Sclunin'Coii iM ui
reigende taal
van Italië
ROOD
/ftoiTm.
Schiphol
Krachtige bezuiniging bij de
Spoorwegen
nationale
luchthaven
DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER
En weer sprak Hitier
y
Razzia in Kanton
Marokko achter Frankrijk
De „Condor"
op Schiphol?
r
CENTRALE
VERWARMING
DE V
R I E S
ygRBAff 3 DECEMBER 1938. 83e Jaargang. No. 10743. •F DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER
r éei KV. Uitg.-Mij". „Mottoed* NoorderVworlter"
'[(est in Frankrijk:
'top en haal onze
miënl EenFransch
$test bij Ciano
istille wenk aan duitschland
jron ribbentrop niet te veel
1 frankrijk te doen beloven?
francois Poncet, de Fransche am-
lassadeur te Rome, Leeft bij Ciano
proteststap ondernomen wegens
h betoogingen, die zich eergisteren
j! tobben voorgedaan in de Fascisti-
kamer, waar afgevaardigden
beten hebben geuit zooals „Tunis",
tidas de passage der verklaringen
ras Ciano inzake de „natuurlijke
j; aspiraties van het Italiaansche
g. olk" onderstrepend.
algemeene reactie in Frankrijk komt
op een; „kom en haal ze'"
den loop van het onderhoud, dat. Fran-
Poncet, de Fransche ambassadeur, ge-
beeft met praat Ciano, en dat drie
ct lier duurde, heeft Francois Poncet,
men gelooft de verwondering der Fran
reeeering tot uitdrukking gebracht, dat
Wooging inzake Fransch grondgebied
th iijn verwekt door de regeering van een
dat in vrede met Frankrijk leeft. De
aéjsadeur zou duidelijk hebben gemaakt.
Frankrijk de Italiaansche eischen op
s een aangelegenheid acht, welke te
helïjk is om zelfs te bespreken.
'n snsche waarnemers, aldus Reuter, zijn
meening, dat de demonstratie moe'
Bidon, dat Italië -tegen iedere verbete
van haar betrekkin een met Frankrijk
felle toon der Italiaansche bladen
hier eveneens op.
Wterliik schrijft de Giornale d'Ita-
ia: DE ITALIAANSCHE NATIE,
SOLIDAIR MET HAAR REGEE-
ÏÏNG, IS TOT ALLES BEREID. ZIJ
S BEREID OP TE MARCHEE
EN, EN, INDIEN DIT NOODIG
IAL ZIJN, ZELFS TEGEN FRANK
RIJK.
Frankrijk was de overtuiging ver-
dat Italië passief zou blijven te-
r' ver de ontwikkeling der dramatische
artenissen, zegt het blad nog. Men zal
skkelijk begrijpen hoe de teleurstel-
li in Frankrijk was. De verrassing is ook
Sklaren uit de gewilde onwetendheid
al hetgeen dag in dag uit in den Itali-
staat en de Italiaansche zielen
stand gebracht.
Wat wil Italië?
francois poncet.
zou hebben bewogen van een reis als thans
von Ribbentrop naar Parijs gaat maken af te
zien, terwijl nu, ondanks Italic's demon
stratie, de reis toch doorgaat. Men ziet daar
in in genoemde kringen een teeken, dat het
zwaartepunt van de spil zich door de ont
wikkeling van het laatste halfjaar naar het
Noorden heeJt verplaatst.
Merkwaardig is ook, dat het Duitsche pu
bliek blijkbaar van de Italiaansche demon
stratie niets mag weten. De bladen zwijgen
er geheel over.
De Duitsche pers maakt er met
unanieme spontaniteit geen mel
ding van, zegt de N.R.Crt,, hétgeen
mag worden toegeschreven aan het
juiste inzicht, dat dit Tunis-incident
op zijn minst een sehoonheidsvlck
op de reis van von Ribbentrop zal
werpen.
