rafititiM
EN DE
Bommenwerper
verongelukt
De luchtbescherming van
Noord-Holland
Het drama te Koedijk
Radioprogramma
jPlohm. op ^ee
iloAm, aan uud
DOOR
EDGAR RICE
feURROUGHS
132.
De gebeurtenissen volgden elkaar nu snel
op. Tarzan en zyn horde drongen in het paleis
binnen en bevrijdden Helen en Marga, juist
voordat de soldaat de kerker had bereikt!
Daarna kwamen de strijdmachten van Herat,
die de Athairianen verslagen hadden, in triomf
de stad binnen en boden hun galeien aan om
Tarzan en zijn vrienden huiswaarts te roeien.
Allen prezen den sterken Tarzan, aan wien
zy zoveel te danken hadden. Ook Magra wil
de hem bedanken, maar Tarzan deed alsof hij
haar niet bemerkte. Opeens werd de mensen
groep opgeschrikt, doordat twee soldaten
Atan Thome tussen zich in hadden, die ze als
een krankzinnige ronddolend, in de wildernis
hadden opgepakt. Thome hield nog steeds de
cassette styf tegen zich aangedrukt. „Ik heb
Lal Taask er voor gedood," raasde hij, „ik
heb „Den Vader der Diamanten". Herat
schudde meewarig het hoofd. „Er kunnen er
geen twee zijn," antwoordde hij. Hij nam de
cassette uit de handen van Thome en opende
hem, waarna hij er een stuk steenkool uit
haalde. Gebroken zakte Thome in elkaar. Een
oogenblik later was hy overleden. „Voor dit
Morgen beginnen wij met een nieuw ver
volg van het Tarzan-verhaal:'
„TARZAN EN DE OLIFANTSMANNEN".
De geheimzinnige diamant brengt den
aap-man terug naar de Goudstad, waar hij
-laags raakt met de Leeuw-mannen en ris
Olifantsmannen... De avonturen die de
zoon van het oerwoud nu tegemoet gaat,
zijn wederom adembenemend
gewone stuk steenkool hebben wy nu al deze
moeite gehad en zyn zovele mensen in de strijd
gebleven", zei Brian. „En de ironie van het hele
geval is, dat dit stuk steenkool in werkelijkheid
„De Vader der Diamanten" is." „Ja, mensen
zijn vreemde beesten" antwoordde Tarzan van
de Apen.
EINDE.
Onze Oost
Luitenant-vlieger gedood
TWEE GEWONDEN.
Bij een landingsmanoeuvre, welke
werd uitgevoerd na een escadrille
oefening, is de Glenn Martinbom
menwerper 528 neergestort en geheel
vernield.
De bestuurder, luitenant-vlieger
P. A. van Mourik, werd gedood, een
inheemsche helper is ern&tig, doch
niet levensgevaarlijk gewond; een
derde inzittende, brigadier-leerling
vlieger W. J. Broeker, werd licht
gewond.
Het ongeluk geschiedde bij Pon
dok Bamboe,! nabij het landings
station Tjililitan.
Landingswielen reeds uit.
Naar aanleiding van een onderhoud dat
een vertegenwoordiger van Aneta met den
gewonden inzittende van het verongelukte
Glenn Martin-vliegtuig had, kunnen wij
nog het volgende melden:
De tocht was aangevangen me' een ge-
mtarnenlijke escadrille-oefening waaraan de
verongelukte Glenn-Martin en een ander
Glenn Martin-vliegtuig bestuurd door luite
nant Wolf, deelnamen. Beide vliegtuigen
cirkelden boven Priolc en keerden na een
half uur terug. Ieder der vliegiuigen had
16C0 liter benzine in. in beid.e middentanks.'
De bestuurder, luitenant van Mourik, had
reeds Tjililitan in het zicht en de landings
wielen en remklappeD waren reeds uit.
De snelheid was nog geen 150 km.
"er uur op dat moment deze snel
heid begon echter plotseling te sterk
terug te loopen en vermoedelijk
vertoonde de rechtermotor teekenen
van weigering.
Hiervan was de heer Broeker, de gewonde
brigadier-lecrling-vlieger, niet geheel zeker.
