onderd jaar geleden werd Graaf Zeppelin geboren Waardeering eerst kort voor zijn dood De man die strijdt voor zijn moedertaal Gokgeneugten in het Zuiden De uitvinder van het bestuurbare luchtschip van het stijve stelsel. EEN LEVEN VAN TELEURSTEL LING, TE WORDEN GEHOOND EN BESPOT - Het feit is niet van tragiek ont bloot, dat nu wij den honderdsten geboortedag herdenken van graaf Fcrdinand von Zeppelin, den schep per van het bestuurbare luchtschip van het stijves telsel, wiens werk door goeddeels politieke motieven ten dodde schijnt te zijn opgeschre ven. Immers na de ramp van het luchtschip „Hindenburg" in Mei van het vorige jaar, voelde de Duit sche luchtvaartleiding zich verplicht, het brandbare waterstofgas als luchtschipvulling definitief op te ge ven en over te gaan op het onbrand bare helium De rcgecring der Vercenigde Staten, hot «enige land waar helium in groote hoeveel heden wordt gewonnen, zegde toe het bc- noödigde gas te willen leveren, welke toe zegging later weer ongedaan werd gemaakt, zoodat een voortzetting der Duitsche han- delsluchtscheepvaart thans onmogelijk is, zegt de Msh. Echter heeft men zich in Duitschland door deze naargeestige omstandigheid, er niet van willen laten weerhouden, in deze maand bij gelegenheid van den hondersten geboor tedag van graaf von Zeppelin, diens pio niersarbeid in dankbaarheid te herdenken. ZIJN LEVENSLOOP. Graaf Fcrdinand von Zeppelin werd 8 Juli 1838 in het voormalige geseculariseer de Dominicanerklooster op het eiland in Constanz, waar zijn grootvader van moe derszijde, David Macaire, een katoenfabriek had, geboren. In zijn jonge jaren kreeg hij een mili taire opleiding. Als jongeman stond hij bij zijn collega's bekend als een beetje zon derling mensch, omdat hij altijd met fan tastische ideeën in hot hoofd rond liep en deze. aan een ieder, die naar hem wilde luisteren verkondigde. Trouwens, Zeppe lin, die zich als jongeman reeds bijzon der interesseerde voor de luchtvaart, was niet de ecnige. die een fantast werd ge noemd.-Iedereen. die omstreeks het mid den der vorige eeuw belangstelling koester de voor de problemen op het gebied van het lucht va art wezen, werd als een „hoog vlieger" beschouwd. Als de Amerikaansche burgeroorlog uit breekt, drijft de drang naar avontuur den jongen Zeppelin naar de Nieuwe Wereld waar hij aan de zijde van Lincoln's troe- 'pen aan den strijd deelneemt. Geldgebrek belette hem echter steedss zijn fantastische ideeën, waarmede hij jaren lang heeft rondgeloonen te verwezenlijken. Eerst toen hij, in 1SD1luitenant-generaal was en dan ma als zoodanig met pensioen uit het Duitsche leger werd ontslagen, zag Zeppelin kans zijn eigen onderneming te financieren'en hiermee begon hij dan ook terstond. Tn de volgende vier jaren na zijn pension- necring werkte hij zijn plannen uit. Het was in 1890, dat hij het patent nam op een project, dat door een door Keizer Wilhelm ingestelde „Commissie van Onderzoek" werd verworpen. Letterlijk niets bleef over van de plannen, die Graf Zeppelin op papier hall gezet. Keizer Wilhelm, die aanvanke lijk wel eenige interesse had getoond voor de Graaf en zijn uitvindingen, wendde zich, na het vernietigend oordeel van hem af. En het zou nog duren tot aan zijn eerste suc ces, dat. de keizer hem weer „in genade" aannam. Het werd 1895, voordat Zeppelin patent aanvroeg op zijn uitvinding. Op het octrooi- bureau had men blijkbaar ook al niet veel fiducie in 's gravens geestesproduct, men wist althans niet beter te doen dan het onder te brengen in klasse 77, n.1. de categorie „Sport en speelgoedgerei"! Zeppelin, ontwierp inmiddels een verbe terd project en zocht nu belangstelling door middel van een geschrift, getiteld „Lcnkbarc Luftfahrzeuge". Na een voordracht, gehou- Graaf Zeppelin 8 Juli 1938—8 Maart 1917. den voor de illustre V.D.I., de Verein Deut- scher Ingenieurs, besloot deze vereeniging een commissie te benoemen, die