Ons land in de internationale branding
Onze Rijkswegen
ook 's nachts veilig
E'
Pluimveehouders
bijeen
Niet parlementair
gehandeld
Prins Bernhard op de
Hoogere Krijgsschool
Postvluehten op
Geen R.A.I. in 19
Woelig Palestin;
conomische
rarom
Weinig critiek op de bijzondere
maatregelen der regeering. Af*
keuring over de maatregelen in al
gemeen verband.
ZELFSTANDIGHEIDSPOLITIEK GOED,
MAAR DAN OOK IN ALLES!
Vele leden van de Tweede Kamer
verklaren dat zij de politiek van Ne
derland met betrekking tot den Vol
kenbond zoo niet bewonderen, dan
toch begrijpen. Hun critiek richt zich
dan ook niet zoozeer tegen de bij
zondere maatregelen onzer regeering
als wel tegen het Nederlandsche aan
deel in de gezamenlijke politiek van
de pslos'taten.
In het voorloopig verslag inzake de be
grooting van buitenlandsche zaken wórdt
dit uitvoerig uiteengezet. De leden komen
tot de conclusie, dat door de gezamenlijk ge
nomen maatregelen den vrede zeker niet
werd gediend en dat ze de machtswellust
der autoritaire staten aanwakkerden.
Ernstige critiek hebben deze leden ook
over de toegeeflijke houding der groots mo
gendheden tegenover Duitschland, dat Tsje-
cho Slowakije zonder slag of stoot kon ver
nietigen. Het strekt in zekeren zin tot be
schaming, een land als Rusland te hebben
hooren verklaren, dat het zijn woord gestand
zou doen en Frankrijk zou helpen, als dat
land zou moeten optreden, terwijl de groote
democratische staten feitelijk hun woord
braken!
Om aan de gevolgen van de een
maal geschapen situatie te ontko
men en tot internationale samenwer
king te geraken, achten deze leden
het volledig herstel van den Volken
bond den eenigen weg.
Andere leden zijn het met deze critiek niet
eens, verdédigen het optreden der Oslosta-
ten en meenen dat de collectieve veiligheid
hóe langer hoe minder werkelijkheid was.
Er is geen internationale rechtsorde meer,
de humanistische wereldbeschouwing leed
fiasco, de sociaaldemocratische ontwape-
ningsleuze ging het niet beter.
Geestelijke herbewapening
In zichzelf democratische christelijke
rechtsbeginselen kunnen slechts een ge
meenschappelijke basis vormen. In dit ver
band wenschen verscheidene leden, dat het
streven naar geestelijke herbewapening ver
der zal doordringen.
Vele leden betreuren het dat men niet
eerder tot wijziging van het verdrag van
Versailles is'gekomen.
Aan -het laten voortbestaan: van het on
recht, dat in de verdragen was gelegen, is
in den grond de verzwakking van den Vol
kenbond te wijten. De jongste gebeurtenis
sen hebben daarop nog weer een scherp licht
geworpen. Daarvan kan echter zeker niet
aan de Oslo-statcn, en dus ook niet aan Ne
derland. de schuld worden gegeven.
Deze leden kunnen zich ook niet vereeni
gen met de critiek op Chamberlain. Voor
ons land zien zij de politiek der volstrekte
zelfstandigheid als de eenig juiste.
Maar dan ook in alles zelfstandig!
Intusschen meenden deze leden er
wel de aandacht voor te mogen vra
gen, dat zulk een politiek alleen dan
in hét belang van liet land moet
worden geacht, indien werkelijk in
alle opzichten een zelfstandige posi
tie wordt ingenomen. Sommige han
delingen der regeering, zooals bv. de
erkenning van den koning van Italië
als keizer van Ethiopië en de benoe
ming en toelating van agenten bij
en van het Franco-bewind en zelfs
de in samenwerking met andere Os-
lostaten afgelegde verklaring inzake
art. 16 van het pact, hadden niet na
gelaten bij deze leden den indruk
te wekken, dat de houding van Ne
derland op internationaal gebied in
den laatsten tijd niet steeds uitslui
tend door het zelfstandig oordeel
der regeering is bepaald.
Eerste Kamer
De Kamer „achteraf' ingelicht
over de Tariefmachtigingswet.
