Tenten op wielen De boeren baas in eigen Wxj-enldcigALcfte ÏÏlLjmzüj Jeugdherberg en kampeertrein Zal de proef van de Ned. Spoorwegen slagen? Wat Wim Wiese er van denkt Kampeertreinen voor de trekkers", schreven wij gisteren boven het be richt, waarin wij mededeelden, dat de Nederlandsche Spoorwegen de goederenwagons, welke door de reor ganisatie overbodig zijn geworden, tegen voordcelig tarief beschikbaar willen stellen voor de trekkende jeugd, opdat deze daarin zou hun nen overnachten en. al slapende ver voerd worden naar haar vacantie- oorden. En terstond flitste't door oiis hoofd: „Beteekent dit geen con currentie voor de jeugdherbergen?" Wij besloten, eens bij Wim Wiese, den bekenden Pcilemer Jeugdher berg-man, ons licht op te steken en vonden hem gaarne bereid zijn stand punt ten aanzien van bedoeld ham- peersnufje uiteen te zetten. Aan ons interview willen wij een kleine toelichting laten voorafgaan. Het ligt in de bedoeling van de directie der sporwegen, in den a.s. zomer een proef te nemen met het inrichten van goederen wagons voor kampeertochten. Deze toekom stige „tenten op wielen" zijn twee-assige wa gens, lang zeven meter en breed twee en een halve meter met een deur in het midden en voorzien van een goede ventilatie Elke wa gon biedt slaapplaatsen aan S jongens of meisjes met respectievelijk twee leiders of leidsters, welke beide laatsten geen reisgeld behoeven te betalen. Het vervoer zal over dag een aanvang nemen, waarvoor een der de klasse wagon wordt aangekoppeld. De reis zal evenwel voor het grootste ge deelte des nachts plaats vinden. Op de plaats van bestemming gekomen, worden de wa gons op een dood spoor op het emplacement geplaatst. Deze halte vormt het centrum van waaruit de deelnemers tochten in de omgeving kunnen ondernemen. Van het sanitair op de stations mag gratis gebruik worden gemaakt. Bagage en fietsen worden kosteloos vervoerd in speciale wa gons, waarin tevens gelegenheid is tot ko ken. De kosten bedragen één cent per kilo meter per persoon en de minimum afstand voor deze reizen is 300 kilometer. Het spoorwegtekort. „De spoorwegen hebben een defi cit en probeeren met alle mogelijke kunstmiddelen dat deficit te dekken" zoo begint de heer Wiese ons vraag- en antwoordenspel in zijn woning te Dirk&horn. „De spoorwegen be geven zich daarbij vaak op een ge bied dat eigenlijk het hunne niet is. Ik heb al eens eerder gelegenheid gehad er op te wijzen, dat bij do extra treinen, die voor de schoolreizen werden ingelegd, bleek dat de kinderen meer in den trein zaten dan van de natuur genotenWij hebben, al dus de heer Wiese, deze laatste manoeuvres van de Spoor al lang zien aankomen, doch het definitieve plan werd ons ook eerst he den uit de krant bekend." De heer Wiese bevestigt ons vervolgens, dat terzake geen enkel overleg met de Ne- derlandsohe Jeugdherberg Centrale ge pleegd is. Een vraag. De kwestie van een eventdeele bedreiging van het Jeugdherbergwezen door deze nieu we logeer- en eetgelegenhedcn voor onze jonge zwervers, hangt natuurlijk ten nauw ste samen met de vraag, of de gebieden, waar de „kampeertreinen" zullen station- neeren, samenvallen met de terreinen, wel ke door de jeugdherbergen worden be- heerscht. q Dies vragen wij, in hoeverre zulks het ge val was. Wij krijgen hierop een zeer illustratief ant woord, want de heer Wiese ontvouwt on middellijk een jeugdherberg-plattegrond en we nemen Noord Holland eventjes onder de loupe. Texel, Wieringen en Petten vallen automatisch buiten de spoorwegplannen, de jeugdherberg te Schoorl zou topografisch gezien concurrentie van het nieuwe trek kershome kunnen ondervinden de her bergen te Heemskerk, en Haarlem