De „Oranje" weerspannig
Het schip wil niet in zijn element
Gelukwenschen
Waar China en Japan
elkaar ontmoeten
Post vluchten op In
t/,
Fi
Een nieuw plan voor
arbeidsdienstplicht
EERST EEN UUR NADAT DE KONINGIN
DE BELETSELEN VOOR DEN STAPEL
LOOP HEEFT WEGGENOMEN, GLIJDT
HET ZEEKASTEEL VAN DE WERF
VAREND NEDERLAND BRENGT ZIJN
VORSTIN EEN INDRUKWEKKENDE
HULDE.
Met regelmatige tusschenpoozen
van 60 seconden daveren zware ka
nonschoten over het breede water
van het oude IJ te Amsterdam, Het
dreunende geluid sterft weg over
een drukke, roezemoezige en fees
tende stad. En terwijl het kanon bul
dert, doorklieft en Koningssloep
het water: Koningin. Wilhelmina
begeeft zich in gezelschap van Haar
Kinderen naar de werven van de
Nederlandsche Scheepbouwmaat-
schappij, waar Zij zoo dadelijk met
eigen hand het nieuwe vlaggeschip
van de maatschappij „Nederland",
de „Oranje", te water zal laten.
Maar alvorens Zij deze plechtigheid ver
richt, brengt zeevarend- en watersport-
minnend Nederland Haar een grotsche
hulde.
In twee dichte, aaneengesloten
rijen, zich uitstrekkend van het Tol
huis in het Zuiden en den golfbreker
tegenover den ingang van de hout
haven in het Noorden, hebben eenige
honderden schepen meest jachten
ligplaats genomen. Zij allen zijn
met vlaggen en wimpels gepavoi-
seerd.
Aan een stok, boven de top van den groo-
ten mast, waait aan boord van elk vaartuig
fier en trotsch de nationale driekleur. Een
indrukwekkend en kleurrijk schouwspel
deze vlaggenzee boven het zacht golvende
water van het IJ.
Op de kaden.
Duizenden hebben langs de boorden van
het IJ een plaatsje gevonden om van deze
grootsche en imposante show getuige te
zijn. Op de kaden, de lal loos vele aanleg
steigers en boven op de even talloos vele
loodsen, die zich aan weerszijden van het
water bevinden en die eveneens in een
f.estkleed zijn gestoken, ziet. het zwart
van de tnensclien.
De bodems van onze Marine staan na
tuurlijk in het middelpunt van de belang
stelling. Er is grootc bewegelijkheid aan
boord van deze grijze gevaarten, die ook
van onderen tot boven met honderden
vlaggen en wimpels zijn gepavoiseerd en
die met hun dreigende vuurmonden een in
drukwekkend schouwspel opleveren. De
matrozen zijn druk in de weer en leggen
de laatste hand aan het uiterlijk van de
schepen en aan de versieringen, waar zoo
dadelijk, wanneer de Vorstelijke Familie
in de Koningssloep voorbij zal varen, niets
aan mag mankeeren. Aan de overzijde
van het vaarwater, gerekend van de golf
breker af, liggen achtereenvolgens netjes
op een rij Hr. Ms. Kruiser „Sumtra", Hr.
Ms. mijnenleggcrs „Douwe Aukcs" en
„Hyd A" en daarnaast de nieuwste aan
winst van onze Marine, Hr. Ms. flottielje-
leider „Tromp". Naast Hr. Ms. „Tromp'
h^bebn ruim 300 zeil- en motorjachten lig-
n'aats genomen.
Naast het Fransche opleidingsschip
.Quentin Roosevelt", liggen twee torpedo
booten, de Z 6 en de Z 7, vervolgens Hr.
Ms. mijnenlegger „Brinio" dan vier mijnen
vegers en vijf onderzeebooten. De instructie
vaartuigen „Prins Hendruk"- en „Prinses
Juliana" van het Onderwijsfonds voor de
Scheepvaart sluiten de rij.
