TANKEN in de lucht Een n i e u w i g h e i d bij het transatlantischelucbtverkeer HEEFT ENGELAND TE KORT MATERIAAL? De vlucht van het Amerik'aansche reuzenvliegtuig.de Yankee Clipper van Californië naar Bal timore, ves tigt weer eens de aandacht op de plannen, welke zoowel in Amerika als in Engeland bestaan ten opzich te van de Transatlantische lucht- verbindingen. Het is thans ruim 1 y2 jaar geleden, dat'de combinatie van Pan American Airways en Imperial Airways begon met proefvluchten tusschen Foynes (Ierland) en Botwood (New-Foundland). In de tweede helft van 1937 zijn toen 16 overtochten gedaan, waar van twee over de zuidelijke route "via de Azoren. De Short-Empire-vliegbooten Caledo- nia en Cambria hebben 12 overtochten tus schen Foynes en Botwood uitgevoerd. De Sikorsky-vliegboot. S 42 B Clipper III van Pan American Airways heeft vijf overtoch ten gedaan, zoowel heen als terug op de noordelijke route en op de zuidelijke route Vorig jaar heeft Pan American Airways geen proefvluchten gehouden. Van Imperial Airways heeft in 1938 allen de Mercury, het drijvervliegtuig, dat het bovenste dool vormt van de watervliegboot-combinatie volgens het systeem Short-Mavo, een reis heen en terug naar Montreal ondernomen. De plannen voor dit jaar. De plannen van de Engel sch-Amerikaan- sche combinatie voor dit jaar beoogen de opening van een geregelden dienst tusschen Foynes en Botwood, waarmee op 1 Juni a.s. een aanvang zal worden gemaakt. Er zal eenmaal per week in beide richtingen wor- don gevlogen. Vier verbeterde Short-vlieg- booten van de zgn. C-klasse, waarvan de ce-r ste, de Cabot, thans gereed is, zullen bij de zen dienst worden gebruikt. Dit type vlieg- boot heeft een vlieggewicht van totaal 21 ton. Door in de lucht bij het punt van vertrek benzine bij te Iaden, wordt het vlieggewicht verhoogd tot onge veer 24 ton, een gewicht, waarmee de vliegboot op eigen kracht nim mer zou kunnen opstijgen. Na het bijvullen is evenwel de bcnzine-la- ding ruimschoots voldoende om het ruim drie duizend km. lange traject, waar bovendien krachtige tegenwin den kunnen optreden, af te leggen. De „tankers" op. Op het aan de Shannön bij Foynes ge legen vliegveld zal in de naaste toekomst een aantal vliegtuigen worden gest.af.ion- neerd. Voorloopig zal er, één worden ge bruikt; twee zullen voor hetzelfde doel naar Botwood worden- verscheept. Handley Page- boinbardeer-vliegtuigen, en wel van liet twee-motorige type Harrow of Hampden zullen als „tankers" worden gebezigd. Mysterie rond het bijvullen. Het systeem van bijvullen van benzine in de lucht is een vinding van den bekenden Engelschen vlieger Sir Alan Cobham, die reeds een paar jaren met proefnemingen be zig is. Zijn methode heeft, thans een zekere mate van practische bruikbaarheid verkre gen, dat het voor lange afstandsvluchten kan worden toegepast. Er komt echter meer voor kijken dan het, uitlaten van een buis uit het tank-vliegtuig en het oppikken van deze buis door de bemanning van het vlieg tuig, welks benzine-voorraad moet worden bijgevuld. Bijzonderheden over het bijvullen houden de Engelschen echter geheim. De verbeterde Short-vliegbooten hebben ook nieuwe motoren gekregen, n.1. Bristol Perseus-motoren, een type zonder kleppen. In Mei zullen met deze vliegbooten enkele lange-afstands-vluchten in Engeland worden gedaan. In de daarop volgende maand zal van Southampton uit de eerste overtocht over den Atlantischen Oceaan worden on dernomen via Foynes, waar de benzine voorraad van de vliegboot in de lucht zal worden bijgevuld. Aan gene zijde van den Oceaan zal do vliegboot naar Montreal en New-Yorlt vliegen, aldus de N. R. Crt. Het passagiersvervoer. Passagiersvervoer zal