TANKEN
in de lucht
Een n i e u w i g h e i d bij het
transatlantischelucbtverkeer
HEEFT ENGELAND TE KORT
MATERIAAL?
De vlucht van het Amerik'aansche
reuzenvliegtuig.de Yankee Clipper
van Californië naar Bal timore, ves
tigt weer eens de aandacht op de
plannen, welke zoowel in Amerika
als in Engeland bestaan ten opzich
te van de Transatlantische lucht-
verbindingen.
Het is thans ruim 1 y2 jaar geleden, dat'de
combinatie van Pan American Airways en
Imperial Airways begon met proefvluchten
tusschen Foynes (Ierland) en Botwood
(New-Foundland). In de tweede helft van
1937 zijn toen 16 overtochten gedaan, waar
van twee over de zuidelijke route "via de
Azoren. De Short-Empire-vliegbooten Caledo-
nia en Cambria hebben 12 overtochten tus
schen Foynes en Botwood uitgevoerd. De
Sikorsky-vliegboot. S 42 B Clipper III van
Pan American Airways heeft vijf overtoch
ten gedaan, zoowel heen als terug op de
noordelijke route en op de zuidelijke route
Vorig jaar heeft Pan American Airways
geen proefvluchten gehouden. Van Imperial
Airways heeft in 1938 allen de Mercury, het
drijvervliegtuig, dat het bovenste dool vormt
van de watervliegboot-combinatie volgens
het systeem Short-Mavo, een reis heen en
terug naar Montreal ondernomen.
De plannen voor dit jaar.
De plannen van de Engel sch-Amerikaan-
sche combinatie voor dit jaar beoogen de
opening van een geregelden dienst tusschen
Foynes en Botwood, waarmee op 1 Juni a.s.
een aanvang zal worden gemaakt. Er zal
eenmaal per week in beide richtingen wor-
don gevlogen. Vier verbeterde Short-vlieg-
booten van de zgn. C-klasse, waarvan de ce-r
ste, de Cabot, thans gereed is, zullen bij de
zen dienst worden gebruikt. Dit type vlieg-
boot heeft een vlieggewicht van totaal 21
ton.
Door in de lucht bij het punt van
vertrek benzine bij te Iaden, wordt
het vlieggewicht verhoogd tot onge
veer 24 ton, een gewicht, waarmee
de vliegboot op eigen kracht nim
mer zou kunnen opstijgen. Na het
bijvullen is evenwel de bcnzine-la-
ding ruimschoots voldoende om het
ruim drie duizend km. lange traject,
waar bovendien krachtige tegenwin
den kunnen optreden, af te leggen.
De „tankers" op.
Op het aan de Shannön bij Foynes ge
legen vliegveld zal in de naaste toekomst
een aantal vliegtuigen worden gest.af.ion-
neerd. Voorloopig zal er, één worden ge
bruikt; twee zullen voor hetzelfde doel naar
Botwood worden- verscheept. Handley Page-
boinbardeer-vliegtuigen, en wel van liet
twee-motorige type Harrow of Hampden
zullen als „tankers" worden gebezigd.
Mysterie rond het bijvullen.
Het systeem van bijvullen van benzine in
de lucht is een vinding van den bekenden
Engelschen vlieger Sir Alan Cobham, die
reeds een paar jaren met proefnemingen be
zig is. Zijn methode heeft, thans een zekere
mate van practische bruikbaarheid verkre
gen, dat het voor lange afstandsvluchten
kan worden toegepast. Er komt echter meer
voor kijken dan het, uitlaten van een buis
uit het tank-vliegtuig en het oppikken van
deze buis door de bemanning van het vlieg
tuig, welks benzine-voorraad moet worden
bijgevuld. Bijzonderheden over het bijvullen
houden de Engelschen echter geheim.
De verbeterde Short-vliegbooten hebben
ook nieuwe motoren gekregen, n.1. Bristol
Perseus-motoren, een type zonder kleppen.
