Rallye-nachtrit Kruit-Van Kampen De stellingen worden ingenomen door Duitschland Zware reis DAGBLAD VOOR HOLLANDS NOORDERKWARTIER IJsclmcer-ijs kost geld Hitler's advies aan Mussolini Er is alleen een stuur en een weg Motorrijder meegesleurd Laan, Schagen. Tel. 20. DONDERDAG 12 JANUARI 1939. 83e Jaargang. No. 10776. Uilgo». N.V. Uitg.-Mif. „Vlollondt Noofderlcwortief Onbegrensde snelheid op de Reichsbahn (Door onzen eigen verslaggever.) „Kruit sleurt je door alles heen", seint onze verslaggever, de heer A. C. van Kampen, die, zooals men weet, den ster- rit naar Monte Carlo in de kleine Fiat van Kees Kruit mee maakt. Bijgaande reportage per vliegpost aangevoerd, geelt een indruk van de Rallye-sensaties, welke dit dappere Noordhollandsche team doorleeft. Frankfurt a. d. Oder, Dinsdagmiddag 12 uur. Zoo Juist zijn wij gearriveerd in t oude, en typisch Duitsche Frankfurt a.d. Oder, een stad met ontelbare kerktorens, met geel-witte Gretchen- vlechtjes en uniformen. Op iedere drie burgers treft men zeker één militair aan. Wij dineerden in Hotel „Prinz von Preus- leri', een kennelijk even oud als degelijk huis. Voor de deur staat een portier met grijze bakkebaarden en een knevel als een Weihnaclitsboom, terwijl de obers zonder uitiondering gezichten trekken, als waren zij ieder persoonlijk tegenwoordig geweest bij de begrafenis van genoemden Prins von Preusen. En welk een entréel Na één dag en één uacht door Duitschland te zijn ge- tORcn. zion wij er nu niet bepaald bijster aanlokkelijk uit voor een Gasthuis van standing. De „bril op een latje" schrok er van Bemodderde klomplaarzcn, ongeschoren lüezicht, afgezakte overalls en wat dies meer jij. Een Engelsche dame, net een „bril op een latje", zooals Kruit dat terminologeert, loert door dit apparaat, maakt een gebaar jals aanschouwde zij Jack the Ripper en... ifjaat er vandoor. De consequenties van dit alles zijn, dat we 't moeten doen met twee aangebrande Wiener Schnitzel, zonder ser vetten, terwijl ondergeteekende lijdelijk moest toezien, dat 't halfl eeg gegeten bord letterlijk onder z'n handen werd wegge- iaald. Kijk, lezer, dat is één van die dingen die je als Rallye-rijder meemaakt. Een van die typeerende bijzonderheden, die dit heele avontuur zoo vol van onverwachte sensatie, zoo vol van plezierige afwisseling maken. Rallcy dat is 't woord waarmee we opstaan en naar bed tijgen. We zijn, en ma len bij de andere deelnemers geen uitzon dering, Rallye-erazy, Welk gesprek je ook lansnijdt, welk onderwerp je, zij 't midder- lacht of in de stille ochtendschemering, »k begint, steeds draait 't weer uit op kilo- aeters, olie, bougies, toercntellers en itrafpunten. Het is een heel aparte sfeer, *aarin wij leven. Een sfeer, die na één dag Wi volle vaardig over mii was. Zoodat buit mij op 't schild der „Rallye-minded"- M verhief! De doorgewinterden Eén lange reep gewapend beton. De eerste duizend kilometer zitten er op dit oogenblik op. Maar... wat zeggen deze M» kilometer, als men weet dat vrijwel tl helft afgelegd werd op die formidabele Reichsautobahn, die van Hannover recht toe, recht aan naar Frankfurt loopt. Eén teep gewapend beton, verdeeld in tweeën. Op ieder deel, circa 20 meter breed een richtingverkeer. Een ongelooflijk stuk Duitscbe techniek, dat terecht alom in 't buitenland de grootst mogelijke bewonde- rine oogst. On deze Reichsbahn is de snel- b«d ongelimiteerd. De weg bezit practisch ben bochten en dus haalt iedere autobc- •'tourder alles uit z'n waeen wat er inzit. Rat onze Fiat in dit opzicht geen uitzonde- e* maakt, is begrijpelijk. T-Tii heeft gelof>- Pen, totdat de kilometerteller dermate Mom, dat ik m'n oogen sloot, meenend reeds in 't aangezicht van den dood te rijn Kruit lacht maar. Die laat de „Groene" daveren en steigeren, brullen en tieren, hinniken en proesten. Hij heeft hem in z'n macht als een gelemd jong dier en wat voor capriolen deze wagen tenslotte ook uithaalt, hij blijft vast op den weg liggen. Dat wil zeggen, tot nu toe! Een onvergetelijke rit was