OnbcwOQCn temidden der golven De „Karimata" weer aan den arbeid DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER Naar het einde van een legende Groot spoorweg ongeluk in Amerika Franco bombardeert alleen militaire objecten Laan. Schagen, Tel. 20. MAANDAG 20 JUNI 1938. 81e Jaargang. No. 10600. Uitgave- tfet N.V. Uitg.-Mif. „Hollonife Noorderkwartier" Sedert den nacht van Vrijdag op Zaterdag zooals reeds gemeld werd, heeft de reusachtige tin baggermolen „Karimata" zijn werk zaamheden boven het „Lutine":wrak hervat, nadat deze ruim drie dagen onderbroken waren tengevolge van den storm van de vorige week. Het is deze storm, die de Terschellingers Idwars zit, of^ beter gezegd het feit, dat de „Karimata" ih de onmiddellijke nabijheid der beruchte Sohellinger gronden, waartegen bij slecht weer naar de meening der Schel- Jingers slechts hun eigen reddingbooten bestand zijn zonder eenige moeilijkheid den storm heeft weerstaan en zelfs nauwe lijks in beweging kwam toen de zee de gol ven hoog over de pontons joeg en de storm met windsterkte 8 tegen de hoogoprijzende metalen constructies blies. Saevis tranquilis in undi, onbewogen te midden der golven lag de „Karimata", ook gedurende den storm; en' bij het bezoek dat wij aan boord brachten nu de molen het baggerwerk heeft hervat, is ons gebleken dat de mededeelingen van de vorige week, dat de „Karimata" naar dieper water zou zijn gesleept, omdat dc leiders van het werk de heeren van de Bil li ton Maatschappij, het niet durfden wagen bij stormweer zoo dicht bij de gronden te blijven, berusten op de fantasie der Schcllingers, die het maar moeilijk kunnen verkroppen dat de molen alles trotseert, waarvoor tot nu toe ieder- 'een moest wijken. De „Karimata" is de geheele week niet van zijn plaats weg geweest De vier sleep- booten van Doekscn, die in de onmiddellijke nabijheid liggen om hulp te verleenen, wan neer dat noodig is, hebben tot nog toe wer keloos gelegen, en de trossen, waaraan de „Karimata" met een aantal 2-, 3- en 5-tons ankers verankerd ligt, zijn nog geen moment los geweest. Wel heeft men tijdens den storm een anker verspeeld, maar dat heeft men al weer opgevischt, en zijn twee boeien losge slagen en op drift gegaan naar de Friesche kust, vanwaar men reeds bericht heeft ont vangen, dat ze .eerlijk teruggezonden worden. En de andere moeilijkheid, waarover de Scliellingers meestal hoog opgeven, n.1. dat de zee elke gemaakte geul terstond weer dichtslibt als men het werk maar even on derbreekt? Op 12 meter diepte baggerde de „Karimata" toen verleden week het werk werd stopgezet en op 12 meter diepte heeft men Vrijdagnacht het baggeren hervat. De eenige reden, waarom men tijdens den storm niet is blijven baggeren, ligt hierin, dat wanneer de emmerladder 12 meter onder den molen uitsteekt en vastgewerkt is in den zeebodem, elke nog zoo geringe beweging van den molen als gevolg van de deining een zoodanige torsie kan veroorzaken, dat men den emmerladder niet noodeloos daaraan wil blootstellen. Het werk aan boord. Hoe gering echter de invloed van deining en golfslag op den geheelen molen is, heb ben we nogmaals tijdens een onzer laatste bezoeken aan boord kunnen merken. On danks het toen reeds weer fraaie weer zette de deining nog door en danste de sleepboot, die ons bracht, lustig op de golven. Zoodra we echter voet aan boord van de „Karimata'' zetten, was het, alsof we den vasten wal be treden hadden, en wanneer men even rond ziet in het inwendige van den reus, werkt alles ertoe mede, om dezen indruk te ver sterken. .Want beneden, in het machinegedeelte, ziet alles eruit als in een groote fabriek, met keurig onderhouden, breede loopgan gen