T T Y Charles Laughton eigen baas ANN MILLER'S STER RIJST SNEL! S HIRLEYTEMPLE THANS Een nieuw Wonderkind goed voor 'n Sneeuwwitje te gewonen prijs! Samen met Erich Pommer Zaterdag 24 September 1938 Vierde blad [et wonderkind, dat een natuurlijk fenschenkind werd HET MOGE WAT ZONDERLING KLINKEN, MAAR VAN DE KLEI NE SHIRLEY TEMPLE WORDT IN FILMVAKKRINGEN MET GE NOEGEN GETUIGD, DAT ZIJ GE HEEL ONBEDORVEN IS. BIJ EEN DERGELIJKE WAARDEERING VAN EEN 9-JARIG MEISJE MOET MEN NIET VERGETEN, DAT HET KIND, HAAR VERMAARDE CAR- RlèRE OP 3-JARIGEN LEEFTIJD BEGON f ET talent, ondefinieerbare gave, waarmee de uitverkorenen begena digd worden, is in vele gevallen een lastig geschenk. Vooral wanneer het jh in 't jonge kind openbaart. Gewoonlijk t kind zelf van de „lasten der lusten" ge- eend blijven; het leeft zijn kinderleven en a vaar dl de begaving als iets vanzclfspre- nds, dikwijls zelfs als iets grappigs. Met zorgen worden de ouders belast, want de jegens van het bezit van een „wonder- nd zijn waarlijk niet onverdeeld. Dan irners moet het ouderpaar wel een voor- ïuehjk opvoedkundig inzicht hebben om gt knul als kind te bewaren en het niet "aan kunst te offeren. Hoe vele gevallen wij- o niet op volkomen winstbejag bereken- kinder-evploitatie, waarbij de verruk- £iijkste eigenschappen van de jeugd mee dogenloos verwaarloosd worden? Ieder nd beeft zijn „wonderkinderen" en juist per dagen heeft Nederland kennis kun- [}en nemen van Ijot talent van een Hilver- ™eislc v% 10 jaar, de jeugdige foinn°"ISi ^an Rijn, van wie reeds Hon muzikaal werk werd uitgegeven. t ^en 0U(lers v#n dit begaafde I 'SJ® tslechts als een verdienste aanreke- fr-n.i Z1] nie,s onbeproefd.Jaten om hun IvnirtU»6."0 *e bonden van alles dat naar onatie zweemt, hetgeen van vele „won- Eoii bren in andere landen bezwaarlijk kan worden. Toen Shirley Temple, het op de geheele wereld bekende filmkind voor de eerste maal in kleine rolprenten, de zoogenaamde „Baby Burlesques" verscheen, meende men terstond een klein wonder van bekoorlijk heid en charme te hebben ontdekt. Toen omstreeks een jaar later een der grootc Amerikaansche film-maatschappijen het experiment waagde het kind in een grootc, de geheele avond vullende film, als hoofd persoon te plaatsen („Stand up and checr", was die eersteling), toen eerst stelde men alom vast. dat hier sprake was van een na tuurlijk begaafd speel-talent .Tot haar negende jaar, dat wil zeggen tot op heden, is de kleine Shirley de lieveling van de wereld geworden en geen filmfiguur boekte in ,de jaren 1935, !3G en '37 meer succes en verwierf meer populariteit. Geen filmster uit de Oude of de Nieuwe Wereld ook bracht den bioscooptheaters in die ja ren grootcr recettes dan dit Amerikaansche meisje, waarbij in de balans van 1937 ook Engeland en Britsch-Indië moet worden be trokken, als landen die „Shirley Temple- rccbrds" met hun voorstellingen boekten. Begonnen als wonderkind, dat zelfs door de deskundigen nog niet in het juiste hokje kon worden gerangschikt, werd zij heden ten dage, gelijk baar binnenkort verschij nende film „Shirley op golflengte 303" op nieuw bewijzen zal, ais een volkomen na tuurlijk en gaaf talent, begenadigd met tal van artistieke eigenschappen, die bij vele van haar „film-collega's" eerst op veel la- teren leeftijd vastgesteld kunnen worden. r De gevaarlijke klippen, die aan de scha duwzijde van de „sterren-schittering" ge zocht moeten worden, werden bij Shirley Temple op geslaagde wijze omzeild. En hoe nabij vertoonden zich uit den aard dei- zaak deze gevaren, toen het opgroeiende kind al grootcr werd en zich ten slotte be wust moest worden, het „rijkste film kind en de lieveling der wereld" te worden genoemd. Hier mag worden vastgesteld dat de voortreffelijkheden van haar gaaf ka rakter, de geboren kinderlijke eigenschap pen, die niets met haar filmwerk van doen hebben, in goede banen werden geleid- Na tuurlijk is en blijft dit meisje een „film kind", dat wil zeggen een kind dat. om streeks een derde deel van het aantal da gen dat een jaar