(lilt Met de „Dorus Rijkers" naar de Eierlandsche Gronden DAGBLAD VOOR HOLLAKDS NOORDERKWARTIER De wereld heeft in Frankrijk weer vertrouwen h Weer kans op vorst Deensche logger op de beruchte Engelschmanplaat gestrand Vlak bij het graf der „Oakfort'...^ Laan, Schagen, Tel. 20. WOENSDAG 28 DECEMBER 1938. 830 Jaargang. No. 107*3. WH».* <h« KV. Ujtg.-Miy „Koltofith Nooc<t»rt<wof*«f- Sleepbooten noch reddingsbooten kunnen de „Stella" benaderen. VAN ONZEN EIGEN VERSLAGGEVER AAN BOORD VAN DE „DORUS RIJKERS". „Schip op de Gronden!" Om 9 uur kwam het bericht der stranding in Den Helder door. Het bleek dat bij het grauwen van den dageraad de heer Star- renburg, het hoofd der kustwacht te De Cocksdorp, tot zijn niet geringe ontsteltenis gemerkt had, dat een schip muurvast zat op de gronden. Dat hij dit eerst toen con stateerde, hoeft geen verwondering te ba ren, aangezien het reeds sedert eenige da gen zeer slecht zicht was. Oogenblikkelijk werden door hem de diverse kustplaatsen gealarmeerd en in den kortst mogelijken tijd werd de ploeg van de motorredding boot ,Joan Hodshon" op de Cocksdorp bij- elkaar getrommeld. Maar ook op Terschelling en in Nieuwe diep zat men niet stil. Doeksen op Terschelling maakte in re cordtempo de sleepboot Holland klaar en in Nieuwediep kozen de sleepboot „Amster dam" van Bureau Wijsmuller en de motor reddingboot „Dorus Rijkers" zee, Op de „Dorus Rokers". De „Dorus" deze puike looper on der onze kustreddingsvaartuigen, repte zich wat zij kon. Met een dik ke 8 mijlsvaart spoedde zij zich het Molengat uit, en dicht onder de kust van Texel naar 't Eierlandsche Gat. Het weer was vrij goed, hoewel er een flinke deining liep, die een ver blijf op de ranke „Dorus" voor den landrot nu niet direct tot het aange naamste maakte. Schipper Coen Bot en z'n kleine, maar uiterst kundige bemanning, hoopten in staat te zijn nog eenige menschen van het schip af te halen. Zeker was men er op dat oogen- blik niet meer van, aangezien de radio me dedeelde dat de „Joan Hodshon" reeds bij de Deen geweest was en er opvarenden afge haald had. Om 12 uur, na een kleine drie uur varen dus, bereikte de „Dorus" de Eierland sche Gronden. Zelfs met dit vrij kalme weer spookte het er behoorlijk. Er liep een zware zee, en de golven droegen de bekende wit te kuiven. De „Dorus" flanste er echter door, en op de zee-tjes na, die over de brug kwa men, en allen kletsnat maakten, nam zij er weinig notitie van. In de verte lag de „Stella". Een grijs zwart silhouet aan een donkeren horizon. Zij lag stil, en alleen de witte brekers zag men hij tuschenpoozen tegen de boeg opkrul len. Een dikke halve mijl verderop lagen de „Holland" en de „Amsterdam" onder stoom, kennelijk niet in staat dichterbij te komen. Het kerkhof Als men de geschiedenis dezer Eierlandsche Gronden kent, en schip per Bot vertelde er ons zoo het een en ander van, weet men, dat het hier uiterst gevaarlijk is. Men kan deze plaats tusschen Texel en Vlieland niet beter vergelijken dan met een enorme kom, aan den buitenkant waarvan zich riggels bevinden. Deze riggels nu beteekenden in den loop van veel jaren den ondergang van ontelbare schepen. Is men in dit vaarwater niet thuis dan is het vrij wel uitgesloten, dat men tegen de zuiging, de kolkingen, de onverwach te stroomingen en de verraderlijke zandplaten opgewasschen is. De naam „kerkhof der N- rdzee" is dan ook zeker geen frase. De „Dorus" kwam zóó dicht bij de „Stel la", dat men menschen aan dek kon zien. Toen vertelde echter de radio, dat alle vier opvarenden reeds van boord gehaald waren en dat deze vier anderen leden waren