Toen fietsen een waagstuk was....
DE WERELD
Bittere armoede in
woonwagens
Ex notaris uit Hoorn
voor zijn rechters
Fraosche begrooting heeft
batig saldo
Postvlutbten op Indië
Rotterdams haveoverkeer heeft
de aandacht der regeering
Een kamerlid beantwoord.
Eenige dagen geleden heeft de heer van
Vessem den minister vragen gedaan betref
fende behartiging der belangen van de Rot-
tordamscbe haven ter zake van het behoud
van het aandeel van Rotterdam in het
verkeer met zijn natuurlijk achterland.
Het Kamerlid oneen de. dat Antwerpen
In deze veel actiever was en wees op het
bezoek van Antwerpscbe autoriteiten aan
Keulen, met het oog op de Rijnvaart. De
minister heeft geantwoord, dat de belangen
van Rotterdam en van de Nederlandsolio
havens in het algemeen bij het verkeer met
hun natuurlijk achterland onderwerp zijn
van regelmatige bemoeiing der regeering,
waarbij nauw contact onderhouden wordt
met Duitsche regeeringsinstanties.
Zijn de ministers bereid in te
grijpen?
Het Tweede Kamerlid, de heer van der
Zaal, heeft aan de ministers van Justitie
en van B'innenlandsche Zaken de volgende
vragen gesteld:
1. Is het den ministers bekend, dat door
een aantal woonwagenbewoners in ons land
bittere armoede wordt geleden?
2. Is het den ministers ook bekend, dat
die armoede o.m. leidt tot zeer slechte wo
ningtoestanden?
3. Hebben de ministers met name ken
nis genomen van hetgeen eenige dagen ge
leden in dit opzicht is gebleken in het woon
wagenkamp tusschen Osdorp en Halfweg,
waar een vader, een moeder en tien kin
deren in één woonwagen huizen en daar
ook, als het ware weggestuwd, d m nacht
doorbrengen?
4. Zijn de ministers bereid te bevorderen,
dat de wet op de woonwagens en woon
schepen zoodanig wordt uitgevoerd, dat het
onmogelijk wordt, dat zich op dit gebied
toestanden voordoen, die zoowel uit hy
giënisch als uit moreel oogpunt zeer onge-
wenscht moeten worden geacht?
De vragensteller verzoekt tenslotte den
ministers het initiatief te nemen tot de tot
standkoming van een regeling, welke het
mogelijk maakt, dat in de meest, nijpende
gevallen van honger'en kou onder deze
menschen, gelijk zich o.a. aan het eind van
de vorige week in het genoemde kamp heb
ben voorgedaan, van overheidswege helpend
wordt opgetreden?
November gunstig voor
ljselmeervisscherij
Betere uitkomsten dan het vorig
jaar.
Blijkens het maandoverzicht der afd. Vis-
scherijen van het departement van Economi
sche Zaken, waren in November de gelde
lijke uitkomsten der visscherij in het IJsel-
meer beter dan in November van het vorige
jaar. De hoeveelheid en opbrengst der aange
voerde visch bedroeg n.1. volgens voorloo-
pige opgave Si.122 (S2.019) kg. en f29.090
(f26.286).
Wegens verduistering van f22.000.
Een mild requisitoir.
Voor het gerechtshof te Amsterdam
heeft gistermiddag terecht gestaan
de ex-notaris C. G. van H., vroeger
werkzaam te Hoorn, verdacht van
verduistering.
De man werd op 11 Juli j.1. door de justitie
te Alkmaar gearresteerd, daar klachten wa
ren binnengekomen van erfgenamen van een
vermogen, dat door dezen notaris werd be
heerd, Hij was niet in staat geweest aan
de erfgenamen een bedrag van ruim f22.000
terug te geven. De boekhouding bleek een
warboel te zijn. De rijksaccountant, die op
last der justitie een onderzoek instelde,
kwam tot de conclusie, dat groote bedra
gen door den notaris aan onvoorzichtige
speculaties waren besteed. De effecten, waar
de erfgenamen recht op hadden, waren ver
dwenen.
De notaris werd in voorarrest gehouden,
zijn faillissement werd uitgesproken en bo
vendien werd hij oneervol ontslagen.
