Mr. Oud
Naar het vliegtuig
Japan wijzigt zijn
vlootpolitick niet
Het bier van Eger smaakt
den Duitschcrs
„De mislukte politicus
Benesj"
burgemeester van
Rotterdam
Meisje met slagersmes|
aangevallen
IS CONSTRUCTIE VAN HET STRATO-
SFEERTOESTEL MOGELIJK? - VOLDOEN
DE ERVARINGEN ONTBREKEN NOG.
TAAK DER INDUSTRIE, NIET DER
LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJEN.
"Van een bijzonderen luchtvaartmedewerker.
Onze bijzondere luchtvaart-mede
werker geeft hierbij een uiterst in
teressante beschrijving van de
moeilijkheden, die bij de constructie
van het vliegtuig dor toekomst, het
zoogenaamde stralosfeervlicgtuig,
overwonnen moeten worden.
In alle landen met een hooger ontwikkel
de luchtvaartindustrie wordt sinds jaren
gezocht naar de voorwaarden, waaraan 'n
vliegtuig moet voldoen, dat bestemd is om
op groot ere hoogten te vliegen. Men
meent, dat de ontsluiting van dergelijke
„liooge wegen" voor het luchtverkeer aan
zienlijke voordeeion zal bieden, want men
weet, dat reeds op een hoogte van 6000
8000 M. ongeveer dezelfde toestanden als in
de stratosfeer heerschcn. De voor de lucht
vaart zoo gevaarlijke lemperatuurschomimc
lingen, die de ijsafzetting tengevolge heb
ben, komen hier weg te vallen. Storm, ne
vel, ijs en onweer zouden dus onder deze
luchtwegen liggen. Naast deze
voordeden, die vooral aan den passagier
ten goede zouden komen, gelooft men bo
vendien, een aanzienlijke opvoering van de
snelheid te kunnen bereiken.
Het materiaal-vraagstuk.
De moeilijkheden, die het bereiken van
•dit doel in den weg staan, zijn uitsluitend
van technisch-constructieven aard. Daar
nauwkeurige wetenschappelijke berekenin
gen niet mogelijk zijn, is men op de em
pirische ontwikkeling aangewezen. De expe
rimenten strekken zich reeds over een tien
tal jaren uit, zonder dat zij tot nog toe tot
een bevredigend einde zijn gebracht.
De oorzaken daarvan zijn van verschil
lenden aard. Evenals bij de duikboot in 't
water, moet ook een voor de stratosfeer be
stemd vliegtuig aan een bepaalden druk
weerstand kunnen bieden. Bij het vliegtuig
staat de zaak intusschen eenigszins anders
dan bij de duikboot; de lucht is een factor,
die nog bepaalde geheimen voor ons ver
borgt, wat begrijpelijk is, indien men weet,
dat. hier rekening moet worden gehouden
met verschillende, van elkaar geheel onaf-
ha nkel ij k e oms tand igh e d en
Reeds op hoogten, die boven de 8000 M.
liggen moet met een temperatuur yan on
geveer 45 graden onder nul rekening gehou
den worden. Neemt men nu voor de dichter
bij de aarde gelegen sferen een temperatuur
van 15 graden boven nul aan, dan wil dit
zeggen, dat het materiaal, waaruit het
vliegtuig gebouwd wordt, bij de vlucht
naar genoemde hoogte een temperatuurver
schil van ongeveer 60 graden te overwin
nen heeft. De gevolgen hiervan zijn warrn-
tespanningen in de verschillende deelen
van het vliegtuig, die een bijzonder onder
zoek behoeven. Ook de verandering van de
eigenschappen der materialen bij verschil
lende temperaturen eischt een zorgvuldige
keuze van het bouwmateriaal. Aan deze
feiten hebben de constructeurs wel is waar
van het begin af hun aandacht besteed,
maar men is toch nog steeds niet, waar
oncn wezen moet en vele experimenten zul
len ongetwijfeld nog noodig zijn.
Een luchtdichte cahine.
