Verklaring van den Raad van Ministers De Prins herdenkt de gevallen vliegers Post vluchten op Indië Hoe de „Karimata'' door de branding ging TUSSCHEN DE MINISTERS VAN JUSTITIE EN DEFENSIE HEEFT STEEDS VOLLEDIGE OVEREENSTEMMING BESTAAN INZAKE DE OVERPLAATSING VAN DE OSSCHE MA RECHAUSSEE. Ter zitting- van het Ambtenarengerecht te 's-Graven- hag-e, gehouden in den namiddag vaii Zaterdag 25 Juni 1938. zijn do procedures behandeld, welke door de leden van liet voormalige personeel der brigade Koninklijke Ma rechaussee Ie Oss ziin aanhanging gemaakt tegen den in sneden r K. M. ter z^ke van hun overplaatsing. Tn tegen stelling met de nositie in de andere reeks procedures was in deze znk^n de minister van Justitie, nodi door ziin ver tegenwoordiger. noeli op eenigerlei wiize door van ziinent- wege voorgebrachte getuigen betrokken. Door verslagen, zooals die in een deel der pers ziin verschepen over het geen op voormelde 71'tting zou ziin verklaard, is de indruk gewekt, dat de minister van Justitie in de vergadering van de Tweede Kamer dor Sta ten-Gen era al van 7 April 1938 ten onrechte, ep zelfs in striid met de waarheid, zou hebben medegedeeld, dat reeds van 1 April af tusschen hem en ziin amhtenoot van Defensie overeenstemming zou hebben bestaan inzake de overplaatsing van het per soneel van de brie-ade K. M. te Oss. De Raad van Ministers acht het niet verantwoord, dat de mogeliikhcid van een indruk als vorenbedoeld blijft be staan. Gehoord onder meer de volkomen overeenstem mende mededeMine-on ter zake van den minister van De fensie en van Justitie, stelt de Raad vast. dat het huiten eiken twiifel staat, dat reeds op 1 Aor.il 1938 de minister van Defensie ziin volle medewerking in z.ake overplaat sing voor zoover die medewerking krachtens de be staande voorschriften vereischt was had toegezegd. Deze toezegging is aanstonds gegeven en is tep volle ge handhaafd. Dat de uitvoeringsmaatregelen voor de verwisseling van het personeel der brigade (waartoe ook behoorde de door den minister van Defensie te verleenen machtiging tot het overbrengen van de inboedels voor rijksrekening on voorstellen van den inspecteur van het wapen, tot wicps bevoegdheid hef hevelen der verplaatsingen behoort) eerst enkele dagen later, on 6 April, ziin getroffen, hield in geen enkel opzicht verband met eenig nader beraad tusschen beide ministers omtrent de noodzakelijkheid der verplaatsingen, slechts over het tiidstip van do verplaat singen van de marechaussees (niet-onderofficieren) is nog nader overleg gepleegd. Het overeenstemmend oordcel van beide ministers stond op 1 April vast en is onveranderd gehandhaafd gebleven. Volkomen in overeenstemming met de vaststaande feiten kon en moest de minister van Justitie in de verga dering van de Tweede Kamer der Staten-Generaal op 7 April 1938 in tegenwoordigheid van den minister van Defensie verklaren, dat het tusschen zijn ambtgenoot van Defensie en hem geen oogenblik ontbroken heeft aan de vercischte samenwerking en volledige overeenstem ming en dat hij ook overigens den minister van Defensie van niets onkundig heeft geiaten en hem evenmin ontijdig heeft ingelicht. Dat had een ramp kunnen worden! Gasontploffing veroorzaakt in lJmuiden groote ontsteltenis. Gisteravond om kwart voor zeven is in IJmuidcn door ccn ontploffing een merk waardig ongeluk geschied, waarbij geen personen zijn getroffen, doch dat wel aan zienlijke matcrieele schade heeft veroor zaakt. De Julianabrug, die de spoorlijn tus schen Oud- en Nieuw— I.Tmuiden