Petje af voor de
Hollanders
De vacantieplannen van
het Prinselijk Gezin
Regeringscommissaris
moet boven de partijen staan
Hoe Stallin
discipelen kweekt
Postvlucbten op Indit
Margarine te duur voo
schrale beurzen
Geweldige Duitsche
grensversterkingi
TOUR DE FRANCE
Prachtige tactiek van Middel
kamp.
Op waarlijk schitterende wijze heb
ben de Nederlandsche renners wat
men zou kunnen noemen „den aan
loop voor den eigenlijken Tour" ge
nomen. Wat de komende dagen hen
ook brengen zullen, angst voor de
Pyreneeën hadden zij blijkbaar niet
en vooral Middelkamp niet. Hij stel
de er zelfs prijs op het eerste van
allen aan den voet van de berg
reuzen aan te komen en hij slaagde
daarin op fraaie wijze, door na een
geslaagde uitlooppoging den Duit-
scher Wengler en den Belg Vissers
van zijn wiel te rijden en met een
paar lengten voorsprong als overwin
naar van de etappe BayonnePau
(115 K.M.) over de streep te gaan.
Wat een vreugde na afloop in dat kleine
groepje Hollanders!
En waarom niet, vraagt de Tour-correspon
dent van het Rolt. Nsbld. zich af. Hadden zij
in de achter hen liggende zeven étappen
niet volbracht, wat van de op volle sterkte
rijdende landen alleen België had kunnen
bereiken, namelijk twee etappen winnen?
Petje af voor dit moedige clubje, dat het
succes louter en alleen behaalde dank zij
den voortreffclijken ploeggecst, waar ande
ren nog wel een voorbeeld aan kunnen ne
men.
O zeker, we weten het wel en we schre
ven het ook reeds, dat aan die eerste dagen
door de grooten van naam niet veel waarde
wordt gehecht, dat die het oog alleen gericht
houden op de zware berglocrcn en alle mo
gelijke krachten sparen, om daar fit and
wcll aan Ie kunnen beginnen.
Maar zij hebben den moreclen steun van
een succes op een van die gesmade eerste
dagen niet meer noodig. En dat hebben de
mindere goden wel. En het zou waarlijk de
eerste keer niet zijn, dat een aldus gesterkte
outsider den grooten op do hergen den weg
ging wijzen en dat deze laatstcn hun reis
programma daardoor lcclijk in de war ge
schopt zagen.
Blijf nuchter!
Ons koele verstand zegt ons, dat een Ne
derlander geen schijn van kans heeft, om
den Tour te winnen, of zelfs maar onder de
eerste vijf te eindigen.
Maar wanneer .men hier de jongens ziet,
blakend van gezondheid cn. strijdlust en
zich terdoge bewust van eigen kracht, dan
begint die koele berekening te wankelen en
dringt zich onwillekeurig de vraag naar
voren: waarom zou voor Middelkamp, voor
Van Schcndcl, voor Van Nek cn mogelijk
ook voor Schulte niet mogelijk zijn, wat
men algemeen voor Magnc, Bartali, Vissers,
Vervaecke, Maes en nog enkele anderen als
volkomen normaal beschouwt? Zijn onze
jongens werkelijk zooveel minder?
De bergen, die hier grimig boven ons uit
torenen en waar we nog een dag tegen aan
mogen kijken, alvorens hun beroemde onge
naakbaarheid te gaan beproeven, zullen op
al die vragen wel spoedig het antwoord ge
ven. Iedereen is er op het oogenblik van
doordrongen, dat de strijd hier te Pau ein
delijk pas een aanvang neemt en dat die
„vlakke" gedeelten slechts als een soort
.noodzakelijk kwaad moeten worden gezien.
De komende strijd.
Het gaat er echter om, hoe staat men
thans tegenover dien komenden strijd. Is
men bereid hem te aanvaarden, voelt men
zich sterk genoeg van binnen en in de bée-
nen, dezen strijd met cenig optimisme tege
moet te zien? Zoo neen - en dezulken zijn
er dan is men reeds bij voorbaat gesla
gen; zoo ja, dan is er een kans, om er over
te komen en aan het einde van het moord
dadige werk, dat klimmen en dalen heet,
weer het vlakke land te bereiken.