voorloopig nog niet plaats vinden, ofschoon in een van de Short- 1 vliegbooten, de Connemara, zes zitplaatsen zijn aangebracht. Dit jaar zullen waarschijn lijk technische ambtenaren van het Engel- sche lucht.vaartminist.crie aan boord van de ze vliegboot meereizen. Geregeld passagiers vervoer zal pas in 1940 plaats vinden. Dat de Engelschen evenwel rekening hou den met de mogelijkheid van passagiersver voer vindt zijn oorsprong in het feit dat Pan American Airways over grootere vlieg booten beschikt voor transatlantisch lucht verkeer. Dit type vliegboot, de Boeing 314 kan onder normale omstandigheden 70 pas sagiers vervoeren. Voor transatlantisch luchtverkeer wordt dit aantal evenwel ge reduceerd tot 30 passagiers. Zes vliegboo ten van dit type zijn in aanbouw. Een is er op dit oogenblik vrijwel gereed voor het lijnverkeer en vóór 1 Juni zullen er zeker drie van deze „vliegende schepen", gereed zijn. „Machinekamer" aan bodrd. l)e taak van den bestuurder van de ze vliegbooten is voor een deel ver licht, omdat een „flight-engimcer"" meevliegt, die gedurende de vlucht de vier motoren en de daar aan ge koppelde controle-instrumenten be heert. Hier beleeft men dus bet ontstaan van de machinekamer aan boord van een „vlie gend schip": scheiding tusschen den gezag voerder, die zich alleen niet de instrumenten Voor blindvliegen, besturing en navigatie, benevens de vier toerentellers der motoren bezig houdt en de zorgen voor controle aan thermometers, benzine- cn olie-drukmeters, De landvliegtuigen. Imperial Airways heeft verder nog de be schikking over twee landvliegtuigen van het type De Havilland Albatross, welke voor transatlantisch luchtverkeer in aanmerking zouden kunnen komen. De Havilland Albatross is 'in staat om zonder tegenwind een lading van 500 kg. en een bemanning van vier personen met een kruissnelheid van 310 km. per uur zonder tusschenlanding over een afstand van 5000 km. te vervoeren. Verder hebben de Engelschen nog vier zeer groote landvliegtuigen rvp stapel staan, nl. drie bij Short cn een bij Fairey. Het is niet uitgesloten dat er met een van deze vliegtuigen een proefvlucht over den Atlan tischen Oceaan zal worden ondernomen doch het is niet waarschijnlijk, dat deze vlucht nog dit jaar zal worden uitgevoerd. De Amerikanen beschikken verder nog over de Boeing-Stratoliners; het is echter niet ze ker of deze viermotorige landvliegtuigen voor transatlantisch luchtverkeer zullen worden gebezigd. Niet klaar? Er duiken evenwel den laat,sten tijd geruchten op dat de Engelschen in dit voorjaar niet klaar zouden zijn om den lijndienst tusschen Foy nes en Botwood aan te vangen als gevolg van het niet on tijd gereed zijn van hun materiaal. De structuur van de verbeterde Short-vliegbooten (vleugeldrijvers) eischt, dat het wa ter bij Newfoundland absoluut vrij van ijs is. Deze situatie treedt pas einde Mei in. Vóór dat tijdstip kun nen de Engelschen, wier vliegbooten in de lucht moeten worden bijge tankt, niets aangevangen. Voor den dienst over de Zuidzee tusschen San Franciseo en Hongkong hebben de Amerikanen slechts twee Glenn Mar tin Clipper-vliegbooten beschikbaar, zoodat de dienst met groote moei Ie kan worden uitgevoerd. Ten minste twee vliegbooten zouden zoo spoedig mogelijk op dit traject in gebruik moeten worden gesteld en daar toe zouden de Amerikanen do nieuwe Boeing-vliegbooten willen gebruiken, daar het een prestige kwestie geldt. Er is dus in het voorjaar slechts één nieuwe Boeing- vliegboot voor transatlantisch luchtverkeer beschikbaar, het reuzentoestel, dat dezer dagen met zooveel succes van Californië naar Baltimore is gevlogen. Het materiaal van de Franschen. Voor de Engelschen is deze