De Prins bij de Groninger
paardenhring
Wielbreuk en bandenpech
zijn h Hallanders
Onze werklooze visschei
near Duitschland
Geen roode haan op
onze vliegtuigen!
Groote brand in
Groningen
Frankrijk's kracht
ligt op het water
Budge en Mako te
Budapest verslagen
|7conoraische
arometer
Post vluchten op h'
Het publiek geestdriftig. Z. K.
H. te voet naar de taptoe.
Duizenden mcnschcn uit. Gronin
gen en gewest waren'gister'samen
gekomen om Z.K.H. Prins Bernhard
die thans zijn eerste bezoek aan Gro
ningen brengt, een enthousiaste ont
vangst te bereiden. Het weer was
vrij goed, het was droog en af en
toe zonnig.
Van de officieele gebouwen en van zeer
veel particuliere woningen wapperde de
driekleur, terwijl velen zich met oranje ge
tooid hadden.
Om drie uur naderde aan den Verleng
den Heerenweg uit de richting Assen een
donkerblauwe auto, waarop de Prinselijke
standaard was geplaatst. De Prins, verge
zeld van zijn adjudant, kapitein J. K. II.
de Roo van Alclewerelt. zat achterin. Hij was
gekleed in blauw colbertcostuum met een
bloem in het knoopsgat.
Een eerewacht van padvinders.
Ter begroeting was aanwezig de Commis
saris der Koningin in de Provincie Gronin
gen, Mr. J. Linthorst Homan. die in de auto
srapte en naast den Prins plaats nam. Tus-
schen een enorme mensclienmassa, die den
Prins hartelijk toejuichte, werd rechtstreeks
naar het stadspark gereden, waar bij den
ingang van bet terrein de Groningschc pad
vinders een eerewacht hadden gevormd.
De prins reed tol voor de tribune, waar
hij werd verwelkomd door den voorzitter
van de Provinciale Vereeniging ter bevor
dering van de Paardenfokkerij in Gronin
gen, den heer H. Welt van Uithuizcrmee-
den. De Prins toonde groote belangstelling
voor de keuring der paarden, waarbij de
heer Welt Z.K.H. van voorlichting diende.
Gisteravond om tien uur werd voor het
huis van den gouverneur een spreekkoor
uitgevoerd door enkele damesleden van
gymnastiekverenigingen.
Het was een groote verrassing voor
het publiek, dat de Prins zich, in
gezelschap der autoriteiten, te voet
van bet gouvernementsgebouw naar
de Groote Markt begaf, om daar
een taptoe aan te hooren. Het pu
bliek liep juichend met den stoet
(mee.
Na afloop ging Z.K.H. wederom wande
lende terug, omstuwd door de menigte.
Heden zal de Prins een tocht door de
provincie maken, waarbij enikele land
bouwbedrijven zullen worden hezocht.
Naar wij vernemen, heeft Z.K.H. op zijn
doorreis naar Groningen een kort bezoek
gebracht aan het vliegveld Ecldej"
K. L. M. toestellen worden met
brandvrije lak bestreken.
Naar het Hsb. verneemt heeft de K.L.M.
besloten tot een aan te brengen wijziging in
de uitvoering van alle in gebruik zijnde
Douglasmacbines die aan het uiterlijk
daarvan zoo goed als niets verandert cn
dus op zichzelf door het publiek niet zal
worden opgemerkt, maar wel een zeer be
langrijke verbetering beteekent voor de
veiligheid van het luchtverkeer.
Op alle gedeelten van de vlieg
tuigen waar stofbespanning aanwe
zig is, dus in de cabines, richtings-
en hoogteroeren, zal n.1. de hier
aanwezige nitro-celluloselak, wel
ke tot nog toe werd gebruikt, wor
den verwijderd en vervangen wor
den door een nieuwe synthetische
lag welke door de Herbig Haarhaus
A.G. in den handel wordt gebracht
en een absolute brandvrijheid
waarborgt.
Bovendien beteekent deze wijziging oen
gewichtsbesparing van 25 tot 30% in verge
lijking met de tot nu toe aangewende ver-
nissoorl. Reeds een half jaar geleden beeft
men bij wijze van proef bij een Douglas
D.C. 2 de „Haan" de ailerons met die nieu
we lak bestreken en nadat in verschillende
landen deze methode eveneens met suc
ces werd aangewend, werd het nieuwe K.