telt in beslag genomen ziet door de voorbereidingen en de voltooi ing van de films, waarin zij moet optreden. In verband hiermee moet zij zich bij voor beeld aan een eigen onderwijsroostor hou den, want ook als schoolkind heeft zij recht op periodieke schoolvacanties. Iniusschen ligt het voor de hand dat haar atelierwerk allengs moeilijker is geworden, naarmate zij zich daarvan meer bewust werd. De spelende baby werd min of meer een kleine bij lijden dramatische artiste. De ontelbare geliefkoosde naampjes, die de wereld voor haar bedacht heeft, hebben het in Hollywood zelf langzamerhand allemaal moeten afleggen tegen het zakelijke „Miss Temple", dat zelfs al plaats maakte voor „Temple", zooals men over „Garbo" en „Die- trich" spreekt. I I De achtergrond van haar huidig bestaan en haar toekomst wordt, voor zoover t de geldelijke zijde van 't werk be treft, door haar ouders zoo heclit en gegrond opge bouwd als 't men* schclijk gesproken maar eenigszins mogelijk is. Men wil nu eenmaal verschoond blijven van de hatelijke en ba nale financieele voorstellen en voorwaar den. Shirloy's vader, do bankier Temple, heeft door solide investoeringen en beleggingen, waarvan na een zeker aantal jaren de vruch ten zullen kunnen worden geplukt, de toe komst van zijn dochter verzekerd, maar ter wille van het onbedorven geluk van het kind zelf weet Shirley van al deze dingen niets af. Zij heeft „zakgeld" als ieder ander kind van tegen de tien jaar en een onge oorloofd en graag op credict versterkt ijsje van vijf dollarccnlcn in de cantine der stu dio, leidt zoo goed. tot een hevig standje als de „overtreding" van ieder ander kind. Grootschheid, verspilzucht en eigendunk zijn feiten, waarvoor men dit kind op bij zonder gelukkige wijze wist te sparen; van daar dat zij, gelijk ieder uit haar directe omgeving getuigen kan, het gewone, gezelli ge, grappige kind, zoowel in het werk als bij voorbeeld wanneer zij bij „meneer Roo- scvelt" op visite gaat. Tijdens haar bezoek bij den populairen president was een verlo ren tandje dat wisselde voor Shirley mins tens zoo belangrijk als de anderhalve meter grootc visch, die Roosevelt ving. De con versatie van deze negenjarige is die van een kind en niet van een vroegyrijp wezen tje. En ook al ontkomt zij niet aan een on getwijfeld bekoorlijke en bekorende kindeiv iijke koketheid, zij is en blijft het kind Shir ley, dat op oogenblikken dat het van haar verlangd wordt, weet te balanceeren met haar onmiskenbaar filmtalent, maar aan de andere kant de genietingen van een onbe dorven jeugd uitstraalt: een geliefd, zonnig en gelukkig zuiver kind .van negen .iaar. JANET DEMPSEY KRIJGT RKO-CONTRACT. De zesjarige zangeres en danseres Janet Dempsey is geëngageerd voor een belang rijke rol in de film „Mirackle Racket", waarin Sally Eilers en Ann Miller de hoofdrollen spelen. De studio heeft voorts het recht verkregen om de jeugdige actrice ook in andere films te doen optreden. Janet, die in het Oosten der Vereenigde Staten reeds geruimen tijd een radio-favo-- rite is, kwam ecnige weken geleden naar Hollywood. Zij logde een film proef af en werd geëngageerd nadat een RKO talentr scout haar kortgeleden had gehoord en ge zien in een Sunsct boulevard-theater. Charles, een Londensche straatzanger, amuseert de rij menschen die buiten het theater staan. Libby, een klein straat-tvpe neemt wat geld weg, dat Charles in zijn pet opgehaald heeft. Zij weet te ontsnap pen en later op den avond ontmoet hij haar in een café, waar zij eenige jongelui amuseert met een imitatie van Charles be kend liedje. Zij rolt een gouden sigaretten koker, het eigendom van Harley. Charles ziet dit, achtervolgt haar, en vindt haar verborgen in een eenzaam huis. I-Iij maakt zich meester van de sigarettenkoker, doch als hij hoort wat voor een moeilijk bestaan zij leidt, neemt hij haar mee naar zijn pen sion. Hij geeft de koker aan de politie en treedt met Libby tesamen op straat op. Har ley en zijn vrienden zien Cbarles en Libby op straat aan liet werk en Libby wordt uit genood