I Het sieraad der vrouw -heur haar- mQet glanzen! AT BRENGT ONS DE HERFST? En daarom: een hoed op één oor! Bloesem van vilt Warme kleuren en sobere lijnen f laterdag 3 September 1938 Vierde blad onze lokken krijgen een kans! En dat kost hoofdbrekens! Want wij hebben, reeds sinds jaren, géén verlof meer, een slordige pruik te verstoppen onder een omvangrijken hoed. We moeten uiterste zorg dragen voor onze coiffure, welke vooral in de buurt van voorhoofd en ooren tip-top moet zijn! Zie maar eens de hier afgebeelde hyper-moderne hoedjes! Onberispelijk is het haar ge schuierd, het voorhoofd geheel vrijlatend, in krullen gevlijd over oorschelp en tegen den hals. Er mag „geen haar" aan mankeeren! charmante garneering Zie ik er niet uit als een plaatje? Vilt en fluweel zijn het geliefde materiaal voor de aan staande herfst- en wintersnufjes. Het keelbandje schijnt ons goed hekomen te zijn, want het is nog op vele model len aangebracht (zie links). Ook het sluiertje heeft nog niet afgedaan als bijzonder flatteuze afwerking van een overi gens sober dopje. Hooge bollen, een stijl, die het profiel vrij laat, zie daar de voornaamste eigenschappen van de nieuwe lioedenmode! Kapper, modiste en schoonheidsspecialiste moeten hier met vereende krachten voor een charmant geheel zorgdragen! Een militaire schouderlijn - Lichtgevende ceintuurgespen Eén der onberispelijke mnntelpakjes waarvan de schouders lichtelijk verbreed zijn en die de vrouw een ietwat mannelijke allure geven. Felle zomerzon op liet asfalt, dat op hel punt schijnt te zullen smel ten en waarin de hooge hakken van ,on/.e schoenen kleine putjes boren... .Hoeren, die jas cn vest uitgetrokken J'PH'on en zich met gezichten, die «duidelijk zeggen: 't Is mogelijk, dat 4 mijn tenue niet erg correct is, maar Jiiood breekt wet en liet is heusch «te warm!, op café-terrassen aan ■kleurige ijskoude dranken laven \acantic-stemming in de ganscho islad, die door provincialen en vrcem- I delingen veroverd schijntParijs I iu clc hondslagen, n sliow-rooms der grootc mode-huizen 3cht Jn?on hun herfstcolleetics. Daar wordt I hoogtepunt aan modespanning bereikt, jar loopen de mannequins af en aan, bc muereuswaardige meisjes, die in deze Ite inftt een glimlach een zwaren boni f,, w®ton Ie torsen en er in slagcn'zicb •aan maal in twee. uur te yerkleeden, zonder dat warmte of vermoeidheid vat op haar schijnen te hebben. Daar is geroeze moes van stemmen, die in alle talen van Europa en van de Nieuwe Wereld aan cri- tiek en bewondering uiting geven. Daar volgen de nieuwe herfsttoiletten elkaar in eindelooze reeks. En wie de drie- of vier duizend nieuwe creaties aan zich heeft zien voorbijtrekken, voelt zich ongeveer als de bezoeker van een groot schilderijen-muse um, die in enkele uren een indruk cn een overzicht tracht, te krijgen van een verbijs terend aantal meesterwerken, die het werk van geslachten en eeuwen zijn Een beknopt overzicht. Verwacht niet. het onmogelijke. Verwacht niet dat ik u in dit eerste aan de herfstmode gewijde artikel nu eens precies vertellen zal welke de tendenzen van die mode zijn. Stel u, met mij, voor het oogenblik tevre den met. een beknopt overzicht van wat de voornaamste Parijsche buizen brengen. La ter zullen wij dan tot conclusie komen, la- ter, als de indrukken een beetje, bezonken zijn, de details wegvallen cn de algemeenc lijnen duidelijk op den voorgrond komen... Maggy Rouff laat ons een lange reeks onberispelijke mantelpakjes zien, waarvan