In Mei zullen met deze vliegbooten enkele
lange-afstands-vluchten in Engeland worden
gedaan. In de daarop volgende maand zal
van Southampton uit de eerste overtocht
over den Atlantischen Oceaan worden on
dernomen via Foynes, waar de benzine
voorraad van de vliegboot in de lucht zal
worden bijgevuld. Aan gene zijde van den
Oceaan zal do vliegboot naar Montreal en
New-Yorlt vliegen, aldus de N. R. Crt.
Het passagiersvervoer.
Passagiersvervoer zal voorloopig nog niet
plaats vinden, ofschoon in een van de Short-
1 vliegbooten, de Connemara, zes zitplaatsen
zijn aangebracht. Dit jaar zullen waarschijn
lijk technische ambtenaren van het Engel-
sche lucht.vaartminist.crie aan boord van de
ze vliegboot meereizen. Geregeld passagiers
vervoer zal pas in 1940 plaats vinden.
Dat de Engelschen evenwel rekening hou
den met de mogelijkheid van passagiersver
voer vindt zijn oorsprong in het feit dat
Pan American Airways over grootere vlieg
booten beschikt voor transatlantisch lucht
verkeer. Dit type vliegboot, de Boeing 314
kan onder normale omstandigheden 70 pas
sagiers vervoeren. Voor transatlantisch
luchtverkeer wordt dit aantal evenwel ge
reduceerd tot 30 passagiers. Zes vliegboo
ten van dit type zijn in aanbouw. Een is er
op dit oogenblik vrijwel gereed voor het
lijnverkeer en vóór 1 Juni zullen er zeker
drie van deze „vliegende schepen", gereed
zijn.
„Machinekamer" aan bodrd.
l)e taak van den bestuurder van de
ze vliegbooten is voor een deel ver
licht, omdat een „flight-engimcer""
meevliegt, die gedurende de vlucht
de vier motoren en de daar aan ge
koppelde controle-instrumenten be
heert.
Hier beleeft men dus bet ontstaan van
de machinekamer aan boord van een „vlie
gend schip": scheiding tusschen den gezag
voerder, die zich alleen niet de instrumenten
Voor blindvliegen, besturing en navigatie,
benevens de vier toerentellers der motoren
bezig houdt en de zorgen voor controle aan
thermometers, benzine- cn olie-drukmeters,
De landvliegtuigen.
Imperial Airways heeft verder nog de be
schikking over twee landvliegtuigen van
het type De Havilland Albatross, welke voor
transatlantisch luchtverkeer in aanmerking
zouden kunnen komen.
De Havilland Albatross is 'in staat om
zonder tegenwind een lading van 500 kg. en
een bemanning van vier personen met een
kruissnelheid van 310 km. per uur zonder
tusschenlanding over een afstand van 5000
km. te vervoeren.
Verder hebben de Engelschen nog vier
zeer groote landvliegtuigen rvp stapel staan,
nl. drie bij Short cn een bij Fairey. Het is
niet uitgesloten dat er met een van deze
vliegtuigen een proefvlucht over den Atlan
tischen Oceaan zal worden ondernomen
doch het is niet waarschijnlijk, dat deze
vlucht nog dit jaar zal worden uitgevoerd.
De Amerikanen beschikken verder nog over
de Boeing-Stratoliners; het is echter niet ze
ker of deze viermotorige landvliegtuigen
voor transatlantisch luchtverkeer zullen
worden gebezigd.
Niet klaar?
Er duiken evenwel den laat,sten
tijd geruchten op dat de Engelschen
in dit voorjaar niet klaar zouden
zijn om den lijndienst tusschen Foy
nes en Botwood aan te vangen als
gevolg van het niet on tijd gereed
zijn van hun materiaal. De structuur
van de verbeterde Short-vliegbooten
(vleugeldrijvers) eischt, dat het wa
ter bij Newfoundland absoluut vrij
van ijs is. Deze situatie treedt pas
einde Mei in. Vóór dat tijdstip kun
nen de Engelschen, wier vliegbooten
in de lucht moeten worden bijge
tankt, niets aangevangen.
