Luchtmonsters 200 milliaen pond «oor Engélands luchtvloot Scheepvaartinspectie aangeklaagd Schoenmaker slacht gestolen konijnen I beschermen de Duitsche industrie ZEILEN ONDER DE PALMEN. De zeilsport mag zich in Californië in een groote populariteit verheugen. Ons plaatje geeft een overzioht van den wed strijd, die dezer dagen werd gehouden voor jongens van tien jaar. Door eigenzinnigen schipper. Scheepvaartinspectie en Raad voor de Scheepvaart zijn gistermorgen ernstig be schuldigd. Zij zoudèn do oorzaak zijn ge weest van de stranding van een Scheve- ningschen logger in November van het vo rige jaar nabij Wassenaar en de man, die deze beschuldiging uitsprak was de schip per van dezen logger, die blijkbaar wel eens heeft gehoord, dat aanvallen de beste verdediging is. Men had de verbaasde gezichten moeten zien van den voorzitter, prof. mr. Taverne, en van de andere leden van den raad, die bijeen wa ren gekomen om een onderzoek naar de stranding in te stellen en nu moesten hooren, dat zij zelve de schuldigen waren! De schipper voelde zich zoo onschuldig als een pasgeboren kind. Hij was op de te rugreis geweest naar Schevenirigen en had 10 vadem gelood toen hij de kust zoo dicht was genaderd, dat Noord wijk was te zien. Hij zotte nadien een koers uit, waardoor hij mocht verwachten, dat hij recht op Scheve- ningen aanstuurde en had niet meer ge lood. De schipper klaagde o.m. over de geringe capaciteiten van zijp motor, die bovendien nog slecht werkte. Schipper: Laat de scheepvaartinspectie daar maar eens op letten! Wat hebben we aan zwemgordels en reddingsboeien aaii boord? Allemaal „flauwekul". U moet zelf eens gaan varen, lieeren." lin omdat de Scheepvaartinspectie naar het oordeel van den schipper geen controle uitoefent op de motoren van de loggers, kreeg deze instantie waarbij de raad in één adem werd genoemd de schuld van de stranding. De leden van den raad gingen op deze beschuldigingen uit den aard der zaak niet in. Zij probeerden den verontwaardigden schipper aan het verstand te brengen, dat hij dubbel had moeten oppassen, nu hij wist, dat het schip slecht stuurde en hij ook op de motor slechts half kon vertrou wen. Zij trachten hem er van te overtuigen, dal, hij met deze omstandigheden rekening had moeten houden en dat hij dus voort durend had moeten looden, nu bovendien alle verkenning ontbrak. Maar de schipper wist alles veel beter. Toen heeft de raad zijn pogingen gestaakt, uitspraak volgt later. Namaak-fietscn Reparateur verkocht merkrijwie len onder den prijs. Voor de rechtbank te Den Haag stond gistermorgen terecht een. motor- en rijwiel- reparateur, daar ter stede. Deze had eeni- gen tijd geleden zijn zaak overgedaan, doch hij behield verschillende onderdeelen. Daaruit stelde hij rijwielen samen, wel ke hij liet voorzien van bekende merken. Hij zette advertenties in een dagblad om de rijwielen te verkoopen, hetgeen ook inder daad geschiedde, zij bet tegen een lageren prijs dan de orspronkelijke menk-rijwieien opbrengen. De officier van Justitie eischte een geld boete van f 100.sulbs. 50 dagen hechtenis, alsmede een gevangenisstraf van een maand voorwaardelijk met een proeftijd van drie jaar. De verdediger drong op vrijspraak aan, doch vroeg in verband met verdachte's so ciale omstandigheden subsidiair clementie. Uitspraak op 16 Maart. Brievenbesteller hield postpakketten zelf Er zaten waardevolle dingen in... De 41-jarige brievenbesteller G. C. A. W. te Den Haag heeft zich in den loop van het vorig jaar verschillende postpakketten met waardevol len inhoud toegeëigend, welke hij aan het bureau Zaanstraat daar ter stede ter sorteering onder zich heeft gehad. Het betrof postpakketten bevattende gouden colliers, zilveren insignes, broches en da mes-armbandhorloges. W. verkocht ver schillende dezer voorwerpen. Bij behandeling van deze zaak voor de Haagsche rechtbank op 16 Februari eischte 'ie officier van Justitie een gevangenisstraf voor den tijd van drie jaar. De T-Iaagschè rechtbank, gisteren uit spraak doende, veroordeelde W. tot een ge vangenisstraf voor den tijd van twee jaar met aftrek van den tijd, in voorloopige hechtenis doorgebracht» Be dieven zijn drie tuinarb elders In het begin van dit jaar hebben drie tuinaxbeiders uit Monster ingebroken in twee schuren te