Petje af voor de Hollanders De vacantieplannen van het Prinselijk Gezin Regeringscommissaris moet boven de partijen staan Hoe Stallin discipelen kweekt Postvlucbten op Indit Margarine te duur voo schrale beurzen Geweldige Duitsche grensversterkingi TOUR DE FRANCE Prachtige tactiek van Middel kamp. Op waarlijk schitterende wijze heb ben de Nederlandsche renners wat men zou kunnen noemen „den aan loop voor den eigenlijken Tour" ge nomen. Wat de komende dagen hen ook brengen zullen, angst voor de Pyreneeën hadden zij blijkbaar niet en vooral Middelkamp niet. Hij stel de er zelfs prijs op het eerste van allen aan den voet van de berg reuzen aan te komen en hij slaagde daarin op fraaie wijze, door na een geslaagde uitlooppoging den Duit- scher Wengler en den Belg Vissers van zijn wiel te rijden en met een paar lengten voorsprong als overwin naar van de etappe BayonnePau (115 K.M.) over de streep te gaan. Wat een vreugde na afloop in dat kleine groepje Hollanders! En waarom niet, vraagt de Tour-correspon dent van het Rolt. Nsbld. zich af. Hadden zij in de achter hen liggende zeven étappen niet volbracht, wat van de op volle sterkte rijdende landen alleen België had kunnen bereiken, namelijk twee etappen winnen? Petje af voor dit moedige clubje, dat het succes louter en alleen behaalde dank zij den voortreffclijken ploeggecst, waar ande ren nog wel een voorbeeld aan kunnen ne men. O zeker, we weten het wel en we schre ven het ook reeds, dat aan die eerste dagen door de grooten van naam niet veel waarde wordt gehecht, dat die het oog alleen gericht houden op de zware berglocrcn en alle mo gelijke krachten sparen, om daar fit and wcll aan Ie kunnen beginnen. Maar zij hebben den moreclen steun van een succes op een van die gesmade eerste dagen niet meer noodig. En dat hebben de mindere goden wel. En het zou waarlijk de eerste keer niet zijn, dat een aldus gesterkte outsider den grooten op do hergen den weg ging wijzen en dat deze laatstcn hun reis programma daardoor lcclijk in de war ge schopt zagen. Blijf nuchter! Ons koele verstand zegt ons, dat een Ne derlander geen schijn van kans heeft, om den Tour te winnen, of zelfs maar onder de eerste vijf te eindigen. Maar wanneer .men hier de jongens ziet, blakend van gezondheid cn. strijdlust en zich terdoge bewust van eigen kracht, dan begint die koele berekening te wankelen en dringt zich onwillekeurig de vraag naar voren: waarom zou voor Middelkamp, voor Van Schcndcl, voor Van Nek cn mogelijk ook voor Schulte niet mogelijk zijn, wat men algemeen voor Magnc, Bartali, Vissers, Vervaecke, Maes en nog enkele anderen als volkomen normaal beschouwt? Zijn onze jongens werkelijk zooveel minder? De bergen, die hier grimig boven ons uit torenen en waar we nog een dag tegen aan mogen kijken, alvorens hun beroemde onge naakbaarheid te gaan beproeven, zullen op al die vragen wel spoedig het antwoord ge ven. Iedereen is er op het oogenblik van doordrongen, dat de strijd hier te Pau ein delijk pas een aanvang neemt en dat die „vlakke" gedeelten slechts als een soort .noodzakelijk kwaad moeten worden gezien. De komende strijd. Het gaat er echter om, hoe staat men thans tegenover dien komenden strijd. Is men bereid hem te aanvaarden, voelt men zich sterk genoeg van binnen en in de bée- nen, dezen strijd met cenig optimisme tege moet te zien? Zoo neen - en dezulken zijn er dan is men reeds bij voorbaat gesla gen; zoo ja, dan is er een kans, om er over te komen en aan het einde van het moord dadige werk, dat klimmen en dalen heet, weer het vlakke land te bereiken. Tot die categorie ,zoo ja" behooren stellig ook do zes Hollanders, voor wie zelfs de buitenlanders respect en soms een bewonde