het verwe zenlijken van Zeppclin's plan aanbeval en eind December 1896 een inzameling organi seerde. Eindelijk vond Zeppelin dus cenigcn steun. Dc/.c gang van zaken leidde tot de oprichting van de „Gesellschaft zijn För- derung der Luftschiffahrt", die de beschik king over 800.000 Mark kreeg. Maar hier van fourneerde Zeppelin zelf, die nog twee jaar te voren in zijn brochure geschreven had met 25.000 Mark te willen voorgaan; 20.000 Mark. Het luchtschip'kon worden ge bouwd, en reeds op 1 Juli 1900 vond de eerste tocht, met de nieuwe „Zep pelin" plaats. De geschiedenis van dit ongeluksschip is bekend. De „Zeppelin" verongelukte jammerlijk. Velen werden het slachtoffer van dit ongeval en het gevolg was natuur lijk, dat niemand meer belang stelde ✓in de Zeppelin-geschiedenis en nie mand ineei» gelden wilde geven voor den houw van een ander luchtschip. Zoodoende moest dc maatschappij, die zoo ijverig was begonnen, wor den ontbonden. Niet alleen omdat de noodigo contanten ontbraken, doch ook, omdat de helft van dc le den tochniets meer gevoelde voor dc propagcering, van Graf Zeppe- lin's idcccn. Voor den uitvinder zelf was liet ongeval van zijn eerste luchtschip de grootste slag, welke hem in zijn leven heeft kunnen tref fen. Een paar jaren lang gebeurt er niets. Maar Zeppelin heeft te veel geloof in de practische uitvoerbaarheid van zijn plan nen, om ze op te geven. Het moet kunnen cn het zal kunnen. Weer gaat hij bedelen om sleun. In Octobcr 1903 plaatste hij in het weekblad „Woche" een „Notruf zur Ret- tung der Flugschiffahrt". Het artikel sor teert niet het minste effect. Dan stuurt hij aan 6000 rijken cn welgcsteldcn een per soonlijken brief en sluit bij eiken brief 10 gefrankeerde postwissels in, zoo met het idee van; „Geld geven de menschcn natuur lijk wel, als ze maar niet naar een post zegel moeten zoeken." Op die 60.000 post wissels, komen krap S000 Mark binnen. Het is om te huilen, want het vischje brengt nauwelijks de kosten van het aas op. Echter, door al die slagen liet Zeppelin zich niet breken, zelfs niet toon de gene rale staf een schrijven zond aan alle of ficieren, zich niet meer met le bemoeien. ,dien Zeppelin" Hij is pas 61 jaar cn heft 't gevoel nog een heel leven vóór zich te hebben. Weer neemt hij een aanloop. Een paar moedige fabrikanten krijgt hij zoover, dat ze hem het bcnoodigde materiaal zullen leveren, terwijl de koning van Wurtteniberg hem liet bonden van een loterij voor een bouw fonds toestaat. Die loterij brengt wel wat op, maar lang niet genoeg, zoodat het fa milievermogen nog weer eens flink wordt aangesproken. Dan wordt met den houw van luchtschip nummer 2 begonnen, dat het 30 November 1903 lot ccn mislukte op stijging brengt, dan, 17 Januari 1906, zijn eerste vaart beleeft. Het is tevens zijn laat ste. Reeds in het volgend jaar steeg de L.Z. III op cn liet militaire Duitschland toonde zich voor het eerst werkelijk enthousiast. De L.Z. III maakte een tocht van 100 K.M., welke afstand hij in twee uur aflegde. Deze prestatie leidde ertoe, dat hot Ministerie van Oorlog twee luchtschepen tegelijk bestelde, ieder van ccn omvang van 15.000 kubieke meter. Bijna aan den top De luchtschepen mochten echter eerst worden geleverd, indien Graf Zeppelin nogmaals een proefvlucht had gemaakt met de L.Z. III, cn op 1 Juli 1908 maakte Zeppelin nogmaals een tocht, welke schitte rend begon cn treurig eindigde. Te Echtcrdingen zou worden geland. Een paar minuten vóór dc landing weigerden de motoren, zoodat de L.Z. III geen landing kon maken. Geheel Echtcrdingen en omgeving was toegestroomd om het schouw spel van Zeppelins landingte zien, doch men zou iets veel ver- schrikkelijkers te zien krijgen. Een storm, die intusschen was losgebar sten, liet het geweldige luchtschip als een bootje heen cn weer zwen ken en vooi' de oogen van duizen den dwarrelde.de reus, als een blad van een boom, naar omlaag. Boo- nien werden