Ralley Monte Carlo
Eerst naar het altaar,
dan naar het stadhuis
Boevencomplot
ontmaskerd
De moord te Scbijodel
Burgerwacht en N. S. B.
Eén nacht autobezitter
Laschapparaat ontploft
Drukkende farwe-last
Chamberlain en Halifax
Piloten bij vogels in de leer
i
Vier Hollandsche koppels starten in Tallinn
Gereed voor Poolkoude en Monte Carlo-sfeer
Het Nut van de Ralley: de vuur
proef voor een touristen-auto.
Sombere weersvooruitzichten.
Nog drie dagen en de heer K. Kruyt
in gezelschap van onzen verslagge
ver, den heer A. C. van Kampen,
zal vertrekken, ten eindie zich naar
Tal'1 i£n te begeven, alwaar den
lTdien' Januari voor de grootste ster-
rit ter wereld gestart zal worden.
Nog drie dagen van voorbereiding.
Drie dagen van het nog eens ter
diegenagaan en comtroloeren van
de Fiat,die vele duizenden kilome
ters 'in het vooruitzicht heeft en
waaraan niet het minste mag man-
keeren, wil men een kans maken
aan de Blauwe Kust te arriveeren.
Voorbereidingen voor het bestudeeren
van die routes, van het verzamelen van
kleeren, zoowel voor de poolkoude die in
hot hoogc Noorden wacht, als van een
dun colbertje voor Monte Carlo, waar thans
de oranjeappel-boomien in bloei staan.
De weqen spiegelglad.
Zooals men gelezen zaïl hebben is het
met alle Ralley-routes al bijzonder slecht
gestieikl. Het is alles sneeuw en ijs wat de
klok slaat en de vermaarde rijder Gadsoni-
des, die het laatste zware traject Grenoble
Monte Carlo bij wijze van proef gereden
heeft schreef aan de K.N.A.C. dat de wegen
spiegelglad zijn en vrijwel onberijdbaar. In
het Noorden, in Polen en de Baltische lan
den, vriest het hard en ligt alles onder oen
dikke sneeuwlaag. Hot is goed dat ons kop
pel op deze en dergelijke handicap reeds
min of meer gerekend heeft.
Behalve het koppel Kruytvan Kampen
vertrekken uit Tallinn nog drie Nederland-
sehe équipe's, te weten die winnaars van de
Ralley 1938; G. Bakker Schut, met als
teamgenoot P. J. Nortier. Verder H. J. Ste-
mierdinkD. S. Keizer en Mlle. A. van
Vredenburgh. Deze drie rijden alle Ford.
Het startnummer van het team Kruyt
van Kampen is 107.
Er wordt véél van den wagen
geëischt.
Thans nog enkele opmerkingen over de
race. Zooals men weet bedraagt de route-
afstand Tallinn-Monte Carlo 3.792 kilome
ter, die in vier dagen afgelegd dienen te
worden, wil men voor een klassement in
aanmerking komen. De wegen zijn, en met
name in Letland en Polen, over het alge
meen In zeer slechte conditie, zoo dat er,-af
gezien van sneeuw en andere weers-togeu-
vallers, onnoemelijk veeJ van den wagen
geëischt wordt.
Er zullen waarschijnlijk lezers zijn die
vragen wat nu feitelijk het nut van deze
Europa-rit is en wij kunnen diegenen niet
hetere geven dan dat. artikel uit het Ral
ley-programma dat zegt:
De Ralley Monte Carlo is het
criterium van die kwaliteiten van
een automobiel voor tourisme.
Inderdaad: het criterium, waarbij met
een schier oneindig aantal factoren reke
ning gehouden dient te worden. Om er
maar eenige, die ons invallen, te noemen:
liet gemakkelijk starten, het vlug reagee-
ren op alles wat zich op den weg voordoet,
de bekende soepelheid van rijden, het vaar
dig sturen, de effectiviteit der remmen, de
manoeuvreerbaarheid van den wagen, kort
om, wil men inderdaad de Ralley de Monte
Carlo tot een goed einde brengen, dan diemt
de auto in een conditie te zijn, waaraan
niets mankeert, terwijl de bestuurder zich
daarbij voor honderd procent in die dagen
zal moeten geven.
Ieder oogenblik kan hij op de
slechte wegen, of op die -plaatsen,
waar in 't geheel geen weg meer is,
vast loepen, in de bergen en op de
heuvels dreigen weer andere geva
ren, terwijl wij maar zwijgen van
de ontelbare moeilijkheden van het
rijden' in het duister in totaal on
bekend gebied.
