Toen fietsen een waagstuk was.... DE WERELD Bittere armoede in woonwagens Ex notaris uit Hoorn voor zijn rechters Fraosche begrooting heeft batig saldo Postvlutbten op Indië Rotterdams haveoverkeer heeft de aandacht der regeering Een kamerlid beantwoord. Eenige dagen geleden heeft de heer van Vessem den minister vragen gedaan betref fende behartiging der belangen van de Rot- tordamscbe haven ter zake van het behoud van het aandeel van Rotterdam in het verkeer met zijn natuurlijk achterland. Het Kamerlid oneen de. dat Antwerpen In deze veel actiever was en wees op het bezoek van Antwerpscbe autoriteiten aan Keulen, met het oog op de Rijnvaart. De minister heeft geantwoord, dat de belangen van Rotterdam en van de Nederlandsolio havens in het algemeen bij het verkeer met hun natuurlijk achterland onderwerp zijn van regelmatige bemoeiing der regeering, waarbij nauw contact onderhouden wordt met Duitsche regeeringsinstanties. Zijn de ministers bereid in te grijpen? Het Tweede Kamerlid, de heer van der Zaal, heeft aan de ministers van Justitie en van B'innenlandsche Zaken de volgende vragen gesteld: 1. Is het den ministers bekend, dat door een aantal woonwagenbewoners in ons land bittere armoede wordt geleden? 2. Is het den ministers ook bekend, dat die armoede o.m. leidt tot zeer slechte wo ningtoestanden? 3. Hebben de ministers met name ken nis genomen van hetgeen eenige dagen ge leden in dit opzicht is gebleken in het woon wagenkamp tusschen Osdorp en Halfweg, waar een vader, een moeder en tien kin deren in één woonwagen huizen en daar ook, als het ware weggestuwd, d m nacht doorbrengen? 4. Zijn de ministers bereid te bevorderen, dat de wet op de woonwagens en woon schepen zoodanig wordt uitgevoerd, dat het onmogelijk wordt, dat zich op dit gebied toestanden voordoen, die zoowel uit hy giënisch als uit moreel oogpunt zeer onge- wenscht moeten worden geacht? De vragensteller verzoekt tenslotte den ministers het initiatief te nemen tot de tot standkoming van een regeling, welke het mogelijk maakt, dat in de meest, nijpende gevallen van honger'en kou onder deze menschen, gelijk zich o.a. aan het eind van de vorige week in het genoemde kamp heb ben voorgedaan, van overheidswege helpend wordt opgetreden? November gunstig voor ljselmeervisscherij Betere uitkomsten dan het vorig jaar. Blijkens het maandoverzicht der afd. Vis- scherijen van het departement van Economi sche Zaken, waren in November de gelde lijke uitkomsten der visscherij in het IJsel- meer beter dan in November van het vorige jaar. De hoeveelheid en opbrengst der aange voerde visch bedroeg n.1. volgens voorloo- pige opgave Si.122 (S2.019) kg. en f29.090 (f26.286). Wegens verduistering van f22.000. Een mild requisitoir. Voor het gerechtshof te Amsterdam heeft gistermiddag terecht gestaan de ex-notaris C. G. van H., vroeger werkzaam te Hoorn, verdacht van verduistering. De man werd op 11 Juli j.1. door de justitie te Alkmaar gearresteerd, daar klachten wa ren binnengekomen van erfgenamen van een vermogen, dat door dezen notaris werd be heerd, Hij was niet in staat geweest aan de erfgenamen een bedrag van ruim f22.000 terug te geven. De boekhouding bleek een warboel te zijn. De rijksaccountant, die op last der justitie een onderzoek instelde, kwam tot de conclusie, dat groote bedra gen door den notaris aan onvoorzichtige speculaties waren besteed. De effecten, waar de erfgenamen recht op hadden, waren ver dwenen. De