T
T
Y
Charles Laughton eigen baas
ANN MILLER'S STER
RIJST SNEL!
S HIRLEYTEMPLE THANS
Een nieuw
Wonderkind
goed voor 'n
Sneeuwwitje te
gewonen prijs!
Samen met Erich Pommer
Zaterdag 24 September 1938
Vierde blad
[et wonderkind, dat een natuurlijk
fenschenkind werd
HET MOGE WAT ZONDERLING
KLINKEN, MAAR VAN DE KLEI
NE SHIRLEY TEMPLE WORDT
IN FILMVAKKRINGEN MET GE
NOEGEN GETUIGD, DAT ZIJ GE
HEEL ONBEDORVEN IS. BIJ EEN
DERGELIJKE WAARDEERING
VAN EEN 9-JARIG MEISJE MOET
MEN NIET VERGETEN, DAT HET
KIND, HAAR VERMAARDE CAR-
RlèRE OP 3-JARIGEN LEEFTIJD
BEGON
f ET talent, ondefinieerbare gave,
waarmee de uitverkorenen begena
digd worden, is in vele gevallen een
lastig geschenk. Vooral wanneer het
jh in 't jonge kind openbaart. Gewoonlijk
t kind zelf van de „lasten der lusten" ge-
eend blijven; het leeft zijn kinderleven en
a vaar dl de begaving als iets vanzclfspre-
nds, dikwijls zelfs als iets grappigs. Met
zorgen worden de ouders belast, want de
jegens van het bezit van een „wonder-
nd zijn waarlijk niet onverdeeld. Dan
irners moet het ouderpaar wel een voor-
ïuehjk opvoedkundig inzicht hebben om
gt knul als kind te bewaren en het niet "aan
kunst te offeren. Hoe vele gevallen wij-
o niet op volkomen winstbejag bereken-
kinder-evploitatie, waarbij de verruk-
£iijkste eigenschappen van de jeugd mee
dogenloos verwaarloosd worden? Ieder
nd beeft zijn „wonderkinderen" en juist
per dagen heeft Nederland kennis kun-
[}en nemen van Ijot talent van een Hilver-
™eislc v% 10 jaar, de jeugdige
foinn°"ISi ^an Rijn, van wie reeds
Hon muzikaal werk werd uitgegeven.
t ^en 0U(lers v#n dit begaafde
I 'SJ® tslechts als een verdienste aanreke-
fr-n.i Z1] nie,s onbeproefd.Jaten om hun
IvnirtU»6."0 *e bonden van alles dat naar
onatie zweemt, hetgeen van vele „won-
Eoii bren in andere landen bezwaarlijk
kan worden.
Toen Shirley Temple, het op de geheele
wereld bekende filmkind voor de eerste
maal in kleine rolprenten, de zoogenaamde
„Baby Burlesques" verscheen, meende men
terstond een klein wonder van bekoorlijk
heid en charme te hebben ontdekt. Toen
omstreeks een jaar later een der grootc
Amerikaansche film-maatschappijen het
experiment waagde het kind in een grootc,
de geheele avond vullende film, als hoofd
persoon te plaatsen („Stand up and checr",
was die eersteling), toen eerst stelde men
alom vast. dat hier sprake was van een na
tuurlijk begaafd speel-talent
.Tot haar negende jaar, dat wil zeggen tot
op heden, is de kleine Shirley de lieveling
van de wereld geworden en geen filmfiguur
boekte in ,de jaren 1935, !3G en '37 meer
succes en verwierf meer populariteit. Geen
filmster uit de Oude of de Nieuwe Wereld
ook bracht den bioscooptheaters in die ja
ren grootcr recettes dan dit Amerikaansche
meisje, waarbij in de balans van 1937 ook
Engeland en Britsch-Indië moet worden be
trokken, als landen die „Shirley Temple-
rccbrds" met hun voorstellingen boekten.
Begonnen als wonderkind, dat zelfs door
de deskundigen nog niet in het juiste hokje
kon worden gerangschikt, werd zij heden
ten dage, gelijk baar binnenkort verschij
nende film „Shirley op golflengte 303" op
nieuw bewijzen zal, ais een volkomen na
tuurlijk en gaaf talent, begenadigd met tal
van artistieke eigenschappen, die bij vele
van haar „film-collega's" eerst op veel la-
teren leeftijd vastgesteld kunnen worden.
r
De gevaarlijke klippen, die aan de scha
duwzijde van de „sterren-schittering" ge
zocht moeten worden, werden bij Shirley
Temple op geslaagde wijze omzeild. En hoe
nabij vertoonden zich uit den aard dei-
zaak deze gevaren, toen het opgroeiende
kind al grootcr werd en zich ten slotte be
wust moest worden, het „rijkste film
kind en de lieveling der wereld" te worden
genoemd. Hier mag worden vastgesteld dat
de voortreffelijkheden van haar gaaf ka
rakter, de geboren kinderlijke eigenschap
pen, die niets met haar filmwerk van doen
hebben, in goede banen werden geleid- Na
tuurlijk is en blijft dit meisje een „film
kind", dat wil zeggen een kind dat. om
streeks een derde deel van het aantal da
gen dat een jaar telt in beslag genomen
ziet door de voorbereidingen en de voltooi
ing van de films, waarin zij moet optreden.
