Lokkenpracht
Zon!
Zomer!
Nieuwe weefsels
nieuwe modellen
En een klein beetje illusie
Het
bijzondere
Bette Davis viel flauw
Lieve
schipper
vaar mij overl
Zaterdag 25 Juni 1938
Vierde blad
Dit avondtoilet werd gecreëerd door Edward Ste-
venson, één der meest gevierde mode-ontwerpers van
Hollywood.
Kent U ze nog, de kleine meisjes uit onze geïllustreerde
schoolleesboeken? En die van de leesplank? Heette één
er van niet Mies, het zusje van Pim? Aap, Noot, Mies,
Wim, Zust Jet
Wat heeft Mies nu met de schoone blonde actrice Joan
Fontaine, die wij hierboven afbeelden, te maken? Wèl,
héél véél! Want Mies droeg glad achterover gekamd
peenblond haar, dat het hooge, blinkende kindervoorhoofd
vrijliet en een donkere kam hield die gladde, glimmende
lokken in bedwang. Aan Mies-van-de-leesplank moeten
wij denken, als we Joan Fontaine zien, met de achterover
geschuierde lokken, niet door een kam, maar door een
glanzende vlecht beheerscht. Er is niets nieuws onder de
zon! Alleen onze appreciatie verandert. We vonden Mies
stijf, maar voor het kapsel van Joan weten we slechts
het ééne alleszeggende woord: beeldig!
Deze zomer zul
len zwarte en
blauwe mantels
van kantstof op
imprimé's gedra
gen worden, zoo
dat een aardig
kleurenspel door
deze opengewerk
te weefsels waar
te nemen valt dat
een levendige
noot verleent aan
een stemmig ge
heel.
We vinden thans
reeds een mooie
collectie tailleurs
en ensembles, die
uitmunten, wat
weefsels en kleu
ren betreft. Naast
pasteltinten zien
wij ook weer spre
kende kleuren en
we zouden zeer
onvolledig zijn,
indien wij niet
tevens de prachti
ge ruitdessins
noemden.
De manteltjes,
die bij de nauwe,
korte rokken ge
dragen zullen
worden zijn over
het algemeen lan
ger, dan het voor
gaande jaar. Ze
reiken tot over
de heupen en zijn
zelfs nog langer.
Sommige model
len hebben eeni-
ge ruimte in den
rug, andere geven
een mooie, aan
sluitende lijn, ter
wijl de sluiting
met één knoob op taillehoogte of met een
rij van meerdere knoopen plaats vindt,
terwijl we af en toe een „rits" zien.
Blouses handhaven zich bij voortduring,
niet alleen in eenvoudige modellen, doch
evenzeer in de meest chique uitvoeringen.
Nadat Vrouwe Mode zoo'n groote plaats
heeft ingeruimd aan tailleurs en ensembles
zijn blouses onmisbaar geworden, evenals
de flatteuse, vlotte jumpers van soepele
wol» geweven in alle modekleuren.
Voor de iets meer gezette figuren zijn
complets, bestaande uit japon en mantel
het meest geschikt en deze vindt men zoo
wel in wol als zijde. Complets van impri-
mé-zijde leenen zich eveneens voor gezette
dames, mits men weinig opvallende kleu
ren en kleine motieven kiest. Het meest
afkleedend blijven echter effen weefsels
en vooral zwart en donker blauw.
Deze beide kleuren worden nog steeds
veel gekozen voor petites robes met gar
neering van wit piqué of toile glacée in den
vorm van smalle kraagjes met kleine strik
jes, vestjes of uiterst smalle biesjes Derge
lijke garneeringen zijn tevens geschikt om
de japonnen, die reeds lang gedragen zijn,
op te frisschen. Op een ietwat somber wer
kende japon kan men trouwens ook een
kleurige bolero dragen, b.v. gemaakt van
bedrukt ribslint, dat met overhandsche ste
ken met de zelfkanten aan elkander ver
bonden wordt en een geheel vormt, dat
zeer apart werkt. Shawltjes in mooie voor-
jaarstinten kunnen tevens afwisseling
brengen, temeer, waar we deze thans in de
verschillende modemagazijnen in groote
verscheidenheid van kleur en dessin aan
treffen.