route on bruikbaar; oiridat o a. op de Azoren geen be hoorlijk vliegterrein aanwezig is, vanwaar de tank-vliegtuigen zouden kunnen opstijgen. De Boeing-vliegbooten hebben evenwel geen bijvulling van benzine in de lucht noodig. Dit zou dan de reden zijn geweest, dat de Amerikanen en de Franschen elkaar een landingsvergunning voor een transatlanti- schen diénst hebben verleend, hetgeen be- teekent, dat de Franschen via de- Azoren naar de Vereenigde Siaten zullen mogen vliegen en den Amerikanen is toegestaan gebruik te maken van de in aanleg zijnde vliegbootbasis van Biscarosse bij Bordeaux als Europeesch eindpunt. Hoe staan nu de Franschen er met hun transatlantisch materiaal voor? Air-France- Transatlantique onder leiding van Paul Codos beschikt over de Latécoère-vliegboot Lieutenant de Vaisseau Paris, welke vorig jaar via de Azoren een reis uaar Amerika heeft ondernomen. De constructie is danig verouderd, maar een verbeterd type. de La- téeoère 522 is gereed en. bezig met proefvlie gen. In het vroege voorjaar zal deze vlieg boot gereed voor den lijndienst zijn. Verder hebben de Franschen nog twee 60 ton me tende vliegbooten op stapel staan. n.1. de Cams-Potez 161 en de S. E. 200 (of Lioré et Olivier 49). De moek-up (op ware grootte) van de laatste vliegboot, welke Rochambaud heet, was aldus de N.R.Crt., op de laatste luchtvaarttentoonstelling te Parijs een der groote attracties. Verwacht wordt, dat deze vliegbooten vóór den zomer niet gereed zul len zijn. Verder beschikken de Franschen nog over twee Farman-landvliegtuigen, wel ke evenwel voor de route via de Azoren ongeschikt zijn, wegens het gebrek aan be hoorlijke landingsterreinen op die route. Een voorsprong. Een voorsprong bezitten de Franschen on getwijfeld in de meteorologische ervaring, welke zij hebben verworven door het station- neei-en van het stoomschip Carimaré in den Atlantischen Oceaan, dat. als drijvend weer berichtenbureau dienst doet. Bovendien be schikken de Franschen ook over vliegers en personeel, die gewend zijn aan het vlie gen van groote afstanden over open zee, nl. op de luchtpostlijn van Air-France naar Zuid-Amerika. SCHAGEN De „Gambridge" en de .Caledonia" worden voor passagiersaccomodatie omgebouwd. 70-JARIG BESTAAN SCHAGEN'S HARMONIEKAPEL. Nadere bijzonderheden omtrent de viering. Voor de a.s. viering yan het 70-jarig be staan van Schagcn's Harmoniekapel" heeft zich een feestcommissie gevormd uit voor aanstaande personen uit de burgerij. Voor zitter is Mi'. Dr. J. Buiskool, terwijl de Edel achtbare heer burgemeester J. Corneliss'en het eerevoorzittersclvap heeft aanvaard, Besloten werd op 23 April a.s. het herden kingsconcert te geven voor Donateurs en genoodigden. Voor het concours is van het gemeentebe stuur de volledige beschikking voor 't gebruik van den Muziektuin gekregen, ter wijl de offiqieele op^mng op Hemelvaarts dag ten Raadhui ze zal plaats hebben. Onder leiding van cjtyr.Geiri.-Architect, den heer Rezelman, zal de, Muziektuin, welke door zijn rustige en beschutte ligging zoo bijzonder geschikt is voor muzikaal genot, voor het concours in orde worden gemaakt. Waar de concoursen van den West-Fr. Bond op hoog muzikaal peil slaan, zoodat de be langstelling hiervoor tclkenjare zeer groot is, kunnen wij voor onze gemeente een paar drukke dagen verwachten. Met een goede samenwerking kan Scha- gen toonen voor het concours een zeer ge schikte plaats te zijn. Er zal dan ook al het mogelijke worden gedaan om de muziek corpsen van den Wcstfrieschcn Bond op waardige wijze te ontvangen. VREESELIJKE DIERENMISHANDELING. Duiven op onmenschelijke wijze afgeslacht. v onmenschelijke wrccde wijze is Zondag een viertal duiven van den