In verband hiermee moet zij zich bij voor
beeld aan een eigen onderwijsroostor hou
den, want ook als schoolkind heeft zij recht
op periodieke schoolvacanties.
Iniusschen ligt het voor de hand dat haar
atelierwerk allengs moeilijker is geworden,
naarmate zij zich daarvan meer bewust
werd. De spelende baby werd min of meer
een kleine bij lijden dramatische artiste.
De ontelbare geliefkoosde naampjes, die de
wereld voor haar bedacht heeft, hebben het
in Hollywood zelf langzamerhand allemaal
moeten afleggen tegen het zakelijke „Miss
Temple", dat zelfs al plaats maakte voor
„Temple", zooals men over „Garbo" en „Die-
trich" spreekt.
I I
De achtergrond
van haar huidig
bestaan en haar
toekomst wordt,
voor zoover t de
geldelijke zijde
van 't werk be
treft, door haar
ouders zoo heclit
en gegrond opge
bouwd als 't men*
schclijk gesproken
maar eenigszins
mogelijk is. Men
wil nu eenmaal
verschoond blijven van de hatelijke en ba
nale financieele voorstellen en voorwaar
den.
Shirloy's vader, do bankier Temple, heeft
door solide investoeringen en beleggingen,
waarvan na een zeker aantal jaren de vruch
ten zullen kunnen worden geplukt, de toe
komst van zijn dochter verzekerd, maar ter
wille van het onbedorven geluk van het
kind zelf weet Shirley van al deze dingen
niets af. Zij heeft „zakgeld" als ieder ander
kind van tegen de tien jaar en een onge
oorloofd en graag op credict versterkt ijsje
van vijf dollarccnlcn in de cantine der stu
dio, leidt zoo goed. tot een hevig standje
als de „overtreding" van ieder ander kind.
Grootschheid, verspilzucht en eigendunk
zijn feiten, waarvoor men dit kind op bij
zonder gelukkige wijze wist te sparen; van
daar dat zij, gelijk ieder uit haar directe
omgeving getuigen kan, het gewone, gezelli
ge, grappige kind, zoowel in het werk als
bij voorbeeld wanneer zij bij „meneer Roo-
scvelt" op visite gaat. Tijdens haar bezoek
bij den populairen president was een verlo
ren tandje dat wisselde voor Shirley mins
tens zoo belangrijk als de anderhalve meter
grootc visch, die Roosevelt ving. De con
versatie van deze negenjarige is die van
een kind en niet van een vroegyrijp wezen
tje. En ook al ontkomt zij niet aan een on
getwijfeld bekoorlijke en bekorende kindeiv
iijke koketheid, zij is en blijft het kind Shir
ley, dat op oogenblikken dat het van haar
verlangd wordt, weet te balanceeren met
haar onmiskenbaar filmtalent, maar aan de
andere kant de genietingen van een onbe
dorven jeugd uitstraalt: een geliefd, zonnig
en gelukkig zuiver kind .van negen .iaar.
JANET DEMPSEY KRIJGT
RKO-CONTRACT.
De zesjarige zangeres en danseres Janet
Dempsey is geëngageerd voor een belang
rijke rol in de film „Mirackle Racket",
waarin Sally Eilers en Ann Miller de
hoofdrollen spelen. De studio heeft voorts
het recht verkregen om de jeugdige actrice
ook in andere films te doen optreden.
Janet, die in het Oosten der Vereenigde
Staten reeds geruimen tijd een radio-favo--
rite is, kwam ecnige weken geleden naar
Hollywood. Zij logde een film proef af en
werd geëngageerd nadat een RKO talentr
scout haar kortgeleden had gehoord en ge
zien in een Sunsct boulevard-theater.
Charles, een Londensche straatzanger,
amuseert de rij menschen die buiten het
theater staan. Libby, een klein straat-tvpe
neemt wat geld weg, dat Charles in zijn
pet opgehaald heeft. Zij weet te ontsnap
pen en later op den avond ontmoet hij
haar in een café, waar zij eenige jongelui
amuseert met een imitatie van Charles be
kend liedje. Zij rolt een gouden sigaretten
koker, het eigendom van Harley. Charles
ziet dit, achtervolgt haar, en vindt haar
verborgen in een eenzaam huis. I-Iij maakt
zich meester van de sigarettenkoker, doch
als hij hoort wat voor een moeilijk bestaan
zij leidt, neemt hij haar mee naar zijn pen
sion. Hij geeft de koker aan de politie en
treedt met Libby tesamen op straat op. Har
ley en zijn vrienden zien Cbarles en Libby
op straat aan liet werk en Libby wordt uit
genood igd voor een feestavond in I-Iarley's
woning. Zij komt eerst den volgenden mor
gen terug en Charles, woedend van jalouzie,
vraagt om uitleg, welke zij echter weigert
te geven. Hij vraagt of zij met hem wil
trouwen en Libby antwoordt hem of hij gek,
is, om haar vanaf het. begin al honger 1e
laten lijden. Charles vertrekt zonder opga
ve van adres.
