Tsjecho-Slowakije
wenscht tot een
oplossing te komen
Geheel Tsjecho-Slowakije
één front
Fl.3500.- gfe
Geen vo'ksstemming zooals
Hongarije wil
Toch aanval op
Tsjechisch vliegtuig?
„De Roetheensche kwestie"
Een gemeente-energie
bedrijf te Amsterdam?
Na den bankzwendel
Posfvluchfen op Int
Kniertjes erfgename
bestolen
Zeven spoorwagoi
uit de rails
AAN BELONINGEN l fTA
VRAAGT UW WINKE
LIER EEN FORMULIER
OVER DE VOORSTELLEN VAN
HONGARIJE ZAL GESPROKEN
KUNNEN WORDEN.
De regeering van Tsjecho-Slowakije heeft
het volgende communiqué gepubliceerd:
„Minister Tsjvalkovsky heeft gisteravond
18 uur den Hongaarschen gezant te Praag
het. antwoord van Tsjecho Slowakije over
handigd op de Hongaarsche nota van 24
October inzake de Hongaarsche territoriale
eischen.
Het antwoord bevat, de resultaten van de
besprekingen van de Tsjechoslowaaksche re
geering van Dinsdag, waarin de Hongaar
sche nota werd behandeld in tegenwoordig
heid van alle leden van de regeeringen van
Slowakije en Sub-Karpatisch Rusland.
In welingelichte kringen weigert
men iets te zeggen omtrent het ant
woord van de Tsjechische regeering
zoolang dit niet te Boedapest zal zijn
aangekomen. Tsjecho Slowakije
wenscht tot een oplossing te komen,
de voorstellen van Hongarije wor
den niet zonder meer verworpen en
men is van meening, dat erover ge
sproken zal kunnen worden.
Verder merkt men op, dat het afbreken
van Brody als minister-president van Roe
thenië een gevolg is van een verschil van
meening in zijn regeering, waarin hij ten
slotte alleen bleef staan als voorstander van
een volksstemming overeenkomstig de Hon
gaarsche verlangens. Hieruit kan men op
maken, dat vermoedelijk he* denkbeeld van
een volksstemming in het Tsjechische ant
woord wordt verworpen.
Wat de tegenvoorstellen zouden
bevatten.
In tegenstelling met het bovenstaande als
zou nog niets hekend zijn over de tegen
voorstellen van Tsjechoslowakije, verneemt
het Duitsche Nieuwsbureau, dat ze de vol
gende punten zouden bevatten:
1. De Tsjechoslowaaksche regeering is
van meeninc. dat op grond van de proto
collen van München slechts de kwestie van
de Hongaarsche minderheid kan worden
behandeld. Andere efhnische problemen
moeten buiten het kader der thans te voe
ren onderhandelingen worden gehouden.
2. De Tsjechoslowaaksche regeering gaat
ermede accoord. dat de kwestie der Hon
gaarsche minderheden aan een Duitsch-Ita-
liaansch scheidsgerecht wordt voorgelegd.
De Tsjechoslowaaksche regeering is van
meening, dat het aan Duitschland en Italië
moet worden overgelaten, of er nog andere
scheidsrechters bij zullen worden getrok
ken. Zouden Duitschland en Italië het voor
stel van Hongarije, om ook Polen erbij te
betrekken, aanvaarden, dan zou de Tsjecho
slowaaksche regeering verianeen, dat ook
Roemenië erbij betrokken wordt.
3. Dit scheidsgerecht zal over alle moda
liteiten, dus over het tijdstip en de techni
sche kwesties van de ontruiming en over
dracht aan Hongarije beslissen.
Tenslotte stelt de Tsjechoslowaaksche re
geering voor, ter voorbereiding van de
overdracht direct 'n gemengde Hongaarsch-
Tsjechoslowaaksche militaire commis
sie te vormen.
Het aanvallende toestel ver
dween in de richting van Hon
garije.