dat, die van Bentheim-grens naar Berlijn on vandaar direct naar Frankfurt. Een rit, gereden met gemiddelde van 65 op de donkere en Een rusteloos speL Op de fiets duizenden mannen. Naar de fabrieken. De regen druipt nog neer. Ter gend en onduldbaar. Net zoo onduldbaar als de ruitenwisscher, die nu al een dag lang n enerveerend spel van onvermoeid links- rechts, rechts-links speelt. Potsdam... een glimp van oude Pruisische staatslieden op voetstukken, van grijze ge bouwen en patriciërshuizen... dan Berlijn. Berlijn glimmend asfalt, neon-recla- melichten, Schupo's, die glimmen als Frankfurter worstjes. Berlijn écn groote verkeerspuzzle, voor mij. maar niet voor m'n maat, die de wagen er in een half uur „doorheen-scheurt" zooals hij dat noemt. Ik zie van Berlijn niet veel. Een soort koorts is 't van rails, trams, claxons, handwijzers en taxi's. Ik zie alleen de Unter den Linden, die niets heeft van die poëzie-volle Linden waar ik 4 maanden ge leden m'n glas „Kirsch" dronk en mijmerde over de vele schoonheden van dit leven, en in een glimp de Kaiser Wilhelm Strasse. Dan opnieuw asfalt, lichten, en opnieuw den dag in. Aan den einder staat de lucht rossig strak. Een belofte? Tot Frankfurt, waar ik tusschen Brat- kartoffeln en een soort Gemischtes Kompot dezen brief juist beëindigen kan. zeker. Over 5 minuten zijn we verderop. Van avond nog in Danzig! Tenzij Fortuna anders beschikt bochtige wegen tot Hannover. Een tocht, vol met romantiek, omdat ook dit moderne Duitschland nog getuigt van legenden, sprookjes en fabelen. Ieder verloren en vergeten stadje, ieder eenzaam huisje ach ter een zandgroeve vertelt er van. Vreemde tocht. Een inktzwart zwerk en urcnlnag een stroomenden regen. Regen, die in schermen voor de venstersector bleef han gen, die zoemde en dreunde op den wagen. Naohtrit. Er is niet veel gesproken. Telkens als de auto in een der wegkuilen kwam, plofte 't goor-grauwe water hoog er boven uit. Een enkele late voorbijganger stelde zich haastig in veiligheid voor deze modderba den. Binnen was 't knus ...en intiem, zagen wij Duitschland verglijden, streek voor streek, eerst Osnabrück, dan Minden, dan Hannover, Maagdenburg, Ber lijn en eindelijk Frankfurt. Maar toen was het al morgen. Nachtrit door Duitschland Langs de cinde- loozc wegen, waarop men alleen de enorme trailers fpgenikomt. Trailers uit 3, 4 of 5 deelen bestaand, rollende auto-colonnes op 16, 20 of 24 wielen. Overdag rijden ze niet. opdat 't verkeer niet bemoeilijkt wordt, maar 's nachts trekken ze als fantastische rupsen door het Duitsche Rijk. Geladen met industrie-producten. Duizenden tonnen. Als je ze ziet aankomen, denk je, dat ze kruipen. Maar de chauffeurs hebben er altijd nog al behoorlijk de gang in en bij 't passeeren kraakt de lucht tusschen de wa gens In de kleine kneipjes. Door Duitschland in den nacht. Vreemde nacht. Vol van romantische gedachten, en herinneringen. Van gesprekken in de klei ne kneipjes langs den weg, waar twee of drie trailerchauffeurs even op verhaal ko men. Bij een kom koffie en een spelletje Skat. Bruine, kleine kerels, met felle oogen en bruin-genicotineerde vingers. Ruwe nacht. Vol van davering en la- wijt op dien reuzen-heerweg. Van roode en gele en groene lichten en... eeuwigen re gen. Als we bij Potsdam zijn, komt de mor gen, traag en lui. Grijs en vuil, als een walm rook uit een der honderd schoor- steencn van dit industriegebied. De nacht is voorbij en de dag komt. We jakkeren door. Er is geen conver satie meer. Al sedert een paar uur niet. Er is alleen een stuur en een weg en de plak katen sneeuw-ijs op den weg. De rossig- roode punt van m'n sigaret gloeit in de kleine cabine en een loomheid komt over me. Als Berlijn niet vlakbij was, was ik gaan slapen. Clandestien gebruik van den aether Weer een zender in beslag geno men. Dinsdag is aan den Bredascheweg te Til burg een geheime radiozender in beslag ge nomen, die werkte in de 40 meter-band on der de roepletters p a o j s. De gemeentepo litie heeft tegen den eigenaar