elegante
vrouwen
Cursus leerbewerking
Wie zn hoed
is dat?
Van en
voor
Bon t-c h ar me
Maar óók: voor handige
naaistertjes
Roodvos
op paars
fluweel
OOOO
vrkt
[AH
Een vluchtige blik
Zij wou de baas zijn
ïgen, n
je j,
de nood.
even dan
tooneel-
stem te-
tem, die
laar ft
Ik heö
dat het
het niet
Lund
toen ik
in die
er kei ij ke Js
ras je nu
it als een
allemaal
hè?
geval
t. Maar
3-ens pro-
ie uitbe-
hroeieri
hij is
t
Zaterdag 14 Januari 1939
-let doet er niet toe!
•-diat
t maar een hoed is
Een oude, vilten hoed, dien U bij
de af deeling „oude kleerenop
polder had geborgen of die alleen
nog maar dienst doet bij storm en
regen. Zoo'n hoofddeksel, waar
niets, maar dan ook niets aan ver-
leurd is!
En daar zet V de schaar in. Met
ie noodig brutaliteit! Want de
helft gaat foetsjie... naar den lap
penmand. Het bovenste deel van
den bol houdt u over, een klein, on-
noozel dopje. U neemt een rader
tangetje. En plotseling komt er
poëzie in het geknutsel.
Want U slaat een heeleboel gaat
jes in het vilten dopje, dat er nu
uit gaat zien als een theezeef.
Dóór die gaatjes rijgt U gekleur
de wol of reepjes vilt, uit een an
deren afgedankten hoed geknipt.
Wollen of vilten bloemen „plant"
U in de geestige cirkeltjes. En op
Uw krullen prijkt weldra een
nieuw alleraardigst, zelfs een co-
quet mutsje.
Een beetje durf, een beetje fan
tasie...
S
K., wo-
be-
Kanaal-
hebben
v merkt
gen.
meent,
en. Vor-
twee
en
veroor-
oorlicht
niet
Bint
i in
in
en
oor-
zoo-
kon
).50,
den
BClï-
oor-
bee-
laar
(LES 10)
(door een deskundigen medewerker.)
BLOCNOTE-OMSLAG.
Hot voorwerp, d'at wij deze week
gaan maken is een blocnote-omslag
Het in elkaar zetten van dit
voorwerp zal wel geen moeilijkhe
den opleveren, want nieuwigheden
worden er niet bij behandeLd, maar
versiering dtie op het leer is
aangebracht, is voor ons iets nieuws
Bet patroon dat in ons bezit is nemen
in zijn geheel over op doorschijnend,
dg papier. Nu snijden we uit een mooi
fijkmatig stuk leer het benoodigde mate-
«1 voor den omslag en wel een stuk, dat
bij VA c.M. is. Daarna wordt het lapje
r het zakje gesneden en dat heeft af
dingen van 7 bij TA c.M.
ft'e maken nu het leer vochtig, verven
beitsen het in de kleur, die we ons voor
voorwerp gedacht hebben en laten het
[en. Is het voldoende gedroogd, -dan
ken we het leer weer vochtig met een
i watten met schoon water, en dan
It de teelcening, die op het doorschij-
'le papier is gemaakt, zoo op het leer
den omslag gelegd (de goede kant van
leer ligt natuurlijk boven), dat leer
l Papier elkaar volkomen bedekken. Tij-
y de bewerking, dié nu volgt, mag de
^-ning niet verschillen, anders zou het
;ll%n scheef worden en dus bevestigen
Beleer en papier met clips aan elkaar.
r geheel leggen we nu op een stevigen
Iwtorgrond b.v. een dik stuik carton. We
jBNttfiQ jlu onzen lijnentrekker en beginnen
■&iwkeurig den omtrek en de versie-
het
ken,'
e lufll
orraal
srs, aU
enz-
len hiermede op het papier te trek-
[j. - -ijn de lijnen recht, dan langs de
«aal en zijn er gebogen bij, zooals bij
Inwerp, dan uit de hand. Hebben we
T?®.alle lijnen nageteekend, en zóó flink
dat ze ook op het vochtige leer
gedrukt zijn, dan nemen we het papier
het leer af en nu gaan we op het leer
lijnen met den lijnentrekker natrekken.
