Luchtmonsters
200 milliaen pond
«oor Engélands luchtvloot
Scheepvaartinspectie
aangeklaagd
Schoenmaker slacht
gestolen konijnen I
beschermen de
Duitsche industrie
ZEILEN ONDER DE PALMEN. De zeilsport mag zich in Californië in een
groote populariteit verheugen. Ons plaatje geeft een overzioht van den wed
strijd, die dezer dagen werd gehouden voor jongens van tien jaar.
Door eigenzinnigen schipper.
Scheepvaartinspectie en Raad voor de
Scheepvaart zijn gistermorgen ernstig be
schuldigd. Zij zoudèn do oorzaak zijn ge
weest van de stranding van een Scheve-
ningschen logger in November van het vo
rige jaar nabij Wassenaar en de man, die
deze beschuldiging uitsprak was de schip
per van dezen logger, die blijkbaar wel
eens heeft gehoord, dat aanvallen de beste
verdediging is.
Men had de verbaasde gezichten
moeten zien van den voorzitter,
prof. mr. Taverne, en van de andere
leden van den raad, die bijeen wa
ren gekomen om een onderzoek naar
de stranding in te stellen en nu
moesten hooren, dat zij zelve de
schuldigen waren!
De schipper voelde zich zoo onschuldig
als een pasgeboren kind. Hij was op de te
rugreis geweest naar Schevenirigen en had
10 vadem gelood toen hij de kust zoo dicht
was genaderd, dat Noord wijk was te zien.
Hij zotte nadien een koers uit, waardoor hij
mocht verwachten, dat hij recht op Scheve-
ningen aanstuurde en had niet meer ge
lood.
De schipper klaagde o.m. over de geringe
capaciteiten van zijp motor, die bovendien
nog slecht werkte.
Schipper: Laat de scheepvaartinspectie
daar maar eens op letten! Wat hebben we
aan zwemgordels en reddingsboeien aaii
boord? Allemaal „flauwekul". U moet zelf
eens gaan varen, lieeren."
lin omdat de Scheepvaartinspectie naar
het oordeel van den schipper geen controle
uitoefent op de motoren van de loggers,
kreeg deze instantie waarbij de raad in
één adem werd genoemd de schuld van
de stranding.
De leden van den raad gingen op deze
beschuldigingen uit den aard der zaak niet
in. Zij probeerden den verontwaardigden
schipper aan het verstand te brengen, dat
hij dubbel had moeten oppassen, nu hij
wist, dat het schip slecht stuurde en hij
ook op de motor slechts half kon vertrou
wen. Zij trachten hem er van te overtuigen,
dal, hij met deze omstandigheden rekening
had moeten houden en dat hij dus voort
durend had moeten looden, nu bovendien
alle verkenning ontbrak. Maar de schipper
wist alles veel beter.
Toen heeft de raad zijn pogingen gestaakt,
uitspraak volgt later.
Namaak-fietscn
Reparateur verkocht merkrijwie
len onder den prijs.
Voor de rechtbank te Den Haag stond
gistermorgen terecht een. motor- en rijwiel-
reparateur, daar ter stede. Deze had eeni-
gen tijd geleden zijn zaak overgedaan, doch
hij behield verschillende onderdeelen.
Daaruit stelde hij rijwielen samen, wel
ke hij liet voorzien van bekende merken.
Hij zette advertenties in een dagblad om de
rijwielen te verkoopen, hetgeen ook inder
daad geschiedde, zij bet tegen een lageren
prijs dan de orspronkelijke menk-rijwieien
opbrengen.
De officier van Justitie eischte een geld
boete van f 100.sulbs. 50 dagen hechtenis,
alsmede een gevangenisstraf van een maand
voorwaardelijk met een proeftijd van drie
jaar.
De verdediger drong op vrijspraak aan,
doch vroeg in verband met verdachte's so
ciale omstandigheden subsidiair clementie.
Uitspraak op 16 Maart.
Brievenbesteller hield
postpakketten zelf
Er zaten waardevolle dingen in...