van de bemanning der „Holland „Postkantoor" ki aee. Inmiddels kwam de „Joan Hodshon" aan varen. Een wakkere ploeg, die het aan te zien was, dat ze zin in de job had. Het was een typisch oogenblik, toen beide booten bij elkaar langszij gingen, en de mannen, allen in hun geel oliegoed en met de zuid westers op de natte haren, elkaar begroet ten. De radio in de Dorus stond vrijwel zonder pauze te pruttelen en eerst op een dergelijke locht paat de draadlooze waardeeren. In den nacht van Maandag op Dinsdag heeft op de beruchte Eierlandsche gronden, ongeveer ter olaatse van 't gezonken wrak van het Engelsche stoomschip „Oakfort" de Deensche logger „Stella" schip breuk geleden. Het zal in de geschiedenis van het zeewezen wel als een unicum ge boekstaafd blijven, dat een schip, waarvan de kapitein eerst sedert twee dagen eigenaar geworden was, ten onder ging. Weliswaar bestaat er hoop, dat men met sleepboot hulp de ijzeren logger zal kunnén behouden, maar de kansen dat het binnen enkele dagen nit elkaar ge slagen zal worden, zijn ongetwijfeld even groot De plaats van stranding is een der gevaarlijkste van de Ne- derlandsohe kust, en verschillende bevaren zeelui, die onzen verslag gever, die de tocht aan boord van de motorreddingboot „Dorus Rij kers" nit Nieuwediep meemaakte, sprak, verholen in dezen hnn pes simisme niet. Onze „Dorus" was een „postkantoor" daar temidden van de roerige Eierlandsche dei ning, waarin men sprak met de „Amster dam". met de „Holland", met Kustwacht Kijkduin, en met de Brandaris. Zoo was het mogelijk, de afspraak te maken, dat men de vier Terschellingers van de Deen zou afha len, omdat het weinig zin had, dat die het verdere van den dag en den nacht daarop zouden doorbrengen, terwijl het gevaar daarvan ook geenszins denkbeeldig was. De kotter had echter geen radio en dus poogde men met armzwaaien en vlaggensei- nen de vier Terschellingers te beduiden dat ze in hun vlet terug moesten komen. Na veel moeite begrepen dezen dit, maar toen stond men weer voor een andere moeilijk heid: de vlet zat aan den grond. Door den kijker sloegen wij de pogingen gade. Hoe weinig water er toen bij de Deen stond, bewijst wel het feit, dat de Terschel lingers slechts tot aan de knieën in het wa ter stonden bij het poeen de vlet vlot te trekken. Na een half uur van h^rd pezen slaagden zij hierin ep kwamen op de riemen naar de „Dorus" en de „Joan Hodshon", die beiden uiteraard ook te veel diepgang beza ten om dichter onder de kotter te komen. Kapitein Almland aan t woord. In de „Joan" hadden wij inmiddels den kapitein van de Deen gevonden, Mr. Alm land, die ons het tragisch verhaal vertelde van den ondergang van zijn schip. Eerst twee dagen geleden had hij het in Scheveningen gekocht, doch nauwelijks vas hij uitgeva ren, met bestemming Marstal in Denemar ken, of daar weigerde reeds de motor. Hoe men ook repareerde en zocht, niets hielp en men was aangewezen op de zeilen. Zoo was men, aldus kapitein Almland, in de buurt van de Noorderhaaks gekomen; het was toen Maandagmiddag en het slechte weer nam hand over hand toe. Het zicht was zeer slecht en een ieder hoopte op een behouden binnenkomst in een der havens. Den heelen dag en nacht heeft men rondgezwalkt, zon der dat de Kustwacht te de Cocks dorp, vanwege de sneeuw- en regen buien iets te zien kreeg. In den na nacht werd het pleit beslecht. Men stootte op de gronden, om daarna over de plaat heengezet te worden en in den ingang van het Gat terecht te komen. Het schip zat, aldus on zen zegsman, roerloos, en maakte reeds in de machinekamer water. Blij was hij dat men er het leven