De Prins bij de Groninger paardenhring Wielbreuk en bandenpech zijn h Hallanders Onze werklooze visschei near Duitschland Geen roode haan op onze vliegtuigen! Groote brand in Groningen Frankrijk's kracht ligt op het water Budge en Mako te Budapest verslagen |7conoraische arometer Post vluchten op h' Het publiek geestdriftig. Z. K. H. te voet naar de taptoe. Duizenden mcnschcn uit. Gronin gen en gewest waren'gister'samen gekomen om Z.K.H. Prins Bernhard die thans zijn eerste bezoek aan Gro ningen brengt, een enthousiaste ont vangst te bereiden. Het weer was vrij goed, het was droog en af en toe zonnig. Van de officieele gebouwen en van zeer veel particuliere woningen wapperde de driekleur, terwijl velen zich met oranje ge tooid hadden. Om drie uur naderde aan den Verleng den Heerenweg uit de richting Assen een donkerblauwe auto, waarop de Prinselijke standaard was geplaatst. De Prins, verge zeld van zijn adjudant, kapitein J. K. II. de Roo van Alclewerelt. zat achterin. Hij was gekleed in blauw colbertcostuum met een bloem in het knoopsgat. Een eerewacht van padvinders. Ter begroeting was aanwezig de Commis saris der Koningin in de Provincie Gronin gen, Mr. J. Linthorst Homan. die in de auto srapte en naast den Prins plaats nam. Tus- schen een enorme mensclienmassa, die den Prins hartelijk toejuichte, werd rechtstreeks naar het stadspark gereden, waar bij den ingang van bet terrein de Groningschc pad vinders een eerewacht hadden gevormd. De prins reed tol voor de tribune, waar hij werd verwelkomd door den voorzitter van de Provinciale Vereeniging ter bevor dering van de Paardenfokkerij in Gronin gen, den heer H. Welt van Uithuizcrmee- den. De Prins toonde groote belangstelling voor de keuring der paarden, waarbij de heer Welt Z.K.H. van voorlichting diende. Gisteravond om tien uur werd voor het huis van den gouverneur een spreekkoor uitgevoerd door enkele damesleden van gymnastiekverenigingen. Het was een groote verrassing voor het publiek, dat de Prins zich, in gezelschap der autoriteiten, te voet van bet gouvernementsgebouw naar de Groote Markt begaf, om daar een taptoe aan te hooren. Het pu bliek liep juichend met den stoet (mee. Na afloop ging Z.K.H. wederom wande lende terug, omstuwd door de menigte. Heden zal de Prins een tocht door de provincie maken, waarbij enikele land bouwbedrijven zullen worden hezocht. Naar wij vernemen, heeft Z.K.H. op zijn doorreis naar Groningen een kort bezoek gebracht aan het vliegveld Ecldej" K. L. M. toestellen worden met brandvrije lak bestreken. Naar het Hsb. verneemt heeft de K.L.M. besloten tot een aan te brengen wijziging in de uitvoering van alle in gebruik zijnde Douglasmacbines die aan het uiterlijk daarvan zoo goed als niets verandert cn dus op zichzelf door het publiek niet zal worden opgemerkt, maar wel een zeer be langrijke verbetering beteekent voor de veiligheid van het luchtverkeer. Op alle gedeelten van de vlieg tuigen waar stofbespanning aanwe zig is, dus in de cabines, richtings- en hoogteroeren, zal n.1. de hier aanwezige nitro-celluloselak, wel ke tot nog toe werd gebruikt, wor den verwijderd en vervangen wor den door een nieuwe synthetische lag welke door de Herbig Haarhaus A.G. in den handel wordt gebracht en een absolute brandvrijheid waarborgt. Bovendien beteekent deze wijziging oen gewichtsbesparing van 25 tot 30% in verge lijking met de tot nu toe aangewende ver- nissoorl. Reeds een half jaar geleden beeft men bij wijze van proef bij een Douglas D.C. 2 de „Haan" de ailerons met die