proces-verbaal opgemaakt Het koppel reeds in Letland Zoo Juist ontvangen wij een telegram van den heer Van Kampen, meldende, dat ons koppel hedenochtend te 6 uur in Riga is aan gekomen. De heer Van Kampen seint: Zware reis. O. K. Deze twee woorden: „Zware reis", vinden hun verklaring in een hedennacht door ons uit Warschau ontvangen telegram van het D.N.B., waarin wordt gewaagd van een zwaren sneeuwval, tengevolge waarvan op verschillende plaatsen het verkeer ernstig is gestoord. De spoorlijn tusschen Strijj en Skole is be dekt met een twee meter dikke sneeuwlaag, zoodat het spoorwegverkeer moest worden gestaakt. VIER BRITSCHE POLITIEAGENTEN VOOR DEN KRIJGSRAAD. De president van de krijgsraad te Jeruza lem heeft uitspraak gedaan in de zaak te gen vier Britsche constabels, die beschuldigd werden van moord op een >-abier. WUliam Wood werd schuldig bevonden aan poging tot doodslag en is deswege ver oordeeld tot drie jaren gevangenisstraf. De overige drie werden wegens het toe brengen van zwaar lichamelijk letsel ieder veroordeeld tot een boete van vijftig pond sterling, welke binnen het jaar moet wor den betaald. De scheepvaart nog niet hersteld. Reederijen zenden geen ijsbrekers Naar het Hsb. verneemt ligt het niet in de bedoeling van de IJselmeerlijnreederijen maatregelen te nemen ter bespoediging van het herstel van de vaart tusschen Amster dam en de Friesche en Overijselsche kusten. Het huren van ijsbrekers om geulen te ma ken ten behoeve van de vrachtschepen zou economisch niet verantwoord zijn. Immers, al wordt er nu niet gevaren via de Oranjesluizen, de verbinding tusschen Amsterdam en het achterland is inmiddels hersteld. De schepen voor Friesland varen via het Groot Noordhollandsch Kanaal naar Dén Oever en vandaar over het Wad naar Harlingen. De kanalen in de provincie zijn open, zoodat alle noodige plaatsen bereikt kunnen worden. De verbinding met De venter, Zwolle, Kampen en Mepnel wordt onderhouden via het Merwedekanaal, de Lek, den Rijn en den Gelderschen IJssel. Schepen hebben het druk. In beide richtingen moet dus langs een groot en omweg gevaren worden. De reizen duren dan ook veel langer dan in normale omstandigheden. Niettemin wordt er ge tracht zooveel mogelijk een dagelijkschen dienst op de voornaamste plaatsen te onder houden. Eenige reserveschepen zijn daartoe in de vaart gebracht.. Ondertusschen worden de ijlgoedoren nog steeds mat grouDage- wagons langs de rails vervoerd. De sche pen hebben het overigens druk. want er is veel aanbod van vracht. Zoo wordt het vervoer gaande gehouden, ondanks het ijs op het meer. Niettemin wordt er wel degelijk verlan gend uitgezien naar het verdwijnen van het ijs. Met varen langs omwegen en het nog steeds gedeeltelijk vervoeren per as brengt extra-kosten mee. Bovendien zijn er scheepvaart routes over het IJselmeer, die niet vervangen kunnen worden door Ti an dere route, zooals dé verhingen met Harder wijk en Eiburg en eigenlijk ook die met Huizen en Spakenburg. De verbindingen met Hoorn, Medembliik en Enkhuizen en ook die met Urk, hebben everteens een open IJseLmeer noodig om behoorlijk in stand te kunnen worden gehouden. Dit nummer bevat 8 pagina's VRIJGELATEN AR ABIERENLEIDERS TE BEIROETH. De vijf leiders der Palestijnsche Arabieren die onlangs van de Seychelleneilanden zijn vrijgelaten, zijn hier per vliegtuig aangeko men. Zij begaven zich onmiddellijk naar Djoneie om besprekingen te voeren met den groot moefti. DE BILT S EI NT i Verwachting voor het geheele land: Zwaar bewolkt tot be trokken met eenige regen, weinig verandering in tem peratuur, zwakke tot mati ge wind uit Zuidelijke rich tingen. Uit auto geslingerd Inwoner van Scheemda zwaar gewond. Gistermiddag om twee uur is op den Noordbroekschenweg te Slochteren, een auto, komende van Noordbroek en op weg naar Slochteren, door de gladheid van den weg geslipt en tegen een boom gereden. In de auto was alleen de gehuwde 30- jarige bestuurder J< Roseboom uit Scheem da gezeten. Hij werd uit den wagen geslin gerd