Ralley Monte Carlo Eerst naar het altaar, dan naar het stadhuis Boevencomplot ontmaskerd De moord te Scbijodel Burgerwacht en N. S. B. Eén nacht autobezitter Laschapparaat ontploft Drukkende farwe-last Chamberlain en Halifax Piloten bij vogels in de leer i Vier Hollandsche koppels starten in Tallinn Gereed voor Poolkoude en Monte Carlo-sfeer Het Nut van de Ralley: de vuur proef voor een touristen-auto. Sombere weersvooruitzichten. Nog drie dagen en de heer K. Kruyt in gezelschap van onzen verslagge ver, den heer A. C. van Kampen, zal vertrekken, ten eindie zich naar Tal'1 i£n te begeven, alwaar den lTdien' Januari voor de grootste ster- rit ter wereld gestart zal worden. Nog drie dagen van voorbereiding. Drie dagen van het nog eens ter diegenagaan en comtroloeren van de Fiat,die vele duizenden kilome ters 'in het vooruitzicht heeft en waaraan niet het minste mag man- keeren, wil men een kans maken aan de Blauwe Kust te arriveeren. Voorbereidingen voor het bestudeeren van die routes, van het verzamelen van kleeren, zoowel voor de poolkoude die in hot hoogc Noorden wacht, als van een dun colbertje voor Monte Carlo, waar thans de oranjeappel-boomien in bloei staan. De weqen spiegelglad. Zooals men gelezen zaïl hebben is het met alle Ralley-routes al bijzonder slecht gestieikl. Het is alles sneeuw en ijs wat de klok slaat en de vermaarde rijder Gadsoni- des, die het laatste zware traject Grenoble Monte Carlo bij wijze van proef gereden heeft schreef aan de K.N.A.C. dat de wegen spiegelglad zijn en vrijwel onberijdbaar. In het Noorden, in Polen en de Baltische lan den, vriest het hard en ligt alles onder oen dikke sneeuwlaag. Hot is goed dat ons kop pel op deze en dergelijke handicap reeds min of meer gerekend heeft. Behalve het koppel Kruytvan Kampen vertrekken uit Tallinn nog drie Nederland- sehe équipe's, te weten die winnaars van de Ralley 1938; G. Bakker Schut, met als teamgenoot P. J. Nortier. Verder H. J. Ste- mierdinkD. S. Keizer en Mlle. A. van Vredenburgh. Deze drie rijden alle Ford. Het startnummer van het team Kruyt van Kampen is 107. Er wordt véél van den wagen geëischt. Thans nog enkele opmerkingen over de race. Zooals men weet bedraagt de route- afstand Tallinn-Monte Carlo 3.792 kilome ter, die in vier dagen afgelegd dienen te worden, wil men voor een klassement in aanmerking komen. De wegen zijn, en met name in Letland en Polen, over het alge meen In zeer slechte conditie, zoo dat er,-af gezien van sneeuw en andere weers-togeu- vallers, onnoemelijk veeJ van den wagen geëischt wordt. Er zullen waarschijnlijk lezers zijn die vragen wat nu feitelijk het nut van deze Europa-rit is en wij kunnen diegenen niet hetere geven dan dat. artikel uit het Ral ley-programma dat zegt: De Ralley Monte Carlo is het criterium van die kwaliteiten van een automobiel voor tourisme. Inderdaad: het criterium, waarbij met een schier oneindig aantal factoren reke ning gehouden dient te worden. Om er maar eenige, die ons invallen, te noemen: liet gemakkelijk starten, het vlug reagee- ren op alles wat zich op den weg voordoet, de bekende soepelheid van rijden, het vaar dig sturen, de effectiviteit der remmen, de manoeuvreerbaarheid van den wagen, kort om, wil men inderdaad de Ralley de Monte Carlo tot een goed einde brengen, dan diemt de auto in een conditie te zijn, waaraan niets mankeert, terwijl de bestuurder zich daarbij voor honderd procent in die dagen zal moeten geven. Ieder oogenblik kan hij op de slechte wegen, of op die -plaatsen, waar in 't geheel geen weg meer is, vast loepen, in de bergen en op de heuvels dreigen weer andere geva ren, terwijl wij maar zwijgen van de ontelbare moeilijkheden van het rijden' in het