RADIO Koninklijke Marine bestelt 31 torpedo-watervliegtuigen Engelands bloemencultuur bedreigt Nederland EN Bi Hitier „kidnapper" Voetbal Het programma der WietAentien op j&e. iioJun aan vaat DOOR EDGAR RICE BURROUGHS 2. Bjj het aanbreken van de dag week de duisternis van de nacht; en terwijl de sla pende jungle ontwaakte tot een onzeker levensrhytme zei Tarzan zijn vrienden vaarwel. Doch hij zou hen spoedig terugzien onder omstandigheden, die verschrikkelijk wa ren voor hen en voor hem! Terwijl Safari door het bos liep, beefde Gonfala. „Wat scheelt er aan, lieveling?" vroeg Wood ang stig. „Mafka en die twee duivelse hulp krachten van haar, de grote diamant en de emerald", Gonfala zuchtte: „Ik schijn niet in staat te zijn hun vreselijke invloed van mij af te zetten.." Haar verloofde glimlachte. „Mafka is dood, de juwelen hebben van zich zelf geen krachten. Ket was alleen de hyp notische blik van Mafka, die hun toverkracht verleende. Nu zijn ze in ieder geval ver loren. Spike en Troll hebben de stenen ge stolen; en Spike en Troll zullen waarschijn lijk ergens dood in de onherbergzame jungle liggen."... Maar, Spike en Troll waren springlevend. Met de inboorlingen, die hun bagage droegen vervolgden zij hun weg door het oerwoud. En in dierenhuid gewikkeld droegen Spike en Troll de juweelen met zich mee, die een sinistere rol zouden spelen in dit nieuwe drama van de Afrikaanse wilderr nis. Opdracht aan Fokker TORPEDO'S KUNNEN GEHEEL IN DE ROMP WORDEN OPGEBORGEN. De Koninklijke Marine heeft dezer dagen aan de N.V. Nederlandsche Vliegtuigenfabriek Fokker opdracht gegeven voor de levering van 31 torpedowatervliegtuigen van het type Fokker T. 8 W., bestemd voor den dienst der Koninklijke Marine. Zooals bekend is, hebben de Fokkerfabrie ken in opdracht van Marine reeds een serie van vijf toestellen van dit type in aanbouw. Het eerste van deze serie bevindt zich te Schellingwoude, waar de proefvluchten een gunstig verloop hebben. Van deze nieuwe serie zullen 19 vlieg tuigen met houten vleugels worden afge leverd en de 12 resteerende toestellen in geheel metaren constructie worden uitge voerd. Hiermede doet de bouw in serie van geheel metalen vliegtuigen van Neder- landsch ontwerp hier te lande zijn intrede Zooals bekend is, bevindt zich bij Fokker bovendien een geheel metalen tweemotorig bombardementsvliegtuig in bouw, het pro totype Fokker T. 9, in opdracht van en bestemd voor de luchtvaartafdeeling van het Koninklijk Nederlandseh-Indische Le ger. Dit vliegtuig nadert zijn voltooiing. Het drijver vliegtuig T. 8 W. Het type T. 8 W. is een tweerno- torige vrijdragende middendekker op drijvers, een torpedo vliegtuig, dat in plaats van torpedo's ook bom men kan meevoeren, en dat tevens dienst kan doen als lange afstands verkenner. Het bijzondere van deze machine is, dat de torpedo's geheel in de romp kunnen worden opgeborgen en dat de bergruimte kan worden gesloten met 2 luiken, die hy draulisch kunnen worden bediend. Het toe stel is uitgerust met een krachtige afweer- bewapening die in alle richtingen bruik baar is en kan bemand worden met drie of vier personen. Het kan worden gebruikt met twee lucht- gekoeldc stermotoren met een capaciteit van 400 tot 700 P.K. elk, van welke sterkte de prestaties afhankelijk zijn. Overtreding reg'ement R.A.P. Zeshonderd gulden boete tegen Arnhemmer geëisclit. De Arnhemsche kantonrechter heeft giste ren den autobusondernemer^ H. M. te Arn hem, die een ongeconccssionecrdcn autobus dienst ArnhemDen Haag v.v. onderhield, wegens overtreding van het reglement R.A. P. 1939 veroordeeld tot 600 gulden boete, subs. twee maanden hechtenis. Ook een gevaar voor Frankrijk BLOEMENHOSPITALEN OP DE SCILLY-EILANDEN. IMPORT DAALDE STERK. (Van onzen Londenschen correspondent.) LONDEN. Naar uit de verslagen van verschillende Engelsche Kamers van Koophandel bleek, moest Engeland voor ongeveer 15 milliocn pond sterling aan bloemen importeeren, wijl in de laatste twintig jaren de vraag naar dit schoone product in Groot-Brittanje enorm gestegen is. Nederland en Frankrijk ver dienden bij dezen bloeinenimport flinke som men. Maar sinds twee jaren is daarin een groote verandering gekomen. Onze landgenooten en ook de Franschen strijden vertwijfeld om de markten, die steeds kleiner worden. Want op inititatief van de regeering zijn in Engeland groote bloemenkweeke- rijen aangelegd, zoodat de import van jaar tot jaar kleiner wordt en reeds op liet oogenblik niet al te veel meer te beteekenen heeft. Op het oogenblik zijn de Scilly-Eilanden de grootste hloemenproducent van Engeland. Nog niet zoo heel lang geleden werden van daar 20 of 30 manden bloemen naar. het Engelsche vasteland gezonden. Maar intus- schen hebben de kweelcerijcn een reusachtige uitbreiding ondergaan. De Scilly-Eilanden produceeren op het oogenblik meer den 1000 soorten bloemen per jaar. Daaronder be vinden zich vele specialiteiten, die nergens