Mr. Oud Naar het vliegtuig Japan wijzigt zijn vlootpolitick niet Het bier van Eger smaakt den Duitschcrs „De mislukte politicus Benesj" burgemeester van Rotterdam Meisje met slagersmes| aangevallen IS CONSTRUCTIE VAN HET STRATO- SFEERTOESTEL MOGELIJK? - VOLDOEN DE ERVARINGEN ONTBREKEN NOG. TAAK DER INDUSTRIE, NIET DER LUCHTVAARTMAATSCHAPPIJEN. "Van een bijzonderen luchtvaartmedewerker. Onze bijzondere luchtvaart-mede werker geeft hierbij een uiterst in teressante beschrijving van de moeilijkheden, die bij de constructie van het vliegtuig dor toekomst, het zoogenaamde stralosfeervlicgtuig, overwonnen moeten worden. In alle landen met een hooger ontwikkel de luchtvaartindustrie wordt sinds jaren gezocht naar de voorwaarden, waaraan 'n vliegtuig moet voldoen, dat bestemd is om op groot ere hoogten te vliegen. Men meent, dat de ontsluiting van dergelijke „liooge wegen" voor het luchtverkeer aan zienlijke voordeeion zal bieden, want men weet, dat reeds op een hoogte van 6000 8000 M. ongeveer dezelfde toestanden als in de stratosfeer heerschcn. De voor de lucht vaart zoo gevaarlijke lemperatuurschomimc lingen, die de ijsafzetting tengevolge heb ben, komen hier weg te vallen. Storm, ne vel, ijs en onweer zouden dus onder deze luchtwegen liggen. Naast deze voordeden, die vooral aan den passagier ten goede zouden komen, gelooft men bo vendien, een aanzienlijke opvoering van de snelheid te kunnen bereiken. Het materiaal-vraagstuk. De moeilijkheden, die het bereiken van •dit doel in den weg staan, zijn uitsluitend van technisch-constructieven aard. Daar nauwkeurige wetenschappelijke berekenin gen niet mogelijk zijn, is men op de em pirische ontwikkeling aangewezen. De expe rimenten strekken zich reeds over een tien tal jaren uit, zonder dat zij tot nog toe tot een bevredigend einde zijn gebracht. De oorzaken daarvan zijn van verschil lenden aard. Evenals bij de duikboot in 't water, moet ook een voor de stratosfeer be stemd vliegtuig aan een bepaalden druk weerstand kunnen bieden. Bij het vliegtuig staat de zaak intusschen eenigszins anders dan bij de duikboot; de lucht is een factor, die nog bepaalde geheimen voor ons ver borgt, wat begrijpelijk is, indien men weet, dat. hier rekening moet worden gehouden met verschillende, van elkaar geheel onaf- ha nkel ij k e oms tand igh e d en Reeds op hoogten, die boven de 8000 M. liggen moet met een temperatuur yan on geveer 45 graden onder nul rekening gehou den worden. Neemt men nu voor de dichter bij de aarde gelegen sferen een temperatuur van 15 graden boven nul aan, dan wil dit zeggen, dat het materiaal, waaruit het vliegtuig gebouwd wordt, bij de vlucht naar genoemde hoogte een temperatuurver schil van ongeveer 60 graden te overwin nen heeft. De gevolgen hiervan zijn warrn- tespanningen in de verschillende deelen van het vliegtuig, die een bijzonder onder zoek behoeven. Ook de verandering van de eigenschappen der materialen bij verschil lende temperaturen eischt een zorgvuldige keuze van het bouwmateriaal. Aan deze feiten hebben de constructeurs wel is waar van het begin af hun aandacht besteed, maar men is toch nog steeds niet, waar oncn wezen moet en vele experimenten zul len ongetwijfeld nog noodig zijn. Een luchtdichte cahine. "Want het vliegtuig der toekomst moet niet slechts uiterst stevig en veilig zijn, maar ook een luchtdichte cabine bezitten, waarin ongeveer dezelfde luchtdruk boerscht als in de nabijheid der aarde. Dat beteekent gelijktijdig, dat de wand van de cabine, die immers door een aanzienlijk dunnere buitenlucht omgeven is. trachten zal. dit verschil in druk op te heffen, d.w z. dat hij zal uitzetten en zelfs scheuren kan, indien de constructie niet stevig ge noeg is. Om dit te hereiken moet de con structie van de cabine aanzienlijk zwaar der worden. Zoo zouden reeds bij een hoog te van ongeveer 6000 M. de vensters op de dubbele dikte van de thans gebruikelijke