Een Noordhollander
tusschen de wolkenkrabbers
I
Schoolstrijd in de
Wieringermeer
AiMeiiek
Osendarp 1100 m* in
10.5 sec.
B-cJcien
Van Klaveren toch
Europeesch kampioen
Vliegende visschen en een stille douane
Als in het oude
Griekenland****
Nederl. Spoorweaen
bestellen 20 Die
Ongewenschte christelijke onder
wijzers? Diepgaande meenings-
verschillen.
Naar,wij vernemen is aan den
lieer Boersrha, het nieuwbenoemde
hoofd der chr. school te Slootdorp
een adres aangeboden, waarbij hem
verzocht wordt zijn benoeming niet
te aanvaarden. Het adres was verge
zeld van de handteekeningen van
alle Gereformeerde ouders en verde
re Gereformeerde leden van de chr.
schoolvereeniging te Slootdorp. Dc
heer Broersma, thans onderwijzer
aan de neutrale Wieringermeer-
school le Wicringenverf, heeft ge
weigerd het adres in ontvangst te
nemen en van zijn benoeming af te
zien.
De gereformeerde ouders hebben o.a. als
motief aangevoerd, dat de heer Broersma
nog te kort de rechtzinnige richting is toe
gedaan, dit ook met zijn aanstaande vrouw
het geval is en dat zij voor hun kinderen
liever een hoofdonderwijzer hadden zien be
noemd, die steeds de christelijke levensop
vatting zooals deze door hen als de ware
gezien wordt, gedeeld heeft.
Deze actie is een onderdeel van een an
dere actie, welke in het algemeen door leden
van de chr. schoolvereeniging, Hervormden
zoowel als Gereformeerden, tegen het Be
stuur wordt gevoerd.
Hoewel het Bestuur slatituair in
zijn recht staat, omdat de benoeming
van het personeel tot de bevoegdheid
van het Bestuur behoort, meencn ve
len, dat het Bestuur te weinig met
den geest der leden rekening heeft
gehouden. In deze opvatting is men
gesterkt door een uitlating van den
vice-voorzitter, den heer Van dei-
Veen. die dit den 'eden nadrukkelijk
aan 't verstand heeft gebracht Direct
daarop hebben de Gereformeerden te
Slootdorp, geleid door Ds. Van Vliet,
de hoofden bijeengestoken.
Er zijn nu in deze kwestie, welke tot een
bepaald conflict is uitgegroeid, drie partijen:
a. het Bestuur met een gedeelte van Her
vormden;
b. een klein gedeelte andere Hervormden;
c. de Gereformeerden, welke onderling
weer verdeeld zijn.
Naar een insider in deze kwestie ons mede
deelde, hcerscht overigens onder de ortho
dox-protestanten nog de grootste eenstem
migheid. Zij zien in den schoolstrijd een be
vestiging van hun oorspronkelijk standpunt,
dat de tijd nog niet rijp is om in do Wierin
germeer bijzondere .chr. scholen te stichten,
ook al omdat het onderwijs aan dc neutrale
Wieringermeerscholen, waarvan die van
Wieringerwerf aan de spits staat, zoo uit
muntend verzorgd wordt. Dat zij tenslotte
•voor den sterken aandrang der Gerefor
meerden hebben moeten zwichten en mede
werking hebben verleend, wordt nog door
velen betreurd.
Wat nu dc actie tegen bet bestuur
betreft, laakt men het in het bijzon
der, dat ervaren krachten in de Wie
ringermeer zijn gepasseerd en noemt
het opvallend, dat van dc zes be
noemden er tenminste vier nauwe
•relaties met do kopstukken uit het
Bestuur hebben.