nieu we lak bestreken en nadat in verschillende landen deze methode eveneens met suc ces werd aangewend, werd het nieuwe K. L. M. Koolhoven F.K. 43 toestel, dat mo menteel op Waalhaven gestationeerd is, met de synthetische brandvrije lak afgele verd. Dat is dus het eerste Nederlandscho toestel dat op deze wijze is uitgevoerd. Bin nenkort zuilen de Douglasmachines onder handen worden genomen en het eventueele brandgevaar dat nog altijd bestond door- te achteloos weggeworpen sigaretten of lu cifers in de nabijheid van de vliegtuigen wel inderdaad tot een minimum zijn be perkt. Nederland en het vluchtelingen vraagstuk Kerken wenden zich tot dr. Colijn. Het hoofdbestuur van de Neder- landsche afdeeling voor Internatio nale Vriendschap door de Kerken heeft gisteren een telegram gezon den aan den minister-presidefit, dr. H. Colijn, te 's-Gravenhagc, waarin liet zegt te hopen op krachtige me dewerking der Nederlandscho re geering aan een oplossing van het vluchtelingenvraagstuk, die over eenstemt met de eischen van het christelijk geweten en met, de tra ditie van het Nederlandsche volk en te vertrouwen, dat de vertegen woordigers der Nederlandsche re geering op de conferentie te Evian al het mogelijke zullen doen om dit resultaat te bereiken. Een afschrift van dit telegram is 'gezonden aan de Nederlandsche ge delegeerden op de conferentie te Evian. Papiermagazijn verwoest. Gisteravond om zes uur zag men rook opstijgen in het groote lompen- en papier- niagazijn van den heer J. Kroon, staande aan de Laan te Groningen. Even later sloegen de vlammen reeds fel uit en in een minimum van tijd was het geheele "and één vuurzee. Omwonenden waarschuwden de brandweer, welke met groot materiaal uitrukte, aangezien het magazijn in een dichtbebouwde buurt gelegen is en grenst aan de Harmonie. Met vijf stralen werd het vuur bestreden. Het magazijn, dat ce- liecl gevuld was met lompen cn papier, was echter binnen een uur tijds volkomen verwoest. Dank zij het krachtig ingrijpen van de brandweer, konden, zoowel de be lendende perceelcn als de Harmonie tegen't vuur beschermd worden. Wel iepen deze ge bouwen waterschade op. De oorzaak van den brand is onbekend. I-ïct is echter niet onwaarschijnlijk, dat hij door broeiing ontstaan is. De schade wordt door verzekering gedekt. &cfia/xn Euwe wint van Cortlever Partijen van Landau en van den Bosch afgebroken. De uitslagen van de gister gespeelde par tijen in de vijfde ronde voor liet kampioen schap van Nederland luidèn: I LandauPrins afgebroken in hetere stel ling voor Landau. Fonteinvan Scheltinga y2y2. Van Doesburg—van Mindeno 1—0. De Grootvan den Bosch afgebroken. MulderMuilwijk afgebroken in betere stelling voor Muilwijk. CortleverEuwe 01. De stand luidt: 1. Euwc P/2 punt; 2. van den Bosch 3*4 p. plus 1 afgebr. partij; 3. Landau 3 p. plus 1 afgebr. partij; 4 cn 5 Cortlever en van Schel tinga ieder 3 punten; G en 7 Mulder en Prins ieder 2 punten plus 1 afgebr. partij; 8. van Docsburgl) 2 punten, 9. de Groot P/2 punt plus 1 afgebr. partij; 10 Fontein P/2 p". II Muilwijk y2 p. plus 1 afgebr. partij; 12 van Mindeno V2 punt. De Tour de France De Luxemburger Majerus verovert de gele trui Piet van Nek eindigt in de twee de étappe op de 15e plaats. De Duitscher Oberbeck heeft in de tweede étappe zijn gele leiders trui moeten uittrekken en aan den Luxemburger Majerus moeten af staan. Want het was Majerus, die deze tweede étappe van de ronde van Frankrijk, welke over een afstand van 237 K.M. van Caen naar St. Brieuc voerde, in de