Sclunin'Coii iM ui reigende taal van Italië ROOD /ftoiTm. Schiphol Krachtige bezuiniging bij de Spoorwegen nationale luchthaven DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER En weer sprak Hitier y Razzia in Kanton Marokko achter Frankrijk De „Condor" op Schiphol? r CENTRALE VERWARMING DE V R I E S ygRBAff 3 DECEMBER 1938. 83e Jaargang. No. 10743. •F DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER r éei KV. Uitg.-Mij". „Mottoed* NoorderVworlter" '[(est in Frankrijk: 'top en haal onze miënl EenFransch $test bij Ciano istille wenk aan duitschland jron ribbentrop niet te veel 1 frankrijk te doen beloven? francois Poncet, de Fransche am- lassadeur te Rome, Leeft bij Ciano proteststap ondernomen wegens h betoogingen, die zich eergisteren j! tobben voorgedaan in de Fascisti- kamer, waar afgevaardigden beten hebben geuit zooals „Tunis", tidas de passage der verklaringen ras Ciano inzake de „natuurlijke j; aspiraties van het Italiaansche g. olk" onderstrepend. algemeene reactie in Frankrijk komt op een; „kom en haal ze'" den loop van het onderhoud, dat. Fran- Poncet, de Fransche ambassadeur, ge- beeft met praat Ciano, en dat drie ct lier duurde, heeft Francois Poncet, men gelooft de verwondering der Fran reeeering tot uitdrukking gebracht, dat Wooging inzake Fransch grondgebied th iijn verwekt door de regeering van een dat in vrede met Frankrijk leeft. De aéjsadeur zou duidelijk hebben gemaakt. Frankrijk de Italiaansche eischen op s een aangelegenheid acht, welke te helïjk is om zelfs te bespreken. 'n snsche waarnemers, aldus Reuter, zijn meening, dat de demonstratie moe' Bidon, dat Italië -tegen iedere verbete van haar betrekkin een met Frankrijk felle toon der Italiaansche bladen hier eveneens op. Wterliik schrijft de Giornale d'Ita- ia: DE ITALIAANSCHE NATIE, SOLIDAIR MET HAAR REGEE- ÏÏNG, IS TOT ALLES BEREID. ZIJ S BEREID OP TE MARCHEE EN, EN, INDIEN DIT NOODIG IAL ZIJN, ZELFS TEGEN FRANK RIJK. Frankrijk was de overtuiging ver- dat Italië passief zou blijven te- r' ver de ontwikkeling der dramatische artenissen, zegt het blad nog. Men zal skkelijk begrijpen hoe de teleurstel- li in Frankrijk was. De verrassing is ook Sklaren uit de gewilde onwetendheid al hetgeen dag in dag uit in den Itali- staat en de Italiaansche zielen stand gebracht. Wat wil Italië? francois poncet. zou hebben bewogen van een reis als thans von Ribbentrop naar Parijs gaat maken af te zien, terwijl nu, ondanks Italic's demon stratie, de reis toch doorgaat. Men ziet daar in in genoemde kringen een teeken, dat het zwaartepunt van de spil zich door de ont wikkeling van het laatste halfjaar naar het Noorden heeJt verplaatst. Merkwaardig is ook, dat het Duitsche pu bliek blijkbaar van de Italiaansche demon stratie niets mag weten. De bladen zwijgen er geheel over. De Duitsche pers maakt er met unanieme spontaniteit geen mel ding van, zegt de N.R.Crt,, hétgeen mag worden toegeschreven aan het juiste inzicht, dat dit Tunis-incident op zijn minst een sehoonheidsvlck op de reis van von Ribbentrop zal werpen. Trouwens van te voren heeft de Italiaansche pers de reis van Von Ribbentrop, waarmede men in Duitschland zeer ingenomen Is, ©enigszins bagatelliseerend behan deld. Italië zou het dus heelemaal niet pret tig vinden, dat von Ribbentrop naar Parijs ging en Duitschland een „zachte wenk" ge geven hebben dat Rome en Parijs nog niet zulke heel dikke vrienden zijn. Met andere woorden, dat de asgenoot op zijn beurt de flirtation mot Marianne niet te ver mag drijven. Opvallend is het bezoek dat de Fransche ambassadeur te Londen heeft gebracht aan het Foreign Office. Men brengt dit in ver band met de gebeurtenissen in Italië en het aanstaande bezoek van Chamberlain aan Rome. (t de Fransche pers zich af.? jft het werkelijk territoriale eischen. het antwoord van Frankrijk zeer lijkeen „neen" zonder omwegen, zegt Soir. En is in Januari 1934 geen ver- geteckend? Wij houden ons aan de gen. Of is er sprake van een onder- elingsmanoeuvre? Dan is dat een conversatie, waarvoor Frankrijk geen