"Want het vliegtuig der toekomst moet
niet slechts uiterst stevig en veilig zijn,
maar ook een luchtdichte cabine bezitten,
waarin ongeveer dezelfde luchtdruk
boerscht als in de nabijheid der aarde. Dat
beteekent gelijktijdig, dat de wand van de
cabine, die immers door een aanzienlijk
dunnere buitenlucht omgeven is. trachten
zal. dit verschil in druk op te heffen, d.w
z. dat hij zal uitzetten en zelfs scheuren
kan, indien de constructie niet stevig ge
noeg is. Om dit te hereiken moet de con
structie van de cabine aanzienlijk zwaar
der worden. Zoo zouden reeds bij een hoog
te van ongeveer 6000 M. de vensters op de
dubbele dikte van de thans gebruikelijke
moeten worden gebracht.
Al deze moeilijkheden hebben tot nog toe
verhinderd dat er een verkeersvliegtuig
met een cabine, waarin een normale lucht
druk heerscht en dat dus voor het vliegen
op grootere hoogten geschikt zou ziin, ver
vaardigd werd. Wel is waar wordt, zoo
als reeds gezegd, zoowel in Amerika alsook
in eenige Europeescbe landen reeds naar
de oplossing van dit probleem gezocht
maar het is niet waarschijnlijk, dat deze
experimenten binnen afzienbaren 'tijd tot
een voor de luchtvaart bevredigend resul
taat zullen leiden.
Natuurlijk is de techniek reeds
op het oogenblik in staat, een der
gelijk vliegtuig met een speciale
cabine voor hoogten tusschen de
5000 en 8000 M. te construeeren.
Daar echter het luchtverkeer een
economische basis hebben moet. is
het niet voldoende eenvoudig een
vliegtuig te bouwen, dat inderdaad
voor een vlucht op groote hoogte
geschikt is, maar de behoefte aan
nuttigen last en nuttige ruimte
niet vermag te bevredigen.
5000 M. hoogte de voorlooplge
grens?
Op grond van deze feiten zal de ver-
keersdeskundige waarschijnlijk tot de vol
gende conclusies komen: Daar de bergke
tens, die op de Europeesche en de Europa-
transcontinentale trajecten te overwinnen
zijn, niet hooger dan 4000 M. zijn en ook op
het grootste deel van de overige interna
tionale luchtverkeersroutes geen aanzienlij
ke grootere hoogten optreden, is het op het
oogenblik in de meeste gevallen voldoen
de, een vliegtuig te bezitten, dat op circa
5000 M. hoogte den luchtdruk in de cabine
op het peil houdt, dat onder 3000 M.
heerscht.
Reeds dit maakt intusschen een tegen
een bepaalden druk bestande cabine noodig;
deze kan echter, daar de hoogere druk in
het binnenste niet aanzienlijk behoeft te
zijn, nog zoo gebouwd worden, dat het ge
wicht niet veel zwaarder wordt.
Wil men echter met het oog op het late
re luchtverkeer reeds thans op een hoogte
van 8000—10.000 M. afsturen en een vlieg-
tuig ontwikkelen, dat voor het luchtver
keer op dergelijke hoogten geschikt is, dan
moet dit aan een dubbel zoo hoogen druk
als in liet eerste geval weerstand kunnen
bieden, om den passagier in de cabine
denzelfdon luchtdruk te geven als op on
geveer 3000 M. hoogte heerscht. Hiertoe is,
zooals reeds gezegd, een aanzienlijk zwaar
dere constructie noodig.
Maar ook de toekomstige ontwikke
ling der motoren zal eerst moeten
aantoonen, of het mogelijk is, vlieg
tuigmotoren te bouwen, die in staat
zijn aan de bijzondere eischcn van
liet economisch verkeer op grootere
hoogten te voldoen.
Welke wegen zal men dus hebben te
gaan om aan de eischen te voldoen, die de
luchtvaart binnen afzienbaren tijd zal stel
len?