De hoogte bedroeg aanvankelijk toen niet
meer dan 100 meter. Het toestel trok geheel
en al scheef en do heer Broeker deed de
parachute om, daar hi] begreep dat er
niets anders overbleef om zich te redden.
Van een parachute-sprong was echter op
zulk een geringe hoogte geen sprake. „Wat
er toen verder gebeurd is, weet ik niet
meer", zeide de heer Broeker.
Linkervleugel raakl boomtop.
Terwijl de Glenn Martin scheef trok, had
het vliegtuig met den linkervleugel een
boomtop geraakt, waarna het doorzakte en
de vleugel den grond raakte. Het toestel
draaide een kwait slag door en had toen
nog altijd een vaart van ongeveer 50 K.M.
Hierdoor werden eerst de bestuurder met
parachute en zitplaats door den mica kap
heen uit het toestel geslingerd Hij bleef
buiten kennis liggen en overleed spoedig
daarna.
Toen brigadier Broeker bij bezinning
kwam, merkte hij zelf niet dat hij een
hoofdwond had, doch hij zat in het ver
nielde vliegtuig nog altijd op zijn plaats,
nl. op die van den tweeden bestuurder,
vanwaar hij zijn luitenant in de sawah zag
liggen.
De heer Broeker kroop uit liet toestel
en trachtte zijn chef te helpen. Hulp mocht
echter niet meer haten. Luitenant van
Mourik was geheel buiten kennis en heeft
voor zijn overlijden geen woord meer ge
uit.
Of de oorzaak het afslaan of een minder
goede werking van een tier beide motoren
is geweest, is nog niet opgehelderd.
BESPREKINGEN MET 35 GEMEENTEN.
EERSTE MATERIEELE UITRUSTING
BINNEN 14 DAGEN GEREED.
Evenals in andere provincies zijn op ini
tiatief van den minister van Binnenland-
sche Zaken, ook in Noord-Holland bespre
kingen gehouden met de burgemeesters
van verschillende gemeenten, bijgestaan
door de hoofden van den gemeentelijken
luchtbeschermingsdienst en den gemeente
geneesheer, over de materioele uitrusting
hunner gemeenten met het oog op de be
scherming van de burgerbevolking tegen
luchtaanvallen.
Op 8 Maart werden besprekingen
gevoerd in het Zuid Westelijk deel
der provincie tot en met Castricum
en Uitgeest in het Noorden. Den vol
genden dag werd de uitrusting van
het Noordelijk deel van de provincie
besproken met inbegrip van de ge
meenten Zijpe, St. Maarten, Haren
karspel, Oude- en Nieuwe Niedorp
en Winkel in het Zuiden.
Vijf en dertig gemeenten zijn thans reeds
in Noord Holland een voorwerp van zorg
geweest.
Verwacht mag worden, dat de ma-
terieele voorziening noodig geacht
voor de eerste uitrusting, binnen
veertien dagen gereed zal zijn.
Bij deze besprekingen werd ernstige aan
dacht gegeven aan het vraagstuk der inter
communale samenwerking.
OFFICIER VAN JUSTITIE
IN HOOGER BEROEP.
Naar wij vernemen heeft de offi
cier van Justitie bij de rechtbank te
Alkmaar hooger beroep aangetee-
ken tegen het vonnis van die recht
bank, waarbij de 30-jarige arbeider
B. uit Bergen, tegen wien de offi
cier van Justitie wegens poging tot
moord op zijn vrouw en zijn drie
kinderen levenslange gevangenis
straf had geëisebt, is vrijgesproken.
Schipper benadeelt
reederij
Door het Amsterdamsche hof
veroordeeld.
Het gerechtshof te Amsterdam veroordeel
de gisteren een schipper, die vroeger in
dienst was van de reederij Bergmann, tot
een gevangenisstraf van een jaar en drie
maanden, met aftrek van de voorloopige
hechtenis.
De man had door een drukker te Amster
dam groote hoeveelheden abonnementen en
knipkaarten na laten maken. Hij had deze
valsche kaartjes via and.ere leden van het
personeel, conducteurs en schippers, aan 't
publiek, dat- van de „heen en wecr'-bootjes
gebruik maakt, verkocht. De opbrengst had
den zij ten eigen bate aangewend en op
deze wijze is de reederij voor belangrijke be
dragen benadeeld. Ook de drukker en an
dere leden van het personeel zijn tot ernsti
ge straffen veroordeeld.