Voor den dienst over de Zuidzee tusschen
San Franciseo en Hongkong hebben de
Amerikanen slechts twee Glenn Mar
tin Clipper-vliegbooten beschikbaar, zoodat
de dienst met groote moei Ie kan worden
uitgevoerd. Ten minste twee vliegbooten
zouden zoo spoedig mogelijk op dit traject
in gebruik moeten worden gesteld en daar
toe zouden de Amerikanen do nieuwe
Boeing-vliegbooten willen gebruiken, daar
het een prestige kwestie geldt. Er is dus in
het voorjaar slechts één nieuwe Boeing-
vliegboot voor transatlantisch luchtverkeer
beschikbaar, het reuzentoestel, dat dezer
dagen met zooveel succes van Californië
naar Baltimore is gevlogen.
Het materiaal van de Franschen.
Voor de Engelschen is deze route on
bruikbaar; oiridat o a. op de Azoren geen be
hoorlijk vliegterrein aanwezig is, vanwaar de
tank-vliegtuigen zouden kunnen opstijgen.
De Boeing-vliegbooten hebben evenwel geen
bijvulling van benzine in de lucht noodig.
Dit zou dan de reden zijn geweest, dat de
Amerikanen en de Franschen elkaar een
landingsvergunning voor een transatlanti-
schen diénst hebben verleend, hetgeen be-
teekent, dat de Franschen via de- Azoren
naar de Vereenigde Siaten zullen mogen
vliegen en den Amerikanen is toegestaan
gebruik te maken van de in aanleg zijnde
vliegbootbasis van Biscarosse bij Bordeaux
als Europeesch eindpunt.
Hoe staan nu de Franschen er met hun
transatlantisch materiaal voor? Air-France-
Transatlantique onder leiding van Paul
Codos beschikt over de Latécoère-vliegboot
Lieutenant de Vaisseau Paris, welke vorig
jaar via de Azoren een reis uaar Amerika
heeft ondernomen. De constructie is danig
verouderd, maar een verbeterd type. de La-
téeoère 522 is gereed en. bezig met proefvlie
gen. In het vroege voorjaar zal deze vlieg
boot gereed voor den lijndienst zijn. Verder
hebben de Franschen nog twee 60 ton me
tende vliegbooten op stapel staan. n.1. de
Cams-Potez 161 en de S. E. 200 (of Lioré et
Olivier 49). De moek-up (op ware grootte)
van de laatste vliegboot, welke Rochambaud
heet, was aldus de N.R.Crt., op de laatste
luchtvaarttentoonstelling te Parijs een der
groote attracties. Verwacht wordt, dat deze
vliegbooten vóór den zomer niet gereed zul
len zijn. Verder beschikken de Franschen
nog over twee Farman-landvliegtuigen, wel
ke evenwel voor de route via de Azoren
ongeschikt zijn, wegens het gebrek aan be
hoorlijke landingsterreinen op die route.
Een voorsprong.
Een voorsprong bezitten de Franschen on
getwijfeld in de meteorologische ervaring,
welke zij hebben verworven door het station-
neei-en van het stoomschip Carimaré in den
Atlantischen Oceaan, dat. als drijvend weer
berichtenbureau dienst doet. Bovendien be
schikken de Franschen ook over vliegers
en personeel, die gewend zijn aan het vlie
gen van groote afstanden over open zee, nl.
op de luchtpostlijn van Air-France naar
Zuid-Amerika.
SCHAGEN
De „Gambridge" en de .Caledonia" worden
voor passagiersaccomodatie omgebouwd.
70-JARIG BESTAAN SCHAGEN'S
HARMONIEKAPEL.
Nadere bijzonderheden omtrent
de viering.