tusschen de machines; die links en rechts staan opgesteld. Nog sterker wordt die indruk', wanneer men komt in de electrische centrale, een groote ruimte, waar naast elkaar de van roode en groene controlelampen voorziene transformatorkasten. zich rijen, en waar 2 krachtige Heemaf-dynamo's alle electrische 'energie opwekken, die voor het in beweging brengen der machtige machinerie en voor de verlichting aan boord noodig is. Zij worden in beweging gebracht door twee dieselmotoren, die met olie worden gevoed. Voor het eerst sedert de molen aan het werk is, zal Woenisdag a.s. de olie-voorraad van de „Karimata" worden aangevuld. Een tank boot van de B.P.M. zal tachtig ton oliè brengen, waarmee men weer twee a drie weken voort kan. Het zijn in de eerste plaats deze machi nes, die tijdens het werk voortdurend ge controleerd worden, terwijl het. tweede punt, waar zich de aandacht concentreert, de stortplaats is, waar de naar boven ge komen baggerbakken hun lading storten. Her ,en der 'verspreid wp-nclt aan boord, van de „Karimata" gewerkt, waar men rustig een uur kan rondloopen, zonder iemand, die men zoekt, te vinden. Vandaar dan ook, dat de leiding van het werk besloten heeft, een luidsprekerinstallatie met versterkers aan te leggen. Zaterdagmiddag is men hiermee gereed gekomen, zoodat men thans van één centraal punt uit met behulp van vijf zware luidsprekers iedereen aan boord kan bereiken. Rustig en zeker gaan de menschen aan boord hun gang, zekerheid, on aandoenlijke zelfverzekerdheid is de suggestie, die van de werkende „Ka rimata" uitgaat. Onafgebroken draaien de machines en brengen de met zand en schelpen gevulde bak ken die Zaterdag voor de eerste maal ook klei bevatten omhoog. Dreunend, knarsend en piepend rolt de emmerladder over raderen en assen naar boven, tot zij, bij de stort plaats gekomen, kantelen en hun inhoud prijsgeven, terwijl machtige waterstralen als van een waterka non ervoor zorgen, dat het opge baggerde zand snel langs den draai- enden zeeftrommel vloeit, om brui send als een waterval in twee breede goten terecht te komen, vanwaar het door de stort gaat, die ver achter de „Karimata" uitsteekt, weer in zee terecht komt. Elk" voorwerp echter, hoe klein ook, dat opgebaggerd wordt, wordt voor den zeef trommel opgevangen en tegengehouden. Het zijn tot nog toe in overweldigende hoeveel heid schelpen, met af en toe stukken wrak hout of stukken ijzer, hetzij van de „Luti- ne" zelf, hetzij van den „toren van Seckers" afkomstig. De gevonden koperen spijkers en klinknagels bewijzen wel, dat niets aan het scherpziend oog der arbeiders, die met het toezicht zijn belast, ontsnapt. Naar het einde eener legende. De resten van den toren van Beckersl Zij vormen een recente herinnering aan alle vorige, nooit-geslaagde pogingen tot berging van het „Lutine"-goud, Is het werk van de „Karimata" een zooveelste poging, die men aan deze reeds kan toevoegen? Stellig niet. Alle vorige pogingen waren opgezet als avontuur of berustten op fantasterij. En de enkele maal, dat dit niet het geval was, wa ren dc technische hulpmiddelen waarover men beschikte, verreweg onvoldoende om het hoofd te bieden aan de moeilijkheden, waarmee de Schellinger gronden tot nog toe elke poging, om hun prooi te ontrukken, afsloegen. Maar ditmaal is het ernst. De „Karimata" is op het gebied van bag germachines de grootste en machtigste ter wereld, de organisatie is in handen van een maatschappij met een wereldreputatie en de technische opzet is van een weten schappelijke nauwgezetheid, welke elk avon tuur uitsluit. Onaandoenlijk en meedoogenloos zet de „Karimata" zijn werk voort als de tanden, van een moloch drin gen de