Men acht het dan opvallend, dat een be
noemde onderwijzer, den zoon van den vice-
voorzitter, en een onderwijzeres „in de per-
metasie" van den voorzitter is. Men kan
niet aan den indruk ontkomen, dat het be
noemen van den heer Bocrsma, een tegen
prestatie is van enkele bestuursleden, die
door den heer B. in hun kwaliteit van be
stuursleden der Evangelisatie ijverig gehol
pen zijn in hun actie tegen den evangelist
Iviewiet. Dan is er nog benoemd een .protégé
van den heer van Eek, hoofdambtenaar bij
de Wieringermccrdircctie, welke hècr dus
ook in deze zaak- zijn invloed zou laten gel
den, en tenslotte is, naar men beweert, het
nieuw benoemde hoofd te Middenmeer, de
heer Blokzijl, iemand die zich niet onder de
ruim honderd sollicitanten bevond, maar
een goede kennis van den vice-voorzitter is.
Een verdere actie, welke met deze kwestie
nauw verband houdt, is die door Gerefor
meerde en Hervormde ouders te Wieringer
werf op touw gezet. Deze voelen er weinig
voor hun kinderen naar Slootdorp te sturen,
verknocht als zij zijn aan de neutrale Wie-
ringermccrschool van den heer Van Bave-
len. Ook van andere zijde dreigt men zijn
kinderen niet naar de nieuwe Chr. scholen
te zullen zenden, als de benoemingen niet
ongedaan worden gemaakt.
Uit goeden bron vernemen wij in
middels dat een weigering weinig
succes kan hebben, omdat de ouders
indertijd schriftelijk verklaarden,
voor hun kinderen christelijk onder
wijs te wenschen.
Bepaalde kringen brengen de Gerefor
meerde actie in verhand met het overtollig
worden van een leerkracht aan de chr.
school te Schagen. Deze leerkracht is be
noemd, toen een veertigtal leerlingen uit
den polder de lessen aan de school te Scha
gen ging volgen, en men had de leerkracht
wel graag mét de leerlingen, naar Wierin-
germcer weer over willen hevelen
Hoe dit alles zij, zeker is het dat door
al deze kwesties de persoonlijke svm. en
antipathieën tegen elkaar on botsen, waar
bij komt dat de Chr. scholen een zwaren
strijd voeren tegen de populairiteit van dc
neutrale scholen, welk men hlükhaar thans
ook van de zijde van voorstanders van
christelijk onderwijs op de rechte waarde
gaat schatten. Voor alles was het prettiger
geweest als allen, zonder onderscheid hun
kinderen met volle instemming aan de
nieuwe leerkrachten hadden loeverirouwd!
Tenslotte kunnen wij mcdedeclen. dat tien
'enen bet bestuur hebben uitgenoodigd een
buitengewone algemcene vergadering uit
te schrijven, aan welk verzoek het bestuur
reglementair heeft voldaan. De vergadering
zal naar wij vernemen binnen enkele weken
worden gehouden, en naar wij hopen klaar
heid in de verhoudingen brengen.
De reis van
H. M. de Koningin
Naar men ons van officieele zijde meldt
is H.M. de Koningin Maandag per auto
van Brieg naar Weissenburg vertrokken en
daar 's avonds aangekomen.
Bouman verbetert record 800 m.
Ook van Beveren verricht een
uitstekende prestatie Interna
tionale wedstrijden te Berlijn.
Op de internationale athletiek-
wedstrijden, welke gisteravond voor
20.000 toeschouwers te Berlijn wer
den gehouden, won Osendarp de
100 meter in 10.5 sec. vóór de
beste Duitsche sprinters. Een zeer
fraai succes behaalde Bouman op
de 800 meter. Hij slaagde er in, dank
zij ook den geweldigen strijd welke
hij met zijn concurrenten moest voe
ren, het Nederlandsch record met 0.2
sec. te verbeteren cn te brengen op
1 min. 51.2 sec. Het oude record
stond eveneens op zijn naam met
een tijd van 1 minunt 54.4 sec., ge
vestigd op 15 Mei 1.1. te Kassei. Met
deze prachtige verrichting werd onze
landgenoot tweede achter den Pool
Gassowskl na een fel duel met Sohu-
macher.