In de vergadering van de Eerste Kamer
van gistermiddag heeft de heer De Zeeuw
(s.d.) bezwaar gemaakt inzake het in de
afdeelingen doen onderzoeken van het ont
werp tot wijziging van Tarieismachtigings-
wet. Hij grondde dit. bezwaar op het feit, dat
hier niet op democrat.isch-parlementaire
manier is gehandeld, want de Eerste Kamer
is niet door een Memorie van Toelichting en
de discussies van de Tweede Kamer voorge
licht.
„Deze Kamer moet behoorlijk zijn inge
licht en niet achteraf zeide spr.
Spr. vroeg zich af of de regeering niet.
bij wijze van uitzondering aan deze Kamer
alsnog een memorie van toelichting kan zen
den.
Hij wees in dit verband op de Memorie
van Antwoord op de algemeene beschou
wingen, zoo juist verschenen, waarin de
regeering haar voornomen te kennen geeft
toto nibuiging van de handelspolitiek.
Na eenig debat werd het voorstel om het
ontwerp nu in de afdeelingen te behande
len. aangenomen met 30 tegen 15 stemmen.
Daarna ging de Kamer in de afdeelingen.
Eenige leden zouden Nederland zoo spoe
dig mogelijk den Volkenbond willen zien
verlaten. Dezelfde leden verklaren zich tegen
financieelen steun aan Tsjecho Slowakije.
Geen tweederangs gezanten meer!
Verscheidene leden willen in navolging
van andere landen, als België bijvoorbeeld,
een aantal onzer gezanten den rang van
ambassadeur geven. Nederland mag niet 't
gevaar loopen, dat zij diplomatieke verte
genwoordigers in de groote hoofdsteden als
gezanten van den tweeden rang bij die van
andere even groote en vaak nog kleinere
mogendheden moeten achterstaan.
De Scheldekwestie.
Verscheidene leden gaven als hun mee
ning te kennen, dat, nu het verschil over
het Maaswater tot een beslissing is geko
men, het oogenblik gunstig schijnt om tot
een regeling van verschillende andere aan
gelegenheden met België te geraken. Ge
dacht werd hierbij o.a. aan de vaart op de
Schelde.
Sommige leden gaven als hun oordeel te
kennen, dat de beste oplossing deze zou
zijn, dat Maas en Schelde heide onder het
regime van het internationale rivieren-
recht zouden worden gebracht.
Verscheidene leden betreuren het dat.
ons land niet heeft deelgenomen aan het
onderzoek naar de luchtbombardementen,
waartoe Engeland ons land had uitgenoo-
digd.
De Joden en vele anderen.
Met diepe verslagenheid hadden vele le
den uit de dagbladen en uit verhalen van
ooggetuigen kennis genomen van de in
vele gevallen onmenschelijke houding, wel
ke door Duitsche overheidsorganen zoowel
tegenover Joden als tegenover Katholieken,
belijdende protestanten en „niet arische"
Christenen wordt aangenomen.
Zij geven toe dat hier geen reden is voor
een direct ingrijpen onzer regeering.
Zij meenden echter, dat er reden is, te
overwegen, of er geen aanleiding bestaat
te bevorderen, dat tegen het hierbedoeldc
optreden, dat. zij beschouwen als een slag
in het gezicht der Europeesche beschaving,
door den volkenbond telkens en telkens
weder wordt geprotesteerd.
Bij een aantal leden bestond on
gerustheid met betrekking tot de
vraag, of de minister wel steeds
voldoende opkomt voor de belangen
van Nederlanders in den vreemde.
In de eerste plaats werd in dit verband
herinnerd aan het geval van den Ingenieur
Do Wit, van wien aangenomen schijnt te
moeten worden, dat hij in Siberië in bal
lingschap het leven heeft gelaten.
Voorts werd gewezen op de,uitwijzing van
de Nederlandsche journaliste mevrouw van
Meurs uit'Polen. Naar men meende, is in
dit geval door het departement van Bui
tenlandsche Zaken zeer weinig krachtig op
getreden. In het bezoek van Koning Leo-
pold aan ons land zien vele leden een be
wijs van vriendschap tusschen Nederland
en België.
Z.K.H. zal enkele lessen volgen.
Men meldt ons van officieele zijde, dat
Z. K. H. Prins Bernhard gedurende dezen
cursus enkele lessen zal volgen aan de Hoo
gere Krijgsschool.