In bevoegde Tsjechische kringen wordt
verklaard, dat het onderzoek, dat geopend
is door de diensten van den Tsjechoslo
waaksche generalen staf naar den aanval
op een Tsjechoslowaaksch toestel door twee
vliegtuigen, die uit Hongarije gekomen wa
ren. Dinsdagavond boven Slowaaksch ge
bied. de volgende resultaten heeft opgele
verd volgens de verklaringen van den be
stuurder van het Tsjechoslowaaksche toestel
en ooggetuigen:
Het aanvallende vliegtuig droeg geen en
kel kenmerk. Het opende het vuur met
brandkogels. De korporaal waarnemer Se-
tola werd tijdens den vlucht gedood. De
sergeant piloot Kcllota werd gewond. Het
toestel vloog in brand. De aanval geschied
de in twee keer. eerst op een hoogte van
600 meter en vervolgens op een van 200
meter. Het aanvallende vliegtuig verdween
vervolgens in de richting van Gyor in Hon
garije. Een tweede vliegtuig kruiste tijdens
den aanval boven het aanvallende vlieg
tuig. Een leege patroonhuls is gevonden in
de nabijheid van den aanval. Deze wordt
thans onderzocht door de bevoegde diensten
Midden Europa
Roemenië en de Hongaarsche
eischen.
Te Boekarest wijst men er op. dat de
instelling van een gemeenschappelijke
Poolschl-Iongaarsche grens door afstand van
Roethenië aan Hongarije tegen de belangen
van Roemenië zou ingaan. Roemenië, dat
geweigerd heeft deel te nemen aan de ver
deeling van gebieden bewoond door een on
betwistbare Slavische meerderheid, zou
niet kunnen aanvaarden, dat een geweld
dadige actie ondernomen werd door Hon
garije om zich daarvan meester te maken.
De revisionnistische agitatie, die de laatste
dagen in Hongarije is gevoerd om de veel
vuldige pogingen om wanorde te brengen
onder de Hongaarsche minderheid in
Transs.vlvanië hebben getoond, dat df
camnagne, die gericht is tegen Tsjechoslo
wakije gevoelens van wrok hebben ge
wekt en Hongaarsche revisionnistische
eischen ten aanzien, van Roemenië. Aan
den anderen kant wijst men er op, dat het
pact der Kleine Entente geldig is gebleven
en dat de verplichtingen en belangen van
Roemenië liet er toe brengen tusschenbei-
de te komen ten gunste van Tsjecho-Slo
wakije. Tenslotte verklaart men in welinge
lichte kringen, dat, wanneer men een be
roep op Roemenië zou doen, het bereid zou
zijn met Duitschland, Italië en Polen deel
te nemen aan arbitrage in de Hongaarsch-
Tsjccho-Slowaaksche aangelegenheid.
Bovenstaand kaartje geeft de ligging weer
van Roethenië, ook wel Ivarpatisch Rusland
genoemd, de meest oostelijke uitlooper van
Tsjecho-Slowakije.
Het land is 200 k.m. lang en gemiddeld
55 k.m. breed; hierin wonen 103.000 Honga
ren, 373.000 Oekrainers, 73000 Joden; de rest
een gemengde bevolking van Duitschers en
Slo waken.
Veel stof is er opgewaaid en veel commen
taar geleverd over de kwestie of dit land
verdeeld zou worden tysschen Prolexi,. ,en
Hongarije. Hongarijewil dat er een ge
meenschappelijke grens met Polen tot stand
zal komen, omdat dit in overeenstemming
is met de ethnische. geografische en econo
mische omstandigheden. Polen zou door een
agressie-pact de districten Boekowina en
Bessarabië. welke in 1919 bij Roemenië zijn
ingelijfd, willen respecteeren. terwijl Hon
garije de Roemeensche districten in Trans-
sylvanië ongemoeid wil laten. Roemenië is
het echter niet eens over een gemeenschap
pelijke Poolsch-Hongaarsche grens.
De vraag is nu of Tsjechoslowakije weder
om een veer zal moeten laten.
