Verklaring van den Raad
van Ministers
De Prins herdenkt de
gevallen vliegers
Post vluchten op Indië
Hoe de „Karimata''
door de branding ging
TUSSCHEN DE MINISTERS VAN JUSTITIE
EN DEFENSIE HEEFT STEEDS VOLLEDIGE
OVEREENSTEMMING BESTAAN INZAKE
DE OVERPLAATSING VAN DE OSSCHE MA
RECHAUSSEE.
Ter zitting- van het Ambtenarengerecht te 's-Graven-
hag-e, gehouden in den namiddag vaii Zaterdag 25 Juni
1938. zijn do procedures behandeld, welke door de leden
van liet voormalige personeel der brigade Koninklijke Ma
rechaussee Ie Oss ziin aanhanging gemaakt tegen den in
sneden r K. M. ter z^ke van hun overplaatsing. Tn tegen
stelling met de nositie in de andere reeks procedures was
in deze znk^n de minister van Justitie, nodi door ziin ver
tegenwoordiger. noeli op eenigerlei wiize door van ziinent-
wege voorgebrachte getuigen betrokken. Door verslagen,
zooals die in een deel der pers ziin verschepen over het
geen op voormelde 71'tting zou ziin verklaard, is de indruk
gewekt, dat de minister van Justitie in de vergadering
van de Tweede Kamer dor Sta ten-Gen era al van 7 April
1938 ten onrechte, ep zelfs in striid met de waarheid, zou
hebben medegedeeld, dat reeds van 1 April af tusschen
hem en ziin amhtenoot van Defensie overeenstemming
zou hebben bestaan inzake de overplaatsing van het per
soneel van de brie-ade K. M. te Oss.
De Raad van Ministers acht het niet verantwoord, dat
de mogeliikhcid van een indruk als vorenbedoeld blijft be
staan. Gehoord onder meer de volkomen overeenstem
mende mededeMine-on ter zake van den minister van De
fensie en van Justitie, stelt de Raad vast. dat het huiten
eiken twiifel staat, dat reeds op 1 Aor.il 1938 de minister
van Defensie ziin volle medewerking in z.ake overplaat
sing voor zoover die medewerking krachtens de be
staande voorschriften vereischt was had toegezegd.
Deze toezegging is aanstonds gegeven en is tep volle ge
handhaafd.
Dat de uitvoeringsmaatregelen voor de verwisseling
van het personeel der brigade (waartoe ook behoorde de
door den minister van Defensie te verleenen machtiging
tot het overbrengen van de inboedels voor rijksrekening
on voorstellen van den inspecteur van het wapen, tot
wicps bevoegdheid hef hevelen der verplaatsingen behoort)
eerst enkele dagen later, on 6 April, ziin getroffen, hield
in geen enkel opzicht verband met eenig nader beraad
tusschen beide ministers omtrent de noodzakelijkheid der
verplaatsingen, slechts over het tiidstip van do verplaat
singen van de marechaussees (niet-onderofficieren) is nog
nader overleg gepleegd. Het overeenstemmend oordcel van
beide ministers stond op 1 April vast en is onveranderd
gehandhaafd gebleven.
Volkomen in overeenstemming met de vaststaande
feiten kon en moest de minister van Justitie in de verga
dering van de Tweede Kamer der Staten-Generaal op 7
April 1938 in tegenwoordigheid van den minister van
Defensie verklaren, dat het tusschen zijn ambtgenoot
van Defensie en hem geen oogenblik ontbroken heeft aan
de vercischte samenwerking en volledige overeenstem
ming en dat hij ook overigens den minister van Defensie
van niets onkundig heeft geiaten en hem evenmin ontijdig
heeft ingelicht.
Dat had een ramp
kunnen worden!
Gasontploffing veroorzaakt in
lJmuiden groote ontsteltenis.
Gisteravond om kwart voor zeven is in
IJmuidcn door ccn ontploffing een merk
waardig ongeluk geschied, waarbij geen
personen zijn getroffen, doch dat wel aan
zienlijke matcrieele schade heeft veroor
zaakt. De Julianabrug, die de spoorlijn tus
schen Oud- en Nieuw— I.Tmuiden overbrugt,
is door deze ontploffing zeer ernstig be
schadigd. In deze brug ligt een overdekte
goot, waarin clcctrischc kabels alsook een
zware gasbuis liggen.
