Het starten en landen op
vliegtuig=moederschepen
De „Ekster"
neergestort
Wij lazen voor II
Nieuwe autoweg
over de Alpen
Ongeluk bij lesmanoeuvre
Alle vier inzittenden gedood
Om kwart over elf gistermorgen
is het Lockheed-vliegtuig „Ekster"
van de K.L.M. kort na den start op
korten afstand van Schiphol afge
gleden. neergestort en in brand ge
vlogen. Het toestel ligt nabij den
dijk van den Haarlemmer meerpol
der bij den Vijfhuizerweg.
Aan boord van het vliegtuig, dat
opgestegen was voor een lesvlucht,
bevonden zich vier personen, n.1. de
gezagvoerder, de radio-telegrafist, de
boordwerktuigkundige en een leer
ling.
Alle vier inzittenden zijn omgeko
men.
Het bericht van de vliegramp, werd in de
stad met ontzetting vernomen. Nog versch
in het geheugen ligt de ramp van de „Ijs
vogel". Ditmaal is weliswaar geen lijn-
vliegtuig van de K.L.M. verongelukt, doch
de ramp, weer in de onmiddellijke nabijheid
van de Amsterdamsche luchthaven, heeft
weer vier slachtoffers gecischt
Te kwart over elf was het Lockheed-'vlieg
tuig ..Ekster" ontstegen met als bcstuur-
der-leeraar de vlieger van der Seyde. Als
leerlingvlieger vloot? mee dc boor Schrev.
Verder waren aan boord de werktuigkundi
ge Goedicher en de radiotelegrafist Becking.
Wat er precies gebeurd is kon nog niet
worden vastgesteld. Vast staat, dat het toe-
sol kort nadat het was gestart en toen het
zich nog op vrij geringe hoogte bevond, is
afgegleden en neergestort.
Het toestel kwam neer in den Haarlem
mermeerpolder vlak bij den dijk langs de
Ringvaart, on ongeveer anderhalve kilome
ter van den ingang van het vliegveld Schip
hol.
Toestel geheel in vlammen gehuld.
Direct nadat het loestel was neergekomen,
vloog het in brand. Toen men bij het toestel
kwam was dit geheel in vlammen gehuld
en was het niet meer mogelijk aan de inzit
tenden hulp te bieden. Het is waarschijnlijk,
dat de vier-slachtoffers op slag gedood
werden. Hun lijken ziin verkoold. Van het
toestel is niet meer dan een door brand
geheel vernield wrak over gebleven.
Onmiddellijk nadat bekend werd, dat er
OD Schiphol een vliegtuig was neergekomen,
zijn uit Amsterdam de gemeentelijke genees
kundige dienst en de brandweer ter assis
tentie derwaarts vertrokken. Ook van het
vliegveld zelf werd onmiddellijk alle be
schikbare hulpmateriaal naar de plaats van
de ramp gedirigeerd: Zooals gemeld mocht
redding niet meer mogelijk zijn.
Het verhaal van een ooggetuige.
Toen wij op de plaats van de ramp kwa
men. vonden wij daar een ooggetuige van
de ramp. die onze luchtvaart thans weer
heeft getroffen.
De „Ekster" aldus onze zegsman
kwam laag vliegende in aanraking met de
toppen van de hoornen aan den Schiphol
dijk. Direct daarop is het, met draaiende
motoren, neergestort tegen den weg. die van
den Schipholdijk, loopende langs de Ring
vaart. leidt naar de boerderij ..Johanneshos-
ve" van den heer van de Veldt.
Onmiddellijk nadat het toestel was neer
gestort, vloog het in brand. Geweldige
vlammen schoten omhoog en iedere moge
lijkheid om de inzittenden te hulp te komen
was uitgesloten. Het brandende toestel ver
spreidde een enorme hitte, zoodat het ge
vaarlijk was het te naderen.