De Koningssloep vaart.
En tusschen deze twee rijen sche
pen vaart omstreeks half drie de
Vorstelijke Familie naar de werf
van de Nederlandsche Scheepsbouw
maatschappij. Aan steiger 9 bij de
de Ruyterkade gaan onze vorstin,
Prinses Juliana en Prins Bomhard
aan boord van de Koningssloep. In
de verte dreunt het eerste kanon
schot. Dat is het teeken: de Konings
sloep vaart.
De matrozen roeien het Koninklijke vaar
tuig naar 't midden van het vaarwater.
Wanneer de Koningssloep voorbijvaart,
brengt ieder vaartuig de vlaggegroet. De
- varenden aan boord der schepen juichen
Vorstelijke Personen luide toe.
Aan boord van de oorlogsschepen
staan de bemanningen stram in de
houding langs de railing: de hulde
van onze Vaderlandsche Marine, die
hier zoo voortreffelijk is vertegen
woordigd.
lere minuut dreunt een saluutschot. Het
■luid vermengt zich in de steeds met
'euwe geestdrift oplaaiende toejuichingen
vn de opvarenden aan boord van de fees-
m'ijk versierde schepen en nemt erst een
e*'nde als do Koningssloep aan de werf van
d-> Nederlandsche Scheepsbouw Maatschap-
n;j is aangekomen.
Op de werf van de Nederlandsche
Scheepsbouw Maatschappij verrijst
indrukwekkend de 20 meter hooge
romp van het trotsche mailschip
„Oranje" vroolijk gepavoiseerd en
met groene guirlandes versierd.
Op de scheepshelling is een geweldige
tribu- gebouwd, welke plaats, biedt aan
10.000 personen,
Aan boord van de „Stierop"
Meer en meer nadert het groote oogen-
blik, de spanning onder de duizenden wach
tenden stijgt. Weldra zal onze Vorstin voet
aan land zetten.
In «Ie verte nadert reeds de „Stierop". Aan
boord bevinden zich de minister-president.
Dr. II. Col ij n, de ministers Dr. J. J. C.
van Dijk (Defensie), Mr. dr. ir. J. A. M. van
Buurcn (Waterstaat), mr. M. P. L. Steen-
berghc (Economische Zaken), Ch. .T. I. M.
Welfer (Koloniën), mr. C. M. J. F. Gogeling
(Justitie) en prof. dr. J. R. Slotemaker de
Bruine (Onderwijs, Kunsten en Wetenschap
pen), de leden van den raad van State, de
ministers van Staat en de voorzitters van
Eerste en Tweede Kamer Mr. W. L. baron
de Vos van Steenwijk en mr. J. II. R. van
Schaik.
Ook de Indische vorsten en vele gezanten
bevinden zich aan boord.
Van de vele militaire autoriteiten noemen
wij luit. generaal I. H. Reijnders, chef van
den Generalen Staf, gen. majoor A. R. van
den Bent, gouverneur van Amsterdam, ge
neraal b.d. C. J. Snijders, vice-admiraal J.
F. Furstner, chef Marinestaf en vice-admi
raal A. Vos.
Daar nadert in de verte op het IJ
de Koninklijke sloep en twee volg-
sloepen, waarin het gevolg van H.M.
de Koningin heeft plaats genomen.
Het is een indrukwekkend en on
vergetelijk gezicht, de blanke sloe
pen op het wijde water, dat geheel
is vrijgehouden, varende langs de
gepavoiseerde oorlogsschepen en
jachten met hun juichende beman
ningen.
Even voordat de Koningssloep aan den
steiger meert, zet de kapel van het regi
ment infanterie het statige Wilhelmus in.
Op het werfterrein worden Koning
in, Prinses en Prins begroet door Dr.
