Modecode Ons namiddag-toilet it staat U ook! Mijn kleine bloementuin Rabarber Model voor Uw nieuwe zomerjurk Zaterdag 18 Juni 1938 Vierde blad Er is niets dat met grooter zorg gekozen moet worden. Neen, inderdaad niets behoort met grooter zorg gekozen te worden als een namiddag- toilet. 's Morgens is het eenvoudigste Jurkje goed genoeg, en wie het zich nog gemakke lijker maken wil, blijft de eerste uren van den dag in kimono of, desnoods, in een min-of-meer gekleede pyama haar huiselij ke bezigheden verrichten. Voor wat onze avondkleeding betreft hangen wij slechts van onze middelen en onze verbeeldings kracht af. Maar de namiddagjapon stelt voor vraagstukken. 's Middags doen wij boodschappen, 's mid dags nemen we aan bijeenkomsten van al lerlei aard deel, 's middags komen wij on der de menschen. Dan moeten wij ons aan veel vreemde, en vaak heel critische oogen, laten zien; 's middags hebben onze goede smaak en onze elegantie een vuurproef te doorstaan. Willen wij met ons namiddagtoilet eer In leggen dan moet het vóór alles aan twee eischen voldoen: het moet in alle opzich ten „keurig" zijn, de minste slordigheid of veronachtzaming is uit den booze, én, in de tweede plaats: het mag -ln geen enkel opzicht overdrijven. Een namiddagtoilet be hoort onberispelijk te zijn niet alleen, maar het moet tevens in alle opzichten een ge tuigenis afleggen voord en goeden smaak van de draagster, 's Avonds kunnen wij het terrein der uiterste mogelijkheden betreden, maar 's middags dienen wij een gulden middenweg te bewandelen. Alleen dan kun nen wij verwachten dat men ons het prcdi- caat: „goed gekleed", vereeren zal. Goed gekleed zijn, ziedaar wat een vrouw voor haar namiddagen te beoogen heeft. Nu is niet iedere vrouw op dezelfde wijze goed gekleed. Uiterlijk verschillen wij in vele opzichten en het is niet de taak van onze kleeding die verschillen te bemante len. Ieder onzer heeft een bepaald „type" en dat type mag zich in onze kleeding gerust uitspreken. Zoo ontkomen wij aan een uni formiteit, die niets aantrekkelijks hebben zou. Uniformiteit past een bataljon solda ten, maar niet de vrouw, die zich er juist op toeleggen moet iets „aparts" te vinden en dat op aparte wijze te dragen. Nog een omstandigheid mogen wij niet uit het oog verliezen. Onze namiddagklee- ding is solieder en duurder dan eenïge an dere. 's Morgens kunnen wij goedkoope spul letjes dragen, een avondjurkje, dat ons kleedt en geen onzer bekoorlijkheden ver bergt, verschaffen wij ons voor enkele gul dens, maar het namiddagtoilet moet van degelijke stof zijn en vergezeld gaan van een hoed, een paar schoenen, een hand- tasch, een mantel vaak, en handschoenen, die samen een onberispelijk geheel behooren te vormen. Het is dus zaak dat wij, als het er op aan komt een gekleed namiddag-en semble te kiezen, niet over ijs van èèn nacht gaan, maar een wel-overlegde en practische keuze doen, een keuze, die ons zelf voldoening geeft en de goedkeuring ver werft van de velen aan wier oordeel wij ons, of wij willen of niet, te onderwerpen zullen hebben. Om de kosten van een aardig namiddag ensemble op een redelijk peil te houden, zullen wij goed doen van alle mogelijkhe den, die de mode biedt, handig partij te trekken. Kiezien wij, bijvoorbeeld, een ro be van bedrukte stof, dan is het, om te be ginnen, beter dat de ondergrond van die stof donker is. Een lichte ondergrond, die niet donkere motieven bedrukt is, kan heel aardig zijn, maar zoo een lichte japon kan eigenlijk alléén met fraai zonnig weer ge dragen worden, en het is nu eenmaal zoo, helaas, dat wij veel meer met regenachtige sombere dagen dan met volop-stralende te rekenen hebben. Een japon met een donker „fond" is een ,,all weather"-dracht; zij doet niet somber aan, omdat de lichte motieven, die haar sieren, haar voldoende vervroolijken, maar zij is óók niet zóó zomersch dat zij op re gendagen geen dienst meer doen kan. Van deze japon dient de „coupe" eenvou dig