Vermoedelijk is in deze gasbuis een lek
ontstaan. Gemengd met lucht ontstond toen
het gevaarlijke knalgas, dat door ccn lot nu
toe onbekende oorzaak lol ontploffing is
gekomen. De zware bedekking van de goot
is over dc geheele lengte vernield en ook
het overige gedeelte van de brug is ernstig
beschadigd. Do brug werd onmiddellijk voor
het verkeer gesloten, het is een wonder, dat
geen persoonlijke ongelukken zijn gebeurd,
daar de brug een zeer druk verkeerspunt is.
Deo vlammendood ontkomen
Vrouw en vier kinderen met
groote moeite uit brandende
boerderij te Aalst gered.
Bij 'n feilen brand, die gistermorgen in de
boerderij van den heer Van Dooremalen te
Aalst woedde, konden ccn vrouw en vier
kinderen slechts met moeite worden gered.
Een overbuurman van Van Dooremalen be
merkte het vuur, terwijl het achterhuis reeds
in lichter laaie stond. Van Dooremalen zelf
was op enkele uren afstands bezig met het
melken van dc koeien. De huurman stelde
onmiddellijk pogingen in het werk om do
vrouw cn een viertal kinderen. onder wie
een pas geboren tweeling die nog in het
huis waren, in veiligheid tc brengen. Met
medewerking van de. omwonenden slaagde
hij daarin. Ook eenig klein vee cn een klein
gedeelto van het huisraad kon in veiligheid
worden gesteld.
De brandweer besloot, na dc situatie tc
hebben oogonomen, geen water te geven,
daar het huis toch niet meer behouden kon
worden en de omliggende pcrceclcn geen
gevaar liepen.
Het huis brandde tot den grond toe af.
Verzekering dekt slechts gedeeltelijk de
schade.
Brand maakt 250 menschen
werkloos
Nederlands oudste biscuitfabriek
verwoest.
Gisteravond is. vermoedelijk in dc pakka-
mer, brand uitgebroken in de Nederland-
sclie biscuitfabriek „Het Anker' te Musscl-
kanaal. Weldra was het geheele complex
ccn vlammenzee. Het kantoorgebouw, dat
onmiddellijk aan de fabriek grenst, was
eveneens kort na het uitbreken van den
brand, geheel in vlammen gehuld.
Door den brand zullen ongeveer 250 arbei
ders werkloos worden.
Met vier motorspuiten uit Stadskanaal,
Ter Apcl en Musselkanaal heeft dc brand
weer hel vuur «bestreden cn nicn slaagde
er in de belendende perceelen, alsmede dc
directeurswoning, welke gevaar liepen, tc
behouden. Dc schade welke naar schatting
eenige tonnen beloopt, wordt door beurs-
polis gedekt. Een groote menigte sloeg het
blusschingswerk gade. Van ver in den om
trek was men tocgeloopcn en de politic zorg
de er voor, dat de duizenden toeschouwers
op behoorlijken afstand werden gehouden.
De biscuitfabriek „Het Anker", welke in
1882 was opgericht, was de oudste op dit ge
bied in ons land.
Het conflict in de
haringvisscherij
Hedenmiddag conferentie op het
Dep. van Sociale Zaken.
De rijksbemiddelaar prof. A. C. Joseplius
Jitta heeft de partijen, betrokken bij het
conflict in de haringvisscherij te Schevenin-
gen, Vlaardingeu en Katwijk, in conferentie
bijeengeroepen op hedenmiddag in hel de
partement van Sociale zaken.
Pasfoor Perquin bediend
Pastoor L. H. Perquin, de voorzitter van
den,K.R.O„ die zich in verband met zijn
gezondheidstoestand onder behandeling
had gesteld van een hem bevriend genees
heer in het St. Franciscus ziekenhuis te
Rotterdam, is aldaar gisterochtend voorzien
van de II. H. Sacramenten.
Pater-lcctor J. Dito, die hiervan gisteroch
tend mededeeling deed voor den microfoon
tijdens het godsdienstig halfuurtje
heeft de luisteraars, vooral dc zieken, ver
zocht om hun gebod, daaraan toevoegende,
dat ofschoon hoop op herstel niet is uitge
sloten, de toestand zeer ernstig is.
