RADIO
Koninklijke Marine bestelt
31 torpedo-watervliegtuigen
Engelands bloemencultuur
bedreigt Nederland
EN Bi
Hitier
„kidnapper"
Voetbal
Het programma der
WietAentien
op j&e.
iioJun aan vaat
DOOR
EDGAR RICE
BURROUGHS
2.
Bjj het aanbreken van de dag week de
duisternis van de nacht; en terwijl de sla
pende jungle ontwaakte tot een onzeker
levensrhytme zei Tarzan zijn vrienden
vaarwel. Doch hij zou hen spoedig terugzien
onder omstandigheden, die verschrikkelijk wa
ren voor hen en voor hem! Terwijl Safari
door het bos liep, beefde Gonfala. „Wat
scheelt er aan, lieveling?" vroeg Wood ang
stig. „Mafka en die twee duivelse hulp
krachten van haar, de grote diamant en de
emerald", Gonfala zuchtte: „Ik schijn niet in
staat te zijn hun vreselijke invloed van mij
af te zetten.." Haar verloofde glimlachte.
„Mafka is dood, de juwelen hebben van zich
zelf geen krachten. Ket was alleen de hyp
notische blik van Mafka, die hun toverkracht
verleende. Nu zijn ze in ieder geval ver
loren. Spike en Troll hebben de stenen ge
stolen; en Spike en Troll zullen waarschijn
lijk ergens dood in de onherbergzame jungle
liggen."... Maar, Spike en Troll waren
springlevend. Met de inboorlingen, die hun
bagage droegen vervolgden zij hun weg door
het oerwoud. En in dierenhuid gewikkeld
droegen Spike en Troll de juweelen met zich
mee, die een sinistere rol zouden spelen in
dit nieuwe drama van de Afrikaanse wilderr
nis.
Opdracht aan Fokker
TORPEDO'S KUNNEN GEHEEL IN
DE ROMP WORDEN OPGEBORGEN.
De Koninklijke Marine heeft dezer
dagen aan de N.V. Nederlandsche
Vliegtuigenfabriek Fokker opdracht
gegeven voor de levering van 31
torpedowatervliegtuigen van het
type Fokker T. 8 W., bestemd voor
den dienst der Koninklijke Marine.
Zooals bekend is, hebben de Fokkerfabrie
ken in opdracht van Marine reeds een serie
van vijf toestellen van dit type in aanbouw.
Het eerste van deze serie bevindt zich te
Schellingwoude, waar de proefvluchten een
gunstig verloop hebben.
Van deze nieuwe serie zullen 19 vlieg
tuigen met houten vleugels worden afge
leverd en de 12 resteerende toestellen in
geheel metaren constructie worden uitge
voerd. Hiermede doet de bouw in serie van
geheel metalen vliegtuigen van Neder-
landsch ontwerp hier te lande zijn intrede
Zooals bekend is, bevindt zich bij Fokker
bovendien een geheel metalen tweemotorig
bombardementsvliegtuig in bouw, het pro
totype Fokker T. 9, in opdracht van en
bestemd voor de luchtvaartafdeeling van
het Koninklijk Nederlandseh-Indische Le
ger. Dit vliegtuig nadert zijn voltooiing.
Het drijver vliegtuig T. 8 W.
Het type T. 8 W. is een tweerno-
torige vrijdragende middendekker
op drijvers, een torpedo vliegtuig,
dat in plaats van torpedo's ook bom
men kan meevoeren, en dat tevens
dienst kan doen als lange afstands
verkenner.
Het bijzondere van deze machine is, dat
de torpedo's geheel in de romp kunnen
worden opgeborgen en dat de bergruimte
kan worden gesloten met 2 luiken, die hy
draulisch kunnen worden bediend. Het toe
stel is uitgerust met een krachtige afweer-
bewapening die in alle richtingen bruik
baar is en kan bemand worden met drie
of vier personen.
Het kan worden gebruikt met twee lucht-
gekoeldc stermotoren met een capaciteit
van 400 tot 700 P.K. elk, van welke sterkte
de prestaties afhankelijk zijn.
Overtreding reg'ement R.A.P.
Zeshonderd gulden boete tegen
Arnhemmer geëisclit.