overbrugt, is door deze ontploffing zeer ernstig be schadigd. In deze brug ligt een overdekte goot, waarin clcctrischc kabels alsook een zware gasbuis liggen. Vermoedelijk is in deze gasbuis een lek ontstaan. Gemengd met lucht ontstond toen het gevaarlijke knalgas, dat door ccn lot nu toe onbekende oorzaak lol ontploffing is gekomen. De zware bedekking van de goot is over dc geheele lengte vernield en ook het overige gedeelte van de brug is ernstig beschadigd. Do brug werd onmiddellijk voor het verkeer gesloten, het is een wonder, dat geen persoonlijke ongelukken zijn gebeurd, daar de brug een zeer druk verkeerspunt is. Deo vlammendood ontkomen Vrouw en vier kinderen met groote moeite uit brandende boerderij te Aalst gered. Bij 'n feilen brand, die gistermorgen in de boerderij van den heer Van Dooremalen te Aalst woedde, konden ccn vrouw en vier kinderen slechts met moeite worden gered. Een overbuurman van Van Dooremalen be merkte het vuur, terwijl het achterhuis reeds in lichter laaie stond. Van Dooremalen zelf was op enkele uren afstands bezig met het melken van dc koeien. De huurman stelde onmiddellijk pogingen in het werk om do vrouw cn een viertal kinderen. onder wie een pas geboren tweeling die nog in het huis waren, in veiligheid tc brengen. Met medewerking van de. omwonenden slaagde hij daarin. Ook eenig klein vee cn een klein gedeelto van het huisraad kon in veiligheid worden gesteld. De brandweer besloot, na dc situatie tc hebben oogonomen, geen water te geven, daar het huis toch niet meer behouden kon worden en de omliggende pcrceclcn geen gevaar liepen. Het huis brandde tot den grond toe af. Verzekering dekt slechts gedeeltelijk de schade. Brand maakt 250 menschen werkloos Nederlands oudste biscuitfabriek verwoest. Gisteravond is. vermoedelijk in dc pakka- mer, brand uitgebroken in de Nederland- sclie biscuitfabriek „Het Anker' te Musscl- kanaal. Weldra was het geheele complex ccn vlammenzee. Het kantoorgebouw, dat onmiddellijk aan de fabriek grenst, was eveneens kort na het uitbreken van den brand, geheel in vlammen gehuld. Door den brand zullen ongeveer 250 arbei ders werkloos worden. Met vier motorspuiten uit Stadskanaal, Ter Apcl en Musselkanaal heeft dc brand weer hel vuur «bestreden cn nicn slaagde er in de belendende perceelen, alsmede dc directeurswoning, welke gevaar liepen, tc behouden. Dc schade welke naar schatting eenige tonnen beloopt, wordt door beurs- polis gedekt. Een groote menigte sloeg het blusschingswerk gade. Van ver in den om trek was men tocgeloopcn en de politic zorg de er voor, dat de duizenden toeschouwers op behoorlijken afstand werden gehouden. De biscuitfabriek „Het Anker", welke in 1882 was opgericht, was de oudste op dit ge bied in ons land. Het conflict in de haringvisscherij Hedenmiddag conferentie op het Dep. van Sociale Zaken. De rijksbemiddelaar prof. A. C. Joseplius Jitta heeft de partijen, betrokken bij het conflict in de haringvisscherij te Schevenin- gen, Vlaardingeu en Katwijk, in conferentie bijeengeroepen op hedenmiddag in hel de partement van Sociale zaken. Pasfoor Perquin bediend Pastoor L. H. Perquin, de voorzitter van den,K.R.O„ die zich in verband met zijn gezondheidstoestand onder behandeling had gesteld van een hem bevriend genees heer in het St. Franciscus ziekenhuis te Rotterdam, is aldaar gisterochtend voorzien van de II. H. Sacramenten. Pater-lcctor J. Dito, die hiervan gisteroch tend mededeeling deed voor den microfoon tijdens het godsdienstig halfuurtje heeft