Plechtigheid te Soesterberg.
Ons luchfwapen is een bolwerk
van onze onafhankelijkheid
De viering van liet zilveren jubi
leum van de luchtvaartafdeeling 1e
Soesterberg is hedenochtend in te
genwoordigheid van Z.K.H. Prins
Bernhard, ingezet met een intieme
plechtigheid bij hét monument der
gevallen kameraden, terwijl er »in
den namiddag gelegenheid was den
commandant der luchtafdeeling ge
luk te wcnschcn, waarbij o.a. de mi
nister van' Defensie, dc heer J. .T. C.
van Dijk zijn opwachting kwam ma
ken.
Hef vliegkamp was in feestgewaad geslo
ken. Bij den iugang, waar een eercwacht
van ongeveer honderd man met muziek
.stond opgesteld, wapperden vele vlaggen,
terwijl, ook de verschillende gebouwen en
tribunes met den driekleur waren getooid.
Om tien minuten over half elf arriveerde
de Prins cn na het officieele wolkom hel rad
Z.K.H. in gezelschap der militaire autori
teiten het terrein pij het monument. De
troepen presenteerden het geweer cn ter-
zelfdertijd klonk het Wilhelmus.
Dc inspecteur voor de Militaire Lucht
vaart, res. lult. generaal M. Raavmakers
bracht daarop in een toespraak hulde aan
de L.V.A. en haar commandant, luit. kol. F.
A. van Heijst cn bood daarbij de L.V.A., na
mens het personeel van het. corps, oen hul
deblijk aan. bestaande uit een voetstuk, zich
waardig aanpassend aan het monument, dat
15 jaar geleden is opgericht voor dc geval
len kameraden.
Overste van Heijst aanvaardde met eenige
dankwoorden het eereblijk.
Een treffend moment.
Het was daarop een treffend moment,
toen Prins Bernhard naar voren trad om
een krans aan den voet van liet monument
te leggen. De Prins bleef in eerbiedige
aandacht voor het gedenkteeken staan. De.
geweren werden' gepresenteerd, terwijl het
Wilhelmus weerklonk. Hierna keerde de
Prins naar de tribune terug. Even later
was de lucht vervuld van hot davercr<
motorgeronk van een escadrille, dat den
groet kwam brengen. On het oogenblik,
dat. de machines lang boven het monu
ment scheerden, gingen de vlaggen in top.
De kapitein van Weerden Poelman cn
de adjudant-onderofficier van Beurden bo
den hierop een krans namens de Militaire
Luchtvaart aanl Commandant van T-lévjst
nam deze hulde iri ontvangst en legde de
ki;ans op de- treden van- hel monument.
De muziek bracht tijdens deze plechtigheid
ccn koraal ton gehoorc. Nog vele andere
kransen en bloemstukken werden aange
dragen en tegen de buitenmuur van liet
monument geplaatst.
Herdenkingsrede van den com
mandant
Bijna van den dag harer oprich
ting af is de ontwikkeling der
luchtvaartafd. aan remmende in
vloeden van velerlei aard onderhevig
geweest, zcide overste van Heyst in
zijn herdenkingsrede, nauwelijks
een jaar nadat zij, op 1 Juli 1913,
werd opgericht, werd een normale
gipoi verstoord door het uitbre
ken van den -wereldoorlog.
Deze belette nagenoeg alle aanschaffing
van materieel uit het buitenland, terwijl in
NcdQrjaod nog eeng vliegtuigindustrie van
voldoend .vermogen aanwezig was. Door
interneering van uit den oorlog afkomstige
vliegtuigen kon hierin slechts zeer ten
ricele worden voorzien. Te midden van de
ze, in vele opzichten ahnormalcn toestand
moest, onder het overwinnen van tallooze
moeili'khcdcn. de grondslag voor de tegen
woordige luchtvaartafdeeling worden ge
legd.
Spr. ging dc ontwikkeling der L.V.A. na
lot op den huldigen dag cn constateerde,
met vreugde, dat de L.V.A. thans ccn be
teren tijd tegemoet gaat en zich gereed
maakt een plaats in de weermacht in 1e
nomen, moor dan voorheen in overeenstem
ming met haar belangrijkheid.