baggerbakken steeds dieper in den zeebodem. Deze molen maalt langzaam maar zeker. Zooals men weet ligt het in de bedoeling, rondom de plaats waar een roode boei de ligging van het „Lutine"goud aangeeft, den zeebodem uit te baggeren over een breedte van 100 meter en een lengte van 100 meter Aan de trossen, waarmede de „Karimata" verankerd is, schuift de molen zich zelf over de geheele breedte van 100 meter voort. Zoo als de ploeg over een akker gaat en voor naast voor snijdt, zoo graaft de „Karimata" de eene geul naast de andere, telkens dieper komend, zoodat het geheele terrein, waar zich resten of wrakstukken van de „Luti- ne" kunnen bevinden, systematisch wordt afgezocht. Wrakstukken, stukken ijzer, gra niet, en zelfs betonblokken, worden door de bakken onder water aan stukken gehakt en door den emmerladder naar boven gebracht. Op het oogenblik is men over de volle breedte van 100 meter reeds 25 meter ge vorderd, terwijl'men Zondag reeds ruim 16 meter diep zat. Het zal misschien nog twee of drie weken duren voor men tot het mid den is genaderd van de kuil, die men on- dei; het wateroppervlak graaft, Het staat wel vast, dat de „Kari mata" alles naar boven zal brengen, wat zich in het af te baggeren ge bied op den zeebodem bevindt, ook het „Lutine"-goud, wanneer dat er inderdaad is. Want mocht de „Karimata"zijn doel niet bereiken, dan mag men aannemen dat óf de goudschat nooit aanwezig is geweest of op een legende berust, óf dat hij voor goed uit het menschelijke bereik is verdwe nen. Daarom zal de „Karimata", hoe ook het resultaat van het werk zal zijn, voor goed een einde maken aan de meer dan een eeuw oude „Lutine"-legende, zooals die op Terschelling leeft en waarvan Terschelling zoo dikwijls heeft geleefd als een nieuwe bergingsexpeditie leven en vertier op het eiland bracht. De Schellingers beseffen dit thans cn in hun hart zullen velen er om treuren. Maar de „Karimata" dwingt dezen mannen, die de gevaren van het Wad zoo goed kennen, respect af, zooals het gevaarte log en on bewogen zijn werk voortzet, ergens tusschen de blanke duinenrij van Vlieland en de schuimkoppen van de branding op de Sohellihger gronden, des daags zoowel als des nachts, als de stralen van de trouwe brandaris hoog tegen den hemel er over heen wieken. Scherpschutters ioplaats van snelschutters Nieuwe maatregel in het Brit- sche leger. „Daily Telegraph and Moming Post" be richt, dat de legerautoriteiten hebben be sloten, dat van elk bataljon van het Brit- sche leger 72 man moeten worden opgeleid tot scherpschutter, in tegenstelling met de opleiding in snelvuur, welke tegenwoordig in zwang is. Door het invoeren van nieuwe schijven, welke meer beantwoorden aan de werkelijk heid van het slagveld in een modernen oorlog zullen ook de overige manschappen tot betere schutters worden opgeleid. De Olympian Express rijdt in de rivier. Vele dooden en gewon- den. Wolkbreuk spoelde de brug weg Nabij Saugus, ten Oosten van Miles City (Montana) is de „Olympian Express" in de rivier gereden. Volgens de laatste berichten zijn er 28 dooden. 65 personen zijn gewond overgebracht naar het ziekenhuis van Miles City. Waar schijnlijk zijn de slachtoffers verdronken. Volgens een hooge ambtenaar der spoor wegen zijn de locomotief, de bagagewagen, het postrijtuig en twee slaapwagens van de brug gestort. De trein bestond uit 12 rijtui gen. Tengevolge van een wolkbreuk moeten gedeelten der brug zijn weggespoeld. Omtrent de treinramp bij Saugusanont wordt nog gemeld, dat de zware regens het reddingwerk bemoeilijken. Volgens de eer ste berichten is het ongeluk veroorzaakt doordat liet water van de sterk gezwollen rivier Custer een peiler van de metalen spoorbrug heeft ondermijnd, tengevolge waarvan het middenstuk der brug is inge stort. De spoorlijn passeert de rivier na 'n lange ltocht, hetgeen verklaart, dat de ma chinist de vernielde brug niet heeft kunnen zien. De trein had Vrijdagavond Chicago verlaten en zou hedenochtend te Tacarna hebben moeten aankomen. Dit nummer bevat 8 pagina's S.O.S. Schiphol Actie neemt nationaal karakter aan. Het comité S.O.S.-Schiphol deelt ons me de, dat de actie tot het behoud van de bur gerluchthaven Schiphol allengs grootere vormen begint aan te nemen. Het feit, dat verscheidene gemeentebestu ren en particulieren zich belangrijke fi- nancieele offers getroost hebben om recht streeks door de lucht met Amsterdam en Rotterdam verbonden te worden, leidt er toe, dat ook in de provincie binnen enkele dagen süb-comite's zullen worden opgericht. Reeds is uit enkele steden toegezegd, dat op den dag van de groote demonstratie van Schiphol, namelijk 2 Juli a.s., deputaties uit de provincies per vliegtuig naar Amster dam zullen komen om op deze wijze te de- monstreeren dpgroote ongerustheid en on tevredenheid. Duidelijk neemt thans de aan vankelijk lokaal gerichte actie te Amster dam een nationaal karakter aan. Motorrijwiel botst tegen auto Auto met militaire politie ge ramd. Zaterdagochtend is op het kruispunt de Klomp op den rijksweg Arnihem'Utrecht een ernstig verkeersongeluk gebeurd; De motorrijder B. uit Lunteren naderde het kruispunt en verleende geen voorang aan een uit de richting Utrecht komende auto, waarin manschappen der militaire politie zaten. Het gevolg was, dat de beide voertuigen met een harden klap tegen el kaar botsten. De motorrijder werd door de botsing ernstig gewond. Met een dulbbelen beenbreuk en een zware hoofdwonde is hij in bewusteloozen toestand naar een zieken huis te Utrecht vervoerd. Het motorrijwiel werd zwaar gehavend. Na de botsing sloeg de auto tegen een paal en daarna tegen een wegwijzer, waar door deze wagen eveneens zwaar bescha digd werd. De inzittenden hiervan kwamen echter met den schrik vrij SPANJE Overgave of totale overwinning. Regeeringstroepen moreel onge schokt. - De dagelijksche bom bardementen. De rechtsche vliegtuigen bombar deerden geen duimbreed gronds, welke geen militair objectief vormt, zeide de rechtsche minister in Span je in een redevoering te Burgos. Voor ons kan geen andere afloop bestaan dan de overwinning, geen andere" oplossing dan overgave of totale overwinning, zeide spr. De minister zeide tenslotte over de „pira tenschepen": Onze soldaten ter zee of in de lucht zullen deze piratenschepen op klaar lichten dag, waar zij ze ook ontmoeten, vernietigen. De eerste minister der linksche regeering Negrin hield Zaterdag een radiorede. I-Iij deelde mede, dat het moreel der troepen en van het land achter het front uitstekend is. Als voorbeeld haalde spr. de hardnekkigheid aan, waarmede de drie en veertigste divisie zich verdedigd heeft, welke divisie» weer in het regeeringsleger is ingelijfd. „Dit bewijst de wereld, achter wie het Spaansche volk staat". Negrin noemde vervolgens de redenen yoor den verbeten weerstand der regeerings troepen op: „Wij strijden voor de onafhan kelijkheid van Spanje, voor zijn onaantast baarheid, voor een democratische volksrepu bliek, opdat de grond aan hem zij, die hem bewerkt, voor de ontwikkeling van een na tionale industrie, voor den wederopbouw van een vrij en welvarend Spanje". Negrin wees er nog op, dat dank zij de groote productie der regeeringsmdustrie, 't leger over voldoende voorraden en materiaal beschikt. Werkverschaffing in het recht sche Spanje. De autoriteiten van de provincie Saragossa hebben besloten de