liggen een goed eind van de spoorlijnen verwijderd. IJmuiden kan als pleisterplaats buiten be schouwing blijven, terwijl Amsterdam en Den Helder uiteraard niet in het geding ko men, daar dergelijke steden natuurlijk geen uitgangspunt voor de natuurliefhebbers vor men. De heer Wiese ziet alleen een mogelijk heid bij de Franschman te Bergen; daar is trouwens dubbelspoor. Ook uit de ligging van de jeugdherbergen in de rest van ons land blijkt, dat de kam peertreinen in liet algemeen in heel andere streken zullen stilstaan dan zich de herber gen bevinden; deze hebben meestal de mooi ste plekjes reeds vermeesterd! derhalve ver wacht onze gastheer niet, dat dit instituut schade zal hebben van de trein-bivakken. Trekkers in soorten. Dit is echter niet zijn voornaamste mo tief. Hij stelt een groot vertrouwen in de bestendigheid, het. eigen karakter van het Jeugdherbergpubliek. „Je kunt onze jeugd in verschillende groe pen verdeelen", aldus Wim Wiese. „Ten eer ste zij, die „kampeerfahig"zijn, dit soort komt niet in jeugdherbergen. Ten tweede zij, die „concentratiekamp-fahig" zijn, die slaan hun tenten op in de massa-kampen. Doch de Jeugdherbergen hebben hun eigen menschen, gevolg van een na tuurlijke selectie en ik geloof dat dit type menschen zich niet laat vinden voor het spoorweg-experiment. Kijk, ik zal u eens vertellen, welk soort menschen dat kampeeren in goede renwagons nu leuk vinden. Jfc hebt nu eenmaal jongelui, die over een volmaakt kampeer-costuum beschik ken, de hypermodernste kampeer- henoodigdheden, een koffergramo- foon, enz. Ze snoepen en rooken den heelen dag en meeuen dat het noo- dig is de wonderlijkste dingen uit. te halen. Zulke lui vinden die goede renwagons jyp.pi,. Sli zouden ze èrg waardeeren Critiek Ons onderhoud heeft hier het karakter ge kregen van critiek op het plan der spoorwe gen èn een warm pleidooi voor het stre ven der N.J.C.1 Dit was van een enthousiast als onze zegs man ook niet anders te verwachten. Er is, aldus de heer Wiese, een principieel ver schil tusschen ons streven en dat. der Spoorwegen Wij willen het middel zijn om onze jongens en meisjes het trekken moge lijk te maken, doch de Spoor moet 't van de kilometers hebben! Het zal hun, die per trein trekken, niet mogelijk zijn, langer dan één nacht op een bepaalde plaats te logec- ren, terwijl het onze practijk is, dat men gemeenlijk méér dan één nacht ovcrbhjil! En dan, cultuur is niet te vinden langs de spoorjijn Politieke beteekenls m.h.n.w.g. Ik zou toch wel eens willen weten waar de officieele nieuwsbureaux ons voor hou den. Erg veel bijzonders kan het niet zijn. Nu en dan krijg je berichten in dezen geest geserveerd: „Montagu Norman brengt een bezoek aan Dr. Schacht. Politieke beteekenis moet aan dit bezoek niet worden gehecht. Hij wil slechts aanwezig zijn bij het doopen van Schacht's kleindochtertje". (D.N.B.). „Hermann Göring is uitgenoodigd, aan wezig te zijn op een jachtpartij bij den koning van Joegoslavië. Politieke beteeke nis moet hieraan niet worden gehecht. Göring is dol op reerug met preissel- beeren." (Reuter). Nee nee, heusch niets bijzonders; ze kun nen ons dlles verknollen. We blijven rustig afwachten wat er ver der komt: „De koning en koningin van Engeland brengen een officieel bezoek aan de Ver- eenigde Staten. Pol. bet. moet hieraan niet w. gehecht. Hunne Majesteiten zijn verzot op Amerikaansch; en willen graag eens ter plaatse zeggen: „We had a dandy trip, guys, and we've just come to say hello!" „Azana, de President van republikeinsch Spanje, is in Frankrijk aangekomen. Pol. bet. m.h.n.w.g. Hij maakt een studie van het Fransche voetbal en zal een match bijwonen in Perpignan". En