De 74-iarige notaris hoorde zich door de
rechtbank te Alkmaar wegens verduistering
veroordeelen tot een gevangenisstraf van één
jaar.
Van dit vonnis kwam verdachte, die ver
dedigd werd door mr. Judell, in hooger be
roep.
Een zieke grijsaard
Voor het gerechtshof gaf hij de fei
ten toe. Een gebroken man, een zieke
grijsaard, stond terecht, een man, die
volkomen den ernst van de feiten be
sefte.
Het getuigenverhoor nam, mede door de
volledige bekentenis van den ex-notaris,
slechts weinig tijd in beslag.
De procureur-generaal, mr. dr. D. Reilingh,
hield een zeer mild reauisitoir. Hij vond de
feiten, door dezen ex-notaris, die het vertrou
wen van zijn cliënten genoot, ernstig, doch
hij wilde rekening houden met verd.'s hoo-
gen leeftijd. Temeer daar hij een haiikwaal
heeft zou een lange gevangenisstraf funest
voor verdachte zijn. Bovendien is verdachte
reeds oneervol ontslagen en overgeleverd
aan steun van zijn familie.
Spr. vorderde wegens verduistering
een gevangenisstraf van zes maanden
met aftrek van voorarrest (op 11
Januari, wanneer het arrest wordt
uitgesproken, zal verd. juist een half
jaar in voorarrest hebben doorge
bracht).
De verdediger, mr. H. Judell. vraagt: Zou
deze verdachte vóór Oudejaarsavond aan
zijn vrouw kunnen worden teruggegeven?
Zijn vrouw heeft "hem 48 jaar terzijde ge
staan. Thans woont 'zij in een 'zeer eenvou
dig huisje, ofschoon het voor haar moge
lijk zou zijn geweest in betere omstandig
heden te leven bij familie. Zij wil echter
de schulden van haar man betalen en met
hem samen in eenvoudige omstandigheden
leven.
Met klem drong pl. aan op de uiterste cle
mentie. terwijl hij de onmiddellijke invrij
heidstelling van zijn cliënt vroeg.
Na raadkamer wees het gerechtshof dit
verzoek af en bepaalde de uitspraak op 11
Januari a.s.
SCHIERMONNIKOOG NOG STEEDS
GEÏSOLEERD.
Het eiland Schiermonnikoog is nog steeds
geisoleerd. Sedert vier dagen is men van el
ke verbinding verstoken geweest, terwijl
men gedurende dezen tijd ook geen post
heeft kunnen ontvangen of verzenden.
De beide vrachtschepen, die op weg van
Groningen naar Schiermonnikoog sedert
tien dagen in het ijs bekneld zaten, zijn in
den vorigen nacht vlot gekomen, evenals
een motorscheepje, dat in het Wieringerwad
was vastgeraakt. Het is doorgevaren naar
Oost m ahorn.
De veerboot „Brakzand", die de verbin
ding OostmahornSchiermonnikoog onder
houdt, heeft den dienst nog niet hervat,
aangezien er nog veel drijfijs in het Frie-
sche Wad ligt.
De zuidkant van het eiland is vrij van
ijs.
Postboot stuitte op ijsvlakte.
Nadat de postboot van den dienst Nes
Hol werd twaalf dagen lang niet heeft kun
non varen, vertrok zij gistermiddag om
half twaalf van Nes. Het vaarwater was
nog niet vrij van ijs. zoodat men over het
traject viermaal zoolang deed als gewoon
lijk. Op 1300 meter van den steiger te Hol-
werd stuitte do boot op een massieve ijs
vlakte. De tien passagiers, die zich aan
boord bevonden, begaven zich over het ijs
naar den vasten wal, waarheen ook de
post werd vervoerd.
DE „REIGER" OP DE THUISREIS.
De „Reiger", die op de terugreis van Zuid-
Afrika naar Nederland gisterochtend van
Juba was opgestegen en een tusschenlanding
te Malakai had gemaakt, is om 13.05 uur
(Ned. tijd) van laatstgenoemde plaats ver
trokken naar Khartoem.
Groote vlootmanoeuvres
in de StiPe Zuidzee
Amerika wedt zijn zwaard.