De 41-jarige brievenbesteller G. C. A. W.
te Den Haag heeft zich in den loop van het
vorig jaar verschillende postpakketten met
waardevol len inhoud toegeëigend, welke
hij aan het bureau Zaanstraat daar ter
stede ter sorteering onder zich heeft gehad.
Het betrof postpakketten bevattende gouden
colliers, zilveren insignes, broches en da
mes-armbandhorloges. W. verkocht ver
schillende dezer voorwerpen.
Bij behandeling van deze zaak voor de
Haagsche rechtbank op 16 Februari eischte
'ie officier van Justitie een gevangenisstraf
voor den tijd van drie jaar.
De T-Iaagschè rechtbank, gisteren uit
spraak doende, veroordeelde W. tot een ge
vangenisstraf voor den tijd van twee jaar
met aftrek van den tijd, in voorloopige
hechtenis doorgebracht»
Be dieven zijn drie tuinarb elders
In het begin van dit jaar hebben drie
tuinaxbeiders uit Monster ingebroken in
twee schuren te Monster, waaruit zij ver
schillende voorwerpen ontvreemdden, ter
wijl zij een derden keer een viertal konijnen
buit maakten.
Gistermorgen stonden zij voor de Haag-
sche rechtbank terecht, waarbij zij bekenden
zich aan deze feiten schuldig te hebben ge
maakt.
De officier van Justitie zeide in zijn re
quisitoir, dat er den laatsten tijd vaak in
het Westland wordt ingebroken. De buit
is weliswaar meestal niet groot, doch aan
deze inbraken moet paal en perk gesteld
worden. Daarom eischte hij tegen de tuin-
aibeiders een .gevangenisstraf van zes
maanden, waarvan drie maanden voorwaar
delijk met een proeftijd van drie jaar, met
aftrek van den tijd in preventieve hechtenis
doorgebracht.
De verdedigers wezen erop, dat binnen
kort de drukke tijd in het Westland be
gint, zoodat de verdachten, indien zij tot
vrijheidsstraffen zouden worden veroor
deeld, een belangrijk gedeelte van hun in
komsten zouden moeten derven. Zij pleitten
derhalve voor een voorwaardelijke vcroor-
deeling.
In aansluiting hierop behandelde de
rechtbank de zaak tegen een schoenmaker,
die de vier konijnen had geslacht en er een
ten geschenke had aangenomen, hoewel hij
begreep, dat de tuin arbeiders geen konijnen
hielden.
De officier van Justitie vroeg tegen hem!
een voorwaardelijke gevangenisstraf van
een maand met een proeftijd van een jaar.
Uitspraak op 16 Maart.
STRAF TEGEN RONSELAAR VERHOOGD,
De rechtbank te Almelo had LI. J. G., tex
tielarbeider te Enschede', veroordeeld tot
twee maanden gevangenisstraf wegens het
aanwerfen van personen voor een der
strijdkrachten in Spanje. De veroordeelde
kwam in hooger beroep en het gerechtshof
te Arnhem verhoogde gisteren de hem op
gelegde straf tot drie maanden.
ZIGEUNERSS STALEN KIPPEN.
De rechtbank veroordeelde twee zigeuners,
die wegens diefstal van eenige kippen, ge
pleegd in de buurt van Hilversum, terecht
stonden, ieder tot 10 maanden gevangenis
straf. De mannen stonden met hun woon
wagens eenige maanden geleden in 't Gooi.
De kippen werden door de politie in- de
nabijheid van de wagens teruggevonden,
doch de zigeuners ontkenden den diefstal
gepleegd te hebben.
Vrachtauto rijdt
slaapkamer binnen
Boor voorgevel
heen...
van boerderij
Gistermorgen omstreeks half vier is een
vrachtauto van de firma van Doorn uit
Amersfoort op den Provincialen Weg door
het breken van een koppeling uit een bocht
gereden en tegen den voorgevel van een
boerderij, bewoond door den landbouwer J.
Boer, gebotst. De wagen reed een paar
vierkante meter metselwerk uit den muur
en kwam in de slaapkamer tot staan. De
bewoners van het huis, die op een ongewo
ne wijze ontwaakten, bléven ongedeerd.