Tot die categorie ,zoo ja" behooren stellig
ook do zes Hollanders, voor wie zelfs de
buitenlanders respect en soms een bewonde
rend woord hebben. Zij wezen eerst Schulte
11a als een gevaarlijk heerschap, ook al,
omdat zij diens waarde nog niet ten volle
kenden in het rijden van een Ronde. Maar
onmiddellijk na Schulte noemden zij toch
Midëlkamp, dien zij beter kenden en die
hen reeds eerder een kool stoofde, en wel
twee jaar geleden on den Galihier.
Toen won Middelkamp een berg-étappe,
één van de negeerde gedeelten dus. Maar
deze zelfde Middelkamp voelde toch ook
wel iets voor een vlakke 115 kilometertjes,
oriidat hij ook drommels goed besefte, dat.
een positieverbetering op de vlakke wegen
toch altijd veel gemakkelijker is dan in de
bergen. Een lekke band daar immers betec-
kent, dat de renner verder alleen maar
voort moet zwoegen en dat er van een ach
terhalen van het peloton, zoo dit er al mocht
zijn, geen sprake kan zijn.
Tien minuten, zelfs een half uur
zijn hier gauw verspeeld en hoe
meer van die kostbare minuutjes
men nu maar te missen heeft, des te
beter staat men er voor, des te meer
pech kan men ook eventueel verdra
gen, zonder dat de achterstand da
delijk al te groot wordt.
Goed bekeken.
Zoo dacht Middelkamp en hij hekeek het
van de beste zijde. Een extra groote krachts
inspanning kostte dit winnen gisteren hem
niet; anders had hij het zeer stellig ook niet
gedaan. Maar zijn tactiek en die van de
gcheele Nederlandsche ploeg leidde er nu
eenmaal toe, dat hij er op het beslissende
oogenblik zeer gunstig voor kwam te liggen
En het zou dwaasheid zijn geweest, deze
kans niet nog even aan te grijpen.
De overwinning deed hem meteen een
flink eind stijgen op de ranglijst en het ver
schil met den leider Leducq bedraagt nog
slechts iets meer dan zeven minuten. Zeven
minuten deed Middelkamp dus over de 1454
kilometer langer dan Leducq. En wij vra
gen u, mag dit eigenlijk wel naam hebben?
Is de prestatie van Middelkamp er zooveel
minder om van die van Leducq?
Immers neen!
Van Schendel staat bijna elf minuten ach
ter op Leducq. Is zijn prestatie er zooveel
minder om?
Zoo kan men doorgaan, want Van Nek
mot zijn 25 min. achterstand, Schulte met
zijn 33 min. Dominicus met 46 en Hclle-
mons met zijn bijna 48 minuten kunnen
nog ruimschoots tevreden zijn, omdat hun
achterstand op een kei als Sylvccr Maes
b.v., die reeds eenmaal den Tour won, zoo
ul niet nihil, dan toch in elk geval aan
merkelijk minder is. En toch verwachten
de Belgen van hun Sylvecr, ondanks zijn
achterstand, nog grootsche dingen. Zij doen
dat, omdat zij den Tour cn alles, wat daar
mee samenhangt, zoo door en door kennen
en omdat zij zoo goed weten, dat een paar
minuten meer of minder straks niet zoo
heel veel te beduiden hebben cn men met
een beetje geluk naast eigen capaciteiten in
twee, drie dagen van de helft van de lijst
naar de voorste gelederen kan oprukken.
Neen hcusch, wanneer wij op dit moment
van gerechtvaardigde trots een vluchtigen
blik achterom werpen, dan moet het ons
toch van het hart, dat die halve Nederland
sche ploeg het ten opzichte van die volle
dige Franschc, Italiaanschc, Belgische cn
Duitsche ploeg in alle opzichten kranig
Ivocft gedaan en dat er alle reden is de na
bije toekomst met optimisme tegemoet te
zien.
DE INTERNATIONALE DUITSCHE
KAMPIOENSCHAPPEN.
Een onprettige seinfout.
De internationale Duitsche tenniskampi
oenschappen zijn gisteren te Hamburg voort
gezet. Door een seinfout meldden wij, dat
Mcj. Rollin Couquerque van Mei. Wvnne
gewonnen had, doch onze landgenoote heeft
helaas verloren. De Australische speelster
is echter in uitstekenden vorm. Gisteren
won zij haar partij van de beste Duitsche
speelster, Mcj. Hom.
BUDGE EN MAKO VERLIEZEN.