duister in totaal on bekend gebied. Met dat alles is rekening gehouden. Te gen het noodlot valt niet te vechten, maai er is alle reden aan te nemen dat deze stemt tot een goed einde gebracht zal wor den. Ondanks liet feit dat er in een klein model wagen gereden wordt. Het 5e regiment infanterie te Amersfoort bestaat 125 jaar Op Maandag 9 Januari a.s. te 9.30 v. m. 7,pi op het, voorterrein van het infanterie; k^.Ci'neraent aap den Leusdcrweg te Amers foort' de 'aanbieding plaats vinden van ge schenken, o.a. aan het 5e regiment infante rie ter gelegenheid van het 125 jarig jubi leum van dit regiment, door deputatien van de Vrijw. Amsterdamsche Burgerwacht, van de reserve-officieren van het regiment en van de onderofficieren van het regiment, i Bij deze gelegenheid zal de commandant der 4e devisie, tevens bevelhebber in de 4c militaire afdeeling, de gencraal-majoor Van den Bent, adj. in b. d. van Hare Majesteit de Koningin, den troep inspecteeren. Mailschip „Oranje" in September op reis? Het zeekasteel nadert zijn vol tooiing. Aan de voltooiing van de „Oranje", het vlaggeschip van de Amsterdamsche koop vaardijvloot, wordt hard gewerkt. Ruim 1000 paar handen zijn sinds acht Septem ber van het vorige jaar, toen H. M. de Ko ningin het 20.000 ton metende gevaarte te water deed glijden, op het schip werkzaam. De ijzerconstructie van liet schip is thans vrijwel gereed. De inrichting van de ma chinekamer en ook het overige binnenwerk schiet goed op. De hulpmotoren zijn ge plaatst en men is druk bezig met het .op bouwen der hoofdmotoren. De opbouw van twee der drie hoofdmotoren, en wel de twee buitenste hoofdmotoren, is reeds zoo ver gevorderd, dat men de afmetingen de zer motoren, die elk 9000 paardenkrachten zullen ontwikkelen, ton volle kan zien. De 5 diesel-dynamo's in de vóór-machinekamer, elk met een capaciteit van 1000 K.W., zijn reeds opgegesteld. Verder wordt het schip systematisch van enderen naar boven afgewerkt. Hutten en ruimen. De hutten en verblijven, welke op de langste dekken zijn gelegen, zijn practisch gesproken klaar en de schilders hebben hun proeven van bekwaamheid daar reeds afgelegd.. Op de hoogere dekken zijn de timmerlieden nog druk bezig met het op trekken' van de hutten, het aanbrengen van kasten, couchettes, enz. ...Dé lading- en bagageruimten, de provi and- en linnenkamers on verscheidene an dere bergplaatsen zijn gereed, de koel- en vrieskamers naderen haar voltooiing. Te gen. het einde van Januari zal reeds begon nen worden met de overname van verschil lende hutcomplexen. Tal van leidingen, als lens- en hallast- leidingen, lucht-, peil-, spui- en loospijncn waterleidingen, enz., zijn geheel of grooten- deels gereed en geperst, op de dekken wer den de air-conditioning-installatie voor de le en- 2e klasse eetsalons en die voor kunstmatige ventilatie reeds- aangebracht. 100.000 K.G. verf noodig! Op het bovenpromenadedek, het sport- dek en het bootdek zijn de scheepsbou wers nog bezig en daar is dus wat de aan kleeding betreft, nog weinig te zien. Toch kan men zich reeds een goed idéé vormen van cleri- omvang en de inrichting van het sportdek, omdat het casco van het zwem bad en het dokhuis er omheen reeds zijn aangebracht. Van welk een buitengewonen omvang tal van werkzaamheden zijn, blijkt bij voor beeld uit het feit, dat de schilders ruim 100.090 K.G. verf zullen noodig hebben om de „Oranje" goecl voor dén dag te laten komen. Blijven de werkzaamheden in het huidige tempo voortgang vinden, dan bestaat er goede kans, dat het m.s. „Oranje" op tijd, dus op 1 Juni 1939, za! worden opgeleverd. Daarna zal het schip voor het bedrijf wor den uitgerust, vervolgens zullen de verschillende installaties