notaris werd in voorarrest gehouden, zijn faillissement werd uitgesproken en bo vendien werd hij oneervol ontslagen. De 74-iarige notaris hoorde zich door de rechtbank te Alkmaar wegens verduistering veroordeelen tot een gevangenisstraf van één jaar. Van dit vonnis kwam verdachte, die ver dedigd werd door mr. Judell, in hooger be roep. Een zieke grijsaard Voor het gerechtshof gaf hij de fei ten toe. Een gebroken man, een zieke grijsaard, stond terecht, een man, die volkomen den ernst van de feiten be sefte. Het getuigenverhoor nam, mede door de volledige bekentenis van den ex-notaris, slechts weinig tijd in beslag. De procureur-generaal, mr. dr. D. Reilingh, hield een zeer mild reauisitoir. Hij vond de feiten, door dezen ex-notaris, die het vertrou wen van zijn cliënten genoot, ernstig, doch hij wilde rekening houden met verd.'s hoo- gen leeftijd. Temeer daar hij een haiikwaal heeft zou een lange gevangenisstraf funest voor verdachte zijn. Bovendien is verdachte reeds oneervol ontslagen en overgeleverd aan steun van zijn familie. Spr. vorderde wegens verduistering een gevangenisstraf van zes maanden met aftrek van voorarrest (op 11 Januari, wanneer het arrest wordt uitgesproken, zal verd. juist een half jaar in voorarrest hebben doorge bracht). De verdediger, mr. H. Judell. vraagt: Zou deze verdachte vóór Oudejaarsavond aan zijn vrouw kunnen worden teruggegeven? Zijn vrouw heeft "hem 48 jaar terzijde ge staan. Thans woont 'zij in een 'zeer eenvou dig huisje, ofschoon het voor haar moge lijk zou zijn geweest in betere omstandig heden te leven bij familie. Zij wil echter de schulden van haar man betalen en met hem samen in eenvoudige omstandigheden leven. Met klem drong pl. aan op de uiterste cle mentie. terwijl hij de onmiddellijke invrij heidstelling van zijn cliënt vroeg. Na raadkamer wees het gerechtshof dit verzoek af en bepaalde de uitspraak op 11 Januari a.s. SCHIERMONNIKOOG NOG STEEDS GEÏSOLEERD. Het eiland Schiermonnikoog is nog steeds geisoleerd. Sedert vier dagen is men van el ke verbinding verstoken geweest, terwijl men gedurende dezen tijd ook geen post heeft kunnen ontvangen of verzenden. De beide vrachtschepen, die op weg van Groningen naar Schiermonnikoog sedert tien dagen in het ijs bekneld zaten, zijn in den vorigen nacht vlot gekomen, evenals een motorscheepje, dat in het Wieringerwad was vastgeraakt. Het is doorgevaren naar Oost m ahorn. De veerboot „Brakzand", die de verbin ding OostmahornSchiermonnikoog onder houdt, heeft den dienst nog niet hervat, aangezien er nog veel drijfijs in het Frie- sche Wad ligt. De zuidkant van het eiland is vrij van ijs. Postboot stuitte op ijsvlakte. Nadat de postboot van den dienst Nes Hol werd twaalf dagen lang niet heeft kun non varen, vertrok zij gistermiddag om half twaalf van Nes. Het vaarwater was nog niet vrij van ijs. zoodat men over het traject viermaal zoolang deed als gewoon lijk. Op 1300 meter van den steiger te Hol- werd stuitte do boot op een massieve ijs vlakte. De tien passagiers, die zich aan boord bevonden, begaven zich over het ijs naar den vasten wal, waarheen ook de post werd vervoerd. DE „REIGER" OP DE THUISREIS. De „Reiger", die op de terugreis van Zuid- Afrika naar Nederland gisterochtend van Juba was opgestegen en een tusschenlanding te Malakai had gemaakt, is om 13.05 uur (Ned. tijd) van laatstgenoemde plaats ver trokken naar Khartoem. Groote vlootmanoeuvres in de StiPe Zuidzee Amerika wedt