W. de Vlugt. president-commissaris van de
N.S.M., den lieer D. Goedkoop, oudsten di
recteur van de N.S.M., en den heer J. F.
van Hengel, oudsten directeur der Stoom
vaart Maatschappij „Nederland."
In het gevolg van H.M. bevinden zich o.m.
vice-admiraal F. Bauduin, schout bij nacht
H. Jolles en N. A. Rost van Tonningen.
Langs den weg. dien het hooge gezelschap
naar de Koninklijke tribune neemt, staan
padvinders opgesteld. Leerlingen van het
opleidingsschip „Pollux" hbeben de eere-
wacht betrokken bij de Koninklijke tribune.
De kwaliteiten van de „Oranje"
Als Koningin, Prinses en Prins Hun ze
tels hebben ingenomen, spreekt de heer J. F.
van Hengel de Vorstin toe. Spr. gewaagt
van de belangstelling, welke het Huis van
Oranje steeds voor de Mij. „Nederland" ge
koesterd heeft en den dank der maatschap
pij hiervoor.
Waar, aldus spr. sinds 1930, met
het in de vaart stellen van onze mo
torpassagiersschepen „Johan van
Oldenbarnevelt" en „Marais van St.
Aldegonde" de ongunst der tijden
van de jaren tot 1937 ons niet toe
liet een nieuw passagiersschip aan
onze vloot toe te voegen, trok dit
schip, dat met een lengte van 656
voet, zijn beide voorgangers met 47
voet in lengte overtreft, en een
dienstsnelheid van 21 mijl per uur
zal kunnen behouden, hetgeen ruim
4 mijl meer is dan de snelheid van
de beide laatste schepen, reeds van
den aanvang af veler aandacht. Nu
het schip den naam van „Oranje"
zal dragen en tevens een schakel zal
zijn tusschen de gebiedsdeelen van
Uwer Majesteits rijk, boeit het schip
nog te meer.
Eenmaal gereed, zullen ruim 700 passa
giers hier hun drijvend tijdelijk tehuis vin
den en zal het schip in de Ncderlandsch-
Indische havens zoowel als in de haven van
Amsterdam en in verschillende buitenland-
sche havens het symbool zijn van de een
heid tusschen Oranje en Nederland, immers,
Nederland kan niet zonder Oranje, een feit,
hetwelk ruim drie eeuwen lang steeds weer
tot uiting kwam.
De „Oranje" wil niet.
Na een korte toespraak verzoekt de lieer
D. Goedkoop, directeur van de N.S.M., Ha
re Majesteit de tewaterlating van de „Oran
je" wel te willen verrichten. In Haar beant
woording van de toespraken der lieeren
van Hengel en Goedkoop spreekt H.M. de
Koningin den wensch en de verwachting
uit, dat. dit schip de hechte band tusschen
Nederland en Ned. Indië zal mogen ver
sterken.
Daarop neemt de Vorstin den ivo
ren hamer ter hand, een korte slag
op het zilveren mes weerklinkt
De champagneflesch slaat tegen het
schip in stukkenIedereen ziet
met, spanning loe, doch er komt
geen beweging in het gevaarte.
De hydraulische persen werken.
De spanning op den wal stijgt. Het
machtige gevaarte blijft echter op de
plaats, waar het ligt, hoog op de
helling
Minuut na minuut verstrijekt. Werklieden
snellen naar de stutten onder de sleden om
niet man en macht aan 't werk te gaan.
Na een half uur is men echter nog even
ver. De heer Goedkoop verlaat de tribune
en begeeft zich naar de plaats, waar zijn
arbeiders en ingenieurs druk aan het
werk zijn.
Tijdverdrijf
Tn de Koninklijke loge, waar de Vorste
lijke personen zich uiteen laten zetten, wat
er aan kan haperen, worden ververschin-
gen rondgediend.