beproefd worden, waarna de technische proef tocht kan plaatsvinden. Zooals gezegd, wordt er op gerekend, dat 6 September 1939 de eerste reis naar Ne- derlandsch-Indië zal worden gemaakt De leden nog zeer jeugdig. In het begin van d week arresteerde de politie van Eindhoven op het Stratums- cind twee jeugdige dieven, die een banket bakkerij waren binnengeslopen en daar op hccterdaad betrapt werden. Het waren de 15-jarige C. S. cn de 23- jarige II C, de laat ste sprong b" zijn arrestatie in den Dom mel, doch hij moest zich een eind stroomaf waarts, verkleumd van 'lc kou, overgeven.. Het onderzoek dat de politie direct instel de, wees uit, dat zij hier te maken had met den hoofdman en diens helper van een ben de van zes jeugdige dieven, die reeds gerui- men tijd in Eindhoven inbraken en inslui pingen pleegden. Zoo hadden zij. de vorige week in een cantine van het spoorwegper soneel voor tien gulden aar versnaperingen gestolen, doch meer succes hadden zij bij een inbraak in een sigarenkiosk, waar zij voor ISO gulden aan tabakswaren buit maak ten. Buit op het kerkhof. De jongelieden zijn, met uitzondering van den 23-jarigen hoofdman, op wicn een dolk mes cn een aantal sleutels werden gevonden, werkloos en hebben, hoewel zij pas achttien jaar zijn, voor het meerendeel reeds tuclit- schoolstiaf achter den rug. Een deel van de buit is reeds opgespoord op een niet meer in gebruik zijnde openbare begraafplaats in Stratuon waar zij de goede ren in een graf hadden opgeborgen. De politie onderzoekt of de jongelieden nog meer op hun geweten hebben. De dader gearresteerd. Het extra radiopolitiebericht, waarin op sporing werd gevraagd van P. van Dun gen te Schijndel, die verdacht wordt van moord op zijn moeder, heeft tot gevolg gehad, dat van D. in den vorigen nacht is gearresteerd. De man liet zich per taxi naar Sittard vervoeren. Bij de Maasbrug te Roermond werd hij aangehouden door een korporaal van de groep politietroepen te Roermond. Deze leverde hem over aan de gemeente politie te Roermond. Bij zijn verhoor bekende hij zijn mis daad. De dader is op transport gesteld naar Schijndel. Nederlandsch meisje ia Zwitsersche Alpen omgekomen Gemzen brachten sneeuwstor- ting teweeg. Op de Schwarzwaldalp in het Berner Oberland ten Westen van Meiringen is de 18-jarige Alle Constandse uit Gorinchem, tij dens een ski-tocht door een lawine bedol ven. Onmiddellijk poogde men het slacht, offer te bevrijden. Toen men tenslotte daarin slaagde, bleek het meisje reeds te zijn overleden. Het slachtoffer maakte deel uit van een groep jeugdleden van de Ned. Reisvereeni- ging, die onder leiding van een gediplo meerde gids een. tochtje maakten, dat zon der eenig gevaar scheen. Onderweg brachten echter eenige gemzen, die boven op een berg liepen, onvoorziens een sneeuwsorting teweeg, met het reeds gemelde noodlottige gevolg. De overige leden van het gezelschap ble ven geheel ongedeerd. Bestuur van den Ned. Bond van Vrijwillige Burgerwachten wijst verontwaardigd de beschuldiging af, als zou het in contact staan met fascistische organinsaties. Naar aanleiding van de persberichten, uit gegeven door het bestuur van de burger wacht Amsterdam, stelt het bestuur van den Nederlandschen Bond van Vrijw. Burger wachten er prijs op het volgende mede te deelcn. Ten zeerste wordt het betreurd, dat in de- ze persberichten verband wordt gelegd tus- schen dc N. S. B. en de interne oppositie en het boudsbestuur. Door het leggen van dit verband wordt de voorstelling gewekt, alsof er eenige voeling bestaat tusschcn de N. S. B. en het bonds- bestuur en wordt getracht tegen de burger wachtbeweging wantrouwen te wekken. Het bondsbestuur werpt dan ook elke beschuldiging, direct