Voor de a.s. viering yan het 70-jarig be
staan van Schagcn's Harmoniekapel" heeft
zich een feestcommissie gevormd uit voor
aanstaande personen uit de burgerij. Voor
zitter is Mi'. Dr. J. Buiskool, terwijl de Edel
achtbare heer burgemeester J. Corneliss'en
het eerevoorzittersclvap heeft aanvaard,
Besloten werd op 23 April a.s. het herden
kingsconcert te geven voor Donateurs en
genoodigden.
Voor het concours is van het gemeentebe
stuur de volledige beschikking voor 't
gebruik van den Muziektuin gekregen, ter
wijl de offiqieele op^mng op Hemelvaarts
dag ten Raadhui ze zal plaats hebben.
Onder leiding van cjtyr.Geiri.-Architect, den
heer Rezelman, zal de, Muziektuin, welke
door zijn rustige en beschutte ligging zoo
bijzonder geschikt is voor muzikaal genot,
voor het concours in orde worden gemaakt.
Waar de concoursen van den West-Fr. Bond
op hoog muzikaal peil slaan, zoodat de be
langstelling hiervoor tclkenjare zeer groot
is, kunnen wij voor onze gemeente een paar
drukke dagen verwachten.
Met een goede samenwerking kan Scha-
gen toonen voor het concours een zeer ge
schikte plaats te zijn. Er zal dan ook al het
mogelijke worden gedaan om de muziek
corpsen van den Wcstfrieschcn Bond op
waardige wijze te ontvangen.
VREESELIJKE DIERENMISHANDELING.
Duiven op onmenschelijke wijze
afgeslacht.
v onmenschelijke wrccde wijze is
Zondag een viertal duiven van den
lieer C. de Jongh in de Veldslraat
door tot dusver onbekend gebleven
daders gedood. De politie heeft een
familie man, vrouw en zoon
uil dezelfde straat gehoord, waar
tegen dit drietal bepaalde vermoe
dens bestaan. De verdachten blijven
echter halsstrarrig ontkennen.
Het was de familie De Jongh reeds
vreemd voorgekomen, dat Zondagmorgen
de klep van de duiventil open stond en dus
klaarblijkelijk onbevoegden een kijkje had
den genomen. Groot was de ontsteltenis toen
men 's middags van een wandeling terug
keerde en bemerkte, dat de dieren waren
gedood. En hoe! Zouden zij „gewoon" zijn
afgemaakt, dan nóg zou het feit ergerlijk
zijn, maar hier waren de arme dieren een
voudig uit elkaar getrokken en op niet na
der te omschrijven wijze afgemarteld.
De gedoode dieren lagen netjes op een
rijtje, zoodat het uitgesloten wordt geacht,
dat hier ratten aan het werk zouden zijn
geweest.
Moge de politic er spoedig in slagen de
wreedahrds, die een dergelijke indaffe daad
hebben durven plegen, te achterhalen!
STAND DER WERKLOOSHEID.
Op Zaterdag 25 Febr. stonden 78 werkloo-
zen ingeschreven, waarvan 10 in de steun
regeling, 16 in centrale werkverschaffing en
46 in de gem. werkverschaffing, n.1. 16 in de
haggerregelihg en 30 bij de uitbreiding van
de algemeene begraafplaats; 2 werkloozen
maken een wachtwcck door, terwijl 4 werk
loozen uit hun bondskas trekken.
STAND DER ARBEIDSBEMIDDELING.
Op Zaterdag 25 Febr. 1939 stonden 95 per
sonen als werkzoekende ingeschreven, waar
van 25 grondwerkers, 9 timmerlieden, 1 met
selaar, 2 opperlieden, 1 schilder, 1 afschrij
ver, 6 arbeiders-chauffeur, 1 walsmachinist
33 landarbeiders, 14 losse arbeiders, 1 kan
toorbediende en 1 kapper.
Het vorig jaar stonden in de overeen
komstige week 123 arbeiders ingeschreven;
hiervan werkten in werkverschaffing Scha-
fer Kogge 23 en in de baggerrcgeling 34 ar-
eitfyffi: t^'wijl 28.ijl-den.i,steun"-liepen.