wees nu niet altijd zoo achterdochtig, lezer, maar gelóóf eens wat de nieuws agentschappen u meedeelen: „De heer Flandin heeft zich aan het hoofd gesteld van een groep van twee honderd Kamerleden, die zich de Fransch- Spaansche groep noemen en de regeering van Franco willen erkennen. P.b.m.h.n.w.g. De bedoeling is, in Frankrijk de Spaansche stierengevechten en in Spanje Maurice Chevalier populair te maken. Ér zullen voorts tusschen de leden der beide lands- groepen postzegels worden geruild en bridgewedstrijden worden georganiseerd". „President Roosevelt zou in de militaire commissie van den Senaat hebben ver klaard, dat Amerika's grenzen in Frank rijk liggen. P.b.m.h.n.w.g. De President heeft slechts willen aangeven, dat op Fransche wijze voortaan in Amerika geen invoerrechten hoeven te worden betaald". Dr. Schacht gaat reizen ondernemen naar Oost-Azië en Zuid-Amerika. P.b.m.h. n.w.g. In Oost-Azië gaat hij zich bekwamen in het Mah-jong-spel en in Zuid-Amerika wil hij aanwezig zijn bij den doop van de dochtertjes van directeuren van diverse circulatiebanken". "„De Tsjechische minister Chvalkovsky heeft opnieuw een bezoek aan Hitier ge bracht. P.b.m.h.n.w.g. De Führer interes seert zich bijzonder voor buitenlandsche sigarenbandjes en de staatslieden ruilen eens in de maand hun dubbele exemplaren". dat we nooit van hun berichten schrikken, weekend een langdurige bespreking gehad met zijn Franschen collega Gamelin. P.b.m.h.n.w.g. Zij zijn beiden, als mannen van den ouden stempel, verzot op skat, en daar dit spel in hun eigen kring niet meer wordt gespeeld, komen zij eens in de week zy elkaar om samen met Edouard Daladier, een ouden studievriend, hun krachten te meten. Ook wordt er dan veel gesproken over wederzijdsche liefhebberyen, zooals Saksisch porcelein, Essensch gietwerk, Corsicaansch houtsnijwerk, Italiaansche en Spaansche wijnen, Tunesische dadels en Malta-aardappelen. Zij spreken ook veel over literatuur, o.a. een alleraardigst boekske dat in Duitschland van staatswege aan alle jonggehuwden ten geschenke wordt gegeven en men houdt zich bezig met amusante puzzles, meestal bestaande uit redevoeringen van groote staatslieden". En zoo zorgen de persbureaux er voor, „De Engelsche generaal Gort heeft dit Het eenige gevaar is, dat je van berich ten, die niets verdachts hebben, juist wel gaat schrikken. Zoo is er onlangs een kiezelsteen gevonden op een bakfiets, staande voor het huis van de werkster van den Tsjoegoslavischen gezant en ik ben een weeklang om 6 uur opgestaan om te kijken of de ochtendbladen al mobilisatie aankondigden! De moeilijke leeftijd. Het voornaamste bezwaar, dat de heer Wiese tegen de wagon-kampeerderij heeft, betreft de leiding. Hiermede valt of staat een gezonde verhouding tuschen de jongens en meisjes, en waar in het nieuwe plan de leeftijdsgrens 19 jaar is, ligt het voor de hand, dat het toezicht op den kam peerders wel in zeer goede handen moet zijn. Wij merken op, dat de Spoorwegen blij kens hun vrijstelling van reiskosten voor de leiders zélf blijkbaar dit goede toezicht wen- schcn te bevorderen. Maar er is gebrek aan werkelijk goede lei ders in ons land, repliceert Wim Wiese. Ik zie in dit heele experiment slechts heil voor groepen trekkers uit 'n afgerond maat schappelijk milieu, m.a.w. voor ook weer 2eer oepaalde jeugdorganisaties, doch hier rijst onmiddellijk de vraag: moeten de ei gen tehuizen, waarover organisaties van eenigen omvang toch gemeenlijk beschik ken, niet worden geëxploiteerd?? Het komt den heer Wiese overigens on waarschijnlijk voor, dat de jeugdige kam peerders die niet in verenigingsverband staan, gaarne onder „leiding" uitgaan. En de