Met dat alles is rekening gehouden. Te
gen het noodlot valt niet te vechten, maai
er is alle reden aan te nemen dat deze
stemt tot een goed einde gebracht zal wor
den. Ondanks liet feit dat er in een klein
model wagen gereden wordt.
Het 5e regiment infanterie te
Amersfoort bestaat 125 jaar
Op Maandag 9 Januari a.s. te 9.30 v. m.
7,pi op het, voorterrein van het infanterie;
k^.Ci'neraent aap den Leusdcrweg te Amers
foort' de 'aanbieding plaats vinden van ge
schenken, o.a. aan het 5e regiment infante
rie ter gelegenheid van het 125 jarig jubi
leum van dit regiment, door deputatien van
de Vrijw. Amsterdamsche Burgerwacht, van
de reserve-officieren van het regiment en
van de onderofficieren van het regiment,
i Bij deze gelegenheid zal de commandant
der 4e devisie, tevens bevelhebber in de 4c
militaire afdeeling, de gencraal-majoor Van
den Bent, adj. in b. d. van Hare Majesteit
de Koningin, den troep inspecteeren.
Mailschip „Oranje" in
September op reis?
Het zeekasteel nadert zijn vol
tooiing.
Aan de voltooiing van de „Oranje", het
vlaggeschip van de Amsterdamsche koop
vaardijvloot, wordt hard gewerkt. Ruim
1000 paar handen zijn sinds acht Septem
ber van het vorige jaar, toen H. M. de Ko
ningin het 20.000 ton metende gevaarte te
water deed glijden, op het schip werkzaam.
De ijzerconstructie van liet schip is thans
vrijwel gereed. De inrichting van de ma
chinekamer en ook het overige binnenwerk
schiet goed op. De hulpmotoren zijn ge
plaatst en men is druk bezig met het .op
bouwen der hoofdmotoren. De opbouw van
twee der drie hoofdmotoren, en wel de
twee buitenste hoofdmotoren, is reeds zoo
ver gevorderd, dat men de afmetingen de
zer motoren, die elk 9000 paardenkrachten
zullen ontwikkelen, ton volle kan zien. De 5
diesel-dynamo's in de vóór-machinekamer,
elk met een capaciteit van 1000 K.W., zijn
reeds opgegesteld.
Verder wordt het schip systematisch van
enderen naar boven afgewerkt.
Hutten en ruimen.
De hutten en verblijven, welke op de
langste dekken zijn gelegen, zijn practisch
gesproken klaar en de schilders hebben
hun proeven van bekwaamheid daar reeds
afgelegd.. Op de hoogere dekken zijn de
timmerlieden nog druk bezig met het op
trekken' van de hutten, het aanbrengen van
kasten, couchettes, enz.
...Dé lading- en bagageruimten, de provi
and- en linnenkamers on verscheidene an
dere bergplaatsen zijn gereed, de koel- en
vrieskamers naderen haar voltooiing. Te
gen. het einde van Januari zal reeds begon
nen worden met de overname van verschil
lende hutcomplexen.
Tal van leidingen, als lens- en hallast-
leidingen, lucht-, peil-, spui- en loospijncn
waterleidingen, enz., zijn geheel of grooten-
deels gereed en geperst, op de dekken wer
den de air-conditioning-installatie voor de
le en- 2e klasse eetsalons en die voor
kunstmatige ventilatie reeds- aangebracht.
100.000 K.G. verf noodig!
Op het bovenpromenadedek, het sport-
dek en het bootdek zijn de scheepsbou
wers nog bezig en daar is dus wat de aan
kleeding betreft, nog weinig te zien. Toch
kan men zich reeds een goed idéé vormen
van cleri- omvang en de inrichting van het
sportdek, omdat het casco van het zwem
bad en het dokhuis er omheen reeds zijn
aangebracht.
Van welk een buitengewonen omvang tal
van werkzaamheden zijn, blijkt bij voor
beeld uit het feit, dat de schilders ruim
100.090 K.G. verf zullen noodig hebben om
de „Oranje" goecl voor dén dag te laten
komen.
Blijven de werkzaamheden in het
huidige tempo voortgang vinden,
dan bestaat er goede kans, dat het
m.s. „Oranje" op tijd, dus op 1 Juni
1939, za! worden opgeleverd. Daarna
zal het schip voor het bedrijf wor
den uitgerust, vervolgens zullen de
verschillende installaties beproefd
worden, waarna de technische proef
tocht kan plaatsvinden.