werkloozen uit de pro vincie te werk te stellen bij het binnenhalen van de oogst in de gebieden, welke onlangs door de rechtsche troepen op de regeering zijn veroverd. De mannen zullen het gewo ne loon en normale werktijden krijgen, doch zij mogen niet weigeren. In de meeste dorpen is de bevolking door de regeeringstroepen weggevoerd voor de komst van de troepen van Franco, zoo dat men hier een groot aantal werkkrachten tekort komt. De krijgsverrichtingen. de fronten geen nieuws. Hier en daar wordt hevig gevochten, doch geen der beide partijen wist terreinwinst van eenige betee- kenis te behalen. Het bombardeeren van steden ging onver minderd door. Barcelona werd tot tweemaal toe door bombardementsvliegtuigen be stookt, waardoor weer tientallen non-com battanten het leyen lieten* DB BILT SEINTi Verwachting: Matige tijdelijk zwakke Westelijke wind, gedeeltelijk bewolkt, waar schijnlijk droog, des och tends koeler, later zelfde temperatuur. Verdere vooruitzichten* Geleide lijk iets warmer. Laat de%Kamer een woordje meespreken! Vragen van den heer Van den den Tempel over het Centrale Vliegveld. Het Tweede Kamerlid Van den Tempel heeft aan de ministers van waterstaat en defensie de volgende vragen gesteld. 1. Is de regeering bereid mede te dee- len, nu zij in beginsel heeft besloten de stichting te bevorderen van een centraal luchtvaartterrein, of zij reeds voor de naa&* te toekomst maatregelen t£r uitvoering van haar voornemen in overweging heeft geno men? 2. Wil de regeering toezeggen, dat geener lei maatregelen worden genomen, welke direct of indirect een nadere beslissing ter zake van den wetgever rechtskracht kun nen verleenen, vooral eer de Kamer, eventu eel bij behandeling van desbetreffende voor stellen der regeering, in de gelegenheid ia geweest van haar oordeel over de voorne mens der regeering te doen blijken? Congres van moderne middenstanders Twee resoluties aangenomen. Zondagochtend hield de moderne socialis tisch georiënteerde middenstandsbond een propagandistisch demonstratief congres, waar als sprekers optraden de Tweede Ka merleden W. Drees en Ir. H. Vos. Er waren ook belangen-groepen buiten den bond hierbij tegenwoordig. Zoowel de heer Drees als de heer Vos ver dedigden de middenstandsbelangen, gezien in het kader van het Plan van den Arbeid. I-Iet congres nam twee resoluties aan. In de eerste wordt aangedrongen op sociale voor zieningen wat de ouderdomszorg betreft, aangevuld met staatspensionneering uit te breiden over de kleine zelfstandigen, voor zoover noodig in met hun omstandigheden rekening houdende gewijzigde vormen. In het tweede dringt het congres er bij de regeering op aan, ten spoedigste over te gaan tot krachtiger bestrijding van de werk loosheid, zoodanig dat de koopkracht van de massa hersteld en daarmede de bestaans mogelijkheid van den middenstand wordt verbeterd. Amsterdamsche taxi's rijden weer Groote bedrijvigheid door ver laagd tarief. Zaterdagmorgen is het blokband-taxibe- drijf in de hoofdstad in vollen omvang her vat. Alle standplaatsen in de stad werden weer door de blokbandwagens bezet. Naar van de zijde der taxi-centrale werd medegedeeld, was het Zaterdagmorgen reeds zeer druk. Vermoedelijk houdt dit verband met het feit, dat thans ook het verlaagde tarief voor korte ritten in werking is getre den. Monopolieheffing aardappelen niet verhoogd Voorloopig uitgesteld. Van bevoegde zijde vernemen wij, dat de minister van Economische Zaken op grond van de huidige aardappelpositie heeft be sloten, de verhooging van de monopolie heffing op den invoer van aardappelen eerst te doen ingaan op 27 Juni 1938.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 1