H. M. de Koningin informeert.
H. M. de Koningin laat zich uit
voerig inlichten over de techniek
van liet te water laten van de
groote 'schepen en de nuoeilijiküie-
den, welke daarbij zijn, te overwin
nen. Belangstellend informeert Zij,
of er geen gevaar 'bestaat voor de
werklieden, ,die bij de stutten, on
der het hooge gevaarte van het
nieuwe scllip, werkzaam zijn.
Hierop krijgt Zij echter van de direc
teuren der Nederlandsche Scheepvaart
Maatschappij - een geruststellend ant
woord.
Na een uur hard werken loopt
eenige minuten over 4 uur de „Oran
je" van stapel.
Eerst langzaam, doch al spoedig
sneller glijdt het statige schip in
het water onder het geloei van si
renes en fluiten van de in de ha
ven liggende schepen onder de da
verende toejuichingen van de dui
zendkoppige menigte, die zoo lang
in spanning had gewacht.
Als het schip zijn element op
zoekt, klinkt luide op de werf het
Wilhelmus.
Het duurt niet lagn of de „Oranje" ligt
weer stil in het breede water van het mooie
IJ.
Hiermede is de plechtigheid zij het
dan dat deze een uur langer duurt dan
men hoopt, ten einde.
Als de Vorstelijke Familie zich weer op
de Koningssloep heeft ingescheept, maakt
Zij nogmaals onder daverende toejuichingen
een tocht tusschen de rijen rijk versierde
schepen.
Hofauto's wachten op den wal, om de
Koningin en het Prinselijk Paar naar het
Paleis op den Dam terug te brengen.
Zoo eindigt deze onvergetelijke dag, on
vergetelijk in de eerste plaats voor onze
Vorstin, voor Wie de aanblik van een zoo
overdadig kleurrijke pracht, waaruit een
sportane en blijde uiting van hulde en dank
opklinkt, zeer zeker treffend is. Onvergete
lijk ook voor al die duizenden, die van het
zelfde schouwspel en hetzelfde huldebetoon
aan boord van schepen of aan de oevers
van het IJ getuige zijn.
Oplichter trok van
stad tot stad
Eindelijk door den mand ge
vallen.
De politie te 's-Gravenhage heeft de hand
gelegd op den 25-jarigen monteur L. S. uit
Rotterdam, die zlclf heèft. schuldig gemaakt
aan een groot aantal oplicht iiigen, verduis
teringen, diefstallen enz. Aulos en fietsen
vormden zijri geliefde buil, maar hij legde
zich ook wel toe op radiotoestellen, foto-
artikelen en andere voorwerpen.
Aanvankelijk kon men den man
niet op liet spoor komen, omdat hij
van dag tot dag van adres verander
de en even gemakkelijk zich een
anderen naam aanmatigde. Hij
huurde b.v. in Oostvoorne een fiets,
trok daarmede naar Den Haag, ver
kocht het rijwiel en huurde in Den
Haag een andere fiets, waarmede hij
naar Haarlem toog, en daar hetzelf
de spelletje speelde.
Dergelijke verduisteringen pleegde hij o.m.
te Beverwijk, Den Haag, Oostvoorne, Haar
lem en Rotterdam. Ook deed hij dit met
auto's met een dergelijke verduisterde wa
gen gebeurde toevallig iets.
S. verduisterde te Breda een wagen en
reed er mede tnaar Amsterdam, waar hij
den wagen op 'de auto-markt verkocht. De
kooper ging er mee naar Hilversum, waar
hij don wagen, alweer op een automarkt,
verkocht aan een collega, die er mee naar
Amersfoort reed. Daar kocht een Bredasche
garagehouder den wagen en bood hem, na
dat hij ermee naar zijn woonplaats gereden
was, te koop aan aanden vroegeren
eigenaar. De politie werd in de zaak ge
mengd en deze nam den wagen in beslag.
aan
H. M. de Koningin
De gelegenheid om op een spe
ciaal daarvoor vervaardigd luxe-
telegraim-formulier een gekvk-
wensch aan H.M. de Koningin te
zonden is mede niet liet oog
op de feestelijtkheden te Amster
dam verlengd tot en met Za
terdag 10 September a.s, ten
einde zooveel mogelijik Nederland
sche mannen en vrouwen in staat
le stellen op deze wijze een per
soon lijk blijk van liukle Ie
zenden aan de jubilecreiide Lands
vorstin. Wie hier meent een ver
zuim te hebben begaan, kan dit
verzuim derhalve nog herstellen.