Trouwens van te voren heeft de
Italiaansche pers de reis van Von
Ribbentrop, waarmede men in
Duitschland zeer ingenomen Is,
©enigszins bagatelliseerend behan
deld.
Italië zou het dus heelemaal niet pret
tig vinden, dat von Ribbentrop naar Parijs
ging en Duitschland een „zachte wenk" ge
geven hebben dat Rome en Parijs nog niet
zulke heel dikke vrienden zijn. Met andere
woorden, dat de asgenoot op zijn beurt de
flirtation mot Marianne niet te ver mag
drijven.
Opvallend is het bezoek dat de Fransche
ambassadeur te Londen heeft gebracht aan
het Foreign Office. Men brengt dit in ver
band met de gebeurtenissen in Italië en het
aanstaande bezoek van Chamberlain aan
Rome.
(t de Fransche pers zich af.?
jft het werkelijk territoriale eischen.
het antwoord van Frankrijk zeer
lijkeen „neen" zonder omwegen, zegt
Soir. En is in Januari 1934 geen ver-
geteckend? Wij houden ons aan de
gen. Of is er sprake van een onder-
elingsmanoeuvre? Dan is dat een
conversatie, waarvoor Frankrijk geen
tostelling heeft. Als de Italianen ons
te zeggen hebben, laten zij dat dan
Volgens de „Journal des debats"
ton deze beginnende campagne
l-'lechts een nauwe eenheid tusschen
frankrijk en" Engeland tengevolge
hebben. Hun volkomen verzet tegen
ontoelaatbare aanmatigingen zal
den vrede handhaven.
Men zou van het. bezoek van von
Ribbentrop gebruik kunnen maken
om iederen twijfel daarover in zijn
feest te doen verdwijnen. Zoo zou
fijn bezoek werkelijk nut kunnen
hebben aldus het blad.
n steeks het in Frankrijk niet onder
m of banken, dat de demonstratie als
een vergissing van Rome
4ouwd moet worden,
frankrijk is niet bereid na München nog
der te gaan op den weg der concessies
•je oppositie der openbare meening te-
ieder idee van een afstand van koloniën
Duitschland, had dit reeds overduide-
hewezen De hulp die Italië hij zijn aan
een van Duitsche zijde in het vooruit-
"t gesteld wordt, zal aan den bestaanden
Jtond niet het minste of geringste kun-
veranderen.
^erigens is het oordeel over den achter-
r5d der demonstraties nogal afwijkend,
ten wij gisteren een meening weer, vol-
f5 welke Italië beoogde do eenheid tus-
*n Frankrijk en Engeland te verbreken,
zeer aparte visie op de gebeurtenissen
nc. volgens welke het zwaartepunt van
a* Home—Berlijn naar het Noorden, dus
1'' Berlijn verplaatst zou worden,
f" buitenlandsche diplomatiekekringen
'ft men erop. dat vroeger een lichte frons
«et voorhoofd van Mussolini Duitschland
Het Duitsche volk stelde de ge
boorte-acte van het Duitsche
rijk op.
Weer heeft Hitier gisteravond uit
eengezet, dat de vastbeslotenheid van
het Duitsche volk heeft geleid tot
het tot standkomen van het groot-
Duitsche rijk van thans.
Sprekende over het jaar 1938 zeide de
Fuhrer onder andere:
Wij hebben zeer gematigde beperkingen
in de doelstelling van onze buitenlandsche
politiek aangebracht, doch ergens houden
internationale rechten op en koint het na
tionale recht van het Duitsche volk'. Voor dit
natoinale recht zijn wij nu dit jaar opgeko
men.
Ten besluite van dit jaar zult ook gij u
thans voor de geheele wereld vertoonen en
uw bekentenis afleggen, deze bekrachtigen
en daarmede plechtig bezweren. Het was
zakelijk niet noodig, doch het is noodig als
besluit der geboorteacte van het Groot-Diiit-
sehe rijk. "De geboorteacte van het tweede
rijk werd onderteekend en opgesteld door
de Duitsche vorsten. De geboorteacte van
het derde rijk werd opgesteld en bevestigd
door het Duitsche volk, aldus eindigde Hit-
Ier zijn rede te Reichenberg, die als gewoon
lijk door duizenden werd aangehoord eri
waarbij spreekkoren het traditioneele: Wij
danken onzen Führer! uitriepen.