Het eerste contingent van de Amerikaan-
sche Zuidzeevloot, bestaande uit een twin
tigtal hulpschepcn, is gisterochtend van
San Pedro, Californië, naar de Caraibische
Zee vertrokken, waar te beginnen met de
maand Januari hoogst belangrijke vloot en
luchtmanoeuvres zullen beginnen, die vijf
maanden zullen duren. De rest van de
vloot, bestaande uit 110 oorlogsschepen on
der bevel van admiraal Bloch, zal waar
schijnlijk 4 Januari van San Pedro en San
Diego vertrekken. De daarop volgende
week zullen de luchtstrijdkrachten ter
sterkte van naar schatting vijfhonderd
vliegtuigen haar bases verlaten om zich
naar aangewezen plaatsen in het gebied
der Kleine Antillen te hegeven. Het on
langs gevormde Atlantische eskader zal
eveneens aan deze manoeuvres deelnemen.
OP HET GRAP VAN Z'N VROUW
GESTORVEN.
De zeven-en-zeventigjarige taxi-onderne
mer David Smith uit West Wickham in 't
graafschap Kent werd, aldus de Dailv
Express, op Kerstmorgen dood op het kerk
hof gevonden. Het bleek, dat de oude man
bij bet graf lag van z'n vrouw, waarop bij
juist een houquetje bloemen had neerge
legd. Een wel zeer tragisch voorval.
Berijders werden met steenen be
kogeld En nü: bijna vier mil-
lioen fietsende Nederlanders.
Het totaal-aantal rijwielen over de
geheele wereld wordt volgens de
jongste schatting geraamd op c.a.
61.000.000. Nederland en Denemar
ken zijn de twee landen, waar de
fiets liet meest in gebruik is. In
den vacantietijd kan men dan ook
op drukke punten in onze groote
steden vreemdelingen zien staan,
die met steeds toenemende verba
zing de eindelooze stroom fietsers
op de spitsuren langs zich heen
zien trekken.
Zestig jaren geleden een
sche machine".
„hei-
Niet altijd echter heeft de fiets zich zoo
in die mate van belangstelling mogen
verheugen, aldus de Msb., integendeel, een
50, GO jaar terug beschouwde het volk een
fiets als een helsche machine, terwijl de
genen, die liet rijwiel bereden voor licht
zinnig en roekeloos werden uitgemaakt.
Ouden van dagen, die zich de eerste
fietsers nog kunnen herinneren, weten te
vertellen, dat de berijders met steenen
werden bekogeld van achter heggen en on
derdeuren waar de verschrikte bewoners
bij elkaar waren gescholen. Als men de
fietsen uit dien tijd bekijkt, kan men
zich de schrik en afkeer van de men
schen ook wel voorstellen. De voorlooper
van de fiets was het z.g. „hobbv horse"
(d. i. hobbelpaard, een soort „loopwiel"
zonder stuur, zoodat men zich alleen in
rechten lijn kon voortbewegen).
In 1813 vond Drais in Baden een fiets
uit, waarvan de as van 't voorwiel beweeg
baar was gemaakt; dit voertuig werd naar
den uitvinder drnisine genoemd. Op 21 Dec.
van dat jaar, dus thans ruim 125 jaar ge
leden, toonde Drais zijn uitvinding voor 't
eerst te Mnnnheim en wel aan den czaar
van Rusland, die hem uit erkenfeliikheid
een ring ton geschenke gaf, terwijl de her
tog van Raden hem in pon schrijven com
plimenteerde. Drais was echter met zijn
uitvinding niet gelukkig; 'oen hij eens door
een Engelschman om zijn draisine werd
uitgelachen en de baron zijn kalmte niet
wist te bewaren, dóch den ongemanierden
vreemdeling een afstraffing toediende,
verloor hij daarop zijn adellijken titel.
Drais overleed in armoede in 1851: zijn
eigen draisine werd door de stad Karls-
ruhe gekocht voor' 500 Mark. De draisine
werd in 1855 verhelerd door den jongen
Fransclunan Erncst Michaux, die op het
denkbeeld kwam, er pedalen aan te maken
met een ketting, welke het achterwiel ver
bond. Ook de Scholten, Gavan Dalzell en
MacMillan brachten nieuwe verbeteringen
aan.