Wij hebben gezien, dat het zonder groote
moeilijkheden mogelijk zal zijn, reeds be
proefde nieuwe vliegtuigtypen met speciale
cabines voor een hoogte tot 5000 M. te bou
wen. waarvan het gewicht zich no«- binnen
de economisch verantwoorde grenzen
beweegt. Wanneer dergelijke vliegtuigen
eenmaal eenige jaren in het verkeer ge
bruikt zijn, dan eerst zal men zooveel er
varingen hebben opgedaan, dat het moge
lijk wordt vliegtuigen te bouwen, die voor
nog grootere hoogten geschikt zijn.
Doch is altijd bereid te onder
handelen over een billijke ont-
wapeningsformule.
Noda, de woordvoerder van het
Japansche departement van Mari
ne, heeft in antwoord op een des
betreffende vraag van een buiten-
landsch journalist verklaard, dat
de vlootsituatie in het Verre Oos
ten geen onmiddellijke wijziging
ondergaat als gevolg van de vreed
zame regeling der Sudetenduitsche
kwestie en van de mogelijke oplos
sing van het Middellandsche Zee-
vraagstuk.
Het zal niet mogelijk zijn, aldus ds
woordvoerder, de vlootmaatregelen terstond
te wijzigen en evenmin zal de vlootsterkte
der verschillende mogendheden in de wate
ren van het Verre Oosten beïnvloed wor
den door de regeling der Sudetenkwestie,
het Middellandsche Zee-vraagstuk en de
Engelsch-Duitsche toenadering. Gevraagd
naar de houding der Japansche marine te
genover ontwapening, welk vraagstuk thans,
nu de vrede in Europa bewaard is geble
ven, weer zal worden opgeworpen, ant
woordde Noda, dat de politiek van de Ja
pansche vloot en de regeering tegenover de
vlootontwapening -herhaaldelijk is bekend
gemaakt en dat daarin geen wijziging is
gekomen.
Japan is altijd bereid, aldus Noda,
mee te doen aan vlootbesprekingen
met het doel tot een billijke ont
wapeningsformule te geraken, ten
einde te streven naar het werke
lijke doel der vlootontwapening.
Noda zeide te hopen, dat de stemming in
de wereld een billijke vloot ontwapening
zou begunstigen, doch voegde hieraan toe.
dat het suóces daarvan volkomen afhangt
van de oprechte pogingen der betrokken
vlootmogcndheden.
Alle vaatjes door de troepen leeg-
getaptBezetting van
Egerland voltooid.
De speciale correspondent van de
„Daily Telegraph and Morning
Post" meldt uit Eger, dat de be
zetting van het land van Eger
door de Duitschers thans voltooid
is. Twee regimenten artillerie on
der bevel van generaal von Rei-
chenau, den commandant der di
visie uit Dresden, bezetten in twee
uren tijds Mariënbad en het geheele
overige ontruimde gebied.
Te Karlsbad dreigt een biertekort,
tenzij spoedig nieuwe voorraden
worden aangevoerd. Woensdag was
geen Pilsner bier meer te krijgen.
Geen plas Pils meer te krijgen.
De correspondent heeft 'gehoord, dat
Dinsdag, den dag van de aankomst der
Duitsche troepen 10.000 vaten bier waren
waren verbruikt en dat Maandag voor het
invallen van den avond al het beschikba
re Pilsner bier was opgedronken.
Er is opdracht gegeven in de dorpen
nieuwe voorraden op te doen.
Naar schatting bedraagt het aantal be
zettingstroepen in het land van Eger 60.000
man. De troepen krijgen nog steeds ver
sterkingen. De correspondent telde 115
tanks en zware pantserwagens, terwijl
hij bovendien 16 driemotorige Heink' en
Dornervliegtuigen heeft gezien.
Heeft Bluecher zelfmoord
gepleegd
Tegenstrijdige berichten.