Geen subsidie aan busdiensten
op de opgeheven spoorlijnen!
Uitbreiding van diesel-electrische
tractie in overweging.
Weekeindretours?
Met betrekking tot het Spoorwegtekort ad.
9 milliocn deelt de minister in een memorie
van antwoord aan de Tweede Kamer inza
ke de begrooting Verkeersfonds mede, dat
mst maatregelen tot reorganisatie en bezui
niging zoo krachtig mogelijk'wordt'voortge
gaan en ter verkrijging van hoogere inkom
sten het vervoer per spoor zal worden aan
gemoedigd.
Verlenging van diensttijden van het per
soneel ligt niet in de bedoeling.
Opheffing van spoorlijnen en
stations.
Slechts een zeer gering aantal klachten is
naar aanleiding van de opheffing van di
verse spoorlijnen en stations binnengeko
men.
Indien ook een eenvoudige auto
busdienst in de blijkbaar zeer gerin
ge vervoersbehoeften van de opgehe
ven lijnen niet op loon end e wijze
kan voorzien, ligt het, naar het oor
deel van den minister, niet. op den
weg der regeering om de betrokken
streek door subsidee ring aan een
dienst met behoorlijke frequentie te
helpen.
JPogingen om te komen tot oprichting van
een N. V. voor het cxploiteeren van auto
busdiensten over het geheele land hebhen
geen resultaat opgeleverd. Zooveel doenlijk
wordt de locale vervoerverzorging aan auto
bussen niet eerder overgelaten, dan nadat
de wegen in bruikbaren toestand zijn geko
men.
Spoorweg pensioenfonds.
Maatregelen om* de jaarlljksche storting
ter bestrijding van het tekort in het Spoor
wegpensioenfonds te hervatten, worden voor
gesteld, zoodra de ingediende belastingvoor
stellen zullen zijn aangenomen. Verhooging
van die storting zai tcA- punt van onder
zoek uitmaken.
Spoorwegmaterieel.
Uitbreiding van Diesel-electrische tractie
zal kunnen worden overwogen, nadat de be
schikking over het vcreischte nieuwe Diesel-
electrische rijtuig-materieel zal zijn verkre
gen.
Onbewaakte overwegen.
De .minister stelt zich voor spoedig tot
een urgentieplan te komen met betrekking
tot de verdere uitbreiding der automatische
waarschuwingsinrichtingen bij onbewaakte
overwegen.
W eekeindreto urs.
Invoering van weekeindretours en van
andere tariefmaatregelcn tot stimuleering
van het personenvervoer voor niet-zakelijke
doeleinden, is door de nieuwe directie in stu
die genomen,
lovz
6, 10. 13 ct. per half ons
Honderden Chineezen op de
hoeken der straten opgehangen.
Heftige Japansche aanvallen.
De Japansche troepen hebben een hefli-
gen aanval gedaan over den Tantsjau-wa-
terweg bij Kanton, het doel is de Chineesche
troepen in do delta ten zuiden van Kanton
te vemietigen.
Voor het eerst sedert de bezetting van
Kanton door de Japanneezcn mochten gis
teren vreemdelingen de stad niet binnen
gaan wegens „een razzia op plunderaars en
misdadigers". In de buitenlandsche con
cessie, Sjamien, werd' geweer- en machine
geweervuur gehoord. Een vreemdeling, die
in de stad was geweest zeide bij zijn terug
keer te Sjamien, dat honderden Chineezen
waren gearresteerd en opgehangen.
Nieuw Japansch offensief.