de schouders lichte lijk verbreed zijn cn die de vrouw, welke ze draagt, een ietwat manne lijke, zelfs martiale, allure geven. De japonnen voor overdag zijn in de hoogste mate „collant"; zij sluiten overal strak om liet lichaam. Wie deze japonnen met succes dragen wil, moet meer dan óóit op dc vol maaktheid van. haar „lijn" bedacht zijn. Dc avondjaponnen daarentegen zijn al wijd wat er aan is. Nauw-sluitende tunieken en „casaques" van matte wollen stoffen ver- Icenen dc draagster een parmantige sil houet; al deze laatste klcèdingstukkcn zijn met borduursels verlucht en daarenboven vaak van een monogram voorzien. Voor avondkleeding is veel fluweel gebruikt, maar ook kant ontbreekt niet. En zelfs zijn cr combinaties van deze beide, even rijke als uiteenlQopende stoffen. Eendengroen. Lucien Lelong blijft zijn voorkeur voor kleuren trouw. Bij hem speelt liet zwart al- lijd een zeer bescheiden, baast onbetcckc- nende rol. Een van de domincerende kleu ren voor overdag is eendengroen. Waar bij uitzondering zwart gebruikt is, komen kleu rige ornamenten den somberen indruk, die dit zwart zou kunnen wekken, onmiddellijk temperen of .zelfs geheel te niet doen. In liet bijzonder vallen dc handschoenen op. -Sommige zijn een mozaïek van kleuren, rei ken tot den elleboog cn zijn daar afgezet met randen van beverbont. Een zwart ja ponnetje, waarbij zulke handschoenen ge dragen worden, verliest, op staan (len voet ieder spoor van doodschheid. Voor kost bare avond-en.scmblcs is vooral astrakan gebruikt. Moiré-lintjes knoopen zich op dui zend manieren op verrukkelijke baljapon nen. Fluweel is met pailletten besluikerd cn krijgt er in den meest letterlijken zin een „schitterend" aanzien door. Capes, weer in de mode- Bij Jeannc Lanvin vallen in het bijzonder alleraardigste sportjurkjes op, waarvan de breede platte plooien der rokken iedere be weging mogelijk maken, cn verder de capes van dikke wollen- slof, bestemd om op fris- sche herfstdagen, bij wijze van mantel, ge dragen te worden. De eigenlijke mantels sluiten vrij strak om het lichaam. Onder de meest opvallende kleuren zijn bisschops paars, robijnrood, amandelgrocn, nevëlgrijs en zwart te noemen. Dc avondjaponnen van dit modehuis zijn mecrcndccls gedrapeerd; Jeannc Lanvin wil ons in Tanagra-pop- petjes veranderen. Als bij Magg.v Rouff zijn de nict-gcdrapecrdc „robes du soir" wijd en ruim, wat. nog niet zeggen wil dat zij aan „crinolines" denken doen. Laat ons tevreden zijn! De collectie van Madeleinc Vionnct is, als altijd, buitengewoon belangwekkend. Van d kragen, die blouses, mantels cn japonnen afmaken, is bijzonder veel werk gemaakt. Al die kragen zijn geplooid en ge drapeerd en sluiten hoog om den bals. De vallende schouderlijn is ge heel losgelaten; in alle modellen wordt zij op militaire wijze onder streept, De 'bij voorkeur gebruikte kleuren zijn violet, donker groen, hard blauw en zwart De avondja ponnen zijn in vele gevallen van bor duursel voorzien. De gebruikte flu- weelen zijn voor het meerendeel zeer kostbaar en zeker niet onder liet be reik van een bescheiden beurs. Laat ons er vrede mee hebben! Het dragen van zulke weelderige stoffen kunnen ongetwijfeld slechts enkelen zich ver oorloven, maar de vervaardiging er van geeft velen gezinnen arbeid en brood. Molyncux zoekt liet ook thans weer in voornamen eenvoud. Zijn creaties hebben, ook nu als steeds trouwens een En- gelsch tintje, een gevolg, zonder twijfel, van het feit dat zooveel „ladies" van den