I
Het sieraad der vrouw
-heur haar- mQet glanzen!
AT BRENGT ONS DE HERFST?
En daarom: een hoed op
één oor!
Bloesem
van
vilt
Warme kleuren en sobere lijnen
f
laterdag 3 September 1938
Vierde blad
onze lokken krijgen een kans! En dat
kost hoofdbrekens! Want wij hebben, reeds
sinds jaren, géén verlof meer, een slordige
pruik te verstoppen onder een omvangrijken
hoed. We moeten uiterste zorg dragen voor
onze coiffure, welke vooral in de buurt van
voorhoofd en ooren tip-top moet zijn! Zie
maar eens de hier afgebeelde hyper-moderne
hoedjes! Onberispelijk is het haar ge
schuierd, het voorhoofd geheel vrijlatend, in
krullen gevlijd over oorschelp en tegen den
hals. Er mag „geen haar" aan mankeeren!
charmante
garneering
Zie ik er niet uit als een plaatje?
Vilt en fluweel zijn het geliefde materiaal voor de aan
staande herfst- en wintersnufjes. Het keelbandje schijnt
ons goed hekomen te zijn, want het is nog op vele model
len aangebracht (zie links). Ook het sluiertje heeft nog niet
afgedaan als bijzonder flatteuze afwerking van een overi
gens sober dopje. Hooge bollen, een stijl, die het profiel vrij
laat, zie daar de voornaamste eigenschappen van de nieuwe
lioedenmode!
Kapper, modiste en schoonheidsspecialiste moeten
hier met vereende krachten voor een charmant geheel
zorgdragen!
Een militaire schouderlijn - Lichtgevende ceintuurgespen
Eén der onberispelijke mnntelpakjes waarvan de
schouders lichtelijk verbreed zijn en die de vrouw
een ietwat mannelijke allure geven.
Felle zomerzon op liet asfalt, dat
op hel punt schijnt te zullen smel
ten en waarin de hooge hakken van
,on/.e schoenen kleine putjes boren...
.Hoeren, die jas cn vest uitgetrokken
J'PH'on en zich met gezichten, die
«duidelijk zeggen: 't Is mogelijk, dat
4 mijn tenue niet erg correct is, maar
Jiiood breekt wet en liet is heusch
«te warm!, op café-terrassen aan
■kleurige ijskoude dranken laven
\acantic-stemming in de ganscho
islad, die door provincialen en vrcem-
I delingen veroverd schijntParijs
I iu clc hondslagen,
n sliow-rooms der grootc mode-huizen
3cht Jn?on hun herfstcolleetics. Daar wordt
I hoogtepunt aan modespanning bereikt,
jar loopen de mannequins af en aan, bc
muereuswaardige meisjes, die in deze
Ite inftt een glimlach een zwaren boni
f,, w®ton Ie torsen en er in slagcn'zicb
•aan maal in twee. uur te yerkleeden,
zonder dat warmte of vermoeidheid vat op
haar schijnen te hebben. Daar is geroeze
moes van stemmen, die in alle talen van
Europa en van de Nieuwe Wereld aan cri-
tiek en bewondering uiting geven. Daar
volgen de nieuwe herfsttoiletten elkaar in
eindelooze reeks. En wie de drie- of vier
duizend nieuwe creaties aan zich heeft zien
voorbijtrekken, voelt zich ongeveer als de
bezoeker van een groot schilderijen-muse
um, die in enkele uren een indruk cn een
overzicht tracht, te krijgen van een verbijs
terend aantal meesterwerken, die het werk
van geslachten en eeuwen zijn
Een beknopt overzicht.
Verwacht niet. het onmogelijke. Verwacht
niet dat ik u in dit eerste aan de herfstmode
gewijde artikel nu eens precies vertellen
zal welke de tendenzen van die mode zijn.
Stel u, met mij, voor het oogenblik tevre
den met. een beknopt overzicht van wat de
voornaamste Parijsche buizen brengen. La
ter zullen wij dan tot conclusie komen, la-
ter, als de indrukken een beetje, bezonken
zijn, de details wegvallen cn de algemeenc
lijnen duidelijk op den voorgrond komen...