Van Beveren werd óp de 200 meter twee
de in 21.9 sec. arbter den Duitseher sprinter
Scheuring. De Duitsehers hadden hun bes
te loopers over de 100 en 200 meter ver
deeld, waarop de T. C. van de K.N.A.U.
besloten bad ook Osendarp en van Beveren
over beide nummers te verdeelen. cn niet.
zboals eerst in de bedoeling hnd col ogen
beiden in dc twee nummers te laten uitko
men. Het gevolg was. dat èn Osendarp én
van Beveren tegen de beste Duitsche cracks
van het ooeenhlik werden geplaatst. Scheu
ring bleek iets sneller te ziin dan de Am
sterdammer. floeb dc/e Het Gillmeister met
flink verschil achter zich.
De Ruyter kwam op de 1500 meter uit.
Waarschijnlijk was deze athleet nog wat
vermoeid van dé wedstrijden van Zondag
j.1. te Amsterdam, in ieder geval kon hij
het tempo van Jakob, van den Franschman
Normand en van Schaumburg niet, bijhou
den. Deze drie loopers kwamen allen bin
nen de vier minuten binnen.
Op de 4 x 100 meter estafette werd de
Nederlandsehe ploeg, bestaande uit van
Geenbuizen, Boersma. van Beveren en
Osendarp derde in 42,9 sec. De Duitsche
ploeg, waarin Kerch, Homberger, Necher-
mann en Scheuring zaten cn die dus kan
worden beschouwd als de officieele lan
den nloeg, werd eerste in 41.7 sec.
Bij de dajnes viel de prestatie van Stella
VValasiewiecz op, die de 100 meter in 11,8
sec. aflegde.
Scheidsrechter erkent ongelijk.
Naar wij vernemen is in den loop
van gisteren bij den prom. van Van
Klaveren, den heer Huizenaar. be
richt ingekomen, dat de Intenatio-
nal Boxing Union (I.B.U.) de uit
spraak van den Belgischen scheids
rechter Borre deze verklaarde
Zondag j.1. te Botterdam de match
tusschen van Klaveren en den
Franscben titelhouder Tenet onbe
slist, ondanks het feit, dat van
Klaveren een winstpunt meer had
zal annuleeren. zoodat onze land
genoot den Euronooschen kampioens
titel in bet middengewicht heeft
verworven.
De heer Borrp schiint zich te hehb«n ver-
rist met de Be^'ccbe reriementen; hii
■nnncf 7Ün n*T*p'"l- pfl.-pnnpn.
Overigens won Wouters enkele maanden
"rieden tp ni-nasp' enk niet s'ochfs 1 winst
ount verschil van F,der. zoodat het govr»
van Klaveren-Tenet geen novum bcteekent.
Trgcn Chr i stof orides
Naar wij voorts nog vernemen ligt het
'n de bedoeling vóór 2 October a.s, een
titelgevecht om bet F.uroneesch kamnioen
«rhnn te organisperen tusschen rkn offici
reien T.B.IT.-uitdagen, den Griek Christofo
»!<Vs on Van Klaveren.
Verrlnr znn onderhandelingen eeooonrl
met Freddv Stopte, don wereldkampioen in
Het middeno-owieht voor een gevecht om
don wereldtitel, dat dan in Nederland zou
worden gehouden.
Statig vaart de „Nieuw Amsterdam"
de haven van New York binnen
Wij hadden Southampton begin Juni
dus verlaten en bevonden ons in
volle zee. Het werd stormachtig en
het schip begon weer hevig te
slingeren.
Je kon haast niet loopen en je moest je
aan de railing vast houden. Des 's avonds
was er bioscoop maar er bestond niet veel
belangstelling voor, de meesten lagen ziek
te bed. Den volgenden morgen wilde ik op
staan maar toen ik er uit was voelde ik nu
niet lekker en ben toen blijven liggen tot
2 uur in den middag. Je belde in je hut
om den steward en die bracht je keurig je
eten.