en bleef bewusteloos op den weg lig gen. Met ernstige verwondingen en een verbrijzeld been werd de man opgenomen en op advies van twee geneesheeren uit Slochteren per Groene Kruisauto naar het Academisch Ziekenhuis te Groningen ver voerd. Zijn toestand is zeer ernstig. auto werd totaal vernield. Botsing te Drunen. Ter hoogte van de oude tramremise te Drunen is gisteravond de motorrijder H. Verhoeven uit Drunen, die in de richting 's-Hertogenbosch reed., bij het passeeren in botsing gekomen met een auto, bestuurd door een heer uit Waalwijk. De motorrijder werd enkele meter over den weg geslingerd en bleef bewusteloos liggen. Een geneesheer uit Drunen consta teerde ernstige verwondingen aan het hoofd, een gebroken been en inwendige kneuzingen Hij achtte overbrenging naar het groot zie- kengasthuis te 's-Hertogenbosch noodzake lijk. De toestand van den ongelukkige is zorg wekkend. De motor werd totaal vernield, terwijl de auto aan de linkerzijde schade opliep. CHAMBERLAINS REIS NAAR ROME Duitschland zal in een F r ansch-llaliaansche oor log neutiaal blijven tenzij TERWIJL KR. CHAMBERLAIN EN LORD HALLAX, GISTERMIDDAG IN PARIJS THEE ZATEN TE DRIN KEN MET HUN FRANSCHE COL LEGA'S, WERD, NAAR SELKIRK PANTON AAN DE DAILY EXPRESS MELDT, HET TE ROME BEKEND, DAT HITLER MUSSOLINI BE RICHT HAD, DAT IN GEVAL VAN EEN GEWAPEND CONFLICT TUS SCHEN ITALIë EN FRANKRIJK, DUITSCHLAND EEN WELWIL LENDE MAAR GEWAPENDE NEU TRALITEIT ZOU BEWAREN. DIT, LIET DE FÜHRER DEN DUCE WETEN, ZOU ZOO LANG DUREN ALS GEEN ANDERE NATIE ZICH IN DEN STRIJD TEGEN ITALIë MENGDE. Berlijn liet echter duidelijk uitkomen, dat, indien Engeland Frankrijk te hulp zou ko men, of indien er zich een „ideologische" strijd zou ontwikkelen van democratieën te gen het fasoisme, het Italiaansche leger op de geheele militaire macht van Duitschland kon rekenen. Hieraan werd nog toegevoegd, dat, in dien het gevaar dreigde, dat Italië door Frankrijk op de knieën zou worden ge drongen, Hitier niet zou kunnen toestaan, dat zijn vriend vernietigd werd, waardoor immers Duitschland alleen zou blijven staan tegenover de Westersche democra tieën met de anti-Nazi gezinde Vereenigde Staten op den achtergrond. Tegelijkertijd heeft Hitler Mussolini aan geraden om groote matiging in zijn eischen ten opzichte van Frankrijk te betrachten. De inlichtingen waarover Berlijn beschikt zeide de Fiihrer, bevestigen de meening, dat door rechtstreeksche onderhandelingen een vreedzame oplossing van het. FranschItali- aansch geschil is te vinden. Deze stap,, welke Hitler gisteren heeft gedaan, is. zegt men te Rome een soortge lijke als Mussolini heeft ondernomen tij dens de Septomber-crisis. De Du cc schijnt toen te hebben verklaard, dat indien een Duitsch—Tjechisch conflict gelocaliseerd bleef, Italië „welwillend neu traal" bleef, maar als de krijg een ideoli- gisch karakter kreeg, Italië aan Duitsch- lands zijde zou staan. Terwijl Mr. Chambeiiain op weg naar Rome was, bestudeerde men bif het Itali aansche ministerie van Buitenlaaidsche Za- Wapenbroeders ken eveneens een persoonlijke boodschap, welke Dinsdag door Generaal Franco aan Mussolini is gezonden. Men gelooft, dat deze brief inlichtingen bevat van den Spaanschen opperbevelhebber over de kwestie of hij het zonder de Itali aansche vrijwilligers zou kunnen stellen, die nu op ong. 50.000 man geschat worden. De Duce wenschtc Franco's antwoord vóór de aankomst van Mr. Chamborlain, want het Spaansche, zoowel als het Fransch Italiaansch geschil zullen, beweert men, in Rormoinsche kringen, in Mussolini's hoofd kwartier, het Polazzo Venezia" besproken worden. De Italianen gelooven dat Mr. Chamber- lain het een of andere economisch plan maar voren zal brengen om Italië, wiens fi- nancieele positie hopeloos wordt geacht., te helpen, in ruil voor concrete garanties van Italië s welwillendheid om verdragsverplich tingen, ten aanzien van de statusqno in de Middelandsche Zee en het Nabije Oosten te respecteeren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 1