afge bracht had. Op de gebroken pols van een zij ner mannen na werd niemand gewond. Men besloot dat Doeksen Woensdag een kleinere sleepboot zal zenden, waarmede men dan een verbinding hoopt te maken. Met de vlet zullen de Terschellingera, die vannacht op de Cocksdorp gebleven zijn, dan weer aan boord ge,ast De „Amsterdam" en de „Holland" vertrok ken en evenzoo de ,.Joan Hodshon" en de „Dorus". Eenzaam bleef de „Stella" achter. Neen niet eenzaam. Zij bleef omgeven van de witte kuiven en schuimende brekers van de Engelschmanplaat, die haar blijven opeischen, zoo lang ze daar zal blijven zitten. Vlakbij priempt een mast uit het felbewogen water nog iets verder ligt een zwarte ton te dansen; het graf van de „Oakfort". Vele schepen liggen hier. honderdtallen. Het schepenkerkhof van de Noordzee. Terug over de riggel. Wij gaan terug en beleven de sensatie over de riggel te gaan, als het water laag is. De zee staat behoorlijk hol en als een stijge- rend veulen danst de Dorus er vandoor. Wit schuim en schermen zout water vliegen over het scheepje. Donderend en loeiend zit de zee ons achterna. Wij kijken verstolen naar schipper Bot, die echter alleen maar in de verte staart en het roer omklemt. Z'n man nen- houden zich met één hand vast en draaien met de andere 'n „sjekkie". Toch is hier drommels uitkijken geboden. Er staat zeer weinig water en grondzeeën zijn niets bijzonders. De riggel is misschien een goede honderd meter breed, maar we zullen het passeeren ervau niet spoedig vergeten. Als een gummibal danst en veert de Dorus er over. Af en toe balanceert zij als het ware op de wit te kuif van zoo'n Eierlandsche roller, om dan neer te ketsen in het groen grijze water. De heele zee is hier wit en groen. Schuim en water. Een bewogen, zie dende, donderende watermassa, waarin een schip altijd moet vech ten. En dit is nog maar een holle zee. Wat moet dat zijn als de Noord wester hier in zijn volle kracht los barst Met de 8-mijl van de „Dorus" gaat het dan full speed Nieuwediepwaarts. De regen slaat neer en er komt dien dag nog menige golf over de reeling. Maar het haalt niet bij die honderd meter riggel, die de open zee schei den van de Eierlandsche Gronden. Gelukkig hij, die deze tocht maakt op de reddingboot, die den naam van Neerlands grootste zeeridder draagt, en aan het roer waarvan schipper Coen Bot staat. Om 6 uur 's avonds loopt de „Do rus" binnen te Nieuwediep. Als er geen storm komt, zal de „Stellahet misschien uithouden. Gaat het er echter van langs, dan zijn haar dagen geteld. Op de gronden van de En gelschmanplaat heeft zij geen kans! Dit nummc it 8 pagina's NEDERLANDSCHE EN ZWIT- SERSCHE BANKGROEP LEE- NEN 175 MILLIOEN GULDEN. De grootste transactie sinds jaren. Radiorede van Paal Reynaud Naar wij vernemen heeft de Fransche re geering met een Nederlandsche en Zwitser- sche bankgroep, onder leiding van de hee- ren Mendelssohn en Go. Amsterdam, de Nederlandsche Handel Maatschappij N.V., de Schweizerische Kreditanstalt en den Schweizerischer Bankverein., een 4 pCt. leening van den Franschen staat afgesloten, aflosbaar in 30 jaar en uit te geven tegen den koers van 95 pCt. Het bedrag dezer leening beloopt f 175.000.000 waarvan een gedeelte van f 100.000.000.— in Nederland zal worden geplaatst en een ge deelte van f 75.000-000.— in Zwitserland. Door haar belangrijkheid duidt deze trans actie op een aanmerkelijke verbetering van het Fransche crediet in het buitenland. Zij vormt een belangrijken stap op den weg naar het herstel der Fransche financiën. REYNAUD. Radiorede van Reynaud. De Fransche minister van finantiën Paul •Reynafad heeft naar aanleiding dezer trans actie een redaiorede gehouden. Hot zoo be spiede, zoo benijde Frankrijk, zal morgen krachtiger zijn dan vandaag, omdat het crediet van een groot land een noodzakelijk element van zijn kracht uitmaakt, aldus de minister. Reynaud herinnerde aan hetgeen hij in November j.1. verklaard heeft n.1. dat het moerende el der effecten, die op de beurs te Parijs verhandeld werden, een belachelijk lagen koers hadden, vergeleken met hun goudwaarde. De stijging, die spr. toen aankondigde, was de zekere consequentie der regeerings- politiek. Maar niet alleen in Frankrijk is 't crediet des lands verbeterd. Op alle markten, waar effecten, die de handteekeninig van den Fran schen staat dragen, genoteerd wor den, heeft zich een opmerkelijke stijging voorgedaan. In Amsterdam b.v. zijn obligaties van de spoorwe gen in den Midi, die in Fransche Francs opgemaakt zijn, gestegen TOK lflX tot 37%. De kroon op het werk. Reynaud noemde ook nog andere voor beelden en zeide daarna: Wij hebben zooj uist, aldus spr. miet bui- tenlandsche bankgroepen een operatie af gesloten, die door haar omvang weergaloos 's. Spr. bedoelde hiermede, de leening, die met een Nederlandsch Zwit9ersc-h bank- consortium is gesloten tot een totaal be drag van 175 millioen gulden. Spr. ziet in de toestandkoming der lee ning een dubbele les: Ten eerste, het buiten land heeft vlugger dan dc Franschen de beteekenis begrepen van het door de re geering ondernomen werk. Ten tweede: na de begrijpelijke, eerste ergernis over de te brengen of f era hebben de Franschen be grepen dat zij noodzakelijk zijn en gij hebt er in toegestemd. Renaud eindigde zijn rede met de woor den: zes weken geleden bob ik u de genees middelen en de hoop gebracht. Vandaag breng ik u het bewijs, dat de weg, dien wij kozen, de goede is. Die weg zal lang en soms moeizaam zijn, maar "wanneer men hoop in het hart draagt, kan men alle hin derpalen overwinnen. Wilt gij volharden? Gelooft gij in Frankrijk? Ja? Dan zullen wij allen tezamen overwinnen. Conferentie van Lima een succes 1 Fundamenten voor Amerikaan- sche solidariteit gelegd. In een persconferentie heeft president Roosevelt als zijn meening te kénnen ge geven, dat de Pan-Amerikaansche confe rentie een groot succes is geweest. Toen men hem vroeg naar de berichten, volgens welke de bijeenkomst een mislukking zou zijn geweest, verklaarde hij, dat de dele gatie der Vereenigde Staten het doel, waar voor zij naar Lima gegaan is, heeft be reikt. De gedelegeerden kunnen huiswaarts keeren met de wetenschap, dat zelfs wan neer vele belangrijke zaken terzijde gezet of uitgesteld zijn, het fundament gelegd is voor de Amerikaansche solidariteit. Wetenschap ia dienst der Defensie Centraal Franseb instituut. Alle bureaux van wetenschappelijk onder zoek, laboratoria, technische diensten e. d„ die onder diverse Fransche ministeries res- sortceren, en betrokken zijn bij vraagstuk ken, welke verband houden met de natio nale defensie, zijn ondergebracht in een nieuwe organisatie, die den naam draagt van „instituut van wetenschappelijk on derzoek voor de nationale verdediging." Blijkens een communiqué van het minis terie van Defensie betreft het voornamelijk een grocpeering niet alleen van alle techni sche diensten, die tot de departementen van Oorlog, Marine en Luchtvaart bebooren, maar ook van alle instellingen van weten schappelijk terrein als op bet gebied van de toepassing daarvan op de industrie en voorts de instellingen, die onder het depar tement van Onderwijs ressorteeren. Men tracht daardoor, aldus de Tel., een zoo in nig mogelijke samenwerking tot stand te brengen tusschen civiele en militaire we tenschappelijke kringen en het „n.ationale iuattfrüral voor vretewsSh-appeftjk ondeMwefc*'. DE BILT SEINT) Verwachting: Matige tot lichte dooi, wisselend bewolkt, ei> kele buitjes, matige, tijde lijk krachtige N.W. tot N. wind. IJselmeer nog begaanbaar! Ame land voorloopig geïsoleerd. Hoewel de dooi Holland tot mod derland gemaakt heeft en de tempe ratuur soms bijna lente-achtig zacht is, bestaat er toch een redelijke hoop op terugkeer van de vorst! Er breidt zich namelijk over de Britsche eilan den een belangrijk hoogedrukgebied uit, dat de depressiestoring op haar baan zal volgen en dit wellicht op nieuw vast zal zetten over Scandi navië. Dit zou dan, aldus de Tel. een terugkeer naar den Oostenwind beteekenen. Dus de schaatsen nog niet opge borgen! Naar wij vernemen, heeft hét ijs van het IJselmeer nog weinig van den dooi ge leden. Zelfs zijn gistermiddag om half vier na een tocht van bijna zeven uur vier Ur- kers te Enkhuizen aangekomen. Mei, 500 kg. vleesch zijn zij hedenochtend in de vroeg te naar Urk teruggekeerd. Voor dit vervoer zullen zij een slede gebruiken. Ook is Urk nog steeds K.L.M. station! Qistere.ii arri veerde althans weer een K.L.M. vliegtuig met 1000 kg. post en één passagier en nam op den terugweg ook weer post en pas sagiers mede. Massief ijs om Ameland. Ook Ameland is nog niet uit zijn isolement verlost en de kans is groot, dat 't eiland nog eenige da gen in zijn afzonderingspositie zal blijven. De Zuidkust is nog door een massieve ijsvlakte omgeven, al is er- bij eb eenige beweging merkbaar. Men verwacht, dat in dien de wind noordwest blijft, 't ijs bin nen zeer korten tijd zal afdrijven en er weer een geregelde vaart mogelijk zal kun nen zijn. Aangezien de Fricsche kust zij Zwarte'haan vrij van ijs is, zal de „Friesland", de vracht en passagiersboot van den dienst Ballum Zwartehaan, heden trachten den vasten wal te bereiken, terwijl ook de postboot Nes Holwerd een poging zal ondernemen om den dienst te onderhouden. De bootdienst HarlingcnTerschelling is heden weer op den gewonen tijd onder houden, Drijfijs in de rivieren. Het drijfijs in de Rijn heeft zich voor de stad Arnhem vastgezet. Langs de Waal gaat weinig drijfijs. Het water is te Arn hem sedert Zondag ongeveer een meter ge vallen. Met het invallen van den dooi gaat nog geenszins gepaard het herstel van de nor male scheepvaart op de Zeeuwsche stroo men. De tonnen zijn n.1. alle van hun plaats verdwenen. Wel zijn ze later weer opgepikt en in veilige haven gebracht, maar nu blij ken alle lampen stuk te zijn. Met het de- monteeren van al de boeien, het contro- leeren van de lichten in het proefstation te Scheveningen en het weer op de plaats brengen der bakens, zullen wel enkele we ken gemoeid zijn. Oplossing prijsvraag „Voor het Kind" De Ronde door Nederland. Wij laten hieronder volgen de oplossing van de prijsvraag „Voor het Kind" welke, ter bevordering van den verkoop van kin derpostzegels is uitgeschreven en in ons blad van 1 Dec. j.1. werd gepubliceerd. De plaatsen welke op de naamkaartjes vermeld stonden en waar de puzzelaars op hun „Ron de door Nederland" aanlegden, luiden ach tereenvolgens: Kaatsheuvel, Ilpendam, Nieuw-Dordreehl. Duivendrecht, Ederveen, Ruinerwolrle, Zwaagwesteinde,, Einighausen, Groenekan, Enumatil, Loenersloot, Soerendonk. Door de beginletters wordt het woord „Kin- drzcgels" gevormd. Morgen heeft de trekking der prijzen plaats ten overstaan van notaris mr. S. K. D. M. van Lies- ie 's-Gra*enhage.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 1