Monster, waaruit zij ver schillende voorwerpen ontvreemdden, ter wijl zij een derden keer een viertal konijnen buit maakten. Gistermorgen stonden zij voor de Haag- sche rechtbank terecht, waarbij zij bekenden zich aan deze feiten schuldig te hebben ge maakt. De officier van Justitie zeide in zijn re quisitoir, dat er den laatsten tijd vaak in het Westland wordt ingebroken. De buit is weliswaar meestal niet groot, doch aan deze inbraken moet paal en perk gesteld worden. Daarom eischte hij tegen de tuin- aibeiders een .gevangenisstraf van zes maanden, waarvan drie maanden voorwaar delijk met een proeftijd van drie jaar, met aftrek van den tijd in preventieve hechtenis doorgebracht. De verdedigers wezen erop, dat binnen kort de drukke tijd in het Westland be gint, zoodat de verdachten, indien zij tot vrijheidsstraffen zouden worden veroor deeld, een belangrijk gedeelte van hun in komsten zouden moeten derven. Zij pleitten derhalve voor een voorwaardelijke vcroor- deeling. In aansluiting hierop behandelde de rechtbank de zaak tegen een schoenmaker, die de vier konijnen had geslacht en er een ten geschenke had aangenomen, hoewel hij begreep, dat de tuin arbeiders geen konijnen hielden. De officier van Justitie vroeg tegen hem! een voorwaardelijke gevangenisstraf van een maand met een proeftijd van een jaar. Uitspraak op 16 Maart. STRAF TEGEN RONSELAAR VERHOOGD, De rechtbank te Almelo had LI. J. G., tex tielarbeider te Enschede', veroordeeld tot twee maanden gevangenisstraf wegens het aanwerfen van personen voor een der strijdkrachten in Spanje. De veroordeelde kwam in hooger beroep en het gerechtshof te Arnhem verhoogde gisteren de hem op gelegde straf tot drie maanden. ZIGEUNERSS STALEN KIPPEN. De rechtbank veroordeelde twee zigeuners, die wegens diefstal van eenige kippen, ge pleegd in de buurt van Hilversum, terecht stonden, ieder tot 10 maanden gevangenis straf. De mannen stonden met hun woon wagens eenige maanden geleden in 't Gooi. De kippen werden door de politie in- de nabijheid van de wagens teruggevonden, doch de zigeuners ontkenden den diefstal gepleegd te hebben. Vrachtauto rijdt slaapkamer binnen Boor voorgevel heen... van boerderij Gistermorgen omstreeks half vier is een vrachtauto van de firma van Doorn uit Amersfoort op den Provincialen Weg door het breken van een koppeling uit een bocht gereden en tegen den voorgevel van een boerderij, bewoond door den landbouwer J. Boer, gebotst. De wagen reed een paar vierkante meter metselwerk uit den muur en kwam in de slaapkamer tot staan. De bewoners van het huis, die op een ongewo ne wijze ontwaakten, bléven ongedeerd. In de kamer werd uiteraard liet een en ander vernield. De chauffeur, Vaassen uit Oversohie, die uitwendig geen letsel bekwam, is ter obser vatie in het van Iterson-Ziekenhuis to Gouda opgenomen. Onze Oost TWEE JAAR GEëlSCHT WEGENS ZEDENMISDRIJF. De Raad van Justitie te Medan eisch'* tegen een Europeesch beklaagde in de denaffaire twee jaar gevangenisstraf. uitspraak werd, aldus de N.R.Crt., bepaa'd op volgende week. VIJF EN DERTIG METER WEG VERDWEEN... Door bandpiVs is de Provinciale vaJ3 Kediri tot Pareh over een lengte meter weggespoeld. Een brug is \veggffs)a; gen. het tramverkeer is gestremd. Le'1 'i'j- brak dooi-. Vier desa's zijn, naar dc N.R.Crt. meldt, overstroomd, waarbij 16 huizen zijn ingestort. Verder is epn ijzeren brug bescha digd» aangebracht is, deze lederen aanval voor komt. De bommenwerper zal óf in de net ten en draden verward raken, en naar be neden storten, óf hij zal de versperring wel zien, er over lieen trachten te vliegen, doch dan niet meer goed kunnen mikken, waar door de luchtaanval eveneens mislukt. Als de bommenwerper duikt 't Nachtelijk duister helpt. 