Itlneer liet leer onder het werken te
OfJ wordt, maken we het geheel weer
:l>üg met water. Bij dit natrekken gebrui-
1 we, als de lijnen recht zijn de lineaal,
wrijven den lijnentrekker hierlangs op
neer, gelijkmatig en krachtig drukkend.
|1'1 nioet er voor zorgen, dat de gioe-
|b overal even diep zijn. Heel veel aan-
:l°ht- moet men er aan wijdien, dat de
inden van de groeven niet vervagen, miaar
n> zeer scherp afteekenen. Om dit te
ken, moet men den lijnentrekker nu
as wat meer naar links, dan weer meer
tóf rechts laten, overhellen; maar niet. al
j h on>ciiat dan de voor niet gelijk
-wi diepte blijft»
Als we b.v. de lijnen c. en d. flink scherp
hebben afgeteekend, komt dat gedeelte wat
zich tusschen c. en d. bevindt eenigszins bol
te staan en ontstaat er clus tusschen die lij
nen een dikke richel, welke een heel aar
dige versiering vormt. Het zelfde geschiedt
dan met de andere lijnen. Het gedeelte van
de teekeuing, dat opgevuld is mot stippen
wordt nu onderhanden genomen. We ne
men daartoe een zgn. zander ter hand. Heb
ben we die niet, dan kunnen we ook een
spijker met een niet te scherpe punt ge
bruiken en nu vullen we dat gedeelte ge
heel op met putjes die we, terwijl het leer
op het karton ligt, met den spijker in het
vochtige leer slaan. Het' spreekt vanzelf,
dat we er niet op hameren, want al kan
het leer veel hebben, dan zou miori er' toch'
doorheengaan
HOOG RELIEF
Nu rest ons nog, het gearceerde deel te
bewerken. En in tegenstelling met het ge
deelte met putjes, dat ten opzichte van de
omringende lijnen „laag" is geworden en
dan ook „laag reliëf" word genoemd, gaan
we het gearceerde gedeelte in relief opdrij
ven en deze techniek heet dan ook „hoog
relief". „Hoog relief" heeft ten doel het
opbollen en wegdrukken van het leer. Het
leer wordt hiertoe ook weer flink vochtig
gemaakt.
We keeren het leer, zoodat de achterzijde
naar boven komt en leggen het dan op een
ondergrond van watten of een opgevouwen
doek. Nu nemen we een kogelmodeleur. of
als we die niet hebben een stukje hout
OUDER-
WETSCHE
ZWIER...
WIJ TWIJFEL
DEN EVEN,
TOEN WIJ NE
VENSTAAND FI
GUURTJE BEKE
KEN. IS DE DA
ME IN-KWESTIE
UIT EEN MODE
JOURNAAL AN
NO '10 GESTAPT
OF VERTOLKT
ZE WERKELIJK
EEN ACTUEELE
MODE-GEDACH
TE? VROEGEN
WIJ ONS AF.
HET LAATSTE
BLEEK DE
WAARHEID' EN
WIJ BEDWON
GEN ONZE CRI-
TIEK EN ZOCH
TEN NAAR PRIJ
ZENDE WOOR
DEN., rw*/
op de drie elegante dames, die zich op
deae pagina aan ons presenteeren, zal ons
doen veronderstellen, dat de hier tentoon
gespreide chic slechts bestemd is voor de
uitgaande wereld. Ten deele is dit waar.
Met den boven afgebeelden avondmantel
van roodpaars velours, gegarneerd met een
kostbaren roodvos, kunnen wij in het gewo
ne leven weinig beginnen. Zelfs komt het
ons voor, dat de mondaine vrouw zich nog
wel twee of drie maal bedenken zal, alvo
rens zij tot aanschaffnig van een dergelij-
ken buitenissigen mantel overgaat.
Doch het avondjaponnetje in wit en zwart
is niet het monopolie der luxe-vrouwtjes.
Het is namelijk, hoe modieus het-ook aan
doet, vervaardigd uit 'n oudmodische jurk en
een lapje nieuwe stof. U weet, waarde le
zeressen, dat de snit der japonnen vrijwel
gelijk is gebleven aan die van het vorig sei
zoen.
Het bovendeel der toiletten maakt hier
echter een uitzondering op, dit kenmerkt
zich namelijk dor een gerimpelden voorkant
of een vest, in afstekende tint. Conclusie:
met een ronden knop aan het eind: Met dit
instrumentje nu drukken we het gearceer
de gedeelte steeds naar berieden. Dit moet
natuurlijk met overleg gebeuren, zoadat
het ontwerp aan den goeden kant van het
leer mooi omhoog komt. Omdat het leer
vochtig is, laat het zich goed uitrekken en
van die eigenschap maken we gebruik.
Als we een gedeelte omhoog hebben ge
werkt keeren we het werk om en bemerken
dat, wanneer we te hard hebben gedrukt
de omgeving mee is opgewerkt. In dat ge
val moeten we het geheel op een barden
ondergrond leggen en weer naar heneden
drukken. Rustig werken is hierbij een ver-
eischte!