Zooals gezegd, wordt er op gerekend, dat
6 September 1939 de eerste reis naar Ne-
derlandsch-Indië zal worden gemaakt
De leden nog zeer jeugdig.
In het begin van d week arresteerde
de politie van Eindhoven op het Stratums-
cind twee jeugdige dieven, die een banket
bakkerij waren binnengeslopen en daar op
hccterdaad betrapt werden. Het waren de
15-jarige C. S. cn de 23- jarige II C, de laat
ste sprong b" zijn arrestatie in den Dom
mel, doch hij moest zich een eind stroomaf
waarts, verkleumd van 'lc kou, overgeven..
Het onderzoek dat de politie direct instel
de, wees uit, dat zij hier te maken had met
den hoofdman en diens helper van een ben
de van zes jeugdige dieven, die reeds gerui-
men tijd in Eindhoven inbraken en inslui
pingen pleegden. Zoo hadden zij. de vorige
week in een cantine van het spoorwegper
soneel voor tien gulden aar versnaperingen
gestolen, doch meer succes hadden zij bij
een inbraak in een sigarenkiosk, waar zij
voor ISO gulden aan tabakswaren buit maak
ten.
Buit op het kerkhof.
De jongelieden zijn, met uitzondering van
den 23-jarigen hoofdman, op wicn een dolk
mes cn een aantal sleutels werden gevonden,
werkloos en hebben, hoewel zij pas achttien
jaar zijn, voor het meerendeel reeds tuclit-
schoolstiaf achter den rug.
Een deel van de buit is reeds opgespoord
op een niet meer in gebruik zijnde openbare
begraafplaats in Stratuon waar zij de goede
ren in een graf hadden opgeborgen.
De politie onderzoekt of de jongelieden
nog meer op hun geweten hebben.
De dader gearresteerd.
Het extra radiopolitiebericht, waarin op
sporing werd gevraagd van P. van Dun gen
te Schijndel, die verdacht wordt van moord
op zijn moeder, heeft tot gevolg gehad, dat
van D. in den vorigen nacht is gearresteerd.
De man liet zich per taxi naar Sittard
vervoeren. Bij de Maasbrug te Roermond
werd hij aangehouden door een korporaal
van de groep politietroepen te Roermond.
Deze leverde hem over aan de gemeente
politie te Roermond.
Bij zijn verhoor bekende hij zijn mis
daad.
De dader is op transport gesteld naar
Schijndel.
Nederlandsch meisje ia
Zwitsersche Alpen omgekomen
Gemzen brachten sneeuwstor-
ting teweeg.
Op de Schwarzwaldalp in het Berner
Oberland ten Westen van Meiringen is de
18-jarige Alle Constandse uit Gorinchem, tij
dens een ski-tocht door een lawine bedol
ven. Onmiddellijk poogde men het slacht,
offer te bevrijden. Toen men tenslotte
daarin slaagde, bleek het meisje reeds te
zijn overleden.
Het slachtoffer maakte deel uit van een
groep jeugdleden van de Ned. Reisvereeni-
ging, die onder leiding van een gediplo
meerde gids een. tochtje maakten, dat zon
der eenig gevaar scheen.
Onderweg brachten echter eenige gemzen,
die boven op een berg liepen, onvoorziens
een sneeuwsorting teweeg, met het reeds
gemelde noodlottige gevolg.
De overige leden van het gezelschap ble
ven geheel ongedeerd.
Bestuur van den Ned. Bond van
Vrijwillige Burgerwachten wijst
verontwaardigd de beschuldiging
af, als zou het in contact staan
met fascistische organinsaties.
Naar aanleiding van de persberichten, uit
gegeven door het bestuur van de burger
wacht Amsterdam, stelt het bestuur van den
Nederlandschen Bond van Vrijw. Burger
wachten er prijs op het volgende mede te
deelcn.
Ten zeerste wordt het betreurd, dat in de-
ze persberichten verband wordt gelegd tus-
schen dc N. S. B. en de interne oppositie en
het boudsbestuur.
Door het leggen van dit verband wordt de
voorstelling gewekt, alsof er eenige voeling
bestaat tusschcn de N. S. B. en het bonds-
bestuur en wordt getracht tegen de burger
wachtbeweging wantrouwen te wekken.