L. M. Koolhoven F.K. 43 toestel, dat mo
menteel op Waalhaven gestationeerd is,
met de synthetische brandvrije lak afgele
verd. Dat is dus het eerste Nederlandscho
toestel dat op deze wijze is uitgevoerd. Bin
nenkort zuilen de Douglasmachines onder
handen worden genomen en het eventueele
brandgevaar dat nog altijd bestond door-
te achteloos weggeworpen sigaretten of lu
cifers in de nabijheid van de vliegtuigen
wel inderdaad tot een minimum zijn be
perkt.
Nederland en het
vluchtelingen
vraagstuk
Kerken wenden zich tot dr.
Colijn.
Het hoofdbestuur van de Neder-
landsche afdeeling voor Internatio
nale Vriendschap door de Kerken
heeft gisteren een telegram gezon
den aan den minister-presidefit, dr.
H. Colijn, te 's-Gravenhagc, waarin
liet zegt te hopen op krachtige me
dewerking der Nederlandscho re
geering aan een oplossing van het
vluchtelingenvraagstuk, die over
eenstemt met de eischen van het
christelijk geweten en met, de tra
ditie van het Nederlandsche volk
en te vertrouwen, dat de vertegen
woordigers der Nederlandsche re
geering op de conferentie te Evian
al het mogelijke zullen doen om
dit resultaat te bereiken.
Een afschrift van dit telegram is
'gezonden aan de Nederlandsche ge
delegeerden op de conferentie te
Evian.
Papiermagazijn verwoest.
Gisteravond om zes uur zag men rook
opstijgen in het groote lompen- en papier-
niagazijn van den heer J. Kroon, staande
aan de Laan te Groningen. Even later
sloegen de vlammen reeds fel uit en in een
minimum van tijd was het geheele "and
één vuurzee. Omwonenden waarschuwden
de brandweer, welke met groot materiaal
uitrukte, aangezien het magazijn in een
dichtbebouwde buurt gelegen is en grenst
aan de Harmonie. Met vijf stralen werd
het vuur bestreden. Het magazijn, dat ce-
liecl gevuld was met lompen cn papier,
was echter binnen een uur tijds volkomen
verwoest. Dank zij het krachtig ingrijpen
van de brandweer, konden, zoowel de be
lendende perceelcn als de Harmonie tegen't
vuur beschermd worden. Wel iepen deze ge
bouwen waterschade op.
De oorzaak van den brand is onbekend.
I-ïct is echter niet onwaarschijnlijk, dat hij
door broeiing ontstaan is. De schade wordt
door verzekering gedekt.
&cfia/xn
Euwe wint van Cortlever
Partijen van Landau en van
den Bosch afgebroken.
De uitslagen van de gister gespeelde par
tijen in de vijfde ronde voor liet kampioen
schap van Nederland luidèn:
I LandauPrins afgebroken in hetere stel
ling voor Landau.
Fonteinvan Scheltinga y2y2.
Van Doesburg—van Mindeno 1—0.
De Grootvan den Bosch afgebroken.
MulderMuilwijk afgebroken in betere
stelling voor Muilwijk.
CortleverEuwe 01.
De stand luidt:
1. Euwc P/2 punt; 2. van den Bosch 3*4 p.
plus 1 afgebr. partij; 3. Landau 3 p. plus 1
afgebr. partij; 4 cn 5 Cortlever en van Schel
tinga ieder 3 punten; G en 7 Mulder en
Prins ieder 2 punten plus 1 afgebr. partij;
8. van Docsburgl) 2 punten, 9. de Groot P/2
punt plus 1 afgebr. partij; 10 Fontein P/2 p".
II Muilwijk y2 p. plus 1 afgebr. partij; 12
van Mindeno V2 punt.
De Tour de France
De Luxemburger Majerus
verovert de gele trui
Piet van Nek eindigt in de twee
de étappe op de 15e plaats.
De Duitscher Oberbeck heeft in
de tweede étappe zijn gele leiders
trui moeten uittrekken en aan den
Luxemburger Majerus moeten af
staan. Want het was Majerus, die
deze tweede étappe van de ronde van
Frankrijk, welke over een afstand
van 237 K.M. van Caen naar St.