In verband hiermede heeft Z. K. H. gister
middag de openingsbijeenkomst bijgewoond,
waarin de officieren-leeraren, de burger-lee-
raren en de leerlingen door den directeur
van de Hoogere Marine Krijgsschool en de
directeur van de Hoogere Krijgsschool aan
Z. K. H. zijn voorgesteld.
Maggi's Soepen
beheersen ons land
Als U een Maggi's Soep volgens de gebruiks
aanwijzing klaarmaakt en proeft, zult U begrijpen
waarom. Maggi's Soepen hebben zo iets fijns.
Ze zijn bijzonder smakelijk, voedzaam en geurig.
Het is alsof U ze zelf hebt gemaakt Alleen zijn
ze voordeliger. Slechts water en een korte kook
tijd zijn nodig, om een verrukkelijke soep te
bereiden. Maggi's Soepen zijn een genot op tafel!
MAGGI' SOEPEN f1"*'"
en de fabrieksmerken: de naam
MAGGI en de Kruisster
ALTHANS NIET ONVEILIGER DAN
OVERDAG.
VRIJE ONTWIKKELING VAN HET VER
VOER NOODIG.
BEKWAME LEGERCHAUFFEURS
ONONTBEERLIJK.
NEDERLAND TELT 2500 ONBEWAAKTE
SPOORWEGOVERGANGEN
Heden heeft de minister van Waterstaat,
mr. dr. ir. J. A. M. van Buuren in het ge
bouw van den Dierentuin te Den Haag, den
vierden wegverkeersdag van de Kon. Ned.
Automobiel Club geopend. Tal van autoritei
ten op verkeersgebied waren aanwezig. De
minister zeide in zijn openingswoord, dat de
inwerkingtreding van de Wegenverkeerswet
binnenkort kan worden verwacht.
Verlichting van Rijkswegen.
Vervolgens hield dr. ir. L. R. Wentholt,
hoofdingenieur-directeur van den Rijkswater
staat, hoofd van den centralen dienst van
de wegen en de bruggen, een rede over de
verlichting van de Rijkswegen. Het laat zich
aanzien, aldus spr., dat binnen niet al te lan
gen tijd tot verlichting van een aantal Rijks
wegen zal worden overgegaan.
Onderzocht is, welk nut de verlichting
van de buitenwegen oplevert.
Dit onderzoek heeft geleerd, dat ge
durende de jaren 19351937 tijdens
duisternis gemiddeld 22,5 van het
aantal ongevallen plaats had, ter
wijl over het gëheele jaar gerekend
het verkeer tijdens duisternis op iets
minder dan 20 kan worden gesteld
Hieruit zou zijn op te maken, dat de
Nederlandsche Rijkswegen bij duister
nis slechts weinig onveiliger zijn dan
bij daglicht.
De minister van Waterstaat heeft in be
ginsel beslist, dat voor verlichting in aan
merking komen de rijkswegen, deel uitma
kende van het Rijkswegenplan, welke een
verkeer hebben van meer dan 2400 motor
rijtuigen per etmaal.
Geen belemmeringen!
Mr. W. J. van Balen, president der Alg.
Ned. Verkeers Federatie, hield een pleidooi
voor een onbelemmerde ontwikkeling van
het vervoerwezen, teneinde onze samenle
ving, tot grooteren bloei te brengen.
Het motorwegverkeer heet, zoo zette spre
kcr uiteen, nog lang niet zijn volle expansie
bereikt. Nog steeds is ons wegenstelsel on
voldoende, en nog te zeer belemmerd door
bochten, smalle trajecten, kronkelige door
tochten door steden en dorpen, overwegen,
ponten, tollen en andere overblijfselen uit
een vorige periode. Ook echter van het net,
zooals het daar ligt, wordt nog niet eens het
volle gebruik gemaakt. Niet, omdat de weg
gebruikers daarin uit gebrek aan energie te
kort schieten, maar omdat zij van hooger
hand niet tot een meer intensief en meer
De uitkomsten over 1938 tot nu
toe bevredigend. Moeilijkheden
met Engeland. Toch zal de
uitvoer waarschijnlijk een record
bereiken. Maatregelen ter ver
betering van het fokmateriaal.