De „bicycle".
Omstreeks 1875 kwam de fiets met het.
hooge voorwiel in de mode, de z.g. „bicy
cle". Het waren heel hooge wielen met een
trapper in het midden en een zadeltjc met
een stuurstang er boven op, een miniatuur-
wieltje achteraan en die wielen werden
verbonden door een stang van eenige
treedjes voorzien, waarlangs de berijder
naar zijn hooge zitplaats moest klimmen.
Deze fietsen waren van hout en erg on
gemakkelijk en veelal moeilijk te berijden.
Reed de berijder over een steen, welke
nog niet eens zoo erg groot behoefde te
zijn. dan kon hij er van verzpkerd zijn,
een buiteling te maken, welke meestal niet
zonder kleerscheuren en beschadigde li-
chaamsdeelen afliep. De luchtband deed
eerst zijn intrede in 1888 en was een uit
vinding van den Schotschen veearts J.
Dunlop. In dat Jaar kwam hier te lande
ook meer de „safety-bicycle" (met twee
even groote wielen) van J Starlev in ge
bruik. In de jaren '80 en '90 werden de
ijzeren onderdeelen ingevoerd in den vorm
van loodzware vorken en wielbanden;
sommige fietsen vertoonden toen ook rem
men.
Overdag te gevaarlijk!
Tn 1S69 werd ook de tandem uitgevon
den, welke niet alleen voor twee perso
nen, doch soms ook voor vijf of zes per
sonen werden gemaakt. Met zulke machi
nes kon men een voor dien tijd zeer ge
vaarlijke snelheid bereiken. In Kralingcn
mochten eenige jongelui, die een tandem
hozaten, er alleen des avonds mee op de
buitenwegen rijden, daar zij overdag te veel
gevaar voor de voetgangers opleverden.
Langzamerhand werden steeds meer nieu
we uitvindingen op de fiets toegepast. Het
gewicht daalde van c.a. 40 K.G. tot slechts
10 K.G. van tegenwoordig. Omstreeks 1900
mocht de fiets zich reeds in een zekere
populariteit verheugen.
Fietsen niet „netjes"
Echter werd de fiets toen nog lang niet
door iedereen gebruikt. Zij. die zich tot de
„nette" menschen schaarden, en dus een
zekeren stand hadden op te houden, von
den het ver beneden hun waardigheid zich
op een fiets- te vertoonen. Voor meisjes
heette het fietsen toen lang niet netjes en
de eerste fietsrijdsters hebben heel wat
smaad te verduren gehad en veel moed
en durf was er voor haar noodig om zich
op een fiets in de stad of op het dorp te
vertoonen.
Tegenwoordig misstaat het fietsriiden
zelfs gekroonde hoofden niet meer. Onze
Koningin en Prinses alsmede Prins Bom
hard heeft men herhaaldelijk kunnen zien
fietsen, zelfs op een tandem, en van de
illustraties kent men den fietsenden Ko
ning van Denemarken, terwijl ook de te
genwoordige Hertog van Windsor, toen hij
nog Prins v«n Wales heette, veel aan de
wielersport deed.
Het costuum
De fietsers uit het einde der vorise eeuw
en het hegin dezer eeuw waren allen ge
kleed in een speciaal costuum De man
nen droegen een fietsbroek en fietskousm.
waarbij natuurliik ook fietsschoenen be
hoorden. Vervolgens zetten zij 'n iockev-
petje op. waaron óf een en ander insigne
was gesneld, óf een ster was geborduurd.
Alzoo uitgerust waren de beeren klaar om
een tochtje te ondernemen.
Ook de vrouwen, d:« zich or> de fiets
waagden, kleedden zich volgens haar op
vattingen sportief. Zii drogen le.nge. zwar-
riibroek-en. waarover w:He rokken hc-m-
vielen, welke weliswaar de enkels vrijlie
ten. maar met een elastieken hand om het
been waren vastgemaakt om bet onwaaien
Ie voorkomen. Als hoofdbedekking droegen
zij een witte matelot, welke met verschil
lende spelden in het haar werd vnsfgecfo-
ken. Ter verdere voltrtoiing van het toilet
werd een sluier gedragen, weike om hoed
en kin werd eehonden. Wel een groot ver
schil bij den tcgenwoordigen tijd!