Het Japansche blad de „Asahi
Sjimboen" meldt, dat maarschalk
Bluecher, de opperbevelhebber van
het Roode Leger in het Verre Oos
ten, in een gevangenis te Moskou
zelfmoord zou hebben gepleegd.
De „Asahi Sjimboen" verklaart dit
bericht „uit betrouwbare bron" te
hebben vernomen.
Volgens te Keijo (Korea) ontvangen be
trouwbare inlichtingen, is maarschalk Blue
cher, wel nog in leven, daar zijn portret
nog niet verwijderd is uit de Russische re-
geeringsbureaux in het Verre Oosten en
evenmin uit het schildcrijenmuseum te
Moskou, maar is hij stellig bij Stalin in
ongenade gevallen wegens het incident van
Tsjangkoefcng. Men wijst er op, dat het
sedert kort is opgevallen, dat de naam
Bluecher uit de Sovjetrussische pers ver
dwenen is en dat hij geschrapt is van de
lij6t van eereleden van het congres der
communistische partij.
De pers over het aftreden van
den Tsjecho-Slowaakschen presi
dent.
De „Berliner Boersenzeilung"
De mislukte politicus Benesj ver
dwijnt. Het is nauwelijks aan te
nemen, dat hem de zegenwenschen
van zijn volk vergezellen. Dit volk
blijft echter en moet zich in een
nieuwe wereld inrichten.
De Duitschers en de Tsjechen waren
tot dusver met de ketenen van haat aan
eengesmeed, mettertijd zullen die door de
banden van samenwerking vervangen wor
den. Wij meenen te kunnen zeggen, dat
het Duitsche volk bereid is. Daarom za!
veel afhangen van den nieuwen man, wien
het Tsjechische volk de hoogste funciie toe
vertrouwt.
Engeland roemt.
De „Times": Benesj heeft, hoewel hij het
voorwerp was van lage, gemeene scheldpar
tijen, een voorbeeld van waardigheid en
kracht gegeven. Zijn heengaan zal vrijwel
zeker de regeling met de buurstaten en de
Slowaken vergemakelijken.
Frankrijks vriend ging heen.
De „Petit Parisien": Een groot Europeaan
gaat heen. De tijd zal hem den schoonsten
titel geven door hem te plaatsen bij de red
ders van den vrede."
In de „Epoque" schrijft de Kerillis: „Het
is niet alleen Benesj, die heengaat, maar
ook een verdediger van de vriendschap met
Frankrijk. Zoo zal morgen een nieuw land
in den invloedssfeer van het Duitsche rijk
vallen."
Weensche Joden gewaarschuwd
Binnen 24 uur zouden zij het
land moeten verlaten.
Naar de officieele woordvoerder
van de nationaal socialistische partij
te Weenen meedeelde, zijn zonder
speciaal bevel van de autoriteiten,
waarschuwingen gericht tot de Jo
den in verschillende deelen van Wee
nen, om Duitschland binnen 24 uur
te verlaten.
Er zouden evenwel, naar de woordvoer
der zeide maatregelen genomen worden, om
aan deze actie een eind te maken. S. A.
lieden zouden van huis tot huis gegaan zijn,
en den Joden hebben aangezegd het land
te verlaten, wegens „hun uitdagende hou
ding tijdens de politieke crisis". Zij zouden
in extratreinen vervoerd worden. De actie
heeft groote opwinding onder de Joden
verwekt. De Gestapo zeide echter er niets
van af te weten.
De nieuwe functionnaris zal be
danken als lid der Tweede Ka
mer.
De regeeringspersdienst meldt:
Dezer dagen is de publicatie te verwach
ten van het Kon. Besluit, waarbij Mr. P. J.
Oud, oud-minister van Financien, lid der
Tweede Kamer der Staten Generaal, met in
gang van 15 October a.s. is benoemd tod
burgemeester van Rotterdam.
Mr. P. J. Oud.
Uit het leven van Mr. Oud.