Opnieuw de „Lamme Consul"
Thans als getuige
De beruchte postwisselvervalscher „de
lamme consul" aan wiens handige verval'
schingen destijds de dagbladen kolommen
wijdden, komt opnieuw op de proppen. Hij
zal thans als getuige onder eedc moeten
worden gehoord in de zaalc tegen een ande
ren vervalscher J. B., wiens affaire een na
sleep is; van clie van den lammen consul
zelf.
Het wereldcongres van de Ox-
fordgroep.
Op het wereldcongres van de Ox-
fordgroep te Interlaken deed zich
het merkwaardige feit voor, dat Chi-
neesche en Japansche afgevaardig
den van af hetzelfde podium spra
ken.
Het waren de heer T. S. Mitsui, broeder
van.baron Mitsui, den Japanschen industri
eel, en bisschop Logan Roots, uit Hankow,
een persoonlijk vriend van generalissimo en
mevrouw Chiang Kai-Shck.
De lieer Mitsui zeide, dat de verhoudingen
tusschen Japan en China onder gods leiding
moeten worden gebracht, indien de oplos
sing van onze moeilijkheden te vinden is.
Japan heeft een oplossing voor nationale,
politieke, economische en internationale
vraagstukken noodig. Interlaken brengt die
geest van verzoening voort, die volkeren tot
elkander brengt. De invloed daarvan kan
en zal bijdragen tot de oplossing van onze
moeilijkheden in het .Verre Oosten, en den
wereldvrede terug brengen.
Bischop Roots zeide onder de ver voor
uitziende zakcnmenschen in China en
Japan groote belangstelling gevonden te
hebben voor de Oxford groep, zoowel als
een weg waarlangs een wederzijdseh begrij
pen tusschen de twee volkeren eventueel be
reikt zou kunnen worden, als ook om tot
grondslag te dienen voor een wederopbouw
na den oorlog.
De Oxford groep is nu nog het. eenige ter
rein, waarop de leiders van beide zijden
en hun vrienden elkaar ontmoeten.
Een hooggeplaatst, ambtenaar te Tokio
zeide, dat toen hij deze stad verliet, de si
tuatie het punt bereikt had, waarna het
niet moer mogelijk was, dat een dei* beide
partijen nog.het initiatief zou kunnen ne
men tot een vredesvoorstel. Hij voegde er
met groote beslistheid aan toe, dat volgens
zijn meening de eenige stap, die nog kans
op succes kan hebben, ligt op zedelijk en
geestelijk gebied. Deze soort leiderschap
komt alleen tot uitdrukking door de Oxford
groep en* in het. bijzonder gedurende deze
dagen te Interlaken.
I Ond
7ertrek van Aankoa*
üfenr") ISlnBap' 8 iBand' 8 5
8 *ePt.|A'damS
Ki.) |Basra8Sept. |jodhp.8
terugreis) lRan* 8 Sept' |,0dhl'' 8
SES? |-Vdam 8 Sepl.|AthCne
ieiuig
rechtci
Huw-
gember
Amsl
Nass
Mestl
Voor
'deelnei
(heenreis)
Buizerd |Band. 8Sept. iMedan 8
(terugreis) 1 1
Belangrijke ruilverkavelinj
De eerste volgens de idem
De eerste ruilverkaveling volgens d.
palingen van de uieuwe ruilverkavelinj 777, 47'
.„„O ,1. ie Ve,
'4 «aart.
halen.
welke in omvang het project de
kende Staphorster ruilverkaveling ovei
zal worden behandeld. Het is in de rpu
te Eemnes en gaat over 2100 H.a. gr,
deeld over 1500 cadastralc perceelen en
behooren aan ongeveer 500 eigenaren.
verband niet den aanleg van den nie
rijksweg Eeinnes-Hoevelaken is de bi
zing eenigszins naar het zuiden tot in o
meente Baarn verlegd.