Het bondsbestuur werpt dan ook
elke beschuldiging, direct of indirect
gedaan, dat het in contact zou staan
met fascistische organisaties, met
groote verontwaardiging van zich.
Wat betreft het uit den bond treden van
B. W. Amsterdam, zij volstaan met de mede-
deeling. dat het bondsbestuur de motiveering
van het besluit om het lidmaatschap van
den bond te beëindigen, niet deelt. In het
bondsorgaan „De Nederlandsche Burger-
wachter" zal een uiteenzetting van het
bondsbestuur worden gegeven.
Het geschil, dat tusschcn den Bond en
B. W Amsterdam bestaat, cn waarin door
hoogerhand tevergeefs is getracht to bemid
delen, staat geheel afgescheiden van de in
terne oppositie in de B. W. Amsterdam. Het
bondsbestuur, en evenzeer de redaeetur van
van het bondsorgaan, die men ook in de op
positie-kwestie betrekt, staan geheel buiten
de moeilijkheden, welke in de B. W. Am
sterdam zijn gerezen.
Een pleziertocht, die in de ge
vangenis eindigt
Gisteren hadden zich voor de Haagsche
rechtbank drie jongelui te verantwoorden,
die er met een auto, welke zij op een avond
op liet Tournooivel'd onbeheerd hadden ge
vonden, vandoor waren gegaan. Het drietal
maakte een gezellig tochtje naai' Utrecht
en vandaar over het Gooi en Amsterdam
tiaar Wassenaar, waar men den wagen den
volgenden ochtend achterliet. De eigenaar
van het vehikel had inmiddels hij de politic
aangifte gedaan van den diefstal en liet
duurde nu niet lang of de politie had zoo
wel de auto als de daders opgespoord.
Nader bleek, dat één der jongemannen
uit een auto te Voorburg ecu map met
nummer- on rijbewijs, motorrijtuigbelasting-
kaart en benzinebonbookje had weggekaapt,
waarmee men natuurlijk zijn voordeel deed.
Aangenomen werd, dat de jongeling, die
tijden den plezierrit als chauffeur fungeer
de, de auto te gelde bad willen maken,
doch de beide anderen vonden dat een
beetje te bar en bekeerden hum kameraad
van zijn booze voornemens.
De officier van Justitie eischte tegen den
bestuurder-verdachte acht maanden gevan
genisstraf en tegen de bekle andere be
klaagden resp. 6 en 8 maanden.
De verdedigers pleitten clementie.
Uitspraak 19 Januari.
De „Zeeleeuw" en de „Von
Geusau" op Urk aangekomen
Gistermiddag om half drie is de motor-
sleepboot „Zeeleeuw" welke 's morgens om
5 uur met zevenhonderd kilogram post van
Kampen was vertrokken, op Urk aangeko
men. Door den krachtige# noordelijken
wind is het ijs vaneen gescheurd.
De „Von Geusau" is eveneens op Urk aan
gekomen.
Mr. H. M. PLANTEN DIRECTEUR VAN
HET ALGEMEEN HANDELSBLAD.
In de gistermiddag gehouden vergadering
van aandeelhouders van het Algemeen
Handelsblad N.V. te Amsterdam, is in de
vacature, ontstaan door het overlijden van
den heer ir. A. Heldring, met algemecne
stemmen gekozen tot directeur, de heer
mr. H. M. Planten te Wassenaar, directeur
van de Algemecne Nederlandsche Vereeni-
ging voor Vreemdelingenverkeer, te 's-Gra-
venliage. De nieuw benoemde directeur zal
met ingang van 1 Maart a.s. zijn functie
aanvaarden.
KAPELAAN EN PASTOOR MOETEN ZICH VERANTWOORDEN.
VRIJSPREKENDE VONNISSEN DOOR BREDASCHE RECHTBANK
BEVESTIGD.
Een Icapelaan te Tilburg had voor den kantonrech-
ter aldaar terecht gestaan, omdat hij, alvorens een
burgerlijk huwelijk was gesloten,- de kerkelijke hu
welijksplechtigheden had verricht. Ook de pastoor had
terecht gestaan, omdat hij zijn kapelaan opdracht
zou hebben gegeven, de kerkelijke plechtigheden te
doen plaatshebben.
De kantonrechter had den kapelaan van alle rechtsvervolging ont
slagen en den pastoor vrijgesproken van het hem ten laste gelegde.
De ambtenaar van het O. M. was tegen beide vonnissen bij de recht
bank te Breda, in hooqer beroep gegaan, alwaar deze zaak op 22 Sep
tember j.l. opnieuw werd behandeld.