De rechtbank had den schipper tot ander
half jaar gevangenisstraf veroordeeld en
de procureur-generaal had bevestiging van
het vonnis gevorderd.
Abnormaal veel centen
Hotelier ruikt lont. De rijke gast
bleek een inbreker.
Op 1 September van het vorig jaar heeft
de 19-jarige boerenknecht G. V. in de wo
ning van den heer op 't L. te Bodegraven
ingebroken. Hij kon ongestoord te werk
gaan, daar de hccle familie naar het vuur
werk was gaan kijken. Toen zij terugkwa
men, zag de heer des huizes, dat een onge-
noode gast zich door middel van het open
breken van een luikje toegang had verschaft
tot de woning, waaruit ontvreemd werden
een geldtrommeltjc inhoudende een spaar
bankhoekje en verzekeringspolis, voorts oen
spaarpotje met geld, een jampotje met geld
en een portemonnaie.
De boerenknecht werd later gesnapt,
toen hij in een hotel zijn rekening
met een groot aantal centen betaal
de, hetgeen den hotelier verdacht
voorkwam.
Gisteren moest hij zich voor de Haagsche
rechtbank verantwoorden. Hij had weinig
tot zijn verdediging te zeggen, bekende vol
mondig en hoorde een jaar gevangenisstraf
tegen zich eischen.
Er was een voorlichtingsrapport over hem
uitgebracht, dat hem volkomen toereke
ningsvatbaar verklaarde, doch hem schet
ste als een onverschillig iemand, die geen
berouw over zijn daden heeft.
Uitspraak 13 April.
Directeur arbeidsbeurs
veroordeeld
De knoeierijen te Beverwijk.
De Haarlemsche rechtbank heeft gisteren
den 27-jarigen V. P. B., vroeger directeur
van de gemeentelijke arbeidsbeurs te Bever
wijk, veroordeeld tot één jaar gevangenis
straf, waarvan vier maanden voorwaarde
lijk, met een proeftijd van drie jaar.
B. was op 11 November j.1. gearresteerd,
nadat bij controle een kastekort van onge
veer 800 gulden was geconstateerd.
De verduisterde gelden had hij verbras],
liet O.M. had een jaar gevangenisstraf ge-
eisclit, waarvan drie maanden voorwaarde
lijk.
Wraak op den buisbaas
„In dank voor hulp voor mij en
mijn gezin."
In de Vreeswijkstraat en de Rhenenstraat
te Den Haag heeft zich gisternacht een
ernstig geval van zaakbeschadiging voorge
daan. Negen perccelen, meest leegstaanden
woningen, werden met carbolineum be
smeurd en tal van ruiten werden met een
schroevendraaier vernield Vele stecnen van
muren en portieken werden door het scher
pe goedje danig aangetast, zoodat de schade
niet gering is. Op den muur van een der
perceelen stond geschreven: „In dank voor
hulp voor mij en mijn gezin". Men heeft
dus waarschijnlijk met een wraakneming
tegen den. huiseigenaar te doen.
De vermoedelijke dader is bekend.
Tot heil van den werklooze
Woensdag heeft ten depaVtemente van So
ciale Zaken de installatievergadering plaats
gehad, onder voorzitterschap van den mi
nister van Sociale Zaken, prof. Mr. C. P.
M. Bomme, van het Landelijk Comité voor
geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van
werkloozen, kort genaamd het Segoba-
werk.
Reeds verschillende menschen hebben
zich bereid verklaard om medewerking aan
het Segobawerk te verleenen; tooneclgezel-
schappen, zangers, personen, die zich bezig
houden met lichamelijke ontwikkeling enz.
ZATERDAG 1 APRIL 1939.
Hilversum I, 1875 en 301,5 m.
8.009.15 Gramofoonmuziek. (Om 8.15 Ber.)
11.30 Godsdienstig halfuurtje.
12.00 Berichten.
12.15 De KRO-Melodisten en solist.
1.00 Gramofoonmuziek.
I.20 Vervolg concert.
2.00 Voor de rijpere jeugd.
2.30 Gramofoonmuziek.
2.35 Causerie „De Paaschei-actie voor het
zwakke kind".