lieer C. de Jongh in de Veldslraat door tot dusver onbekend gebleven daders gedood. De politie heeft een familie man, vrouw en zoon uil dezelfde straat gehoord, waar tegen dit drietal bepaalde vermoe dens bestaan. De verdachten blijven echter halsstrarrig ontkennen. Het was de familie De Jongh reeds vreemd voorgekomen, dat Zondagmorgen de klep van de duiventil open stond en dus klaarblijkelijk onbevoegden een kijkje had den genomen. Groot was de ontsteltenis toen men 's middags van een wandeling terug keerde en bemerkte, dat de dieren waren gedood. En hoe! Zouden zij „gewoon" zijn afgemaakt, dan nóg zou het feit ergerlijk zijn, maar hier waren de arme dieren een voudig uit elkaar getrokken en op niet na der te omschrijven wijze afgemarteld. De gedoode dieren lagen netjes op een rijtje, zoodat het uitgesloten wordt geacht, dat hier ratten aan het werk zouden zijn geweest. Moge de politic er spoedig in slagen de wreedahrds, die een dergelijke indaffe daad hebben durven plegen, te achterhalen! STAND DER WERKLOOSHEID. Op Zaterdag 25 Febr. stonden 78 werkloo- zen ingeschreven, waarvan 10 in de steun regeling, 16 in centrale werkverschaffing en 46 in de gem. werkverschaffing, n.1. 16 in de haggerregelihg en 30 bij de uitbreiding van de algemeene begraafplaats; 2 werkloozen maken een wachtwcck door, terwijl 4 werk loozen uit hun bondskas trekken. STAND DER ARBEIDSBEMIDDELING. Op Zaterdag 25 Febr. 1939 stonden 95 per sonen als werkzoekende ingeschreven, waar van 25 grondwerkers, 9 timmerlieden, 1 met selaar, 2 opperlieden, 1 schilder, 1 afschrij ver, 6 arbeiders-chauffeur, 1 walsmachinist 33 landarbeiders, 14 losse arbeiders, 1 kan toorbediende en 1 kapper. Het vorig jaar stonden in de overeen komstige week 123 arbeiders ingeschreven; hiervan werkten in werkverschaffing Scha- fer Kogge 23 en in de baggerrcgeling 34 ar- eitfyffi: t^'wijl 28.ijl-den.i,steun"-liepen. BRIDGEDRIVE. Gisteravond hield de Schager Bridgeclub wederom een drive voor haar leden, in het clublokaal van den heer C. Boontjes. De wedstrijd had een vlot verloop. De uit slag luidt als volgt: Oneven lijn: G. KousebandU. Wester 12punt, 2e pr-, Gaat Boontjes—J. v. Barneveld 11 p., Ie pr.r D. Jongejansmevr. Jongejans 15y2 p., P. Rezelmanmevr. Rezelman 18 p., S. de VriesF. Tolle 18 p., even lijn: J. Kweldam—B. v. d. Hoven 15 p. C. P. Timmermanmevr. Timmerman-Harf, 19 pt. C. Pronkmevr. Pronk-Kossen W/2 p. 2e pr. G. Appelmevr. Appel-Eriks 16 p. C. Boontjesmevr. Boontjes-de Veer IOV2 p., lste prijs. VRIJSTELLING DIENSTPLICHT. Aan den heer Jan Becrs ingeschrevene voor den dienstplicht lichting 1939 is door den Minister van Defensie met ingang van 3 April 1939 voor één jaar vrijstelling van den dienstplicht verleend wegens kostwin nerschap. UITSTEL HERHALINGSOEFENINGEN. Aan den dienstplichtigen Johannes Ro- zing en Johannes van Tol is door den Mi nister van Defensie uitstel van het vervul len der herhalingsoefeningen verleend tot 14 Sept. 1939 en aan Jan Kruit tot een door den korpscommandant te bepalen datum in 1940. HERTAXATIE PLAATSJES INGEVOLGE DE LANDARBEIDERSWET. Tot heden zijn in deze gemeente 2 plaats jes ingevolge de Landarbeiderswet uitgege ven. De beide plaatsjehouders hebben her taxatie aangevraagd ingevolge de békende circulaire van den Minister van Financien KIEZERSLIJST. Het aantal kiesgerechtigden bedraagt vol gens de op 22 Februari j.1. vastgestelde kie zerslijst 1939—1940: 2361. UITDIEPEN SLOOTEN IN DEN POLDER SCHAGEN. Zooals bekend, is Maandag een aanvang gemaakt; met het verbreeden en uitdiepen van slootcn in den Polder Schagen. De sloot langs de Lange Snevert wordt in de eerste ulaats opgeknapt. Een 50-tal arbeiders uit Wieringen zijn