Na het hoor en van eenige getuigen had de officier van Justitie toen
tegen beide personen een boete van ieder tien gulden, subsidiair tien
dagen hechtenis geëischt, waarna de verdediger, mr. H. J. Pastoors
uit Eindhoven bevestiging vroeg van het vonnis van den kantonrech
ter te Tilburg
De rechtbank te Breda deed gisteren uitspraak en bevestigde ten
aanzien van den pastoor het vrijsprekend vonnis van den kantonrech
ter ie Tilburg.
Ten aanzien van den kapelaan vernietigde de rechtbank het vonnis
van den kantonrechter en opnieuw rechtdoende sprak zij den kape
laan vrij.
Auto-reparateur gewond. Twee
auto's vernield.
Gistermiddag is in de autoherstelplaats
van den heer Voskuilen, gelegen aan de zij
de, op de grens der gemeenten Moerkapelle
cn Zevenhuizen, een autogeenlaschapparaat,
waarmede werkzaamheden werden verricht,
met een hevigen knal uit elkaar gesprongen.
De stukken vlogen in de werkplaats rond,
waar de heer Voskuilen en zijn twee zoons
werkzaam waren. De 'zoons bleven ongedeerd
doch hun vader kreeg ernstige verwondin
gen aan de beencn. Hij bloedde hevig. De
Ie hulp geroepen geneesheeren uit Zeven
huizen en Waddinxveen waren spoedig ter
plaatse en verleenden den getroffene de eer
ste geneeskundige hulp. Zijn toestand is
niet levensgevaarlijk.
Twee in de werkplaats staande auto's zijn
kort én klein geslagen en de ruiten en deu
ren van de werkplaats zijn vernield.
De oorzaak,, van c\e ontploffing is nog niet
bëkcii'd.
Toch schijnen de onmiddellijke
vooruitzichten voor den wereld-
tarwe-handel iets gunstiger te
zijn.
Een tarwe-uitvoeroverschot ter
wereld van minstens 1 milliard bus
hels op 1 August ujs 1939 schijnt
onvermijdelijk te zijn, Komien wij
dan wederom in een kringloop van
stijgende voorraden en gedrukte
prijzen? Deze vraag wordt gesteld
door de Canadeesebe Handelsbank
in haan maandelijksche uitgave.
De A. A. A. (Agricultural adjusfment act)
der Vereenigde Staten zoo schrijft de bank,
verschaft liet middel om de bebouwde op
pervlakte te beperken in dat land, waar de
laatste jaren de grootstetoeneming viel waar
te nemen. Het ministerie van handel zet
echter uiteen, dat de huidige bebouwde we-
reldoppervilakte van bijna 288 millioen
acres met uitzondering van Sovjet-Rusland
cn China, bijna 6 pet. hooger is dan met
een gemiddelde opbrengst noodzakelijk is
voor een oogst, gelijk aan het gemiddelde
jaarlijksche verbruik van ongeveer 3.775
millioen bushels in de tien jaar 1927—193G.
Tenzij de bebouwde turwe-oppcr-
vlakte ter wereld verminderd'wordt,
zullen waarschijnlijk zeer groote
voorraden in 19391940 een druk-
kenden last blijven vormen en zou
een verbetering der wereldprijzen
afhangen van een betere vraag.
Gelukkig zijn er sprinkhanen...
In dit verband zegt het Internationale
Land bouwinstituut dat, de laatste' jaren de
uitbreiding der oppervlakte gecompenseerd
werd door een daling van de opbrengst, ver
oorzaakt door een opeenvolging van natuur
invloeden van abnormale hevigheid, zooals
droogte, vorst, roest en sprinkhanen. Een
jaar waarin de weersomstandigheden vrij
gunstig waren, was volroende om een zeer
groote productie teweeg te brengen op aan
zienlijke vergroote oppervlakten. De ver
koop van deze prodnetie bij den huidigen
toestand van den internationalen handel
vormt een buitengewoon moeilijk vraagstuk
Deze verklaringen afkom tig van twee der
moest vooraanstaande autoriteiten ter we
reld op tarwegebied, zoo vervolgt de bank,
doen duidelijk uitkomen, dat de te sterke
uitbreiding van de oppervlakte het funda
ment eele vraagstuk blijft, doch indien de
particuliere ramingen van een daling van
meer dan 11 millioen acres der oppervlakte
iuist blijken te zijn en indien een vergelij
kende daling in de voorjaarstarwe-opper-
vlakte intreedt, zal de toestand zeer veel
verbeterd zijn.