2.45 Kinderuurtje.
4.00 Gramofoonmuziek.
4.05 Rede ter gelegenheid van het 10-jarig
bestaan van de HIRO.
4.20 Gramofoonmuziek.
4.25 Causerie. „Vermaak en dierenleed".
4,40 Gramofoonmuziek.
4.45 Causerie „Draagt elkanders lasten."
5.00 Gramofoonmuziek.
5.15 Filmpraatje.
5.30 Gramofoonmuziek.
5.45 De KRO-Nachtegaaltjes.
6.20 Journalistiek weekoverzicht.
6.45 Berichten, gramofoonmuziek.
7.00 Berichten.
7.15 Medisch-opvoedkundige causerie.
7.35 Actuele aetherflitsen,
8.00 Berichten ANP. Mededeelingen.
8.15 Meditatie met muzikale omlijsting.
8.35 Het KRO-Orkest.
9.00 Voordracht en imitaties.
9.30 Fragmenten operette „Hoffball in
Schönbrunn".
9.50 Vervolg concert.
10.00 Voordracht en imitaties.
10.30 Berichten ANP.
II.00 Religieuze declamatie met muzikale
11.3012.00 Gramofoonmuziek.
Hilversum II, 415,5 m.
8.00 Gramofoonmuziek. (Om 8.16 Berichten).
10 00 Morgenwijding.
10.20 Voor Arbeiders in de Continubedrijven.
12.00 Gramofoonmuziek. (Om 12.15 Berichten
1.30 Pianovoordracht.
I.50 Causerie „De nieuwe veiligheidswet".
2.40 Zang, piano en gramofoonmuziek.
3.00 Reportage.
3.30 Gramofoonmuziek.
4.00 Het VAR A-Kinderkoor „De Krekeltjes"
en gramofoonmuziek.
4.30 Esperanto-uitzending.
5.30 Filmland.
6.00 Orgelspel.
6.28 Berichten.
6.30 Fries programma.
7.10 Politiek radiojournaal.
7.30 Causerie „Het Amerikaansche 1 unst-
leven".
8.00 Herhaling SOS-Berichten.
8.03 Berichten ANP. VARA-Varia.
8.20 De Ramblers.
9.00 Puzzle-uitzending.
9.15 „En nu... Oké!"
10.30 Berichten ANP.
10.40 Commuity-singing (Opn.).
II.00 VARA-Orkest, m.m.v. soliste.
11.4512.00 Gramofoonmuziek.
FEUILLETON.
Een zeemansverhaal
door* Jaap Moulijn
8.
De commandant in de cockpit decreteert,
dat het schip aangevlogen zal worden. De
koers wordt verlegd en de marconist seint:
Hopen plus minus 11 u. 15 over U heen
te vliegen.
Ook hier dezelfde spanning als aan boord
van het schip. Hollanders, die elkaar in hun
land met negergezichten voorby zouden loo-
Pen, kijken nu vol verwachting naar elkaar
uit.
Overal op de „Warnsveld" klinkt het:
Nog twintig minuten!
Op de brug staan de kapitein, de vier, de
•tuurlui en een paar machinisten in groepjes
|e praten. De ouwe heeft den bootsman laten
Komen en hem opgedragen al het werk aan
dek te stoppen tot na de ontmoeting met het
vliegtuig. De stuurmansleerlingen moeten de
Vlaggen op zetten.
De civiele dienst hangt in de midscheeps
°ver de reeling en de kok is gevorderd tot
populair-aero-dynamische beschouwingen. Ie
der, die maar even gemist kan worden, is op
order van den eersten machinist uit de ma
chinekamer naar boven gestuurd.
Derde stuurman Noordenbos, de roergan
ger, vierde machinist Tjelsma en een olieman
zijn tenslotte de enigen, die aan het werk
blijven. En op dit oogenblik betreuren de
twee beneden het diep, dat ze indertijd maar
niet liever den dekdienst verkozen hebben bo
ven den machinedienst.
Al is het nóg zoo zeker, dat het te vroeg
ervoor is, toch spiedt telkens weer dan de
een dan de ander over stuurboord naar den
noordelijken kim, van waarachter de Douglas
zal moeten opduiken. Behalve verweg de
schoorsteen en de masten van een kleine
Engelsche tramp, een meelegger, die door de
„Warnsveld" voorby wordt geloopen, valt er
echter niets te ontdekken dan het gladde
vlak van de zee met de staalblauwe hemel
boog erboven.