tostelling heeft. Als de Italianen ons te zeggen hebben, laten zij dat dan Volgens de „Journal des debats" ton deze beginnende campagne l-'lechts een nauwe eenheid tusschen frankrijk en" Engeland tengevolge hebben. Hun volkomen verzet tegen ontoelaatbare aanmatigingen zal den vrede handhaven. Men zou van het. bezoek van von Ribbentrop gebruik kunnen maken om iederen twijfel daarover in zijn feest te doen verdwijnen. Zoo zou fijn bezoek werkelijk nut kunnen hebben aldus het blad. n steeks het in Frankrijk niet onder m of banken, dat de demonstratie als een vergissing van Rome 4ouwd moet worden, frankrijk is niet bereid na München nog der te gaan op den weg der concessies •je oppositie der openbare meening te- ieder idee van een afstand van koloniën Duitschland, had dit reeds overduide- hewezen De hulp die Italië hij zijn aan een van Duitsche zijde in het vooruit- "t gesteld wordt, zal aan den bestaanden Jtond niet het minste of geringste kun- veranderen. ^erigens is het oordeel over den achter- r5d der demonstraties nogal afwijkend, ten wij gisteren een meening weer, vol- f5 welke Italië beoogde do eenheid tus- *n Frankrijk en Engeland te verbreken, zeer aparte visie op de gebeurtenissen nc. volgens welke het zwaartepunt van a* Home—Berlijn naar het Noorden, dus 1'' Berlijn verplaatst zou worden, f" buitenlandsche diplomatiekekringen 'ft men erop. dat vroeger een lichte frons «et voorhoofd van Mussolini Duitschland Het Duitsche volk stelde de ge boorte-acte van het Duitsche rijk op. Weer heeft Hitier gisteravond uit eengezet, dat de vastbeslotenheid van het Duitsche volk heeft geleid tot het tot standkomen van het groot- Duitsche rijk van thans. Sprekende over het jaar 1938 zeide de Fuhrer onder andere: Wij hebben zeer gematigde beperkingen in de doelstelling van onze buitenlandsche politiek aangebracht, doch ergens houden internationale rechten op en koint het na tionale recht van het Duitsche volk'. Voor dit natoinale recht zijn wij nu dit jaar opgeko men. Ten besluite van dit jaar zult ook gij u thans voor de geheele wereld vertoonen en uw bekentenis afleggen, deze bekrachtigen en daarmede plechtig bezweren. Het was zakelijk niet noodig, doch het is noodig als besluit der geboorteacte van het Groot-Diiit- sehe rijk. "De geboorteacte van het tweede rijk werd onderteekend en opgesteld door de Duitsche vorsten. De geboorteacte van het derde rijk werd opgesteld en bevestigd door het Duitsche volk, aldus eindigde Hit- Ier zijn rede te Reichenberg, die als gewoon lijk door duizenden werd aangehoord eri waarbij spreekkoren het traditioneele: Wij danken onzen Führer! uitriepen. Geen subsidie aan busdiensten op de opgeheven spoorlijnen! Uitbreiding van diesel-electrische tractie in overweging. Weekeindretours? Met betrekking tot het Spoorwegtekort ad. 9 milliocn deelt de minister in een memorie van antwoord aan de Tweede Kamer inza ke de begrooting Verkeersfonds mede, dat mst maatregelen tot reorganisatie en bezui niging zoo krachtig mogelijk'wordt'voortge gaan en ter verkrijging van hoogere inkom sten het vervoer per spoor zal worden aan gemoedigd. Verlenging van diensttijden van het per soneel ligt niet in de bedoeling. Opheffing van spoorlijnen en stations. Slechts een zeer gering aantal klachten is naar aanleiding van de opheffing van di verse spoorlijnen en stations binnengeko men. Indien ook een eenvoudige auto busdienst in de blijkbaar zeer gerin ge vervoersbehoeften van de opgehe ven lijnen niet op loon end e wijze kan voorzien, ligt het, naar het oor deel van den minister, niet. op den weg der regeering om de betrokken streek door subsidee ring aan een dienst met behoorlijke frequentie te helpen. JPogingen om te komen tot oprichting van een N. V. voor het cxploiteeren van auto busdiensten over het geheele land hebhen geen resultaat opgeleverd. Zooveel doenlijk wordt de locale vervoerverzorging aan auto bussen niet eerder overgelaten, dan nadat de wegen in bruikbaren toestand zijn geko men. Spoorweg pensioenfonds. Maatregelen om* de jaarlljksche