jeugdherberg-vaders en -moeders dan? vragen wij. Wel, die begeven zich niet op het gebied van de jeugdvorming. Daarvoor zijn organi saties genoeg! Onze taak is een heel an dere. Onze gasten genieten veel vrijheden, waarvan wagonbewoners verstoken zullen zijn. Zij kiezen hun eigen route, bezuinigen naar eigen goeddunken, kortom zij trekken zelfstandig! Het kostenprobleem is óók be langrijk, de kilometers per rail, hóe laag ook berekend, komen altijd duurder dan de fiets of de voet „Voor die gevallen, waarin de afstanden niet te befietsen zijn, geloof ik echter wel dat het plan effect zou hebben, bijvoorbeeld voor internationale reizen, besluit de Pette- mer jeugdvriend. „Overigens zullen wij moe ten afwachten, wat deze proef uithaalt^ doch gezien de technische en principieele bezwa ren, verwacht ilc er weinig van." Met deze pessimistische opmerking nog in de ooren, gaan wij naar huis. En terwijl we onze aanteekeningen pers klaar maken, krijgen we 'n visioen van een rustige slaapzaal in een eenzaam gelegen jeugdherberg, waar de trekkers ongestoord liggen te droomen van de vacantiepret, en van Klaas Vaak, die vergeefs probeert een stel woelige jongens en meisjes in een goe deren wagon-boemel-boemel zand in de oogen te strooien. Rapport overname crisismaatre gelen door de bedrijfsorganisa ties verschenen. OP DENZELFDEN LEEST ALS THANS GESCHOEID, ZONDER HET STAR AMBTELIJKE. Zullen de richtprijzen verdwijnen Gisteren is bij de algemeene landsdrukkerij verschenen een rapport betreffende overne ming der landbouw-crisismaatregelen door de bedrijfsgenooten. Daar het den minister van economische zaken gewenscht leek. dat de publieke opi nie zich over dit rapport zal kunnen uiten, heeft hij zich tot den economischen raad gewend met. het verzoek, hem na overleg met den nijverheidsraad en den niidden- standsraad advies uit te brengen. Het ligt in de bedoeling van den minister dat het college over eeni gen tijd overleg zal plegen in zake de overneming van bepaalde rege lingen. In dit overleg, dat dus tel kens over ónderdeelen van de land bouw-crisismaatregelen zal hande len. zullen dan mede de organisa ties worden betrekken, die zoowel aan de zijde van den landbouw als aan die van handel en nijverheid op dat speciale gebied haar belangen hebben. DE INHOUD VAN HET RAPPORT. In een uitvoerige inleiding wordt de wen- schelijkheid betoogd, dat de landbouw-crisis maatregelen door de bedrijfsgenooten wor den overgenomen, welk vraagstuk de aan dacht is gaan vragen, toen het langzamer hand duidelijk werd, dat maatregelen ten behoeve van den landbouw voorloopig niet zouden kunnen worden gemist. Thans is de overheid pi'imair en het be drijf secundair. Deze regeling, waarbij de overheid zeer veel van bovenaf vaststelt, moet op den duur leiden tot verstarring, verambtelijking en verslapping der verant woordelijkheid van het bedrijfsleven. De eenige mogelijkheid om deze bezwaren tegen te gaan is, dat de overheid' terugtreedt en het georganiseerde bedrijf op den voorgrond wordt gesteld. Wegens het zeer groote aan tal bedrijfsgenooten kan de landbouw even wel niet, zooals vele andere bedrijfstakken, tot vrijwillige economische samenwerking komen. Door aan organen, die door het be drijfsleven zullen worden gevormd, be paalde bevoegdheden te geven, zal de land bouw in staat worden gesteld, de regeling van het bedrijf zelf in handen te namen en zijn economische positie te versterken. De boer weer zelf verantwoorde lijk. De regeering ziet talrijke voordeelen in een nieuwe regeling. Het zwaartepunt van de voor den landbouw noodzakelijke maat regelen zal niet meer moeten berusten hij de overheid, die nu eenmaal niet over