te zijn. Geen excentriciteiten, geen ex tra vagances, geen overdrijving. Sobere de gelijkheid, simpele elegantie, keurieg een voud ziedaar de eischen. Die eenvoud be hoeft niet tot eentonigheid te leiden. Aller minst. U kunt de japon zoo maken of laten maken, dat u er verschillende ceintuurs bij dragen kunt, dat u haar door aardige sjaal tjes vergezeld kunt laten gaan, en de hals rnoet zoo worden uitgesneden, dat u de robe hoog sluiten kunt of open dragen. In het. eerste geval kunt u haar dan van een ^kanten kraagje voorzien, een los kraagje wel te verstaan, waarvan u vorm en omvang tot in het oneindige kunt varieeren, en in het tweede geval Kunt u haar sieren met een broche, liefst een groote broche, die bij de ge deukte motieven van de robe past, en die den hals op aardige wijze afmaakt. De boven beschreven japon dient ge dragen te kunnen worden met een man tel, een dunne zomermantel van al of niet geïmpermeabiliseerde stof. Deze mantel zal ook bij voorkeur donker zijn. Een te lichtkleurige mantel is onprac- tisch; mogen de regenmantels ook .in de felste kleuren prijken, voor een stoffen mantel zijn meer gedekte tinten te yer- kiezen. Zwart behoeft de mantel na tuurlijk niet te zijn; blauw, rood, bruin, groen en grijs kunnen naar willekeur gebruikt worden, maar het is beter een donker- dan een lichtrood te kiezen en marineblauw verdient de voorkeur bo ven lentehemel-azuur. Tenslotte verdient het nog aanbeveling voor den mantel een stof te kiezen, waarop niet ieder stofje pn spatje dadelijk zichtbaar zijn. 's Mid dags bent u niet binnen de veilige mu ren van uw woning, niet waar, en bui ten staat uw kleeding aan elke verras sing bloot. Het is van belang, dat die, meestal onaangename, verrassingen zich niet op staanden voet in rampen kunnen omzetten. Nu regent het niet altijd, gelukkig. Het gebeurt ook te zelden helaas dat het waarlijk zomer is. Dan kunt u in uw enkele japonnetje uitgaan of, en dat is vaak aan te raden, in japonnetje en bo lero. Die bolero kan in hetzelfde tinten- gamma en in dezelfde stof als de japon gekozen worden, maar noodig is dat vol strekt niet. De bolero, mode-kleedingstuk bij uitnemendheid, kan in alle opzichten van de japon verschillen. Draagt u een éénkleurige robe dan kan de bolero eveneens van een stof in een sterk-afwijkende tint gedragen worden. Zoo gaat een lichtblauwe bolero met een lichtroode japon heel goed samen, en op zwarte japon maakt een roomig-witte bo lero een heel goed effect. Hetzelfde geldt voor de mantelpakjes, waarvan de rok en het manteltje volstrekt niet bij elkaar behoeven te passen. Elke kleurentegen- stelling is geoorloofd, als het geheel slechts van uw goeden smaak getuigt. Vooral voor jonge miesjes zijn deze krachtig geschakeerde pakjes aan te be velen. Naarmate men ouder wordt moet men het minder en minder in kleurte- genstellingen zoeken. De namiddaghoeden zijn of heel groot capelines met breede randen, plat als schollctjes en overvloedig met bloemen gesierd of heel klein, hoedjes van tulle en organdi, die niets wegen en die meer sieraad dan hoofd- en haarbedek- king zijn. Géén hoed dragen is 's mid dags niet mogelijk. Blootshoofds mogen wij ons 's morgens en 's avonds vertoo- nen de middaguren vragen „correct- ness" en geen vrouw kan zich waarlijk gekleed achten, als ze geen hoed draagt. Een namiddagtoilet zonder hoed is als een boek, dat het laatste hoofdstuk mist. GERTRUDE, noemt Mada me Suzy dit model, dat aan de zachtwitte narcissen zijn naam ontleent. Onder de groo te uitgespan nen tulesluier is de onder- kleur groen en blauw, hetgeen met den lila rand een le vendige kleu renmengeling geeft. De bol is zwart. Wat kunnen we van rabarber maken? (door onze Kook- en Iluishoudspecialiste.) Rabarber is wel een gerecht, wat op zeer verschillende manieren klaargemaakt en gebruikt kan worden. Dat rabarber in na spijzen verwerkt kan woiden is wel bekend rnaar kent het ook als groente, hetzij warm, hetzij koud