Polder „Het Koegras" SCHIPHOLs l ONTWIKKELINGSGANG Rotterdam kan Schiphol niet aanvaarden LUCHTHAVEN DER GEMEENTE AMSTERDAM Een Draverijen op Woudestein Nederlandsch vo'ksgasmasker te duur Schiphol vergroot 1AISY DOOR EDGAR RICL. BURROUGHS No. 20. Voor Tarzan was liegen de ergste misdaad, die er bestond, en op het ogenblik, dat hij haar bij' de keel greep, was hij meer beest dan mens, nu was hij Tarzan, koning van de Apen, die zonder aanzien des persoons de dader van een misdaad strafte. Het volgend ogenblik zou hij haar gewurgd hebben, maar zelfs op dat ogenblik van onbeheerst toegeven aan zijn wilde wraakzucht, kregen zijn menselijke ge voelens toch weldra de overhand. Opeens liet hij haar los. Zonder een woord te spreken keerde hij zich om en liep weg. Magra volgde hem met de ogen. In haar hart was een nieuw gevoel geboren, een gevoel van ontzag, ver mengd met vrees voor dezen man, die zich haar meerdere had betoond. Het gevoel, dat hij in haar had wakker geschud, deed haar belangstelling voor hem nog toenemen. Gregory zuchtte ontmoedigd, terwijl hij zich tot Tarzan wendde: .„Wat moeten we Is er nog kans, dat wij trjdig genoeg in zijn om Helen uit de klauwen van dien duf schen Thome te redden?" De aapman itfa) zijn hoofd. „Thome zal vandaag in Bonge komen, maar hier vandaan duurt het dagen als we snel vooruit kunnen kom^ Ave hoe van Jhr. Laman Trip bedankt wegens ziekte. Benoeming van 3 nieu we heemraden. Zaterdagmiddag 2 uur werd in Hotel „Bel- levue" te Den Helder, de vergadering gehou den van Dijkgraaf en Heemraden van den Polder „Het Koegras". Aanwezig zijn de heeren J. J. Verfaille, dijkgraaf, C. Taylor, secretaris-penningmees- ter, de heemraden J. Blankman. A. Grin en D. Sleutel en de hoofdingelanden J. Bakker, J. Biersteker, G. W. Jimmink, W. J. Mesker, J. T. Rooze, P. Visser en P. v. d. Veer. De voorzitter opent de vergadering met een woord van welkom, waarna hij mededeelt, dat van Jhr. Laman Trip kennisgeving van verhindering is binnengekomen, wegens ziekte, welke ziekte voor den heer L. Trip tevens aanleiding is om als heemraad van den Polder te bedanken. De voorzitter wijst er op, dat de heer La man Trip steeds, op zijn wijze, de belangen van den Polder heeft behartigd en dat zijn interesse inzake den polder gemist zal wor den. Hij stelt voor een schrijven van erken telijkheid aan den heer Laman Trip te stu ren, waarin tevens den wensch wordt uitge sproken voor een spoedig herstel. Met algemeene instemming wordt hiertoe besloten. Van den heer De Vries is bericht van ver hindering binnengekomen. Verkiezing en herkiezing van hoofdingelanden. Na voorlezing van de notulen, die zonder op of aanmerkingen onder dankzegging aan den secretaris worden goedgekeurd, heeft het onderzoek plaats van de geloofsbrieven van de heeren W. J. Mesker, J. Bakker, jhr. v. d. Brandele, van Soest en A. Grin. Dit onderzoek heeft plaats door de heeren v. d. Veer, Visser en Rooze, die bij monde van den heer Visser mededeelen, dat de ge loofsbrieven in orde waren bevonden. Voor de drie eerst genoemde heeren beteekende dit een eerste verkiezing, voor den heer Grin een herkiezing. De voorzitter wenscht de heeren geluk met hun verkiezing tot hoofdingeland en den heer Mesker als heemraad. Wij weten, dat u de belangen van den polder behartigt, zoo zegt hij tegen het. nieuwe lid van het dag. bestuur. De exploitatie van uw bedrijf legt daarvan het beste getuigenis af. Wij hopen vele jaren op een prettige samenwerking. Overname van weggedeelten van het Rijk. Aan de orde komt hierna het besluit tot aankoop van weggedeelten van den Staat der Nederlanden. Het betreft hier de over name in eigendom van een gedeelte van den Zanddijk en van den Jan Verfailleweg, ter grootte van 10 H.A. 70 Are en 30 c.A. In de vorige vergadering werd machtiging ver leend om.een proces met het Rijk te voeren over het meeningsverschil, ten opzichte van de betaling van de Hoogheemraadschapsbe lasting. Nadat het polderbestuur daarop .een toelichting gegeven had, boekte het 't succes, dat van den minister van financiën bericht kwam, dat deze zich met het standpunt van het pol derbestuur kon vereenigen. Met algemeene stemmen wordt tot den aankoop besloten. Aankoop perceel grond van den heer