Rifim 30.000 toeschouwers waren gisteren
te Belgrado aanwezig bij de wedstrijden,
welke Budge cn Mako speelden. Het Zuid-
Slavische Davisbekerpaar Puncec en Kukul-
jovicr zorgde voor een groote en langdurig
toegejuichte verrassing, door de Wimblcdon-
winnaars in het dubbelspel met 26, 61,
7—5, 6—4 te verslaan. Daarvoor had de
jonge Hongaar Drobny met 63, 61, 63
van Mako gewonnen, terwijl Budge den
Zuidslavischcn speler Puncec met 6—2, 63
bedwong.
Afschuwelijke dood
Arbeider onder zaagraam geraakt.
Gistermiddag omstreeks ^én uur is op de
houtzagerij van Groot Braznel te Vordcn
(Ov.) een ernstig ongeluk gebeurd. De on
geveer veertigjarige H. Sessink was bezig
met het smeren van een zaagmachine.
Eenigc arbeiders hoorden hem plotseling
gillen en toen zij te hulp snelden, vonden
zij S. in stervenden toestand onder het
zaagraam liggen. Vermoedelijk is het zaag
raam met de zich daarin bevindende zagen
in den nek van het slachtoffer gevallen.
Een onmiddellijk ontboden geneesheer kon
slechts den dood conslatecren. S. laat een
vrouw cn drie kinderen achter.
Het stoffelijk overschot is naar de woning
vervoerd.
Legervliegtuig maakt
noodlanding
Inzittenden ongedeerd, toestel
leelijk beschadigd.
In de buurtschap de Horst nabij
Groesbeek, heeft gistermiddag om
streeks drie uur het Nederlandsch
legervliegtuig S.4126, wegens een
motorstoring een noodlanding moe-
ton uitvoeren op een hobbelig wei
land, gelegen op driehonderd melgr
afstand van de Duitsche grens.
Bij het neerkomen werd het landingsge
stel vernield, terwijl de propeller en de vleu
gels, evenals de motor, beschadigd werden.
liet toestel werd bestuurd door luitenant
Van Almelo en was in den vroegen middag
van Soestcrberg vertrokken. Mede bevond
zich in het vliegtuig de dienstplichtige Ver-
hcyen. Beiden kwamen met den schrik vrij.
Olympische Spelen
wel in Japan
Een verklaring van Nagai.
Matsuzo 'Nagai, secretaris-generaal van de
Olympische Spelen 1940 te Tokio, heeft
Frangois Piétri, Franshc lid van het Inter
nationaal Olympisch Comité, medegedeeld,
dat alle berichten, welke dezer dagen in de
pers zijn verschenen cn in welke gezegd
wordt, dat Japan van de organisatie der Spe
len in 1940 zou afzien* niet juist zijn.
Met de „Piet Hein" op de Oost
zee?
Het Prinselijk Jacht „Piet. Hein" dat
Dinsdagavond omstreeks half acht te
Delfzijl van Groningen arriveerde en lig
plaats nam in het Eemskanaal, is gister
ochtend geschut, nadat het den geheelen
nacht door de marechaussee was bewaakt.
In de haven werd gemeerd, waarna de
lieer Korstanje, inspecteur van de Scheep
vaart ,aah boord ging. Even later arriveerde
bepakt cn bezakt, de heer Ernst Crone,
voorzitter der commissie van aanbieding
van het huldeblijk cn begaf zich aan boord.
Om ruim tien uur voer liet jacht de haven
van Delfzijl uit cn verdween in Noordwes
telijke richting langs de Groningsclie kust.
Van de zijde van het Hof is nog
steeds geen uitsluitsel te krijgen over
de reisplannen yan liet Prinselijke
paar, aldus de N.R.Crt. Wij hebben
echter goede reden om aan te nemen,
dat de bestemming van de Piet
Hein de Oostzee is.
Prinses Juliana, Prins Bernbard
cn Prinses Beatrix zullen het schip
over land volgen. Het is nog niet
bekend, wanneer zij zullen vertrek
ken, wel, dat zij aan hun reis een
familiebezoek in Duitschland zullen
verbinden.
De Scandinavische correspondent van het
blad meldt;
Volgens berichten in verschillende bla
den zouden Prinses Juliana en Prins Bern
bard het voornemen hebben binnenkort
met hun motorjacht Piet Hein een reis van
enkele weken naar de Oostzee te niaken,
om dan o.a. Kopenhagen en Stockholm te
bezoeken. Deze tocht zou volkomen het ka
rakter van een vacanticreis dragen en de
bezoeken aan de beide hoofdsteden zouden
dus ook niet officieel zijn.