BRIDGEDRIVE.
Gisteravond hield de Schager Bridgeclub
wederom een drive voor haar leden, in het
clublokaal van den heer C. Boontjes.
De wedstrijd had een vlot verloop. De uit
slag luidt als volgt:
Oneven lijn:
G. KousebandU. Wester 12punt, 2e pr-,
Gaat Boontjes—J. v. Barneveld 11 p., Ie pr.r
D. Jongejansmevr. Jongejans 15y2 p.,
P. Rezelmanmevr. Rezelman 18 p.,
S. de VriesF. Tolle 18 p.,
even lijn:
J. Kweldam—B. v. d. Hoven 15 p.
C. P. Timmermanmevr. Timmerman-Harf,
19 pt.
C. Pronkmevr. Pronk-Kossen W/2 p. 2e pr.
G. Appelmevr. Appel-Eriks 16 p.
C. Boontjesmevr. Boontjes-de Veer IOV2 p.,
lste prijs.
VRIJSTELLING DIENSTPLICHT.
Aan den heer Jan Becrs ingeschrevene
voor den dienstplicht lichting 1939 is door
den Minister van Defensie met ingang van
3 April 1939 voor één jaar vrijstelling van
den dienstplicht verleend wegens kostwin
nerschap.
UITSTEL HERHALINGSOEFENINGEN.
Aan den dienstplichtigen Johannes Ro-
zing en Johannes van Tol is door den Mi
nister van Defensie uitstel van het vervul
len der herhalingsoefeningen verleend tot
14 Sept. 1939 en aan Jan Kruit tot een door
den korpscommandant te bepalen datum in
1940.
HERTAXATIE PLAATSJES INGEVOLGE
DE LANDARBEIDERSWET.
Tot heden zijn in deze gemeente 2 plaats
jes ingevolge de Landarbeiderswet uitgege
ven. De beide plaatsjehouders hebben her
taxatie aangevraagd ingevolge de békende
circulaire van den Minister van Financien
KIEZERSLIJST.
Het aantal kiesgerechtigden bedraagt vol
gens de op 22 Februari j.1. vastgestelde kie
zerslijst 1939—1940: 2361.
UITDIEPEN SLOOTEN IN DEN POLDER
SCHAGEN.
Zooals bekend, is Maandag een aanvang
gemaakt; met het verbreeden en uitdiepen
van slootcn in den Polder Schagen. De sloot
langs de Lange Snevert wordt in de eerste
ulaats opgeknapt. Een 50-tal arbeiders uit
Wieringen zijn hierin te werk gesteld.
STEKEN VAN RIETSCHOKKEN IN HET
RIETBOSCH.
Deze week is aangevangen met rietschok-
ken steken in werkverschaffing in het Riet
bosch. Dit is een gemeentelijk werkverschaf
fingsobject onder toezicht van de Ned. Hei
demaatschappij. Hierin kunnen ongeveer 12
arbeiders te werk gesteld worden, terwijl
het werk 4 a 5 weken zal duren.
OPROEPING TER INLIJVING.
De volgende personen zijn opgeroepen om
op 3 April a.s. te Haarlem voor het volbren
gen der eerste oefening in werkelijken dienst
te komen: Wilhelmus J. Praat en Johan
Zonnenber-g. Voorts zijn Johannes H. Bruge-
mann, Abraham Buis, Jan Heemsbergen.
Geert H. Joling, Albert Molenaar, Wilhelmus
J. Schaaf, Johannes L. Schotten en Petrus
J. Stam, opgeroepen om op 11 April a.s. bij
het 21 Regiment Ini ntcrie te Amersfoort te
worden ingelijfd.
LANGENDJJK
De weduwe van Lenin, Kroepskaja, die
dezer dagen op 70-Jarigen leeftijd overleed,
nOORDSCHAHWOUDE
PROPAGANDA-AVOND BESTUURDERS-
BOND
Gisteravond hield het N.V.V. een propagan-
da-avond in hotel „Concordia". Er was een
flink aantal bezoekers aanwezig, toen de
heer Van den Abeele, voorzitter van den
Langendijker Bestuurdersbond, de bijeen
komst met een kort woord opende.