finaal afgeknapt cn het einde was, dat het vlammen opging. luchtschip in Een ieder dacht, dat Graf Zeppelin thans wel bekomen zou zijn van zijn „dolle invallen" doch de uitvinder redde uit de puinhoopen van de L.Z. III meer, dan hij had durven hopen. Duitschland bleef hem eindelijk trouw. Ook na dezen laatstcn schok. Gelden voor don houw van het vierde luchtschip waren spoedig bijeengebracht cn opnieuw ging men aan het construccren! Een collec te voor den Zeppelin bouw had in zes a zo ven dagen ruim RM. 6.000.000 opgebracht. De Duitschers, die met den uitvinder sym pathiseerden, zonden hem zelfs niet alleen geld, maar ook levensmiddelen en klecrcn! Graf Zeppelin, die tot aan zijn dood heeft geijverd voor den vooruitgang van den luchtschepenbouw, overleed te Berlijn, in den ouderdom van tachtig jaar. Hij stierf in het bewustzijn, dat de menschhcid zijn plannen, welke aanvankelijk waren bespot en door „commissies van deskundigen" vernietigend waren beoordeeld, tenslotte had weten te waard eer en en gebruiken. Wel was het den Graaf niet gegund de prestaties te beleven, welke zijn uitvinding onder leiding van den bekwamen dr. I-Iugo Eckener leverde (zooals bekend was Ecke- ner een leerling van Zeppelin), doch als ccn „miskend genie", zooals zoovelcn, heeft Graaf Zeppelin het grijze hoofd niet neer gelegd Grammens veroordeeld De pionier voor de rechten der Vlaamsche taal, Grammens, is door de rechtbank te Brugge veroordeeld tot 700 frank boete of ccn maand gevangenisstraf, wegens het over schilderen van Fransche straatnaam borden. Grammens was niet verschenen, aange zien hij te Gent gevangen zit. Om dezelfde reden moest de behandeling van een zaak tegen hem voor de rechtbank te Tongeren uitgesteld worden. Dc rechtbank te Brugge heeft een twaalf tal schilders, die in de omgeving van Ostcn- de de borden van do Fransche opschriften ontdaan hadden, tot lichte straffen veroor deeld. In België bestaat sinds 1932 een taalwet, volgens welke Vlaanderen ééntalig moet zijn. In de practijk is van die eentaligheid echter bitter weinig terecht gekomen cn zóó geschiedde, het, dat Grammens, en zijn discipelen, na tevergeefs bij de bevoegde instanties op verwijdering tier Fransche op schriften in Vlaanderen le hebben aange drongen, geweld gebruikt. Met de verfkwast trokken zij.er op uit cn waar zij konden, overschilderden zij de Fransche straatna men Grammens heeft een groote groep volgelingen, die op een onlangs te Anl- wernen gehouden massa-vergadering betoogd hebben, hun vóórman niet in den steek te zullen laten. Wat zullen dat een ideale huwelijken worden! Nazi's hebben voortaan toestem ming van hun superieuren noo- dig. Uit Berlijn wordt gemeld, dat de leden van de nationaal-socialistische partij in het vervolg niet trouwen mogen zonder toestemming van hun superieuren. Men wil ras-biologische voorwaarden stellen, welke niet gel den voor alle burgers. Boeren contra autoriteiten Groote moeilijkheden in Zuid- Afrika door het uitbreken van mond- en klauwzeer. In Noord Natal is een ernstige mond- en klauwzeerepidemie uitgebroken, zoodat de autoriteiten zeer strenge maatregelen heb ben moeten nemen om uitbreiding te voor komen. Een gebied, 160 k.m. breed cn 200 k.m. lang, is onder quarantaine geplaatst. Geen vee of producten mogen hier wor den in- of uitgevoerd. In dit gebied bevin den zich meer dan 300.000 stuks vee, de toestand is zoo voor de veehouders cn dc handelaars uitei-st moeilijk geworden. Vele hoeren willen de ziekte haar vrijen loop laten, doch de autoriteiten zijn van meening, dat dit een geweldige economische cri- voor het gehccle land tot gevolg zou hebben. Het is ook niet mogelijk tot slachting van liet zieke vee over te gaan„ daar de eigenlijke haard van de epidemie niet he kend is. In een week om de wereld Een nieuwe reusachtige vlieg- boot, bestemd voor 100 passagiers De Amerikaansche Sikorsky-maat- scliappij te Bridgeport