moeten worden gebracht. Al deze moeilijkheden hebben tot nog toe verhinderd dat er een verkeersvliegtuig met een cabine, waarin een normale lucht druk heerscht en dat dus voor het vliegen op grootere hoogten geschikt zou ziin, ver vaardigd werd. Wel is waar wordt, zoo als reeds gezegd, zoowel in Amerika alsook in eenige Europeescbe landen reeds naar de oplossing van dit probleem gezocht maar het is niet waarschijnlijk, dat deze experimenten binnen afzienbaren 'tijd tot een voor de luchtvaart bevredigend resul taat zullen leiden. Natuurlijk is de techniek reeds op het oogenblik in staat, een der gelijk vliegtuig met een speciale cabine voor hoogten tusschen de 5000 en 8000 M. te construeeren. Daar echter het luchtverkeer een economische basis hebben moet. is het niet voldoende eenvoudig een vliegtuig te bouwen, dat inderdaad voor een vlucht op groote hoogte geschikt is, maar de behoefte aan nuttigen last en nuttige ruimte niet vermag te bevredigen. 5000 M. hoogte de voorlooplge grens? Op grond van deze feiten zal de ver- keersdeskundige waarschijnlijk tot de vol gende conclusies komen: Daar de bergke tens, die op de Europeesche en de Europa- transcontinentale trajecten te overwinnen zijn, niet hooger dan 4000 M. zijn en ook op het grootste deel van de overige interna tionale luchtverkeersroutes geen aanzienlij ke grootere hoogten optreden, is het op het oogenblik in de meeste gevallen voldoen de, een vliegtuig te bezitten, dat op circa 5000 M. hoogte den luchtdruk in de cabine op het peil houdt, dat onder 3000 M. heerscht. Reeds dit maakt intusschen een tegen een bepaalden druk bestande cabine noodig; deze kan echter, daar de hoogere druk in het binnenste niet aanzienlijk behoeft te zijn, nog zoo gebouwd worden, dat het ge wicht niet veel zwaarder wordt. Wil men echter met het oog op het late re luchtverkeer reeds thans op een hoogte van 8000—10.000 M. afsturen en een vlieg- tuig ontwikkelen, dat voor het luchtver keer op dergelijke hoogten geschikt is, dan moet dit aan een dubbel zoo hoogen druk als in liet eerste geval weerstand kunnen bieden, om den passagier in de cabine denzelfdon luchtdruk te geven als op on geveer 3000 M. hoogte heerscht. Hiertoe is, zooals reeds gezegd, een aanzienlijk zwaar dere constructie noodig. Maar ook de toekomstige ontwikke ling der motoren zal eerst moeten aantoonen, of het mogelijk is, vlieg tuigmotoren te bouwen, die in staat zijn aan de bijzondere eischcn van liet economisch verkeer op grootere hoogten te voldoen. Welke wegen zal men dus hebben te gaan om aan de eischen te voldoen, die de luchtvaart binnen afzienbaren tijd zal stel len? Wij hebben gezien, dat het zonder groote moeilijkheden mogelijk zal zijn, reeds be proefde nieuwe vliegtuigtypen met speciale cabines voor een hoogte tot 5000 M. te bou wen. waarvan het gewicht zich no«- binnen de economisch verantwoorde grenzen beweegt. Wanneer dergelijke vliegtuigen eenmaal eenige jaren in het verkeer ge bruikt zijn, dan eerst zal men zooveel er varingen hebben opgedaan, dat het moge lijk wordt vliegtuigen te bouwen, die voor nog grootere hoogten geschikt zijn. Doch is altijd bereid te onder handelen over een billijke ont- wapeningsformule. Noda, de woordvoerder van het Japansche departement van Mari ne, heeft in antwoord op een des betreffende vraag van een buiten- landsch journalist verklaard, dat de vlootsituatie in het Verre Oos ten geen onmiddellijke wijziging ondergaat als gevolg van de vreed zame regeling der Sudetenduitsche kwestie en van de mogelijke oplos sing van het Middellandsche Zee- vraagstuk. Het zal niet mogelijk zijn, aldus ds woordvoerder, de vlootmaatregelen terstond te wijzigen en evenmin zal de vlootsterkte der verschillende mogendheden in de wate ren van het Verre Oosten beïnvloed wor den door de regeling der Sudetenkwestie, het Middellandsche Zee-vraagstuk en de Engelsch-Duitsche toenadering. Gevraagd