storting ter bestrijding van het tekort in het Spoor wegpensioenfonds te hervatten, worden voor gesteld, zoodra de ingediende belastingvoor stellen zullen zijn aangenomen. Verhooging van die storting zai tcA- punt van onder zoek uitmaken. Spoorwegmaterieel. Uitbreiding van Diesel-electrische tractie zal kunnen worden overwogen, nadat de be schikking over het vcreischte nieuwe Diesel- electrische rijtuig-materieel zal zijn verkre gen. Onbewaakte overwegen. De .minister stelt zich voor spoedig tot een urgentieplan te komen met betrekking tot de verdere uitbreiding der automatische waarschuwingsinrichtingen bij onbewaakte overwegen. W eekeindreto urs. Invoering van weekeindretours en van andere tariefmaatregelcn tot stimuleering van het personenvervoer voor niet-zakelijke doeleinden, is door de nieuwe directie in stu die genomen, lovz 6, 10. 13 ct. per half ons Honderden Chineezen op de hoeken der straten opgehangen. Heftige Japansche aanvallen. De Japansche troepen hebben een hefli- gen aanval gedaan over den Tantsjau-wa- terweg bij Kanton, het doel is de Chineesche troepen in do delta ten zuiden van Kanton te vemietigen. Voor het eerst sedert de bezetting van Kanton door de Japanneezcn mochten gis teren vreemdelingen de stad niet binnen gaan wegens „een razzia op plunderaars en misdadigers". In de buitenlandsche con cessie, Sjamien, werd' geweer- en machine geweervuur gehoord. Een vreemdeling, die in de stad was geweest zeide bij zijn terug keer te Sjamien, dat honderden Chineezen waren gearresteerd en opgehangen. Nieuw Japansch offensief. De Japanneezen hebben voorbereidingen voor een nieuw offensief togen Tsjangtsja en Nantsjang getroffen. Van Hankau wor den groote hoeveelheden munitie en ander oorlogstuig naar het Zuiden gezonden: de straatwegen zijn vol transportkolonnes en troepen. Bommen op burgers. Naar het Chineesche Persbureau meldt, hebben 35 Japansche vliegtuigen een zeer hevig bombardement op Ivweilin, de hoofd stad van Kwangsi, ondernomen. Meer dan zestig bommen kwamen terecht in twee der drukste straten, waardoor 10 menschen, meest vrouwen en kinderen, omgekomen of gewond zijn. De beide straten werden vrijwel in puin- hoopen herschapen. Een moskee werd geheel vernield. Kweilin aldus het Chineesche, bezit geen militaire etablissementen. Dit nummer bevat 16 pagina's DE BILT SEINT: Verwachting: v. d. kuststrook: Matige wind uit het Zuiden tot Z.W., gedeeltelijk be wolkt, mogelijk overdag nog lichte regenbuien zelfde tem peratuur. Algcmeene vooruitzichten: Het weertype vertoont geen neiging tot verandering en en nieuwe storm is nog niet te voorzien. Kalm en vastbesloten. Na de rede van Ciano in de Italiaansche kamer en dc betoogingen te Rome hebben de vereenigingen van Corsicancn in Marok ko in de voornaamste steden van het pro tectoraat protcsthijeenkomsten gehouden. Aan Daladier werden telegrammen gezon den, waarin de regeering de verzekering ge geven wordt van de „kalme vastbeslotenheid iler Corsicanen, zich Ie verzetten", en plech tig verklaard wordt, "dat zij, trotsch op den titel van Fransch man, nooit zullen gedoo- gen, dat de Fransche' nationaliteit, hun door wien ook wordt betwist". Wetsontwerp spoedig te verwachten stichting van een n.v., waarin schiphol wordt ingebracht. rotterdam—schiphol in 50 minuten via directen auto-snelweg. vliegveld voor zuid-limburg. De regeering acht het, in het belang van de positie der Nederlandsche luchtvaart in het internationale luchtverkeer, niet juist, dat de ver dere vliegveld-ontwikkeling hier te lande het resultaat wordt van een speciaal op de behartiging van locale belangen gericht beleid, aldus de me morie van antwoord aan de Tweede Kamer inzake de begrooting verkeers fonds De vliegveldontwikkeling moet geleid worden met het oog op onze nationale belangen, waarin uiteraard een zoo goed mogelijke behartiging van de verschillende locale belangen begrepen is. De minister licht in de memorie toe, hoe hij tot het aanwijzen van Schiphol als een traal vliegveld gekomen is. Vóórop stond, dat het zoo snel mogelijk voorzien in de behoefte aan militaire lucht vaartterreinen een primaire eisch van landsbelang was. Een nadere raming van de kosten van een vliegveld bij leiderdorp leverde, op grond van een nader onderzoek, waaruit bleek, dat bijzondere voorzieningen met betrekking tot de bodemgesteldheid noodig zouden zijn, een tegenvaller op. 