of indirect gedaan, dat het in contact zou staan met fascistische organisaties, met groote verontwaardiging van zich. Wat betreft het uit den bond treden van B. W. Amsterdam, zij volstaan met de mede- deeling. dat het bondsbestuur de motiveering van het besluit om het lidmaatschap van den bond te beëindigen, niet deelt. In het bondsorgaan „De Nederlandsche Burger- wachter" zal een uiteenzetting van het bondsbestuur worden gegeven. Het geschil, dat tusschcn den Bond en B. W Amsterdam bestaat, cn waarin door hoogerhand tevergeefs is getracht to bemid delen, staat geheel afgescheiden van de in terne oppositie in de B. W. Amsterdam. Het bondsbestuur, en evenzeer de redaeetur van van het bondsorgaan, die men ook in de op positie-kwestie betrekt, staan geheel buiten de moeilijkheden, welke in de B. W. Am sterdam zijn gerezen. Een pleziertocht, die in de ge vangenis eindigt Gisteren hadden zich voor de Haagsche rechtbank drie jongelui te verantwoorden, die er met een auto, welke zij op een avond op liet Tournooivel'd onbeheerd hadden ge vonden, vandoor waren gegaan. Het drietal maakte een gezellig tochtje naai' Utrecht en vandaar over het Gooi en Amsterdam tiaar Wassenaar, waar men den wagen den volgenden ochtend achterliet. De eigenaar van het vehikel had inmiddels hij de politic aangifte gedaan van den diefstal en liet duurde nu niet lang of de politie had zoo wel de auto als de daders opgespoord. Nader bleek, dat één der jongemannen uit een auto te Voorburg ecu map met nummer- on rijbewijs, motorrijtuigbelasting- kaart en benzinebonbookje had weggekaapt, waarmee men natuurlijk zijn voordeel deed. Aangenomen werd, dat de jongeling, die tijden den plezierrit als chauffeur fungeer de, de auto te gelde bad willen maken, doch de beide anderen vonden dat een beetje te bar en bekeerden hum kameraad van zijn booze voornemens. De officier van Justitie eischte tegen den bestuurder-verdachte acht maanden gevan genisstraf en tegen de bekle andere be klaagden resp. 6 en 8 maanden. De verdedigers pleitten clementie. Uitspraak 19 Januari. De „Zeeleeuw" en de „Von Geusau" op Urk aangekomen Gistermiddag om half drie is de motor- sleepboot „Zeeleeuw" welke 's morgens om 5 uur met zevenhonderd kilogram post van Kampen was vertrokken, op Urk aangeko men. Door den krachtige# noordelijken wind is het ijs vaneen gescheurd. De „Von Geusau" is eveneens op Urk aan gekomen. Mr. H. M. PLANTEN DIRECTEUR VAN HET ALGEMEEN HANDELSBLAD. In de gistermiddag gehouden vergadering van aandeelhouders van het Algemeen Handelsblad N.V. te Amsterdam, is in de vacature, ontstaan door het overlijden van den heer ir. A. Heldring, met algemecne stemmen gekozen tot directeur, de heer mr. H. M. Planten te Wassenaar, directeur van de Algemecne Nederlandsche Vereeni- ging voor Vreemdelingenverkeer, te 's-Gra- venliage. De nieuw benoemde directeur zal met ingang van 1 Maart a.s. zijn functie aanvaarden. KAPELAAN EN PASTOOR MOETEN ZICH VERANTWOORDEN. VRIJSPREKENDE VONNISSEN DOOR BREDASCHE RECHTBANK BEVESTIGD. Een Icapelaan te Tilburg had voor den kantonrech- ter aldaar terecht gestaan, omdat hij, alvorens een burgerlijk huwelijk was gesloten,- de kerkelijke hu welijksplechtigheden had verricht. Ook de pastoor had terecht gestaan, omdat hij zijn kapelaan opdracht zou hebben gegeven, de kerkelijke plechtigheden te doen plaatshebben. De kantonrechter had den kapelaan van alle rechtsvervolging ont slagen en den pastoor vrijgesproken van het hem ten laste gelegde. De ambtenaar van het O. M. was tegen beide vonnissen bij de recht bank te Breda, in hooqer beroep gegaan, alwaar deze zaak op 22 Sep tember j.l. opnieuw werd behandeld. Na het hoor en van eenige getuigen