hierin te werk gesteld. STEKEN VAN RIETSCHOKKEN IN HET RIETBOSCH. Deze week is aangevangen met rietschok- ken steken in werkverschaffing in het Riet bosch. Dit is een gemeentelijk werkverschaf fingsobject onder toezicht van de Ned. Hei demaatschappij. Hierin kunnen ongeveer 12 arbeiders te werk gesteld worden, terwijl het werk 4 a 5 weken zal duren. OPROEPING TER INLIJVING. De volgende personen zijn opgeroepen om op 3 April a.s. te Haarlem voor het volbren gen der eerste oefening in werkelijken dienst te komen: Wilhelmus J. Praat en Johan Zonnenber-g. Voorts zijn Johannes H. Bruge- mann, Abraham Buis, Jan Heemsbergen. Geert H. Joling, Albert Molenaar, Wilhelmus J. Schaaf, Johannes L. Schotten en Petrus J. Stam, opgeroepen om op 11 April a.s. bij het 21 Regiment Ini ntcrie te Amersfoort te worden ingelijfd. LANGENDJJK De weduwe van Lenin, Kroepskaja, die dezer dagen op 70-Jarigen leeftijd overleed, nOORDSCHAHWOUDE PROPAGANDA-AVOND BESTUURDERS- BOND Gisteravond hield het N.V.V. een propagan- da-avond in hotel „Concordia". Er was een flink aantal bezoekers aanwezig, toen de heer Van den Abeele, voorzitter van den Langendijker Bestuurdersbond, de bijeen komst met een kort woord opende. Hierna werd een bont programma van ernst en luim afgewerkt door het Cabaret Marie Hamel, een programma, waarmee reeds meer dan honderd voorstellingen zijn gegeven. Het zat er dus goed in en alles verliep zeer vlot. Marie Hamel oogstte zoo wel als conferencière als in haar voordrach ten veel succes. Gretha Schley bespeelde het accordeon op meesterlijke wijze, Prof. Ben Ali Libi vertoonde zijn vingervlugheid bij het uitvoeren van verschillende goochel toeren, waaraan hij personen uit'het pu bliek liet medewerken. Behalve de meer „gewone" toeren waren er zeer interessan te bij. Ellen en Jane, twee danseresjes ga ven blijk van hun kunnen. Zij werden met een luid applaus beloond. De begeleiding was in goede handen bij den heer Henk Neef. - - Voor de pauze heeft de heer Dé Rood, pro pagandist van het N.V.V. een propaganda- rede uitgesproken. Spr. wekte de aanwezi gen op, zoo zij geen lid van een vakbond waren, zich aan te sluiten en wanneer men wel was aangesloten, te werken aan de groei der organisatie. Den huidigen toe stand besprekende, vestigde spr. de aan dacht op het Plan van den Arbeid en het „rapport" Westhoff, dat volgens de regee ring geen „plan" mag heeten. De in die plannen genoemde werken dienen te Worden uitgevoerd. Wij vragen de regeering werk. Spr. wekte op, aan deze eischen kracht bij te zetten, door deel te nemen aan, de demon stratie, welke op den tweeden Paaschdag. te Den Haag wordt gehouden. Alles bijeengenomen was het een uitste kend geslaagde propaganda-avond. IDDA HERLEEFD. De arb. tooneelvereeniging IDDA is, naar men ons mededeelt, opnieuw opgericht. N.T.B.-vergadering. De afd. Wieringerwaard van den N.T.B. vet-gaderde gisteravond ten lokale van tien lieer J. de Bakker. Voorzitter was de heer Abr. de Geus, die zijn teleurstelling uitsprak over de geringe opkomst. De notulen van de vorige verga dering werden goedgekeurd. Naar aanleiding van het looncontract werd door den heer W. Borst verslag uit gebracht van de gehouden kringvergade ring. Het voorstel van Noordscharwoude om het loon op f 15.elbepalen, werd daar verworpen, zoodat besloten werd met de andere afdeolingen mee te gaan. Een verzoek van het H.B. om geldelijke; st|yji werd voor kennisgeving aangenomen* Behandeld werd de agenda voor de Prov, jaarvergadering. De afd. sprak zich uit, voor verhooging der richtprijzen en voor een loonbijslag- regeling. Als afgev. naar de Prov. en Landelijke vergaderingen werden gekozen de heerei A. Glas en Abr. de Geus. De