Lesmanoeuvre
Officieel vernemen wij van de zijde
van de K.L.M., dat de gezagvoerder
van der Seijde was aangewezen om
den heer Schreij les te geven in
do behandeling van het Lockhecd-
vliegtuig. Hierbij worden volgens
een bepaald programma oefeningen
uitgevoerd onder nabootsing van de
meest ongunstige omstandigheden.
Gistermorgen worden met het vliegtuig
„Ekster" op vollast ocfecningcn uitgevoerd
in het stilzetten van één motor na den
start. Aangenomen moet worden, dat bet
vliegtuig daarbij door te weinig snelheid
Is afgegleden en tegen den grond gestooten,
waardoor het in brand is gerankt.
De Lockheed Super Electra „Ekster", ge
nummerd P.H.—A P E. is één van de beide
Lockheed vliegtuigen, waarover de K.L.M.
tof dusver beschikte.
De 26-jarige heer A. van der Seijde.
woonachtig te Amstelveen, was de vlieger
van de K.L.M., die de Lockheed hier te
lande het eerst gevlogen heeft. Daarom is
hij als leeraar op de Lockheed opgetreden.
Hij was een bekend zweefvlieger. De tweede
omgekomene, de 31-jarige heer C. M.
Schreij uit Heemstede, heeft reeds gerui-
men tijd als gezagvoerder op het Europee-
sche net van de K.L.M. gevlogen. Hij was
thans bezig met zich op de Lockheeds te
oefenen.
De boordwerktuigkundige, die bij de
ramp omgekomen is. is de heer K. L. H.
•Taedicke, de radiotelegrafist is de heer A.
Bekking. beiden uit Badhoevedorp. Deze
beide slachtoffers waren resp. 23 en 31 jaar
oud en ongehuwd. De slachtoffers van der
Seijde en Schreij waren gehuwd.
Vliegtuig was geheel belast.
Het vliegen op vollast geschiedt met een
geheel belast vliegtuig. Behalve lading kan
een Lockheed, zooals do „Ekster" tien pas
sagiers meenomen. Het gewicht dezer pas
sagiers en de gebruikelijke lading wordt
bij de oefopvluchten vervangen door zak
ken zand. Het verongelukte vliegtuig was
dus zwaar beladen.
Motor sloeg I06.
Een andere ooggetuige vertelde ons, dat
de aanraking met de boomen niet de oor
zaak van den val geweest kan zijn en 't toe
stel nog op de helling van don dijk den
grond reeds raakte. Dit wordt door een
lang spoor aangetoond.
De linkermotor van de „Ekster" vloog,
nadat het vliegtuig met de aarde in botsing
was gekomen, los en drong in den wal van
de langs den dijk loopende sloot. Het toe
stel zelf maakte een kwart slag om, schoof
rakelings langs een daar staande arbeiders
woning en sloeg vervolgens te pletter tegen
den weg, die van den Schipholdijk naar de
„Johanneshoeve" leidt.
De slag, waarmede het vliegtuig hier neer
kwam was tot'verren afstand te hooren.
De brokstukken vlogen naar alle kanten
heen.
Lijken door de politie in beslag
genomen.
De lijken der slachtoffers zijn op
last van de Haarlemsche politie in
beslag genomen en worden voorloo-
pig naar Haarlem vervoerd.
Het gebied waar het ongeluk gebeurde
ressorteert n.1. onder de Justitie van Haar
lem! Nadat zij zullen zijn vrijgegeven zal
over de teraardebestelling worden besist.
Hij zou het geheele Jaar door te
berijden zijn.
In Zwitsérsche en Italiaansche
kringen houdt men zich in den
laatsten tijd weer bezig met het plan
van den aanleg van een autoweg
onder den Ferret-pas. Deze weg zou
te Martigny in liet Rhonedal begin
nen, over Orsiéres naar Ferret loo-
pen, om in de omgeving van Praz-de-
Fort in een 5 a 6 kilometer langen
tunnel te verdwijnen, die onder den
Ferret-pas door den berg zou leiden.