Brieuc voerde, in de eindsprint heeft
gewonnen, terwijl Oberbeck in een
groep als achttiende geklasseerd
werd, met een achterstand van ruim
drie min. op Majerus. De Nederlan
ders zijn bijzonder onfortuinlijk ge
weest in deze tweede étappe. Schnlte
had weer een fraaie course gereden
doch op ongeveer 25 K.M. voor de
finish had hij het ongeluk zijn wiel
te breken, Deze tegenslag, zoo vlak
voor het einde, moest in de klas
seering wel zeer sterk tot uitdruk
king komen. Middelkamp was al
niet veel gelukkiger. Hij had met
veel bandenpech te kampen even
als Van Nek trouwens en moest
telkens achter het peleton aanjagen,
wat veel van zijn krachten vergde.
Van Nek werd als 14e de beste Ne
derlander. Van Schendel en Helle-
mons kwamen er deze dag iets beter
in. Dominicus komt nog veel te kort,
al mogen wij niet vergeten, dat hij
ook gisteren Schulte weer prachtig
heeft gesteund.
Drie renners startten er minder dan Dins
dag. Van de zes Spairaarden, die tezamen
mét onze landgenooten een gemengde ploeg
vormen, liad er één, Prior, opgegeven, ver
der kwam ook dè Franschman Bouvet niet
meer aan den start, terwijl de Fransche weg-
kampiocn Paul Maye niet meer kon meerij
den in verband met de schouderblessure,
welke hij Dinsdag voor den aanvang van de
ronde bij een botsing met een motorrijwiel
te Parijs opliep.
Stevig tempo.
Dadelijk na het Vertrek werd er een stevig
tempo ingezet, rle Duitschcrs gingen voorop,
Oberbeck, de leider in het algemeen klas
sement, orftgeven door do andere Duitschcrs,
waakte er aanvankelijk nauwlettend op, dat
niemand kon ontsnappen. Maar reeds na 40
K.M. maakte zich een groep van vijf ren
ners, w.o. de Franschman Fontenav, en de
Duitschcrs Heide en Langhof, zich uit het
peleton los en namen een voorsprong. Ruim
achttien kilometer verder evenwel, nabij Vi-
re, werden zij weer ingehaald. De Italiaan-
sche favoriet, Bartali, kreeg toen een lekke
band en de andere Italianen bleven op hem
wachten. Na 100 K.M. volgde er wederom
een geslaagde ontvluchting, de Franschen
Dcforgc, Fontenay, de Duitscher Langhof en
nog enkele andere renners gingen er tus-
schenuit en hadden na een tiental kilometers
reeds een voorsprong van 40 seconden.
Lang plezier beleefden zij echter niet, spoe
dig werden zij weer bijgetrokken. Toen
Invoerheffing
paling opgeheven
Men deelt ons van bevoegde zijde mede,
dat met ingang van heden de heffing op
den invoer van aal en paling, welke op 't
oogonblik 5 cent per Kg. bedraagt, zal ver
vallen.
Tevens zal aan de importeurs voor de
aal cn paling welke zij na 30 Juni 193S
hebben ingevoerd, de reeds hetaalde heffing
worden gerestitueerd. Deze maatregelen gel
den voor don invoer uit alle landen, zonder
uitzondering.
Met dc uitvoering der restitutieregeling
is de Nederlandsche Visschcrij-Ccnlrale
belast.
EEN KRACHTIGE MARINE VOOR
ALLES NOODIG!
Onder den titel „Frankrijks toekomst"
wijdt de Temps een hoofdartikel aan een
beschouwing, welke Piétri, oud-minister
van marine, onlangs in de Revue de Fran
ce gewijd heeft aan de bet eekenis van de
marine. Piétri parafraseerde het woord van
ex-keizer Wilhelm: Onze kracht ligt op het
water. Uitgangspunt van de beschouwing
van Piétri is de stelling, dat de Fransche
geschiedenis bewijst, dat iederen keer, dat
Frankrijk de zee den rug toe heeft ge
keerd, Frankrijk den strijd op het vasteland
hoeft verloren. Meer dan ooit, aldus de
Temps, ligt het lot der mogendheden op
zee. De spanning tusschcn Engeland en
Italië, de burgeroorlog in Spanje, rle Ja-
pansche inval in China bewijzen, welk een
ontzaglijke beteekenis rle zee heeft voor
het ontstaan van conflicten.