luchtbeschermingsdienst Wegens bedanken van den heer P. F. Slot is door den burgemeester als hoofd van den luchtbeschermingsdienst in dez» gemeente benoemd de "heer D. Schuitema ker Jz. Verder kunnen wij mcdedeelen, dat in het gemeentehuis een alarmsignaal (si rene) geplaatst zal worden. ALKMAAJl JAARVERGADERING TEXELSOH SCHA. PENSTAMiBOEK. Het Texelsch Schapenstamboek hield zijn jaarvergadering onder leiding van den heer R. L. Waiboer te Anna Paulowna in het Landbouwhuis te Alkmaar. Medegedeeld werd dat ram F 1412 van den heer Jb. Lap Kz. te Den Hoorn Texel en ram F 1284 van den heer H. ter Beek te Naarden preferent zijn geworden. Aan het jaarverslag hebben wij het vol gende ontleend: Het ledental steeg van 338 tot 389. Inge- schreven werden 1823 ooien, 247 rammen en 4717 lammeren. Tengevolge van het mond en klauwzeer was het geboortecijfer lager dan anders. Waar de afzet van fokmateriaal nauw verbonden is 'aan de rentabiliteit der schapenfokkerij werd de wensch uitgespro- ken, dat ook voor de schapenfokkerij spoe dig betere dagen mogen aanbreken. De rekening over 1938, sluitende op een bedrag van f 11791.26 met een voordeelig saldo van f 2149.98 werd goedgekeurd. Tot bestuursleden werden gekozen de heeren IJ. Lap te Den Hoorn, Texel ep C, de Haan te Spierdijk. Tot leden der financiëele commissie wer den gekozen de heeren P. Donker te Berk hout, J. v. Diepen te Hoogwoud, A. Focker te N.-Beemster en P. de' Geus te Oude Nie« dorp. De statuten werden gewijzigd overeenkont stig het ter tafel aanwezige ontwerp en besloten werd om opnieuw de Koninklijke goedkeuring aan te vragen. Overeenkomstig het voorstel van het be stuur en het adres van de financiëele com missie werd de begrooting vastgesteld op een bedrag van f 7809.98. De wol van 339 rammen en 2915 ooien werd gekeurd, dat was in vergelijking met 1937 een toename van 25%. De gewichten der vachten liepen uiteen van 2.9 tot 8.6 kg., zoodat bij een oordeel kundige selectie nog veel teb ereiken is. Het gemiddelde gewicht der rammen vach- ten steeg van 5.91 tot 6.18 kg. Bij.de rondvraag werden belangwekkende besprekingen gevoerd over de eischen, die aan de innerlijke eigenschappen der fok schapen gesteld moeten worden. Nog werd besloten zich tot het Vleesch- Export-Bureau te Nijmegen te wenden met het verzoek, om alles te doen wat mogelijk is om een verdére inzinking der schapen- prijzen te voorkomen. Ten slotte bracht de voorzitter den afge treden voorzitter, den heer A. Brak te St. Maarten met. eenige welgekozen woorden dank voor al hetgeen hij voor de Vereeni- ging heeft gedaan. WINKEl Politie. Gevonden: een rijwiel. Inlichtingen bij den Gemeente-veldwach ter. Bridge-driv* Maandag a.s. zal de 'bridgeclub Winkel in het lokaal van den heer D. A. de Bruijn alhier een drive organiseeren, waarvoor een groote belangstelling verwacht ma? worden. Voor nadere bijzonderheden wordt verwezen naar de in dit nr. geplaatste ad vertentie. Arbeidsbemiddeling. Aan het -einde der maand Februari ston den bij het plaatselijk orgaan der arbeidsbe middeling 50 werkzoekenden ingeschreven, t.p\, 3 .timmerlieden, 1 metaalbewerker, 5 grondwerkers" en 41 landarbeiders. Hiervan rwaren in, de werkverschaffing geplaatst, 41, terwijl 3 arbeiders in de steunregeling ;waren opgenomen. Dienstplicht. 'Aan-, T>, Visser en F. Schoonbergen, bel den alhier is door den Minister van De* fensie kostwinnersvergoeding toegekend tij dens hun verblijf in werkelijken dienst voor herhalingsoefeningen. SCHOORL GESLAAGD. J Voor het door de II.M.V. gehouden examen te Den Haag slaagde onze plaafsgenópte G. Dapper voor onderwijzeres costüuni- fin mantelmk»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 8