Actie der exploitanten van
wilde busdiensten
Ondernemers steken de hoofden bij
elkaar. Een protestvergadering
te Amsterdam. Wapenstilstand?
De exploitanten van wilde autobusdien
sten steken de hoofden bij elkaar! Gister
middag hebben zij in Krasnapolsky te Am
sterdam vergaderd om te protesteeren te
gen de jongste ministerieele circulaire,
waarhij werd bevolen krachtig tegen de
wilde diensten op te treden.
Algemeen was men van meeninp, dat de
minister van Justitie buiten zijn bevoegd
heid is getreden cn dat de inhoud van zijn
circulaire op geen enkele wetsgrond rust.
Men besloot den strijd met alle geoor
loofde middelen voort te zetten.
Om te beginnen is een audiëntie aange
vraagd bij den minister van Justitie met
het doel den minister ervan te overtuigen,
dat hii buiten zijn bevoegdheden is ge
gaan, hetgeen naar de meening van het
comité het geval is. Subsidiair zal den
minister worden verzocht ziin ondracht aan
de polifie-autoriteiten in zooverre te wijzi
gen, dat. alleen wordt oneetreden te<ren de
busdiensten, waaromtrent een vonnis is
gewezen.
Wapenstilstand?
Bovendien werd besloten een audiëntie aan
te vragen bij den minister van Waterstaat
met het doel den minister te bewegen een
„wapenstilstand" te sluiten tot, 15 Februari
wanneer het R.A.P. afloopt. Deze audiëntie
is reeds voor heden verleend. Voor hetzelf
de doel zal een audiëntie worden aange
vraagd bij de directie der spoorwegen.
Voorts zal een schrijven worden gericht
tot de ministers van defensie en financiën,
terwijl een uitvoerig gedocumenteerd adres
zal worden gezonden aan de leden van de
Eerste en Tweede Kamer.
Bovendien zal door het houden van open
bare vergaderingen, door het verspreiden
van pamfletten en door het laten circulee-
ren van inteekenlijsten het oordeel wor
den gevraagd van het publiek, dat van de
busdiensten gebruik maakt. Aan het slot
van de vergadering, waarin het soms heftig
toeging, werd een motie aangenomen, waar
bij werdbesloten zich met alle geoorloof
de middelen tegen den gang van zaken te
verzetten.. Het comité werd gemachtigd al
die maatregelen te nemen, die het daartoe
noodig acht.
De vliegtuigramp in
Westfalen
Belgisch Minister wil de oorza
ken volledig opgehelderd zien:
grondiger onderzoek.
Het rapport van de van Belgische
zijde ingestelde technische commis
sie, die een onderzoek heeft inge
steld naar de oorzaak van het vlieg
ongeluk nabij Soest in Westfalen,
waarbij een Sabca-Marchetti vlieg
tuig van de Sabena te pletter is ge
vallen. komt tot de conclusie, dat
het toestel, toen het op een hoogte
van 250 tot 300 M. vloog, in v er-
scheidene stukken is gebroken.
Het doorbreken wordt toegeschreven aan
het trillen of fladderen van de vleugels, in
samenwerking met het fladderen van de
ailerons, waarvan men de oorzaak niet
heeft kunnen vaststellen.
Een defect aan de motoren of de schroe
ven moet uitgesloten worden geacht, even
als de veronderstelling, dat zich aan boord
een ontploffing heeft voorgedaan.
Aangezien de Minister van Verkeer de
oorzaken van het ongeluk volledig opgehel
derd wil zien, heeft hij opdracht gegeven
tot een grondiger onderzoek door een com
missie. bestaande uit parlementsleden en
deskundigen. Het officieele Duitsche rap
port is nog niet binnengekomen.
Gas en electriciteitsbedrïjf ver-
eenigd, geeft f 400.000 per Jaar
besparing.