Aan Italiaansche zijde zou de autoweg
dan over Gruetta naar Courmayeur in het
Aostadal voeren en daar aansluiting krij
gen op het bestaande wegennet in de rich
ting Turijn-Milaan.
Met de voorbereidende werkzaamheden
op het traject Courmayeur-Gruetta-Ferret-
pas. dus aan Italiaansche zijde, is men
reeds begonnen: zij bestaan uit de verbete
ring van een reeds aanwezigen weg, die te
gen lawines beveiligd moet worden, wat in-
tusschen geen bijzondere moeilijkheden met
zich mede brengt. Ook het horen van den
tunnel zal geen noemenswaardige techni
sche moeilijkheden veroorzaken. De eenige
ernstige moeilijkheid, die eigenlijk overwon
nen moet worden, is het verschaffen van de
noodigo crcdieten ten bedrage van 90 mil-
lioen lire.
Het plan tot den aanleg van dezen auto
weg is derhalve van bijzondere beteekenis.
wijl hij de eerste en eenige autoweg over de
Alpen zou zijn. die het geheele jaar door
bereden kan worden. Bovendien zou hij een
vervanging kunnen vormen voor den be
roemden Mont-Blanc-autotunnel (waartoe
de Franschen maar niet kunnen beslui
ten), wijl van Martigny uit door het Rhone
dal en dan langs het Meer van Genève over
Lausanne en Valloqbe een gunstige verbin
ding in de richting Pontarlier-Besanqon-
Parijs geschapen zou worden.
Een boom veroorzaakt
ontploffing
Baby in Norwich dóodelijk ge
troffen.
In Norwich (Norfolk) is volgens de
Daily Express een merkwaardig ongeluk
beurd. Een boom had z'n wortels rondom
een hoofdbuis van den gastoevoer geslin
gerd. De buis begaf zich en er volgde een
hevige ontploffing in een huis in Waldeck-
street.
In het huis bevonden zich het éénjarig
meisje Diana Dije, haar moeder en haar
tante. Zij zaten in de achterkamer; de baby
op schoot bij haar tante. Eensklaps had de
explosie plaatS, De kalk viel van de muren,
vensters sloegen aan splinters en dc beide
vrouwen met het kind werden bedolven ou
der de brokstukken.
Mr. Yeomans, die in het huis ernaast
woont rende de woning van mrs Dije bin
nen. Hij vertelde aan een verslaggever van
het blad, dat het huis vol rook stond en
dat hij in den beginne niets kon zien. Ik
hoorde mis Dije roepen en vond haar en de
baby begraven onder omvergeworpen meu
bels en kalk, vertelde de man. Zij lagen zoo
wat in den haard, waarin een vuur brand
de. We slaagden erin moeder en kind onder
de puinhopen vandaan te halen en gaven het
kleine kind door een raam aan een der
menschen buiten. Het kind werd dadelijk
nar een ziekenhuis gebracht, doel stierf op
weg daarheen. De borstkas van de arme
kleine was ingedrukt.
Mexico verkoopt olie
aan Duitschland
O.m. voor de Duitsche marine.
Volgens een telegram uit Mexico aan de
„New York Times" heeft dc Mexicaansche
regeering twee overeenkomsten geteekend,
op grond waarvan in 1939 voor een bedrag
van 25 millioen dollars aan onteigende olie
naar Duitschland zal worden verscheept.
De eerste overeenkomst heeft betrekking
op den aankoop, deels contant, voor een
waarde van S millioen dollar voor do Duit
sche marine, terwijl krachtens dé tweede
overeenkomst olie tot een bedrag van 17 mil
lioen dollar zal worden geruild voor Duit
sche machinerieën en andere goederen. Men
meent te weten, dat de prijs aanzienlijk
beneden den wereld-marktprijs ligt.
Zelfs kinderen betoogden.
Anti-Fransche relletjes te Rome.