eindsprint heeft gewonnen, terwijl Oberbeck in een groep als achttiende geklasseerd werd, met een achterstand van ruim drie min. op Majerus. De Nederlan ders zijn bijzonder onfortuinlijk ge weest in deze tweede étappe. Schnlte had weer een fraaie course gereden doch op ongeveer 25 K.M. voor de finish had hij het ongeluk zijn wiel te breken, Deze tegenslag, zoo vlak voor het einde, moest in de klas seering wel zeer sterk tot uitdruk king komen. Middelkamp was al niet veel gelukkiger. Hij had met veel bandenpech te kampen even als Van Nek trouwens en moest telkens achter het peleton aanjagen, wat veel van zijn krachten vergde. Van Nek werd als 14e de beste Ne derlander. Van Schendel en Helle- mons kwamen er deze dag iets beter in. Dominicus komt nog veel te kort, al mogen wij niet vergeten, dat hij ook gisteren Schulte weer prachtig heeft gesteund. Drie renners startten er minder dan Dins dag. Van de zes Spairaarden, die tezamen mét onze landgenooten een gemengde ploeg vormen, liad er één, Prior, opgegeven, ver der kwam ook dè Franschman Bouvet niet meer aan den start, terwijl de Fransche weg- kampiocn Paul Maye niet meer kon meerij den in verband met de schouderblessure, welke hij Dinsdag voor den aanvang van de ronde bij een botsing met een motorrijwiel te Parijs opliep. Stevig tempo. Dadelijk na het Vertrek werd er een stevig tempo ingezet, rle Duitschcrs gingen voorop, Oberbeck, de leider in het algemeen klas sement, orftgeven door do andere Duitschcrs, waakte er aanvankelijk nauwlettend op, dat niemand kon ontsnappen. Maar reeds na 40 K.M. maakte zich een groep van vijf ren ners, w.o. de Franschman Fontenav, en de Duitschcrs Heide en Langhof, zich uit het peleton los en namen een voorsprong. Ruim achttien kilometer verder evenwel, nabij Vi- re, werden zij weer ingehaald. De Italiaan- sche favoriet, Bartali, kreeg toen een lekke band en de andere Italianen bleven op hem wachten. Na 100 K.M. volgde er wederom een geslaagde ontvluchting, de Franschen Dcforgc, Fontenay, de Duitscher Langhof en nog enkele andere renners gingen er tus- schenuit en hadden na een tiental kilometers reeds een voorsprong van 40 seconden. Lang plezier beleefden zij echter niet, spoe dig werden zij weer bijgetrokken. Toen Invoerheffing paling opgeheven Men deelt ons van bevoegde zijde mede, dat met ingang van heden de heffing op den invoer van aal en paling, welke op 't oogonblik 5 cent per Kg. bedraagt, zal ver vallen. Tevens zal aan de importeurs voor de aal cn paling welke zij na 30 Juni 193S hebben ingevoerd, de reeds hetaalde heffing worden gerestitueerd. Deze maatregelen gel den voor don invoer uit alle landen, zonder uitzondering. Met dc uitvoering der restitutieregeling is de Nederlandsche Visschcrij-Ccnlrale belast. EEN KRACHTIGE MARINE VOOR ALLES NOODIG! Onder den titel „Frankrijks toekomst" wijdt de Temps een hoofdartikel aan een beschouwing, welke Piétri, oud-minister van marine, onlangs in de Revue de Fran ce gewijd heeft aan de bet eekenis van de marine. Piétri parafraseerde het woord van ex-keizer Wilhelm: Onze kracht ligt op het water. Uitgangspunt van de beschouwing van Piétri is de stelling, dat de Fransche geschiedenis bewijst, dat iederen keer, dat Frankrijk de zee den rug toe heeft ge keerd, Frankrijk den strijd op het vasteland hoeft verloren. Meer dan ooit, aldus de Temps, ligt het lot der mogendheden op zee. De spanning tusschcn Engeland en Italië, de burgeroorlog in Spanje, rle Ja- pansche inval in China bewijzen, welk een ontzaglijke beteekenis