De Arnhemsche kantonrechter heeft giste
ren den autobusondernemer^ H. M. te Arn
hem, die een ongeconccssionecrdcn autobus
dienst ArnhemDen Haag v.v. onderhield,
wegens overtreding van het reglement R.A.
P. 1939 veroordeeld tot 600 gulden boete,
subs. twee maanden hechtenis.
Ook een gevaar
voor Frankrijk
BLOEMENHOSPITALEN
OP DE SCILLY-EILANDEN.
IMPORT DAALDE STERK.
(Van onzen Londenschen correspondent.)
LONDEN.
Naar uit de verslagen van verschillende
Engelsche Kamers van Koophandel bleek,
moest Engeland voor ongeveer 15 milliocn
pond sterling aan bloemen importeeren, wijl
in de laatste twintig jaren de vraag naar
dit schoone product in Groot-Brittanje enorm
gestegen is. Nederland en Frankrijk ver
dienden bij dezen bloeinenimport flinke som
men.
Maar sinds twee jaren is daarin een
groote verandering gekomen. Onze
landgenooten en ook de Franschen
strijden vertwijfeld om de markten,
die steeds kleiner worden. Want op
inititatief van de regeering zijn in
Engeland groote bloemenkweeke-
rijen aangelegd, zoodat de import van
jaar tot jaar kleiner wordt en reeds
op liet oogenblik niet al te veel meer
te beteekenen heeft.
Op het oogenblik zijn de Scilly-Eilanden
de grootste hloemenproducent van Engeland.
Nog niet zoo heel lang geleden werden van
daar 20 of 30 manden bloemen naar. het
Engelsche vasteland gezonden. Maar intus-
schen hebben de kweelcerijcn een reusachtige
uitbreiding ondergaan. De Scilly-Eilanden
produceeren op het oogenblik meer den
1000 soorten bloemen per jaar. Daaronder be
vinden zich vele specialiteiten, die nergens
in Europa zoo volmaakt gekweekt zouden
worden als hier.
Bijzondere hospitalen voor bloe
men.
Zooals reeds gezegd is het de Engelsche
regeering, die de grootste aandacht aan de
bloemkweekerijen op de Scilly-Eilanden be
steedt In Opdracht van den staat leidt Gor-
don Gibson op het eiland St. Mary een waar
bloemenhospitaal. Hier worden niet slechts
zieke planten, maar ook den bodem terdege
onderzocht. Want gebleken is, dat talrijke
ziekten, die voor de bloemen noodlottig wa
ren, zich niet boven de aarde, maar onder
de aarde verbreidden Groote gebieden wer
den van alle planten bevrijd en daarna met
chemicaliën bewerkt om de ziekteverwekker
te vernietigen.
In dit bloemenhospitaal worden echter te
gelijkertijd ook de meest gewaagde experi
menten ondernomen. Men streeft nog steeds
naar een volmaakte zwarte of blauwe roos,
een probleem, dat tot op den huidigen dag
nog steeds niet opgelost is.
Met het kweeken van tulpen had men tot
nog toe veel succes. Door dit. feit lijden de
Nederlandsche kweekers vooral groote
schade.
Cornwall levert anemonen.
Tien jaren geleden kwam een Engelsche
geestelijke van het Europeesche vasteland
naar Cornwall en bracht eenige anemonen-
zaden mede. Hij overwoog, dat in eenige
landstreken van Cornwall hetzelfde klimaat
heerscht. als in Frankrijk, waar hij deze za
den gekocht had. Dus begon hij voorzichtig
anemonen te kweeken en wel met succes.
Op het oogenblik zal Cornwall in den win
ter en het voorjaar ongeveer 4 millioen
bloemen dagelijks op de markt brengen. Hon
derden menschen vinden daarbij werk en
brood.
Ook 't kweeken van orchideeën
een succes.
Nog verontrustender voor de oude bloemen-
leveranciers van Engeland is het feit, dat in
Bradford op het oogenblik exotische orchi
deeën in duizenden exemplaren gekweekt
worden. Het betreft hier soorten, die uit
Mexico, China, Venezuela en Indiö ingevoerd
zijn.