Bloemen en ribslint zullen veel gezien
Ja! eindelijk is er de zon! de zomerzon! Tenminste,
nu we dit schrijven. Wie zegt, dat, wanneer deze pa
gina ter perse gaat, herfstige regenvlagen onze be
wering niet logenstraffen en U met een ontevreden
gezicht den blik doen afwenden van alles wat op
dit blad aan zomervrcugde denken doet? Maar u
zult de krant toch wel met ecnigc piëteit wegleg
gen, niet waar, want, wie weet, morgen, of straks,
komt de gele zonnebal ons weer stralend verwarmen
ennieuwe illusies wekken! Vacautic-illusies!
Hoe wij de
vacantie van
anderen
kunnen
bederven
van dit badcos-
tuum bestaat uit
de wijze, waarop
de schouderban-
den gesneden zijn
Door deze coupe
wint het figuur
aan elegance en
bovendien wordt
het ideaal van de
moderne water
nimf: „hoe min
der aan, hoe
meer geniet ik
van zee en sonf
met dit pakje be
naderd.
Acteurs en actrices zijn het er over eens,
dat de eerste filmtest het onaangenaamste
oogenblik van de film-carrière is. Bette Da-
vis kwam het eerst voor de camera te Brook-
lyn, waar de „test" plaats vond. Bette was
opgewonden en buiten adem, toen zij voor
de camera plaats nam. „De lichten gingen
uit en aan; de camera werd dicht op mij ge
richt", aldus Bette. „Verder wist ik mij niets
meer te herinneren en weer tot mijzelf ge
komen, vertelde men mij, dat ik flauw was
gevallen. Ik kreeg de baan niet. Eenigcn tijd
later slaagde ik bij een volgende „test" voor
Univcrsal en verkreeg een contract voor
drie maanden, hetwelk na afloop in één jaar
veranderd werd. Daarna ging ik een con
tract voor zeven jaar met Warner aan. In
het eerste jaar probeerde ik mij steeds wan
neer ik maar even de kans kreeg mij met
den rug naar de camera te draaien. Ten
slotte kregen de regisseurs een hekel aan
mij en werd menige scène opgenomen,
waarin slechts mijn nek en ooren te zien
zijn. Het onaangenaamste oogenblik, dat ik
ooit bij de film beleefde, was gedurende een
„test", welke ik bij Warner Bros maakte
voor de film „Cabin In The Cotton". Ik
nioest „de camera kussen" tijdens een elo-
se-up. De camera werd door Richard Bar-
thelmess ondersteund en moest ik doen
alsof ik hem kuste. Ik deed het, maar zag
nooit de foto. Is het wonder, dat ik mij nu
zoo gauw niet meer laat „nemen", aldus
Bette Davis.
worden als afwerking van voorjaarshoe
den, terwyl het laatste ook als garneering
op japonnen wordt toegepast.
Een nieuwe afwerking voor eenvoudige
wollen japonnen geeft ons hand- of machi
naal breiwerk. We zagen modellen b.v met
gebreide bovenpas of voorpanden in ande
re kleur en deux pièces, waarvan het bo
vendeel een gebreid boord, manchetten en
kraag had. Wellicht zullen wij dergelijke
aparte garneeringen op modellen der zo
mercollectie toegepast zien. Ongetwijfeld
zullen ze kans van slagen hebben, omdat
men zeer origineele effecten kan krijgen.
We geven enkele nieuwe modellen weer
van een complet, een costume en een zo-
merjapon. Zeer apart werkt het donker
blauw zijden complet, dat een middenbaan
over de lengte van rok en blouse heeft van
chartreusekleurige zijde, hetgeen een bij
zonder gekleed geheel vormt.
In het midden een driedeelig costume
van staal blauw bestaande uit rok, aanslui
tende mantel met hoog sluitende kraag en
opknoopbare cape, gegarneerd met smal
tres.
