pleitten voor Schipho De zwaardere lasten op auto's met Dieselmotoren Verhoogde spanning tusschen Rusland en Japan Zeswielige auto onder den trein 2 Februari: Duitsche dienstboden inrukken Brand op het Leidschepleia Jan Laogendijk zegeviert te Bergen AVONDVERGADERING TWEEDE KAMER De begrooting van het verkeers- fonds aan de orde. Om defen sieredenen verkoos de regeering Schiphol, - Krijgt Rotterdam ook een vliegveld? Aan do Zuiderzeesteunwet kle ven vele fouten! - Op spoed bij de inpoldering van den N.O.- polder aangedrongen. Geen toelage ineens aan de wiervisschers Gisteravond om acht uur werd de vergadering van de Tweede Kamer heropend. Aan de orde was de be grooting van het verkeersfonds. Zonder hoofdelijke stemming is de begrooting aangenomen, maar niet nadat ernstige critiek op het regeeringsbeleid is uitgeoefend Ook de begrooting van het Zuiderzee- fonds en van de Wieringermeer zijn goedgekeurd. Heden zal de Kamer de besprekin gen voortzetten over de begrooting van Sociale Zaken, welke gistermid- Mag zijn afgebroken,. De afdceling luchtvaart geeft verschillen de sprekers gelegenheid pro en contra Schiphol, pro en contra Leiderdorp, Rotter dam en Bodegraven in 't krijt te treden. De heer Van Lith de Jeude opent het de bat en juicht het toe, dat Schiphol behou den blijft. Echter het kan een nationaal, doch nooit een centraal vliegveld worden. Dan ware de voorkeur te geven aan ook een vliegveld in den polder Zestienhoven-Schie- broek bij Overscliie! De heer Bongaerts (R.K.) meent, dat het conccntreeren op Schiphol niet te vereeni gen is met het Nederlandsche nationale be lang van een centrale vlieghaven. Doch al les is nog zoozeer in wording, dat spr. nu geen richtlijnen wil vaststellen voor een verre toekomst. De R.K. fractie is voor een luchthaven bij elk groot havencomplcx. Voor Nederland met zijn overzeeschc verbindingen is deze factor van groote beteekenis. Overigens is het groo- te punt in het internationale verkeer: slechts één landing in Nederland. Spr. wijst er op. dat de ontwikkeling van het luchtverkeer in de richting van het groo te watervliegtuig gaat. De heer Van der Wacrden (S.D.) heeft vele argumenten voor een centraal vlieg- veld te Leiderdorp, in hoofdzaak de reeds meermalen genoemde van het afstandsbe- zwaar voor Rotterdam ten aanzien van Schiphol. Met de overgroote meerderheid zij ner fractie overweegt spr. een uit spraak van de Kamer,, dat het Ne- derlanrsche vliegverkeer als deel van het internationaal verkeer wordt gezien, onder rijksleiding, met één directie over de vliegvelden der twee centra. Ook de heer Krijger (C.H.) verklaart zich vóór Leiderdorp. Een ander geluid doet de heer Schilthuis (V.D.) hooren. Spr. is verheugd, dat Leider dorp van de baan is, doch Rotterdam kan men niet buiten het internationale luchtver keer houden. Spr. zou daarom twee vlieg velden verkiezen. Ook de heer Diepenhorst (A.R.) is geen bewonderaar van het regeeringsbeleid. Ook bezwaar uit defensieoog- puut. Er zijn ook bezwaren, o.in. uit defensie oogpunt tegen één vliegveld. Bovendien zijn er zoovele mogelijkheden bij de ontwikke ling van het luchtverkeer. Eén vliegveld bij de beide groote steden is een stimulans voor het luchtverkeer, meent deze spr. Nadat nog de heeren Posthuma (St. Gcr.) verzocht heeft niet te star aan één vliegveld vast te houden, de heer Van Gelderen (S.D.) betoogd heeft dat het een groote fout is te zwichten voor den drang van Amsterdam- Schiphol, en ten slotte Ir. Vos (S.D.) ver klaard heeft, geen bezwaar te hebben tegen twee vliegvelden, komt de minister aan het woord. Minister Van Buuren zet uiteen, dat naar de meening der regeering het luchtverkeer met andere landen van Europa van betrek- kelijk weinig beteekenis is. Inzake het tran- sitoverkeer heeft Nederland echter een groot belang. Men wenscht dat onze luchthaven