Hoe ontstond het wpord „fiets"?
Het woord „rijwiel", dat in hoofdzaak
nog slechts bij samenstellingen en in de
ambtelijke terminologie wordt gebezigd, is
afkomstig van wijlen prof. M. de Vries en
kwam destijds vooral door toedoen van de
A.N.W.B. in zwang. Betreffende den oor
sprong van bet woord „fiets" is men het
in taalkundige kringen niet eens. Hierover
87 millioen francs over. Paul
Reynaud over de oorzaken waar
door volgens hem Frankrijk in
het moeras is geraakt.
In den senaat heeft de begrootings-
rapporteur Gardey met voldoening
kennis gegeven van het feit dat» de
inkomsten der begrooting de uitga
ven met 87 millioen francs overtref
fen.
Na te hebben gezegd, dat aan de landsver
dediging 20V2 milliard ten koste is gelegd,
verklaarde de rapporteur met vreugde de
conversie van dc buitenlandsche schuld, wel
ke gisteren door minister Rcvnaud werd
aangekondigd, te hebben vernomen.
De levensstandaard te hoog.
Volgpns minister Reynaud die daarna bet
woord nam was de levensstandaard in
Frankrijk te hoog. De Fransche staatsschuld
is niet achttien milliard per jaar toegeno
men, terwijl de goudvoorraad van de bank
van Frankrijk regelmatig is verminderd.
De voorraad goud-deviezen, welke in 1931
220 milliard bedroeg, was in November '38
gedaald tot 80 milliard.
Om het kanitaal naar Frankrijk te doen
teruekeeren stonden twee wegen open: mo
netaire vrijheid of dwang. De resrepring
heeft den eersten weg gekozen. De minister
zette uiteen, dat met een democratisch nar-
lemient het vraagstuk der wisselcontróle
niet is op te lossen. Vervolgens zoide de
minister, dat de eerste zorg van de regee-
ring is geweest, de behoeften van den
staat te verminderen en vervolgens de in
komsten op te voeren.
2 pet. meer belasting kan wor
den opgebracht.
Tenslotte verklaarde de minister,
dat de beffing van twèe procent
■door alle belastingbetalers zeer goed
te dragen is. in ieder geval gemak
kelijker te dragen dan de gevolgen
van een nieuwe daling van de waar
de van het geld.
Na uiteen te hebben gezet, welke maatre
gelen genomen waren tot bezuiniging, in
het hijzonder de maatregelen tot soepeler
toepassen van de arbeidswetten, zeide de
minister, dat Frankriik ziin heil moet vin
den in zijn vaderlandsliefde en vroeg hij
den senaat de autoriteit van de regeering
te versterken door een eensgezinde overeen
stemming.
NIEUWJAARS VOETBAL.
AMSTERDAM—ZWALUWEN.
Blauw Wit—Ajax uitgesteld.
Naar wii vernemen zal de wedstrijd Am
sterdamDe Zwaluwen, die. op den Twee
den Kerstdag j.l. in verband met de ter
rein- en weersomstandigheden geen door
gang kon hebben op 1 Januari (Nieuw
jaarsdag) op het Ajax-terrein worden ge
speeld.
De reeds voor dien dag aangekondigde
wedstrijd Blauw Wit—Aiax zal met wel
willende medewerking der beide veroenigin-
gen op een nader vast te stellen datum
worden gespoeld.
zijn in den loop der laatste decennia reeds
heel wat discussies gevoerd. Velen nemen
aan, dat liet woord een verbastering is
van vèlocipède, zooals de eerste rijwielen,
welke in ons land werden geïmporteerd,
werden genoemd. In den volksmond werd
dit vreemde woord aklra verbasterd en zoo
ont t'orwlen achtereenvolgens de woorden:
Vélocipèdee, feesepee, fielsepee, fiessepee,
waaruit ten slotte 't woord fmts zou ziin
ontstaan. Anderen mieenen, dat het een
klanknabootsing is vande uitdrukking „Daar
gaat weer zoo'n f.t.s."!