Het bleef de gcheele dag ruw, doch ik
begon er al aardig aan te wennen. De ver
onderstelling was dat het met Pinksteren
in Holland wel geen mooi weer zou zijn.
Het beste was het nog op het dek in de
frissche lucht. Des avonds aan het diner
waren nog velen abcent.
Den Istcn Pinksterdag was het nog niel
veel beter, nog steeds een bewolkte lucht
met een woelige zee. Schepen zie je niet.
Niets dan de woelige zee met de witschui
mende golven
Veel Joden aan boord.
Er zijn vele Joden aan boord, die in de
Nieuwe Wereld een bestaan trachten te
vinden. Er zijn er uit Duitschland. maar
ook uit Palestina. Zij moeten, indien ze
zelf niet bemiddeld zijn, borgstelling hebben
van hun verwanten.
De tweede Pinksterdag was het schitte
rend weer; de zee geleek een groot meer
met zacht kabbelende golfjes.
Ik maakte kennis met den hoofd
ingenieur Haman en was in de ge
legenheid de machinekamers te be
zichtigen. De groote turbines waar
in de olie gestookt werd. (5 van de
6 waren in werking) leverden een
prachtig gezicht op.
Men kon dus genoeg kracht ontwikkelen
om een snelheid van 2223 knoopen te be
reiken. Den vorigen dag bad het schip 544
mijl afgelegd. Men zag dc groote dynamo's
voor opwekking van electriciteit. Men heeft
bier ook een groote personeelsbesparing :n
afwijking met andere booten der maat
schappij.
Schildpadden-race.
Op het toeristendek waren ze bezig met
horsenrace en schildpaddenraces, dit waren
leuke attracties. De schildpadden bevonden
zich in een afgesloten ruimte cn iedere
schildpad was voorzien van een nummer
en een bel. De schildpadden moesten
over een afrastering van 10 c.m. klimmen,
men zette geld op de nummers cn diegene
ie on de schildpad gezet had. die het eerst
over dc afrastering was, bad gewonnen!
Tegen de avond verschijnt de Oceaanpost.
hrt nieuwsblad van de boot.
Ook heeft men bulletins waar de positie
van dc boot staat aan gegeven. In de
avond zagen we vliegende visschen over
het water schieten en dan weer onderdui
ken.
Den Ssten Juni werd het zoo mistig, dat
je niets kon zien! En in die mist weer
klonk het eenzame gebrul van den mist
hoorn. Tegen den avond klaarde het op en
men kon nu hier en daar een boot ont
dekken. Tegen 9 uur gingen we voorbij het
eerste lichtschip en tegen half tien zagen
we de eerste lichten tegen de horizon.
Daarop voeren we het laatste
lichtschip de „Ambroze" voorbij. De
lichten werden duidelijker en wel
dra kon men de lichten van Conev
Island zien; de boot maakte nu
een bocht. We voeren langs licht
boeien waarin een bel luidde. Het
was een schitterend gezicht, de
groote lichtreclames die als een
reusachtige vuurbal tegen den ho
rizon afstaken. Tegen elf uur stop
te de boot en kwam de loods aan
boord.
Een uur later kwamen we in de TTudson
baai en men kon de hooge gebouwen flauw
tjes in de verte onderscheiden
Den volgenden morgen heel in de vroeg
te kwam ik aan dek. Welk een schoon
panorama bood New York! De zon kwam
op en men zag de hoogc wolkenkrabbers
uit den nevel te voorschijn komen. lang
zaam stoomde de boot de TTudson rivier
op langs hot machtige. Vrijheidsbeeld, dat
je als het ware een welkom toerien!
Eindelijk werd dc Nieuw Amsterdam door
sleenbooten naar de steiger van de Hol
land Amerika Min getrokken. Men had nu
een goed gezicht on de drukke rivier en
een aardig geziebt on bet drukke autover
keer langs de High-way.
Tijdroovende passcncontrole.