door de internationale lijnen wordt aangedaan: daartoe moet er een zoo groot mogelijk ladingaanbod zijn en moet de inrichting zoo goed mogelijk zijn. Meer dan één haven geeft ver snippering en doet het doel niet be reiken. De tegenwoordige plaats moet behouden, zóóveel mogelijk ver sterkt. Locale belangen moeten daar aan ondergeschikt zijn. Vliegveldconcentratie is een vraagstuk dat in alle landen de aandacht heeft. Waarom schiphol gekozen werd. Oorspronkelijk koos de regeering Leider dorp. Andere punten, Bodegraven b.v., heb ben veel ongunstiger bodemgesteldheid. Wa ren we aan het begin der ontwikkeling van het vlicgwezcn, Leiderdorp ware aangewe zen. Spx*. wijst verder op de behoefte aan mi litaire vliegvelden in de vesting Holland. Uit een psychologisch oogpunt is een vlieg veld noch bij Amsterdam, noch bij Rotter dam het best. In de stukken is uiteengezet waarom op Leiderdorp werd teruggekomen. Daar was het kostenargument en van Defen sie moest op spoed worden aangedrongen. Er kon niet lang gewacht worden, temeer daar Waalhaven geweigerd werd .voor het oprichten van militaire loodsen. Inmiddels begonnen de budgetaire bezwaren zwaarder te wegen. Daarom ging de regeering over stag en koos Schiphol! bc minister weet, dat er bezwaren aan Schiphol verbonden zijn, maar daar tegen over staan de groote centralisatie-voordcelen. Schiphol moet het groote vliegveld' blijven, spr. zou zich principieel niet verzetten tegen een secundair vliegveld te Rotterdam. Uitvoerig wordt gedupliceerd. De heer Van der Waerden dient een motie in, waarin de Kamer erkennende dat regeeringsbemoeiing met het lucht verkeer van Nederland op buiten land noodzakelijk is, en van oordeel dat naast Amsterdam ook Rotterdam behoefte heeft aan een vliegveld in het internationaal luchtverkeer, het vertrouwen uitspreekt dat bij de luchtvaartpolitiek van de regeering ten volle rekening wordt gehouden met de internationale economische beteekenis der beide groote Neder landsche havens. Deze motie zal Donderdag in stemming worden gebracht De minister verklaart zich tegen de motie, omdat hier stedelijke belan gen in het geding worden gebracht. Spr. meent dat de heer v. d. Waerden tegen cen tralisatie ingaat. (Interrupties.) Op een vraag van den heer Diepenhorst (a.r.), deelt de minister mede, dat in Schip hol nog wel eenige millioenen noodig zullen zijn voor een doeltreffende inrichting. Voor Waalhaven heeft Rotterdam kostbare plan nen gehad. Vermoedelijk echter is het met weinig kosten te maken tot een luchthaven als de meeste buitenlandsche. Leiderdorp zou 12 millioen kosten, doch later bleek dat daar nog wel eenige millioenen bij komen. Men denke ook aan de cischcn der defensie- belangen. Schiphol ligt gunstig voor defen sie-doeleinden. Defensie heeft uit ernstige overwegingen Schiphol boven Leiderdorp verkozen. Voor het postverkeer is de keuze van het centraal vliegveld van weinig be teekenis. Tenslotte wordt de begrooting van het Verkeersfonds z.h.s. aangenomen. HET ZUIDERZEEFONDS. Ook de begrooting van het Zuiderzeefonds wordt zonder hoofdelijke stemming aange nomen, maar niet nadat verschillende op merkingen zijn gemaakt. De heer Van der Zaal (a.r.) oefent ern stige critiek uit op de uitvoering van de Zuiderzeesteunwet. Jaar op jaar komen dezelfde klachten naar voren, de minister keere op zijn dwalingen terug! Ook de heer Ebels (V. D.) vraagt soepeler toepassing der Zuiderzeesteunwet. Waarom geen gelden a fonds perdu beschikbaar ge steld om de menschen aan een bestaan te helpen? De heer Kievit (S. D.) acht wegens voor de werkverruiming en de behoefte aan cul tuurgrond bespoediging der zuidelijke in poldering gewenscht. Éveneens heeft deze spr. bezwaar tegen de uitvoering der zuider zeesteunwet. Spr. vraagt een onderzoek naar de oor zaken van het verdwijnen van zeegras als gevolg van de inpoldering. Verschillende sprekers dringen op meer tempo bij de uitvoering der inpoldering aan. De heer Posthuma (C. D.) wil meer kleine bedrijven in de Wie ringermeer. Er kome eindelijk een einde aan de klach ten over de Zuiderzeesteunwet, zegt spr. Het kost veel geld! De minister van Waterstaat, de heer van Buuren doet in zijn antwoord vooral uitko men dat de Zuitlerzeeplannen millioenen verslinden. Alleen de sluis te Kuinre, wel ke verschillende leden noodzakelijk achten, en welks belang de minister niet ontkend kost reeds 2ton! O.m. blijkens zijn nota heeft spr. reeds verbetering gebracht in de uit voering dor Zuidcrzeesteimwet. Vele klachten bovendien komen regelma tig terug. Het algemeen beginsel der wel wordt ook dikwijls verkeerd op gevat en het is een moeilijke mate rie op zichzelve. Wat de toekomstige indeeling van den N. O. polder betreft, het te wachten wets ontwerp betreffende de randgedeeltcn draagt slechts een voorloopig karakter. De positie der wiervisschers De wiervisschers zijn benadeeld door een ziekte van het zeegras. Het rapport der des betreffende commissie verwacht spr. spoe- dig. Een toelage in eens te geven, voor eigen vestiging, ontmoet verschillende bezwaren. Spr. wil gaarne overwegen, welken steun aan eventueele fondsvorming te geven ware. Na vaststelling dezer begrooting komt aan de orde de begrooting van de Wieringer- mecn. Ook deze wordt z.h.s. aangenomen. Des nachts om twee uur wordt de vergade ring geschorscht tot hedenmorgen half elf. JAPANSCHE TROEPEN UIT CHINA NAAR MANDSJOEKWO. Volgens telegrammen uit Peiping heeft zich op den spoorweg Peiping Moekden een nieuwe verbreking van het verkeer voorgedaan tenge volge van omvangrijke troepenbewe gingen. Er wordt verklaard, dat kort geleden vijf Japansohe divisies uit Noord-China zijn vertrokken naar Mandsjoekwo op grond van de algemeene nervositeit over den Rus sischJapanschen toestand. Deze divisies zijn onttrokken aan Sjan- toeng, Zuid Hopei en Sjanst, aan gezien de ontworpen opmarsch met het doel den weg der Russische le veranties aan China af te snijden, niet ten uitvoer is gelegd. Hot Japansclie puibliek vraagt zich af of liet JapanschRussisch geschil over het vraagstuk der visscherij aan de Siberische kust niet zal uitgroeien tot een nieuw incident van Tsjangkoéfeng, dw.z. tot een nieuwe krachtmeting tusschen de beide landen. In officieel© Japansch© kringen zwijgt men over den aard der verwikkelingen, doch mag men de Japansch© pers gelooven, dan zou Tokio vastbesloten zijn, zoo noodig de „vrijheid van visscherij" te handhaven door den Japanschen visscfiers aan de Siberi sche kusten bescherming van oorlogssche pen te vcrleenen. In dit geval moet ge vreesd worden voor ernstige spanning. Chauffeur gedood; inzittende ernstig gewond Van den vrachtwagen, die met veekoeken was geladen, werd de tractor in sloot geworpen en de aanhangwagen versplinterd. TREINVERKEER GESTAGNEERD. Op den onbewaakten overweg in den Veenweg te Nootdorp is gistermiddag een zeswielige vrachtauto op weg van Delft naar Baarn, door den electri- schen trein, welke om 3.23 nur van Gouda naar Den Haag is vertrokken, gegrepen. De bestuurder, de 26-jarige J. T. Willemsen uit Baarn werd op slag gedood, de naast hem in de ca bine gezeten Altena, eveneens uit Baarn, werd ernstig gewond. De trein, die eerst driehonderd meter ver der tot stilstand kwam, werd aan de voor zijde ingedeukt, terwijl door de botsing de ruiten werden vernield Hierdoor liep de ma chinist aan beide handen kleine verwondin gen op, welke dadelijk werden verbonden. Van den vrachtwagen, welke met veekoe ken geladen was, werd de tractor na de aan rijding in een nabijgelegen sloot geworpen, terwijl de aanhangwagen over de rails werd geslingerd en totaal versplinterd werd. Overe enkel meters waren dc dwarslig gers vernield. De lading van den auto verspreidde zich over den snoorweg, hetgeen met de overblijf selen van den vrachtwagen een obstakel voor de passeerende treinen vormde. Het station Voorburg werd gewaarschuwd, waar de trei nen werden ongehouden tót men met het opruimingswerk gereed was. Dit was om streeks half zes. Toen kon ook de trein uit Gouda zijn reis voortzetten, echter slechts op kracht van de achterste motoren. Het stoffelijk overschot, van liet slacht offer en de gewonde werden naar het zieken huis Sint Antoniushove te Voorburg over gebracht. De „opstand" in het Britsche Kabinet Wisseling van portefeuilles? Er blijft in het Briitsohe parlement een zekere mate van onbehaaglijk heid bestaan, na de betoogen der „junior" ministers voor het tempo der bewapening. Van Chamberlain, die deze kwestie onder zoekt, zijn voor het Kerstreces geen mede- deelingen te wachten. Er is een politieke onzekerheid, die overigens ook niet al te belangrijk is. Het waarschijnlijkst lijkt liet, dat nog juist voor het weder bijeenkomen van het parlement een verwisseling van portefeuilles tot stand zal komen, waarbij wellicht Maugham, Runciman en Winter- toa betrokken, zouden zijn. SPANJE Geheimzinnig pakket gevonden OFFICIEREN VAN FRANCO'S LEGER AANGEHOUDEN. Inhoud zou bestaan uit kaarten van den rechtschen generalen staf. In gezaghebhenden kringen wordt te Londen vernomen, dat een pakket, met een zeer bczwarenden inhoud, n.1. bestaande uit kaarten van den rechtschen Generalen staf, door Spaansche grensautoriteiten te Irun is gevonden in een consulaircn zak, die verzonden was door 't Britsche viceconsulaat in San Sebastiaan a. d. Britsche ambassade te. St. Jean de Luz. Een volledig onderzoek wordt ingesteld door dc rechtsche autoritei ten in samenwerking met en bijge staan door de Britsche autoriteiten ter plaatse. Ofschoon de Britsche vice-consul te San Sebastiaan, Harold Goodman zelf den zak droeg, waarin het bewuste pakket zat, is van geen enkelen kant opgeworpen, dat hij op eenigerlei wijze persoonlijk bij het inci dent zou '.ijn betrokken. De eerste asperges Aan H. M. de Koninin aangebo den. Gisteren is een kistje met de eerste asperges door de heeren Q. Uederpal en J. Middel burg aan H. M. cle Koningin ten paleize Noordeinde aangeboden. Deze asperges zijn gekweekt met electri- sclie verwarming op den proeftuin van het Zuidhollandsch glasdistrict te Naaldwijk, onder toezicht van den rijkstuinbouwconsu- lent Ir. J. Riemcns. De asperges zijn in achttien dagen tijd ge kweekt. Met deze methode wordt beoogd de asper geteelt eenige maanden te vervroegen. Timmerfabriek te Huizen in vlammen opgegaan Gisteravond brak brand uit in de timmer- fabriek van de firma G. Kos aan de Weide- straat te Huizen. De brand liet zich in den beginnen zoo ernstig aanzien dat de brandwe ren uit Bussum en Laren te hulp geroepen werden. Zij behoefden echter niet handelend op te treden, daar de Huizer brandweer het vuur kon localiseeron. De fabriek, waarin een kostbare voorraad eikenhout was opgesla gen, alsmede zeer veel materiaal, brandde echter tot den grond toe af. Vermoedelijk heeft een lek in den schoor- sten den brand veroorzaakt. Visschers in 't ijs Ingesloten achter TexeL In de Waddenzee achter Oost op Texel zijn eenige visschcrsschepen in het ijs ge sloten. Het zijn de Helder ITd. 60 van C. de Graaf, de Wie ring en Wr. 215 van gebroe ders De Boer en Wieringen Wr. 295 van gebroeders Post. Dc scheepjes loopen, vol gens de Tel., groote kans, door 't ijs zwaar te worden gehavend. De bemanning heeft over het ijs verbinding met den wal, van waar zij zich van de noodige levensmidde len en brandstof kunnen voorzien. Tal van afwijkende meeningen. Aan het voorloopig verslag over het wets ontwerp tot wijziging van de motorrijtui genbelastingwet wordt ontleend: Zeer vele leden hadden met instemming gezien, dat de regeering thans