igd voor een feestavond in I-Iarley's woning. Zij komt eerst den volgenden mor gen terug en Charles, woedend van jalouzie, vraagt om uitleg, welke zij echter weigert te geven. Hij vraagt of zij met hem wil trouwen en Libby antwoordt hem of hij gek, is, om haar vanaf het. begin al honger 1e laten lijden. Charles vertrekt zonder opga ve van adres. Intusschen is Libby door aanbeveling van Harley een bekende artiste geworden. Charles, gemengd in een relletje, wordt ge arresteerd. Als hij wederom vrij is, ont moet Libby Charles, die blindheid voor wendt; en daarmede 't publiek tot medelij den opwekt. Zij neemt hem mee naar het. theater en haalt den directeur over om Charles een kans te geven. Deze treedt op, doch het publick lacht hem uit. Voor de eerste maal beseft hij volkomen Tapdanseres en dramatische actrice dat hij niet de groote artist is, zoo als hij gemeend heeft, en niette genstaande het protest van Libby, keert hij naar St. Martin's Lane terug, waar hij zijn oude vrienden terugvindt. Zooals men ziet een alledaagsch gegeven, waarvan echter door den artist Laughton iets grootsch ge maakt kan worden. Laughton is voorts een eigenaardig man, zijn groot mimisch talent veroorlooft hem van lalle schoonheidsmiddelen een zoo bescheiden mogelijk ge bruik te maken. In deze film deed hij het zelfs geheel' zonder schmink. Het zal de dames zeker intercssceren, dat Vivian Leigh voor ongeveer 10.000 pond aan juweelen draagt in St. Martins Lane en dat een speciale detective over het lie ve kind waakt, zoolang zij in de studio bezig is. M at Erich Pommer betreft, deze is steeds de producent van „aparte" films geweest. Wij denken terug aan „Het congres danst", „De blauwe engel", „Metro polis" en het „Kabinet van Dr. Ca- ligari." Lang was Pommer aan de Ufa verbonden, later ging hij naar Hollywood, waar hij Pola Negri aan de vergetelheid ontrukte door haar in „Hotel Imperial" weer op het voorste plan te zetten. Thans zal hij het in Engeland probeeren! Maatstaf voor andere films hier waardeloos De jury, van wat men zou kun nen noemen het internationaal filmconcours dezelfde die in dertijd Dood Wa ter" zoo hoog tax eerde, stond mach teloos, toen Walt Disney's teeken film Sneeuwwit je aan de beurt luas. Deze rol prent bracht iets zóó origineels, dat de commissie van bcoOrdeeling zich niet bij machte voelde de film in een be paalde klasse in te de.clcn. M en kwam lot de conclusie dat een classifica tie een neerhalen van de film zou beduiden. Tenslot te oordeelde men het de eeni.g juis te oplossing om een prijs voor „Sneeuwwitje" te creëeren en zoo werd deze film buiten mededin ging bekroond. De groote karakterspeler richt'ia met den beroemden producent Erich Pommer een nieuwe Engelsche maatschappij op. „St. Martins Lane", hun eerste film in ons land y,w Dit lachende kind heeft kans gezien in één jaar tijds een greep te doen naar de hoogste sport van den film- roem: het stardom! Niet alleen als een tapdanseres van ongemeene be kwaamheid, maar zelfs als dramati sche actrice heeft ze een buitenge wonen indruk gemaakt op wie haar zagen. Let op haar! Ze komt in de RKO films „Radio City Revels" en in „Room Service" met de Marx Brothers CHARLES LAUGHTON, een der groote Engelsche karakterspelers wie herinnert zich hem niet als Nero, als Hendrik VIII en in een zijner laatste films „Muiterij op de Bount.y" heeft thans een eigen maatschappij samen met Erich Pommer. De heide namen waarborgen haast dat een film door hen gebracht steeds een evene ment zal zijn en zoo zien wij dan ook met meer dan gewone belangstelling hun eer ste in Nederland uitgebrachte film tege moet. Het is St. Martins Lane, waarin Laughton de rol van een straatartist speelt, die zijn brood verdient met declamatie voor de wachtenden buiten de theaters. Vivian Leigh, als Libby, een klein straatty pe is zijn partner, terwijl ook Rcx Harri- son een rol van beteeken is heeft. De korte inhoud is, volgens de gegevens, welke Lümi- nafilm ons zond, aldus:

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 13