Hierna werd een bont programma van
ernst en luim afgewerkt door het Cabaret
Marie Hamel, een programma, waarmee
reeds meer dan honderd voorstellingen zijn
gegeven. Het zat er dus goed in en alles
verliep zeer vlot. Marie Hamel oogstte zoo
wel als conferencière als in haar voordrach
ten veel succes. Gretha Schley bespeelde
het accordeon op meesterlijke wijze, Prof.
Ben Ali Libi vertoonde zijn vingervlugheid
bij het uitvoeren van verschillende goochel
toeren, waaraan hij personen uit'het pu
bliek liet medewerken. Behalve de meer
„gewone" toeren waren er zeer interessan
te bij. Ellen en Jane, twee danseresjes ga
ven blijk van hun kunnen. Zij werden met
een luid applaus beloond. De begeleiding
was in goede handen bij den heer Henk
Neef. - -
Voor de pauze heeft de heer Dé Rood, pro
pagandist van het N.V.V. een propaganda-
rede uitgesproken. Spr. wekte de aanwezi
gen op, zoo zij geen lid van een vakbond
waren, zich aan te sluiten en wanneer men
wel was aangesloten, te werken aan de
groei der organisatie. Den huidigen toe
stand besprekende, vestigde spr. de aan
dacht op het Plan van den Arbeid en het
„rapport" Westhoff, dat volgens de regee
ring geen „plan" mag heeten. De in die
plannen genoemde werken dienen te Worden
uitgevoerd. Wij vragen de regeering werk.
Spr. wekte op, aan deze eischen kracht bij
te zetten, door deel te nemen aan, de demon
stratie, welke op den tweeden Paaschdag. te
Den Haag wordt gehouden.
Alles bijeengenomen was het een uitste
kend geslaagde propaganda-avond.
IDDA HERLEEFD.
De arb. tooneelvereeniging IDDA is, naar
men ons mededeelt, opnieuw opgericht.
N.T.B.-vergadering.
De afd. Wieringerwaard van den N.T.B.
vet-gaderde gisteravond ten lokale van tien
lieer J. de Bakker.
Voorzitter was de heer Abr. de Geus, die
zijn teleurstelling uitsprak over de geringe
opkomst. De notulen van de vorige verga
dering werden goedgekeurd.
Naar aanleiding van het looncontract
werd door den heer W. Borst verslag uit
gebracht van de gehouden kringvergade
ring. Het voorstel van Noordscharwoude
om het loon op f 15.elbepalen, werd
daar verworpen, zoodat besloten werd met
de andere afdeolingen mee te gaan.
Een verzoek van het H.B. om geldelijke;
st|yji werd voor kennisgeving aangenomen*
Behandeld werd de agenda voor de Prov,
jaarvergadering.
De afd. sprak zich uit, voor verhooging
der richtprijzen en voor een loonbijslag-
regeling.
Als afgev. naar de Prov. en Landelijke
vergaderingen werden gekozen de heerei
A. Glas en Abr. de Geus.
De luchtbeschermingsdienst
Wegens bedanken van den heer P. F.
Slot is door den burgemeester als hoofd
van den luchtbeschermingsdienst in dez»
gemeente benoemd de "heer D. Schuitema
ker Jz. Verder kunnen wij mcdedeelen, dat
in het gemeentehuis een alarmsignaal (si
rene) geplaatst zal worden.
ALKMAAJl
JAARVERGADERING TEXELSOH SCHA.
PENSTAMiBOEK.
Het Texelsch Schapenstamboek hield zijn
jaarvergadering onder leiding van den heer
R. L. Waiboer te Anna Paulowna in het
Landbouwhuis te Alkmaar.