De orchideeën cischcn een uiterst zorgvul
dige voorbehandeling. Eerst na vier jaren
kan men van een behoorlijke orchideeönoogst
spreken. Dan echter is de orchidee buiten
gewoon gezond en sterk.
De rollen zijn hier welhaast, omgedraaid.
Men produceert hier op het oogenblik b.v.
voor de Fransehe bloemenmarkt .orchideeën,
die met een pond sterling het stuk betaald
worden. Op dit gebied gelooft Engeland de
buitenlandsche concurrentie reeds geheel
uitgeschakeld te hebben.
Clandestiene goudhandel
Overval in Amsterdamsch café.
Reeds langen tijd had de Amsterdamsche
politie het vermoeden, dat in een café aan
liet Woesperplein een clandestiene handel
in goud en zilver werd gedreven.
Op geregelde tijden in het bijzonder op
Zondagmorgen was het in dit café erg
druk en er heerschte dan steeds een zeer
geanimeerde stemming. Dat de politie juist
had gezien en dat er bij die levendige ge
sprokken tusschen de bezoekers op Zon
dagmorgen handel werd gedreven, welke
het daglicht eigenlijk niet kon verdragen,
bleek de politie Zondagochtend j.1., toen zij
tezamen met* eenige ambtenaren van de. be
lasting een inval deed. De bezoekers had
den hier blijkbaar niet op gerekend en
overigens waren de voorzorgsmaatregelen
van de politie ook wel zoodanig, dat geen
der handelaren de beenen kon nemen.
In het café werden ongeveer 40
personen, welke zich met den han
del in goud en zilver bezig hielden,
aangetroffen. Een gedeelte van hen
was in het bezit van de voor den
handel in goud en zilver wettelijk
voorgeschreven registers, een ander
gedeelte echter niet.
Deze groep totaal 15 personen werd
meegenomen naar het politiebureau, waar
proces-verbaal werd opgemaakt wegens
overtreding der Waarborg WatZij zijn daar
na weer op vrije voeten gesteld. Een hoe
veelheid goud en zilver, dat op deze lieden
werd bevonden, is in beslag genomen.
Hoe de burgemeester van New
York de annexatie van Tsjecho-
Slowakije beoordeelt.
Zoowel Benesj als Laguardia, de burge
meester van New York, hebben in een te
Cleveland gehouden' rede verklaard over
tuigd tc zijn, dat Tsjecho-Slowakije zijn on
afhankelijkheid zal terugkrijgen.
Burgemeester Laguardia zcide dat Tsjecho
Slowakije niet werd ingenomen of vernie
tigd. Het werd „kidnapped". Wanneer de
Kidnapper spreekt van protectoraat, dan
spreekt hij als degene, die het kind be
schermt tot hij een losgeld heeft ontvangen,
zonder hetwelk hij het kind vermoordt. De
misdaad kan geen eerbied afdwingen. Wij
kunnen don oorlog tegenhouden door de
wereld te zeggen, dat het Amerikaansche
volk zich het, recht voorbehoudt de aanval
lers aan te wijzen en de landen, welke de
democratie verdedigen, te steunen.
Er zou een plan bestaan tot het organi-
seeren van een voorloopige Tsjechische re
geering, welke zitting zal hebben in een
der oude legaties van Tsjecho-Slowakije,,
welke niet aan Duitschland is overgedra
gen.
kampioeoscompetitie
Met de Paaschdagen: Achilles
D.W.S. en Eindhoven—N.E.C.
Het programma van de kampioenscompeti
tie van den Kon. Ned. Voetbalbond is als
volgt samengeseld:
9 April: (Eersten Paaschdag) Achilles
D.W.S.
10 April: (Tweeden Paaschdag) Eindhoven
N.E.C.
16 April: N.E.C.Achilles; D.W.S.Ajax.
30 April: AjaxN.E.C.: Achilles-Eindhoven.
11 Mei: N.E.C.Ajax; D.W.S.Eindhoven.
TS Mei: (Hemelvaartdag (D.W.S.Achilles.
21 Mei: AchillesN.E.C.: EindhovenAjax.
29 Mei: (Tweeden Pinksterdag) N.E.C.
D.W.S.; EindhovenAchilles.