in Connecticut heeft een nieuwe reusachtige vlieg- boot ontworpen, die, naar beweerd wordt, met 100 passagiers om de we reld zal kunnen vliegen in minder tijd dan het loestcl van" Wiley Post, die er zeven dagen cn bijna 19 uur over deed. Kolonel Lindbcrgh, die adviseur van de Pan-American Airways is, heeft aan liet ontwerp medegewerkt. De boot zal acht ma chines hebben cn 100 ton wegen; er zijn ook slaapplaatsen voor honderd passagiers. De afstand Ncw-YorkLivcrpool zal in 12 tot 15 uur kunnen worden afgelegd, aldus heeft Sikorskv, de ontwerper, verklaard. Men kan niet het vliegtuig een uitstapje naar de Noordpool maken gedurende liet wcek-cind enin een week rondom de wereld vliegen. In de vleugels verblijven voor de bemanning. Er is ruimte voor een promenadedek, een har, rooksalons cn een eetzaal. In de vleu gels worden verblijven voor een bemanning van acht koppen aangebracht. Het luchtschip L. Z. 1, dat op 2 Juli 1900 de eerste maal opsteeg, zich 17 mi nuten in de lucht hield en toen verongelukte. Avontuurlijke mevrouwtjes brachten het salaris van haar man er door heen Een „Hollandsche bank" te Visé. Hazardspel is in ons land niet toegelaten en zelfs het gemoedelijke manocuvrccren der grijpaulomatcn heeft men getracht on der de wet te brengen. De Nederlander blijkt intusschen al evenmin afkcerig van kaartspel als menschcn van andere natio naliteit. VcJcn slaan principieel afwijzend hier tegenover, aldus het Ilsb. In ons Zui den toont men zich minder rigoreus ten op zichte van speelbanken. Men stelt ze op één lijn met dure loterijen, acht ze niet on toelaatbaar, docli vordert van den speler voldoende zcll'behccrsching om zichzelf en anderen buiten gevaar te houden. Wij hebben tc Maastricht in liet verleden ook speelbanken gekend. Te Vaals kwamen, vóór den oorlog, velen gaarne gokken. Vaals beleefde toen een hoogconjunctuur, nog herkenbaar in dc ruime lijnen der ar chitectuur. Ook le Maastricht werd een tijd lang clandestien en door vreemdelingen ge speeld. Een dramatisch voorval maakte hier aan een einde. Eenigo jaren geleden vond men in do Sociëteit Momus gelegenheid tot het beoefenen van behendigheidsspel Ullo genaamd. Kansspel? Geen hazard? Toen 'iet in juridisch opzicht als kansspel werd beschouwd, kwam aan Ullo jammer voor de financiën van Momus een schielijk einde. Een gordel van speelbanken. Het Nederlandschc gebied is thans vrij van speelbanken,, doch Limburgs Zuidelijke grens wordt als het ware door een gordel er van omsloten. We noemen: Aken, Hcr- bestahl. Spa, Chaudfontaine en straks wel licht Visé. De berichten omtrent dit. uit 1914 zoo bekende Waalsche stedeke, bijna tegen onze grens gelegen, heeft de kwestie der speelbanken hier weer actueel ge maakt. Naar wij van eenige zijden vernamen, is daar, door ccn consortium, waarin ook Ne derlanders ziften, een bekend hotel aange kocht. Men typeert de toekomstige onder neming zelfs als een „Hollandsche bank". Met de gemeente zo.u na langdurige onder handelingen een accoord zfjn bereikt, op wel bezwarende, doch blijkbaar niet onaan nemelijk voorwaarden, waardoor deze, na een zeker aantal jaren, eigenares der bank zou kunnen worden. Latere berichten mel den, dat er moeilijkheden zijn gerezen. Dc verbouwing van het hotel wordt in ieder geval voortgezet. Aken is niet meer In trek. Visé kan een gevaarlijke concurrent voor de andere ondernemingen worden. Dat men zoo kort bij de grens een bank pro beert te vestigen, mag niet verwonderen. Een niet onaanzienlijk aantal spelers, soms zelfs de meerderheid, komt uit Zuid-Lim burg, de mijnstreek en Maastricht vooral. Sinds de moeilijkheden met devie zen is Aken niet meer in trek. Wie daar iets wint, krijgt het immers niet over de grens. Voor menig huis houden van mijnbeambten betcekcnt dit een geruststelling, want het moet herhaaldelijk voorgekomen zijn, dat avontuurlijke mevrouwtjes des mans maandsalaris vergokten. EEN LUGUBER VERMAAK, s De 74-jarige Amerikaansche boer, dien bk zooi op ons plaatje ziet afgebeeld, wilde gr* sjzeni zijn eigen begrafenis overleven! 