Intusschen is Libby door aanbeveling van
Harley een bekende artiste geworden.
Charles, gemengd in een relletje, wordt ge
arresteerd. Als hij wederom vrij is, ont
moet Libby Charles, die blindheid voor
wendt; en daarmede 't publiek tot medelij
den opwekt. Zij neemt hem mee naar het.
theater en haalt den directeur over om
Charles een kans te geven. Deze treedt op,
doch het publick lacht hem uit.
Voor de eerste maal beseft hij volkomen
Tapdanseres
en
dramatische
actrice
dat hij niet de groote artist is, zoo
als hij gemeend heeft, en niette
genstaande het protest van Libby,
keert hij naar St. Martin's Lane
terug, waar hij zijn oude vrienden
terugvindt.
Zooals men ziet een alledaagsch
gegeven, waarvan echter door den
artist Laughton iets grootsch ge
maakt kan worden. Laughton is
voorts een eigenaardig man, zijn
groot mimisch talent veroorlooft
hem van lalle schoonheidsmiddelen
een zoo bescheiden mogelijk ge
bruik te maken. In deze film deed
hij het zelfs geheel' zonder
schmink. Het zal de dames zeker
intercssceren, dat Vivian Leigh voor
ongeveer 10.000 pond aan juweelen
draagt in St. Martins Lane en dat
een speciale detective over het lie
ve kind waakt, zoolang zij in de
studio bezig is. M at Erich Pommer
betreft, deze is steeds de producent
van „aparte" films geweest. Wij
denken terug aan „Het congres
danst", „De blauwe engel", „Metro
polis" en het „Kabinet van Dr. Ca-
ligari." Lang was Pommer aan de
Ufa verbonden, later ging hij naar
Hollywood, waar hij Pola Negri
aan de vergetelheid ontrukte door
haar in „Hotel Imperial" weer op
het voorste plan te zetten. Thans
zal hij het in Engeland probeeren!
Maatstaf voor andere films
hier waardeloos
De jury, van
wat men zou kun
nen noemen het
internationaal
filmconcours
dezelfde die in
dertijd Dood Wa
ter" zoo hoog tax
eerde, stond mach
teloos, toen Walt
Disney's teeken
film Sneeuwwit
je aan de beurt
luas. Deze rol
prent bracht iets
zóó origineels,
dat de commissie
van bcoOrdeeling
zich niet bij
machte voelde de
film in een be
paalde klasse in
te de.clcn.
M en kwam
lot de conclusie
dat een classifica
tie een neerhalen
van de film zou
beduiden. Tenslot
te oordeelde men
het de eeni.g juis
te oplossing om
een prijs voor
„Sneeuwwitje" te
creëeren en zoo
werd deze film
buiten mededin
ging bekroond.
De groote karakterspeler richt'ia
met den beroemden producent Erich
Pommer een nieuwe Engelsche
maatschappij op.
„St. Martins Lane",
hun eerste film in ons
land
y,w
Dit lachende kind heeft kans gezien
in één jaar tijds een greep te doen
naar de hoogste sport van den film-
roem: het stardom! Niet alleen als
een tapdanseres van ongemeene be
kwaamheid, maar zelfs als dramati
sche actrice heeft ze een buitenge
wonen indruk gemaakt op wie haar
zagen. Let op haar! Ze komt in de
RKO films „Radio City Revels" en
in „Room Service" met de Marx
Brothers
CHARLES LAUGHTON, een der groote
Engelsche karakterspelers wie
herinnert zich hem niet als Nero, als
Hendrik VIII en in een zijner laatste
films „Muiterij op de Bount.y" heeft thans
een eigen maatschappij samen met Erich
Pommer.
De heide namen waarborgen haast dat een
film door hen gebracht steeds een evene
ment zal zijn en zoo zien wij dan ook met
meer dan gewone belangstelling hun eer
ste in Nederland uitgebrachte film tege
moet. Het is St. Martins Lane, waarin
Laughton de rol van een straatartist speelt,
die zijn brood verdient met declamatie voor
de wachtenden buiten de theaters.
Vivian Leigh, als Libby, een klein straatty
pe is zijn partner, terwijl ook Rcx Harri-
son een rol van beteeken is heeft. De korte
inhoud is, volgens de gegevens, welke Lümi-
nafilm ons zond, aldus: