elegante vrouwen Cursus leerbewerking Wie zn hoed is dat? Van en voor Bon t-c h ar me Maar óók: voor handige naaistertjes Roodvos op paars fluweel OOOO vrkt [AH Een vluchtige blik Zij wou de baas zijn ïgen, n je j, de nood. even dan tooneel- stem te- tem, die laar ft Ik heö dat het het niet Lund toen ik in die er kei ij ke Js ras je nu it als een allemaal hè? geval t. Maar 3-ens pro- ie uitbe- hroeieri hij is t Zaterdag 14 Januari 1939 -let doet er niet toe! •-diat t maar een hoed is Een oude, vilten hoed, dien U bij de af deeling „oude kleerenop polder had geborgen of die alleen nog maar dienst doet bij storm en regen. Zoo'n hoofddeksel, waar niets, maar dan ook niets aan ver- leurd is! En daar zet V de schaar in. Met ie noodig brutaliteit! Want de helft gaat foetsjie... naar den lap penmand. Het bovenste deel van den bol houdt u over, een klein, on- noozel dopje. U neemt een rader tangetje. En plotseling komt er poëzie in het geknutsel. Want U slaat een heeleboel gaat jes in het vilten dopje, dat er nu uit gaat zien als een theezeef. Dóór die gaatjes rijgt U gekleur de wol of reepjes vilt, uit een an deren afgedankten hoed geknipt. Wollen of vilten bloemen „plant" U in de geestige cirkeltjes. En op Uw krullen prijkt weldra een nieuw alleraardigst, zelfs een co- quet mutsje. Een beetje durf, een beetje fan tasie... S K., wo- be- Kanaal- hebben v merkt gen. meent, en. Vor- twee en veroor- oorlicht niet Bint i in in en oor- zoo- kon ).50, den BClï- oor- bee- laar (LES 10) (door een deskundigen medewerker.) BLOCNOTE-OMSLAG. Hot voorwerp, d'at wij deze week gaan maken is een blocnote-omslag Het in elkaar zetten van dit voorwerp zal wel geen moeilijkhe den opleveren, want nieuwigheden worden er niet bij behandeLd, maar versiering dtie op het leer is aangebracht, is voor ons iets nieuws Bet patroon dat in ons bezit is nemen in zijn geheel over op doorschijnend, dg papier. Nu snijden we uit een mooi fijkmatig stuk leer het benoodigde mate- «1 voor den omslag en wel een stuk, dat bij VA c.M. is. Daarna wordt het lapje r het zakje gesneden en dat heeft af dingen van 7 bij TA c.M. ft'e maken nu het leer vochtig, verven beitsen het in de kleur, die we ons voor voorwerp gedacht hebben en laten het [en. Is het voldoende gedroogd, -dan ken we het leer weer vochtig met een i watten met schoon water, en dan It de teelcening, die op het doorschij- 'le papier is gemaakt, zoo op het leer den omslag gelegd (de goede kant van leer ligt natuurlijk boven), dat leer l Papier elkaar volkomen bedekken. Tij- y de bewerking, dié nu volgt, mag de ^-ning niet verschillen, anders zou het ;ll%n scheef worden en dus bevestigen Beleer en papier met clips aan elkaar. r geheel leggen we nu op een stevigen Iwtorgrond b.v. een dik stuik carton. We jBNttfiQ jlu onzen lijnentrekker en beginnen ■&iwkeurig den omtrek en de versie- het ken,' e lufll orraal srs, aU enz- len hiermede op het papier te trek- [j. - -ijn de lijnen recht, dan langs de «aal en zijn er gebogen bij, zooals bij Inwerp, dan uit de hand. Hebben we T?®.alle lijnen nageteekend, en zóó flink dat ze ook op het vochtige leer gedrukt zijn, dan nemen we het papier het leer af en nu gaan we op het leer lijnen met den lijnentrekker natrekken. Itlneer liet leer onder het werken te OfJ wordt, maken we het geheel weer :l>üg met water. Bij dit natrekken gebrui- 1 we, als de lijnen recht zijn de lineaal, wrijven den lijnentrekker hierlangs op neer, gelijkmatig en krachtig drukkend. |1'1 nioet er voor zorgen, dat de gioe- |b overal even diep zijn. Heel veel aan- :l°ht- moet men er aan wijdien, dat de inden van de groeven niet vervagen, miaar n> zeer scherp afteekenen. Om dit te ken, moet men den lijnentrekker nu as wat meer naar links, dan weer meer tóf rechts laten, overhellen; maar niet. al j h on>ciiat dan de voor niet gelijk -wi diepte blijft» Als we b.v. de lijnen c. en d. flink scherp hebben afgeteekend, komt dat gedeelte wat zich tusschen c. en d. bevindt eenigszins bol te staan en ontstaat er clus tusschen die lij nen een dikke richel, welke een heel aar dige versiering vormt. Het zelfde geschiedt dan met de andere lijnen. Het gedeelte van de teekeuing, dat opgevuld is mot stippen wordt nu onderhanden genomen. We ne men daartoe een zgn. zander ter hand. Heb ben we die niet, dan kunnen we ook een spijker met een niet te scherpe punt ge bruiken en nu vullen we dat gedeelte ge heel op met putjes die we, terwijl het leer op het karton ligt, met den spijker in het vochtige leer slaan. Het' spreekt vanzelf, dat we er niet op hameren, want al kan het leer veel hebben, dan zou miori er' toch' doorheengaan HOOG RELIEF Nu rest ons nog, het gearceerde deel te bewerken. En in tegenstelling met het ge deelte met putjes, dat ten opzichte van de omringende lijnen „laag" is geworden en dan ook „laag reliëf" word genoemd, gaan we het gearceerde gedeelte in relief opdrij ven en deze techniek heet dan ook „hoog relief". „Hoog relief" heeft ten doel het opbollen en wegdrukken van het leer. Het leer wordt hiertoe ook weer flink vochtig gemaakt. We keeren het leer, zoodat de achterzijde naar boven komt en leggen het dan op een ondergrond van watten of een opgevouwen doek. Nu nemen we een kogelmodeleur. of als we die niet hebben een stukje hout OUDER- WETSCHE ZWIER... WIJ TWIJFEL DEN EVEN, TOEN WIJ NE VENSTAAND FI GUURTJE BEKE KEN. IS DE DA ME IN-KWESTIE UIT EEN MODE JOURNAAL AN NO '10 GESTAPT OF VERTOLKT ZE WERKELIJK EEN ACTUEELE MODE-GEDACH TE? VROEGEN WIJ ONS AF. HET LAATSTE BLEEK DE WAARHEID' EN WIJ BEDWON GEN ONZE CRI- TIEK EN ZOCH TEN NAAR PRIJ ZENDE WOOR DEN., rw*/ op de drie elegante dames, die zich op deae pagina aan ons presenteeren, zal ons doen veronderstellen, dat de hier tentoon gespreide chic slechts bestemd is voor de uitgaande wereld. Ten deele is dit waar. Met den boven afgebeelden avondmantel van roodpaars velours, gegarneerd met een kostbaren roodvos, kunnen wij in het gewo ne leven weinig beginnen. Zelfs komt het ons voor, dat de mondaine vrouw zich nog wel twee of drie maal bedenken zal, alvo rens zij tot aanschaffnig van een dergelij- ken buitenissigen mantel overgaat. Doch het avondjaponnetje in wit en zwart is niet het monopolie der luxe-vrouwtjes. Het is namelijk, hoe modieus het-ook aan doet, vervaardigd uit 'n oudmodische jurk en een lapje nieuwe stof. U weet, waarde le zeressen, dat de snit der japonnen vrijwel gelijk is gebleven aan die van het vorig sei zoen. Het bovendeel der toiletten maakt hier echter een uitzondering op, dit kenmerkt zich namelijk dor een gerimpelden voorkant of een vest, in afstekende tint. Conclusie: met een ronden knop aan het eind: Met dit instrumentje nu drukken we het gearceer de gedeelte steeds naar berieden. Dit moet natuurlijk met overleg gebeuren, zoadat het ontwerp aan den goeden kant van het leer mooi omhoog komt. Omdat het leer vochtig is, laat het zich goed uitrekken en van die eigenschap maken we gebruik. Als we een gedeelte omhoog hebben ge werkt keeren we het werk om en bemerken dat, wanneer we te hard hebben gedrukt de omgeving mee is opgewerkt. In dat ge val moeten we het geheel op een barden ondergrond leggen en weer naar heneden drukken. Rustig werken is hierbij een ver- eischte! De versiering is dus bij dit voorwerp hoofdzaak. U kunt natuurlijk zelf andere ontwerpen maken! Na het ven-sieren wordt de achterkant gevoerd en ook de binnen kant van het zakje (b.) Nu wordt het zakje met den voeringkant tegen de voe ring van den omslag gelegd, de kanten e en f worden even gelijmd en het geheel omrandt men met leer band. Boven- en on derkant van het zakje blijven open, want daar wordt alleen maar het kartonnen ge deelte. van de blocnote ingestoken. Werk piot tig! wie nog een effen jurk in de kast heeft han gen van. winter of voorjaar 1938, kan daar gemakkelijk een hypermodern toilet van maken. Men vervange slechts het voorpand der blouse door een vest in contrasteercn- de kleur, (ons' plaatje geeft aan wit zijden piqué op zwarte zijdé) waaraan zelfs een schootje is geknipt en een opstaand hals boordje. Het is heelemaal niet noodig, een dergelijk costuum tot op den grond te doen afhan gen; een korte rok staat bij dit ensemble zelfs wel zoo aardig. Onder'aan deze pagina demonstreert de R.K.O. filmster Irene Dunne, een costuum- pje, dat zeker ook gemakkelijk uit een japon welke wij reeds ten doode hadden opgeschre ven, is te vervaardigen. Niet, dat Irene van oud nieuw gemaakt heeft! Zij draagt dit middaggewaad in de film „Love Affair" en het is natuurlijk een spiksplinternieuw ge val. Wij, die ons niet voor iedere scène van ons levenstooneel in 'n prijzige nieuwe creatie kunnen steken, bedenken er wat anders op. Een jurk, waarvan de voorkant hetzij door slijtage, hetzij door hardnekkige vlekken óf door een ouderwetschcn stijl, ontoonbaar is geworden, ontdoen wij doodeenvoudig van die voorbaan én vervangen deze door een nieuwe, die in fijne plooitjes eventueel, zoo als Irene aangeeft, met smockwerk ter taille hoogte, ingezet, een hypermodern cachet aan ons oude kleedje geeft. Het is volstx*ekt geen vereischte, dat het materiaal voor het nieuwe gedeelte hetzelf de is als de rest; slechts lette, men er op, dat de tinten van oud en nieuw harmonieëren. LEONTINE. ONGELOOFLIJK, DAT WE ZOO VEEL VAN PLOOIEN EN PLOOITJES HOU DEN DEZEN WINTER OF TENMINSTE, DOEN ALSOF Marjorie Wcaver ivas tot voor korten tijd een uitgelatenzorgelooze bakvisch die lachend door het leven ging. Zij kwam aan de film en vond dat ontzettend ge wichtig Vooral de make- up interes se erende haar zeer en dikwijls kon zij uren besteden, met schmink en poeder, met rouge en al dergelijke heerlijkheden meer. Dan „maakte zij zich koppendan verzon zij allerlei, bedacht schil derachtige effecten en nieuwe methoden., kort om: dit ivas een kolfje naar haar hand., iets. dal haar lag, waarmee zij steeds 1weer bezig was en dat haar ontzet tend veel belangstelling inboezemde. Marjorie had succes bij' de film. De 20th Cen tury-Fox bood haar steeds belangrijker rol len aan, tot zij tenslot te haar eerste hoofdrol kreeg: die van het meis je in „Kentucky Moon- shine(„Als de 'Maan schijnt in Kentucky waarin zij kwam op te treden naast Tony Mar tin en de Ritz-Brothers. Nu werd zij geheel en al als een diva behan deld en dat bracht na tuurlijk zijn consequen ties met zich mee. De kapper besteedde alle aandacht aan den opmaak van Marjorie's gezichtje en Marjorie gaf hern raad en stelde wizigingen voor en wou hem de stiften en sta ven uit de. hand nemen en het' anders doen. Maar dat raakte de eer van dezen kapper, dut vond hij niet goed, $at stond hij niet toe. Het ivas immers zijn ver- antwc ding en wan neer alle dames zich zelf gingen schminken, zouden ze hèm overbo dig maken,nietwaar? Marjorie kreeg dus haar zin niet en moest stil blijven zitten en goedvinden, dat de kap per met zijn werk door ging. En nu zien we, dat deze Marjorie, ook al ■werd zij nu met een diva-achtige hoofdrol toebedeeld, toch feite lijk nog echt een klein meisje tvas. Want half huilend riep zij uit: Ja, wiens gezicht is liet? Hel Uwe of het mijne? Ik ben toch ze ker wel baas over mijn gezicht!..."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 9