zijn zwaard. Het eerste contingent van de Amerikaan- sche Zuidzeevloot, bestaande uit een twin tigtal hulpschepcn, is gisterochtend van San Pedro, Californië, naar de Caraibische Zee vertrokken, waar te beginnen met de maand Januari hoogst belangrijke vloot en luchtmanoeuvres zullen beginnen, die vijf maanden zullen duren. De rest van de vloot, bestaande uit 110 oorlogsschepen on der bevel van admiraal Bloch, zal waar schijnlijk 4 Januari van San Pedro en San Diego vertrekken. De daarop volgende week zullen de luchtstrijdkrachten ter sterkte van naar schatting vijfhonderd vliegtuigen haar bases verlaten om zich naar aangewezen plaatsen in het gebied der Kleine Antillen te hegeven. Het on langs gevormde Atlantische eskader zal eveneens aan deze manoeuvres deelnemen. OP HET GRAP VAN Z'N VROUW GESTORVEN. De zeven-en-zeventigjarige taxi-onderne mer David Smith uit West Wickham in 't graafschap Kent werd, aldus de Dailv Express, op Kerstmorgen dood op het kerk hof gevonden. Het bleek, dat de oude man bij bet graf lag van z'n vrouw, waarop bij juist een houquetje bloemen had neerge legd. Een wel zeer tragisch voorval. Berijders werden met steenen be kogeld En nü: bijna vier mil- lioen fietsende Nederlanders. Het totaal-aantal rijwielen over de geheele wereld wordt volgens de jongste schatting geraamd op c.a. 61.000.000. Nederland en Denemar ken zijn de twee landen, waar de fiets liet meest in gebruik is. In den vacantietijd kan men dan ook op drukke punten in onze groote steden vreemdelingen zien staan, die met steeds toenemende verba zing de eindelooze stroom fietsers op de spitsuren langs zich heen zien trekken. Zestig jaren geleden een sche machine". „hei- Niet altijd echter heeft de fiets zich zoo in die mate van belangstelling mogen verheugen, aldus de Msb., integendeel, een 50, GO jaar terug beschouwde het volk een fiets als een helsche machine, terwijl de genen, die liet rijwiel bereden voor licht zinnig en roekeloos werden uitgemaakt. Ouden van dagen, die zich de eerste fietsers nog kunnen herinneren, weten te vertellen, dat de berijders met steenen werden bekogeld van achter heggen en on derdeuren waar de verschrikte bewoners bij elkaar waren gescholen. Als men de fietsen uit dien tijd bekijkt, kan men zich de schrik en afkeer van de men schen ook wel voorstellen. De voorlooper van de fiets was het z.g. „hobbv horse" (d. i. hobbelpaard, een soort „loopwiel" zonder stuur, zoodat men zich alleen in rechten lijn kon voortbewegen). In 1813 vond Drais in Baden een fiets uit, waarvan de as van 't voorwiel beweeg baar was gemaakt; dit voertuig werd naar den uitvinder drnisine genoemd. Op 21 Dec. van dat jaar, dus thans ruim 125 jaar ge leden, toonde Drais zijn uitvinding voor 't eerst te Mnnnheim en wel aan den czaar van Rusland, die hem uit erkenfeliikheid een ring ton geschenke gaf, terwijl de her tog van Raden hem in pon schrijven com plimenteerde. Drais was echter met zijn uitvinding niet gelukkig; 'oen hij eens door een Engelschman om zijn draisine werd uitgelachen en de baron zijn kalmte niet wist te bewaren, dóch den ongemanierden vreemdeling een afstraffing toediende, verloor hij daarop zijn adellijken titel. Drais overleed in armoede in 1851: zijn eigen draisine werd door de stad Karls- ruhe gekocht voor' 500 Mark. De draisine werd in 1855 verhelerd door den jongen Fransclunan Erncst Michaux, die op het denkbeeld kwam, er pedalen aan te maken met een ketting, welke