Tot in het midden van de 16e
eeuw hield men slechts rekening
met het vasteland. De Hollanders
en de Engelschen hebben daarin
verandering gebracht Zij brachten
wat Piétri noemt „den strijd om de
lading, die den producten verhindert
te gaan of te komen, waarheen zij
willen, die den rijkdommen belet
vrij te circuleeren, die koloniën
nutteloos maakt, die, inplaats van
de tegenpartij te dooden, haar uit
put". Trafalgar veroorzaakte, dat de
grootste Veroveraar uit de geschiede
nis het hoofd moest buigen voor
een zee, welke nauwelijks zeven
mijl breed is.
De verliezen in den wereldoorlog.
Een land als Frankrijk krijgt in vredestijd
over zee twee derden van zijn import aan
gevoerd. Als men ziet naar het jaar 1917,
blijkt, dat op een invoer van 4S millioen
ton over de Italiaansche en over de Spaan-
sche grens samen slechts een half millioen
ton Frankrijk is binnengekomen. 39 mil
lioen kwam over den Atiantischen Oceaan
8.5 over dc Middellandsche Zee. Zoo was
de toestand, toen de geallieerden dreigden
de heerschappij ter zee door den onbe-
perkten duikbootoorlog te verliezen. In dien
strijd verloor Frankrijk 114.000 ton en
13.000 man. Het cijfer voor Engeland was
viermaal zoo groot.
Uit oen cn ander volgt, dat een groot
land, gelijk Frankrijk, aldus de Temps,
een krachlige marine noodig heeft. Het Vï
waarschijnlijk, zoo niet zeker zoo denken
er deskundigen als de generaal Debenev en
Serrigny over dat de nieuwe oorlog lang
zal duren, als men rekening houdt met de
vervolmaking van de defensieve middelen.
Doch het gebruik aan materiaal en aan
brandstof zal veel en veel grooter zijn dan
in den oorlog van '14.'
De periode, gedurende welke het land mi
litair zoowel als civiel kan teren op voor
raden .duurt niet langer dan vier a zes
maanden; het kan langer zijn voor een
land, dat op autarkie is ingesteld, gelijk
Duitscliland dat wil. het kan korter zijn
voor een land als Engeland, dat door de
natuur spaarzaam begiftigd is. De zee
moet de middelen aanbrengen, welke nood
zakelijk zijn om de krijgsbedrijven voort te
zetten. Het feit, dat onze koloniën rijk zijn,
aldus de Temps, en veel van de noodzake
lijke producten kunnen verschaffen, helpt
niet, als de marine ontbreekt.
Een geweldig program van import moet
in tijd van oorlog worden uitgevoerd: niet
alleen moeten 200.000 soldaten uit Noord-
Afrika worden overgebracht, en 300 a 400.000
koloniale arbeiders, wat een aanzienlijke
vloot noodzakelijk maakt doch boven
dien moet de vloot 32.000 K.M. kust bewa
ken en 65.000 K.M. imperiale verbindings
lijnen. Alleen Engeland staat voor een
zwaardere taak.
Daarom, aldus de Temps, moet de
bouw van nieuwe schepen niet worden ver
traagd. (N. R. Crt.)
sprongen de drager van de gele trui, Ober
beck, en de Franschman, Le "Guevel, weg,
de anderen volgden niet en spoedig groeide
hun voorsprong van een minuut tot ruim
twee minuten. Maar bij Dinan, toen 177 K.M.
waren afgelegd, werden ook zij weer inge
haald door een groep achtervolgers en daar
na kreeg Oberbeck een defect aan zijn ma
chine, waardoor hij geruimen tijd achter
kwam.
Op de vlucht.
Een dertig K.M. voor het einde
sloeg een groep van tien renners op
de vlucht en dank zij vooral het
prachtige werk van Goasmat, namen
zij een minuut voorsprong op de ach
tervolgers. Gezamenlijk kwamen zij
te St. Brieuc aan en het was de
Luxemburger Majerus, die ten slotte
in de eindspurt de overwinning be
haalde, waarvoor hij een minuut
tijdvergoeding als belooning kreeg.
Een minuut later kwam Bourlon binnen,
anderhalve minuut later gevolgd door zijn
landgenoot Goutorbe, terwijl weer bijna een
halve minuut later onder aanvoering van
den Belg Félicien Vervaecke, een groep van
ners binnenkwam, in welke zich ook onze
landgenoot Piet van Nek bevond, die op
deze étappe weer een zeer goeden indx-uk
heeft achtergelaten.