rend woord hebben. Zij wezen eerst Schulte 11a als een gevaarlijk heerschap, ook al, omdat zij diens waarde nog niet ten volle kenden in het rijden van een Ronde. Maar onmiddellijk na Schulte noemden zij toch Midëlkamp, dien zij beter kenden en die hen reeds eerder een kool stoofde, en wel twee jaar geleden on den Galihier. Toen won Middelkamp een berg-étappe, één van de negeerde gedeelten dus. Maar deze zelfde Middelkamp voelde toch ook wel iets voor een vlakke 115 kilometertjes, oriidat hij ook drommels goed besefte, dat. een positieverbetering op de vlakke wegen toch altijd veel gemakkelijker is dan in de bergen. Een lekke band daar immers betec- kent, dat de renner verder alleen maar voort moet zwoegen en dat er van een ach terhalen van het peloton, zoo dit er al mocht zijn, geen sprake kan zijn. Tien minuten, zelfs een half uur zijn hier gauw verspeeld en hoe meer van die kostbare minuutjes men nu maar te missen heeft, des te beter staat men er voor, des te meer pech kan men ook eventueel verdra gen, zonder dat de achterstand da delijk al te groot wordt. Goed bekeken. Zoo dacht Middelkamp en hij hekeek het van de beste zijde. Een extra groote krachts inspanning kostte dit winnen gisteren hem niet; anders had hij het zeer stellig ook niet gedaan. Maar zijn tactiek en die van de gcheele Nederlandsche ploeg leidde er nu eenmaal toe, dat hij er op het beslissende oogenblik zeer gunstig voor kwam te liggen En het zou dwaasheid zijn geweest, deze kans niet nog even aan te grijpen. De overwinning deed hem meteen een flink eind stijgen op de ranglijst en het ver schil met den leider Leducq bedraagt nog slechts iets meer dan zeven minuten. Zeven minuten deed Middelkamp dus over de 1454 kilometer langer dan Leducq. En wij vra gen u, mag dit eigenlijk wel naam hebben? Is de prestatie van Middelkamp er zooveel minder om van die van Leducq? Immers neen! Van Schendel staat bijna elf minuten ach ter op Leducq. Is zijn prestatie er zooveel minder om? Zoo kan men doorgaan, want Van Nek mot zijn 25 min. achterstand, Schulte met zijn 33 min. Dominicus met 46 en Hclle- mons met zijn bijna 48 minuten kunnen nog ruimschoots tevreden zijn, omdat hun achterstand op een kei als Sylvccr Maes b.v., die reeds eenmaal den Tour won, zoo ul niet nihil, dan toch in elk geval aan merkelijk minder is. En toch verwachten de Belgen van hun Sylvecr, ondanks zijn achterstand, nog grootsche dingen. Zij doen dat, omdat zij den Tour cn alles, wat daar mee samenhangt, zoo door en door kennen en omdat zij zoo goed weten, dat een paar minuten meer of minder straks niet zoo heel veel te beduiden hebben cn men met een beetje geluk naast eigen capaciteiten in twee, drie dagen van de helft van de lijst naar de voorste gelederen kan oprukken. Neen hcusch, wanneer wij op dit moment van gerechtvaardigde trots een vluchtigen blik achterom werpen, dan moet het ons toch van het hart, dat die halve Nederland sche ploeg het ten opzichte van die volle dige Franschc, Italiaanschc, Belgische cn Duitsche ploeg in alle opzichten kranig Ivocft gedaan en dat er alle reden is de na bije toekomst met optimisme tegemoet te zien. DE INTERNATIONALE DUITSCHE KAMPIOENSCHAPPEN. Een onprettige seinfout. De internationale Duitsche tenniskampi oenschappen zijn gisteren te Hamburg voort gezet. Door een seinfout meldden wij, dat Mcj. Rollin Couquerque van Mei. Wvnne gewonnen had, doch onze landgenoote heeft helaas verloren. De Australische speelster is echter in uitstekenden vorm. Gisteren won zij haar partij van de beste Duitsche speelster, Mcj. Hom. BUDGE EN MAKO VERLIEZEN. Rifim 30.000 toeschouwers waren gisteren te Belgrado aanwezig bij de wedstrijden, welke Budge cn Mako