B. en W. van Amsterdam stellen den Raad
voor over te gaan tot samenvoeging van de
diensten der gemeente gasfabrieken en der
gemeente-electriciteitswerken tot den dienst
van het gemeente-energiebedrijf. Aan het
hoofd' van den nieuwen dienst komt te staan
een directie, samengesteld uit drie directeu
ren. Het college hoopt door dezen maatregel
de personeelsonkosten geleidelijk te kunnen
verminderen en rekent op een besparing
van f 350-000 per jaar. Daarenboven hoopt
men door deze centralisatie nog f 70.000 op
de algemeene onkosten te kumlen besparen
Als administratiegebouw is het leegstaande
Tesselschadeziekenhuis gekozen.
Meer toezicht van het Beursbe-
stuur.
Naar aanleiding, van de déconfiture
der effectenfirma Wiegcrinck,
Muschter Co. heeft het bestuur
der Vereeniging voor den Effecten
handel te Amsterdam overwogen
welke maatregelen getroffen dienen
te worden in het belang van het
publiek, teneinde herhaling van
dergelijke gebeurtenissen te voorko
men, aldus meldt de Msbd.
Deze aangelegenheid is door het beursbe-
stüur ernstig ter hand genomen en alles
zal gedaan worden om het geschokte ver
trouwen hij het publiek te herstellen.
Reeds binnen zeer korten tijd zijn nadere
officieele mededeelingen en maatregelen
van de zijde van het beursbestuur te ver
wachten.
Wrak stremt scheepvaart
op N. Waterweg
Vee van de „Chryssi" gered,
steenkolen verloren.
De scheepvaart op den Nieuwen Water
weg, welke bij Poortershaven tengevolge
van het zinken van het Grieksche s.s.
„Chryssi'' was gestremd, kon gistermiddag
omstreeks één uur worden hervat, ofschoon
.het passeex-en van het wrak nogal moeilijk
heden met zich medebrengt. Alleen bij hel
der weer is het mogelijk de gevaaxdijke plek
voox-bij te varen. De bergingsvaartuigen
„Meermin" en' „Bruinvisch" van Van der
Taks Bergingsbedrijf bevinden zich nog ter
plaatse om de mogelijkheid van het aan-
bx-engen van een bekisting onder oogen te
zien.
Heden zal het besluit vallen of het schip
zal worden leeggepompt of door middel van
dynamiet zal worden opgeblazen. Het zeer
drukke scheepvaartvei'keei' eischt, dat het
wrak zoo spoedig mogelijk uit den weg
wordt geruimd.
Lading steenkool verloren.
Gisteravond is gebleken, dat de ruimen
van de „Chryssi" x-eeds gedeeltelijk zijn
opengeslagen, zulks als gevolg van den
stex-ken stx-oom. zoodat de steenkolen uit
het schip wegvloeien. In de onmiddellijke
nabijheid van het wrak is het water dien
tengevolge zwart gekleurd. Het gex-edde
vee. bestaande uit zeven lammex'en twee
biggen en twee vaarzen, is door de „Bx-uin-
visch" te Maassluis aan wal gebi-acht en
door een plaatselijk veehouder met goed
keuring van de autoriteiten opgekocht.
De botsing blijkt te zijn geschied met het
uitgaande Poi-tugeesche stoomschip „Maxia
Cristina". Dit schip heeft weinig schade op-
geloopen en heeft de i*eis vervolgd.
Zware slag voor onze
Kaas-exporteurs
Door de nieuwe Amerikaansche
Invoerrechten.
Het zijn vooral de exporteurs van kaas,
die zwaar getroffen worden door de compen-
seêi'ende invoerrechten, die de Vereenigde
Staten van Amerika met ingang van 19 No
vember a.s. op een aantal zuivel- en melk-
pi'oducten van Nedex-Iandschen ooi-spx-ong
zullen heffen. Deze mededeeling werd ons
door een belanghebbende bij den export van
zuivel- en melkproducten gedaan.