Kuit. Besloten wordt voorts tot den aankoop van een perceeltje grond van den heer P. Kuit, Julianadorp, ter grootte van 20 Are 40 cA. De voorzitter deelde mee, dat het perceeltje in behoorlijken staat was gebracht en dat de polder dus nu de taak overnam, om het in goeden toestand te houden. Borgstelling penningmeester. Besloten werd, bij het Nat. Borg. Mij. te Amsterdam een overeenkomst te sluiten, tot een bedrag van 5000 gulden, voor de borg stelling van den penningmeester. Kosten daarvan, ten bedrage van ruim 21 gulden, komen voor rekening van den polder. Op wensch van Ged. Staten zal de pen sioengrondslag van de vaste werklieden H. Stompedissel te Den Helder en.K. Raven te Callantsoog, worden verhoogd met het vrije watergebruik, dat voor den werkman van Callantsoog 10 gulden en voor dien van Den Helder 16 gulden bedraagt, voor eenzelfde hoeveelheid water. Of we in Den Helder ook duur water drinken! Belegging overtollige kasgelden. Naar den wensch van Ged. Staten zal het overtollige kasgeld belegd worden bij een bank, die daarvoor een onderpand verstrekt. De voorzitter betreurt, dat de polder daar door genoodzaakt wordt, haar prettige re latie met de boerenleenbank te moeten ver breken. De kans wordt nu immers groot, dat van deze gelden nu geen rente meer ontvangen zal worden, terwijl zelfs, niet uit gesloten is, dat er- geld bij moet. Vaststelling van den keur. Door de toevoeging van een nieuw artikel aan den polderkeur, wordt bepaald, dat al le slooten, die worden gekroost, ónder den keur vallen, dus ook de tusschenslooten, waarop een zelfde boetetoepassing valt, als ze niet in orde zijn. De heer v. d. Veer zou een boetebepaling willen toepassen op bloeiende stekels. Daar van ondervindt men meer last, dan van het kroos van zijn buurman. De voorzitter onderschrijft dit volkomen, maar dat is niet mogelijk. Overtien jaar kan de keur herzien worden. De rondvraag leverde niets op, waarna de voorzitter de openbare vergadering sloot en men in besloten zitting nog bijeenbleef. Als gecentraliseerd moet wor den, dan niet in Amsterdam. Hangende de Rotterdamsche vlieg veldkwestie zijn in Rotterdamsche zakenkringen stemmen opgegaan, om zoo noodig, tenzij tot een voor Rotterdam bevredigende oplossing wat betreft het vliegveld wordt ge komen, zichzelf te helpen en in een eigen vliegdienst te voorzien. De voorbereidende stappen zijn hiertoe reeds genomen, en ofschoon nog niet alle belanghebbenden daartoe zijn aangezocht, heeft men voor uitvoering van deze plan nen, reeds de helft van het benoodigde kapi taal bijeen. Waar Rotterdam over een eigen vlieg veld beschikt is de vexwezenlijking van deze gedachte niet zoo moeilijk als op het eerste gezicht wel lijkt. In een persconferentie met het Rotter damsche vliegveldcomite onder voorzitter schap van den heer D. G. van Beuningen is nog eens uiteengezet, hoe Rotterdam in geen geval concentratie van liet luchtver keer op de excentrisch gelegen luchthaven Schiphol kan aanvaarden. Wanneer gegronde motieven leiden tot het Tesluit the internationale luchtverkeer in Nederland te centra- liseeren, op één veld, dan moet deze centralisatie plaats hebben op een ook werkelijk centraal gelegen vliegterrein, van waaruit Amster dam en Rotterdam even gemakkelijk en snel te bereiken zijn. Het kan niet anders, of de regeering zal, meent het vliegveld-comité, bij verdere over weging der zaak ook tot deze conclusie moeten komen. Thans is de tijd gekomen om op te wek ken tot een zoo krachtig mogelijke actie, teneinde regeering en Staten-Gcneraal de gevoelens kenbaar te maken van een groot gedeelte van de Néderlandsche bevolking, waarbij met den meesten nadruk moet wor den gewezen op het eminente belang van deze aangelegenheid en aangetoond moet worden, dat het centraliseeren van het. lucht verkeer op Schiphol een schromelijke ver onachtzaming van de belangen van Rotter dam en omgeving zou beteckencn. TtaWuienAfioAt De uitslagen van de draverijen, welke gisteren op Woudestein zijn verreden, lui den: Heat handicapdraverij eerste klasse over 1610 meter, om don E-prijs: 1. Deter- mination (1710 meter) eigenaar de Vlie ger, k.m.tijd 1 min. 24.6 sec.; 2. Allegheny (1710 meter) eigenaar France; 3. Welkom van Aduard (1650 meter) eigenaar Haan; Pri'zendraverij vierde klasse over 2000 meter om den F-prijs: 1. Auguste Norton (1980 meter) eig. Stal Hollandia, k.m.tijd 1 min. 31.5 sec. 2. AviatrSce (2000 meter) eigenaar de Jong Prijzendraverij tweede en derde klasse over 2500 M. om den G-prijs: 1. Zoon van Sillader (2540 meter) eig. Mooy, k.m.