Met een 'kreet „Voorwaarts Italië" heeft
een greep studenten, waaronder zelfs school
jongens met hun hoeken en tasschen onder
den arm, die zoo van .school waren wegge-
loopen gisterochtend ge tracht in de omge
ving van de Piazza Venezia te Rome een
betooging te houden/'doch de politie gelast
te hen uiteen te gaan. De studenten, kwa
men echter op een nabij gelegen plein
opnieuw bijeen, waarna zij probeerden langs
een omweg naar de Fransche ambassade
op de Piazza Venezia te trekken. Zij riepen
anti-Fransche leuzen en protesteerden hef
tig tegen de vermeende behandeling van
Italianen in Tunis en elders. Een aantal
studenten werd door de politie aangehouden.
Zou Duitschland met de Russen
willen voetballen?
In verband met de Duitsche meening, dat
burgemeester Oud zich bij zijn verbod van
den NederlandDuitschiand-wedstrijd tot
„werktuig van bclangenpolitiekliet maken,
schrijft de Nieuwe Rottcrdamsche Crt. lib.)
01' overigens Duitschland zelf, als het in
deze van politieken invloed wil gewagen, de
politiek zoo geheel buiten de sport houdt?
Zou liet lw. met de Russen willen voetbal
len? En wat de „faire sportieve opvattin
ken" aangaat, in Duitschland worden Jo
den van de sportwedstrijden, zweminrichtin
gen, sporthallen enz., uitgesloten. Het komt
ons werkelijk voor, dat wij ook in deze van
die zijde geen lessen hebben te ontvangen.
Unze sportreputatie in de wereld durven
wij gerust vlekkeloos te noemen.
Maar het wedstrijdverbod van den burge
meester van Rotterdam berustte niet alleen
niet op politieke opvattingen, het berustte
niet eens op het bijna unanieme oordcel
hier te lande over de Jodenvervolging. Het
is ontsproten aan de mogelijkheid van de
monstraties, welke zelfs de meest talrijke
politiemacht niet had kunnen verhoeden en
welke ook bij den voetbalwedstrijd
Italië—Frankrijk in Napels zijn voor
gekomen. Geen leger politic-agenten
kan beletten, dat een groep menschen haar
monden gebruikt of fluitjes uit den zak
haalt en dit kan gebeuren op oogenblikken,
dat een dergelijke manifestatie een beleedi-
gend karakter draagt, b.v. bij het spelen
van het volkslied.
Het blad besluit:
Als de leider van de Duitsche sport niet
was afgegaan op onverantwoordelijke uitin
gen in Nederland en zich de overwegingen,
welke tot het verbod van den voetbalwed
strijd hebben geleid, duidelijk voor oogen
liad gesteld, zou hij zijn besluit tot het af
breken van de sportbetrekkingen vermoede
lijk niet hebben genomen.
Lou de Visser kwam te laat.
Uit de Haagsche Post:
Ilct was een typisch incident, dat zich de
vorige week in de Tweede Kamer voordeed.
Er zou worden gestemd over een amende
ment, dat bedoelde te zijn een principieele
uitspraak ten gunste van subsidie voor de
Roonisch-Katholieke Economische llooge-
school te Tilburg. Het zou spannen bij de
stemming; dit stond vast. Deswege hadden
alle fracties zooveel mogelijk haar men
schen opgetrommeld. Zelfs had de Katho
lieke groep een telegram gezonden aan den
heer Suring, die door een liartaandoening
rust moet houden; hij is zoo verstandig ge
weest niet te komen. Het is een zeer eigen
aardig feit, dat de Kamer nooit de voltallig
heid kan halen. Wij weten niet, dat er óóit
een stemming is geweest, waarbij ICO leden
aanwezig waren. Twee voorbeelden zijn be
kend van 99: de stemming over de Leer
plichtwet en die over de Vlootwet. Welnu,
de vorige week waren 94 leden opgekomen.
