieuwe hoed.
Een Jagershoed is het, met op den hoogen
bol ^.n zacht bruin vilt een gebogen gou
den veer. Deze hoed heeft een geschiedenis.
Hij is ontworpen naar den hoed van den
jager, een der figuren uit Walt Disneys
„Sneeuwwitje en de zeven dwergen."
de vamp met de langzame
knipoog, van wie we in Ne
derland niet zooveel meer
hoorden den laatsten tijd, is
in Amerika nog steeds zeer
populair. Er is daar
nog steeds een Mae
West-mode, die be
strijdt dat 'n vrouw
moet zijn een bleeke
vermoeide gedaante
met mistige, gezegd
mystieke oogen
Hoe 't zij, Mae West heeft in
haar nieuwe film „Lachpara-
de" met Edmund Lowe, weer
alle gelegenheid haar zeker
uitzonderlijk talent te too-
nenEn de costumes uit
de negentiger jaren flatteeren
haar bijzonder!
Dit is natuurlijk geen
film over onze Neder-
landsche marine, niet
omdat daarvan geen
film te maken zou zijn,
maarde keuze van
de hoofdrolspelers zou
te moeilijk zijn! Onze
marine telt van hoog
tot laag zooveel pronk
stukken, dat de regie
voor een onoplosbaar
raadsel zou staan, daar
uit een pronkstuk der
pronkstukken te kie
zen. In Amerika schijnt
dat beter te gaan. Al
thans Metro Goldwvn
Mayer is er in geslaagd
in een film van spor
tieve spanning en vroo-
lijke levenslust de Ame
rikaansche marine als
documentaire achter
grond te gevenen
uit dat alles een paar pronkstukken te too-
veren.
De officiersopleiding, die door één over-
heerschend begrip wordt gekenmerkt: Good
sport, naar lichaam en geest, en streeft naar
de vorming van een superieur karakter,
vormt het hoofdmotief in deze film.
Een karakter, dat zijn betrouwbaarheid
en zuiverheid moet bewijzen, zoowel in de
ure des gevaars, waarop van de bevelvoe
rende staf de grootst mogelijke verantwoor
delijkheid gevraagd zal worden, alsook bij
die vreedzame missies, die van alle zee-of
ficieren en van de Amerikaansche marine
in het bijzonder ge
vraagd worden: zij zijn
immers bij de bezoeken
en het vlagvertoon aan
vreemde landen de bes
te diplomatieke verte
genwoordigers van hun
land, waarnaar zoowel
autoriteiten als publiek
van dat land hun oor
deel plegen te vormen.
Alles in deze film, die
ons bijzonder aardig en
frisch lijkt, is geba
seerd op het antwoord
van den commandant,
als de Amerikaansche
adelborsten hun eed op
den grondwet afleggen:
Mijn heeren, thans zijt
gij officier en gentle
man! Drie jonge, in Ne
derland nog vrij onbe
kende spelers kregen
hun kans in deze film.
We zien ze op onze fo
to: Robert Young. Flo
rence Rice en James
Stewart. De regie is
van Sam Wood.
tiende eeuw en lanceert een stijl, die naar
men verwacht in Parijs weer populair zal
worden. Op onze foto draagt de actrice een
jasje in vert-royal, groen dus, met eenigs-
zins militair aandoende tressen erop ge
borduurd. Opvallend zijn de hoogopstaan-
de kraag en manchetten van breitschwans.
Voor haar rol van Peaches O'Day in de
nieuwe Mae West-film der Paramount zijn
de costuums, die de populaire ster draagt,
niet alleen ontworpen, doch ook geheel
vervaardigd op de ateliers van een der ver-
maardste couturières van Parijs, Madame
Schiaparelli. Het hierbij afgebeelde toilet
voert ons terug naar het einde der negen-
.■3e\£buw-*
WAAROM WfRDZÜ
OPZIJ GEZET
ZIJ KNABBELDE
BESCHUIT Itt BED
"Sfiuiwêaardfi'
I Ala. Vrouw
hij scheidde weer/
want deze dee
nooit genoeg suiker
in zijn thee/
mocht haar wet
zij kon het
.opooimen* no laten/
de Ufa-acteur wil van
een vrouw als Mae
West niets weten!
Naar zijn gezicht te
oordeelen is het bepaald
zijn genre niet
de jongste dwerg van de zeven kabouters
uit Walt Disneys groote teekenfilm Sneeuw
witje, mag Mae West wel, maar
'Sfiuiw&iattU'
■y» Vrouw-*
Zü als gek het
tapijt met blauwraardf
tennisracket.'
Tal van prachtige vondsten en een aller
aardigste dialoog, gevoegd bij het schitte
rende spel, maken deze film even amusant
als boeiend. Haagsche Courant.
zenden verschillende opnamen en scènes,
de verschillende gezichtspunten van waar
uit een scène gefotografeerd kan worden,
de aard der belichting, de tientallen uitge
breide en complete decors en tal van ande
re dingen die voor de film onontbeerlijke
vereischten zijn en die met geen enkel an
der medium vergeleken kunnen worden,
zelfs niet met het tooneel, waar de film
men natuurlijk de meest nauwgezette zorg
aan het draaiboek besteden. Terwijl wij het
draaiboek schrijven, monteeren wij de film,
bouwen wij de decors, maken schetsen van
de hoek waaronder gefotografeerd zal wor
den, leggen in diagrammen de belichting
vast, ontwerpen wij de costuums, stellen
wij het tempo vast, teekenen wij onze ka
rakters, enzoovoort, en alles dermate inten-
ste opname van „Angel" plaats vond.
De recensies
over deze opmerkelijke film, die thans in de
hoofdsteden van ons land draait, zijn bij
zonder goed. Hier zijn er een paar:
Lubitsch heeft een ideale bezetting voor
OaN^ouur*
De achtste vpouw
heeft blauwbaard snel
zun blauwe baard,
geschoren
wet resultaat wa9
wonderwél
zijn luimen zijn
bezworen/
zindelijk dan leep—
spoelt 8luvmark pup
met water en zeep/
haar potlood met
zijn g1llettemes
DE V3JC0EUR WEE^
ZEAANBAD-tWffHEM-
EEN PEKINGEE?