De Oostzee is de laatste jaren bij buiten-
landschc watertoeristen, die over vaartuigen
van de capaciteit van de Piet Ilcin of
ook wol over kleinere beschikken,* zeer
in trek gekomen.
De uilvoering der tuinbouw cri
sismaatregelen.
Op de onlangs gehouden persconferentie
van het college der regeerings-commissaris-
sen stelde het Hsb. nog de volgende vraag:
„Zou bet principieel niet juister
zijn, indien met. de uitvoering der
tuinbouw-crisismaatrcgelen werd be
last iemand die zoowel los staat
- -van het Centraal Bureau v. cl. Vei
lingen als van den'handel, dus b.
v, een rijkstuinbauwconsuleht"?
'Antwoord.
„De steller van deze vraag ziet in de
eerste plaats voorbij, dat de uitvoering der
tuinbouwcrisismaatregelcn niet alleen van
tuinbouwtechnischen aard is, doch dat zij
ook belangrijke werkzaamheden van orga-
nisatorischen en commercieclen aard mede
brengt.
In verband met de précaire positie waar
in de tuinbouw zich nog bevindt is voorts
noodig, dat de leiding het vertrouwen heeft
van de dircct-bclanghcbbcndcn. Zeer veel
maatregelen moeten genomen worden over
de veilingen omdat daar de aanvoer is ge
concentreerd cn de export daarop georiën
teerd is. Deze maatregelen cisehen zeer veel
van de medewerking der veilingen. De re
geering heeft dit overwogen bij de benoe
ming van den voorzitter van het Centraal
Bureau van de Veilingen tot Regeerings-
commdss-aris cn de uitoefening der beide
functies daarom niet ongewenscht geacht.
Bezwaren zijn nadien evenmin gebleken."
Het blad geeft op dit antwoord het
volgende commentaar;
Kan een rijkstuinbouwconsulent
geen „werkzaamheden van organisa-
torischen en commercieclen aard
verrichten?" En kan hij niet het
vertrouwen hebben van de direct-
belanghebbenden?
De Regecringscommissaris voor de vis-
scherij, mr. Van Rhijn, is toch óók amb
tenaar en niet afkomstig uit de practische
of wetenschappelijke visch-branche? Het
zelfde geldt voor zijn college voor de fa-
bricksturf, enz. Thans is de leiding éénzij
dig in handen van den tuinbouw; even on
juist zouden wij het achten indien zij be
rustte bij een handelaar of exporteur; een
rijkstuinbouwconsulent echter zou deskun
dig zijn en boven de partijen staan. Of er
aa# de zijde van den handel geen bezwaren
zijn, betwijfelen wij sterk, reden waarom
wij do vraag stelden.
De Dam wordt versierd
Ter gelegenheid van het Jnbileom
van H. M. de Koningin.
Wij vernemen, dat de heer Pastoor, lid
van de directie der firma Peek en Clonnen-
burg, te Amsterdam, het initiatief heeft ge
nomen tot vorming van een comité om een
waardige cn grootsche versiering van den
Dam voor te bereiden voor de a.s. huldi
ging van H. M. de Koningin ter gelegenheid
van haar rcgeeringsjubileum.
Eenigc hecren hebben zich spontaan be
reid verklaard om hun medewerking te ver
lccncn aan de verwezenlijking van deze
plannen, Het voorloopig comité heeft zich
de medewerking verzekerd van een archi
tect te Amsterdam, die na bestudeering van
de «lanncn, welke hem voorgelegd zijn, er
in geslaagd is met eenvoudige middelen een
zeer smaakvolle en aantrekkelijke versie
ring van bet gehcele Damtcrrein te ontwer
pen. Het. plan wijkt af van de versieringen,
tot dusverre in de hoofdstad gezien. Bin
nenkort zal een inzameling van gelden wor
den georganiseerd.
Hef zooveelsfe slachtoffer van
de onbewaakte
Vrachtauto door trein gegrepen.
Man gedood.
Op den onbewaakten overweg tusschen
Haarsteeg en Nieuwkuyk in het gehucht
Onsenoort, is gistermiddag omstreeks vier
uur de vrachtauto van den heer T. van S.
uit Druncn door een trein uit 's Ilcrtogen-
bosch gegrepen cn 150 meter meclegesleurd.
De naast den heer S. gezeten 38-jarige
groentenhandelaar M. van B. werd uit den
wagen geslingerd en op slag gedood.