De versiering is dus bij dit voorwerp
hoofdzaak. U kunt natuurlijk zelf andere
ontwerpen maken! Na het ven-sieren wordt
de achterkant gevoerd en ook de binnen
kant van het zakje (b.) Nu wordt het
zakje met den voeringkant tegen de voe
ring van den omslag gelegd, de kanten e
en f worden even gelijmd en het geheel
omrandt men met leer band. Boven- en on
derkant van het zakje blijven open, want
daar wordt alleen maar het kartonnen ge
deelte. van de blocnote ingestoken. Werk
piot tig!
wie nog een effen jurk in de kast heeft han
gen van. winter of voorjaar 1938, kan daar
gemakkelijk een hypermodern toilet van
maken. Men vervange slechts het voorpand
der blouse door een vest in contrasteercn-
de kleur, (ons' plaatje geeft aan wit zijden
piqué op zwarte zijdé) waaraan zelfs een
schootje is geknipt en een opstaand hals
boordje.
Het is heelemaal niet noodig, een dergelijk
costuum tot op den grond te doen afhan
gen; een korte rok staat bij dit ensemble
zelfs wel zoo aardig.
Onder'aan deze pagina demonstreert de
R.K.O. filmster Irene Dunne, een costuum-
pje, dat zeker ook gemakkelijk uit een japon
welke wij reeds ten doode hadden opgeschre
ven, is te vervaardigen. Niet, dat Irene van
oud nieuw gemaakt heeft! Zij draagt dit
middaggewaad in de film „Love Affair" en
het is natuurlijk een spiksplinternieuw ge
val. Wij, die ons niet voor iedere scène van
ons levenstooneel in 'n prijzige nieuwe creatie
kunnen steken, bedenken er wat anders op.
Een jurk, waarvan de voorkant hetzij door
slijtage, hetzij door hardnekkige vlekken óf
door een ouderwetschcn stijl, ontoonbaar is
geworden, ontdoen wij doodeenvoudig van
die voorbaan én vervangen deze door een
nieuwe, die in fijne plooitjes eventueel, zoo
als Irene aangeeft, met smockwerk ter taille
hoogte, ingezet, een hypermodern cachet aan
ons oude kleedje geeft.
Het is volstx*ekt geen vereischte, dat het
materiaal voor het nieuwe gedeelte hetzelf
de is als de rest; slechts lette, men er op, dat
de tinten van oud en nieuw harmonieëren.
LEONTINE.
ONGELOOFLIJK,
DAT WE ZOO
VEEL VAN
PLOOIEN EN
PLOOITJES HOU
DEN DEZEN
WINTER OF
TENMINSTE,
DOEN ALSOF
Marjorie Wcaver ivas
tot voor korten tijd een
uitgelatenzorgelooze
bakvisch die lachend
door het leven ging. Zij
kwam aan de film en
vond dat ontzettend ge
wichtig Vooral de make-
up interes se erende haar
zeer en dikwijls kon zij
uren besteden, met
schmink en poeder, met
rouge en al dergelijke
heerlijkheden meer.
Dan „maakte zij zich
koppendan verzon zij
allerlei, bedacht schil
derachtige effecten en
nieuwe methoden., kort
om: dit ivas een kolfje
naar haar hand., iets.
dal haar lag, waarmee
zij steeds 1weer bezig
was en dat haar ontzet
tend veel belangstelling
inboezemde.
Marjorie had succes
bij' de film. De 20th Cen
tury-Fox bood haar
steeds belangrijker rol
len aan, tot zij tenslot
te haar eerste hoofdrol
kreeg: die van het meis
je in „Kentucky Moon-
shine(„Als de 'Maan
schijnt in Kentucky
waarin zij kwam op te
treden naast Tony Mar
tin en de Ritz-Brothers.
Nu werd zij geheel en
al als een diva behan
deld en dat bracht na
tuurlijk zijn consequen
ties met zich mee.
De kapper besteedde
alle aandacht aan den
opmaak van Marjorie's
gezichtje en Marjorie
gaf hern raad en stelde
wizigingen voor en wou
hem de stiften en sta
ven uit de. hand nemen
en het' anders doen.
Maar dat raakte de eer
van dezen kapper, dut
vond hij niet goed, $at
stond hij niet toe. Het
ivas immers zijn ver-
antwc ding en wan
neer alle dames zich
zelf gingen schminken,
zouden ze hèm overbo
dig maken,nietwaar?
Marjorie kreeg dus
haar zin niet en moest
stil blijven zitten en
goedvinden, dat de kap
per met zijn werk door
ging.
En nu zien we, dat
deze Marjorie, ook al
■werd zij nu met een
diva-achtige hoofdrol
toebedeeld, toch feite
lijk nog echt een klein
meisje tvas. Want half
huilend riep zij uit:
Ja, wiens gezicht is
liet? Hel Uwe of het
mijne? Ik ben toch ze
ker wel baas over mijn
gezicht!..."