De volgende Nederlander, die binnen
kwam, was Anfon van Schendel. Hij lag
ruim vijf minuten op den winnaar achter
en eindigde als 28s(e. Zeven seconden later
kwam als 3Sstc Hcllcmons over de eind
streep. Middelkamp kwam ruim twee mi
nuten later dan Hcllemons binnen, terwijl
Schulte en Dominicus op enkele minuten
na een half uur later dan Majerus de wie
lerbaan te St. Brieuc bereikten.
In het algemeen klassement be
vindt zich onder de eerste tien
slechts één Belg. geen enkele Ita
liaan, daarentegen, vijf Franschen,
twee Luxemburgers en twee Duit
schcrs. Middelkamp en Schulte heb
ben na hun gunstige posities van
Dinsdag een enormen val naar be
neden gemaakt in het algemeen
klassement, ook Dominicus is flink
achteruitgegaan, maar van Schen
del, Hellemons en Van Nek zijn naar
voren gekomen.
Heden wordt de derde étappe ver
reden van St. Brieuc naar Nantes
over een afstand van 238 K.M.
fTennU
Onsportieve en kinderachtige
houding der Amerikanen.
De dag van gisteren heeft de ten
niswereld een groote verrassing ge
bracht. Op het Margaretha-eiland te
Boedapest slaagde 't Hongaarsche
dubbel Szigctti en Gabori erin, Bud
ge cri Mako, de Wimbledon-kampi-
oenen op volkomen regelmatige wij
ze een 6—4, 6—2 nederlaag toe te
brengen, welke door het publiek
stormachtig werd toegejuicht.
Voor deze partij had Mako reeds tegen
Dallos gespeeld, had. den eersten set met
36 verloren, den tweeden met 62 ge
wonnen en gaf in den derden set bij den
stand 77 op, ten einde zich niet al te
zeer te vermoeien met het oog op het dub
belspel...
Ook de laatste demonstratiepartij scheen
nog op een verrassing uit te loopen. As-
bot h won den eersten set van Budge met
niet minder dan G1, doch moest in den
tweeden met 6S de vlag strijken. Hierna
evenwel weigerde Budge verder te spelen
in verband met de intredende duisternis,
maar men mag de Hongaren niet van chau
vinisme verdenken, indien zij deze partij
cn passant ook maar als winstpartij voor
Asboth zouden boeken...
Basis overeenkomstige
week 1937 100
Week v. Maandag t./m Zaterd.
13 t'm
20 t/m
27 Juni
Effectenmarkt
18 Juni
25 Juni
t/m 2 Juli
Aandeelenkoersen
87.1
89.0
91.5
Betalingsverkeer
Omzet postcheque-
101.0
109.3
en girodienst
116.5
Groothandel
G roo t h an de 1 sp rij zen
65.0
67.9
69.6
Omzet termijnmarkt
Amsterdam
36.9
61.3
114.3
Kleinhandel
Omzet winkelbedrijf
91.5
105.2
102.3
Goederenverkeer
Gewerkte taken
(1 taak halve ar
beidsdag) Haven Am
sterdam
44.3
75.8
62.6
Bevrachtingen wilde
103.8
111.2
80.2
binnenvaart
Arbeidsmarkt
Aanvragen van werk
98.2
98.6
98.3
gevers
Aanbiedingen van
werknemers
88.4
82.9
87.0
Plaatsingen
108.7
99.4
93.7
1
Vertrek van
lBaara 6 ,uU
[heenreis} |Ran* 6 ,uIi
a"4"is) lMedan 6 ,u,i lRanK-6
^"enrcis) |Altlene 6 Iuli ]Basra 6 Ju'.
Singap. 6
PUBLICATIE
EN 1
SCHO
KORTING EN MINIMUMPRIJZE» VAN
BLOEMBOLLEN. HIGH
Van bevoegde zijde vernemen wij, di,
Minister van Economische Zaken de kor;
welke telers en handelaren bij het in'
binnenland verhandelen van bloeuil»
moeten toestaan op de verkoop nol a's, I
vastgesteld op 24 van de in artife
lid 3 van het, BlocmbollensaneerinRs;
1937 (Teeltbeschi'kking) genoemde prijze
Tevens vernemen wij, dat deze prij
welke in 1937 door de veitcgcnwoordij
van het bloembollcnvak aan genoerr
Minister werden voorgesteld, om voor lik
bollen uit den oogst 1938 te dienen als
sisprijzen, o.a. voor het. berekenen van
tingen cn heffingen, thans voor 1938 kn
tens Ministcrieele Beschikking tevens;
len gelden als minimumprijzen voor
verhandelen van bloembollen in het bic
land.