naar de houding der Japansche marine te genover ontwapening, welk vraagstuk thans, nu de vrede in Europa bewaard is geble ven, weer zal worden opgeworpen, ant woordde Noda, dat de politiek van de Ja pansche vloot en de regeering tegenover de vlootontwapening -herhaaldelijk is bekend gemaakt en dat daarin geen wijziging is gekomen. Japan is altijd bereid, aldus Noda, mee te doen aan vlootbesprekingen met het doel tot een billijke ont wapeningsformule te geraken, ten einde te streven naar het werke lijke doel der vlootontwapening. Noda zeide te hopen, dat de stemming in de wereld een billijke vloot ontwapening zou begunstigen, doch voegde hieraan toe. dat het suóces daarvan volkomen afhangt van de oprechte pogingen der betrokken vlootmogcndheden. Alle vaatjes door de troepen leeg- getaptBezetting van Egerland voltooid. De speciale correspondent van de „Daily Telegraph and Morning Post" meldt uit Eger, dat de be zetting van het land van Eger door de Duitschers thans voltooid is. Twee regimenten artillerie on der bevel van generaal von Rei- chenau, den commandant der di visie uit Dresden, bezetten in twee uren tijds Mariënbad en het geheele overige ontruimde gebied. Te Karlsbad dreigt een biertekort, tenzij spoedig nieuwe voorraden worden aangevoerd. Woensdag was geen Pilsner bier meer te krijgen. Geen plas Pils meer te krijgen. De correspondent heeft 'gehoord, dat Dinsdag, den dag van de aankomst der Duitsche troepen 10.000 vaten bier waren waren verbruikt en dat Maandag voor het invallen van den avond al het beschikba re Pilsner bier was opgedronken. Er is opdracht gegeven in de dorpen nieuwe voorraden op te doen. Naar schatting bedraagt het aantal be zettingstroepen in het land van Eger 60.000 man. De troepen krijgen nog steeds ver sterkingen. De correspondent telde 115 tanks en zware pantserwagens, terwijl hij bovendien 16 driemotorige Heink' en Dornervliegtuigen heeft gezien. Heeft Bluecher zelfmoord gepleegd Tegenstrijdige berichten. Het Japansche blad de „Asahi Sjimboen" meldt, dat maarschalk Bluecher, de opperbevelhebber van het Roode Leger in het Verre Oos ten, in een gevangenis te Moskou zelfmoord zou hebben gepleegd. De „Asahi Sjimboen" verklaart dit bericht „uit betrouwbare bron" te hebben vernomen. Volgens te Keijo (Korea) ontvangen be trouwbare inlichtingen, is maarschalk Blue cher, wel nog in leven, daar zijn portret nog niet verwijderd is uit de Russische re- geeringsbureaux in het Verre Oosten en evenmin uit het schildcrijenmuseum te Moskou, maar is hij stellig bij Stalin in ongenade gevallen wegens het incident van Tsjangkoefcng. Men wijst er op, dat het sedert kort is opgevallen, dat de naam Bluecher uit de Sovjetrussische pers ver dwenen is en dat hij geschrapt is van de lij6t van eereleden van het congres der communistische partij. De pers over het aftreden van den Tsjecho-Slowaakschen presi dent. De „Berliner Boersenzeilung" De mislukte politicus Benesj ver dwijnt. Het is nauwelijks aan te nemen, dat hem de zegenwenschen van zijn volk vergezellen. Dit volk blijft echter en moet zich in een nieuwe wereld inrichten. De Duitschers en de Tsjechen waren tot dusver met de ketenen van haat aan eengesmeed, mettertijd zullen die door de banden van samenwerking vervangen wor den. Wij meenen te kunnen zeggen, dat het Duitsche volk bereid is. Daarom za! veel afhangen van den nieuwen man, wien het Tsjechische volk de hoogste funciie toe vertrouwt. Engeland roemt. De „Times": Benesj heeft, hoewel hij het voorwerp was van lage, gemeene scheldpar tijen, een voorbeeld van waardigheid en kracht gegeven. Zijn heengaan zal vrijwel zeker de regeling met de buurstaten en de Slowaken vergemakelijken. Frankrijks vriend ging heen. De „Petit Parisien": Een groot Europeaan gaat heen. De tijd zal hem den schoonsten titel geven door hem te plaatsen bij de red ders van den vrede." In de „Epoque" schrijft de Kerillis: „Het