In de kamer werd uiteraard liet een en
ander vernield.
De chauffeur, Vaassen uit Oversohie, die
uitwendig geen letsel bekwam, is ter obser
vatie in het van Iterson-Ziekenhuis to
Gouda opgenomen.
Onze Oost
TWEE JAAR GEëlSCHT WEGENS
ZEDENMISDRIJF.
De Raad van Justitie te Medan eisch'*
tegen een Europeesch beklaagde in de
denaffaire twee jaar gevangenisstraf.
uitspraak werd, aldus de N.R.Crt., bepaa'd
op volgende week.
VIJF EN DERTIG METER WEG
VERDWEEN...
Door bandpiVs is de Provinciale vaJ3
Kediri tot Pareh over een lengte
meter weggespoeld. Een brug is \veggffs)a;
gen. het tramverkeer is gestremd. Le'1 'i'j-
brak dooi-. Vier desa's zijn, naar dc N.R.Crt.
meldt, overstroomd, waarbij 16 huizen zijn
ingestort. Verder is epn ijzeren brug bescha
digd»
aangebracht is, deze lederen aanval voor
komt. De bommenwerper zal óf in de net
ten en draden verward raken, en naar be
neden storten, óf hij zal de versperring wel
zien, er over lieen trachten te vliegen, doch
dan niet meer goed kunnen mikken, waar
door de luchtaanval eveneens mislukt.
Als de bommenwerper duikt
't Nachtelijk duister helpt.
's Nachts vormt deze soort luchlafweer
altijd nog een grooter gevaar voor de vij
anden dan overdag," omdat men misschien
nog wel de ballons, maar zeker niet de
draden in dc duisternis zal kunnen waar
nemen. Daarbij komt nog, dat bet neer
schieten van de ballons zeer moeilijk is,
daar men ze op groote afstanden ternau
wernood van de sterren onderscheidens
kan, tenminste, wanneer het een heldere
hemel is, terwijl ze bij bewolkte lucht ge
heel aan het gezicht onttrokken zijn.
Voldoen de ballonversperringen
thans reeds zeer goed, in Duitsch-
land koestert men zelfs al het fan
tastische plan, de draden van elee-
Ballons aan
electnsch
geladen kabels?
...Hieruit blijkt dus wel, dat deze soort
luchtafweer in ieder opzicht buitengewoon
voldoet, althans veel beter dan luchtafweer
geschut, dat men van af den grond bedie
nen moet. In ieder opzicht vórmen de bal
lons een onoverkomelijke hindernis, onver
schillig of ze hoog in de lucht, dan wel
laag boven de stad aangebracht zijn. Vaak
voldoen ook al gedeeltelijke versperringen
zeer goed, terwijl lage versperringen niet
minder aan het gestelde doel beantwoor
den, daar bekend is, dat de bommenwerpers
in een hoek van 60 a 70 graden haar be
neden duiken om hun doel zoo goed mo
gelijk te treffen. Bij deze poging komen ze
onherroepelijk in de laag aangebrachte
versperringen terecht
VIJANDELIJKE BOMMENWERPERS
Het oplaten van de vervaarlijke kabelballons
trische stroomén te voorzien, zoo
dat iedere nadering met den dood
bekocht wordt.
WORDEN GESPLETEN....
De luchtafweer met behulp van
ballonversperringen is niet nieuw
meer, want reeds in den wereldoor
log maakte men hiervan gebruik.
Na dien tijd zijn de ballon versper
ringen steeds meer uitgebreid en
onlangs hield men er in Duitschland
uitgebreide oefeningen mee.