De nieuwbenoemde burgemeester van
Rotterdam is 5 December 1886 te Purmerend
geboren. Hij deed in 1904 eindexamen HBS
met 5-jarigcn cursus en werd in 1907 can-
didaat-notaris en in 1909 surnumerair der
registratie domeinen. In 1912 deed de heer
Oud het staatsexamen voor toelating tot
de Universiteit en in 1917 werd hij aan de
gemeentelijke universiteit te Amsterdam
bevorderd tot doctor in de rechtsweten-
schap.
Als surnumerair der registratie en d
meinen was de heer Oud van 1909 tot 19
gedetacheerd aan het departement, van
nanciën, waarna hij als ontvanger bij
dienstvak te Texel en Ommen werkzaai
was. Na 1921 was Mr. Oud inspecteur d*
registratie en domeinen op non-activiteit.
De politieke loopbaan van d»«ATER
nieuwen burgemeester.
UHgöv«
In de laatste twintig jaar heeft
Mr. Oud in het Nederlandsche po- 1'
litieke leven een belangrijke rol ver
vuld. Van zijn verkiezing in 1917 tot
zijn benoeming als minister van Fi-
nanciën in het kabinet. Colijn 1933, I
is hij ononderbroken lid der Twee- [j
de Kamer geweest.
Hij is lid van het hoofdbestuur van
Vrijzinnig-Dcmocratischen Bond, waarvl
hij secretaris-penningmeester is geweest,
was redacteur van de vrijzinnig-demod®
tische organen „De Opbouw" en „Dc Vif i
zinnig Democraat". In de Tweede Kamer L
hij sinds het optreden van liet tegenwoord
ge kabinet leider van de Vrijzinnig-dom
cratisohe fractie. In de volksvertegejnvoo
diging is hij een figuur yan gezag, die j
onderwerpen, waarover hij het woord vi*
volkomen beheerscht. Zijn redevoering
welke hij met groote vlotheid uitspred
kenmerken zich door een helderen hetooc
trant en hij heeft steeds het oor van
Kamer. Hij pleegt vooral het woord te vi
ren over vraagstukken van financieel»-
aard en over zaken, die de algemene r;
geeringspolitiek betreffen.
Als minister van Financien heeft
Mr. Oud voor de zeer zware taak ge
staan de crisisfinancien te saneer^,
en de begrooting zoo goed mogeljl
sluitend te maken. In zijn ambts^
riode deden o-m. de omzetbelasfii»,
de couponbelasting en dc dooi
handbelasting haar intrede, evenals
de technische wijziging der tarioi-
wet. Uit deze periode stamt ook dt
herziening van de financicele ver
houding tusschen rijk en gemeente
en de instelling van het Werkloos-
hcidssubsidiefonds, benevens de in
stelling van het Vcrkccrsfonds,
Voorts herinnert ieder zich de mone
taire maatregelen van September
Mr. Oud is commandeur in de Orde n|
den Nederlandschen Leeuw.
De plaatevervanger in de
de Kamer.
Naar wij vernemen ligt het in dc
ling van den nieuwbonoemden burgemei
als lid der Tweede Kamer te bedanken.!
zal dan worden opgevolgd door Mr. KJ
Bijlsma,' notaris te Franeker, lid van fl
hoofdbestuur van den Vrijz. Dem. Boni»
Pastoors opgelicht
Bankwerker krijgt een jaar en
drie maanden gevangenisstraf te
Haarlem.
Een 50-jarige bankwerker had op 7 Juli
een bezoek gebracht aan een pastoor in
Blocmendaal en dezen een brief getoond
waarin vermeld stond, dat zijn zoon, in
Heerlen woonachtig, in moeilijkheden ver
keerde en dat overkomst gewenscht was.
De pastoor gaf hem vijf gulden voor reisgeld
en als onderpand ontving hij een horloge.