had de officier van Justitie toen tegen beide personen een boete van ieder tien gulden, subsidiair tien dagen hechtenis geëischt, waarna de verdediger, mr. H. J. Pastoors uit Eindhoven bevestiging vroeg van het vonnis van den kantonrech ter te Tilburg De rechtbank te Breda deed gisteren uitspraak en bevestigde ten aanzien van den pastoor het vrijsprekend vonnis van den kantonrech ter ie Tilburg. Ten aanzien van den kapelaan vernietigde de rechtbank het vonnis van den kantonrechter en opnieuw rechtdoende sprak zij den kape laan vrij. Auto-reparateur gewond. Twee auto's vernield. Gistermiddag is in de autoherstelplaats van den heer Voskuilen, gelegen aan de zij de, op de grens der gemeenten Moerkapelle cn Zevenhuizen, een autogeenlaschapparaat, waarmede werkzaamheden werden verricht, met een hevigen knal uit elkaar gesprongen. De stukken vlogen in de werkplaats rond, waar de heer Voskuilen en zijn twee zoons werkzaam waren. De 'zoons bleven ongedeerd doch hun vader kreeg ernstige verwondin gen aan de beencn. Hij bloedde hevig. De Ie hulp geroepen geneesheeren uit Zeven huizen en Waddinxveen waren spoedig ter plaatse en verleenden den getroffene de eer ste geneeskundige hulp. Zijn toestand is niet levensgevaarlijk. Twee in de werkplaats staande auto's zijn kort én klein geslagen en de ruiten en deu ren van de werkplaats zijn vernield. De oorzaak,, van c\e ontploffing is nog niet bëkcii'd. Toch schijnen de onmiddellijke vooruitzichten voor den wereld- tarwe-handel iets gunstiger te zijn. Een tarwe-uitvoeroverschot ter wereld van minstens 1 milliard bus hels op 1 August ujs 1939 schijnt onvermijdelijk te zijn, Komien wij dan wederom in een kringloop van stijgende voorraden en gedrukte prijzen? Deze vraag wordt gesteld door de Canadeesebe Handelsbank in haan maandelijksche uitgave. De A. A. A. (Agricultural adjusfment act) der Vereenigde Staten zoo schrijft de bank, verschaft liet middel om de bebouwde op pervlakte te beperken in dat land, waar de laatste jaren de grootstetoeneming viel waar te nemen. Het ministerie van handel zet echter uiteen, dat de huidige bebouwde we- reldoppervilakte van bijna 288 millioen acres met uitzondering van Sovjet-Rusland cn China, bijna 6 pet. hooger is dan met een gemiddelde opbrengst noodzakelijk is voor een oogst, gelijk aan het gemiddelde jaarlijksche verbruik van ongeveer 3.775 millioen bushels in de tien jaar 1927—193G. Tenzij de bebouwde turwe-oppcr- vlakte ter wereld verminderd'wordt, zullen waarschijnlijk zeer groote voorraden in 19391940 een druk- kenden last blijven vormen en zou een verbetering der wereldprijzen afhangen van een betere vraag. Gelukkig zijn er sprinkhanen... In dit verband zegt het Internationale Land bouwinstituut dat, de laatste' jaren de uitbreiding der oppervlakte gecompenseerd werd door een daling van de opbrengst, ver oorzaakt door een opeenvolging van natuur invloeden van abnormale hevigheid, zooals droogte, vorst, roest en sprinkhanen. Een jaar waarin de weersomstandigheden vrij gunstig waren, was volroende om een zeer groote productie teweeg te brengen op aan zienlijke vergroote oppervlakten. De ver koop van deze prodnetie bij den huidigen toestand van den internationalen handel vormt een buitengewoon moeilijk vraagstuk Deze verklaringen afkom tig van twee der moest vooraanstaande autoriteiten ter we reld op tarwegebied, zoo vervolgt de bank, doen duidelijk uitkomen, dat de te sterke uitbreiding van de oppervlakte het funda ment eele vraagstuk blijft, doch indien de particuliere ramingen van een daling van meer dan 11 millioen acres der oppervlakte iuist blijken te zijn en indien een vergelij kende daling in de voorjaarstarwe-opper- vlakte intreedt, zal