Na de doktersinsnectie had een fijdron
yende nacsenrontrolp plaats. Allereerst wer
den de Amerikaansche burgers geholpen
Tk was gauw klaar en zonder eenige ver
dere moei'e kreeg ik verlof voor e-m ver
blijf van 6 maanden in Amerika. De emi
gratie passagiers mochten niet eerder van
boord TTpi"na kwam een vertegenwoordi
ger der Spoorwegen om miin verdere
reis in orde te maken. F,n bet was met
hem dat ik van boord ging voor dc con
trole van de bagage.
Tk moest voor wollen dekens en sigaren
wat invoerrechten betalen. Men mag 50
sigaren meenemen zonder invoerrechten te
betalen, of 300 sigaretten of 4V> pond ta
bak. Een Amerikaan die naar Cbicaco
moest en van Holland kwam waar hij zijn
De heer D. C. Geerligs te Anna
Paulowna, wiens eersten reisbrief
wij dezer dagen afdrukten, vertelt
ons nu van zijn aankomst 'met het
machtige zeekasteel de „Nieuw
Amsterdamin de haven van New
York. De wereldstad maakt een
grootsclien indruk op den buiten
lander, van wiens weder vaardighe
den onze lezers zeker vol belang
stelling zullen kennisnemen.
familie had bezocht was mij behulpzaam
We zouden samen reizen tot Chicago.
Overval door een stille douane.
Ik hoopte aan dc kade een Hollander te
ontmoeten voor wien ik enkele cadeautjes
had meegenomen, maar hij was er niet en
ik wilde reeds de bus nemion die ons naar
het Grand Central Station zou brengen.
Plotseling kwam iemand op me
toe die me begon te betasten, het
was een stille douane; hij pakte
mijn camera en vroeg mij of ik deze
had aangegeven. Tk zeide van niet.
Mijn Amerikaansche vriend stond
hem verder te woord; hij zeide dat
het een gebruikte camera was. Ik
had nu verder geen last en kon
naar de bus gaan.
Zoo gingen we langs de Hudson-rivier
door de „Lincoln tunnel" naar het Cen
tral Station. Het verkeer regelt zich in New
York gemakkelijk door de zeer .ruim ge-
houwde straten. Men zag de groote wol
kenkrabbers van dicht bij en zij maakten
een overweldigenden indruk. Tk ontmoette
in het. station de kennissen uit New York
zij noodigden mij uit een paar dagen te
blijven, welk aanbod ik gaarne aannam.
Gedurende bijna een week vertoefde ik
in de wereldstad cn daarover hoop ik U
de volgende keer te vertellen.
Olympische Spelen 1940
Geen modei-ne takken van sport
te Helsingfors.
Hef gemeentebestuur van Helsingfors
heeft in een speciale bijeenkomst de op
dracht van bet T.O.C. de Olvmpische Spelen
in 1940 in de Finsche hoofdstad te orga-
niseeren in dank aanvaard. De vertegen
woordiger van Finland in bet T.O.C., Ernst
Krogius. zal bet Internationaal Olympisch
Comité van dit besluit op de hoogte bren-
gpn.
Tn aansluiting on deze voor Finland zon
belangrijke biipenkomst werden onmiddel
lijk twee commissies samengesteld, die zich
met den bouw van het stadion en van bet
01vmnisrh dorn en verder met de financi-
eelc ziide der Sne)cn zullen bozig houden.
Ofschoon niet duidelijk omschreven mag
men aannemen. rl->t bet hi"r aiWn de
Zomersnelen van 1910 betreft. We Winterspe
len zullen in oen der eerstvolgende dagen
wel aan Oslo worden gegeven.
Ernst Krogius heeft zieh nog te
legrafisch tot graaf de Baillet La-
tour gewend, waarin hij den T.O.C.-
president mededeelt, dat Helsing
fors de organisatie der Spelen in
1940 aanvaardt. Hef ligf in de be
doeling deze Snelen te beperken tot
de traditioneelp takken van sport,
zooals die ook in het oude Grieken
land plaats vopden. dus met uit
sluiting van de moderne spelen.