de luisteraars, vooral dc zieken, ver zocht om hun gebod, daaraan toevoegende, dat ofschoon hoop op herstel niet is uitge sloten, de toestand zeer ernstig is. Plechtigheid te Soesterberg. Ons luchfwapen is een bolwerk van onze onafhankelijkheid De viering van liet zilveren jubi leum van de luchtvaartafdeeling 1e Soesterberg is hedenochtend in te genwoordigheid van Z.K.H. Prins Bernhard, ingezet met een intieme plechtigheid bij hét monument der gevallen kameraden, terwijl er »in den namiddag gelegenheid was den commandant der luchtafdeeling ge luk te wcnschcn, waarbij o.a. de mi nister van' Defensie, dc heer J. .T. C. van Dijk zijn opwachting kwam ma ken. Hef vliegkamp was in feestgewaad geslo ken. Bij den iugang, waar een eercwacht van ongeveer honderd man met muziek .stond opgesteld, wapperden vele vlaggen, terwijl, ook de verschillende gebouwen en tribunes met den driekleur waren getooid. Om tien minuten over half elf arriveerde de Prins cn na het officieele wolkom hel rad Z.K.H. in gezelschap der militaire autori teiten het terrein pij het monument. De troepen presenteerden het geweer cn ter- zelfdertijd klonk het Wilhelmus. Dc inspecteur voor de Militaire Lucht vaart, res. lult. generaal M. Raavmakers bracht daarop in een toespraak hulde aan de L.V.A. en haar commandant, luit. kol. F. A. van Heijst cn bood daarbij de L.V.A., na mens het personeel van het. corps, oen hul deblijk aan. bestaande uit een voetstuk, zich waardig aanpassend aan het monument, dat 15 jaar geleden is opgericht voor dc geval len kameraden. Overste van Heijst aanvaardde met eenige dankwoorden het eereblijk. Een treffend moment. Het was daarop een treffend moment, toen Prins Bernhard naar voren trad om een krans aan den voet van liet monument te leggen. De Prins bleef in eerbiedige aandacht voor het gedenkteeken staan. De. geweren werden' gepresenteerd, terwijl het Wilhelmus weerklonk. Hierna keerde de Prins naar de tribune terug. Even later was de lucht vervuld van hot davercr< motorgeronk van een escadrille, dat den groet kwam brengen. On het oogenblik, dat. de machines lang boven het monu ment scheerden, gingen de vlaggen in top. De kapitein van Weerden Poelman cn de adjudant-onderofficier van Beurden bo den hierop een krans namens de Militaire Luchtvaart aanl Commandant van T-lévjst nam deze hulde iri ontvangst en legde de ki;ans op de- treden van- hel monument. De muziek bracht tijdens deze plechtigheid ccn koraal ton gehoorc. Nog vele andere kransen en bloemstukken werden aange dragen en tegen de buitenmuur van liet monument geplaatst. Herdenkingsrede van den com mandant Bijna van den dag harer oprich ting af is de ontwikkeling der luchtvaartafd. aan remmende in vloeden van velerlei aard onderhevig geweest, zcide overste van Heyst in zijn herdenkingsrede, nauwelijks een jaar nadat zij, op 1 Juli 1913, werd opgericht, werd een normale gipoi verstoord door het uitbre ken van den -wereldoorlog. Deze belette nagenoeg alle aanschaffing van materieel uit het buitenland, terwijl in NcdQrjaod nog eeng vliegtuigindustrie van voldoend .vermogen aanwezig was. Door interneering van uit den oorlog afkomstige vliegtuigen kon hierin slechts zeer ten ricele worden voorzien. Te midden van de ze, in vele opzichten ahnormalcn toestand moest, onder het overwinnen van tallooze moeili'khcdcn. de grondslag voor de tegen woordige luchtvaartafdeeling worden ge legd. Spr. ging dc ontwikkeling der L.V.A. na lot op den huldigen dag cn constateerde, met vreugde, dat de L.V.A. thans