Wat gebeurde er? De stemming had tot uit
slag, dat het amendement met 47 tegen 46
stemmen werd aangenomen. Dus: 93 leden.
Wat bleek? De heer Drees had, hoéwei aan
wezig, vergeten de presentielijst te teekenen.
Daardoor was zijn naam niet algeroepen!
En daardoor was het amendement aan
genomen, want hij zou hebben tegenge
stemd. Nu moet men weten, dat de heer
Drees een uiterst consciëntieus man is en
Uit de Pers van heden
de hccle kamer zat dan ook verstomd dst
hem zoo iets overkomen kon; hij zelf'\Va«
diep onder den indruk ei van. Bovendien
kwam vlak na de stemming de heer Loufe
Visser binnenkuieren; net iets te laat, oor
hij zou hebben tegengestemd! Zoo ziet men
wuar soms een beslissing van afhangt! De
Leerplichtwet is indertijd aangenomen, door L
dat enkele dagen tevoren een tegenstander I
van zijn paard viel en een been brak. Meri
zei later spottend in de Kamer, dat liet dier
verstandiger was geweest dan zijn meester
want de Leerplichtwet is inderdaad een ze
gen geworden voor ons volk. Een merkwaar
dig staaltje inzake dc presentielijst heeft
zich verscheidene jaren geleden eens voor
gedaan. Op die lijst bleek de naam te staan
van Bijleveld, den Kamerbewaarder!
Niemand begreep er iets van. De brave Bij.
levekl zélf was diep onthutst. Na lang speu
ren vond men de onthulling: de oude heer
De Savornin Lohman was, juist toen hij op
het punt stond de presentielijst te teekenen
aangesproken door den Kamerbewaarder en
had, Bijleveld ziende, in gedachten Bij.
leveld geteekend!
MET TAL VAN FACTOREN MOET
REKENING GEHOUDEN WORDEN.
Ëen oorlogswerktuig, dat vooral in
de laatste jaren sterk op den
voorgrond treedt, is het vliegtuig-
moederschip, dat een „landings
terrein" vormt voor vliegtuigen, die
boven zee willen dalen. Het star
ten en landen op een dergelijk
schip vereïscht veel oefening en
moet met, tal van voorzorgsmaat
regelen geschieden.
In den loop der laatste tien jaar is het.
gebruik van vliegtuigen op ontstellend
snelle wijze toegenomen. Immers, bet ver
voer per vliegtuig is bijzonder practisch en
veilig, terwijl het ook zeer snel gaat. Ge
bieden. die per trein of per auto ternau
wernood of in het geheel niet te bereiken
zijn, men denke hier slechts aan de
eenzame woestijngebieden vormen voor
bet vliegtuig geen onoverkomelijke moei
lijkheden. Wanneer men slechts voldoende
brandstof aan boord heeft, vormen derge
lijke terreinen niet het minste bezwaar,
evenmin trouwens als groote zeeën en
oceanen.
Kleinere schepen beter bnikbaar.
Vooral met behulp van vliegtuigmoeder-
schepen kan men hier de vliegtuigen ech
ter het oversteken over den oceaan nog
zeer veel vergemakkelijken. Nu vindt men
deze schepen in tal van vormen en groot
ten. Zooals wel haast van zelf spreekt, be
zitten de Vereenigde Staten ook op dit
gebied het record en wel met het vliegtuig
moederschip de „Lexington", een reus van
33.000 ton. waarop voor ruim honderd
erootere en kleinere vliegtuigen plaats is.
Hiernaast bestaan tal van kleinere vlieg-
tuipmoederschepen, terwijl het kleinste
schip van die soort thuis hoort in Austra
le. Het is de „Albatros", met een inhoud
van slechts 4800 ton. Hoe prooter deze
schepen zijn, des te practischer ook. In de
eerste plaats vanwege de stevige en vaste
ligging, en voorts wegens de beschikbare
plaatsruimte. De Lexington bijvoorbeeld
kan 135 vliegtuigen vervoeren, maar hef'
aan den anderen kant weer liet nadeel, dat
hij, juist door zijn grootte, moeilijk navi-
geerbaar is, vooral, wanneer er een krach
tige wind staat. Iets kleinere vliegtuig-
moederschepen zijn dan ook over het alge
meen beter bruikbaar en daarom geeft:
men daaraan de voorkeur in de meeste lan
den.