De Japanneezen hebben voorbereidingen
voor een nieuw offensief togen Tsjangtsja
en Nantsjang getroffen. Van Hankau wor
den groote hoeveelheden munitie en ander
oorlogstuig naar het Zuiden gezonden: de
straatwegen zijn vol transportkolonnes en
troepen.
Bommen op burgers.
Naar het Chineesche Persbureau meldt,
hebben 35 Japansche vliegtuigen een zeer
hevig bombardement op Ivweilin, de hoofd
stad van Kwangsi, ondernomen. Meer dan
zestig bommen kwamen terecht in twee
der drukste straten, waardoor 10 menschen,
meest vrouwen en kinderen, omgekomen of
gewond zijn.
De beide straten werden vrijwel in puin-
hoopen herschapen.
Een moskee werd geheel vernield. Kweilin
aldus het Chineesche, bezit geen militaire
etablissementen.
Dit nummer bevat 16 pagina's
DE BILT SEINT:
Verwachting: v. d. kuststrook:
Matige wind uit het Zuiden
tot Z.W., gedeeltelijk be
wolkt, mogelijk overdag nog
lichte regenbuien zelfde tem
peratuur.
Algcmeene vooruitzichten: Het
weertype vertoont geen
neiging tot verandering en
en nieuwe storm is nog
niet te voorzien.
Kalm en vastbesloten.
Na de rede van Ciano in de Italiaansche
kamer en dc betoogingen te Rome hebben
de vereenigingen van Corsicancn in Marok
ko in de voornaamste steden van het pro
tectoraat protcsthijeenkomsten gehouden.
Aan Daladier werden telegrammen gezon
den, waarin de regeering de verzekering ge
geven wordt van de „kalme vastbeslotenheid
iler Corsicanen, zich Ie verzetten", en plech
tig verklaard wordt, "dat zij, trotsch op den
titel van Fransch man, nooit zullen gedoo-
gen, dat de Fransche' nationaliteit, hun door
wien ook wordt betwist".
Wetsontwerp spoedig te verwachten
stichting van een n.v., waarin
schiphol wordt ingebracht.
rotterdam—schiphol in 50 minuten
via directen auto-snelweg.
vliegveld voor zuid-limburg.
De regeering acht het, in het belang
van de positie der Nederlandsche
luchtvaart in het internationale
luchtverkeer, niet juist, dat de ver
dere vliegveld-ontwikkeling hier te
lande het resultaat wordt van een
speciaal op de behartiging van locale
belangen gericht beleid, aldus de me
morie van antwoord aan de Tweede
Kamer inzake de begrooting verkeers
fonds De vliegveldontwikkeling moet
geleid worden met het oog op onze
nationale belangen, waarin uiteraard
een zoo goed mogelijke behartiging
van de verschillende locale belangen
begrepen is.
De minister licht in de memorie toe, hoe
hij tot het aanwijzen van Schiphol als een
traal vliegveld gekomen is.
Vóórop stond, dat het zoo snel mogelijk
voorzien in de behoefte aan militaire lucht
vaartterreinen een primaire eisch van
landsbelang was.
Een nadere raming van de kosten van een
vliegveld bij leiderdorp leverde, op grond
van een nader onderzoek, waaruit bleek, dat
bijzondere voorzieningen met betrekking tot
de bodemgesteldheid noodig zouden zijn, een
tegenvaller op. 'Ook omdat Schiphol reeds
over uitgebreide en kostbare inrichtingen be
schikt, beteekende de keuze: „Schiphol" be
langrijke budgetaire voordeelen:
Hoofdzaak bij de beslissing inzake het na
tionale luchtvaarttererin voor het burger
lijk luchtverkeer is echter uiteraard de
vraag, of het als zoodanig aan te wijzen ter
rein inderdaad kan geacht worden door vol
doend centrale ligging in de behoefte van
de groote bevolkingscentra aan een gemak
kelijk bereikbaar vliegveld voor het groote
internationale verkeer te voldoen.
