-larold Lloyd Lang haar! m De modekoning decreteert Zaterdag 9 Juli 1938 Vierde blad Harold Lloyd Kareltjede man met de befaamde ui- lenbril heeft zich óók in de geluidsfilm als weinigen kun nen handha ven^ over de moeilijkheden van de komische geluidsfilm Laat een komediant een eens ge bruikte grap in zijn film lan- ceeren zonder hem zoo te ver mommen en op te bouwen, dat het bijna een nieuwe grap is, en hij staat er op daveren de wijze naast! Oude grappen kunnen nog wel goede grappen zijn, maar de energie, die noodig is, om nieuwe situaties, nieuwe décor-trucs te scheppen, zonder welke de oude grap niet nogmaals gebruikt kan worden, is zóó groot, dat het meestal de moeite loont om nu lie ver iets nieuws te bedenken. De komiek stroopt steeds ieders terrein af om nieuwe komische actie te vinden, 't tooneel, de literatuur zijn niet veilig voor zijn roofzucht, maar het gekke is dat wij tenslotte bijna nooit een ko misch idéé „stelen", omdat een werkelijk nieuw idéé ons meestal inspireert iets nog nieuwers te bedenkenDe sprekende film heeft de mogelijkheid tot het succes van de lichte komedie natuurlijk enorm vergroot, dat wil zeg gen, voor de comedie, die van dialoog afhankelijk is. Voor de komedies, die het in de eerste plaats van een zotte actie en wisselende situaties moeten hebben, is het nut van de sprekende film natuurlijk belangrijk minder, want niets is in staat actie te vervangen. De komst van de ge luidsband en de luidspreker hebben Broadway en Holly wood geïntroduceerd, de films kregen meer beschaving, meer finesse en de clowns van het witte doek begonnen zich af te vragen, hoe ze een modernere, met den geest van het snelle brillante, als vuurwerk flonkerende woord, doortintelde humor zouden kunnen brengen Tot zoover Harold Lloyd, de befaamde Kareltje-met- de-uilenbril, die het bovenstaande raadsel inderdaad heeft weten op te lossen. Hij is gebleven de vertolker van avonturen en lotgevallen, die best „echt" hadden kunnen gebeuren en blijft in de raarste situaties toch steeds met beide beenen op den grond. De speciale Lloyds-gags, de grappen en grollen zijn gebleven, het woord blijft onder geschikt als het er is, is het er góed! En zoodoende heeft „Kareltje" zich kunnen bewaren voor de artistieke zelfmoord van zoovele komieken, die hun reputatie op bouwden op razend snelle actie en reactie en niet in de zooveel langzamere „praatfilms", slechts door liet voor dragen van opzichzelf komische dialogen de lachers op hun hand konden krijgen {En het gebeurt ook!) Als velen nog een vijandig ele ment is, zich kan mededeelen aan ieder, die de rolprent aanschouwt. Vacantieregen: Geen beter troost. Een film zien met de Marxbro- thers, die met hun groteske fantasieën telkens weer bewijzen, dat het geniale en het krankzinnige vlak naast elkaar liggen. Hier zijn ze: Harpo de rappe tokkelaar op de harp, Groucho, de onver- antwoordelijkste van de «*ïrie en Chico, de toetscn- treiterende piano-medeplich tige aan al de daverende da den van Groucho Harpo. En de operateur beneden op het blad? Gelukkig deze man, die zooveel scKbonhcid èn zooveel veel heerlijke dwaasheid voor zijn lens k; ijgt! Travis Banton zegt: dames, lang haar is mode, dan is lang haar mode, want Travis Banton is de modedictator van Hollywood. Men zou zoo niet aan hem zeggen, maar het is toch zoo! Voor Doro- thy Lamour, een van Travis trouwe discipelen van de Paramount, was dit bevel niet moeilijk op te volgen, want Miss Lamour's zijdige ravenzwarte ha ren wekten reeds de jaloezie van vele Hollywoodsche schoonen, vóór dat Travis zijn nieuwste ordonnan tie had gegeven. Nu Miss Lamours succes steeds stijgende is haar lokken gaven bijvoorbeeld een ca chet van „echtheid" aan haar creatie van oerwoudprinses in „De jungleprinses" en „Orkaan" is het gevolg dat de kunstig geblondeerde sterren-met-korte-haren steeds minder in aantal worden... Het is volgens Dorothy La mour niet eens moeilijk deze wondere lokkenpracht te onderhouden. Een wekelijksche shampoo met goede zeep, uitspoelen in water, waaraan het sap van een citroen is toegevoegd. Voor de shampoo stevig inwrijven met olijf olie en voor het naar bed gaan hardhandig borstelen met een niet te zachte borstel. En na het zwemmen in zee vooral zorgen, dat geen spoor van zout water achterblijft. Heeft Travis Banton dus véél over het haar te vertellen, nóg meer over de japonnen. Reeds vijftien jaar pleegt hij de groote stars met kostbare omhulsels te drapeeren, en dwars tegen de nukken en grillen van een Clara Bow, een Gloria Swanson, een Marlène Dietrich, een Pola Negri en een Kav Francis zet te hij zijn wil door. En met succes! Men buigt zich ootmoedig voor dezen schijnbaar eenvoudigeu man neerl Dorothy Lamour Paramount.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 13