Liet land, waar men het eerst van de bal
lon als luohtafweermiddel gebruik gemaakt
heeft, is Duitschland. Reeds tijdens den
wereldoorlog had men in het Saargebied en
in de Paltz ballonversperringen opgericht,
daar deze gebieden, die rijk aan industrie
steden zijn, buitengewoon zwaar door Fran-
sche luchtaanvallen geteisterd werden. De
vijandelijke bommenwerpers hadden toen
namelijk de gewoonte, tijdens een nachle-
hjken aanval niet afgezetten motor, over de
Duitsche zones te vliégen en aldus kwam
men op het denkbeeld geheele versperrin
gen van voor-anker-liggende ballons met
daartusschen hangende netten aan te bren
gen. De vliegtuigen, die daarin .verward
raakten, waren verloren.
Een geruischloos afweerwapen.
Vanzelfsprekend heeft men na den oorlog
de oefeningen met deze ballon versperringen
voortgezet en uitgebreid, en thans is men
in Duitschland zoover, dat men déze lucht
afweer over het geheele rijk aangebracht
heeft, in de eerste plaats natuurlijk bij de
belangrijkste industrie-gebieden en voorts
ook bij alle groote steden. Een van deze af-
deelingen gaf eenige dagen geleden bij Ber
lijn een zeer aanschouwelijke demonstratie,
waarbij men een uitstekenden indruk kreeg
van dit luchtafweerwapen, dat zich zoo ge
ruischloos boven het afgeweerde gebied «be
vindt, doch dat den vijandelijken vliegers
zoo ontzaglijk noodlottig worden kan.
Verraderlijk.
De ballonversperring bestaat feitelijk uit
drie deelen: in de eerste plaats uit de „dra
ger" van de luchtversperring, de ballon,
voorts uit dunne, maar zeer sterke metalen
netten en tenslotte' uit een motor-windas,
waarop de touwen en metalen draden op
en afgerold kunnen worden. Nu is hierbij
de truc, dat er verschillende rijen ballons
achter en naast elkaar opgelaten worden,
want een ervaren vlieger is meestal nog
wel in staat, de eerste rij ballons te ontwij
ken, maar wanneer hij tracht verder te vlie
gen, raakt bij toch onherroepelijk in de dra
den van de volgende rijen ballons verward,
temeer, daar de snelheid van de moderne
vliegtuigen te groot is, dan dat de vliege
nier tijd zou hebben, de volgende versper
ringen te ontwijken.
Militairen vullen de ballons.
Vroeger werd er algemeen beweerd,, dat
dergelijke ballonversperringen alleen waar
de hadden, wanneer ze zich tot in de stra
tosfeer uitstrekten. Tegenwoordig weet men
wel beter. Zooals bekend, werpt de bom
menwerper zijn bommen niet loodrecht bo
ven het doel naar beneden, doch er een
heel eind voor. Het ligt dus voor de hand.
i dat wanneer een luchtversperring ook een
1 flink eind voor het te verdedigen gebied
Door de drie centrale landbouworganisa
ties, te weten den Christelijken Boeren- en
Tuindersbond in Nederland, den Katholie
ken Nederlandschen Boeren- en Tuinders-
bond en het Koninklijk Nedcrlandsch Land-
bouwcomité, is een audiëntie aangevraagd
bij den minister van Economische Zaken,
teneinde verschillende zaken niet Zijne Ex
cellentie te bespreken, o.a. de lage var-
kensprijzen.
In een ommezien
Uit de te Berlijn gehouden oefeningen
bleek voorts duidelijk in welk een korten
tijd een ballonversperrfcig opgericht kan
worden. Gemotoriseerde colonnes reden bet
oefenterrein op, waar de ballons reeds in
een kring gereed lagen. In een ommezien
waren er slangen gelegd om de ballons
met. waterstofgas te vullen, wat de boven
helft betrof en voor de rest met gewone
lucht. Onmiddellijk daarop werden de sta
len draden aangebracht en reeds natwintig
minuten kon bet startcommando gegeven
worden. Nu moet men hierbij in aanmer
king nemen, dat de mannen, die met deze
In den modernen oorlog zal de ballonver
sperring ongetwijfeld een belangrijk hulp
middel bij de luchtafweer vormen.
Het land overwint
de productieproblemen
In April 1750 vliegtuigen in eer
ste linie.