ccn be teren tijd tegemoet gaat en zich gereed maakt een plaats in de weermacht in 1e nomen, moor dan voorheen in overeenstem ming met haar belangrijkheid. In zijn dank aan hen, die er toe hebben bijgedragen den naam der Luch(vaart-afdoe ling hoog te houden, betrok dc commandant allereerst generaal Snijders en voorts o. m. de vliegers, het personeel van don tech nisch en dienst en den gronddienst cn .ten slotte de gevallen piloten. Wat zou dc luchlvaart-afdccling zijn zonder dc herinnering aan onze gevallen kameraden? vraagt spr. Zij hebben medegewerkt aan den PUBLICATIE VLAS OOGST 1938. Naar wij van bevoegde zijde vernemen, ligt het in de bedoeling, voor vlas van den oogst 1938. waarvoor taxatie van de op brengst is aangevraagd, een teelt premie te geven, op een wiize overeenkomende met die van het vorige jaar. Voorzoover dc telers hun vlas mochten verkoopen. wordt hun in hun eigen belang aangeraden, onmiddellijk na den verkoop een verkoopbrief.!?. aan de landbouw-crisis organisatie, waarbij zij zijn georganiseerd, in te zonden. Indien zij hun vlas reeds moch ten lïebben verkocht, verdient het aanbeve ling, dat zij alsnog zoo spoedig mogelijk een verkoophrïefje inzenden. Voorïoopig kunnen voor het opgeven van de verkoopen van vlas van den oogst 1938 Vle vcrkoopbricfics voor vlas van den oogst 1937 worden gebruikt. 's-Gravenhagc, 30 Juni 1938. (Adv.) ophouw van het luchlwapcn als een bolwerk van dc onafhankelijkheid van ons vaderland cn van de hei ligste rechten van het Nederlandsche volk. Met het uispreken van den wcnsch, dat de Luchtvaart-afdeeling ccn waardige plaats zal blijven innemen in dc Koninklijke Ne derlandsche Weermacht, besluit spr. zijn rede. De plechtigheid wordt besloten met een défilé der troepen. Geschenk der burgerij. De burgerij van Soesterberg heeft, de jubileerende L.V.A. een huldeblijk aangebo den in den vorm van een vlaggcstocl. Bij dc overdracht van den vlaggcstocl was mede Prins Bernhard aanwezig. REORGANISATIEVOORSTEL NED. HERV. KERK. De meeste classes tegen. Alle classes der Ned. Herv. Kerk behalve de classis Den Haag, die nog aan het be raadslagen is, hebben haar advies aan dc Synode over het reorganisatie-ontwerp vast gesteld. Van de 43 classes die aldus uit spraak hebben gedaan, hebben vier en twin tig zich tegen verklaard; daarbij moet nog dr Waalsche Commissie gerekend worden, die in deze dingen, aldus het Hsb., met een classis gelijk is gesteld, en die zich op een op 15 Juni gehouden vergadering eveneens tegen het reorganisatie-ontwerp heeft ver klaard. Niet alle voorstandei's van dit reor ganisatie-ontwerp zijn tevens tegenstanders der reorganisatie in het algemeen, en dc Synode is rechtens niet aan het meerder heidsadvies der classes gebonden, ofschoon zij er wel rekening mede pleegt te houden. Vertrek van Aankomst te a°cmS? |sin"aP- 30 JuniBand. 30 Juni fknlÉms) l Uhene 30 Ju™ |A'dam 30 Juni (heenreis) lBasra 30 Iuni lJ,Ddhp- 30 IunI (terugreis) lBand' 30 Juni lI5anK- 30 Juilt (hecmeis) |A'dam 30 ,l"" Athene 30 Juni Band. 30 Juni Medan 30 Juni Reiger (terugreis) De „Nandoe" staat nog met motorstoring tc Penang. Moord op een kerkhof Twee slachtoffers was den Ara bier niet genoeg. In een dorp bij Jerusalem heeft een Ara bier een geheel gezin vermoord. Eerst dood de hij den vader en een dochter. Vervolgens verborg hij zich op het kerkhof cn schot tijdens de begrafenis van deze beide slacht offers de moeder en den zoon neer. Voei&at De Indische voetballers vertrokken „Wij hebben zooveel beleefd