In zijn dank aan hen, die er toe hebben
bijgedragen den naam der Luch(vaart-afdoe
ling hoog te houden, betrok dc commandant
allereerst generaal Snijders en voorts o.
m. de vliegers, het personeel van don tech
nisch en dienst en den gronddienst cn .ten
slotte de gevallen piloten.
Wat zou dc luchlvaart-afdccling
zijn zonder dc herinnering aan onze
gevallen kameraden? vraagt spr.
Zij hebben medegewerkt aan den
PUBLICATIE
VLAS OOGST 1938.
Naar wij van bevoegde zijde vernemen,
ligt het in de bedoeling, voor vlas van den
oogst 1938. waarvoor taxatie van de op
brengst is aangevraagd, een teelt premie te
geven, op een wiize overeenkomende met
die van het vorige jaar.
Voorzoover dc telers hun vlas mochten
verkoopen. wordt hun in hun eigen belang
aangeraden, onmiddellijk na den verkoop
een verkoopbrief.!?. aan de landbouw-crisis
organisatie, waarbij zij zijn georganiseerd,
in te zonden. Indien zij hun vlas reeds moch
ten lïebben verkocht, verdient het aanbeve
ling, dat zij alsnog zoo spoedig mogelijk een
verkoophrïefje inzenden.
Voorïoopig kunnen voor het opgeven van
de verkoopen van vlas van den oogst 1938
Vle vcrkoopbricfics voor vlas van den oogst
1937 worden gebruikt.
's-Gravenhagc, 30 Juni 1938. (Adv.)
ophouw van het luchlwapcn als een
bolwerk van dc onafhankelijkheid
van ons vaderland cn van de hei
ligste rechten van het Nederlandsche
volk.
Met het uispreken van den wcnsch, dat
de Luchtvaart-afdeeling ccn waardige plaats
zal blijven innemen in dc Koninklijke Ne
derlandsche Weermacht, besluit spr. zijn
rede. De plechtigheid wordt besloten met
een défilé der troepen.
Geschenk der burgerij.
De burgerij van Soesterberg heeft, de
jubileerende L.V.A. een huldeblijk aangebo
den in den vorm van een vlaggcstocl.
Bij dc overdracht van den vlaggcstocl was
mede Prins Bernhard aanwezig.
REORGANISATIEVOORSTEL NED. HERV.
KERK.
De meeste classes tegen.
Alle classes der Ned. Herv. Kerk behalve
de classis Den Haag, die nog aan het be
raadslagen is, hebben haar advies aan dc
Synode over het reorganisatie-ontwerp vast
gesteld. Van de 43 classes die aldus uit
spraak hebben gedaan, hebben vier en twin
tig zich tegen verklaard; daarbij moet nog
dr Waalsche Commissie gerekend worden,
die in deze dingen, aldus het Hsb., met een
classis gelijk is gesteld, en die zich op een
op 15 Juni gehouden vergadering eveneens
tegen het reorganisatie-ontwerp heeft ver
klaard. Niet alle voorstandei's van dit reor
ganisatie-ontwerp zijn tevens tegenstanders
der reorganisatie in het algemeen, en dc
Synode is rechtens niet aan het meerder
heidsadvies der classes gebonden, ofschoon
zij er wel rekening mede pleegt te houden.
Vertrek van Aankomst te
a°cmS? |sin"aP- 30 JuniBand. 30 Juni
fknlÉms) l Uhene 30 Ju™ |A'dam 30 Juni
(heenreis) lBasra 30 Iuni lJ,Ddhp- 30 IunI
(terugreis) lBand' 30 Juni lI5anK- 30 Juilt
(hecmeis) |A'dam 30 ,l"" Athene 30 Juni
Band. 30 Juni Medan 30 Juni
Reiger
(terugreis)
De „Nandoe" staat nog met motorstoring
tc Penang.
Moord op een kerkhof
Twee slachtoffers was den Ara
bier niet genoeg.
In een dorp bij Jerusalem heeft een Ara
bier een geheel gezin vermoord. Eerst dood
de hij den vader en een dochter. Vervolgens
verborg hij zich op het kerkhof cn schot
tijdens de begrafenis van deze beide slacht
offers de moeder en den zoon neer.