gegeven? Vooral in combinatie met rundvlcesch voldoet dit zeer goed. Eerst even iets over het koken van rabar ber in 't algemeen. Voor het schoonmaken verwijdert men het ondereind van de steel en het blad. Is de rabarber erg oud, dan moet ook de schil verwijderd worden, daar deze dan taai zou zijn, maar bij jongere ra barber is het beter, dit niet te doen, daar juist de schil de roode kleur aan de rabar ber geeft. Daarna de stelen in zijn geheel wasschen en dan pas in stukjes snijden. Zou men in omgekeerde volgorde te werk gaan, dan zou op de snijvlakjes veel smaak uit de rabarber trekken. De-gesneden rabarber dus nooit in ruim water laten staan! Is de rabarber nog niet te oud en te zuur, dan krijgt men ze het smakelijkst, door ze op te zetten met zo min mogelijk water, zóó, dat de bodem van de pan juist vochtig is. Daarna zachtjes laten koken en niet roeren, voor ze geheel gaat is. Roert men ze daarna dooy, dan is ze zoo dik, dat ze niet bijgebonden behoeft te worden. Pas nu voegt men de suiker toe en, indien men ze koud gebruikt, eerst na bekoeling, daar dit zuiniger is. Zou men de suiker reeds gedurende het koken toevoegen, dan zou ze minder gemak kelijk gaar worden. Wil men wat zuiniger te werk gaan, of is de rabarber erg zuur, dan "kan men ze met ruim water opzetten. Men krijgt dan meer en minder zure rabarber, die echter dun is, zoodat ze gebonden moet worden met aardappelmeel. Denkt u er wel aan, de rabarber hiermee niet te lang door te laten koken, of te laten staan, daar het aardappelmeel dan door het zuur omgezet wordt en veel van zijn bindkracht verliest. Het beste is, ze vlak voor het gebruik even te binden. Is de rabarber bijzonder zuur, dan kan men ze afkoken, d.w.z. opzetten met ruim koud water. Aan de kook brengen en dan meteen afgieten. Daarna kan men ze het zij met veel, hetzij met weinig water ver der koken. Bij de laatst genoemde manie ren, moet men echter wél bedenken, dat men behalve het zuur, ook de lekkere smaak van de rabarber verdunt. Behalve moes, kan men ook compote van de rabarber maken door ze in gelijkmatige stukjes van pl.m. 2 c.m. lengte te snijden en voorzichtig gaar te maken in een suiker oplossing, waardoor niet alleen de smaak van de rabarber verbeterd wordt, maar wel ke ook voorkomt, dat ze te vlug gaar wordt en stuk kookt. Op een hoeveelheid van pl.m. 1 steel ra barber heeft men 1 d.L. water met 30 gram suiker noodig. De suikeroplossing wordt met de rabar ber aan de kook gebracht en zeer zacht doorgekookt, waarbij men dan telkens voor zichtig de stukjes gare rabarber er uit haalt. Op het laatst bindt men het sap naar verkiezing met iets aardappelmeel, en na bekoeling giet men dit over de rabarber. Zoowel rabarbercompóte als moes kun nen als groente of nagerecht gegeven wor den, al dan niet in combinatie met vla of pudding. Nog een smakelijk nagerecht van rabar ber is rabarber met schuimkop. Hiertoe kookt men rabarbermoes, met zoo min mo gelijk water. Deze komt in een vuurvast schaaltje, en wordt bedekt met zeer stijf geklopt eiwit, waardoor men na het klop pen per eiwit 50 gram suiker geroerd heeft. Deze massa moet er in onregelmatige pun ten opgebracht worden. Het eigeel kan men gebruiken om door de rabarber te mengen. Dit schoteltje maakt men nu onder in een vrij lauwe oven verder klaar, waarbij het eiwit dan gaar, bros en lichtbruin van kleur moet worden. Vroeger of later zullen de meeste dames de verleiding niet kunnen weerstaan zich een gestreepte robe aan te schaffen. Er is dit jaar in ge streepte stof fen een wel zeer groote va riatie. Het hier afgebeelde mo del zal een eenigszins slank persoon tje ongetwij feld flatteeren! Drie nieuwe hoedjes boven elkaar! Keus? Omschrijving is onnoodig, ze spreken voor zich zelf. Aar dig zijn ze, en mèt uw flat teus zomertoi- letje een ge slaagde combi natie! in een van haar nieuwe creaties in de Tobtsplm „Narren in de sneeuw"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 13