die krachten beschikt, doch de verantwoorde lijkheid en liet risico van het hedrijf zullen wederom meer en meer op het bedrijf zelf moeten worden gelegd. Het zoeken van nieuwe afzetgebieden naast rationaliseering van het bedrijf, die den kosterijs verlaagt, zullen tot de belangrijkste problemen be- hooren, waarvoor het bedrijf zich gesteld zal zien. Voorts zal moeten worden onder zocht, of nieuwe be- en verwerkingsmetho den een oplossing kunnen brengen, b.v. melkwol, aardappelvlokken, gedroogde bie ten. Wel zal de overheid hierbij van voo lichting moeten dienen en veelal financiee- len steun moeten verleenen om de techni sche mogelijkheden van een nieuwe vin ding te onderzoeken, maar de verbreiding daarvan en de verantwoordelijkheid voor de toepassing moeten bij het bedrijf zelf blij ven. Verder wordt in het rapport uiteengezet, dat aan de leiders van den landbouw veel hooger eischen worden gesteld dan tot dus verre. Een bedrijf, dat o.a. voor de opmer kenswaardige ontwikkeling van het coöpera tie wezen over uitnemende krachten blijkt te beschikken, is echter ook thans en in de toe komst bekwaam de leiding der landbouw bedrijfsorganen op zich te nemen, wanneer aan deze organen een basis wordt gegeven, die de mogelijkheid biedt naar bevredigende toestanden te streven. In zeven hoofdstukken worden de grondslagen van een regeling door het georganiseerde bedrijf ontvouwd. Bepleit wordt o.a. het thans verplichte systeem van aansluiting bij bedrijfsorganen aan te hou den, en den opzet in groote lijnen gelijk te houden aan den opzet van den huidigen landbouwcrisisdienst, n.1. producten-organen voor het geheele land (de huidige centra- len) en provinciale organen, welke met de uitvoering van ónderdeelen kunnen worden belast (de huidige provinciale landbouw crisis organisaties en gewestelijke tarwe-or- ganisaties). Daar het in de bedoeling ligt, de landbouw-crisismaatregelen geleidelijk over te dragen, zal aan een centraal-coördineerend orgaan voorloopig wel geen behoefte be staan. Verder wordt de bevoegdheid der organen besproken, waarin de organisaties der be drijfsgenooten leden zullen zijn. Deze bevoegd heden zullen groot zijn. Vervanging van richtprijzen. Aanbevolen wordt het systeem te vervan gen door een stelsel, waarbij de overheid zoodanige voorwaarden schept, b.v. door heffingen en financieele bijdragen, dat het bedrijf door het nemen van daarop gerichte maatregelen voor zijn producten een prijs kan bereiken, welke gelegen is binnen, na overleg tusschen overheid en bedrijf, vast gestelde ruime prijsgrenzen, Als zoodanige prijsgrenzen worden b.v. in het rapport ge- noem r voor rogge en gerst f 7—f 9 en voor boter f 1.201.60. De minister achter de hand! In een volgend hoofdstuk wordt het alge meen vernietigingsrecht van den minister behandeld dat deze wegens zijn verantwoor delijkhcid uiteraard niet kan ontberen. Ook zal ht om verschillende redenen gewenscht. zijn, dat de minister op belangrijke, nauw keurig omschreven punten een goedkeu- ringsrecht zal bezitten. Geschillen zullen door provinciale com missies worden behandeld. Voor de bestraf fing van overtredingen worden onafhanke lijke tucïïtrech'tcommissies,, zooals ook bij de huidige regeling bestaan, het meest ge wenscht geacht. De vraag ten slotte, of de rechtsgeschillen evenals thans door arbitra ge, dan wel door den gewonen rechter dienen te worden beslecht, wordt in het rapport nog niet definitief beantwoord. SCHAGERBRUG. De Gemeentesecretaris jubileert Het is niet algemeen bekend, dat de heer De Boer, gemeentesecretaris, vandaag 25 jaar in- gemeentedienst is. Ieder in zijn naas te omgeving had hij hedenochtend het stil zwijgen