-larold Lloyd
Lang haar!
m
De modekoning
decreteert
Zaterdag 9 Juli 1938
Vierde blad
Harold Lloyd
Kareltjede
man met de
befaamde ui-
lenbril heeft
zich óók in de
geluidsfilm als
weinigen kun
nen handha
ven^
over de moeilijkheden
van de komische
geluidsfilm
Laat
een komediant een eens ge
bruikte grap in zijn film lan-
ceeren zonder hem zoo te ver
mommen en op te bouwen, dat
het bijna een nieuwe grap is,
en hij staat er op daveren
de wijze naast!
Oude grappen kunnen nog
wel goede grappen zijn, maar
de energie, die noodig is, om
nieuwe situaties, nieuwe décor-trucs te scheppen, zonder
welke de oude grap niet nogmaals gebruikt kan worden,
is zóó groot, dat het meestal de moeite loont om nu lie
ver iets nieuws te bedenken. De komiek stroopt steeds
ieders terrein af om nieuwe komische actie te vinden,
't tooneel, de literatuur zijn niet veilig voor zijn roofzucht,
maar het gekke is dat wij tenslotte bijna nooit een ko
misch idéé „stelen", omdat een werkelijk nieuw idéé ons
meestal inspireert iets nog nieuwers te bedenkenDe
sprekende film heeft de mogelijkheid tot het succes van
de lichte komedie natuurlijk enorm vergroot, dat wil zeg
gen, voor de comedie, die van dialoog afhankelijk is. Voor
de komedies, die het in de eerste plaats van een zotte
actie en wisselende situaties moeten hebben, is het nut
van de sprekende film natuurlijk belangrijk minder, want
niets is in staat actie te vervangen. De komst van de ge
luidsband en de luidspreker hebben Broadway en Holly
wood geïntroduceerd, de films kregen meer beschaving,
meer finesse en de clowns van het witte doek begonnen
zich af te vragen, hoe ze een modernere, met den geest
van het snelle brillante, als vuurwerk flonkerende woord,
doortintelde humor zouden kunnen brengen
Tot zoover Harold Lloyd, de befaamde Kareltje-met-
de-uilenbril, die het bovenstaande raadsel inderdaad
heeft weten op te lossen. Hij is gebleven de vertolker van
avonturen en lotgevallen, die best „echt" hadden kunnen
gebeuren en blijft in de raarste situaties toch steeds met
beide beenen op den grond. De speciale Lloyds-gags, de
grappen en grollen zijn gebleven, het woord blijft onder
geschikt als het er is, is het er góed! En zoodoende
heeft „Kareltje" zich kunnen bewaren voor de artistieke
zelfmoord van zoovele komieken, die hun reputatie op
bouwden op razend snelle actie en reactie en niet in de
zooveel langzamere „praatfilms", slechts door liet voor
dragen van opzichzelf komische dialogen de lachers op
hun hand konden krijgen
{En het gebeurt ook!)
Als
velen nog een vijandig ele
ment is, zich kan mededeelen
aan ieder, die de rolprent
aanschouwt.
Vacantieregen:
Geen beter troost.
Een film zien met
de Marxbro-
thers, die met
hun groteske
fantasieën telkens
weer bewijzen, dat
het geniale en het
krankzinnige vlak
naast elkaar liggen.
Hier zijn ze: Harpo de
rappe tokkelaar op de
harp, Groucho, de onver-
antwoordelijkste van de
«*ïrie en Chico, de toetscn-
treiterende piano-medeplich
tige aan al de daverende da
den van Groucho Harpo. En
de operateur beneden op het
blad? Gelukkig deze man, die
zooveel scKbonhcid èn zooveel
veel heerlijke dwaasheid voor zijn
lens k; ijgt!
Travis Banton zegt:
dames, lang haar is
mode, dan is lang
haar mode, want
Travis Banton is de
modedictator van
Hollywood. Men zou
zoo niet aan
hem zeggen,
maar het is
toch zoo!
Voor Doro-
thy Lamour,
een van Travis trouwe discipelen
van de Paramount, was dit bevel
niet moeilijk op te volgen, want Miss
Lamour's zijdige ravenzwarte ha
ren wekten reeds de jaloezie van
vele Hollywoodsche schoonen, vóór
dat Travis zijn nieuwste ordonnan
tie had gegeven. Nu Miss Lamours
succes steeds stijgende is haar
lokken gaven bijvoorbeeld een ca
chet van „echtheid" aan haar creatie van oerwoudprinses
in „De jungleprinses" en „Orkaan" is het gevolg dat
de kunstig geblondeerde sterren-met-korte-haren steeds
minder in aantal worden... Het is volgens Dorothy La
mour niet eens moeilijk deze wondere lokkenpracht te
onderhouden. Een wekelijksche shampoo met goede zeep,
uitspoelen in water, waaraan het sap van een citroen is
toegevoegd. Voor de shampoo stevig inwrijven met olijf
olie en voor het naar bed gaan hardhandig borstelen met een niet te
zachte borstel. En na het zwemmen in zee vooral zorgen, dat geen
spoor van zout water achterblijft. Heeft Travis Banton dus véél over
het haar te vertellen, nóg meer over de japonnen. Reeds vijftien jaar
pleegt hij de groote stars met kostbare omhulsels te drapeeren, en
dwars tegen de nukken en grillen van een Clara Bow, een Gloria
Swanson, een Marlène Dietrich, een Pola Negri en een Kav Francis zet
te hij zijn wil door. En met succes! Men buigt zich ootmoedig voor
dezen schijnbaar eenvoudigeu man neerl
Dorothy Lamour
Paramount.