speelden. Het Zuid- Slavische Davisbekerpaar Puncec en Kukul- jovicr zorgde voor een groote en langdurig toegejuichte verrassing, door de Wimblcdon- winnaars in het dubbelspel met 26, 61, 7—5, 6—4 te verslaan. Daarvoor had de jonge Hongaar Drobny met 63, 61, 63 van Mako gewonnen, terwijl Budge den Zuidslavischcn speler Puncec met 6—2, 63 bedwong. Afschuwelijke dood Arbeider onder zaagraam geraakt. Gistermiddag omstreeks ^én uur is op de houtzagerij van Groot Braznel te Vordcn (Ov.) een ernstig ongeluk gebeurd. De on geveer veertigjarige H. Sessink was bezig met het smeren van een zaagmachine. Eenigc arbeiders hoorden hem plotseling gillen en toen zij te hulp snelden, vonden zij S. in stervenden toestand onder het zaagraam liggen. Vermoedelijk is het zaag raam met de zich daarin bevindende zagen in den nek van het slachtoffer gevallen. Een onmiddellijk ontboden geneesheer kon slechts den dood conslatecren. S. laat een vrouw cn drie kinderen achter. Het stoffelijk overschot is naar de woning vervoerd. Legervliegtuig maakt noodlanding Inzittenden ongedeerd, toestel leelijk beschadigd. In de buurtschap de Horst nabij Groesbeek, heeft gistermiddag om streeks drie uur het Nederlandsch legervliegtuig S.4126, wegens een motorstoring een noodlanding moe- ton uitvoeren op een hobbelig wei land, gelegen op driehonderd melgr afstand van de Duitsche grens. Bij het neerkomen werd het landingsge stel vernield, terwijl de propeller en de vleu gels, evenals de motor, beschadigd werden. liet toestel werd bestuurd door luitenant Van Almelo en was in den vroegen middag van Soestcrberg vertrokken. Mede bevond zich in het vliegtuig de dienstplichtige Ver- hcyen. Beiden kwamen met den schrik vrij. Olympische Spelen wel in Japan Een verklaring van Nagai. Matsuzo 'Nagai, secretaris-generaal van de Olympische Spelen 1940 te Tokio, heeft Frangois Piétri, Franshc lid van het Inter nationaal Olympisch Comité, medegedeeld, dat alle berichten, welke dezer dagen in de pers zijn verschenen cn in welke gezegd wordt, dat Japan van de organisatie der Spe len in 1940 zou afzien* niet juist zijn. Met de „Piet Hein" op de Oost zee? Het Prinselijk Jacht „Piet. Hein" dat Dinsdagavond omstreeks half acht te Delfzijl van Groningen arriveerde en lig plaats nam in het Eemskanaal, is gister ochtend geschut, nadat het den geheelen nacht door de marechaussee was bewaakt. In de haven werd gemeerd, waarna de lieer Korstanje, inspecteur van de Scheep vaart ,aah boord ging. Even later arriveerde bepakt cn bezakt, de heer Ernst Crone, voorzitter der commissie van aanbieding van het huldeblijk cn begaf zich aan boord. Om ruim tien uur voer liet jacht de haven van Delfzijl uit cn verdween in Noordwes telijke richting langs de Groningsclie kust. Van de zijde van het Hof is nog steeds geen uitsluitsel te krijgen over de reisplannen yan liet Prinselijke paar, aldus de N.R.Crt. Wij hebben echter goede reden om aan te nemen, dat de bestemming van de Piet Hein de Oostzee is. Prinses Juliana, Prins Bernbard cn Prinses Beatrix zullen het schip over land volgen. Het is nog niet bekend, wanneer zij zullen vertrek ken, wel, dat zij aan hun reis een familiebezoek in Duitschland zullen verbinden. De Scandinavische correspondent van het blad meldt; Volgens berichten in verschillende bla den zouden Prinses Juliana en Prins Bern bard het voornemen hebben binnenkort met hun motorjacht Piet Hein een reis van enkele weken naar de Oostzee te niaken, om dan o.a. Kopenhagen en Stockholm te bezoeken. Deze tocht zou volkomen het ka rakter van een vacanticreis dragen en de bezoeken aan de beide hoofdsteden zouden dus ook niet officieel zijn. De Oostzee is de laatste jaren bij buiten- landschc watertoeristen, die over vaartuigen van de capaciteit van de Piet Ilcin of ook wol over kleinere beschikken,* zeer in trek gekomen. De uilvoering der tuinbouw cri sismaatregelen. Op de onlangs gehouden persconferentie van het college der regeerings-commissaris- sen stelde het Hsb. nog de volgende vraag: „Zou bet principieel niet juister zijn, indien met. de uitvoering der tuinbouw-crisismaatrcgelen werd be last iemand die zoowel los staat - -van het Centraal Bureau v. cl. Vei lingen als van den'handel, dus b. v, een rijkstuinbauwconsuleht"? 