's Nachts vormt deze soort luchlafweer altijd nog een grooter gevaar voor de vij anden dan overdag," omdat men misschien nog wel de ballons, maar zeker niet de draden in dc duisternis zal kunnen waar nemen. Daarbij komt nog, dat bet neer schieten van de ballons zeer moeilijk is, daar men ze op groote afstanden ternau wernood van de sterren onderscheidens kan, tenminste, wanneer het een heldere hemel is, terwijl ze bij bewolkte lucht ge heel aan het gezicht onttrokken zijn. Voldoen de ballonversperringen thans reeds zeer goed, in Duitsch- land koestert men zelfs al het fan tastische plan, de draden van elee- Ballons aan electnsch geladen kabels? ...Hieruit blijkt dus wel, dat deze soort luchtafweer in ieder opzicht buitengewoon voldoet, althans veel beter dan luchtafweer geschut, dat men van af den grond bedie nen moet. In ieder opzicht vórmen de bal lons een onoverkomelijke hindernis, onver schillig of ze hoog in de lucht, dan wel laag boven de stad aangebracht zijn. Vaak voldoen ook al gedeeltelijke versperringen zeer goed, terwijl lage versperringen niet minder aan het gestelde doel beantwoor den, daar bekend is, dat de bommenwerpers in een hoek van 60 a 70 graden haar be neden duiken om hun doel zoo goed mo gelijk te treffen. Bij deze poging komen ze onherroepelijk in de laag aangebrachte versperringen terecht VIJANDELIJKE BOMMENWERPERS Het oplaten van de vervaarlijke kabelballons trische stroomén te voorzien, zoo dat iedere nadering met den dood bekocht wordt. WORDEN GESPLETEN.... De luchtafweer met behulp van ballonversperringen is niet nieuw meer, want reeds in den wereldoor log maakte men hiervan gebruik. Na dien tijd zijn de ballon versper ringen steeds meer uitgebreid en onlangs hield men er in Duitschland uitgebreide oefeningen mee. Liet land, waar men het eerst van de bal lon als luohtafweermiddel gebruik gemaakt heeft, is Duitschland. Reeds tijdens den wereldoorlog had men in het Saargebied en in de Paltz ballonversperringen opgericht, daar deze gebieden, die rijk aan industrie steden zijn, buitengewoon zwaar door Fran- sche luchtaanvallen geteisterd werden. De vijandelijke bommenwerpers hadden toen namelijk de gewoonte, tijdens een nachle- hjken aanval niet afgezetten motor, over de Duitsche zones te vliégen en aldus kwam men op het denkbeeld geheele versperrin gen van voor-anker-liggende ballons met daartusschen hangende netten aan te bren gen. De vliegtuigen, die daarin .verward raakten, waren verloren. Een geruischloos afweerwapen. Vanzelfsprekend heeft men na den oorlog de oefeningen met deze ballon versperringen voortgezet en uitgebreid, en thans is men in Duitschland zoover, dat men déze lucht afweer over het geheele rijk aangebracht heeft, in de eerste plaats natuurlijk bij de belangrijkste industrie-gebieden en voorts ook bij alle groote steden. Een van deze af- deelingen gaf eenige dagen geleden bij Ber lijn een zeer aanschouwelijke demonstratie, waarbij men een uitstekenden indruk kreeg van dit luchtafweerwapen, dat zich zoo ge ruischloos boven het afgeweerde gebied «be vindt, doch dat den vijandelijken vliegers zoo ontzaglijk noodlottig worden kan. Verraderlijk. De ballonversperring bestaat feitelijk uit drie deelen: in de eerste plaats uit de „dra ger" van de luchtversperring, de ballon, voorts uit dunne, maar zeer sterke metalen netten en tenslotte' uit een motor-windas, waarop de touwen en metalen draden op en afgerold kunnen worden. Nu is hierbij de truc, dat er verschillende rijen ballons achter en naast elkaar opgelaten worden, want een ervaren vlieger is meestal nog wel in staat, de eerste rij ballons te ontwij ken, maar wanneer hij tracht verder te vlie gen, raakt bij toch onherroepelijk in de dra den van de volgende rijen ballons verward, temeer, daar de snelheid van de moderne vliegtuigen te groot is, dan dat de vliege nier tijd zou hebben, de volgende versper ringen te ontwijken. Militairen vullen de ballons. Vroeger werd er algemeen beweerd,, dat dergelijke ballonversperringen alleen waar de hadden, wanneer ze zich tot in de stra tosfeer uitstrekten. Tegenwoordig weet men wel beter. Zooals bekend, werpt de bom menwerper zijn bommen niet loodrecht bo ven het doel naar beneden, doch er een heel eind voor. Het ligt dus voor de hand. i dat wanneer een luchtversperring ook een 1 flink eind voor het te verdedigen gebied Door de drie centrale landbouworganisa ties, te weten den Christelijken Boeren- en Tuindersbond in Nederland, den Katholie ken Nederlandschen Boeren- en Tuinders- bond en het Koninklijk Nedcrlandsch Land- bouwcomité, is een audiëntie aangevraagd bij den minister van Economische Zaken, teneinde verschillende zaken niet Zijne Ex cellentie te bespreken, o.a. de lage var- kensprijzen. In een ommezien Uit de te Berlijn gehouden oefeningen bleek voorts duidelijk in welk een