Het, blok wordt verder in liet westen
den Waterendijk, in het noorden door
IJselmeer en in het oosten door de Eed-gu nli
grensd. Er zullen ongeveer 23 K. M-vd
de wegen worden aangelegd. 1
De l
Zan
Politieschandaal
te VlissinJ
In liefdesstrikken verwarde
deed ongeoorloofde dingen.
De commissaris van politie te Vlis [e koe
heeft den 33-jarigen agent van politie
gearresteerd en ter beschikking van
stitie te Middelburg gesteld. Hij won
dacht van meineed in een echtschej
proces en van verduistering. De aanl
tot deze strafbare feiten moet gezocbl
dén in een ongeoorloofde verhouding,
ke de man, die hoofd van een gezin is,
een gehuwde vróuw had.
De arrestatie heeft in het politiei
waarvan de V. reeds vele jaren deel
maakt, groot opzien gebaard, aangezii
bekend stond als een bekwaam politi
en een goed kameraad.
Mussolini krijgt lintje ten
't Was Rubinstein j
meer
De bekende Joodsche pianist Arthui
binstein heeft een contract voor cona
in Italië geannuleerd. Hij heeft Musi
tevens het kruis van Commandeur in
kroonorde van Italië teruggezonden.
478ste STAATSLOTERIJ
(Niet officieel)
4de klasse, 3de lijst
Trekking van Donderdag 8 September
Hooge Prijzen
400.— 5617
Prijzen van 65.
1177 1500 1717 1791 1913 2112 2276
3076 3110 3535 3692 4066 4142 4232
4522 4813 5047 5322 5360 5361 5412
5789 5849 5944 6407 6746 6880
7395 7434 7710 8051 8077 8088
8847 8890 9011 9495 9606 9670
10480 10740 10852 10860 11010 11223 11462
12026 12290 12327 12437 12581 12798 12915
12944 13471 13956 14318 14747 14984 14990
15279 15508 15520 15825 15950 16003 16158
16699 16968 17435 17607 17767 18429 18456
19151 19233 19377 19660 19990 20597 20678
21544 21830 21853
Verbeteringen 4e klasse, 2e lijst: 17862
zijn 17865
De
hiel
121/j
veei
Aanvulling van den militairen
dienstplicht voor hen die afge
keurd en vrijgesteld zijn.
GEEN ONDERSCHEID TUSSCHEN
WERKENDEN EN WERKLOOZEN.
In ons nummer van 8 dezer heb
ben wij een openingsrede van den
voorzitter van het Ned. Verbond van
Werkgevers opgenomen, dat zich op
het standpunt van verplichte ar
beidsdienst voor werkloozen plaatst.
Interessant is in dit verband een ar
tikel van ProL C. W. de Vries, in het
Hsb., waaraan wij het volgende ont-
leenen:
Als regel moet worden gesteld, dat de
normale, vrije jcugdvorming. in eigen or
ganisaties, voor jongens en meisjes beiden,
regel behoort te zijn.
Al dadelijk zou ik willen waarschuwen
tegen het opleggen van bepaalde, nader te
omschrijven verplichtingen alleen aan de
werklooze jeugd.