is niet alleen Benesj, die heengaat, maar ook een verdediger van de vriendschap met Frankrijk. Zoo zal morgen een nieuw land in den invloedssfeer van het Duitsche rijk vallen." Weensche Joden gewaarschuwd Binnen 24 uur zouden zij het land moeten verlaten. Naar de officieele woordvoerder van de nationaal socialistische partij te Weenen meedeelde, zijn zonder speciaal bevel van de autoriteiten, waarschuwingen gericht tot de Jo den in verschillende deelen van Wee nen, om Duitschland binnen 24 uur te verlaten. Er zouden evenwel, naar de woordvoer der zeide maatregelen genomen worden, om aan deze actie een eind te maken. S. A. lieden zouden van huis tot huis gegaan zijn, en den Joden hebben aangezegd het land te verlaten, wegens „hun uitdagende hou ding tijdens de politieke crisis". Zij zouden in extratreinen vervoerd worden. De actie heeft groote opwinding onder de Joden verwekt. De Gestapo zeide echter er niets van af te weten. De nieuwe functionnaris zal be danken als lid der Tweede Ka mer. De regeeringspersdienst meldt: Dezer dagen is de publicatie te verwach ten van het Kon. Besluit, waarbij Mr. P. J. Oud, oud-minister van Financien, lid der Tweede Kamer der Staten Generaal, met in gang van 15 October a.s. is benoemd tod burgemeester van Rotterdam. Mr. P. J. Oud. Uit het leven van Mr. Oud. De nieuwbenoemde burgemeester van Rotterdam is 5 December 1886 te Purmerend geboren. Hij deed in 1904 eindexamen HBS met 5-jarigcn cursus en werd in 1907 can- didaat-notaris en in 1909 surnumerair der registratie domeinen. In 1912 deed de heer Oud het staatsexamen voor toelating tot de Universiteit en in 1917 werd hij aan de gemeentelijke universiteit te Amsterdam bevorderd tot doctor in de rechtsweten- schap. Als surnumerair der registratie en d meinen was de heer Oud van 1909 tot 19 gedetacheerd aan het departement, van nanciën, waarna hij als ontvanger bij dienstvak te Texel en Ommen werkzaai was. Na 1921 was Mr. Oud inspecteur d* registratie en domeinen op non-activiteit. De politieke loopbaan van d»«ATER nieuwen burgemeester. UHgöv« In de laatste twintig jaar heeft Mr. Oud in het Nederlandsche po- 1' litieke leven een belangrijke rol ver vuld. Van zijn verkiezing in 1917 tot zijn benoeming als minister van Fi- nanciën in het kabinet. Colijn 1933, I is hij ononderbroken lid der Twee- [j de Kamer geweest. Hij is lid van het hoofdbestuur van Vrijzinnig-Dcmocratischen Bond, waarvl hij secretaris-penningmeester is geweest, was redacteur van de vrijzinnig-demod® tische organen „De Opbouw" en „Dc Vif i zinnig Democraat". In de Tweede Kamer L hij sinds het optreden van liet tegenwoord ge kabinet leider van de Vrijzinnig-dom cratisohe fractie. In de volksvertegejnvoo diging is hij een figuur yan gezag, die j onderwerpen, waarover hij het woord vi* volkomen beheerscht. Zijn redevoering welke hij met groote vlotheid uitspred kenmerken zich door een helderen hetooc trant en hij heeft steeds het oor van Kamer. Hij pleegt vooral het woord te vi ren over vraagstukken van financieel»- aard en over zaken, die de algemene r; geeringspolitiek betreffen. Als minister van Financien heeft Mr. Oud voor de zeer zware taak ge staan de crisisfinancien te saneer^, en de begrooting zoo goed mogeljl sluitend te maken. In zijn ambts^ riode deden o-m. de omzetbelasfii», de couponbelasting en dc dooi handbelasting haar intrede, evenals de technische wijziging der tarioi- wet. Uit deze periode stamt ook dt herziening van de financicele ver houding tusschen rijk en gemeente en de instelling van het Werkloos- hcidssubsidiefonds, benevens de in stelling van het Vcrkccrsfonds, Voorts herinnert ieder zich de mone taire maatregelen van September Mr. Oud is commandeur in de Orde n| den Nederlandschen Leeuw. De plaatevervanger in de de Kamer. Naar wij vernemen ligt het in dc ling van den nieuwbonoemden burgemei als lid der Tweede Kamer te bedanken.! zal dan worden