Maggy Rouff laat ons een lange
reeks onberispelijke mantelpakjes
zien, waarvan de schouders lichte
lijk verbreed zijn cn die de vrouw,
welke ze draagt, een ietwat manne
lijke, zelfs martiale, allure geven.
De japonnen voor overdag zijn in de
hoogste mate „collant"; zij sluiten
overal strak om liet lichaam. Wie
deze japonnen met succes dragen
wil, moet meer dan óóit op dc vol
maaktheid van. haar „lijn" bedacht
zijn.
Dc avondjaponnen daarentegen zijn al
wijd wat er aan is. Nauw-sluitende tunieken
en „casaques" van matte wollen stoffen ver-
Icenen dc draagster een parmantige sil
houet; al deze laatste klcèdingstukkcn zijn
met borduursels verlucht en daarenboven
vaak van een monogram voorzien. Voor
avondkleeding is veel fluweel gebruikt,
maar ook kant ontbreekt niet. En zelfs zijn
cr combinaties van deze beide, even rijke als
uiteenlQopende stoffen.
Eendengroen.
Lucien Lelong blijft zijn voorkeur voor
kleuren trouw. Bij hem speelt liet zwart al-
lijd een zeer bescheiden, baast onbetcckc-
nende rol. Een van de domincerende kleu
ren voor overdag is eendengroen. Waar bij
uitzondering zwart gebruikt is, komen kleu
rige ornamenten den somberen indruk, die
dit zwart zou kunnen wekken, onmiddellijk
temperen of .zelfs geheel te niet doen. In
liet bijzonder vallen dc handschoenen op.
-Sommige zijn een mozaïek van kleuren, rei
ken tot den elleboog cn zijn daar afgezet
met randen van beverbont. Een zwart ja
ponnetje, waarbij zulke handschoenen ge
dragen worden, verliest, op staan (len voet
ieder spoor van doodschheid. Voor kost
bare avond-en.scmblcs is vooral astrakan
gebruikt. Moiré-lintjes knoopen zich op dui
zend manieren op verrukkelijke baljapon
nen. Fluweel is met pailletten besluikerd
cn krijgt er in den meest letterlijken zin
een „schitterend" aanzien door.
Capes, weer in de mode-
Bij Jeannc Lanvin vallen in het bijzonder
alleraardigste sportjurkjes op, waarvan de
breede platte plooien der rokken iedere be
weging mogelijk maken, cn verder de capes
van dikke wollen- slof, bestemd om op fris-
sche herfstdagen, bij wijze van mantel, ge
dragen te worden. De eigenlijke mantels
sluiten vrij strak om het lichaam. Onder de
meest opvallende kleuren zijn bisschops
paars, robijnrood, amandelgrocn, nevëlgrijs
en zwart te noemen. Dc avondjaponnen van
dit modehuis zijn mecrcndccls gedrapeerd;
Jeannc Lanvin wil ons in Tanagra-pop-
petjes veranderen. Als bij Magg.v Rouff zijn
de nict-gcdrapecrdc „robes du soir" wijd en
ruim, wat. nog niet zeggen wil dat zij aan
„crinolines" denken doen.
Laat ons tevreden zijn!
De collectie van Madeleinc Vionnct is, als
altijd, buitengewoon belangwekkend. Van d
kragen, die blouses, mantels cn japonnen
afmaken, is bijzonder veel werk gemaakt.
Al die kragen zijn geplooid en ge
drapeerd en sluiten hoog om den
bals. De vallende schouderlijn is ge
heel losgelaten; in alle modellen
wordt zij op militaire wijze onder
streept, De 'bij voorkeur gebruikte
kleuren zijn violet, donker groen,
hard blauw en zwart De avondja
ponnen zijn in vele gevallen van bor
duursel voorzien. De gebruikte flu-
weelen zijn voor het meerendeel zeer
kostbaar en zeker niet onder liet be
reik van een bescheiden beurs. Laat
ons er vrede mee hebben! Het dragen
van zulke weelderige stoffen kunnen
ongetwijfeld slechts enkelen zich ver
oorloven, maar de vervaardiging er
van geeft velen gezinnen arbeid en
brood.