In de marconihut converseert Tom intus-
schen druk met de nog onzichtbare Koetilang.
Verschillende namen zijn al uitgewisseld.
Holthuis heeft een vriend, die bij de Atlanti
sche Lloyd tweede sturman is en waarmede
Tom toevallig gevaren heeft. Tom belooft de
groeten te zullen doen by gelegenheid, al
maakt Holthuis een zeer goede kans zyn
vriend eerder te ontmoeten dan hij, maar
daar wordt minder op gelet. De beide gezag
voerders wisselen eenige draad- en zinlooze
beleefdheden, die echter goed gemeend zyn,
wat niet van è.lle beleefdheden kan worden
gezegd.
En natuurlijk vraagt de „Warnsveld" naar
het kersversche. per Koetilang aangevoerde
nieuws uit Holland. De vaderlandsche ge
schiedenis van de laatste dagen meldt weinig
belangrijks, doch de vliegtuigbemanning de
monstreert een schandelijk gemis aan belang
stelling, doot de Tweede Kamer-verslagen,
met vragen aan minsters en al, kalm te ne-
geeren. Tenslotte blykt al het kersversche
hierop neer te komen, dat er nog steeds geen
versche kadetjes aan het ontbijt worden ge
nuttigd, dat een boem-en-blaasgezelschap, ook
wel harmoniecorps genaamd, een gouden
echtpaar in Neerlangbroek heeft betoeterd,
wat door de radio is uitgezonden; en dat het
schatkistdeksel nog veel te gemakkelyk open
gaat en de begrooting dus heelemaal niet sluit.
Natuurlyk is er ook weer een juffrouw tegen
een boom gereden, welke proef al zoo vaak
bewezen heeft, dat dit voor den boom lang
niet zoo erg is als voor de juffrouw.
Al deze narighe.d ten spijt, blyft de „Warns
veld" met bewonderenswaardig flegma door
varen, slaat er werkelijk geen graad uit haar
koers.
Kinderen kunnen soms geanimeerd met
elkaar zitten spelen, zoo echt héélemaal erin!
Dan is er geen kou aan de lucht, alles ademt
pais en vreê. Dit duurt soms wel heele mid
dagen. Maar er zijn ook momenten, dat de
ware stemming niet wil komen, dat geen
enkel spel wil boeien, dat er een nukkige,
zwaar niet ruziekansen geladen sfeer in de
kinderkamer hangt. Iloeveal tact en pacda-
gogisch beleid worden dan niet vereischt om
het ergste te voorkomen en de gang er weer
in te brengen. De taak van ouders, van moe
ders vooral, is zwaar!
Op de Indië-rouce van de K.L.M. fungeert
de vliegtuigcommandant zoo ongeveer als
moeder. Behalve dat hij met behulp der drie
anderen zijn machine naar Bandoeng en later
naar Holland terug brengt, moet hij voor de
stemming onder de passagiers waken, waar
bij natuurlijk de tweede piloot, marconist en
mecano hem tot steun kunnen zijn.
Evenals kinderen naar hun nieuw stuk
speelgoed grijpen, zoo grypen de passagiers
naar iedere nieuwe vliegdag: carpe diem! Vol
interesse bestudeeren ze het traject en ne
men ze zich voor niets aan hun aandacht te
laten ontsnappen. Maar zooals op elke lange
reis, komen ook hier moment v. inzinking
roet in het eten strooien. Een half uur slecht
zicht bijvoorbeeld kan al fataal zijn. Aan
vankelijk weet de mecano nog weieens op het
psychologische moment in te grijpen met
koffie of thee, maar het moet niet te lang
duren voor er iets te kijken of een landing
in uitzicht wordt gesteld, of er dreigt gevaar
voor herrie; precies als in de kinderkamer!