De bestuurder van de auto kon zich aan
de locomolicf vastklemmen. Later bleek hij
een rib te hebben gebroken. De man is naar
zijn woning vervoerd. De gedoode van B.
laat een vrouw cn vier kinderen achter.
DE J. P. COEN HEEFT VERTRAGING.
De N.V. Stoomvaart Maatschappij Neder
land meldt, dat het van Indiö herwaarts
varende s.s. J. P. Coen, in verband met
slechte weersomstandigheden qenige ver
traging ondervindt. Het schip wordt thans
op 17 Juli zeven uur v.m. in plaats van 16
Juli te Genua verwacht.
Snelle promoties
Slalin heeft de communistische
partij als organisatie vernietigd"
zegt Loesjkof.
De naar Japan uitgeweken Russische
chef van het departement voor het
Verre Oosten in het commissariaat
van binnenlandschc zaken cn derde
klasse commissaris voor den open
baren vrede, Loesjkof, heeft ver
tegenwoordigers van de Japansche
cn de buitenlandsche pers ontvangen
wien hij uitvoerige verklaringen ver
strekte.
Naar zijn meening heeft Stalin de com
munistische partij als organisatie vernield
in zijn streven naar don opbouw van eigen
dictatuur. Verscheidene millioenen Sowjot-
onderdanen, verdacht van anti-Stalinisme,
lijn opgesloten in dertig gevangenkampen.
Politieke gevangenen worden aan Third Dc-
«ïreemethoden onderworpen om hen tol be
kentenissen te dwingen. Voor de bekente
nissen van Zinowjof, Mahenef en
Uiikof waren drie redenen:
1. Zij waren niet moedig genoeg eigen
verklaringen voor liet gerecht af te loggen,
2. Zij werden voortdurend gemarteld;
3. Hun vrienden cn verwanten zouden
onderdrukt zijn. wanneer zij de gevraagde
bekentenissen niet aflegden.
Processen werden georganiseerd
voor het uit den weg ruinten van
politieke rivalen van Stalin en van
hen, die zich tegen zijn eerzucht
keerden. De jongerengeneratie is
tot een werktuig van Stalin ge
maakt door middel van snelle pro
moties.
De antistalinistischc gevoelens zijn door
liet geheele land verbreid. Er bestaat ge
STAL1N.
lijkheid van opvattingen in deze tusschen
volk en leger. In het leger heerscht ook
ontevredenheid, ntede op grond van de ar
restaties van officieren. De zuivering gaat
nog voort en Stalin wil uit de tegenwoor
dige moeilijkheden geraken door alle tegen
Item zijnde elementen uit den weg te rui
men.
Oorlogsvoorbereiding.
Voorts legde Loesjkof verklarin
gen af over oorlogsvoorbereidingen
van Stalin. Het Roode Leger oinvat
ruim twee millioen man, in hon
derd divisies en het beschikt over
verscheidene duizenden vliegtuigen
en tanks. De doeltreffendheid der
munitie-industrie wordt voortdurend
opgedreven, ieder in gebreke blijven,
wordt door Stalin toegeschreven aan
sabotage op instigatie van Japan.
China beschouwt Stalin als een werktuig,
waar onder meer de eigenschappen van clc
in de Sovjet-Unie vervaardigde vliegtuigen
en andere wapenen beproefd kunnen wor
den. Tenslotte deelde Loesjkof mede, dat
hij ongerust was over het lot van zijn
vrouw en zijn elfjarige dochter, die nog in
Moskou zijn, waar zij klaarblijkelijk zijn
gearresteerd, Loesjkof zeide zijn identiteit
te kunnen bewijzen met paspoorten en an
dere officieele documenten.
Vertrek ran Aankom* fc
ftcrugreis) Ksra 13 Juli lA,hene 13
(heenreis) |Ranfr' 13 JuIi |sin*a"- 13 'U
(terugreis) |Medan 13 ,uli |Ran* 13
n'eenreis) lAthene 13 ,uli lBasra 13 ,ult
Slechts ongeveer 10 pet. van I
consumptie 1937 heffingloos!
„Waarom worden voedingsmidde-
len zoo zwaar belast, terwijl andere
artikelen worden vrijgelaten? Waar
om zijn de vetten voor de voedings
middelenindustrie wel belast en voor
de zeepindustrie niet?
Dat was een der vragen, welke het H<:
op de onlangs gehouden conferentie tin
schen pers cn regecringscommissaris^:
stelde.