rle zee heeft voor het ontstaan van conflicten. Tot in het midden van de 16e eeuw hield men slechts rekening met het vasteland. De Hollanders en de Engelschen hebben daarin verandering gebracht Zij brachten wat Piétri noemt „den strijd om de lading, die den producten verhindert te gaan of te komen, waarheen zij willen, die den rijkdommen belet vrij te circuleeren, die koloniën nutteloos maakt, die, inplaats van de tegenpartij te dooden, haar uit put". Trafalgar veroorzaakte, dat de grootste Veroveraar uit de geschiede nis het hoofd moest buigen voor een zee, welke nauwelijks zeven mijl breed is. De verliezen in den wereldoorlog. Een land als Frankrijk krijgt in vredestijd over zee twee derden van zijn import aan gevoerd. Als men ziet naar het jaar 1917, blijkt, dat op een invoer van 4S millioen ton over de Italiaansche en over de Spaan- sche grens samen slechts een half millioen ton Frankrijk is binnengekomen. 39 mil lioen kwam over den Atiantischen Oceaan 8.5 over dc Middellandsche Zee. Zoo was de toestand, toen de geallieerden dreigden de heerschappij ter zee door den onbe- perkten duikbootoorlog te verliezen. In dien strijd verloor Frankrijk 114.000 ton en 13.000 man. Het cijfer voor Engeland was viermaal zoo groot. Uit oen cn ander volgt, dat een groot land, gelijk Frankrijk, aldus de Temps, een krachlige marine noodig heeft. Het Vï waarschijnlijk, zoo niet zeker zoo denken er deskundigen als de generaal Debenev en Serrigny over dat de nieuwe oorlog lang zal duren, als men rekening houdt met de vervolmaking van de defensieve middelen. Doch het gebruik aan materiaal en aan brandstof zal veel en veel grooter zijn dan in den oorlog van '14.' De periode, gedurende welke het land mi litair zoowel als civiel kan teren op voor raden .duurt niet langer dan vier a zes maanden; het kan langer zijn voor een land, dat op autarkie is ingesteld, gelijk Duitscliland dat wil. het kan korter zijn voor een land als Engeland, dat door de natuur spaarzaam begiftigd is. De zee moet de middelen aanbrengen, welke nood zakelijk zijn om de krijgsbedrijven voort te zetten. Het feit, dat onze koloniën rijk zijn, aldus de Temps, en veel van de noodzake lijke producten kunnen verschaffen, helpt niet, als de marine ontbreekt. Een geweldig program van import moet in tijd van oorlog worden uitgevoerd: niet alleen moeten 200.000 soldaten uit Noord- Afrika worden overgebracht, en 300 a 400.000 koloniale arbeiders, wat een aanzienlijke vloot noodzakelijk maakt doch boven dien moet de vloot 32.000 K.M. kust bewa ken en 65.000 K.M. imperiale verbindings lijnen. Alleen Engeland staat voor een zwaardere taak. Daarom, aldus de Temps, moet de bouw van nieuwe schepen niet worden ver traagd. (N. R. Crt.) sprongen de drager van de gele trui, Ober beck, en de Franschman, Le "Guevel, weg, de anderen volgden niet en spoedig groeide hun voorsprong van een minuut tot ruim twee minuten. Maar bij Dinan, toen 177 K.M. waren afgelegd, werden ook zij weer inge haald door een groep achtervolgers en daar na kreeg Oberbeck een defect aan zijn ma chine, waardoor hij geruimen tijd achter kwam. Op de vlucht. Een dertig K.M. voor het einde sloeg een groep van tien renners op de vlucht en dank zij vooral het prachtige werk van Goasmat, namen zij een minuut voorsprong op de ach tervolgers. Gezamenlijk kwamen zij te St. Brieuc aan en het was de Luxemburger Majerus, die ten slotte in de eindspurt de overwinning be haalde, waarvoor hij een minuut tijdvergoeding als belooning kreeg. Een minuut later