1 Marine pronkstukken lOSCOIIIj Blauxvbaard's achtste vrouw Anne Shirley „Mijne heeren,gij zijt officier en gentlemen' 'n Losse krabbel Mae West De 19e eeuw herleeft 'QSauwèojardt/ I éi.Wouw' Liefde en trouw Paul Kemp Dopey Op zekere twjkiopt rr i ia \x inio Vierde blad Zaterdag 14 Mei 1938 als kunst dan toch nog het naaste mee ver want is. Bij de productie van het grootst opgezette tooneelstuk komt niet een tiende deel van het aantal kwesties op allerlei ge bied kijken, die bij de voorbereiding voor een film om oplossing vragen. „Dat is de reden waarom ik ervan houd al deze belangrijke kleinigheden op te los sen voor de film opgenomen wordt, ten ein de tijdens de productie mijn volle aandacht op de regie van het spel te kunnen concen- treeren. Zoo volledig zie ik met mijn me dewerkers alles onder het oog dat zich tij dens de opnamen kan voordoen, dat ik soms geneigd ben te zeggen: mijn film is klaar. Hij behoeft alleen nog maar gefo tografeerd te worden. „Om dè film als het ware gereed te heb ben vóór de camera's gaan draaien moet sief en gedetailleerd, dat wij ons de vol tooide film voor oogen kunnen stellen als of het iets is dat wij de vorige week in de bioscoop gezien hebben in plaats van iets dat wij over een paar maanden zullen gaan maken. Het schrijven van een draai boek is scheppend werk. Ik ga er zoo geheel en al in op, dat ik als het woord einde ge schreven staat, uitgeput van vermoeienis ben. Toch is deze creatieve arbeid er een die een zeldzame voldoening geeft. In mijn ge val wordt zij bijna geheel aan de schrijfta fel of in de conferentiezaal gedaan. Wat er overblijft is alleen maar het uitvoeren van een idee. Zoo was het met „Angel", zoo was het ook met „Blauwbaard". Voor mij was deze film voltooid zes maanden voor Gary Cooper en Claudette Colbert een voet in de studio hadden gezet, en zelfs vóór de eer zijn film gevonden. Zelden zag men Clau dette Colbert zoo voortreffelijk, zulk licht en blij spel spelen al hier. Het is intelli gent en gevoelig en tegelijkertijd afschuwe lijk geraffineerd. Bluebeard's eighth wife heeft in haar gen re waarlijk zooiets als volmaaktheid be reikt. Nieuwe Rotterd. Crt. Men behoeft er geen moment aan te twijfelen, wie dit kostelijk filmverhaal re gisseerde, aan tal van trekjes, luchtige grapjes en kleinigheden herkent men de hand van den vermaarden man-met-de-si gaar. Ge blijft geamuseerd kijken hoe de din gen zich ontwikkelen in deze bekoorlijke en vlotte Amerikaansche huwelijkscomedie. De Cetem. Hoe Lubitsch, de man met de sigaren, zijn films maakt. ende andere zeven! Hoe het Blauw baard met zijn achtste vrouw verging, too- nen Gary Cooper en Claudette Elbert. De wandaden van de andere zeven worden door den teekenaar hiernaast inderdaad „teeke nend" naar voren gebracht! Ernst Lubitsch regisseerde deze film en bet is wel eens aardig te vertellen hoe de ze begaafde leider zijn rolprenten maakt. Lubitsch werkt vooruit. Maandenlang lig gen zijn filmplannen op verwezenlijking te wachten, doch wanneer eindelijk de deuren van liet atelier open gaan en de lampen voor de eerste maal ontstoken worden, heeft Lubitsch zijn film kant en klaar op papier. Lubitsch zegt zelf van deze, overi gens veelbestreden methode: >.Ik heb van ouds de gewoonte langen tijd Van te voren met de voorbereidingen voor hujn films te beginnen. „Angel", die nu over de gcheele wereld vertoond is, heeft bijna twee jaar in mijn kast gelegen voor de eerste opname gedraaid werd. Zoo kunt h miisschien begrijpen dat voor mijn ge voel de film „Blauwbaard's Achtste Vrouw" reeds lang voltooid was voor de eerste ca- mera begon te draaien. Misschien kan ik zuidelijker verklaren wat ik bedoel. De U 's cen zeer gecompliceerd medium, enk eens aan al de technische details, het raen nionteeren van honderden, zelfs dui- de R.K.O. artiste heeft een nieuwe hoed. Een Jagershoed is het, met op den hoogen bol ^.n zacht bruin vilt een gebogen gou den veer. Deze hoed heeft een geschiedenis. Hij is ontworpen naar den hoed van den jager, een der figuren uit Walt Disneys „Sneeuwwitje en de zeven dwergen." de vamp met de langzame knipoog, van wie we in Ne derland niet zooveel meer hoorden den laatsten tijd, is in Amerika nog steeds zeer populair. Er is daar nog steeds een Mae West-mode, die be strijdt dat 'n vrouw moet zijn een bleeke vermoeide gedaante met mistige, gezegd mystieke oogen Hoe 't zij, Mae West heeft in haar nieuwe film „Lachpara- de" met Edmund Lowe, weer alle gelegenheid