'Antwoord. „De steller van deze vraag ziet in de eerste plaats voorbij, dat de uitvoering der tuinbouwcrisismaatregelcn niet alleen van tuinbouwtechnischen aard is, doch dat zij ook belangrijke werkzaamheden van orga- nisatorischen en commercieclen aard mede brengt. In verband met de précaire positie waar in de tuinbouw zich nog bevindt is voorts noodig, dat de leiding het vertrouwen heeft van de dircct-bclanghcbbcndcn. Zeer veel maatregelen moeten genomen worden over de veilingen omdat daar de aanvoer is ge concentreerd cn de export daarop georiën teerd is. Deze maatregelen cisehen zeer veel van de medewerking der veilingen. De re geering heeft dit overwogen bij de benoe ming van den voorzitter van het Centraal Bureau van de Veilingen tot Regeerings- commdss-aris cn de uitoefening der beide functies daarom niet ongewenscht geacht. Bezwaren zijn nadien evenmin gebleken." Het blad geeft op dit antwoord het volgende commentaar; Kan een rijkstuinbouwconsulent geen „werkzaamheden van organisa- torischen en commercieclen aard verrichten?" En kan hij niet het vertrouwen hebben van de direct- belanghebbenden? De Regecringscommissaris voor de vis- scherij, mr. Van Rhijn, is toch óók amb tenaar en niet afkomstig uit de practische of wetenschappelijke visch-branche? Het zelfde geldt voor zijn college voor de fa- bricksturf, enz. Thans is de leiding éénzij dig in handen van den tuinbouw; even on juist zouden wij het achten indien zij be rustte bij een handelaar of exporteur; een rijkstuinbouwconsulent echter zou deskun dig zijn en boven de partijen staan. Of er aa# de zijde van den handel geen bezwaren zijn, betwijfelen wij sterk, reden waarom wij do vraag stelden. De Dam wordt versierd Ter gelegenheid van het Jnbileom van H. M. de Koningin. Wij vernemen, dat de heer Pastoor, lid van de directie der firma Peek en Clonnen- burg, te Amsterdam, het initiatief heeft ge nomen tot vorming van een comité om een waardige cn grootsche versiering van den Dam voor te bereiden voor de a.s. huldi ging van H. M. de Koningin ter gelegenheid van haar rcgeeringsjubileum. Eenigc hecren hebben zich spontaan be reid verklaard om hun medewerking te ver lccncn aan de verwezenlijking van deze plannen, Het voorloopig comité heeft zich de medewerking verzekerd van een archi tect te Amsterdam, die na bestudeering van de «lanncn, welke hem voorgelegd zijn, er in geslaagd is met eenvoudige middelen een zeer smaakvolle en aantrekkelijke versie ring van bet gehcele Damtcrrein te ontwer pen. Het. plan wijkt af van de versieringen, tot dusverre in de hoofdstad gezien. Bin nenkort zal een inzameling van gelden wor den georganiseerd. Hef zooveelsfe slachtoffer van de onbewaakte Vrachtauto door trein gegrepen. Man gedood. Op den onbewaakten overweg tusschen Haarsteeg en Nieuwkuyk in het gehucht Onsenoort, is gistermiddag omstreeks vier uur de vrachtauto van den heer T. van S. uit Druncn door een trein uit 's Ilcrtogen- bosch gegrepen cn 150 meter meclegesleurd. De naast den heer S. gezeten 38-jarige groentenhandelaar M. van B. werd uit den wagen geslingerd en op slag gedood. De bestuurder van de auto kon zich aan de locomolicf