opgelegd. Toevallig vernemen wij het van andere zijde. Hij wou „er niets van maken", maar moet 't toch maar gedoogen, dat de Schagcr Courant hem even uit de stilte van zijn werkkamer voor het forum van de openbare „gerechtigheid" haalt. Het vonnis kan mild zijn, zéér mild! De heer De Boer is gezien in de Zijpe, zijn rustige, wel doordachte manier van optreden ondervindt alle waardeering, die het verdient. Op 23 Jan. 1914 werd de heer De Boer met ingang van 15 Februari 1914 als eerste ambtenaar benoemd. Moeilijke jaren maakte hij mee, in de mobilisatie. Weinig zal de heer De Boer toen vermoed hebben, dat hij na 25 jaar wéér levcnsmiddelenwinkelier zou wor den 1 Oct. 1917 volgde de benoeming tot gemeentesecretaris, 1 Mei 1929 werden Petten en Zijpe één, waardoor de werkzaamheden van den secretaris veel omvattender wer den. Onder twee burgemeesters heeft de heer De Boer gewerkt, de heeren De Moor en Bree- baart. Het aantal inwoners heeft hij zien groeien van 4348 tot 5330. In het gemeen schapsleven neemt de heer De Boer een voorname plaats in. Hij is bsetuurslid en lid van diverse vercenigingen. Veel drukte wordt vandaag van het j'ubi- Jeum niet gemaakt. Officieel wordt het her dacht in een speciale vergadering van B. en W. Het jubileum van den heer de Boer heeft om ons nog een aardig kantje, hij is tevens 25 jaar correspondent van de Schager Cou rant. Een hoog geacht cn zeer verdienstelijk medewerker, die wij gaarne ook met dit jubileum gelukwenschen. OUDESLUIS. SMEDERIJ DOOR HET VUUR VERWOEST. Vannacht om half één werd de Zij per brandweer gealarmeerd voor een brand te Oudesluis, die uitge broken bleek te zijn in de smederij van den heer Pannekeet. Ook al, doordat het met het geven van wa ter niet vlot ging, is men er niet in geslaagd, 't pand te behouden. Het brandde tot den grond af. Dank zij de gunstige windrichting, hieven de belendende perceelen be houden. De heer Pannekeet was verzekerd. BEN HELBEÜ BRUTALE DIEFSTAL VAN RIJWIEL- PLAATJES. Op het terrein van het Gemeentelijk Ly-< ceum alhier is een brutale diesftal gepleegd. Niet minder dan ongeveer 50 rijwielplaatjtyj zijn in een oogenblik, dat de conciërge even afwezig was, van de fietsen, staande in de bergplaats achter de school, verwijderd. Bo vendien werd een meisjesfiets gestolen. De politie heeft de zaak in onderzoek. Er is waarschijnlijk een signalement bekend. CALLANTSOOG WONINGBOUW GEGUND. Het alhier bouwen van een woonhuis voor den heer Joh. Vader is gegund aan den heer Tuin te 't Zand. W1ERINGERWAARB GESLAAGD. Voor bet te Den Haag gehouden examen van de Eerste Ned. Modevakschool Vereen. E.N.S.A.I.V. slaagden Mej. C Haverhoek, Anna Paulowna voor Coupeuze en mej. A. Braaf Anna Paulowna v. Costumiëre, bei den leerlingen van Mej N. van Eetcn, Leera- res Coupeuse, Wieringerwaard. GRONINGEN, 14 Febr. Graanbeurs. Inlandsche rogge 7.65— 7.70, haver (wit) 5.95—3.15, zwarte, haver 6.50—6.60, groene erwten 9.5510.05, karwij- zaad 21—23, kanariezaad 6.506.75, ronde mais 8.40—8.60, platte mais 8.25—8.45, lijn zaad wit bloei 9.50—11.50, idem blauwbloei 9.50—11.50. Aanvoer gelijk, stemming traag, Karwijzaad hooger. PURMEREND, 14 Febr. Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandeld 13 par tijen, wegende 17.000 Kg., handel stug, hoog ste prijs 21.3 stapels kleine boerenkaas f 20.