De Engelsche begrooting voor luchtvaart
bedraagt 205.951.000 pond Sterling. Hiervan
zal aan het parlement ,66.561.000 pond ster
ling worden gevraagd, terwijl 142.000.000 pd.
zal worden verkregen uil de dcfensiclee-
ning. In April van dit jaar zal het aantal
vliegtuigen in eerste linie 1750 bedragen,
terwijl men verwacht, dat het personeel zal
worden uitgebreid tot 118.000 man, betgeen
een vermeerdering met 22.000 man betee-
kent. Het aantal vrijwillige piloten voor de
reserve zal gebracht worden op ruim 2500.
De overzeesche luchtmacht zal gedurende
het komende jaar versterkt worden met 3
escadrilles in liet Midden-Oosten.
In een memorandum, dat minister
Kingsley Wood aan de begrooting
toevoegt wordt gezegd, dat de lucht
vloot nog verder zal worden uitge
breid. De moeilijkheden, welke eerst
hebben bestaan bij het opvoeren van
de productie, zijn of worden over
wonnen.
Op een motorwindas worden 'de touwen en
metalendraden op- en afgerold.
werkzaamheden belast waren, niet geoefend
genoemd konden worden; manschappen,
die dit werk eenige malen verricht hebben,
hebben er niet meer dan ruim 12 minutcij
voor noodig. Na het startcommando ver
dwenen de ballons in snelle vaart de lucht
in en slechts de draden, waarmee ze aan
den grond verankerd waren, verrieden hun
aanwezigheid hoog boven de stad.
Draden zijn noodlottig.
Tn ernstige gevallen worden de ballons
zoo naast en achter elkaar opgesteld, dat
ze een ondoordringbare luchtversperring
vormen. Vliegtuigen, die in de nachtelijke
duisternis aankomen, kunnen de ballons,
die vanaf den grond zelfs niet met schijn
werpers te vinden zijn, in het geheel niet
zien en zeker niet de draden en netten, die
'den weg versperren. Dc draden worden den
vliegtuigeh noodlottig, temeer, daar deze
tegenwoordig geheel uit metaal vervaardigd
zijn.
De gespannen draden snijden de
vliegtuigen eenvoudig doormidden,
wat nog zeer bevorderd wordt door
de enorme snelheid dezer moderne
oorlogsvliegtuigen. De ballon zelf
wordt dan wel losgerukt, maar er
gaat dan automatisch een ventiel
open, waardoor dc lucht ontsnapt
en de ballon vanzelf op den grond
neervalt. Hij kan dan weer volge
pompt en naar hoogere regionen
gestuurd worden.
De vergrooting van de productie-capaciteit
is voor een deel verkregen door liet oprich
ten van nieuwe fabrieken door groote ma-
ohineboirwers, die tot nu toe geen vliegtui
gen hebben gemaakt, voor een ander deel
door yergrooting van de productie-capaci
teit in de Dominions.
Drie nieuwe commando's.
Drie nieuwe commando's zullen bij de
luchtmacht worden ingevoerd, n.1. een bal
lon-commando, belast met de administratie
en opleiding van de 47 eenheden van de
ballonversperringen, een commando voor
de administratie der voorraden en een com
mando voor de opleiding van de vrijwillige
reserve.
Wordt Croijdon gesloten?
Voor de brugerluchtvaart wordt voorzien
in een subsidie van 2.059.000 pond sterling
voor de diensten op het buitenland.
Plannen zijn gemaakt om de diens
ten van Engeland naar Europa uit
te breiden. Een aantal nieuwe pas
sagiers-vliegtuigen is besteld, waar
onder een toestel, dat op groote hoog
te niet; een snelheid van omstreeks
450 km. per uur den Atlantischen
Oceaan over moet steken.
Verder wordt de mogelijkheid overwogen
de luchthaven Croydon te sluiten, teneinde
Verbeteringen aan te brengen, in verband
met plannen tot vergrooting van Heston en
het aanleggen van een nieuw vliegveld te
Fairlop. Ook bestaan plannen een vierde
vliegveld voor Londen aan te leggen te
Lullingstone.
Landbouwmannen op audiëntie