Er zijn piloten, van wie met eere verhaald
wordt, hoe ze door gebruik te maken van de
meest fantastische bedenksels, hun kinder
kamercabine zoet wisten te houden. Het is
zeer verklaarbaar: kinderen hóuden van
sprookjesl
De marconist Holthuis bewees zyn com
mandant met de aankondiging, dat er Hol-
landsche schepen te hooren waren, een groote
dienst. Want ook aan boord van de Koetilang
begonnen zich juist symptomen van inzin
king voor te doen. Bij liet overvliegen van
groote stukken water bestaat er weinig kans
op belevenissen, waardooi de belangstelling
der passagiers al spoedig dreigt uit te gaan
naar futiliteiten. Zoo begon zich hier, op
duizend meter boven de Middellandsche Zee,
een verschil van meening te ontwikkelen over
de temperatuur, een uiterst teer onderwerp,
De eerste hatelijkheid, een waarheidlievend
betoog in, -elegramstyl over visschenbloed,
was van heethoofdige zijde reeds gelanceerd,
toen de uit de lucht gegrepen Boodschap van
Holthuis alle meeningsverschillen en hatelijk
heden de cabineramen uitjoeg. En nu. een
klein haf uur later, vormt de Koetilang met
al zijn onderdeelen en inhoud een vliegend
.geheel van bijna roerende eensgezindheid. De
gezagvoerder hoopt op deze ontmoeting eenige
uren te kunnen teren; met wat overleg haalt
hij er misschien Cairo zelfs wel mee.
Beide piloten zitten in de cokpit, de me
cano staat achter hen. Alle drie spieden ze
de kim af om de kleine, varende Hollandsche
kolonie maar het eerst te ontdekken. Want
de „Warnsveld" zal volgens berekening nu
zeer spoedig in zicht moeten komen. Holt
huis zit nog geregeld met het schip te wer
ken.
Achter hen in de cabine drukken de passa
giers hun neuzen plat tegen de ruiten.
DëAr! roept de mecano dan: iets
aan bakboord.
Ja, inderdaad: een schip: heel klein en
nietig op de groote vlakte. Maar dit blijkt
even later het Engelsche bootje te zijn, dat
ook op de „Warnsveld" in zicht is.
Déiar gaat-ie! schreeuwt de tweede
piloot dan en wijst recht vooruit.
Werkelijk, weer een schip! Maar ze weten
dat de „Warnsveld" een groote vrachtboot
moet zyn en dit is ook al zoo'n miniatuurtje.
'k Geloof het nóg niet! zegt de eerste
piloot.
Maar nu zien ze toch, dat het een schip
is met drie masten en een korte dikke
schoorsteen. Ja, het is het type van de At
lantische Lloyd-booten.
En dan ontdekken ze een rood-wit-blauw
snippertje boven de achtersteven.
't Is 'em tóch! corrigeert de com
mandant zijn vorige uitroep. En meteen
drukt hy het levier van zich af, waardoor de
Koetilang haar neus naar beneden steekt.
Dadelyk is alles in beweging. De mecano
vertelt het in de cabine. De passagiers komen
om de beurt in de cockpit om een blik te
slaan op dat Hollandsche scheepje daar be
neden, dat toch eigenlijk in den grond niets
bijzonders is. Dar gaan ze weer op hun
plaats zitten en wachten, ieder voor zyn ruit,
op de dingen die komen zullen.
Intusschen grypt Holthuis de sleutel en
seint.
Ziet U recht vooruit, kom naar buiten,
vliegen binnen vyf minuten over U heen,
noteert Tom op zyn blocnote. Hij geeft het
begrepen-teeken terug, trekt zich de kop
telefoon van het hoofd, loopt haastig zijn
hut uit en brengt de kapitein het laatste
nieuws, dat zich weer binnen de halve minuut
over het heele schip verspreidt.
Ook hier volgt nu het intense turen in één
richting, maar met nog veel meer oogen op
de brug met behulp van kykers. Gezien de
kleinere omvang van het vliegtuig in verge
lijking met het schip, duurt het nog eenige
spannende oogenblikken, voor Jan Noorden
bos door zijn prismakijker het stipje boven
de kim ontdekt.
Nog even... dé.£r wyst een der matrozen
deze stip, nu met het bloote oog zichtbaar,
aan zijn kameraden.
Daar komt-ie, de Indië-kist! zegt de
bootsman en dan is het, heel even maar, stil.
Zelfs de kok zwijgt.
(Wordt vervolgd.)