het initiatief heeft genomen tot wegneming van dc onge lijkheid in belastingheffing, welke bestaat met betrekking tot het gebruik van motor rijtuigen, voorzien van benzinemotoren, eenerzijds en het gebruik van motorrijtui gen, voortbewogen door middel van diesel motoren, anderzijds. Verscheidenen hunner waren echter van oordeel, dat een beter middel om de be doelde ongelijkheid op te heffen gelepen is in de afschaffing van de motorrijtuigenbe lasting voor auto's, welke door middel van benzine worden voortbewogen, aange zien daarvan een sterke uitbreiding van 't motorisch wegverkeer en een daarmede ge lijken tred houdende stijging van de op brengst van de heffingen op benzine zou den zijn te verwachten. De verhoogde hef fing zal slechts op het wegverkeer* druk ken, en het railvervoer en het vervoer te water, welke voor een zeer belangrijk ge deelte met dieselmotoren plaats vinden, vrij laten. Het gevolg daarvan is, dat het be drijfsleven in aanzienlijke mindere mate, dan mogelijk zou zijn, baat zal vinden van het prachtige nieuwe wegennet. Vele andere leden achtten de thans ge kozen oplossing, waarbij het bestaande ta rief van de motorrijtuigenbelasting wordt verhoogd voor motorrijtuigen, waarin een dieselmotor is aangebracht, en daartegen over dan eenige verzachting wordt toege past in de op de benzine drukkende lasten, in beginsel een gelukkige. Enkele leden achtten het eenige juiste stelsel dat, hetwelk is vervat in het bij de kamer aanhangige initiatïef-voorste 1 van den heer de Merchant et d'Ansemiboung c.s. Naar het oordeel van sommige leden is niet voldoende aandacht geschonken aan het feit, dat dc dieseltractie op een geheel ander plan staat dan de tractie met benzine motoren. De dieselauto is speciaal bestemd voor liet zware vervoer. Daardoor beteekent de voorgestelde be- lastingverhooging voor een groot deel een verschuiving van den druk van het luxe- verkeer naar het bedrijfsverkeer. Zeer te betreuren ach (ten deze leden het, dat de regeering dc oplossing van hetgeen zij als een ongelijkheid ziet, heeft meenen Ie moeien zoeken in een verhooging van de vaste kosten, aan de exploitatie van een dieselauto verbonden. In tegenstelling met de regeering waren deae leden van oor deel. dat boven het thans gekozen stelsel de voorkeur zou verdienen een regeling, waarbij de ruwe olie op gelijke wijze als 'le benzine zou worden belast. Gaarne zouden sommige leden zien, dat van dc omstandigheid, dat de motorrijtui genbelasting wet thans voor wijziging wordt voorgedragen, gebruik zou worden gemaakt om te voldoen aan enkele reeds lang ge koesterde wenschen, te weten: 1. dat belastingkaarten voor 30 achter eenvolgende dagen zullen worden ingevoerd benevens kaarten voor een reeks van door den gebruiker in te vullen dagen, bijv. 60 als minimum; 2. Dat worde gebroken met den regel, dat een kwartaal kaart slechts op den eersten eener maand kan ingaan; 3. dat een soepele regeling worde inge voerd voor de overschrijving van kaarten van het een© motorrijtuig op het andere, Met extra treinen door de Dn] sche regeering gehaald. De Duitscbe regeering zet met haar bekei de „Grundlichtkeit" haar plannen ten o; zichte van de dienstmeisjes in het buit® land door. De meisjes in ons land is mei gedeeld, dat zij haar mevrouwen tegen 1 F bruari moeten opzeggen. Op 2 Februari zu len zij met extra treinen, die door de Dii sche regeering worden betaald naar het va derland terug moeten ©keren. De stemmiiiij onder de meisjes is niet onverdeeld pretij Verscheidene zijn in de gelegenheid door ee; overhaast huwelijk Nederlandsche te wor. den. De meisjes, die niet terug willen, wor. den statenloos. Restaurant uitgebrand, Gisterenavond te ruim negen uur zag een voorbijganger op de eerste verdieping van het perceel op den hoek van het Leidsche- plein en de Korte Leidschedwarsstraat een