4 Juni: Ajax—D.W.S.: N.E.C.Eindhoven.
18 Juni: D.W.S.—N.E.C., Achilles—Ajax.
25 Juni: AjaxEindhoven.
GEEN DUITSCHERS IN DE TOUR
DE FRANCE.
Na Italië heeft thans ook Duitschland be
sloten niet deel te nemen aan de ronde
van Frankrijk, welke van 10 tot 29 Juli
wordt georganiseerd. De meeste Duitsche
renners willen, naar een onderzoek van de
leiders der wiclrensport in Duitschland aan
het licht bracht, deze zware ronde niet rij
den, omdat de verdiensten te gering zijn
door de lage koers van den franc. Daarbij
komt, dat in denzelfden tijd, waarin de
ronde wordt gereden, twee wedstrijden, wel
ke tevens voor het Duitsche kampioenschap
op den weg gelden, vallen.
PROGRAMMA
WOENSDAG 5 .APRIL 1939.
Hilversum I. 1875 en 415,5 m«
Algemeen Programma, verzorgd door de
NCRV.
8.00 Schriftlezing, meditatie.
8.15 Berichten, gramofoonmuziek. (9.309.45
Gelukwenschen
10.30 Morgendienst.
11.00 Gramofoonmuziek.
11.15 Zang met pianobegeleiding en. gramo
foonmuziek.
12.00 Berichten.
12.15 Gramofoonmuziek.
12.30 „Quintolia" en gramofoonmuziek.
2.00 Gramofoonmuziek.
2.35 Christ. Lectuur.
3.00 Orgelspel.
4.00 Gramofoonmuziek.
4.45 Gelukwenschen.
5.00 Kinderuurtje.
5.455.55 en 6.00 Gramo "oonmuziek.
6.30 Berichten, causerie over kamerplanten,
7.00 Berichten.
7.15 Boekbespreking.
7.45 Gramofoonmuziek.
8.00 Berichten ANP, herhaling SOS-Ber.
8.15 Koninklijke Christ. Oratoriumvereeniglng
Amsterdam, Utrechtsch Stedelijk orkest en
solisten.
9.15 Gramofoonmuziek.
9.30 Actueel halfuur.
10.00 Berichten ANP.
10.05 Causerie over gezins- en huwelijksmoei
lijkheden.
10.35 „Vedelaars" en gramofoonmuziek.
11.25 Gramofoonmuziek.
11.5012.00 Schriftlezing.
Hilversum H. 301,5 m.
VARA-uitzending. 10.0010.2 v.m. en 7.30
—8.00 VPRO.
8.00 Gramofoonmuziek. (ca. 8.16 Berichten).
9.30 Causerie: „Onze keuken".
10.00 Morgenwijding.
10.20 Voor arbeiders in de Continubedrijven.
11.40 Voor de werklozen.
12.00 Gramofoonmuziek.
12.15 Berichten.
12.17 Esmeralda.
12.45 VARA-orkest.
I.301.45 Gramofoonmuziek.
2.00 Voor de vrouwen.
3.15 Voor de kinderen.
5.306.00 „The Kilima Hawaiians" en orgel
spel.
6.05 De Ramblers (Om 6.28 Berichten).
6.40 Voor de niet-leerplichtige jeugd.
7.00 VARA-Kalender.
7.05 Felicitaties.
7.10 Causerie: „Van streven en strijden".
7.30 Bijbelvertellingen.
8.00 Herhaling SOS-Berichten.
8.03 Berichten ANP, VARA-Varia.
8.20 Gramofoonmuziek.
9.00 Radiotooneel.
10.00 Berichten ANP.
10.10 VARA-orkest.
10.45 Zang en piano.
II.15 Gramofoonmuziek,
11.30 Fantasia.
11.5512.00 Gramofoonmuziek.
FEUILLETON.
Een zeemansverhaal
doort Jaap Moulijn
li.
Duurt niet lang meer, we zijn al over
anderhalven dag bij Gibraltar!
Waren we daar maar vast weer op de
thuisreis van Indië naar Holland!
Nog een paar maandjes geduld!
schreeuwt Tjelsma.