Eerstgenoemde maatregel i» gen«
teneinde, mede in verband met de in?
kcl 8, lid 3, van genoemde teeltbeschilst j
voorziene reserveering voor eventueel?
levering voor het Bloembollensurplusk
te Haarlem, de mogelijkheid te vcrgroi
het in 1938 eventueel te venvachten sur
aan bloembollen, tegen dc, niet de 1
prijzen correspondeerende uitbetaling
zen, aan te koopen.
's-Gravenhage, 6 Juli 1938.
Duitsche treilervloot heeft
brek aan geschoolde kracht
De in de laatste jaren op mime ven'h
Er
in d
maai
mali)
Koni
kerk
altijd
.voon
Me
stel
eenig
wat
kracl
Evan
schal
De
is vt
nis c
ging
geko
voer
land
Britt
slool
Dc
schaal toenemende uitbreiding der
Duitsche treilervloot, welke door
de regeering aldaar in het raam
van het vierjarenplan wordt aange
moedigd, heeft langzamerhand een'
tekort aan geschoolde krachten doen
...ontstaan., ieha
sfam
Te meer nijpt dit. tekort nu een 'kü
schepen, dat in hoofdzaak gebruikt v.
voor de treil haringvangst weer in hel wag
drijf zal komen. v.
De reederijen van deze vaartuigen Ji
ben, aldus bet Hsb. dan ook het be J";11
genomen in het buitenland naar gesel
opvarenden rond te zien.
Zij namen reeds vele Noorsche
schers in hun dienst. Op het oogonblik
men het oog naar zijn westelijken 1
man gewend. Er zijn pogingen in het
gesteld om hier te lande menschen a
nemen in het vertrouwen ,dat hier door
opleggen van een groot aantal treilcrs
voldoende geschooildc krachten hese
kan worden.
digd
G(
kul
mer
en I
\'001
bcv:
Dc
kra
uil
na
Voor de vloot in Hamburg-Allo-
na zullen ongeveer tachtig en voor
die in Wesermündc en Cuxhaven
driehonderd Nederlanders aangemon]
sterd worden.
Het eerste contingent zeelieden
is gisteren van IJmuiden afgereisd,!
terwijl over enkele dagen nog een
aantal onzer vischcrs naar Duit-j bi
sche havens zal vertrekken. De ar- vi
beiclsvoor waard en zijn in overeen-1
stemming met de vakbonden ter
IJmuiden samengesteld. De loonenB Si
zijn iets hooger dan daar en er
wordt ginds vrije voeding verstrekt;
een jaarlijksche vacantie van één r
tot twee weken wordt toegestaan
naar gelang van den diensttijd. Bo-
vendien zijn de menschen in de j
sociale verzekeringen opgenomen en
de gages worden naar Nederland? i
overgemaakt tegen een koers van 32
cent voor elke mark.
De animo onder de werklooze vissclr
blijkt zeer groot te zijn, want ook. uit r
mond, Katwijk enz. komen de gegadigi
zich aanmelden bij de gemeentelijke
beidsbeurs, welke de leiding bij dc M
werving en uitzending hoeft. Van de re
kosten betalen het Rijk en de gemceni
elk de helft tot aan de grens en vaiidtj
tot aan de plaats van bestemming lw!
men vrij reizen op kosten der reederij.
Het Spaansche goud
blijft in Frankrij
Het gerechtshof te Parijs heeft be
sloten, dat de veertig tonnen goud
van de Spaansche bank, welke in 31 j
kisten door de Fransche bank in
Mont de Marsan worden bewaard, 1
daar zullen blijven.
De autoriteiten van Burgos zoowel
van Barcelona hebben verklaard, dat j
Spaansche bank, thans onder hun auspio?
werkt en hebben beiden dit goud opgeëisc-
De rechter verklaarde zich niet bevo*
uitspraak te doen en de regecring van B
celona heeft een beroep gedaan op het
rechtshof te Parijs