Molyncux zoekt liet ook thans weer in
voornamen eenvoud. Zijn creaties hebben,
ook nu als steeds trouwens een En-
gelsch tintje, een gevolg, zonder twijfel, van
het feit dat zooveel „ladies" van den over
kant van het Kanaal zich bij Molyneux klee-
den en hij met haar smaak rekening houden
moet.
Officiers-kragen
De voormiddag-ensembles zijn zeer klas
siek, nauw-sluitend, meestal van soepele rui
ge stoffen vervaardigd. De revers zijn smal,
de weinige zakken klein. Dc „officiers-kra
gen" winnen het over dc gehcele linie ten
koste Van andere modellen, die bijna niet
voorkomen. De domincerende kleuren zijn
fleschgroen, „biljartlaken" en Bordeaux
rood. Veel borduurwerk is met passemen-
terie afgezet. De meerderheid der japonnen
voor overdag is van eenkleurige wollen stof;
de eentonigheid .wordt door pailletten gebro
ken. De avondjaponnen hebben bijna alle
mouwen; de modellen van verscheidene her
inneren levendig aan de klecding der vrou
wenfiguren op schilderij® van Toulousc-
Lautrec. De meeste dezer „robes" zijn van
„satin duchcsse", diep gedecolleteerd, maar
daarentegen van omvankrijké mouwen voor
zien, die eerst beneden den elleboog om den
arm sluiten.
Snoeperige bontmutsjes.
Schiaparelli blijft ook voor wat haar na
jaarscollectie betreft den voorjaarskleuren
trouw. Van abrikoos-kleurige en lindenblad-
groene stoffen maakt zij ruim gebruik. Is
het daarom dat deze modellen zoo jong aan
doen? Misschien wel, maar anderzijds wordt
van bont garneering, die niet jong pleegt te
maken, op velerlei wijzen partij getrokken.
Sno'epcrige bontmutsjes, die op vele hoofd
jes .éen alleraardigst, effect zullen maken,
compiëtecren lieel wat frissche eenvoudige
herfsttoiletjes.
Een buitengewoon en verrassend
effect viaken Schiaparelli's lichtge
vende accessoires. Zoo bevatten cein
tuurgespen een electrisch lampje,
dat brandt als de gesp gesloten
wordt; ook dc sluiting van sommige
tasschen wordt electrisch verlicht.
In het donker is het effect werkelijk
merkwaardig. Als deze idee er in
gaat kan zij nog op duizend-en-éèn
manieren worden toegepast.
Ik denk aan lichtgevende knoopen, aan
lumineuze armbanden en halssnoeren, aan
broches, die een zachten schijn verspreiden...
De mogelijkheden zijn vele! De gekleede
mantels van dit modehuis zijn voor het mee
rendeel gewatteerd. Moet dat beteckenen dat
een strenge winter ons wacht? Laat ons ho
pen dat madame Schiaparelli zich althans
in dat opzicht vergist!
GERTRUDE.
Shirley heeft een broer
en die wil óók aan de
film!
Er is of liever: er was
in héél Hollywood maar
één enkele Temple, te weten:
Shirley Temple, maar in de
toekomst zullen er twee zijn,
sinds Shirley's oudste broer
zijn studies hc-eft voltooid
en bij Darryl F. Zanuck is
geweest om hem te spreken
over zijn hoogste wensch op
de wereld. De eerzucht van
dezen Jack gaat niet uit naar
het spelen van rollen, neen,
deze negentienjarige jonge
man wil regisseur worden.
En Darryl F. Zanuck is be
reid hem een kans te geven
cn heeft hein een functie ge
geven als hulpregisseur. Er
valt na zulk een eersten keer
natuurlijk nog niets te zeg
gen over de vraag, of Jack
Temple werkelijk zal berei
ken, wat hij zoo vurig hoopt.
Maar indien deze jongeman,
die een zeer aangenamen in
druk maakt, inderdaad slaagt
zal na verloop van tijd zeer
wel mogelijk zijn, dat we zul
len vernemen van een Shir
ley Templcfilm, geregisseerd
door Jack Temple
Be mof is nog steeds in de
gratie!
Bij een mantelpakje voldoet
dit kleedingst.uk steeds goed
voorat wanneer het in dezelf
de bontsoort is uitgevoerd als
revers en verdere garneering
Be jaszakken van neven
staand costuumpje hebbed,
een geestigen snit