kwam Bourlon binnen, anderhalve minuut later gevolgd door zijn landgenoot Goutorbe, terwijl weer bijna een halve minuut later onder aanvoering van den Belg Félicien Vervaecke, een groep van ners binnenkwam, in welke zich ook onze landgenoot Piet van Nek bevond, die op deze étappe weer een zeer goeden indx-uk heeft achtergelaten. De volgende Nederlander, die binnen kwam, was Anfon van Schendel. Hij lag ruim vijf minuten op den winnaar achter en eindigde als 28s(e. Zeven seconden later kwam als 3Sstc Hcllcmons over de eind streep. Middelkamp kwam ruim twee mi nuten later dan Hcllemons binnen, terwijl Schulte en Dominicus op enkele minuten na een half uur later dan Majerus de wie lerbaan te St. Brieuc bereikten. In het algemeen klassement be vindt zich onder de eerste tien slechts één Belg. geen enkele Ita liaan, daarentegen, vijf Franschen, twee Luxemburgers en twee Duit schcrs. Middelkamp en Schulte heb ben na hun gunstige posities van Dinsdag een enormen val naar be neden gemaakt in het algemeen klassement, ook Dominicus is flink achteruitgegaan, maar van Schen del, Hellemons en Van Nek zijn naar voren gekomen. Heden wordt de derde étappe ver reden van St. Brieuc naar Nantes over een afstand van 238 K.M. fTennU Onsportieve en kinderachtige houding der Amerikanen. De dag van gisteren heeft de ten niswereld een groote verrassing ge bracht. Op het Margaretha-eiland te Boedapest slaagde 't Hongaarsche dubbel Szigctti en Gabori erin, Bud ge cri Mako, de Wimbledon-kampi- oenen op volkomen regelmatige wij ze een 6—4, 6—2 nederlaag toe te brengen, welke door het publiek stormachtig werd toegejuicht. Voor deze partij had Mako reeds tegen Dallos gespeeld, had. den eersten set met 36 verloren, den tweeden met 62 ge wonnen en gaf in den derden set bij den stand 77 op, ten einde zich niet al te zeer te vermoeien met het oog op het dub belspel... Ook de laatste demonstratiepartij scheen nog op een verrassing uit te loopen. As- bot h won den eersten set van Budge met niet minder dan G1, doch moest in den tweeden met 6S de vlag strijken. Hierna evenwel weigerde Budge verder te spelen in verband met de intredende duisternis, maar men mag de Hongaren niet van chau vinisme verdenken, indien zij deze partij cn passant ook maar als winstpartij voor Asboth zouden boeken... Basis overeenkomstige week 1937 100 Week v. Maandag t./m Zaterd. 13 t'm 20 t/m 27 Juni Effectenmarkt 18 Juni 25 Juni t/m 2 Juli Aandeelenkoersen 87.1 89.0 91.5 Betalingsverkeer Omzet postcheque- 101.0 109.3 en girodienst 116.5 Groothandel G roo t h an de 1 sp rij zen 65.0 67.9 69.6 Omzet termijnmarkt Amsterdam 36.9 61.3 114.3 Kleinhandel Omzet winkelbedrijf 91.5 105.2 102.3 Goederenverkeer Gewerkte taken (1 taak halve ar beidsdag) Haven Am sterdam 44.3 75.8 62.6 Bevrachtingen wilde 103.8 111.2 80.2 binnenvaart Arbeidsmarkt Aanvragen van werk 98.2 98.6 98.3 gevers Aanbiedingen van werknemers 88.4 82.9 87.0 Plaatsingen 108.7 99.4 93.7 1 Vertrek van lBaara 6 ,uU [heenreis} |Ran* 6 ,uIi a"4"is) lMedan 6 ,u,i lRanK-6 ^"enrcis) |Altlene 6 Iuli ]Basra 6 Ju'. Singap. 