over kant van het Kanaal zich bij Molyneux klee- den en hij met haar smaak rekening houden moet. Officiers-kragen De voormiddag-ensembles zijn zeer klas siek, nauw-sluitend, meestal van soepele rui ge stoffen vervaardigd. De revers zijn smal, de weinige zakken klein. Dc „officiers-kra gen" winnen het over dc gehcele linie ten koste Van andere modellen, die bijna niet voorkomen. De domincerende kleuren zijn fleschgroen, „biljartlaken" en Bordeaux rood. Veel borduurwerk is met passemen- terie afgezet. De meerderheid der japonnen voor overdag is van eenkleurige wollen stof; de eentonigheid .wordt door pailletten gebro ken. De avondjaponnen hebben bijna alle mouwen; de modellen van verscheidene her inneren levendig aan de klecding der vrou wenfiguren op schilderij® van Toulousc- Lautrec. De meeste dezer „robes" zijn van „satin duchcsse", diep gedecolleteerd, maar daarentegen van omvankrijké mouwen voor zien, die eerst beneden den elleboog om den arm sluiten. Snoeperige bontmutsjes. Schiaparelli blijft ook voor wat haar na jaarscollectie betreft den voorjaarskleuren trouw. Van abrikoos-kleurige en lindenblad- groene stoffen maakt zij ruim gebruik. Is het daarom dat deze modellen zoo jong aan doen? Misschien wel, maar anderzijds wordt van bont garneering, die niet jong pleegt te maken, op velerlei wijzen partij getrokken. Sno'epcrige bontmutsjes, die op vele hoofd jes .éen alleraardigst, effect zullen maken, compiëtecren lieel wat frissche eenvoudige herfsttoiletjes. Een buitengewoon en verrassend effect viaken Schiaparelli's lichtge vende accessoires. Zoo bevatten cein tuurgespen een electrisch lampje, dat brandt als de gesp gesloten wordt; ook dc sluiting van sommige tasschen wordt electrisch verlicht. In het donker is het effect werkelijk merkwaardig. Als deze idee er in gaat kan zij nog op duizend-en-éèn manieren worden toegepast. Ik denk aan lichtgevende knoopen, aan lumineuze armbanden en halssnoeren, aan broches, die een zachten schijn verspreiden... De mogelijkheden zijn vele! De gekleede mantels van dit modehuis zijn voor het mee rendeel gewatteerd. Moet dat beteckenen dat een strenge winter ons wacht? Laat ons ho pen dat madame Schiaparelli zich althans in dat opzicht vergist! GERTRUDE. Shirley heeft een broer en die wil óók aan de film! Er is of liever: er was in héél Hollywood maar één enkele Temple, te weten: Shirley Temple, maar in de toekomst zullen er twee zijn, sinds Shirley's oudste broer zijn studies hc-eft voltooid en bij Darryl F. Zanuck is geweest om hem te spreken over zijn hoogste wensch op de wereld. De eerzucht van dezen Jack gaat niet uit naar het spelen van rollen, neen, deze negentienjarige jonge man wil regisseur worden. En Darryl F. Zanuck is be reid hem een kans te geven cn heeft hein een functie ge geven als hulpregisseur. Er valt na zulk een eersten keer natuurlijk nog niets te zeg gen over de vraag, of Jack Temple werkelijk zal berei ken, wat hij zoo vurig hoopt. Maar indien deze jongeman, die een zeer aangenamen in druk maakt, inderdaad slaagt zal na verloop van tijd zeer wel mogelijk zijn, dat we zul len vernemen van een Shir ley Templcfilm, geregisseerd door Jack Temple Be mof is nog steeds in de gratie! Bij een mantelpakje voldoet dit kleedingst.uk steeds goed voorat wanneer het in dezelf de bontsoort is uitgevoerd als revers en verdere garneering Be jaszakken van neven staand costuumpje hebbed, een geestigen snit

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 13