Recht tegen den wind in.
Zoowel in verhand met het starten als met
het landen is het noodzakelijk, met het
vliegtuigmoederschip recht tegen den wind
in te gaan liggen, zoodat geen zijdeling-
schen wind de vliegtuigen hinderen kan.
De schepen moeten bovendien al naar ge
lang van de bestaande windsterkte, sneller
of langzamer varen, om aan het dek wind
sterkten te verkrijgen, die voor het vlieg
tuig noodzakelijk zijn. Hieruit blijkt dus,
dat het vliegtuigmoederschip in de meeste
gevallen buiten de gewone vloot varen
moet, om zijn snelheid te kunnen regelen
naar gelang van het dalen en starten der
vliegtuigen. En daar deze vliegtuigmooder-
schepen in de eerste plaats in verhand met
oorlogsdoeleinden gebruikt worden, moeten
aan boord daarvan ook bepaalde verde
digingsmaatregelen getroffen worden.
Het „vliegveld".
Alle vliegtuigmoederschepen zijn op de
zelfde wijze gebouwd: ze bezitten een glad,
breed en lang bovendek als „vliegveld". In
verband met de beperkte ruimte worden
meestal kleine vliegtuigen gebruikt, maar
wanneer er ook grootere vliegtuigen ge
bruikt moeten worden, dan gebruikt, men
een constructie met op- en neer-klapbare
zijstukken. Gewoonlijk worden de vliegtui
gen onder het dek gebracht. Vandaar wor
den ze per lift naar het bovendek gebracht,
waar ze naast elkaar opgesteld staan en
met blokken vastgezet worden. Aan de
windzijde wordt het dek afgeschermd, ter
wijl een fijne stoomstraal de windrichting
aangeeft.
Moeilijker dan het starten is het
landen, want voor de vliegenier, die
uit de lucht aankomt, lijkt het „lan
dingsterrein" slechts een smalle
strook. Bovendien moot de landings
snelheid tot een minimum terug
gebracht worden, terwijl de piloot
dan ook nog rekening moet houden
met de vaarguel&eid jjg» jiet schip.
Duitschlands eerste vliegtuigmoederschip, de „Graf Zeppelin", dat dezer dagen
te Kiel in tegenwoordigheid van den Führer te water werd gelaten.
Om het landen dan ook te vergemakkelij
ken, heeft men op het dek tal van strepen
aangebracht, die van het hek naar de boeg
loopen. Over het algemeen moet men op een
hoogte van 6 meter over het hek vliegen,
waarbij echter in aanmerking genomen
moet worden, dat hot vliegtuigmoederschip
nooit stilligt, doch steeds met de deining
op en neer gaat. Wanneer er een constante
wind staat, verloopt het landen wel vlot,
maar anders wordt het, wanneer er een
flinke storm staat of wanneer er zij waar t-
sche rukwinden staan. Om het overhoord-
waaien van het vliegtuig te verhinderen,
zijn aan de zijkanten palissaden aange
bracht en wel in de vorm van een systeem
van stangen en draden, die 30 graden naar
buiten overhellen. Het stoppen op hot dek
gebeurt meestal met behulp van dwarsge-
spannen draden, terwijl het vliegtuig een
soort anker uitwerpt. Wanneer de landings
snelheid te groot is, dan is het gevaar, dat
de gespannen ijzerdraden breken, niet denk
beeldig.
Gevaar van botsing.