en gezien, het is een wonder Gistermorgen is het Nederlandsch-Indische voetbalelftal, dat aan de wereldkampioen schappen heeft deelgenomen, na zijn verblijf «in- Nederlandf-naar Indië vertrokken. De stemjniag onder de spelers was uitste kend, hetgeen trouwens niet anders ver wacht kon worden na zulk oen prachtige reis. De aanvoerder van het elftal, Nawir, verklaarde: „Het was ccn wondei', wij heb ben zooveel beleefd cn gezien, dat het teveel is om op te noemen." Dc trainer der spelers, dc heer Masten broek, was eveneens zeer tevreden. Hoewel het sportief succes van deze reis niet groot is geweest, meende hij, dat de verwachtin gen die hieromtrent bestonden, niet zijn be schaamd. De hccrcn Mastenbroek en Weisse blij ven voorïoopig nog in Nederland, terwijl de heer van Bommel de spelers weer naar In* 'diü vergezelt. Van de zijde van den K.N.V.B. waren bij' het vertrek aanwezig de hccrcn Boeljon en Staal cn van de Technische Commissie do heer Mundt, terwijl ook trainer Bob Glom denning niet ontbrak. Na een hartelijk afscheid vertrok het ge- zclschup met den gewonen D-trein naaq Genua, vanwaar met de „Christiaan Huy- gens" de reis wordt voortgezet. T^nnii. Een finale Helen Wills-Helen Jacobs Het tournooi te Wimbledon» In het damcsenkelspel van het Wimbledontournooi wordt het een eindstrijd tusschen twee „teruggeko men" Amcrikaansche speelsters: He len Wills en Helen Jacobs. Voor dc vierde mail zullen deze heide tennis- grootheden elkaar in den eindstrijd van het Wimblcdon-loumooi ont moeten cn strijden om het officieuze wereldkampioenschap. Dc vorige drie malen kwam steeds Helen Wills als winnares uit het strijdperk, de laatste maal in 1935. Het jaar daaropvol gend won Helen Jacobs den titel, doch He*, len Wills deed toen niet mee. Zal het Helen Jacobs ditmaal gelukken haar rivale te ver slaan? Ongetwijfeld kan een uiterst span nende cn interessante strijd tusschen de heide Helens worden tegemoet gezien. Helen Jacobs sloeg Alice Marble (V. S.)' met 64, f4. Gemakkelijk is het echter niet gegaan, daarvoor waren 'de tegenstand sters te gelijkwaardig. Maar ook Helen Wills ondervond van I-Iilde Sperling (Denemarken) gcduchten, tegenstand. Vooral de eerste set, die niet minder dan vijf kwartier duurde, was uiterst spannend. Maar ook in de tweede set stolde Mevr. Spelding zich licflig te weer, maar zij kon het tenslotte toch niet bolwerken. Met 12—10, G—4 won llelei/ Wills. In den hal ven eindstrijd van het hoe- rendubbelspcl sloegen' Budge $n Mako (V* S.) Hughes en Wilde (Engeland) met G—2, G1, 12—10. In het gemengd dubbelspel zorgde do Engelsch-Argentijnsche combinatie Mej. James en Russel nog voor een verrassing door de Australisch-Fransche dubbel Mej. WynncBoussus met 62, 9—7, G4 uit te schakelen. De molen gaf zich over aan de drie 'sleepbooten, die in de woe dende golven in formatie gereed lagen. Gisteren meldden wij, dat de sleepboot „Holland" een knappe prestatie geleverd heeft met den sleep van de „Karimata", naar dc reede van Terschelling. Over de wijze waarop de „Holland" haar zware taak volbracht, schrijft dc N. R. Ct. nog het volgende: Het zal Woensdagmiddag ongeveer 5 uur zijn geweest, toen de Stortemelk, waarop de hc Doeksen zich bevond, dc eerste verinn- ding tusschen de Holland cn dc Karimata tot stand bracht. De I-Iolland gooide zich ten anker in de branding van do Terscheilinger gronden. Eerst was ccn dunne lijn uitge bracht van ongeveer 300 meter lengte, ver volgens hieuw men een zware sleeptros over. Toen de Holland