Alleraardigst is de bedrukt zijden japon,
waarbij het vlotte hoedje zoo bijzonder
goed past. De rok is geplisseerd, doch de
niet te smalle plissé's worden tot over de
heupen opgestikt. Kraag en manchetten
van Valengiennes.
Waar zullen wij
heengaan
Dat is dc eerste vraag! Op die vraag
wil ik voorloopig niet ingaan, want
een andere, véél belangrijker vraag
voor ons, vrouwen, dringt zich aan
ons op:: „Wat zullen wij aantrek
ken?"
Dat is het kernpunt van onze overpein
zingen in de dagen, die onze vacantie voor
afgaan. Ja, hoe zullen wij er uitzien, als wij
straks onze entrée maken temidden van
andere vacantiegangsters? IJdelheid der
ïjdelhcdcn...... Dat vinden vele vrouwen nu
eenmaal het belangrijkste van haar vacan
tie, dat zij, en voorzoover ze een gezin
hebben, man cn kinderen - er representa-
bel uitzicnl
Ook dc kinderen moeten in
de vacantie gemakkelijk ge-
kleed zijn.
Hoe kunnen we echter daarmee het va-
cantiogcnoegcn van onszelf en de onzen
\aak bederven! Door cischcn te stellen, die
hoogcr gaan dan onze beurs, door het on
bereikbare te willen hebbenGaan wij
met vacantie om le flanccrcn? Om anderen
de oogen uit te steken met het moois clat
we dragen?
„Ja", zal een zekere categorie vrouwen
moeten toegeven, ,ja! dat is ons vacantic-
genocgcn!" Het zijn zij, die de dure buiten-
landsche ontspanningsoorden bezoeken, het
zijn dc decoraties van de deftige boule
vardsMaar het zijn óók zij, die den
neus ophalen voor ieder, die niet in een
onberispelijk reiscostuum gestoken, trein of
auto instapt, die geen diner-toilet draagt tij
dens de warme maaltijden in één of ander
pensionNiets is zoo
kwetsend
als critiok op kleeren.*....- zelfs sommige
mannen zijn er gevoelig voor! Onvergetelijk
blijft het schetsje uit die ouderwetsche cn
toch immer-frïssche „Camera Obscura" van
Hildebrand, waarin hij den „onaangenamen
mensch in dc Haarlemmerhout" teckent,
die, op zijn gemak in een restaurant geze
ten, een jeugdigen kellner, die in een veel
te wijde jas rondloopt, vraagt: „is dat een
rok van je vader?" waarop het joch ant
woordt: „Ik heb geen vader!".
In een groot familiepension maakte ik
het mee, dat een nog jonge, getrouwde
vrouw, tot een paar meiskens, die (het ge
val dateert van een 15-tal jaren terug)
zwarte kousen bij haar helder gebloemde
jurken droegen, zeide: „Dragen jullie altijd
zwarte kousen?" En de meisjes, die zeker
een héél ouderwetsche moeder hadden, ke
ken beschaamd naar haar zwarte kouscbee-
nen en voelden zich vanaf dat oogenblik
allerongelukkigst
Gelukkig gaan.de meeste reizigsters niet
op stap met dc gedachte aan haar kloeren
alleenBovendien, een groot deel van
ons vacantieplezicr is, dat we tevreden zijn
rnet de garderobe, waar wc tóch mee too
moeten! En anderen vrouwen en meisjes
haar vreugde, haar illusie over haar gewa
den laten!
Dat zij de poëzie van onze vacantie 1938!
LÉONTINE»
zongen de meisjes in
den ouden tijd, doch de
meiskens van nu bede
len den scheepsman niet
meer, ze werpen de tros
uit en hebben, als t er
op aan komt, den schip
per heel niet noodig
De zeil- en slrandklee-
ding, hier gedemon
streerd, doet ons aan
vonge seizoenen den
ken; slechts de bonte
hoofddoek, welke het
linksche figuurtje
draagt, wijst er op, dat
we hier met een hyper
modern mode-snapshot
te maken hebben,