Medegedeeld werd dat ram F 1412 van
den heer Jb. Lap Kz. te Den Hoorn Texel
en ram F 1284 van den heer H. ter Beek te
Naarden preferent zijn geworden.
Aan het jaarverslag hebben wij het vol
gende ontleend:
Het ledental steeg van 338 tot 389. Inge-
schreven werden 1823 ooien, 247 rammen en
4717 lammeren. Tengevolge van het mond
en klauwzeer was het geboortecijfer lager
dan anders. Waar de afzet van fokmateriaal
nauw verbonden is 'aan de rentabiliteit der
schapenfokkerij werd de wensch uitgespro-
ken, dat ook voor de schapenfokkerij spoe
dig betere dagen mogen aanbreken.
De rekening over 1938, sluitende op een
bedrag van f 11791.26 met een voordeelig
saldo van f 2149.98 werd goedgekeurd.
Tot bestuursleden werden gekozen de
heeren IJ. Lap te Den Hoorn, Texel ep C,
de Haan te Spierdijk.
Tot leden der financiëele commissie wer
den gekozen de heeren P. Donker te Berk
hout, J. v. Diepen te Hoogwoud, A. Focker
te N.-Beemster en P. de' Geus te Oude Nie«
dorp.
De statuten werden gewijzigd overeenkont
stig het ter tafel aanwezige ontwerp en
besloten werd om opnieuw de Koninklijke
goedkeuring aan te vragen.
Overeenkomstig het voorstel van het be
stuur en het adres van de financiëele com
missie werd de begrooting vastgesteld op
een bedrag van f 7809.98.
De wol van 339 rammen en 2915 ooien werd
gekeurd, dat was in vergelijking met 1937
een toename van 25%.
De gewichten der vachten liepen uiteen
van 2.9 tot 8.6 kg., zoodat bij een oordeel
kundige selectie nog veel teb ereiken is.
Het gemiddelde gewicht der rammen vach-
ten steeg van 5.91 tot 6.18 kg.
Bij.de rondvraag werden belangwekkende
besprekingen gevoerd over de eischen, die
aan de innerlijke eigenschappen der fok
schapen gesteld moeten worden.
Nog werd besloten zich tot het Vleesch-
Export-Bureau te Nijmegen te wenden met
het verzoek, om alles te doen wat mogelijk
is om een verdére inzinking der schapen-
prijzen te voorkomen.
Ten slotte bracht de voorzitter den afge
treden voorzitter, den heer A. Brak te St.
Maarten met. eenige welgekozen woorden
dank voor al hetgeen hij voor de Vereeni-
ging heeft gedaan.
WINKEl
Politie.
Gevonden: een rijwiel.
Inlichtingen bij den Gemeente-veldwach
ter.
Bridge-driv*
Maandag a.s. zal de 'bridgeclub Winkel
in het lokaal van den heer D. A. de Bruijn
alhier een drive organiseeren, waarvoor
een groote belangstelling verwacht ma?
worden. Voor nadere bijzonderheden wordt
verwezen naar de in dit nr. geplaatste ad
vertentie.
Arbeidsbemiddeling.
Aan het -einde der maand Februari ston
den bij het plaatselijk orgaan der arbeidsbe
middeling 50 werkzoekenden ingeschreven,
t.p\, 3 .timmerlieden, 1 metaalbewerker, 5
grondwerkers" en 41 landarbeiders. Hiervan
rwaren in, de werkverschaffing geplaatst,
41, terwijl 3 arbeiders in de steunregeling
;waren opgenomen.
Dienstplicht.
'Aan-, T>, Visser en F. Schoonbergen, bel
den alhier is door den Minister van De*
fensie kostwinnersvergoeding toegekend tij
dens hun verblijf in werkelijken dienst
voor herhalingsoefeningen.
SCHOORL
GESLAAGD.
J Voor het door de II.M.V. gehouden examen
te Den Haag slaagde onze plaafsgenópte
G. Dapper voor onderwijzeres costüuni-
fin mantelmk»