Onze zegsman voegde hieraan toe, dat de
kaasexpoi'teurs na het sluiten van het han
delsverdrag van 20 December 1935 tusschen
de Vereenigde Staten en ons land goede ver
wachtingen hadden over de vergröoting van
den export van kaaS naar de Vereenigde Sta
ten.
De verlaging van invoerrechten vei'grootte
dan ook in het begin den kaasexpoi't. Al
spoedig bleek, dat de Vereenigde Staten door
vei'grooting van eigen productie minder be
hoefte aan onze kaas hadden dan vooiTieen.
Ook tengevolge van deze eigen productie
maakten de Nederlandsche exporteur-s la
gere prijzen dan vroegei".
Het gevolg van dezen Amei'ikaanschen
maatregel zal nu zijn, aldus onze zegsman,
dat do uitvoer van kaas nog gei'inger zal
worden en dat de exporteui's hun heil zul
len gaan zoeken op de binnenlandsche markt
En dat is dan weer nadeelig voor de kaas
handelaren, die nimmer veel expox-teex-den,
maar zich hoofdzakelijk bepaalden tot een
binnenlandsch afzetgebied.
Urker botter vlot
Alles wel aan boord.
De Urker botter U.K. 76, schipper Post,
welke gistei-nacht tijdens zwaren mist op
de Pettener kust nabij strandpaal 26 aan
den gx-ond raakte, is gisteroniddag vlot ge
komen.
Pettenai-en brachten liet anker uit en een
Urker botter sleepte het schip af en bracht
liet naar IJmuiden. Alles was wel aan
boord.
MINISTER-PRESIDENT BRODY
VAN ZIJN AMBT ONTHEVEN EN
WAT DIT BETEEKENT.
De Tsjecho Slowaaksche regeering
heeft een officieel communiqué ge
publiceerd, waarin wordt medege
deeld, dat de president der republiek
Andrej Brody ontheven heeft van
zijn functie van minister-president
van Sub-Karpatisch Rusland en in
zijn plaats heeft benoemd Mgr. Au-
gustin Volosin.
Mgr. Augustin Volosin en minister
Edmun Baginsky zijn belast met 't
voeren van de ondeiTxandelingen
met Hongarije.
Een politiek, die voor Hongarije
aangenaam was.
Het lot van Sub Kax-patisch Rusland was
voor een groot deel afhankelijk van de ge
voelens, die de tegenwoordige bestuui'dex-s
ton opzichte van de Hongaarsche voorstel
len hadden. Brody, de minister-president
achtte het gewenscht, aldus de Praagsche
corr. van dc N.R.Ct., dat er een plebisciel
in geheel Sub-Karpatisch Rusland zou ge
houden worden en dat men in ovex-eenstexn-
ming daaimede de nieuwe gx-ens met Hon
garije zou vaststellen. Hiermede stond hij
een politiek vooi-, die Hongarije aangenaam
is. Twee van zijn ministers Revay en Ba-
cinsky verzetten zich hardnekkig tegen een
plebisciet cn wenschtcn, dat de cthnogx-afi-
sclie gesteldheid grondslag voor afstand van
gebied zou zijn. Men bedenke in verband
met het standpunt van Brody, dat er ook
inwonei-s gevonden worden, die aansluiting
hij Hongai-ijc wenschcn, hoewel zij zelf geen
Hongaren zijn.
De twee minister-s, die izch tegen Brody
verzetten, dreigden zelfs af te treden.
Chvalkovskv de Tsjechoslowaaksche mi
nister van huitenlandsche zaken bemoei
de zich intensief met het geval en per slot
van rekening was het Brody, die het veld
moest ruimen voor zijn medeministex-s
wier meening overeenstemde met. die van
Tsjechen en Slowaken. Dc drie deelen der
republiek voeren thans eenzelfde politiek
ten aanzien van de Hongaarsche eischen en
dat heeft hun standpunt natuurlijk ver-
sterkt.
Mr. Volosjin is tot opvolger van Brody
benoemd. Te Uzjhorod is hij door de be
volking zeer hartelijk ontvangen en over
dit feit verheugt men zich natuurlijk ook
te Praag. Volosjin in Grieksch Katholiek
geestelijke.