—, 1 stapel volvette f 25.225 Kg. bo ter f 1.451.57 per kilo. Runderen, totaal 465 stuks: 170 vette koeien 6069 ct. per kilo, stug; 146 gelde koeien f 115—175 per stuk, matig; 120 melkkoeien f 180—260 per stuk, matig; 29 stieren 43—52 ct. per kilo, matig; 23 paar den f 601S0 per stuk, matig; 21 vette kal veren 6595 ct. per kilo, 979 nuchtere kal veren: voor de slacht f 7—12," voor de fok 1118 per stuk, matig; graskalveren f 45 70 per stuk, 272 vette varkens voor de slacht 45—47 ct. per kilo, matig; 102 mage re varkens f 22—36 per stuk, matig; 462 biggen f 917 per stuk, matig; 934 scha pen f 22—28 per stuk, matig; IJ bokken f' 3 11 per stuk, matig; kipeieren f 33.30, eendeieren f 3.per 100 stuks, 3800 oudé kippen en hanen 35—42% ct.p er kilo, uit- zonderingsprijs 4-2%'47% ct- Per kiol, nijnen 0.30—1.50 per stuk, 600 eenden 20— 60 ct. per stuk, duiven 40 ct. per paar, 6600 N.H. Blauwen 67%~72% st. Coöp. Centrale Ëierveiling Purmerend. Aanvoer: .50.000 eendeicren 3.15, SO.OOÖ kipeieren 65—66 Kg. 3.303.35, 6334 Kg. 3.20—3.30, 60—32 Kg. 3.05—3.25, 58—59 Kg. 3.05—3.10. 56-57 Ks. 3—3.05, 53—55 Kg. 2.90 3, 50—52 Kg. 2.802.90. ROTTERDAM, 14 Febr. Veemarkt. Totaal-aanvoer '4652 stuks, t.w.: 235 paarden, 8 veulens, SOS magere runderen, $40 vette runderen, 75 vette kal veren, 121 graskalveren, 2224 nuchtere kal veren,e 143 schapen en lammeren, 4 zuig- lammeren, 5 varkens, 59 bokken en geiten. Prijzen per Kg.: vette koeien 725836-46 ct., vette ossen 64-56—36-46 ct., slieren 62 —5650 ct., vette kalveren 95S555-65 ct. schapen 484231 ct., lammeren 52—4641 ct., nuchtere kalveren 34—2924 ct., slacht- paarden 534333 ct., Prijzen per stuk: schapen f 242017, lammeren f 191612, nuchtere slachtkalveren f 864, nuchtere fokkalvercn f 221815, slachtpaarden f 230—190—110, werkpaarden f 330—270- 130, hitten f 240—190120. stieren f 275—2(6 145, kalfkoeien f 285220155, melkkoei en f 280210155, varekoeien f 195160—1 140, vaarzen f 175—155115, pinken f 145— 1595, graskalveren f 50—3525, bokken en' geiten f 1085. Overzicht: Vette koeien en ossen, aanvoer iets minder, handel stroef, nrijzen lager, pr. koeien 74, pr. ossen 60 Stieren, aanvoer iels grooter, handel stil, nauwelijks prijshoudend. Vette kalveren, aanvoer ruim, handel slecht, dalende prij zen, pr. tot 1.05. Schapen en lammeren, aanvoer korter, handel flauw, prijzen als gisteren. Nuchtere slacht- en fokkalveren, aanvoer groot, handel matig, prijzen iels lager. Paarden, aanvoer flink, handel kalit prijzen hooger. Kalf- en melkkoeien, aa? voer zeer ruim, handel zeer stil, prijzen ft rugloopend. Varekoeien, aanvoer matig, liffl del sleepend, prijzen als vorige week. Vaar zen en pinken, aanvoer gewoon, handel stug, prijzen met moeite te handhaven. Graskalveren, aanvoer iets ruimer, handel kalm, prijzen onveranderd. Bokken en gei t-en aanvoer gelijk vorige week, handel ta1 melijk, prijzen onveranderd. WARMENHUIZEN, 14- Febr. Roode kool 4308; gele kooï '4.706.90; Deensche witte kool 4.405; drielingen Ti ion 3.70; uien 4.705,30; grove uien 4.30—4.80; peen 4.304.70. Aanvoer 80.900 kg. roode kool 27.800 kg. gele kool; 35.200 kg. Deen sche witte kool; 4000 kg uien; 2125 kg. peen. MEDEMBLIK, 14 Febr. Roode kool 5.207.10; gele kooï 4.70—w' kroten kl. 2.903.20; kroten groote 1.50—2.10 wortelen 3.104.10. BROEK OP LANGENDIJK, 14 Febr. 16000 kg. uien 4.705.10; drielingen 3.10— 3.60; grove 3.90—4.50; stek 1.10—1.70, 6000 kg. peen 3.604.10; kliene peen 1.70—19 6800 kg. kroten 1.60—3,80; 62000 kg. roode kool 4.407.40; 44000 kg. gele kool 4.507,20 80.000 kg. d. witte kool 3.805. BROEK OP LANGENDIJK, 15 Febr. j Voorloopig bericht: uien 310550; drielia- gen 3370; grove 270480; stek 60—130; peen A 150—170, B 330—4, C 350; kroten 130—370; roode kool 5.10—7.50; gele kool 530—690, d. witte kool 430—480 NOORDSCHARWOUDE, 15 Febr. Uien 400550; drielingen 3703S0: grove j 460530; peen 3450 kleine peen 210240 kroten 140330 roode kool 480S, gele kool 520—750. De veiling duurt voort.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 8