Moeten margarine en vet in Nederlai?
nict^ils veel te duur voor schrale beurzr,
woracn beschouwd? zoo ging de vragenstè
Ier voort. Is het een juiste toestand, dat vt
verwerkt in margarine f 1.20 per kilo i
den detail-handel kost, terwijl dit vet op£
wereldmarkt slechts pl.m. 20 cent per kii
kost?
Antwoori
De betreffende regecringscommissaris an
woordde, dat bij de door de regcering f-
volgde prijs-en heffingspolitiek de instan:
houding van de veehouderij voorop staat?
dientengevolge de Ncd. consument voor c
boter tenminste de productiekosten moetb
talen.
Dit bracht echter tevens mede, dat le
aanzien van de vervangingsproducten yj
boter maatregelen dienden te worden ger
men, teneinde een vlucht van boter na?
die producten te voorkomen.
Daaruit volgt:
le. dat het belasten van vetten, tvell
niet voor consumptie dienen, doch voor:
di.strie cn technische doeleinden wordt
aangewend, niet in het huidige systeem pi
sen.
2o. dat de prijs van het vet op de i
reldmarkt ten deze geenerlei gewicht in
schaal kan leggen.
Indien men voorts in aanmerking n«:
dat voor het minst draagkrachtige deelt
bevolking margarine en vetten tegen y
lage prijzen beschikbaar zijn, kan wort
geconstateerd, dat de huidige prijzen
onredelijk zijn.
Dit blijkt mede uit het verloop van
consumptie van boter, margarine en vefl
welke den laatst-en tijd een vrij comt
beeld vertoont."
Tot zoover het antwoord der Regeeriif
Het Hsb. teekent hierbij aan, dit
dé totale margarine-, spijsvet- «r,
spijsolieoonsumptie honderd millibf
kilo heeft bedragen/waarvan negen
millioen kilo heffingloos werd gedlt-
tribueerd De overige 91 millioen kilo
was belast met crisisheffingen tol
een totale opbrengst van 37.7 milli
oen gulden!
Het blad besluit met de ironische on
king: Dat „de prijs van het vet op de>
reldmarkt ten deze geenerlei gewicht in
schaal legt", zooals het antwoord zegt, M
wel zeer duidelijk uit deze cijfers!
Een anti-Maginot-linie in 1
land. Leger van arbelt
bouwt forten.
KOORTSACHTIG TEMPO BIJ DEN
VLIEGTUIGENBOUW.
Volgens betrouwbare mededeells-
gen zijn vele Duitschers opgeroepen
op grond van de laatste arbeid»
dienstwet, om in het Rijnland tl
werken aan de „anti-Maginot-linie1
van Duitschland.
In tegenstelling tot don Fransche
tinggordel wordt de Duitsche linie geel
menhangend geheel van met elkaar in
binding staande forten, kleine forten,
zwaar gewapend zijn.
Ook worden plaatsten, waar later kt
nen kunnen worden geplaatst, voor dit
geschikt gemaakt.
In het algemeen zullen de forten eerst
bemanning krijgen, als zulks noodig
blijken te zijn. De manschappen zullen»
zóó getraind worden, dat zij bliksem#
forten zullen kunnen bezetten.
Een groot gedeelte van het werk kt'
leen worden gedaan door speciale
deus. die echter niet zoo gauw ter bö
king staan. Ook een groot aantal j
ders zonder speciale opleiding word i
werk gesteld.
Ook in Oost-Pruisen zullen, volg# I
Msb., groote werken ten uitvoer k' I
waarover echter nadere berichten nis I
te verkrijgen. Het juiste aantal der' I
ders, die thans in Rijnland te werk I
steld, is nog niet, hekend. Men schs-I
op tien twintigduizend. U
Ook de 1
De Londensche correspondent van!
ga ro bevestigt dit bericht en schrijf 1
Volgens uit de beste bronnen ontj|
inlichtingen, valt het te vreezen,
Duitsche rcgcering vóór het crongi
Neurenberg, dat op 5 September op«l
„verrassing" voorbereidt. J
Wij vernemen nl„ dat de verster»
aan de westelijke grens zoodanig ziJjj|
voerd, dat zij in de naaste toekomst of
doordringbare versperring zullen vol
De nieuwe plannen, om de Dl
luchtmacht in zes maanden tijds te M
beien, worden uitgevoerd. De fabriekt
nen nu vierhonderd toestellen P01".1^
fabricceren. liet binnenhalen van
sclie oogsten is vervroegd cn moet v0|
vastgesteldcn datum zijn afgeloopen. I