Reeds vóór den ooi-log was hij als leider
van de volkspartij politiek werkzaam. Hij
was het voorts die de schrijftaal der Roe-
thenen vaststelde en die in 1919 de leiding
van de delegatie uit Sub-Karpatisch Rus
land ha,d, die aansluiting bij Praag wilde.
Een aai'dige bijzonderheid is het dat Volos
jin telefonisch uit Uzjhorod den eed als
minister heeft afgelegd. De commandeeren-
de generaal en dc vicegouverneur van Sub-
Karpatisch Rusland waren hij deze eedsaf
legging aanwezig. Volosjin en Bacinsky
zullen cvcntueele vex-dere onderhandelin
gen met Hongarije voeren.
7irtnk ren
AU1.1U,
fh"en«is) lSin^- 26 Oct.[Band.
[heenreis) i[odhp' 26 0ctRanK- olj Q
(terugreis) lBaKdad 26 Oct.| Athene 281
Pelikaan
(heenreis)
™Oct. 2e
I I
[Napels 26 OctjAlex. 26 OcjPf'"
b.
Vrachtwagen vol tooneel
sieten weggehaald.
Toen na het ovex-lijden van mevr
Ester de Boei-Van Rijk het naar haar
noemde tooneelgezelschap ophield te
staan, wei-den de tooneelrequisicten van
ensemble voorloopig geborgen in ecn
xneenteopslagplaats op de vx-oegere Gm
tenmax-kt aan dc Max-nixstraat.
Woensdagmiddag wilden de erfgenar
van mevrouw De Boei1Van Rijk deze
cors cn al wat er bij behoort tezamen
gi-ootc hoeveelheid naar een andere bè
plaats verhuizen. Toen zij in de opslagp|a. Het
aan de Marnixstx-aat binnenstapten1kv,an| voetbal
zij echter lot de ontdekking, dat zij niei yedstrij
cex-ste bezoekers en zelfs niet de eerste
kundige bezoekers waren, sinds de
dommen van het vi*oegere De Bocr-j-
Rijk ensemble daar opgeborgen warts^
Nog
acht
Eng
bet
W
mld
jna£
lani
Con
itaa:
gek»
75-ji
over ell
Vastelai
talen m
den mo
„uu. oen JHV
bleek 11.1., dat een groot gedeelte vai^'f aan hel
ft 1 li cift f pn urac wtoorrn h u o 1 rl i.mavi Vil
quisieten was weggehaald.
Dit was met zoi-g geschied, want
miste b.v. alle décors van „de hut" uii;A
Hoop van Zegen", allé witte pakken,
„Tropenadel" en meer costumes, die
kaar behoorden. Ook muziekinstx
waren gesloten.
Dc ontvx-cemde hoeveelheid décors, i
mes, enz. is zoo groot, dat er zeker eenl
vrachtwagen voor noodig is geweest oi]
te vervoex-en.
Wanneer de diefstal heeft plaats
weet men niet, want men was sinds j
tegen h»
eerzuchi
geweest
niet g«
Hetv
En/telscl
Jvenste f
sterkste
de midd
J Cullis
men tijd niet meer in de opslagplaats gjn bedw
weest. Om den diefstal te kunnen
heeft men de sloten moeten forceert
waarde van het gestolene is niet zoo j
Alleen voor iemand, die het gestolene
gebruiken, hebben doze x-equisieien
van den diefstal is onmiddellijk aai
gedaan bij de politie, die thans zal
trachten „de hut" en de andex-e gestolej
cors, costumes, enz. op te sporen.
feeosterl
[met zijn
elijk rr
anthall
[taak ni»
ïdach
ln de
elers
itbalk
[geweldig
Jwachtsh
spel VO(
I ijverig
stige si'
.daar ze(
Be neg»
rdnortast
- werk w
.•Spelers i
'tw gav.