Het vliegtuig kan dan trouwens in bot
sing komen mot tal van andere voorwerpen,
die oveneens tot het vliegtuigmoederschip
behooren. Daartoe worden gerekend de to-
renmasten, waarin het artillerie- en schijn
werpermateriaal geborgen zit, voorts de
commandobrug on tenslotte de schoorstee-
non. Men onderscheidt namelijk hij de vlieg-
tuigmoederschepen twee typen: het „eiland-
•vpe'j en het „gladde-dek-iype". Het „eiland
type" bezit de genoemde voorwerpen op het
Complot tegen den
Duitschen Staat
Massaproces voor het Volfcij®.
recht te Berlijn.
Sedert verscheidene dagen wordt voor
het volksgerecht te Berlijn een proces he-
handeld togen twintig personen^ die he-
schuldigd worden van het in gevaar bren
gen van de 'veiligheid van den staat. Dr.
Julius Philipson is veroordeeld tot levens
lange verbanning. Zes beklaagden zijn zoo
juist veroordeeld tot straffen gaans j
tot tien jaar dwangarbeid. Twee vrouwen I
werden tot vijf jaar dwangarbeid en een j
jaar gevangenisstraf veroordeeld.
WEGENS BRANDSTICHTING
VEROORDEELD.
Het gerechtshof te Amsterdam veroordeel*
de een jeugdigen smid te Mijdrecht wegens
brandstichting tot drie jaar gevangenisstraf
met aftrek van de voorloopige hechtenis.
De man had brand gesticht op den zol
der van zijn woning, het vuur deelde zich
mede aan de belendende perceelen en liet
dak en de zolderverdieping van vier hui
zen brandden uit. Verdachte hield vol, ^at
hij onschuldig was.
VALSCHE QUITANTIES GEÏND.
De rechtbank te Amsterdam veroordeelde
een employé van een groothandel in touw
en ijzerdraad wegens verduistering en op
lichting tot een jaar gevangenisstraf, met
aftrek van de voorloopige hechtenis.
De man was filiaalhouder en deed tevenR
dienst als boekhouder, hij had quitanties
uitgeschreven en onderteekend door middel
van het handteekeningsstempel van den di
recteur.-De quitanties inde hij, waarna hij
het geld zelf behield. Op deze wijze bena
deelde hij het bedrijf, waarin hij jarenlang
werkzaam was voor groote bedragen.
dek. Deze zijn, om zoo veel mogelijk" ruimte
te sparen, zooveel mogelijk aan een kant
van liet schip dicht op elkaar geplaatst,
zoodat zij als het ware een eiland vormen
op liet overigens gladde dok. Daar het schip
door deze eigenaardige bouwwijze scheef
zou kunnen komen te liggen, moet er aan
de tegenovergestelde zijde een tegen gewicht
aangebracht worden. Van het „eilandtype"
is het hekend, dat de piloten hierop goed
landen kunnen. Het „gladde-dek-tvpesluit
wel ieder gevaar van botsing uit, maar het
bezit het nadeel, dat er uit de schoorsteen*
looze machinekamers storende luchtwerve
lingen kunnen komen.
Gauw onder het dek!
Na een geslaagde landing worden de ma
chines onmiddellijk onder het dek gebracht.
Dit alles moet zoo snel mogelijk plaats vin
den, en daarom moeten de helpende man
schappen een flinke training doormaken. De
vliegtuigen zelf moeten van eenvoudig, maar
uiterst krachtig materiaal vervaardigd wor
den, daar ze anders niet bestand zijn togen
de eischen, die het slingerende schip bij het
landen stelt, Doch dit is nog niet voldoende.
De vliegtuigen moeten volkomen roestvrij
zijn, om tegen het zeeklimaat bestand te
zijn en daarom worden de stalen deelen dan
ook met chroom of zink bedekt.
Over het algemeen voldoen de vliegtuig-
moederschepen goed, maar daar zo hoofdza
kelijk voor oorlogsdoeleinden bestemd zijn,
is het te hopen, dat ze voorloopig nog maar
niet noodig zijn.