Met het oog op deze ontwikkeling en het
staken der consignatieverschepingen vanuit
Europa, alsmede door het feit, dat de prijs
daling reeds voldoende verrekend is, schij
nen de onmiddellijke vooruitzichten voor
tarwe iets gunstiger geworden te zijn.
weigeren delegatie te ontvangen
De premier en Lord Halifax hebben ge-»
weigerd de gedelegeerden te ontvangen
uit 250 kieskringen, die op 7 Januari in
Downingstreet een motie zullen afgeven,,
waarin de regeering gevraagd wordt bij de
besprekingen met Mussolini goed te doen
uitkomen, dat vriendschappelijke betrekkin
gen met het Britsche volk niet kunnen!
worden hersteld, zoolang de Italiaanschö
inmenging in Spanje voortduurt, de toe
kenning van oorlogsrechten te weigeren en
alle Britsche schepen, welke wettigen han-
del op Spanje drijven, te beschermen.
De delegatie zal geleid worden door lorcÊ
Ceeil.
De bezwaren van Chamberlain*
In een brief aan Cecil verklaart Cham
berlain, dat hij het nut van een dergelijk
onderhoud niet inziet na zijn verklaringen
in het Lagerhuis, waar hij de politiek der
regeerïng heeft uitgestippeld.
Halifax, zijnerzijds, zal de delegatie niet'
kunnen ontvangen.
De Lammergier het snelsU
De Pan American Airways bestudeeren reeds
van 1929 af de vlucht van sommige vogels
in de practijk. In het bijzonder houden som
mige maatschappijen aanteekening van de
snelheid waarmee en de hoogte waarop som
mige soorten vogels plegen te vliegen. De
ze studie wordt verricht om ten behoeve
van het eigen luchtverkeer bepaalde metho
den te ontdekken, welke vogels instinctief
passen. Voordat de luchtvaarders -zich met
deze studie gingen bemoeien, werd aüge-
meen aangenomen, dat vogels in groote
groepen op den trek betrekkelijk lang vlo
gen en nu en dan ophielden met vliegen,
teneinde voedsel te zoeken en te rusten,
voordat zij den Oceaan overstaken.
Trekvogels in de substratosfeer, j
Tegenwoordig neemt men, aldus de N.R.
Crt., aan, dat trekvogels het gebied van de
substratosfeer opzoeken, waar zij voortge
dreven worden door de daar voortdurend
in één richting waaiende winden van
groote sne/lheid. Verkeersvliegers hebben
gerapporteerd, vogels te hebben waargeno
men op alle hoogten, zelfs op de grootste
hoogten, welke normaal worden bevlogen. J
Daarentegen heeft geen enkele waarnemer
op een schip in den Oceaan gemeld, dat hij
een troep trekvogels heeft gezien, wanneer
hij zich met zijn schip op een behoorlijken I
afstand van de kust bevond.
Kolonel Richard Meinertzhagen, een van
de bekendste deskundigen .ter wereld op bet J
gebied van de snelheid der vogels, heeft bij
zijn waarnemingen van vogels instromen-
ten gebruikt, welke normaal bij de •lucht
verdediging worden aangewend. Als resul- I
taat van zijn waarnemingen hoeft hij een
tahel samengesteld, waarop de gemiddelde
snelheid van vogels gedurende het vliegen
is aangegeven. Volgens zijp bevindingen is
de snelste vogel de lammergier, een roof-
vogel, welke zoowel op een arend als op
een gier gelijkt en tusschen Spanje en
Bri'tsch-Indië word't aangetroffen.
Hoe snel eenden en ganzen vlie
gen.
De lammergier, welke een vleugel span
ning heeft van ongeveer drie meter, kan
zich met een snelheid van 176 km. per uur
vdoor het luchtruim vortbewegen. Dat dö
grootte van een vogel slechts een geringe
rol speelt bij de snelheidsontwikkeling toont
de zwaluw, de op één na snelste vogel,
welke een snelheid van 170 km. per uur
kan ontwikkelen. Kieviten kunnen een
snelheid van 128 km. per uur ontwikkelen
eenden 95 km. wilde ganzen 88 km., peli
kanen S0 km, spreeuwen en ooievaars 77
km., postduiven 57 km. en kwikstaarten 48
km. per uur.