Gold het vroeger alleen voor volwassenen
•een fiets te bezitten, thans rijden zelfs
kinderen van een jaar of zes door de druk
ste straten der groote steden. Via de auto
ped, geraakte het kind met de fiets ver
trouwd en menig oudere zal. wanneer zoo'n
kleine durfal zich met 'n klein formaat rij
wiel door het verkeer een weg baant, ziin
hart vast houden en terugdenken aan zijn
eigen jeugd, waarin het woordje „sport"
voor de kinderen geheel onbekend was.
Hóe populair de fiets is!
Zoo is het aantal fietsen hier te lande in
middels gestegen tot een kleine vier milli
oen. Volgens het jongste nummer van het
„Maandschrift van het Centraal Bureau
voor de Statistiek" bedroeg dit aantal, om
nauwkeurig te zijn. over het belastingjaar
1937—1938 precies 3.666.538 stuks, waarbij
dan nog moeten worden geteld de fietsen
der wuk'o^zen wiervont* geen belasting
behoeft te worden betaald. Dat is ongeveer
één rijwiel op iedere twee Nederlanders te
gen vóór 50 iaar één op drieënvijftig. Jaar
lijks ne-mi-t hel totale aantal bier te lande
bovendien nog toe met ca. 100.000 stuks.
Problemen.
Hiermede zijn wij tevens gekomen tot een
der tallooze problemen, welke het rijwiel
'leeft geschapen, n.m. het befaamde belas-
tingplaatje. dat inmiddels hier te lande
reeds ziin koperen jubileum achter den rug
heeft en alzoo de noodige tientallen mil-
lioo'nen guldens in de schatkist heeft doen
vloeien. Mussplini .heeft onlangs besloten,
dat in Italië het a.s'. jaar de rijwielbelasting
wordt afgeschaft!
Als men bedenkt, dat alleen reeds te
Amsterdam per jaar c.a. 17.000 bekeuringen
worden uitgedeeld vanwege het niet zicht
baar dragen van een riiwielhelastingmerk
tenvi.il eveneens in de hoofdstad alleen
reeds ca. 9000 rijwieldiefstallen per jaar
worden aangegeven, dan begrijpt men. dat
zowel „he tplaatjc" als 't stalling-pro
bloem,geen sinecure is, om nog maar tc
zwijgen van het verkeersprobleem en niet
te vergeten het beroemde achterlichtje.
Vertrek van Aankomst t«
aêm'rêw lBaKd- 28 Dec- lAthen° 28 D"V
meereis) [sasra 28 Dec. [jodhp. 28 dJ
Sreis) iSinEap' 28 DeJBan<i- "ej
Fhe'nreis) lN'apels 28 Dec' lAleI' 28 D<*-
fteruKreis) Jm*U» M I*e. jnan*. 28 Dec.
De „Ibis" is gisteren op Schiphol geland,
in_ weinig
woorden
lin
Goering gaat niet naar Rome. Op d«
vraag of minister-president Goering d®
volgende maand naar Rome zal gaan,
werd in welingelichte kringen medege
deeld, dat een dergelijk bezoek zeer on
waarschijnlijk was, in ieder geval voor
het oogenblik.
De Valera naar Amerika. Officieel
wordt medegedeeld, dat de Valera op 6
Mei de Vereenigde Staten zal bezoeken
Hij is door Roosevelt uitgenoodigd, op 7
Mei een bezoek aan het Witte Huis te
brengen. Hij zal verder het lersche pa
viljoen op de wereldtentoonstelling ope
nen.
Irrigatieplannen in Marokko. Er is een
honderdjarenplan ontworpen voor de ont
ginning van, de woestijngebieden in
Fransch Marokko. In 1939 wordt met een
5-jarig irrigatieplan begonnen, dat 12
millioen zal kosten.
Rood achterlicht voor vee. De gemeente*
raad van een Amerikaansch stadje heeft
besloten, dat al het vee, dat door de
straten van Wallaceburg gedreven wordt,
bij avond uitgerust moet worden met een
rood achterlicht, dat aan de linkerach
terzijde van het dier moet worden beves
tigd.