vastklemmen. Later bleek hij een rib te hebben gebroken. De man is naar zijn woning vervoerd. De gedoode van B. laat een vrouw cn vier kinderen achter. DE J. P. COEN HEEFT VERTRAGING. De N.V. Stoomvaart Maatschappij Neder land meldt, dat het van Indiö herwaarts varende s.s. J. P. Coen, in verband met slechte weersomstandigheden qenige ver traging ondervindt. Het schip wordt thans op 17 Juli zeven uur v.m. in plaats van 16 Juli te Genua verwacht. Snelle promoties Slalin heeft de communistische partij als organisatie vernietigd" zegt Loesjkof. De naar Japan uitgeweken Russische chef van het departement voor het Verre Oosten in het commissariaat van binnenlandschc zaken cn derde klasse commissaris voor den open baren vrede, Loesjkof, heeft ver tegenwoordigers van de Japansche cn de buitenlandsche pers ontvangen wien hij uitvoerige verklaringen ver strekte. Naar zijn meening heeft Stalin de com munistische partij als organisatie vernield in zijn streven naar don opbouw van eigen dictatuur. Verscheidene millioenen Sowjot- onderdanen, verdacht van anti-Stalinisme, lijn opgesloten in dertig gevangenkampen. Politieke gevangenen worden aan Third Dc- «ïreemethoden onderworpen om hen tol be kentenissen te dwingen. Voor de bekente nissen van Zinowjof, Mahenef en Uiikof waren drie redenen: 1. Zij waren niet moedig genoeg eigen verklaringen voor liet gerecht af te loggen, 2. Zij werden voortdurend gemarteld; 3. Hun vrienden cn verwanten zouden onderdrukt zijn. wanneer zij de gevraagde bekentenissen niet aflegden. Processen werden georganiseerd voor het uit den weg ruinten van politieke rivalen van Stalin en van hen, die zich tegen zijn eerzucht keerden. De jongerengeneratie is tot een werktuig van Stalin ge maakt door middel van snelle pro moties. De antistalinistischc gevoelens zijn door liet geheele land verbreid. Er bestaat ge STAL1N. lijkheid van opvattingen in deze tusschen volk en leger. In het leger heerscht ook ontevredenheid, ntede op grond van de ar restaties van officieren. De zuivering gaat nog voort en Stalin wil uit de tegenwoor dige moeilijkheden geraken door alle tegen Item zijnde elementen uit den weg te rui men. Oorlogsvoorbereiding. Voorts legde Loesjkof verklarin gen af over oorlogsvoorbereidingen van Stalin. Het Roode Leger oinvat ruim twee millioen man, in hon derd divisies en het beschikt over verscheidene duizenden vliegtuigen en tanks. De doeltreffendheid der munitie-industrie wordt voortdurend opgedreven, ieder in gebreke blijven, wordt door Stalin toegeschreven aan sabotage op instigatie van Japan. China beschouwt Stalin als een werktuig, waar onder meer de eigenschappen van clc in de Sovjet-Unie vervaardigde vliegtuigen en andere wapenen beproefd kunnen wor den. Tenslotte deelde Loesjkof mede, dat hij ongerust was over het lot van zijn vrouw en zijn elfjarige dochter, die nog in Moskou zijn, waar zij klaarblijkelijk zijn gearresteerd, Loesjkof zeide zijn identiteit te kunnen bewijzen met paspoorten en an dere officieele documenten. Vertrek ran Aankom* fc ftcrugreis) Ksra 13 Juli lA,hene 13 (heenreis) |Ranfr' 13 JuIi |sin*a"- 13 'U (terugreis) |Medan 13 ,uli |Ran* 13 n'eenreis) lAthene 13 ,uli lBasra 13 ,ult Slechts ongeveer 10 pet. van I consumptie 1937 heffingloos! „Waarom worden voedingsmidde- len zoo zwaar belast, terwijl andere artikelen worden vrijgelaten? Waar om zijn de vetten voor de voedings middelenindustrie wel belast en voor de zeepindustrie niet? Dat was een der vragen, welke het H<: op de onlangs gehouden conferentie tin schen pers cn regecringscommissaris^: stelde. Moeten margarine en vet in Nederlai? nict^ils veel te duur voor schrale beurzr, woracn beschouwd? zoo ging de