Toen ten aanzien van dit punt de
regeering van oordcel was, dat
Schiphol aan de in dezen te stellen
eischen zou kunnen voldoen, wer
den onderhandelingen geopend met
het dagelijksch bestuur der gemeen
te Amsterdam, Deze onderhandelin
gen hebben geleid tot het opstellen
van een plan, waarbij Schiphol
wordt bestemd tot nationale lucht
haven. welk plan in den vorm van
een wetsontwerp tot deelneming
van het Rijk in een N.V., waarin
Schiphol wordt ingebracht, de Ka
mer eerlang zal bereiken.
Sneller verbinding Rotterdam-
Schiphol.
Het ligt in het voornemen aan de bezwa
ren der bestaande verbinding van Rotter
dam naar Schiphol een einde te maken door
den aanleg van een autosnelweg van den
bestaanden rijksweg RotterdamDen Haag
nabij Ypenburg, langs de oostzijde van Voor
schoten naar den nieuwen rijksweg bij
Oegstgeest. Met uitvoering van deze ver
binding is een aanvang gemaakt.
Verder ligt het in het voornemen binnen
korten tijd ook een wegvak aan te leggen,
dat van den genoemden nieuwen rijksweg
onder Voorschoten een rechtstreeksche ver
binding zal geven met den autosnelweg van
Sassenheim naar Amsterdam onder Bur
gerveen.
Wanneer dit wegvak zal zijn tot stand ge
komen, zal de afstand RotterdamSchiphol
in 50 minuten kunnen worden afgelegd. Ver
wacht wordt dat het Rijkswegcnplan binnen
4 jaren voltooid zal zijn.
Inzake den aanleg van een luchtvaartter
rein in Zuid-Limburg kon thans een beslis
sing worden .verwacht.
Tusschenlanding in de hoofd
stad op de terugreis TokioBer
lijn verwacht.
Duitsche concurrentie op onze
Indië-lijn?
De „Voelkischer Beobachter" meldt, dat
het Focke Wulfvliegtuig „Condor", dat dezer
dagen een recordvlucht BerlijnTokio maak
te, op zijn terugreis naar Berlijn ook Am
sterdam zal aandoen.
De route is waarschijnlijk als volgt: via
Mandsjoekwo, over de Philippijnen, Borneo,
Batavia en Bangkok naar Basra en vandaar
naar Amsterdam.
Vanaf onze hoofdstad wil men dan naar
Berlijn terugkceren, waar men zich voor
stelt op 17 Dec. te arriveeren.
Het traject BasraAmsterdam zou dan
samenvallen met dc normale route van de
K.L.M. Blijkbaar ligt in de bedoeling aan te
toonen, dat de „Condor" op dit traject veel
sneller is dan de bij de K.L.M. gebruikelij
ke toestellen.
Het Hbld., waaraan wij dit bericht ont-
leenen, teekent hierbij aan:
Dit zal een „koud" kunstje zijn voor dit
recordtoestel, dat een -gemiddelde maken
kan van ruim 320 over een zeer grooten af
staand. Een andere kwestie is, dat aan zoo
danige vergelijking niet de minste waarde
behoeft te worden toegekend, omdat de groot
heden hier onvergelijkbaar zijn: de K.L.M.
met een aan een vast reisschema gebonden
dienst,, deze „Condor" welke er op uit is om
alle afstanden zoo snel mogelijk te overbrug
gen. Wat kan een „Douglas" overigens ook
als 't moet, getuige Parmentiers vlucht Mil-
denhallMclbourne in de McPherson Robert-
son race.
De Voelkischer Beobachter meldt verder,
dat het in de bedoeling ligt, in dc toekomst
een regelmatigen vliegdienst Bcrlijn-Tokio-
Berlijn te openen.
ALLEREERST PRIMA
UITVOERING, MAAR
STEEDS TOCH VOOR-
DEELIGER.
TECHN. BOREAll
ALKMAAR ROTTERDAM
Tel. 3045-2 lijnen 44504