'Ook omdat Schiphol reeds over uitgebreide en kostbare inrichtingen be schikt, beteekende de keuze: „Schiphol" be langrijke budgetaire voordeelen: Hoofdzaak bij de beslissing inzake het na tionale luchtvaarttererin voor het burger lijk luchtverkeer is echter uiteraard de vraag, of het als zoodanig aan te wijzen ter rein inderdaad kan geacht worden door vol doend centrale ligging in de behoefte van de groote bevolkingscentra aan een gemak kelijk bereikbaar vliegveld voor het groote internationale verkeer te voldoen. Toen ten aanzien van dit punt de regeering van oordcel was, dat Schiphol aan de in dezen te stellen eischen zou kunnen voldoen, wer den onderhandelingen geopend met het dagelijksch bestuur der gemeen te Amsterdam, Deze onderhandelin gen hebben geleid tot het opstellen van een plan, waarbij Schiphol wordt bestemd tot nationale lucht haven. welk plan in den vorm van een wetsontwerp tot deelneming van het Rijk in een N.V., waarin Schiphol wordt ingebracht, de Ka mer eerlang zal bereiken. Sneller verbinding Rotterdam- Schiphol. Het ligt in het voornemen aan de bezwa ren der bestaande verbinding van Rotter dam naar Schiphol een einde te maken door den aanleg van een autosnelweg van den bestaanden rijksweg RotterdamDen Haag nabij Ypenburg, langs de oostzijde van Voor schoten naar den nieuwen rijksweg bij Oegstgeest. Met uitvoering van deze ver binding is een aanvang gemaakt. Verder ligt het in het voornemen binnen korten tijd ook een wegvak aan te leggen, dat van den genoemden nieuwen rijksweg onder Voorschoten een rechtstreeksche ver binding zal geven met den autosnelweg van Sassenheim naar Amsterdam onder Bur gerveen. Wanneer dit wegvak zal zijn tot stand ge komen, zal de afstand RotterdamSchiphol in 50 minuten kunnen worden afgelegd. Ver wacht wordt dat het Rijkswegcnplan binnen 4 jaren voltooid zal zijn. Inzake den aanleg van een luchtvaartter rein in Zuid-Limburg kon thans een beslis sing worden .verwacht. Tusschenlanding in de hoofd stad op de terugreis TokioBer lijn verwacht. Duitsche concurrentie op onze Indië-lijn? De „Voelkischer Beobachter" meldt, dat het Focke Wulfvliegtuig „Condor", dat dezer dagen een recordvlucht BerlijnTokio maak te, op zijn terugreis naar Berlijn ook Am sterdam zal aandoen. De route is waarschijnlijk als volgt: via Mandsjoekwo, over de Philippijnen, Borneo, Batavia en Bangkok naar Basra en vandaar naar Amsterdam. Vanaf onze hoofdstad wil men dan naar Berlijn terugkceren, waar men zich voor stelt op 17 Dec. te arriveeren. Het traject BasraAmsterdam zou dan samenvallen met dc normale route van de K.L.M. Blijkbaar ligt in de bedoeling aan te toonen, dat de „Condor" op dit traject veel sneller is dan de bij de K.L.M. gebruikelij ke toestellen. Het Hbld., waaraan wij dit bericht ont- leenen, teekent hierbij aan: Dit zal een „koud" kunstje zijn voor dit recordtoestel, dat een -gemiddelde maken kan van ruim 320 over een zeer grooten af staand. Een andere kwestie is, dat aan zoo danige vergelijking niet de minste waarde behoeft te worden toegekend, omdat de groot heden hier onvergelijkbaar zijn: de K.L.M. met een aan een vast reisschema gebonden dienst,, deze „Condor" welke er op uit is om alle afstanden zoo snel mogelijk te overbrug gen. Wat kan een „Douglas" overigens ook als 't moet, getuige Parmentiers vlucht Mil- denhallMclbourne in de McPherson Robert- son race. De Voelkischer Beobachter meldt verder, dat het in de bedoeling ligt, in dc toekomst een regelmatigen vliegdienst Bcrlijn-Tokio- Berlijn te openen. ALLEREERST PRIMA UITVOERING, MAAR STEEDS TOCH VOOR- DEELIGER. TECHN. BOREAll ALKMAAR ROTTERDAM Tel. 3045-2 lijnen 44504

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 1