Baron Srhimmelpenninck aan
het woord.
Aan den president van het Nederlandsch
Olympisch Comité, mr. A. baron Sehimmpl
nenninck van dor Ovo hebben wü gevraagd
wat precies dc bedoeling van Finland in
take het in 1940 te verwerken programma
'CM kunnen zijn.
De NOC.-voorzitter deelde ons mede. dat
men rieb c'-vhfs kan vorhenr"m on hpt feit
dat de Snelen. vooral nu zij in pan klein
'and worden gebonden, een eenvoudiger op-
mt zullen kriigen dan dc laatste malen bet
"■eva] is geweest. Dat zal de snort ten goede
'mmen Maar wat Finland nrccïcs met de
bpnerkïng van het aantal fikken van sport
bedoeld, is mij niet duidelijk.
Zouden inderdaad de moderne tak
ken te Helsingfors uitvallen, dan
zouden b.v. voetbal en hockey niet
in het programma worden opgeno
men evenmin bijv. kano. handbal,
of polo. takken van sport, welk er de
laatste tien jaren bij zijn gekomen.
Indien voetbal en hockey zouden
verdwijnen zou ongetwijfeld een
langrijke attractie voor het pubijt
vervallen en het is de vraag, of
wel wenschelijk mag worden geacl
Finland zal zich zoo spoedig mogelijj
trent zijn bedoelingen dienen uit tr'
ken, want klaarheid op dit punt is
wenscht.
Aan den andoren kant is liet beeri!)
dat Finland zijn programma wil bctt.
Men heeft nog slechts twee jaar ij
alles moet opnieuw worden georgaig
En hoe minder takken van spot
te sneller zal dit in zijn werk kunnen
Athletiek zal natuurlijk wel een voo-
plaats innemen, maar ook zwemmen
scn, worstelen en de ruitersport zub
de Spelen van 1940 te Hilsingfors der.
ren.
E
1 E
0
1
I
Order van vijf a zes mii.
De directie van de Nederlandse]*
Spoorwegen heeft gisteren enk?'/
belangwekkende bijzonderheden n»
degedeeld omtrent een nieuw,
groote order van de N.S., die in 4
milliocnen loopt. Het gaat om fc
aankoop Aan 20 nieuwe Dicscl-elet-
trische treinen, waarvan men d{
motoren zeer onlangs heeft besteld
Bij Werkspoor worden 18 Maybaclr
motoren, bij Stork twee Ganz-mote
ren aangemaakt.
Teneinde een grooter contingent reizii
in deze nieuwe Diesels te kunnen vervj»
is het aantal wagens per eenheid, dat
nu toe drie bedroeg, verhoogd tot vijf,#
het Vsbl. Dat bcteekent dus dat moni
deze nieuwe treinstellen, die. volgens
directie zullen dienen voor het vervoer
den langen afstand waarvoor men
eigenlijk materiaal te kort komt, inderi
veel meer passagiers por Diesel zal kun:
vervoeren dat met het huidige mat er iet
De nieuwe Diesels zullen evenals
bestaande, uitsluitend tweede en derde t
zijn.
In verband met wenschen, die uit
het publiek zijn opgekomen, zullen
in de tweede klas van de nieuwe
wagens enkele coupé's worden inge
bouwd. T-Ict bleek dat er reizigers,
waren, die het op prijs stelden, ia
afzonderlijke compartimenten te
reizen. Voorts zal in dc nieuwe
Diesels een ruimere keuken zijn, die
ook warme maaitijden zal kunnen
opleveren. Overigens is liet materieel
gelijk aan het bestaande.
De motoren zullen eind 1939 klaar bi
omtrent het vervaardigen van de tri
stellen is nog geen beslissing genomen,
is dus mogelijk dat daar nog enkele nieis
snufjes in zullen worden aangebracht.