-tijd 1 min. 27.6 s. 2. Y. Yr (2540 m) eig. Bakker Handicapdraverij eerste klasse over 2000 m. om den don li-prijs: 1. Senator Bcdell (2060 m.) eig. Kruithof, k.m.-tijd 1 min. 27.4 sec.; 2. Jade (2040) me ter) eig. Vergay. Kortebaan handicajxlraverij over maxi maal 790 meter om den J-prijs. 1, Baron Harvester (720 meter) eig. van Sprindel, tijd 1 min. 0,2 sec.: 2 Young Oost star (750 m.) eig. Vrij,landt. 3 Anzelor (730 m.) eig. de Vlieger. 4. Adelaide (700 meter) eigenaar Cruyff. En het land onvoldoende voor bereid ten aanzien van de lucht bescherming. Op de algemeene vergadering van de Ned. Verecniging voor Luchtbescherming, Zaterdag te Utrecht gehouden, deelde de secretaris, mr. H. Bogaardt in zijn jaarver slag mede, dat in een jaar tijds het aantal afdeelingen van 60 tot 272 gestegen is en het aantal leden van 17000 tot ongeveer 65000. Met algemeene stemmen werd de motic- Gelecn aangenomen, waarin er bij de re geering op aangedrongen werd op ruime schaal het NodcrLandsche volksgasmasker tegen een goedkoopen prijs beschikbaar te stellen. Uit de besprekingen bleek alge meen, dat de afcbeelingen i»i den lande de houding, welke de regeering aanneemt ten aanzien van het vraagstuk der lucht bescherming ten zeerste betreuren. Aan het slot van de vergadering werd de opmerking gemaakt, dat de September-da- gen hebben geleerd, dat het Nederlandsche volk volkomen onvoorbereid is ten aanzien van de luchtbescherming. Het nieuwe landingsterrein in gebruik genomen. Plannen voor een stationsgebouw van een hah>en kilometer gevellengte. In tegenwoordigheid van zeer vele auto riteiten e.a. belangstellenden is Zaterdag middag het ver gr oo te landingsterrein van Schiphol met d(e vier nieuwe landings- en startbanen en landingslichten officieel in gebruik genomen. Burgemeester de Vlugt hield bij deze ge legenheid een toespraak, waarin hij o.m. mededeelde, dat aan de nieuwe landings- en startbanen in totaal twee milliocn twee honderd duizend gulden zijn ten koste ge legd. In totaal is 300.000 M2 verhard, dat is een weg van 25 k.m. lang en 12 m. breed, een breedte, welke de nieuwe groote interlocalc wegen gemiddeld hebben verkregen. Nu de banen gereed zijn, is het mogelijk, dat in de meeste gevallen op deze banen wordt geland of daarvan wordt opgestegen. Het landingsterrein van Schiphol blijft bij het slechtste weer dientengevolge intact. Pioniersarbeid. Op het gebied van de verlichting heeft Schiphol pioniersarbeid verricht. Geheel nieuwe systemen van verlichting moesten worden ontworpen. O.m. zijn gemonteerd een door de Philips fabrieken geconstrueer de lamp, welke een lichtsterkte heeft van ongeveer 3 millioen kaarsen, en nieuwe lan dingslichten, die tezamen een sterkte heb ben van ruim 7 millioen kaarsen, Schiphol als militair terrein. De havenmeester van Schiphol, de heer U. F. M. Dellaert, deelde den aanwezigen me de, dat de onderhandelingen tusschen het departement van Defensie en de Amsterdam met het oog op verkrijj, de gemeente van het militaire terri den Oosthoek van Schiphol in een derd stadium zijn. Uitstekend gele rein voor een groot toekomstig st# bouw komt dan beschikbaar. Een ets bouw, van, als hot, moet, ruim kilometer gevellengte kan hier w< richt. Schiphol kan zoo uitgroeien, dat haven aan alle technische der toekomst kan voldoen. ow i slirf mJ' t" men op on E E N - B E LA N C RY KE - M Y LP A Al Landingsterrein^ Platjorm en verharde. bancr^-. ■H trhen n i n ^ït i cht- m et- w i n d xr Landmg*licht«/v> Grenslichten^. DrempeJIicht». Wolkenlicht*: Landingabaanlichten.(procp) 1Stationsgebouw met vu-kccrateUK^.. 2. Gcmc£ntciy!u.v'lic£tuigl0od&C|>*. 5. K.L.T"1.werkplaatsen-, 4-. Fokker» Kan S •Hotci-caf^-reAtaurarrtT' 6. CarrHne.. y. Verblyf voor vlieg+uigbcshjUrdtrs. S. Terrein voor-toeschouwers» 9- Rondvluchten paddocJ^» I O.Pa rkeertcrrcj rw, ■frécchtn. de slager deed het toch ook zoo

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 10