korten tijd een ballonversperrfcig opgericht kan worden. Gemotoriseerde colonnes reden bet oefenterrein op, waar de ballons reeds in een kring gereed lagen. In een ommezien waren er slangen gelegd om de ballons met. waterstofgas te vullen, wat de boven helft betrof en voor de rest met gewone lucht. Onmiddellijk daarop werden de sta len draden aangebracht en reeds natwintig minuten kon bet startcommando gegeven worden. Nu moet men hierbij in aanmer king nemen, dat de mannen, die met deze In den modernen oorlog zal de ballonver sperring ongetwijfeld een belangrijk hulp middel bij de luchtafweer vormen. Het land overwint de productieproblemen In April 1750 vliegtuigen in eer ste linie. De Engelsche begrooting voor luchtvaart bedraagt 205.951.000 pond Sterling. Hiervan zal aan het parlement ,66.561.000 pond ster ling worden gevraagd, terwijl 142.000.000 pd. zal worden verkregen uil de dcfensiclee- ning. In April van dit jaar zal het aantal vliegtuigen in eerste linie 1750 bedragen, terwijl men verwacht, dat het personeel zal worden uitgebreid tot 118.000 man, betgeen een vermeerdering met 22.000 man betee- kent. Het aantal vrijwillige piloten voor de reserve zal gebracht worden op ruim 2500. De overzeesche luchtmacht zal gedurende het komende jaar versterkt worden met 3 escadrilles in liet Midden-Oosten. In een memorandum, dat minister Kingsley Wood aan de begrooting toevoegt wordt gezegd, dat de lucht vloot nog verder zal worden uitge breid. De moeilijkheden, welke eerst hebben bestaan bij het opvoeren van de productie, zijn of worden over wonnen. Op een motorwindas worden 'de touwen en metalendraden op- en afgerold. werkzaamheden belast waren, niet geoefend genoemd konden worden; manschappen, die dit werk eenige malen verricht hebben, hebben er niet meer dan ruim 12 minutcij voor noodig. Na het startcommando ver dwenen de ballons in snelle vaart de lucht in en slechts de draden, waarmee ze aan den grond verankerd waren, verrieden hun aanwezigheid hoog boven de stad. Draden zijn noodlottig. Tn ernstige gevallen worden de ballons zoo naast en achter elkaar opgesteld, dat ze een ondoordringbare luchtversperring vormen. Vliegtuigen, die in de nachtelijke duisternis aankomen, kunnen de ballons, die vanaf den grond zelfs niet met schijn werpers te vinden zijn, in het geheel niet zien en zeker niet de draden en netten, die 'den weg versperren. Dc draden worden den vliegtuigeh noodlottig, temeer, daar deze tegenwoordig geheel uit metaal vervaardigd zijn. De gespannen draden snijden de vliegtuigen eenvoudig doormidden, wat nog zeer bevorderd wordt door de enorme snelheid dezer moderne oorlogsvliegtuigen. De ballon zelf wordt dan wel losgerukt, maar er gaat dan automatisch een ventiel open, waardoor dc lucht ontsnapt en de ballon vanzelf op den grond neervalt. Hij kan dan weer volge pompt en naar hoogere regionen gestuurd worden. De vergrooting van de productie-capaciteit is voor een deel verkregen door liet oprich ten van nieuwe fabrieken door groote ma- ohineboirwers, die tot nu toe geen vliegtui gen hebben gemaakt, voor een ander deel door yergrooting van de productie-capaci teit in de Dominions. Drie nieuwe commando's. Drie nieuwe commando's zullen bij de luchtmacht worden ingevoerd, n.1. een bal lon-commando, belast met de administratie en opleiding van de 47 eenheden van de ballonversperringen, een commando voor de administratie der voorraden en een com mando voor de opleiding van de vrijwillige reserve. Wordt Croijdon gesloten? Voor de brugerluchtvaart wordt voorzien in een subsidie van 2.059.000 pond sterling voor de diensten op het buitenland. Plannen zijn gemaakt om de diens ten van Engeland naar Europa uit te breiden. Een aantal nieuwe pas sagiers-vliegtuigen is besteld, waar onder een toestel, dat op groote hoog te niet; een snelheid van omstreeks 450 km. per uur den Atlantischen Oceaan over moet steken. Verder wordt de mogelijkheid overwogen de luchthaven Croydon te sluiten, teneinde Verbeteringen aan te brengen, in verband met plannen tot vergrooting van Heston en het aanleggen van een nieuw vliegveld te Fairlop. Ook bestaan plannen een vierde vliegveld voor Londen aan te leggen te Lullingstone. Landbouwmannen op audiëntie

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 8