de toestand zeer veel verbeterd zijn. Met het oog op deze ontwikkeling en het staken der consignatieverschepingen vanuit Europa, alsmede door het feit, dat de prijs daling reeds voldoende verrekend is, schij nen de onmiddellijke vooruitzichten voor tarwe iets gunstiger geworden te zijn. weigeren delegatie te ontvangen De premier en Lord Halifax hebben ge-» weigerd de gedelegeerden te ontvangen uit 250 kieskringen, die op 7 Januari in Downingstreet een motie zullen afgeven,, waarin de regeering gevraagd wordt bij de besprekingen met Mussolini goed te doen uitkomen, dat vriendschappelijke betrekkin gen met het Britsche volk niet kunnen! worden hersteld, zoolang de Italiaanschö inmenging in Spanje voortduurt, de toe kenning van oorlogsrechten te weigeren en alle Britsche schepen, welke wettigen han- del op Spanje drijven, te beschermen. De delegatie zal geleid worden door lorcÊ Ceeil. De bezwaren van Chamberlain* In een brief aan Cecil verklaart Cham berlain, dat hij het nut van een dergelijk onderhoud niet inziet na zijn verklaringen in het Lagerhuis, waar hij de politiek der regeerïng heeft uitgestippeld. Halifax, zijnerzijds, zal de delegatie niet' kunnen ontvangen. De Lammergier het snelsU De Pan American Airways bestudeeren reeds van 1929 af de vlucht van sommige vogels in de practijk. In het bijzonder houden som mige maatschappijen aanteekening van de snelheid waarmee en de hoogte waarop som mige soorten vogels plegen te vliegen. De ze studie wordt verricht om ten behoeve van het eigen luchtverkeer bepaalde metho den te ontdekken, welke vogels instinctief passen. Voordat de luchtvaarders -zich met deze studie gingen bemoeien, werd aüge- meen aangenomen, dat vogels in groote groepen op den trek betrekkelijk lang vlo gen en nu en dan ophielden met vliegen, teneinde voedsel te zoeken en te rusten, voordat zij den Oceaan overstaken. Trekvogels in de substratosfeer, j Tegenwoordig neemt men, aldus de N.R. Crt., aan, dat trekvogels het gebied van de substratosfeer opzoeken, waar zij voortge dreven worden door de daar voortdurend in één richting waaiende winden van groote sne/lheid. Verkeersvliegers hebben gerapporteerd, vogels te hebben waargeno men op alle hoogten, zelfs op de grootste hoogten, welke normaal worden bevlogen. J Daarentegen heeft geen enkele waarnemer op een schip in den Oceaan gemeld, dat hij een troep trekvogels heeft gezien, wanneer hij zich met zijn schip op een behoorlijken I afstand van de kust bevond. Kolonel Richard Meinertzhagen, een van de bekendste deskundigen .ter wereld op bet J gebied van de snelheid der vogels, heeft bij zijn waarnemingen van vogels instromen- ten gebruikt, welke normaal bij de •lucht verdediging worden aangewend. Als resul- I taat van zijn waarnemingen hoeft hij een tahel samengesteld, waarop de gemiddelde snelheid van vogels gedurende het vliegen is aangegeven. Volgens zijp bevindingen is de snelste vogel de lammergier, een roof- vogel, welke zoowel op een arend als op een gier gelijkt en tusschen Spanje en Bri'tsch-Indië word't aangetroffen. Hoe snel eenden en ganzen vlie gen. De lammergier, welke een vleugel span ning heeft van ongeveer drie meter, kan zich met een snelheid van 176 km. per uur vdoor het luchtruim vortbewegen. Dat dö grootte van een vogel slechts een geringe rol speelt bij de snelheidsontwikkeling toont de zwaluw, de op één na snelste vogel, welke een snelheid van 170 km. per uur kan ontwikkelen. Kieviten kunnen een snelheid van 128 km. per uur ontwikkelen eenden 95 km. wilde ganzen 88 km., peli kanen S0 km, spreeuwen en ooievaars 77 km., postduiven 57 km. en kwikstaarten 48 km. per uur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 8