het achterwiel ver bond. Ook de Scholten, Gavan Dalzell en MacMillan brachten nieuwe verbeteringen aan. De „bicycle". Omstreeks 1875 kwam de fiets met het. hooge voorwiel in de mode, de z.g. „bicy cle". Het waren heel hooge wielen met een trapper in het midden en een zadeltjc met een stuurstang er boven op, een miniatuur- wieltje achteraan en die wielen werden verbonden door een stang van eenige treedjes voorzien, waarlangs de berijder naar zijn hooge zitplaats moest klimmen. Deze fietsen waren van hout en erg on gemakkelijk en veelal moeilijk te berijden. Reed de berijder over een steen, welke nog niet eens zoo erg groot behoefde te zijn. dan kon hij er van verzpkerd zijn, een buiteling te maken, welke meestal niet zonder kleerscheuren en beschadigde li- chaamsdeelen afliep. De luchtband deed eerst zijn intrede in 1888 en was een uit vinding van den Schotschen veearts J. Dunlop. In dat Jaar kwam hier te lande ook meer de „safety-bicycle" (met twee even groote wielen) van J Starlev in ge bruik. In de jaren '80 en '90 werden de ijzeren onderdeelen ingevoerd in den vorm van loodzware vorken en wielbanden; sommige fietsen vertoonden toen ook rem men. Overdag te gevaarlijk! Tn 1S69 werd ook de tandem uitgevon den, welke niet alleen voor twee perso nen, doch soms ook voor vijf of zes per sonen werden gemaakt. Met zulke machi nes kon men een voor dien tijd zeer ge vaarlijke snelheid bereiken. In Kralingcn mochten eenige jongelui, die een tandem hozaten, er alleen des avonds mee op de buitenwegen rijden, daar zij overdag te veel gevaar voor de voetgangers opleverden. Langzamerhand werden steeds meer nieu we uitvindingen op de fiets toegepast. Het gewicht daalde van c.a. 40 K.G. tot slechts 10 K.G. van tegenwoordig. Omstreeks 1900 mocht de fiets zich reeds in een zekere populariteit verheugen. Fietsen niet „netjes" Echter werd de fiets toen nog lang niet door iedereen gebruikt. Zij. die zich tot de „nette" menschen schaarden, en dus een zekeren stand hadden op te houden, von den het ver beneden hun waardigheid zich op een fiets- te vertoonen. Voor meisjes heette het fietsen toen lang niet netjes en de eerste fietsrijdsters hebben heel wat smaad te verduren gehad en veel moed en durf was er voor haar noodig om zich op een fiets in de stad of op het dorp te vertoonen. Tegenwoordig misstaat het fietsriiden zelfs gekroonde hoofden niet meer. Onze Koningin en Prinses alsmede Prins Bom hard heeft men herhaaldelijk kunnen zien fietsen, zelfs op een tandem, en van de illustraties kent men den fietsenden Ko ning van Denemarken, terwijl ook de te genwoordige Hertog van Windsor, toen hij nog Prins v«n Wales heette, veel aan de wielersport deed. Het costuum De fietsers uit het einde der vorise eeuw en het hegin dezer eeuw waren allen ge kleed in een speciaal costuum De man nen droegen een fietsbroek en fietskousm. waarbij natuurliik ook fietsschoenen be hoorden. Vervolgens zetten zij 'n iockev- petje op. waaron óf een en ander insigne was gesneld, óf een ster was geborduurd. Alzoo uitgerust waren de beeren klaar om een tochtje te ondernemen. Ook de vrouwen, d:« zich or> de fiets waagden, kleedden zich volgens haar op vattingen sportief. Zii drogen le.nge. zwar- riibroek-en. waarover w:He rokken hc-m- vielen, welke weliswaar de enkels vrijlie ten. maar met een elastieken hand om het been waren vastgemaakt om bet onwaaien Ie voorkomen. Als hoofdbedekking droegen zij een witte matelot, welke