De order gaat oin een totaal-lxulrag i -. j
ligt tusschen de vijf en zes millioen.
PURMEREXD, 19 Juli 1938.
Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandeld
partijen, wegende 68000 kg. Handel g»
Hoogste prijs f 21. Aanvoer 10 stapels K'1
ne Boeren f 22; 2 Volvette f 25; Boter ge-:
aanvoer; 539 runderen; 280 vette koei-'
f 6473. vlug; 110 Gelde Koeien f 110—2!
matig; 98 melkkoeien f 200300, matig::
Slieren f 5256, matig; 10 Paarden f
f 160, stug; 65 Vette kalveren f 3050. nu'.
309 nuchtere kalveren voor dc slacht 1
f 12, vlug; nuchtere kalveren voor de f(
f 1118, vlug: 101 vette Varkens voor i
slacht f 5456, vlug; 90 magere Varkc:
f 2838, matig: 453 biggen f 1626. mat::
582 schapen f 1626. matig: 41 bokken f
f 13, matig; 594 lammeren f S10.50, ik
tig; 3100 oude kinnen en hanen f 3042?
konijnen f 50150; 1900 Eenden f 20-5
8400 N.H. Blauwen 6067uitzonderini
prijs 70; 4600 jonge, hanen 3237V*\ f#
eendeneieren f 2.853: 70000 kinnenoier?
6566 kg. f 3.75—3.90; 63—64 kg. f 3.70-1'
60—62 kg. f 3.553.75: 58—59 kg. f 354
f 3,65; 5657 kg. f 3.453.55; 5355 k
f 3.40—3.50.
BOTTERDAM. 19 Juli 193S.
Totaal aanvoer 2783; 164 paarden, 62 ve
lens; 647 magere runderen: 700 vette ru
deren; 9S vette kalveren. 143 graskalven
463 nuchtere kalveren; 307 schapen en lar
meren; 3 varkens; 96 hokken en geiten: V;
te koeien 746446-52; Vette ossen 69-<
—50-53: stieren 6257-53: vette kalveren 0>
8055-65: schapen 47-37-30; lammeren 53
45-40; graskalveren 62-50; nuchtere kali*
ren slacht 5146-41: slachtpaarden 4714-
30; schapen 2521-18; lammeren 1613-
8; nuchl. slachtkalvoren 13.50—10—7? nutf
tere fnkkalveren 262218; slachtnnard*
200170100: werk na arden 360-300-2»
hitten .2.45—195—100; Veulens 120-100-9)
Stieren 320—240—130; kalfkneien 310—260-
190; melkkoeien 315260180; vnrekode
2001."5120; vaarzen 220170120; pirikr
180140110; bokken en géiten 1310—?'
Vette koeien on ossen aanv. korter, band:
kalm, prijzen onveranderd pr. per koe te
'8_ pr per os tot 72; stieren aanvoer if-
minder, handel stroef, prijzen iets lagen
vette kalveren aanvoer, ruimer, handel tra?:
nrijzen lager, prima's tot f 1.schapen 6
lammeren aanvoer gelijk vorige week: baf
del lui. nrijzen schapen, iels lager, lainmt
ren, prijshoudend: nuchtere slacht- en fok-
kalv. aanvoer kleiner, handel zeer kalm
nrijzen niet geheel prijshoudend: pnai'dH
aanvoer iets minder: handel slecht, prijtK
slachtpaarden aanmerkelijk minder, werk-
naarrion iets lager, hitten onveranderd; ba!'
en melkkoeien aanvoer, gelijk vorige week
handel kalm, beste 'melkkoeien iets duw
der. overigen onveranderd: Varekocien aai
voer gering, handel sloenend. prijzen als vt-
rige week: vaarzen en pinken aanvoer klei
handel stil, prijzen stabiel: graskalvere.
'ets korter, handel flauw, prijzen dalende
Bokken en geiten aanvoer.iets ruimer;liaa
del tamelijk prijzen gedrukt.
i