Voei&at
De Indische voetballers
vertrokken
„Wij hebben zooveel beleefd en
gezien, het is een wonder
Gistermorgen is het Nederlandsch-Indische
voetbalelftal, dat aan de wereldkampioen
schappen heeft deelgenomen, na zijn verblijf
«in- Nederlandf-naar Indië vertrokken.
De stemjniag onder de spelers was uitste
kend, hetgeen trouwens niet anders ver
wacht kon worden na zulk oen prachtige
reis. De aanvoerder van het elftal, Nawir,
verklaarde: „Het was ccn wondei', wij heb
ben zooveel beleefd cn gezien, dat het teveel
is om op te noemen."
Dc trainer der spelers, dc heer Masten
broek, was eveneens zeer tevreden. Hoewel
het sportief succes van deze reis niet groot
is geweest, meende hij, dat de verwachtin
gen die hieromtrent bestonden, niet zijn be
schaamd.
De hccrcn Mastenbroek en Weisse blij ven
voorïoopig nog in Nederland, terwijl de
heer van Bommel de spelers weer naar In*
'diü vergezelt.
Van de zijde van den K.N.V.B. waren bij'
het vertrek aanwezig de hccrcn Boeljon en
Staal cn van de Technische Commissie do
heer Mundt, terwijl ook trainer Bob Glom
denning niet ontbrak.
Na een hartelijk afscheid vertrok het ge-
zclschup met den gewonen D-trein naaq
Genua, vanwaar met de „Christiaan Huy-
gens" de reis wordt voortgezet.
T^nnii.
Een finale
Helen Wills-Helen Jacobs
Het tournooi te Wimbledon»
In het damcsenkelspel van het
Wimbledontournooi wordt het een
eindstrijd tusschen twee „teruggeko
men" Amcrikaansche speelsters: He
len Wills en Helen Jacobs. Voor dc
vierde mail zullen deze heide tennis-
grootheden elkaar in den eindstrijd
van het Wimblcdon-loumooi ont
moeten cn strijden om het officieuze
wereldkampioenschap.
Dc vorige drie malen kwam steeds Helen
Wills als winnares uit het strijdperk, de
laatste maal in 1935. Het jaar daaropvol
gend won Helen Jacobs den titel, doch He*,
len Wills deed toen niet mee. Zal het Helen
Jacobs ditmaal gelukken haar rivale te ver
slaan? Ongetwijfeld kan een uiterst span
nende cn interessante strijd tusschen de
heide Helens worden tegemoet gezien.
Helen Jacobs sloeg Alice Marble (V. S.)'
met 64, f4. Gemakkelijk is het echter
niet gegaan, daarvoor waren 'de tegenstand
sters te gelijkwaardig.
Maar ook Helen Wills ondervond van
I-Iilde Sperling (Denemarken) gcduchten,
tegenstand. Vooral de eerste set, die niet
minder dan vijf kwartier duurde, was
uiterst spannend. Maar ook in de tweede
set stolde Mevr. Spelding zich licflig te
weer, maar zij kon het tenslotte toch niet
bolwerken. Met 12—10, G—4 won llelei/
Wills.
In den hal ven eindstrijd van het hoe-
rendubbelspcl sloegen' Budge $n Mako (V*
S.) Hughes en Wilde (Engeland) met G—2,
G1, 12—10.
In het gemengd dubbelspel zorgde do
Engelsch-Argentijnsche combinatie Mej.
James en Russel nog voor een verrassing
door de Australisch-Fransche dubbel Mej.
WynncBoussus met 62, 9—7, G4 uit
te schakelen.
De molen gaf zich over aan de
drie 'sleepbooten, die in de woe
dende golven in formatie gereed
lagen.
Gisteren meldden wij, dat de sleepboot
„Holland" een knappe prestatie geleverd
heeft met den sleep van de „Karimata",
naar dc reede van Terschelling.
Over de wijze waarop de „Holland" haar
zware taak volbracht, schrijft dc N. R. Ct.
nog het volgende:
Het zal Woensdagmiddag ongeveer 5 uur
zijn geweest, toen de Stortemelk, waarop de
hc Doeksen zich bevond, dc eerste verinn-
ding tusschen de Holland cn dc Karimata
tot stand bracht. De I-Iolland gooide zich ten
anker in de branding van do Terscheilinger
gronden. Eerst was ccn dunne lijn uitge
bracht van ongeveer 300 meter lengte, ver
volgens hieuw men een zware sleeptros over.