met verschil lende spelden in het haar werd vnsfgecfo- ken. Ter verdere voltrtoiing van het toilet werd een sluier gedragen, weike om hoed en kin werd eehonden. Wel een groot ver schil bij den tcgenwoordigen tijd! Hoe ontstond het wpord „fiets"? Het woord „rijwiel", dat in hoofdzaak nog slechts bij samenstellingen en in de ambtelijke terminologie wordt gebezigd, is afkomstig van wijlen prof. M. de Vries en kwam destijds vooral door toedoen van de A.N.W.B. in zwang. Betreffende den oor sprong van bet woord „fiets" is men het in taalkundige kringen niet eens. Hierover 87 millioen francs over. Paul Reynaud over de oorzaken waar door volgens hem Frankrijk in het moeras is geraakt. In den senaat heeft de begrootings- rapporteur Gardey met voldoening kennis gegeven van het feit dat» de inkomsten der begrooting de uitga ven met 87 millioen francs overtref fen. Na te hebben gezegd, dat aan de landsver dediging 20V2 milliard ten koste is gelegd, verklaarde de rapporteur met vreugde de conversie van dc buitenlandsche schuld, wel ke gisteren door minister Rcvnaud werd aangekondigd, te hebben vernomen. De levensstandaard te hoog. Volgpns minister Reynaud die daarna bet woord nam was de levensstandaard in Frankrijk te hoog. De Fransche staatsschuld is niet achttien milliard per jaar toegeno men, terwijl de goudvoorraad van de bank van Frankrijk regelmatig is verminderd. De voorraad goud-deviezen, welke in 1931 220 milliard bedroeg, was in November '38 gedaald tot 80 milliard. Om het kanitaal naar Frankrijk te doen teruekeeren stonden twee wegen open: mo netaire vrijheid of dwang. De resrepring heeft den eersten weg gekozen. De minister zette uiteen, dat met een democratisch nar- lemient het vraagstuk der wisselcontróle niet is op te lossen. Vervolgens zoide de minister, dat de eerste zorg van de regee- ring is geweest, de behoeften van den staat te verminderen en vervolgens de in komsten op te voeren. 2 pet. meer belasting kan wor den opgebracht. Tenslotte verklaarde de minister, dat de beffing van twèe procent ■door alle belastingbetalers zeer goed te dragen is. in ieder geval gemak kelijker te dragen dan de gevolgen van een nieuwe daling van de waar de van het geld. Na uiteen te hebben gezet, welke maatre gelen genomen waren tot bezuiniging, in het hijzonder de maatregelen tot soepeler toepassen van de arbeidswetten, zeide de minister, dat Frankriik ziin heil moet vin den in zijn vaderlandsliefde en vroeg hij den senaat de autoriteit van de regeering te versterken door een eensgezinde overeen stemming. NIEUWJAARS VOETBAL. AMSTERDAM—ZWALUWEN. Blauw Wit—Ajax uitgesteld. Naar wii vernemen zal de wedstrijd Am sterdamDe Zwaluwen, die. op den Twee den Kerstdag j.l. in verband met de ter rein- en weersomstandigheden geen door gang kon hebben op 1 Januari (Nieuw jaarsdag) op het Ajax-terrein worden ge speeld. De reeds voor dien dag aangekondigde wedstrijd Blauw Wit—Aiax zal met wel willende medewerking der beide veroenigin- gen op een nader vast te stellen datum worden gespoeld. zijn in den loop der laatste decennia reeds heel wat discussies gevoerd. Velen nemen aan, dat liet woord een verbastering is van vèlocipède, zooals de eerste rijwielen, welke in ons land werden geïmporteerd, werden genoemd. In den volksmond werd dit vreemde woord aklra verbasterd en zoo ont t'orwlen achtereenvolgens de woorden: Vélocipèdee, feesepee, fielsepee, fiessepee, waaruit ten slotte 't woord fmts zou ziin ontstaan. Anderen mieenen, dat het een klanknabootsing is vande uitdrukking „Daar gaat weer zoo'n f.t.s."