vuurgloed. Met een stevigen druk van den schouder forceerde hij de deur, welke in dé Korte Leidschcdwarsstraat toegang geeft fot het restaurant „Dutch Oven", dat op deze verdieping is gevestigd, ten eindi zich te overtuigen of gich hier nog men schen bevonden. Inmiddels nam de brand welke hier woedde, groot er omvang aan en hadden anderen, die het vuur opmerkten de brandweer gewaarschuwd. De eerste aanval, welke de brandweer ondernam, was aan die achterzijde, langs de trap, welke tot het restaurant toegane geeft. In liet restaurant richtten cïe vlammen ïntusschen hun vernielend werk aan. Naar buiten slaand, blakerden zij den witten gevel zwart, deden de ruiten op de tweede verdieping springen en lekten daar reeds aan de kozijnen. Hier hield de brand weer hen tegen. De eerste verdieping brandde geheel uit. De verkoolde inventaris werd naar buiten geworpen, waar zij in het bevriezende bluschwater een triest stilleven vormdien. Het gelijkstraatsche gedeelte, waar het bagagekantoor van de K.L.M. is gevestigd, kreeg zeer veel waterschade. In allerijl werden de goederen en de administratieve bescheiden weggehaald en in 't belendende politiebureau ondergebracht. tf-cAaaUen Klaas Schenk kon den Kenne- merbeker niet verdedigen. FRAAIE RIT VAN GONNE DONKER. Nu Koning Winter tot vreugde van de al jaren te vergeefs wachten de liefhebbers van de ijssport en tot schrik van de vele armen in den lan de. die een stille hoop koesterden, dat hij maar zou uitblijven, plotse ling is verschenen en in een mini mum van tijd alle wateren met een ijsvloer bedekte, nu haastte ook de Berger IJssportvereeniging zich om verschillende wedstrijden te organi- seeren op haar prachtige banen aan den Kerkedijk. Gisteren had de hard rijderij plaats om den Kennemer- wisselbeker over afstanden van 5600, 1500 en 500 meter. Deze beker werd het laatst verreden in Dec. 1933 en toen gewonnen door KI. Schenk uit Anna Paulowna. 22 rijders verschenen aan den start en kampten om het bezit van dezen beker. Helaas kan Schenk zijn bezit niet verdedigen: een bij de training opge-. loopen spierverrekking belette hem uit te" komen. Behalve vele nieuwelingen startten er ook vele oude bekenden, die zich nog goed wisten te handhaven. aDnk zij goed weer en best ijs* konden er goede tijden worden gemaakt. Jan Langendijk zegeviert op alle afstanden. Op de 5000 meter werd 1. J. Langendijk van Oudkarspel, met een tijd van 9 min. 24,2 sec.; 2. Havekotten van Diemen in 9.46 en 3. J, Akerboom uit Bergen in 9.58.2. o Op de 500 meter waren de drie snelste rij ders: 1. J. Langendijk met 49,2 sec.; 2. Have kotten met 50 sec. en 3. J. Akerboom met 50.2 sec. KI. Schenk reed de 500 m. indertijd in 47.3 sec. Overwinnaars op de 1500 meter waren: 1 J. Langendijk in 2 min. 40 sec.; 2. Have kotten in 2.42 en 3. Kremer uit Diemen i! 2.44.2. KI. Schenk maakte 5 jaar geleden een tijd van 2.37.8. Op alle drie afstanden wist Langendijk dus te overwinnen, zoodat hij de houder yan den wisselbeker werd. Deze triomphator "bleek dus gelukkig volkomen genezen van de bij een val te Riga opgeloopcn verwonding in het vorige seizoen. Alle negen winnaars ontvingen een fraaie gouden medaille, terwijl Havekotten en Aker boom als tweede- en derde, klassementsprijs nog een fraai kunstvoorwerp kregen. Na afloop der wedstrijden reikte Mr. A. C. Eccen, voorzitter van den K.N.S.B. met een toepasselijk woord de urijzen uit. Een mooie rit werd nog gemaakt door mej. Donker uit Ilpendam, die dc 500 meter aflegde in den fraaien tijd van 54.3 sec. Ofschoon een snerpende ijzige wind een beletsel vormde,-,om met volle teugen te ge nieten van de schaatsenpret, hadden toch nog velen de ijzers onder gebonden en bood de ijsvlakte met z'n vlaggen en muziek, vooral later op den namiddag, een^vroolijken aanblik.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 7