Schacht naar Finland. De president
van de Duitsche rijksbank, dr. Schacht,
zal in Februari a.s. dc gast zijn van de
Finsch-Duitsche vereeniging aldaar. Op
7 Februari zal hij aan de universiteit
van Helsïngfors een lezing houden. Zijn
verblijf zal vermoedelijk een weck duren.
Wierookvaten worden granaten! Drie
enzeventigduizend Boedhistische tempels
in geheci Japan hebben besloten hun
bronswerk, kandelaars, vazen en wie
rookvaten, ter beschikking van het mi
nisterie van oorlog en dat van marine
te stellen om er munitie van te laten,
vervaardigen.
Amnestie voor de Fransche stakers? De ka
mercommissie voor burgerlijke en crimi-
neele wetgeving heeft een voorstel aange
nomen, strekkende tot het vcrleenen van
amnestie voor feiten, die zich voorgedaan
hebben tijdens dé Fransche stakingsbewe
ging van 30 November j.l. De tekst voor
ziet echter alleen in wederaanstelling van
ambtenaren en. niet in het weer in dienst
stellen van arbeiders en bedienden van
particuliere ondernemingen.
Duitsch schip vergaan? De Poolsche radio
stations hebben Woensdagavond noodsei
non opgevangen van bet Duitsche schip
„Funkenhrand", dat zich in dc Oostzee
in moeilijkheden bevond. Later werd de
verbinding met het vaartuig verbroken,
zoodat men veronderstelt dat het gezonken
Aandrang tot ontwapening. President Roo-<
sevelt heeft gisteren een delegatie van de
„National Peace conference" ontvangen,
die hem verzocht het initiatief te willen
nemen voor de bijeenroeping van een we
rcldconferentie voor economische en mili
taire ontwapening. De delegatie overhan
digde een door achthonderd vooraanstaan
de personen goteekendo petitie.
Op buurvisite. Het departement van Marine'
te Washington deelt mode, dat binnenkort
oen eskader kruisers een reis langs de
kusten van Zuid Amerika zal maken, als
demonstratie van goode nabuurschap.
Stilte voor den storm? Het geschil tusschen
Duitschland en do Vereenigde Staten, dat
is gerezen na de rede van Ickes, is thans
rustend, doch niet vergeten. Naar Reuter
op Wilhelmstrasse verneemt, wordt de
zaak daar nauwkeurig bestudeerd en is
een nieuwe stap in voorbereiding. De dag
bladen zwijgen op het oogenblik over de
zaak.
De affaire Musica. Tc New York zijn in hcch*
tonis genomen een vroegere advocaat, Wal-
ter R. Cragg en een zekere mejuffrouw Ma-
ry Brandino. Zij worden ervan verdacht
chantage te hebben gepleegd op Philip
Musica, den bedrieger, die jarenlang heeft
geposeerd als F. Donald Costor, president
van de firma Mckesson and Robbins ine.
In hst harnas gestorven. Tijdens de debat
ten in den Belgischen senaat over een fi
nancieel wetsontwerp, stond de rexisti*
sche senaJor Rhorlius op om 1.e prolestee-
ren tegen een verklaring, van den minister
van Financiën. Ilij kon ziin rede evenwel
niet ten einde brengen aangezien hij plot
seling ineen zakte en kort daarop overleed.
Eskimo brengt doodstijding. F.on eskimo
heeft te Churchill (Hudson haai) het be
richt gebracht, dat de jeugdige Britsche
Poolreiziger Reynokl Bray. in September
van dit jaar is verdronken op 200 mijl bin
nen den Poolcirkel. De expeditieboot werd
n.1. door het ijs vernield.
Bijbelgenootschap ontbonden. Op groncÜ"
van paragraaf 1 van de verordening van
den rijkspresident tot bescherming van
volk en staat van 28 Februari 1933 is het
Bijbelgenootschap Hamburg ontbonden en
verboden.
De Paus verleent audiëntie. Z.H. de PauS
heeft een aantal diplomatieke vertegen
woordigers ontvangen, die hem hun
Nieuwjaarswenschen kwamen aanbieden»