! Gold het vroeger alleen voor volwassenen •een fiets te bezitten, thans rijden zelfs kinderen van een jaar of zes door de druk ste straten der groote steden. Via de auto ped, geraakte het kind met de fiets ver trouwd en menig oudere zal. wanneer zoo'n kleine durfal zich met 'n klein formaat rij wiel door het verkeer een weg baant, ziin hart vast houden en terugdenken aan zijn eigen jeugd, waarin het woordje „sport" voor de kinderen geheel onbekend was. Hóe populair de fiets is! Zoo is het aantal fietsen hier te lande in middels gestegen tot een kleine vier milli oen. Volgens het jongste nummer van het „Maandschrift van het Centraal Bureau voor de Statistiek" bedroeg dit aantal, om nauwkeurig te zijn. over het belastingjaar 1937—1938 precies 3.666.538 stuks, waarbij dan nog moeten worden geteld de fietsen der wuk'o^zen wiervont* geen belasting behoeft te worden betaald. Dat is ongeveer één rijwiel op iedere twee Nederlanders te gen vóór 50 iaar één op drieënvijftig. Jaar lijks ne-mi-t hel totale aantal bier te lande bovendien nog toe met ca. 100.000 stuks. Problemen. Hiermede zijn wij tevens gekomen tot een der tallooze problemen, welke het rijwiel 'leeft geschapen, n.m. het befaamde belas- tingplaatje. dat inmiddels hier te lande reeds ziin koperen jubileum achter den rug heeft en alzoo de noodige tientallen mil- lioo'nen guldens in de schatkist heeft doen vloeien. Mussplini .heeft onlangs besloten, dat in Italië het a.s'. jaar de rijwielbelasting wordt afgeschaft! Als men bedenkt, dat alleen reeds te Amsterdam per jaar c.a. 17.000 bekeuringen worden uitgedeeld vanwege het niet zicht baar dragen van een riiwielhelastingmerk tenvi.il eveneens in de hoofdstad alleen reeds ca. 9000 rijwieldiefstallen per jaar worden aangegeven, dan begrijpt men. dat zowel „he tplaatjc" als 't stalling-pro bloem,geen sinecure is, om nog maar tc zwijgen van het verkeersprobleem en niet te vergeten het beroemde achterlichtje. Vertrek van Aankomst t« aêm'rêw lBaKd- 28 Dec- lAthen° 28 D"V meereis) [sasra 28 Dec. [jodhp. 28 dJ Sreis) iSinEap' 28 DeJBan<i- "ej Fhe'nreis) lN'apels 28 Dec' lAleI' 28 D<*- fteruKreis) Jm*U» M I*e. jnan*. 28 Dec. De „Ibis" is gisteren op Schiphol geland, in_ weinig woorden lin Goering gaat niet naar Rome. Op d« vraag of minister-president Goering d® volgende maand naar Rome zal gaan, werd in welingelichte kringen medege deeld, dat een dergelijk bezoek zeer on waarschijnlijk was, in ieder geval voor het oogenblik. De Valera naar Amerika. Officieel wordt medegedeeld, dat de Valera op 6 Mei de Vereenigde Staten zal bezoeken Hij is door Roosevelt uitgenoodigd, op 7 Mei een bezoek aan het Witte Huis te brengen. Hij zal verder het lersche pa viljoen op de wereldtentoonstelling ope nen. Irrigatieplannen in Marokko. Er is een honderdjarenplan ontworpen voor de ont ginning van, de woestijngebieden in Fransch Marokko. In 1939 wordt met een 5-jarig irrigatieplan begonnen, dat 12 millioen zal kosten. Rood achterlicht voor vee. De gemeente* raad van een Amerikaansch stadje heeft besloten, dat al het vee, dat door de straten van Wallaceburg gedreven wordt, bij avond uitgerust moet worden met een rood achterlicht, dat aan de linkerach terzijde van het dier moet worden beves tigd. Schacht naar Finland. De president van de Duitsche rijksbank, dr. Schacht, zal in Februari