eenmaal verbin ding met de Karimata had, maakte de Volharding zich vast aan de Hol land; vervolgens kwam de verbin ding tot stand tusschen dc Storte melk cn de Volharding. De formatie lag gereed, hoewel de zee ter plaat se geweldig spookte. Toen liet do Karimata zijn laatste draad slippen. De drie slccpbootcn kwamen daarop in volle actie en trokken de Karimata van den lagen wal het Matrozen- kerkhof geheeteü door de bran ding heen. Dit was een ongelooflijk zwaar karwei; de Holland en de Volharding stootten zwaar op den grond. Bij een dezer zware stooten brak de sleeptros van de Volharding. Daarmee was dus ook de Stortemelk uitgeschakeld. Overgeleverd aan één sleepboot. In deze bijna hachelijke omstandigheden was de Karimata overgeleverd aan nog slechts één sleepboot, n.1. de Holland, die bovendien zwaar stootte. Nog een enkele tegenslag, b.v. het breken van höt roer of het knappen van de tros cn het zou afgc- loopen geweest zijn. Toen kwam het commando: „Holland alles er op zetten". De sleepboot bracht haar 1800 P.K. in actie tegen de dreiging van de schier overmoedige elementen cn kapitein Bakker van de Holland wist zoo uitstekend tc manoeuvrceren, dat de opzet volkomen ge lukte, de sleepboot trok de Karimata alleen: uit de branding naar diep water. „Dat was ccn prachtig stuk werk", zei de heer Doeksen, de directeur van Docksen's Bergingsmaatschappij, „ik zal kapitein Bak ker daarover straks mijn complimenten ma ken". Eenmaal in rustiger water aangeland, kon den ook de andere booten aan de Holland worden vastgemaakt. De sleep naar Terschel ling verliep zonder verderen tegenslag. Al leen voor het Schuitcgat kreeg men tegen slag. De Utrecht gooide een lijn op cn maak te zich vast aan de Karimata. Door een on gelukkig toeval de baggermolen had zijn ladder laten zakken, zoodat hij den grond raakte cn vaart verloor dreef de Utrecht uit do richting cn kwam boven de 18 duims dikke sleeptros van de Holland cn sloeg de tros finaal af. Toen had alleen dc Utrecht de molen nog maar vast. Even later geraakte ook de Utrecht onklaar en moest haar sleep tros kappen. Geheel los Dc Karimata was nu geheel los, doch alle gevaar was geweken. De baggermolen had zijn ladder laten zakken en lag aan den grond. Be heer Doeksen wees er niet nadruk op, dat het incident in het Schuitc gat niet te wijten was aan een ver keerde manoeuvre van de Utrecht. Er is geen enkele verkeerde ma noeuvre gemaakt bij liet afbrengen van de Karinïata. „Met groote voldoening zien wij terug op dit mooie stukje bergingswerk, waardoor de Karimata voor een ramp bespaard is gebleven". Men verwacht, dat dc baggermolen wel eenige dagen op de reede zal blijveniDc dra den moeten hersteld worden; dc molen die verder geen averij van bet eekenis heeft ge' kregen, zal uiteraard eens goed worden na gekeken. Zoo is er op tamelijk gelukkige wijze een einde gekomen aan de spanning, waarin Terschelling gedurende eenige dagen heeft geleefd. Visschen naar de verloren oa- derdeelen Dc weersomstandigheden op Terschelling waren gisteren nog niet van dien aard dat dc sleepbootcn naar het Lulinetcrrein kon den vertrekken om naar de verloren geraak te draad- cn ankerkettingen tc gaan vis schen. Bij de werf te Kinderdijk en dc fabriek Heemaf zijn reeds telefonisch spoedbestel lingen gedaan van nieuwe gietijzeren uit laatpijpen en daarop aansluitende gebogen stalen pijpon met pakkingbusscn. De gebroken ankerstoppen moeien ook door nieuwe worden vervangen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 2