In een te Utrecht gehouden bijeenkomst
van pluimveehouders, werd door den voor
zitter een overzicht gegeven van het afge-
loopen jaar, waaruit bleek dat de uitkomsten
van de pluimveehouderij in 1938 tot nu toe.
over het algemeen genomen, bevredigend
waren, evenals in 1937. In vergelijking met
1937 zijn de voerprijzen in 1938 iets lager
geweest, p l.m. 40 ct. per 100 kg., de eier-
prijzen waren in 1938 iets hooger.
De eierprijs houdt ten nauwste verband
met het verloop der prijzen op de E ngelsehe
markt. De uitvoer naar Engeland was in 1938
weer belangrijk grooter dan verleden jaar.
Toen werden in de eerste 9 maanden 29014
ton verscheept, in dit jaar ruim 36000 ton,
een stijging dus van 25 pet. De verwachting
is, dat de toename in de laatste drie maan
den van 1938 nog wat grooter zal zijn. Het
kwantum eieren, dat naar Duitschland kan
worden geëxporteerd, is kleiner dan in 1937
door de vermindering der betalingscontin-
gc n ten.
De verkoop naar Engeland leverde
in 1938 herhaaldelijk moeilijkheden
op tengevolge van het plotseling
inzakken der prijzen door overvoer
de markt in Londen. De totale uit
voer zal volgens schatting in 1938 de
1100 mUlioen stuks benaderen en
daarmede een record bereiken.
Ook andere landen op de En-
gelsche markt.
Verschillende landen hebben den export
van eieren naar Engeland in' de laatste
jaren uitgebreid. Dit is ook geschied door de
drie voornaamste exportlanden, nl. Dene
marken, Nederland en Polen. Het is logisch
dat er aan exportuitbreiding naar Engeland
ergens een grens is gesteld, omdat dat afzet
gebied niet ongelimiteerde hoeveelheden in
steeds stijgende mate kan verwerken. Bij de
vergrooting van den export naar Engeland
moeten wij echter, aldus spreker in geen
geval achter blijven bii de andere landen,
daar dit zou beteekenen terugtreden ten gun
ste van onze concurrenten.
Een belangrijk schrijven van den
minister inzake de teeltreqeling.
Van den minister werd voorts kort voor
de vergadering een belangrijk schrijven ont
vangen met betrekking tot de teeltregeling
voor de pluimveehouderij. Onder verwijzing
naar het feit, dat. de teeltregeling mede be
oogt verbetering aan den pluimveestapel,
deelde de minister daarin mede. dat het
hem wil voorkomen, dat de daartoe strekken
de maatregelen onder alle omstandigheden
van beteekenis moeten worden geacht voor
de pluimveehouderij. Met het oog hierop
komt het wenschelijk voor, dat aan deze
maatregelen een basis wordt gegeven, wel
ke meer in overeenstemming is met het
blijvend karakter der regelingen. In verband
met het bovenstaande zal de minister gaar
ne vernemen of de N.P.F. (Nederlandsche
Federatie van vereenigingen van berlrijfs-
pluimveehouders) het mogelijk acht. in sa
menwerking en overleg met de algemeene
Nederlandsche Pluim veetecltvéreeniging
(A.N.P.V.) een organisatie in het leven te
roepen, welke tot doel heeft verbetering van
den pluimveestapel, waarbij dan tevens is
aangegeven hoe de N.P.F. eventueel de op
zet van een dergelijke organisatie denkt. De
vergadering ging er mede accoord, dat het
bestuur deze aangelegenheid in onderzoek
zal nemen,
economisch gebruik worden toegelaten. Spr.
betoogde, dat het deze mentaliteit is, die
moet veranderen.
De onbewaakte overwegen.
Dr. J. A. Leertak, verkeersredac-
teur van het Algemeen Handelsblad,
wees er in een voordracht over
Kruisingen van Rail- en Wegver
keer op, dat thans 1400 overwegen
op het hoofdnet en 1100 van de
locaalspoorwegen zonder bewaking
zijn.
Ter vermindering van het groote gevaar
bij de onbewaakte overwegen bepleitte spr.
ten eerste een ruimere toepassing van
„floodlight" op die plaatsen waar afsluit-
boomen zijn; ten tweede een automatisch
flikkerlicht in twee kleuren in plaats de
ouderwetsche methode van men schel ij ke be
waking der spoorwegovergangen.
Automobielsport en legerbelangen.