Toen de bankwerker verdwenen was, bleek
den pastoor, dat het horloge waardeloos
was. Een onderzoek werd ingesteld en toen
de man aangehouden werd, kwam men tot
de ontdekking, dat hij van meer pastoors
vijf gulden voor reisgeld had ontvangen en
de brief door hem zelf geschreven was
Veertien dagen geleden stond de bank
werker voor de Haarlemsche rechtbank te
recht. De Officier van Justitie eischte e'en
gevangenisstraf van één jaar en zes maan
den. De rechtbank veroordeelde hem giste
ren tot een gevangenisstraf van een jaar en
drie maanden, met aftrek van voorarrest.
Voor Engelschen geen
dienstplicht in vredestijd
Minister-president Chamberlain
heeft in het Lagerhuis medegedeeld,
dat in vredestijd geen dienstplicht
of verplichte staatdienst zal wor
den ingevoerd.
DE STERKE ARM Sinds, nu onge
veer een jaar geleden, de Japanners Peking
bezet hebben, patrouilleeren ook vrouwelij
ke politie-agenten in de stad. Men ziet hier
de Japansche ordebewaarsters in volle uit
rusting.
De for
te van
:aten w
lonnc
[tan een
iar vi
rrh sch
[Onze
)r Jan
ij kwa
Haar ex-verloofde wilde haar
den weg ruimen. Drai
Nieuwenhagen.
Nabij de boerderij Heihof op het
grondgebied van Nieuwenhagen (L.)
heeft zich een liefdesdrama afge
speeld, waarvan het 21-jarig meisje
H. G. uit Schaesbergen het slachtoi-
fer is geworden.
Het meisje was eenigen tijd verloofd -j
den 20-jarigcn H. L. K. uit Heerlerheide, j
aan dezen omgang een einde had gemaal
Het meisje gaf- hem echter niet op en s
kon het gebeuren, dat zij elkander Woe|
dagavond ontmoetten.
Er ontstond een woordenwisseling, f
waarbij K een groot slagersmes
te voorschijn haalde en het meisje j
acht of negen steken, voornamelijk J
in den hals, toebracht. Na zijn daad
nam K, die opzettelijk het mes 'had f
meegenomen, onmiddellijk de vlucht I
Ondanks haar verwondingen zag het HV
je nog kans de boerderij „Heihof", op-M
meter afstand van de plaats van den#!
slag gelegen, te bereiken, waar men dad$|
geneeskundige hulp heeft ontboden.
Het slachtoffer kon echter nog nielp-
hoord worden, zij is in den loop van dö
avond naar het ziekenhuis te Heerlen over- Duit
gebracht. Haar toestand is wel ernstig, mas.' grondf
niet levensgevaarlijk. daJ
De dader is 's avonds nog te Hecrlerhei®Van|T
gearresteerd en zal naar Maastricht wordefihst v
overgebracht. ne a"'
Bij zijn verhoor, hem door de politie vsi'Om na
Schaesberg en Nieuwenhagen afgenontëg®Ifs i
heeft hij bekend de bedoeling gehad te he#® te
ben het meisje uit den weg te ruimen. JjJ* ee
Op de plaats van den aanslag is het maP®n N
gevonden. P™
I
de
het
koi
Dierentemmer veroordeeld
Leeuwen hooren niet in de keI_n^a,a
rechts
thuis J goerd
Voor den Kantonrechter te Sittard heel" ^-a'a]
terecht gestaan een dierentemmer van hyjet al;
circus Friso, omdat hij geen voldoende zorpoovee
had gedragen voor het onschadelijk houden?' wa<
van gevaarlijke dieren.
Het betrof hier de bekende Ièeuwcnhistoj
rie op Zondagmorgen 28 Augustus j.1. te Sit*
tard, toen twee leeuwen van het circus Frise Aan
uit hun kooien wisten te ontsnappen, ovejhj™g'
het marktplein wandelden en de Sint ^"öelin
chielskerk binnenliepen. uloni
Verdachte gaf toe, dat hij onvoorzichtig Alle
was geweest. J0.gj
De ambtenaar van het O. M. vorderde
eei
gulden boete, subs. drie dagen hechtenis. Dep
Kantonrechter veroordeelde hem tot dezelfdèlavj
straf.