En è.1 maar door draait de motor. Zoo nu
en dan tracht hij op hol te slaan, als daar
buiten de schroefbladen in de lucht malen,
doordat een hooge zee het achterschip boven
water tilt. Maar dadelijk zorgt een regulateur
er dan voor, dat het aantal onwentelingen
tot het normale teruggebracht wordt. Overi
gens is de regelmaat door niets gestoord.
We zijn Kerstmis en Oud en Nieuw
weer leelijk misgeloopen thuis! toetert
Coolen, maar hij krijgt geen antwoord en
verwacht dit zelf ook niet meer.
Want plotseling is er een ander, vreemd
geluid in de machinekamer, iets angstigs op
een plaats, waar zoovéél kracht in toom ge
houden moet worden.
De motor schijnt wel een oogenblik dol te
zijn, zoo snel wil hij gaan draaien. Maar
onmiddellijk vangt de regulateur hem weer op
en houdt hem in bedwang. Toch is het nog
niet in ordewant wat is dat voor
vreemde cadans? Er is iets anders gekomen
in de plaats van het moeizaam ploeteren om
den zwaren scheepsromp door de zeeën heen
vooruit te dwingen. En er gaan vreemde
schokken door het geheele schip, dat eenige
malen doorzwiept als onder ongelijke druk.
Opeens begrijpt Tjelsma en zonder zich een
oogenblik te bedenken vliegt hij naar de
manoeuvreerhandels en sluit de brandstof af.
De motor stopt!
Op de Atlantischcn Oceaan anderhalven dag
varen van Gibraltar verwijderd, in storm
achtig weer, bij hooge, overkomende zeeën en
zware deining, stopt de motor. Want wat
Tjelsma begrijpt is, dat de cadans zoo heel
anders is geworden, omdat de machine onbe
last draait, wat dus zeggen wil, dat hoogst
waarschijnlijk de schroefas of de schroef ge-
bi'oken is! In een fractie van een seconde
flitste dit daareven door Tjelsma's hoofd.
Het is of het nu doodstil is in de machine
kamer. al loopen een paar hulpwerktuigen en
de dynamo ook rustig door. De stem van den
vijfden machinist klinkt wat hard, als hij
Tjelsma vraagt:
Zou de... de schroefas... of de schroef...
die zal toch niet...?
Maar ook nu krijgt hij geen antwoord, want
op het bovenste rooster verschijnen de ge
stalten van de andere machinisten, Berkels
vooraan, met Pollaer en de Leeuw achter
zich, benevens nog twee in pyama, zóó uit
hun kooi gejompt. Half glijdend komen ze
langs de vettige, glimmende ijzeren leuningen,
de steile trappen afzetten met een vaart, die
bijna levensgevaarlijk is bij zulk een zwaar
slingerend schip. Berkels doet een paar
vragen an den machinist van de wacht. Dan
rinkelt de bel van de telefoon naar de brug
Tjelsma gaat erheen.
Hallo.., ja..* ja, we hebben gestopt,
waarschijnlijk is de schroefas of de schroef
gebroken. De eerste en tweede machinist zijn
aan het opntmen, u krijgt zoo gauw mogelijk
bericht.
Intusschen zijn de anderen de tunnel inge
gaan. Zwijgend loopen ze achter elkaar door
de gewelfde gang, die op iedere vijf meter
door een electrische lamp verlicht wordt.
Kaarsrecht, rond en glimmend strekken zich
de geledingen der massale tunnelas over de
zware rustblokken naar achteren, ieder deel
aan het volgende verbonden met een groot
aantal bouten en moeren door de tegen elkaar
liggende, uitstekende flensen. Het maakt
een naargeestige indruk, deze reus hier werke
loos en onbeweeglijk te zien liggen, terwijl het
schip zijn krachtige steun zoozeer behoeft.
Tot aan het einde der tunnel toe vertoont
de as geen enkele breuk. De stille hoop, dat
hier de fout zou zitten en niet in de schroefas,
het gedeelte dat door de schroefaskoker naar
buiten loopt en waarop de propeller is vast
gemaakt. blijkt ijdel. Had een der geledingen
hier in de tunnel het begeven, de vervanging
van het gebroken deel door een reservestuk
zou vrij eenvoudig zijn geweest Maar de
schroefas... geen sprake van! Want die moet
door de koker naar buiten uitgevoerd worden
en de nieuwe as op dezelfde wijze van buiten
naar binnen weer ingevoerd.