Kolonel A. M. M. van Loon, ex-comman
dant van het korps motordienst voerde
tenslotte t woord over „Automobielsporten
legerbelangen". Spreker zette in het kort
uiteen welk een voortreffelijk middel de
automobielsport is geweest om goede
chauffeurs te vormen en ging er vervolgens
toe over aan de ontwikkeling van het au
tomobilisme in de weermacht een uitvoe
rige beschouwing te wijden.
Wat de dagelijksche behoeften voor een
weermacht als de onze beteekenen, moge
blijken uit de volgende cijfers. Voor onge
veer *4 van het veldleger, dus bijzondere
afdeelingen van de weermacht buiten be
schouwing gelaten, zijn dagelijks noodig
110 anderhalftons autovrachten.
Om voor eenzelfde troepenmacht de mu-
nutie enz. aan te voeren zijn ongeveer 170
auto's van dezelfde capaciteit noodig.
Het vervoer per auto stelt een comman
dant in staat snel een deel zijner troepen
op het gevechtsveld te verplaatsen en el
ders in te zetten, dan wel uit het gevecht
los te. maken. Ook snelle aanvoer van re
serves wordt aldus mogelijk gemaakt.
Het leger dient te kunnen beschikken
over zeer bekwame chauffeurs, in staat oan
de moeilijkste opdrachten uit te voeren. En
voor het verkrijgen van dergelijke chauf
feurs vormt zoo besloot spr. de auto
mobielsport een zéér belangrijke factor en
kan dus als zoodanig als een legerbelang
worden beschouwd.
Benzinebelasting vijf jaar
verlengd 1
Misschien kan de schatkist de
opbrengst eerder missen.
De benzinebelasting is nog zoo slecht niet,
meent de minister van financiën in de me
morie van antwoord in zake het wetsont
werp houdende nadere voorzieningen ten
aanzien van de heffing van het bijzonder in
voerrecht op benzine.
De bewindsman stelt dan ook voor deze
belasting met vijf jaar te verlengen.
De voorgestelde verlenging van den wer
kingsduur der benzinebelasting is gelijk
aan die welke voor de omzetbelasting was
voorgesteld en is aanvaard. Van beide hef
fingen is in redelijkheid niet te voorzien,
dat 's Rijks schatkist de opbrengst er van
eerder kan missen. Mocht deze onderstel
ling te pessimistisch blijken,, dan zal de
verlenging natuurlijk niet beletten, tusschen
tijds tot verdaging of afschaffing over te
gaan.
Auto te water
De drie inzittende Alkmaarders
gered.
Te Utrecht, ter hoogte van de Noorderbrug,
geraakte gisteravond een personenauto uit
Alkmaar, waarin drie heeren gezeten wa
ren, in het water van den Weerdsingel.
Door onbekendheid met de plaatselijke si
tuatie reed de bestuurder, in plaats van de
bocht te nemen, recht door pardoes het wa
ter in. Geholpen door toegeschoten voorbij
gangers, gelukte het den inzittenden van den
wagen, zich uit hun benarde positie te be
vrijden en met een nat pak den wal te be
reiken.
Per auto werden zij naar het hoofdbureau
van politie gehracht en daar van droge klee-
ren voorzien, waarna zij huiswaarts konden
keeren. De auto is later op den avond met
een kraanwagen uit het water gehaald.
Joden als oorlogvoerenden
behandeld
Campagne in Duitschland werkt
met verdubbelde kracht.
De antisemitische ckmpagne in Duitsch
land schijnt op het oogenblik met, verdub
belde kracht te worden voortgezet. In som
mige kringen eischt men openlijk de uitwij
zing van alle buitenlandsche Joden en de
vorming van een Ghctto door de Duitsche
Joden.
Het „Schwarze Korps", het orgaan van de
S.S., schrijft o.a.: indien het wereldjudaisme
ons den oorlog verklaart, en dit heeft het
reeds gedaan, moeten wij de bij ons wonen
de Joden behandelen zooals men de ingeze
tenen van een in oorlog zijnde mogendheid
behandelt3
Tertrek van Aankonr
fteënSis) |Sin*a»- 2 Nov.|Ban,i.2n
SSS3? bdhP.2Nov. |Ra„*.2N,
rtê'ru"eis) lBaKdad 2 Nov. [Athene 2)
ren™' [Napels 2 Nov. Alex. 2 N0
(terugreis! lMedan 2 Nov' lRan«- 2 N,
In een gistermiddag te Amsterdam
den vergadering van de ver. rijwiel- es
tomobielindustrie (RAI) is besloten, in
begin van 1939 geen RAI-tentoonstellirt
houden.