a.s. dc gast zijn van de Finsch-Duitsche vereeniging aldaar. Op 7 Februari zal hij aan de universiteit van Helsïngfors een lezing houden. Zijn verblijf zal vermoedelijk een weck duren. Wierookvaten worden granaten! Drie enzeventigduizend Boedhistische tempels in geheci Japan hebben besloten hun bronswerk, kandelaars, vazen en wie rookvaten, ter beschikking van het mi nisterie van oorlog en dat van marine te stellen om er munitie van te laten, vervaardigen. Amnestie voor de Fransche stakers? De ka mercommissie voor burgerlijke en crimi- neele wetgeving heeft een voorstel aange nomen, strekkende tot het vcrleenen van amnestie voor feiten, die zich voorgedaan hebben tijdens dé Fransche stakingsbewe ging van 30 November j.l. De tekst voor ziet echter alleen in wederaanstelling van ambtenaren en. niet in het weer in dienst stellen van arbeiders en bedienden van particuliere ondernemingen. Duitsch schip vergaan? De Poolsche radio stations hebben Woensdagavond noodsei non opgevangen van bet Duitsche schip „Funkenhrand", dat zich in dc Oostzee in moeilijkheden bevond. Later werd de verbinding met het vaartuig verbroken, zoodat men veronderstelt dat het gezonken Aandrang tot ontwapening. President Roo-< sevelt heeft gisteren een delegatie van de „National Peace conference" ontvangen, die hem verzocht het initiatief te willen nemen voor de bijeenroeping van een we rcldconferentie voor economische en mili taire ontwapening. De delegatie overhan digde een door achthonderd vooraanstaan de personen goteekendo petitie. Op buurvisite. Het departement van Marine' te Washington deelt mode, dat binnenkort oen eskader kruisers een reis langs de kusten van Zuid Amerika zal maken, als demonstratie van goode nabuurschap. Stilte voor den storm? Het geschil tusschen Duitschland en do Vereenigde Staten, dat is gerezen na de rede van Ickes, is thans rustend, doch niet vergeten. Naar Reuter op Wilhelmstrasse verneemt, wordt de zaak daar nauwkeurig bestudeerd en is een nieuwe stap in voorbereiding. De dag bladen zwijgen op het oogenblik over de zaak. De affaire Musica. Tc New York zijn in hcch* tonis genomen een vroegere advocaat, Wal- ter R. Cragg en een zekere mejuffrouw Ma- ry Brandino. Zij worden ervan verdacht chantage te hebben gepleegd op Philip Musica, den bedrieger, die jarenlang heeft geposeerd als F. Donald Costor, president van de firma Mckesson and Robbins ine. In hst harnas gestorven. Tijdens de debat ten in den Belgischen senaat over een fi nancieel wetsontwerp, stond de rexisti* sche senaJor Rhorlius op om 1.e prolestee- ren tegen een verklaring, van den minister van Financiën. Ilij kon ziin rede evenwel niet ten einde brengen aangezien hij plot seling ineen zakte en kort daarop overleed. Eskimo brengt doodstijding. F.on eskimo heeft te Churchill (Hudson haai) het be richt gebracht, dat de jeugdige Britsche Poolreiziger Reynokl Bray. in September van dit jaar is verdronken op 200 mijl bin nen den Poolcirkel. De expeditieboot werd n.1. door het ijs vernield. Bijbelgenootschap ontbonden. Op groncÜ" van paragraaf 1 van de verordening van den rijkspresident tot bescherming van volk en staat van 28 Februari 1933 is het Bijbelgenootschap Hamburg ontbonden en verboden. De Paus verleent audiëntie. Z.H. de PauS heeft een aantal diplomatieke vertegen woordigers ontvangen, die hem hun Nieuwjaarswenschen kwamen aanbieden»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1938 | | pagina 2