De koker maakt geen water gelukkig,
zegt Berkels: dus de waterdichte deur
van de tunnel kan wel open blijven. Maar we
moeten hier geregeld controleeren.
Dan loopen ze terug naar de machinekamer.
Stopten te 21u32 wegens vermoedelijke
schade aan schroef of schroefas, schrijft
Tom in het koersboekje, waarin alles betref
fende de navigatie wordt genoteerd en waar
uit na iedere wacht het scheepsjournaal wordt
ingevuld.
De kapitein en alle stuurlui zijn op de
brug, zelfs de vierde stuurman van Hees is
verschenen. Hij loopt de hondenwacht bij
den eerste ensliep vast om half tien. Maar
door het ongewone schudden en zwiepen van
het schip is hij wakker geworden en haastig
naar boven geloopen.
Ga je beter aankleeden van Hees,
zegt de kapitein: zoo vat je kou.
Want de vierde heeft slechts een oliejas
over zijn pyama aangeschoten en een zuid
wester opgezet.
Hijgend van het trappenklimmen komt de
machinist de brug op en ze krijgen van hem
de bevestiging van hun vrees, dat de breuk in
schroef of schroefas moet zitten.
De „Warnsveld" is varr een varend schip
geworden tot een drijvende romp. De onder
vinding heeft geleerd, dat het maar het beste
is er verder niets aan te forceeren om het
anders te maken. Een schip geeft zelf in der
gelijke omstandigheden zyn beste positie wel
op.
We liggen zoowat dwars op den wind,
constateert de ouwe.
Hij kan gelukkig heel wat hebben!
stelt Maré gerust.
Wat slingert die schuit verschrikkelijk!
moppert Rietbosch tegen Tom: een
lekker bakje in Januari hier op de Atlantic!
Alle hens maar uit porren, zegt de
kapitein.
Dat is niet meer noodig, want de mannen
van de wacht te kooi komen een voor een uit
het logies opduiken om te zien wat er aan de
hand is. Ze zijn door het zwiepen van het
achterschip haast uit hun bed geslingerd.
Zelfs op hun zeebeenen hebben ze moeite om
staande te blijven. De bootsman laat een
paar 1000-kaars lampen uit het kabelgat op-
mannen en snel worden die klaargemaakt op
het achterschip, om buiten boord het roer en
z\jn omgeving te kunnen verlichten en op
die manier te ontdekken wat er precies loos
is. Gelukkig neemt het schip wel wat minder
water over, het wordt alleen heftig heen en
weer gesmeten, zoodat het slingeren voor de
bemanning ondraaglijk vermoeiend wordt.
Unheimisch is het opeens aan boord: de on
zekerheid en heimelijke angst voor wat nog
zal kunnen gebeuren, waren als onzichtbare
spoken over de donkere, hellende dekken.
Hier en daar valt een flauwe lichtschijn, die
de duisternis accentueert. Maar op het achter
schip is het gelukkig hel licht en donkere
gestalten, door anderen stijf vastgehouden,
buigen zich over de hekreeling en speuren
om iets te zien te krijgen van de schroef, die
telkens boven water komt. Wat ze consta-
teeren is niet bemoedigend: een der schroef
bladen zit rechtop, plat tegen den roersteven
gedrukt.
De eerste machinist geeft order de motor
langzaam te laten draaien en Tjelsma doet
zijn plicht. Even wentelen weer de zware
krukken en draait ook de tunnelas langzaam
mee. Maar daar buiten in het schroefraam,
onder het felle licht der lampen, blijft de
schroef onbeweeglijk! De motor wordt ge
stopt. nu is het wel zeker: de schroefas is
gebroken
Dan komen in de salon de officieren en de
voornaamsten van het scheepsvolk bijeen en
houden scheepsraad. Voor de kapitein de
onderhandelingen opent zitten ze even stil om
de lange tafel met het roode kleed, dat warm
de schijn der electrische lampen teruggeeft.
Zorgelijk staan dé stoere kopnen der ouderen,
gespannen de gezichten der jongeren. Ze zijn
het spoedig eens: er zal assistentie van een
sleepboot aangevraagd moeten worden.
(Wordt vervolgd.)