Duitsch volks-inkomei
stijgt
Sedert 1936 met -6 milliard m
Het rijksbureau voor statistiek te Ber:
berekent het inkomen van het
volk over 1937 op 71 milliard, d.i. on«
6 milliard M. hooger dan in 1935.
voornaamste stijging komt door
trieëele productie. Onder de gro%
komsten staan arbeiders- en ond«jj_
inkomsten op de eerste plaats.
van 1936 en 1937 de kosten voor
derhoud slechts uiterst weinig zijn te
nomen, beteekent dit een stijging vut
werkelijke inkomen met 6 milliard.
der
gee
verj
den
eers
torg
nist
V»
de
Dt
dé i
waa
De zuiveringsactie door de E
sche troepen. - Huiszoeltiij
Optimisme en vrees bij de
bieren.
De actie der Britsche troepe
duurt voort. Te Jaifa is een hn|
waarin wapenen waren opgeslagen
met den grond gelijk gemaakt,
dens huiszoekingen in de omgevb|
van Sarkiyek zijn vijf opstank
lingen gedood en twee qewond.
De staking der Arabieren duurt'
het geheele land voort.
Ter gelegenheid van den verjaarde
verkiezing van Balfour heeft de Jooi
nationale raad een manifest uitgevaar:
waarin de Joodsche jeugd wordt a)
spoord zich aan te sluiten bij de hal!-:
taire organisaties.
In
de h
Ge
Wat
van
zeke
penr
bij i
sterd
Ge
ging
f200.
Ev
het 1
die i
te Bi
merk
subsi
de e
gonn
Gc
anitv
D«
dat
is, 1
verl
TJ
u
flBït
wilei
dat»
de k<
restee
Voe
werks
'raag
.Mij- v
'voelin
jpoldei
I ophou
De
.Vlam
Hiei
ia?
wegen
Ib. Ki
De
ipmii
sten
De i
'de be
West
Vee!
hebben de Arabieren van de huiszoetó
die zoo nu en dan bij hen worden ged
en die natuurlijk niet worden aangé
diRd. - Ven
Bij huiszoekingen te Jaffa is een v? stel on
tal Arabieren gearresteerd, terwijl
dorp Mazraa Sharkiya ten noorden van
mallah, honderd Arabieren zijn gearresl
na een gevecht tusschen Britsche sold
en een bende Arabieren. Tijdens he:
vecht werden acht Arabieren gedood en
gewond.
Omtrent het Woodhead-rapport heei
bij de Arabieren over het algemeen e(
timisme. Evenwel vreest men in
kringen den invloed van Amerika op
door de Britsche regeering te nemen be
Basis overeenkomstige
week 1937 100
W a
legen
Roller
béfgp.e
Het
bij de
wanne
De 1
werkei
teruit
het ve
tVoorzi
'zalwi
Na
geinac
Effectenmarkt
Aandeelenkoersen
Betalingsverkeer
Omzet postcheque-
en girodienst
Groothandel
Gropthandelsprijzen
Omzet termijnmarkt
Amsterdam
Kleinhandel
Omzet winkelbedrijf
Goederenverkeer
Gewerkte taken
(1 taak halve ar-
heidsdag) Haven Am
sterdam
Bevrachtingen wilde
binnenvaart
Arbeidsmarkt
Aanvragen van werk
gevers
Aanbiedingen van
werknemers
Plaatsingen
i lm
5 Oct.
10 Va
15 Ocl.
94.0
93.2
110.5
105.8
1
69.9
70.6
100.7
51.7
103.2
115.0
11
74.3
150.7
11
76.1
101.6
109.1
11
113.4
95.7
104.4
108.9
id
1939 h.
schap
Het
aanger
"Dé s
der?, d
in he
iets, cl
sniur,
pn.
Dm
fans,
<Wd.
De 1
van di
gor m
betaler
Voor
moet I
Voor
het w(
dat de
Kroon
1 herpla;
was h
bracht
De, be
naar
niet ki
Ze b
De 1,
wat bi
ook p
bjn.
De
dat h(
water
13 daj
malen,
voorzit
De 1
kenis
binger
De
dat el
laat,
die ee
gunni
De 1
is, da
van d
Het i<
vergui
Voo:
sel is
stond:
nieuw
voor