Toen de Holland eenmaal verbin
ding met de Karimata had, maakte
de Volharding zich vast aan de Hol
land; vervolgens kwam de verbin
ding tot stand tusschen dc Storte
melk cn de Volharding. De formatie
lag gereed, hoewel de zee ter plaat
se geweldig spookte. Toen liet do
Karimata zijn laatste draad slippen.
De drie slccpbootcn kwamen daarop
in volle actie en trokken de Karimata
van den lagen wal het Matrozen-
kerkhof geheeteü door de bran
ding heen.
Dit was een ongelooflijk zwaar karwei; de
Holland en de Volharding stootten zwaar op
den grond. Bij een dezer zware stooten brak
de sleeptros van de Volharding. Daarmee
was dus ook de Stortemelk uitgeschakeld.
Overgeleverd aan één sleepboot.
In deze bijna hachelijke omstandigheden
was de Karimata overgeleverd aan nog
slechts één sleepboot, n.1. de Holland, die
bovendien zwaar stootte. Nog een enkele
tegenslag, b.v. het breken van höt roer of
het knappen van de tros cn het zou afgc-
loopen geweest zijn.
Toen kwam het commando: „Holland alles
er op zetten". De sleepboot bracht haar 1800
P.K. in actie tegen de dreiging van de
schier overmoedige elementen cn kapitein
Bakker van de Holland wist zoo uitstekend
tc manoeuvrceren, dat de opzet volkomen ge
lukte, de sleepboot trok de Karimata alleen:
uit de branding naar diep water.
„Dat was ccn prachtig stuk werk", zei de
heer Doeksen, de directeur van Docksen's
Bergingsmaatschappij, „ik zal kapitein Bak
ker daarover straks mijn complimenten ma
ken".
Eenmaal in rustiger water aangeland, kon
den ook de andere booten aan de Holland
worden vastgemaakt. De sleep naar Terschel
ling verliep zonder verderen tegenslag. Al
leen voor het Schuitcgat kreeg men tegen
slag. De Utrecht gooide een lijn op cn maak
te zich vast aan de Karimata. Door een on
gelukkig toeval de baggermolen had zijn
ladder laten zakken, zoodat hij den grond
raakte cn vaart verloor dreef de Utrecht
uit do richting cn kwam boven de 18 duims
dikke sleeptros van de Holland cn sloeg de
tros finaal af. Toen had alleen dc Utrecht
de molen nog maar vast. Even later geraakte
ook de Utrecht onklaar en moest haar sleep
tros kappen.
Geheel los
Dc Karimata was nu geheel los,
doch alle gevaar was geweken. De
baggermolen had zijn ladder laten
zakken en lag aan den grond. Be
heer Doeksen wees er niet nadruk
op, dat het incident in het Schuitc
gat niet te wijten was aan een ver
keerde manoeuvre van de Utrecht.
Er is geen enkele verkeerde ma
noeuvre gemaakt bij liet afbrengen
van de Karinïata.
„Met groote voldoening zien wij terug op
dit mooie stukje bergingswerk, waardoor
de Karimata voor een ramp bespaard is
gebleven".
Men verwacht, dat dc baggermolen wel
eenige dagen op de reede zal blijveniDc dra
den moeten hersteld worden; dc molen die
verder geen averij van bet eekenis heeft ge'
kregen, zal uiteraard eens goed worden na
gekeken.
Zoo is er op tamelijk gelukkige wijze een
einde gekomen aan de spanning, waarin
Terschelling gedurende eenige dagen heeft
geleefd.
Visschen naar de verloren oa-
derdeelen
Dc weersomstandigheden op Terschelling
waren gisteren nog niet van dien aard dat
dc sleepbootcn naar het Lulinetcrrein kon
den vertrekken om naar de verloren geraak
te draad- cn ankerkettingen tc gaan vis
schen.
Bij de werf te Kinderdijk en dc fabriek
Heemaf zijn reeds telefonisch spoedbestel
lingen gedaan van nieuwe gietijzeren uit
laatpijpen en daarop aansluitende gebogen
stalen pijpon met pakkingbusscn.
De gebroken ankerstoppen moeien ook
door nieuwe worden vervangen.