1 jerdo zelle daartoe een generale repetitie vans dit ne teraardebestelling op touw, erg beniea atra^j of zijn familieleden en vrienden zijn. ft bijzonder betreuren gouden! Nu, de „nai staanden" vatten het „gemis" nogal lijk op, zooals men hier ziet. Het meest n heugde de „gestorvene" zich echter op uitspreken van dc grafrede, welke hij, de geopende groeve staande, zichtbaar] vleid, aanhoorde Overigens een nogal lugubere f tooning! niet i dertig tigend ging* jnensc leven poilto! trtllen en No Japansch moordenaar staat terecht eïde vroi dent vrc arrew£ a toch zou itelde ding n Met twee aan elkaar qeboM messen doodde hij Kynyi M\ to... Rotterdamsche recht\ cischt zes jaar. in w Ie laai loop g verdei ;ren h gczwi ichapj Hsb. brief e aul- anon zoek i toe ■ad scltert winne __De Officier van Justitie eisebte tegen vt De ad\ fcïachle een gevangenisstraf van zes jas 00te l met aftrek van dc preventieve heelden |De recht bank zal 14 Juli uitspraak doe fj, Gistermorgen heeft de vacantickamer |v de Rottcrdamsche rechtbank de zaak bandek! tegen den 32-jarigen Koitiro Kuif geboren te Osaka (Japan) cn van liero stoker op een walvischvaardcr, mans, tineerd le Rotterdam. Verdachte heeft op 21 Mei 1938 een aa c. slag gepleegd op den chef stoker Kyn Murato met. twee aan elkaar gcbondi,, I messen, tengevolge waarvan het slaclito i* fer op 27 Mei in het ziekenhuis te Rott^ dam is overleden. Surinaamsche negers worden gefilmd Van New York is een expeditie ver tra 1, o....:u..x i1 B "J moem dreig Mn tei tilal v Fam cl rief vc oers iaar Ui ken naar Suriname, waar het leven vz de Djoekas-ncgers gefilmd zal worden tr - behoeve van dc film „Too hot to HandT welke door de Mefro-Goldwynn-Mayer«F derncming vervaardigd wordt en waart Clark Gable en Myrna Loy de hoofdrollajjgdden zullen spelen. pe c Clyde Devinna, de cameraman, die ai'Jean, i de film „Trader Hora" heeft medepben ge; werkt, maakt deel van de expeditie uit. Rite van is mogelijk, dat men den geheelen zoiué De 1 in Suriname blijft. Keplee; dood i 1=3 op Voor Chaudfontaine wordt een intó 2? propaganda gemaakt. Men ziet hier nis J;an alleen publieke affiches er voor, doch oré aankondigingen, dat men zich gratis e heen kan laten rijden. Vooral daar is hit Maastrichtsche element, soms zeer sterk domineoren. op het parkeerterrein der auto'! de letters N.L. en P. Spa maakt minde reclame en houdt zich deftiger, doch oo deze bank wordt, van ons Zuiden uit, dra bezocht. Ook hierheen kan men zich gra» laten vervoeren. Een eigenaardige reclant Dit gratis vervoer lijkt een eigenaardig en dure reclame. Toch dekt liet. de koste» alleen al door de entrees' Deze zijn vwj schillend: Hcrbethal 10 frank, Chaudlotj taine 20, Spa 30 frank. Gemiddeld kunne» bij behoorlijke bezetting van de taxi, dit 3 soms als eisch wordt gesteld, de kosten ie de toegangsgelden betaald worden. Spei. enz. leveren toch nog winst. Herbesthal is het laatst in dc rij gekomen Aanvankelijk leunde het iets op Aken nar, waarmee het. gelegen in Nicuw-Belgic, nï tuurlijk een goede spoorverbinding heeft Ook daar stond een speciale taxi voor bezen» kers gereed. Nu de gewone Duitschers maar eenige marken meer over de grens moz£ meenemen, is ons land natuurlijk intern san ter geworden. Herbesthal rccruteert zijt klanten voorloopig nog niet uit wat men ik; „haute volée" noemt. I-Iet specialiseerd» zich als speelbank voor den kleinen bur german, den middenstander. Tot welk publick de „ITolandschc bank' zich zal richten, staa* nog niet vast. f8 alle geval tot de vreemdelingen buitenlanders en toeristen, want de Belgische verordenin gen gaan het bezoek uit de omgeving, le recht, tegen. Nederland. Limburg, zal klandizie moeten leveren. V, to.m, ben poo

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 8