6 PUBLICATIE EN 1 SCHO KORTING EN MINIMUMPRIJZE» VAN BLOEMBOLLEN. HIGH Van bevoegde zijde vernemen wij, di, Minister van Economische Zaken de kor; welke telers en handelaren bij het in' binnenland verhandelen van bloeuil» moeten toestaan op de verkoop nol a's, I vastgesteld op 24 van de in artife lid 3 van het, BlocmbollensaneerinRs; 1937 (Teeltbeschi'kking) genoemde prijze Tevens vernemen wij, dat deze prij welke in 1937 door de veitcgcnwoordij van het bloembollcnvak aan genoerr Minister werden voorgesteld, om voor lik bollen uit den oogst 1938 te dienen als sisprijzen, o.a. voor het. berekenen van tingen cn heffingen, thans voor 1938 kn tens Ministcrieele Beschikking tevens; len gelden als minimumprijzen voor verhandelen van bloembollen in het bic land. Eerstgenoemde maatregel i» gen« teneinde, mede in verband met de in? kcl 8, lid 3, van genoemde teeltbeschilst j voorziene reserveering voor eventueel? levering voor het Bloembollensurplusk te Haarlem, de mogelijkheid te vcrgroi het in 1938 eventueel te venvachten sur aan bloembollen, tegen dc, niet de 1 prijzen correspondeerende uitbetaling zen, aan te koopen. 's-Gravenhage, 6 Juli 1938. Duitsche treilervloot heeft brek aan geschoolde kracht De in de laatste jaren op mime ven'h Er in d maai mali) Koni kerk altijd .voon Me stel eenig wat kracl Evan schal De is vt nis c ging geko voer land Britt slool Dc schaal toenemende uitbreiding der Duitsche treilervloot, welke door de regeering aldaar in het raam van het vierjarenplan wordt aange moedigd, heeft langzamerhand een' tekort aan geschoolde krachten doen ...ontstaan., ieha sfam Te meer nijpt dit. tekort nu een 'kü schepen, dat in hoofdzaak gebruikt v. voor de treil haringvangst weer in hel wag drijf zal komen. v. De reederijen van deze vaartuigen Ji ben, aldus bet Hsb. dan ook het be J";11 genomen in het buitenland naar gesel opvarenden rond te zien. Zij namen reeds vele Noorsche schers in hun dienst. Op het oogonblik men het oog naar zijn westelijken 1 man gewend. Er zijn pogingen in het gesteld om hier te lande menschen a nemen in het vertrouwen ,dat hier door opleggen van een groot aantal treilcrs voldoende geschooildc krachten hese kan worden. digd G( kul mer en I \'001 bcv: Dc kra uil na Voor de vloot in Hamburg-Allo- na zullen ongeveer tachtig en voor die in Wesermündc en Cuxhaven driehonderd Nederlanders aangemon] sterd worden. Het eerste contingent zeelieden is gisteren van IJmuiden afgereisd,! terwijl over enkele dagen nog een aantal onzer vischcrs naar Duit-j bi sche havens zal vertrekken. De ar- vi beiclsvoor waard en zijn in overeen-1 stemming met de vakbonden ter IJmuiden samengesteld. De loonenB Si zijn iets hooger dan daar en er wordt ginds vrije voeding verstrekt; een jaarlijksche vacantie van één r tot twee weken wordt toegestaan naar gelang van den diensttijd. Bo- vendien zijn de menschen in de j sociale verzekeringen opgenomen en de gages worden naar Nederland? i overgemaakt tegen een koers van 32 cent voor elke mark. De animo onder de werklooze vissclr blijkt zeer groot te zijn, want ook. uit r mond, Katwijk enz. komen de gegadigi zich aanmelden bij de gemeentelijke beidsbeurs, welke de leiding bij dc M werving en uitzending hoeft. Van de re kosten betalen het Rijk en de gemceni elk de helft tot aan de grens en vaiidtj tot aan de plaats van bestemming lw! men vrij reizen op kosten der reederij. Het Spaansche goud blijft in Frankrij Het gerechtshof te Parijs heeft be sloten, dat de veertig tonnen goud van de Spaansche bank, welke in 31 j kisten door de Fransche bank in Mont de Marsan worden bewaard, 1 daar zullen blijven. De autoriteiten van Burgos zoowel van Barcelona hebben verklaard, dat j Spaansche bank, thans onder hun auspio? werkt en hebben beiden dit goud opgeëisc- De rechter verklaarde zich niet bevo* uitspraak te doen en de regecring van B celona heeft een beroep gedaan op het rechtshof te Parijs

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 2