- was een
Gisteravond omstreeks half negen
zijn ter hoogte van den spoorweg-
overgang_ bij de Linnaeusstraat te
Amstex-dam zes zand wagens en een
zg. stootwagen, welke behoorden tot
■ecn rangeerenden zandtrein, door
ecn vex-keerden wisselstand uit de
x-ails geloopen en voor een gedeelte!
in elkaar geschoven.
Wissel ontijdig bediendl
Geen persoonlijke ongelukk
Over
[der gecs
was de
itale spe.
man, m
nelheid
enige
aanleg zijnden verhoogden spoordijk gi
De zandtx-ein, die naar een ter plaatse
rigeerd werd en daarvoor op een zijsp
gelxracht moest worden, werd op het m ®.al nie"j
ment, dat het ongeluk gebeurde, doorF11?
locomotief geduwd cn dus niet getrokli "e(jjh?alJ
Nauwelijks waren de stootwagon en
tweetal zandwagens dc wissel gepassi
ssei thaamsl
toen deze oversprong. De gevolgen laten i
begrijpen. De eerstvolgende zandwagens
pen uit de x-ails, schoven gedeeltelijk in
kaar cn trokken ook de zandwagens uit
rails, welke de wissel x-eeds waren gppi
seerd. De stootwagen kwam geheel dws
over de rails te liggen en kantelde op
kele meters afstand van den spoorwegovi
gang.
Overstappt
De uit de rails geloopen en op elkaar
schoven wagens versperden een der ti
hoofdspox-en, welke dc zoo drukke verbis
ding vox-men tusschen het Weesperpoa
Spil
belgeen
Kupfe
minder
spel wa
ivan her
In de
De and(
onbesuïs
leg om
kunn
fdoend
raaie s'
ijn voc
Van
„'•'F. ""UA" lltotiviicil „Ut £.1
station cn Centraal station. In verband hi»
mede werden onmiddellijk maatregelen 1
nomen om het gewone treinvex-keer
weinig mogelijk tc stagneeren.
Dc passagiers van de electrische treine
die van Utrecht via W.P. naar C. S. rijde
moesten in stoomtreinen overstappen
de reis naar het C. S. te vex-volgcn.
Het onderzoek naar de oorzaak van
ongeluk werd geleid door den hoofdii
nieur van den dienst der tractie, ir. B.j
Nachenius. Of het ongeluk is veroorzi
door ecn ontijdige wissclbediening dan
door. ecn defecten wissel, wordt thans
nader ondei'zocht.
Eén zandwagen totaal vei
Omstreeks middernacht was het op]
mingswerk in vollen gang. Hiervoor wal
twee ongevallenwagons respectievelijk v.j
Rietlanden en van het Centraal Static
naar de plaats van het ongeluk gedirigeé
terwijl ook een groote kraanwagen
Utrecht was gekomen om de gekantel
wagon weer in de rails te hijschen. Wat
aangerichte schade betreft, kan word
medegedeeld, dat één zandwagen totaal
vernield, tex-wijl de andere zes wae«
ernstige beschadigingen hebben gekreg*
aan planken en aan trekwerk.
Eerst wordt het zand uit de wagens
schept, waarna met snijapparaten de ovf
elkaar geschoven deelen worden losd
sneden. Dan zal getracht worden de wage®
die nog kunnen rijden, in de rails te kr>
gen om ze weg te sleepen. De wagens
waarvan het onderstel ernstig is beschj
digd, zullen voorloopig aan den kant var
de snoorlijn worden gezet. De rails van
hoofdsnoor en van de ziiliin is on --en
kele plaats beschadird. Alleen zijn hier cï
daar enkele dwarsliggers door het wrin
gen van de uit de rails geioooen wasfd1
ontzet en onzij geschoven. Om viif ,II,:
vannacht zullen de twee hoofdsporen wc®
.vrij zijn.
iheele
lij was
zelf te
dienstel
Over
Ka '2
iclïe rc
ipeld
fonmidd
jzelfs ci
'Een mi
weer x