opgevolgd door Mr. KJ Bijlsma,' notaris te Franeker, lid van fl hoofdbestuur van den Vrijz. Dem. Boni» Pastoors opgelicht Bankwerker krijgt een jaar en drie maanden gevangenisstraf te Haarlem. Een 50-jarige bankwerker had op 7 Juli een bezoek gebracht aan een pastoor in Blocmendaal en dezen een brief getoond waarin vermeld stond, dat zijn zoon, in Heerlen woonachtig, in moeilijkheden ver keerde en dat overkomst gewenscht was. De pastoor gaf hem vijf gulden voor reisgeld en als onderpand ontving hij een horloge. Toen de bankwerker verdwenen was, bleek den pastoor, dat het horloge waardeloos was. Een onderzoek werd ingesteld en toen de man aangehouden werd, kwam men tot de ontdekking, dat hij van meer pastoors vijf gulden voor reisgeld had ontvangen en de brief door hem zelf geschreven was Veertien dagen geleden stond de bank werker voor de Haarlemsche rechtbank te recht. De Officier van Justitie eischte e'en gevangenisstraf van één jaar en zes maan den. De rechtbank veroordeelde hem giste ren tot een gevangenisstraf van een jaar en drie maanden, met aftrek van voorarrest. Voor Engelschen geen dienstplicht in vredestijd Minister-president Chamberlain heeft in het Lagerhuis medegedeeld, dat in vredestijd geen dienstplicht of verplichte staatdienst zal wor den ingevoerd. DE STERKE ARM Sinds, nu onge veer een jaar geleden, de Japanners Peking bezet hebben, patrouilleeren ook vrouwelij ke politie-agenten in de stad. Men ziet hier de Japansche ordebewaarsters in volle uit rusting. De for te van :aten w lonnc [tan een iar vi rrh sch [Onze )r Jan ij kwa Haar ex-verloofde wilde haar den weg ruimen. Drai Nieuwenhagen. Nabij de boerderij Heihof op het grondgebied van Nieuwenhagen (L.) heeft zich een liefdesdrama afge speeld, waarvan het 21-jarig meisje H. G. uit Schaesbergen het slachtoi- fer is geworden. Het meisje was eenigen tijd verloofd -j den 20-jarigcn H. L. K. uit Heerlerheide, j aan dezen omgang een einde had gemaal Het meisje gaf- hem echter niet op en s kon het gebeuren, dat zij elkander Woe| dagavond ontmoetten. Er ontstond een woordenwisseling, f waarbij K een groot slagersmes te voorschijn haalde en het meisje j acht of negen steken, voornamelijk J in den hals, toebracht. Na zijn daad nam K, die opzettelijk het mes 'had f meegenomen, onmiddellijk de vlucht I Ondanks haar verwondingen zag het HV je nog kans de boerderij „Heihof", op-M meter afstand van de plaats van den#! slag gelegen, te bereiken, waar men dad$| geneeskundige hulp heeft ontboden. Het slachtoffer kon echter nog nielp- hoord worden, zij is in den loop van dö avond naar het ziekenhuis te Heerlen over- Duit gebracht. Haar toestand is wel ernstig, mas.' grondf niet levensgevaarlijk. daJ De dader is 's avonds nog te Hecrlerhei®Van|T gearresteerd en zal naar Maastricht wordefihst v overgebracht. ne a"' Bij zijn verhoor, hem door de politie vsi'Om na Schaesberg en Nieuwenhagen afgenontëg®Ifs i heeft hij bekend de bedoeling gehad te he#® te ben het meisje uit den weg te ruimen. JjJ* ee Op de plaats van den aanslag is het maP®n N gevonden. P™ I de het koi Dierentemmer veroordeeld Leeuwen hooren niet in de keI_n^a,a rechts thuis J goerd Voor den Kantonrechter te Sittard heel" ^-a'a] terecht gestaan een dierentemmer van hyjet al; circus Friso, omdat hij geen voldoende zorpoovee had gedragen voor het onschadelijk houden?' wa< van gevaarlijke dieren. Het betrof hier de bekende Ièeuwcnhistoj rie op Zondagmorgen 28 Augustus j.1. te Sit* tard, toen twee leeuwen van het circus Frise Aan uit hun kooien wisten te ontsnappen, ovejhj™g' het marktplein wandelden en de Sint ^"öelin chielskerk binnenliepen. uloni Verdachte gaf toe, dat hij onvoorzichtig Alle was geweest. J0.gj De ambtenaar van het O. M. vorderde eei gulden boete, subs. drie dagen hechtenis. Dep Kantonrechter veroordeelde hem tot dezelfdèlavj straf.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 8