vragenstè Ier voort. Is het een juiste toestand, dat vt verwerkt in margarine f 1.20 per kilo i den detail-handel kost, terwijl dit vet op£ wereldmarkt slechts pl.m. 20 cent per kii kost? Antwoori De betreffende regecringscommissaris an woordde, dat bij de door de regcering f- volgde prijs-en heffingspolitiek de instan: houding van de veehouderij voorop staat? dientengevolge de Ncd. consument voor c boter tenminste de productiekosten moetb talen. Dit bracht echter tevens mede, dat le aanzien van de vervangingsproducten yj boter maatregelen dienden te worden ger men, teneinde een vlucht van boter na? die producten te voorkomen. Daaruit volgt: le. dat het belasten van vetten, tvell niet voor consumptie dienen, doch voor: di.strie cn technische doeleinden wordt aangewend, niet in het huidige systeem pi sen. 2o. dat de prijs van het vet op de i reldmarkt ten deze geenerlei gewicht in schaal kan leggen. Indien men voorts in aanmerking n«: dat voor het minst draagkrachtige deelt bevolking margarine en vetten tegen y lage prijzen beschikbaar zijn, kan wort geconstateerd, dat de huidige prijzen onredelijk zijn. Dit blijkt mede uit het verloop van consumptie van boter, margarine en vefl welke den laatst-en tijd een vrij comt beeld vertoont." Tot zoover het antwoord der Regeeriif Het Hsb. teekent hierbij aan, dit dé totale margarine-, spijsvet- «r, spijsolieoonsumptie honderd millibf kilo heeft bedragen/waarvan negen millioen kilo heffingloos werd gedlt- tribueerd De overige 91 millioen kilo was belast met crisisheffingen tol een totale opbrengst van 37.7 milli oen gulden! Het blad besluit met de ironische on king: Dat „de prijs van het vet op de> reldmarkt ten deze geenerlei gewicht in schaal legt", zooals het antwoord zegt, M wel zeer duidelijk uit deze cijfers! Een anti-Maginot-linie in 1 land. Leger van arbelt bouwt forten. KOORTSACHTIG TEMPO BIJ DEN VLIEGTUIGENBOUW. Volgens betrouwbare mededeells- gen zijn vele Duitschers opgeroepen op grond van de laatste arbeid» dienstwet, om in het Rijnland tl werken aan de „anti-Maginot-linie1 van Duitschland. In tegenstelling tot don Fransche tinggordel wordt de Duitsche linie geel menhangend geheel van met elkaar in binding staande forten, kleine forten, zwaar gewapend zijn. Ook worden plaatsten, waar later kt nen kunnen worden geplaatst, voor dit geschikt gemaakt. In het algemeen zullen de forten eerst bemanning krijgen, als zulks noodig blijken te zijn. De manschappen zullen» zóó getraind worden, dat zij bliksem# forten zullen kunnen bezetten. Een groot gedeelte van het werk kt' leen worden gedaan door speciale deus. die echter niet zoo gauw ter bö king staan. Ook een groot aantal j ders zonder speciale opleiding word i werk gesteld. Ook in Oost-Pruisen zullen, volg# I Msb., groote werken ten uitvoer k' I waarover echter nadere berichten nis I te verkrijgen. Het juiste aantal der' I ders, die thans in Rijnland te werk I steld, is nog niet, hekend. Men schs-I op tien twintigduizend. U Ook de 1 De Londensche correspondent van! ga ro bevestigt dit bericht en schrijf 1 Volgens uit de beste bronnen ontj| inlichtingen, valt het te vreezen, Duitsche rcgcering vóór het crongi Neurenberg, dat op 5 September op«l „verrassing" voorbereidt. J Wij vernemen nl„ dat de verster» aan de westelijke grens zoodanig ziJjj| voerd, dat zij in de naaste toekomst of doordringbare versperring zullen vol De nieuwe plannen, om de Dl luchtmacht in zes maanden tijds te M beien, worden uitgevoerd. De fabriekt nen nu vierhonderd toestellen P01".1^ fabricceren. liet binnenhalen van sclie oogsten is vervroegd cn moet v0| vastgesteldcn datum zijn afgeloopen. I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 2