Het tezamen brengen van werk
loozen, als werklooze arbeiders, te
werkgesteld hij wcrkverschaffings-
objecten, tegen arbeidsvoorwaarden
voor werkloozen. onder aanbieding
.van. werkloozen-loonen, heeft reeds
zóó groote bezwaren, dat ik mij zou
willen verzetten tegen uitvoering
van de resolutie 3 van liet Tweede
Congres der nationale R.K. Commis
sie voor jcugdwei'kloozcnzorg,, welke
eischte: „Verplichte tewerkstelling,
in werkkampen, van alle jonge man
nen, in de leeftijdsgroep van 18—24
jaar, die gedurende eenige maanden
werkloos zijn geweest".
Het samenbrengen van alléén werkloo
ze jongeren, anders dan voor ontspan
ning, speciale training en omscholing en
dan vrijwillig, in eigen milieu acht ik
con ramp voor de stemming onder deze
jongeren.
Bij het overwegen van de invoering van
een beperkten arbeids-leerplicht zou ik de
onderscheiding werkloos of nlet-werkloos
geheel willen laten vervallen.
Het voordeel wordt in dit systeem ver
kregen, dat het aantal arbeids-clienstplicliti-
gen niet te groot kan zijn, want de rest van
de geheelc jaarklasse is in militairen dienst.
Ondanks de uitbreiding van het contin
gent werkelijk dienenden in den militairen
stand tot 32.000 man, is er nog een groot
surplus dat nooil in de gelegenheid is deze
volksopvoeding te dcclon.
Het. aantal ingeschrevenen van de tegen
woordige mannelijke jaarklasse bedraagt
ruim 72.000. Dit getal zal echter belangrijk
stijgen, wegens den snellen aanwas van
het aantal huwelijken in 1919 en volgende
jaren. De gol»ooi*ten over 1920 leveren een
mannelijke jaarklasse (1910) van 84.000 man.
Dit getal zal weer terugloopcn, na een jaar
of tien, tot ongeveer de tegenwoordige
sterkte.
Er-is dus bij de tegenwoordige verhouding
nog een groot, surplus aan afgekeurden,
vrijgestelden en niet-actief dienenden. Deze
jongens vertoonen natuurlijk allerlei
den van arbeidsgeschiktheid welke
3>eidsdienstplicht zouden kunnen w
benut 0111 aan een groot aantal van
jongens nog arbeid en tucht, dlsciplin
vrijheid te leeren in onderling verl en
in een arbeids-oefentijd van zes maat
gedurende welken tijd dp „dienstp: a;
gen" in lcgcr-vcrband worden gcoefen
De tewerkstelling in dezen verplichten
gerlijken arbcids-leerplicht-dienst evenf'Ali
van den militairend ienstplicht) ,v oen
jongens uit dezelfde jaarklasse, moet
worden als een sociaal-paedagogische
regel voor allen, niet alleen voor w<
jongens.
De eene vorming is bestemd voor de
schappij, de andere voor het leger, ti 'Jen
dan dat. maatschappij en weermacht'
scheidelijk aan elkander zijn verbonden
pri
ma
|Jen
lin
Gn
1
Zes maa/ Ja
Vooiioopig ware te denken aan een Pjs
plichten burgerlijken arbeidsdienst, val p).'
maanden, zoodat, de jongens van het
teland dienen in de wintermaanden af
jongens uit de steden in de zomermaS -p,
Hoewel een afdoende opheffing derj q,
werkloosheid niet door dezen maatn
wordt bereikt, zit er toch een element
bestrijding der werkloosheid in het feil
een geheele jaarklasse (met uitzond pj
van de militair-en arbeidsongeschikten
het bedrijfsleven wordt gelicht.
Militaire dienstplicht, en burgerlijk
beidsdienstplicht tezamen voor één jas
se jonge mannen, heffen ook voor een
het nadeel op, dat uit maatschappelijl
punt, door tijdverlies kan zijn verij
aand en militairen diensttijd dergewt»
litaire dienstplichtigen. Is deze beperk'1
lisatie van concurrentie-mogelijkhcid
een bijkomstig voordeel, aldus besluit
de Vries zijn belangwekkend artikel
ke