haar zeker uitzonderlijk talent te too- nenEn de costumes uit de negentiger jaren flatteeren haar bijzonder! Dit is natuurlijk geen film over onze Neder- landsche marine, niet omdat daarvan geen film te maken zou zijn, maarde keuze van de hoofdrolspelers zou te moeilijk zijn! Onze marine telt van hoog tot laag zooveel pronk stukken, dat de regie voor een onoplosbaar raadsel zou staan, daar uit een pronkstuk der pronkstukken te kie zen. In Amerika schijnt dat beter te gaan. Al thans Metro Goldwvn Mayer is er in geslaagd in een film van spor tieve spanning en vroo- lijke levenslust de Ame rikaansche marine als documentaire achter grond te gevenen uit dat alles een paar pronkstukken te too- veren. De officiersopleiding, die door één over- heerschend begrip wordt gekenmerkt: Good sport, naar lichaam en geest, en streeft naar de vorming van een superieur karakter, vormt het hoofdmotief in deze film. Een karakter, dat zijn betrouwbaarheid en zuiverheid moet bewijzen, zoowel in de ure des gevaars, waarop van de bevelvoe rende staf de grootst mogelijke verantwoor delijkheid gevraagd zal worden, alsook bij die vreedzame missies, die van alle zee-of ficieren en van de Amerikaansche marine in het bijzonder ge vraagd worden: zij zijn immers bij de bezoeken en het vlagvertoon aan vreemde landen de bes te diplomatieke verte genwoordigers van hun land, waarnaar zoowel autoriteiten als publiek van dat land hun oor deel plegen te vormen. Alles in deze film, die ons bijzonder aardig en frisch lijkt, is geba seerd op het antwoord van den commandant, als de Amerikaansche adelborsten hun eed op den grondwet afleggen: Mijn heeren, thans zijt gij officier en gentle man! Drie jonge, in Ne derland nog vrij onbe kende spelers kregen hun kans in deze film. We zien ze op onze fo to: Robert Young. Flo rence Rice en James Stewart. De regie is van Sam Wood. tiende eeuw en lanceert een stijl, die naar men verwacht in Parijs weer populair zal worden. Op onze foto draagt de actrice een jasje in vert-royal, groen dus, met eenigs- zins militair aandoende tressen erop ge borduurd. Opvallend zijn de hoogopstaan- de kraag en manchetten van breitschwans. Voor haar rol van Peaches O'Day in de nieuwe Mae West-film der Paramount zijn de costuums, die de populaire ster draagt, niet alleen ontworpen, doch ook geheel vervaardigd op de ateliers van een der ver- maardste couturières van Parijs, Madame Schiaparelli. Het hierbij afgebeelde toilet voert ons terug naar het einde der negen- .■3e\£buw-* WAAROM WfRDZÜ OPZIJ GEZET ZIJ KNABBELDE BESCHUIT Itt BED "Sfiuiwêaardfi' I Ala. Vrouw hij scheidde weer/ want deze dee nooit genoeg suiker in zijn thee/ mocht haar wet zij kon het .opooimen* no laten/ de Ufa-acteur wil van een vrouw als Mae West niets weten! Naar zijn gezicht te oordeelen is het bepaald zijn genre niet de jongste dwerg van de zeven kabouters uit Walt Disneys groote teekenfilm Sneeuw witje, mag Mae West wel, maar 'Sfiuiw&iattU' ■y» Vrouw-* Zü als gek het tapijt met blauwraardf tennisracket.' Tal van prachtige vondsten en een aller aardigste dialoog, gevoegd bij het schitte rende spel, maken deze film even amusant als boeiend. Haagsche Courant. zenden verschillende opnamen en scènes, de verschillende gezichtspunten van waar uit een scène gefotografeerd kan worden, de aard der belichting, de tientallen uitge breide en complete decors en tal van ande re dingen die voor de film onontbeerlijke vereischten zijn en die met geen enkel an der medium vergeleken kunnen worden, zelfs niet met het tooneel, waar de film men natuurlijk de meest nauwgezette zorg aan het draaiboek besteden. Terwijl wij het draaiboek schrijven, monteeren wij de film, bouwen wij de decors, maken schetsen van de hoek waaronder gefotografeerd zal wor den, leggen in diagrammen de belichting vast, ontwerpen wij de costuums, stellen wij het tempo vast, teekenen wij onze ka rakters, enzoovoort, en alles dermate inten- ste opname van „Angel" plaats vond. De recensies over deze opmerkelijke film, die thans in de hoofdsteden van ons land draait, zijn bij zonder goed. Hier zijn er een paar: Lubitsch heeft een ideale bezetting voor OaN^ouur* De achtste vpouw heeft blauwbaard snel zun blauwe baard, geschoren wet resultaat wa9 wonderwél zijn luimen zijn bezworen/ zindelijk dan leep— spoelt 8luvmark pup met water en zeep/ haar potlood met zijn g1llettemes DE V3JC0EUR WEE^ ZEAANBAD-tWffHEM- EEN PEKINGEE?

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 13