in Europa zoo volmaakt gekweekt zouden worden als hier. Bijzondere hospitalen voor bloe men. Zooals reeds gezegd is het de Engelsche regeering, die de grootste aandacht aan de bloemkweekerijen op de Scilly-Eilanden be steedt In Opdracht van den staat leidt Gor- don Gibson op het eiland St. Mary een waar bloemenhospitaal. Hier worden niet slechts zieke planten, maar ook den bodem terdege onderzocht. Want gebleken is, dat talrijke ziekten, die voor de bloemen noodlottig wa ren, zich niet boven de aarde, maar onder de aarde verbreidden Groote gebieden wer den van alle planten bevrijd en daarna met chemicaliën bewerkt om de ziekteverwekker te vernietigen. In dit bloemenhospitaal worden echter te gelijkertijd ook de meest gewaagde experi menten ondernomen. Men streeft nog steeds naar een volmaakte zwarte of blauwe roos, een probleem, dat tot op den huidigen dag nog steeds niet opgelost is. Met het kweeken van tulpen had men tot nog toe veel succes. Door dit. feit lijden de Nederlandsche kweekers vooral groote schade. Cornwall levert anemonen. Tien jaren geleden kwam een Engelsche geestelijke van het Europeesche vasteland naar Cornwall en bracht eenige anemonen- zaden mede. Hij overwoog, dat in eenige landstreken van Cornwall hetzelfde klimaat heerscht. als in Frankrijk, waar hij deze za den gekocht had. Dus begon hij voorzichtig anemonen te kweeken en wel met succes. Op het oogenblik zal Cornwall in den win ter en het voorjaar ongeveer 4 millioen bloemen dagelijks op de markt brengen. Hon derden menschen vinden daarbij werk en brood. Ook 't kweeken van orchideeën een succes. Nog verontrustender voor de oude bloemen- leveranciers van Engeland is het feit, dat in Bradford op het oogenblik exotische orchi deeën in duizenden exemplaren gekweekt worden. Het betreft hier soorten, die uit Mexico, China, Venezuela en Indiö ingevoerd zijn. De orchideeën cischcn een uiterst zorgvul dige voorbehandeling. Eerst na vier jaren kan men van een behoorlijke orchideeönoogst spreken. Dan echter is de orchidee buiten gewoon gezond en sterk. De rollen zijn hier welhaast, omgedraaid. Men produceert hier op het oogenblik b.v. voor de Fransehe bloemenmarkt .orchideeën, die met een pond sterling het stuk betaald worden. Op dit gebied gelooft Engeland de buitenlandsche concurrentie reeds geheel uitgeschakeld te hebben. Clandestiene goudhandel Overval in Amsterdamsch café. Reeds langen tijd had de Amsterdamsche politie het vermoeden, dat in een café aan liet Woesperplein een clandestiene handel in goud en zilver werd gedreven. Op geregelde tijden in het bijzonder op Zondagmorgen was het in dit café erg druk en er heerschte dan steeds een zeer geanimeerde stemming. Dat de politie juist had gezien en dat er bij die levendige ge sprokken tusschen de bezoekers op Zon dagmorgen handel werd gedreven, welke het daglicht eigenlijk niet kon verdragen, bleek de politie Zondagochtend j.1., toen zij tezamen met* eenige ambtenaren van de. be lasting een inval deed. De bezoekers had den hier blijkbaar niet op gerekend en overigens waren de voorzorgsmaatregelen van de politie ook wel zoodanig, dat geen der handelaren de beenen kon nemen. In het café werden ongeveer 40 personen, welke zich met den han del in goud en zilver bezig hielden, aangetroffen. Een gedeelte van hen was in het bezit van de voor den handel in goud en zilver wettelijk voorgeschreven registers, een ander gedeelte echter niet. Deze groep totaal 15 personen werd meegenomen naar het politiebureau, waar proces-verbaal werd opgemaakt wegens overtreding der Waarborg WatZij zijn daar na weer op vrije voeten gesteld. Een hoe veelheid goud en zilver, dat op deze lieden werd bevonden, is in beslag genomen. Hoe de burgemeester van New York de annexatie van Tsjecho- Slowakije beoordeelt. Zoowel Benesj als Laguardia, de burge meester van New York, hebben in een te Cleveland gehouden' rede verklaard over tuigd tc zijn, dat Tsjecho-Slowakije zijn on afhankelijkheid zal terugkrijgen. Burgemeester Laguardia zcide dat Tsjecho Slowakije niet werd ingenomen of vernie tigd. Het werd „kidnapped". Wanneer de Kidnapper spreekt van protectoraat, dan spreekt hij als degene, die het kind be schermt tot hij een losgeld heeft ontvangen, zonder hetwelk hij het kind vermoordt. De misdaad kan geen eerbied afdwingen. Wij kunnen don oorlog tegenhouden door de wereld te zeggen, dat het Amerikaansche volk zich het, recht voorbehoudt de aanval lers aan te wijzen en de landen, welke de democratie verdedigen, te steunen. Er zou een plan bestaan tot het organi- seeren van een voorloopige Tsjechische re geering, welke zitting zal hebben in een der oude legaties van Tsjecho-Slowakije,, welke niet aan Duitschland is overgedra gen. kampioeoscompetitie Met de Paaschdagen: Achilles D.W.S. en Eindhoven—N.E.C. Het programma van de kampioenscompeti tie van den Kon. Ned. Voetbalbond is als volgt samengeseld: 9 April: (Eersten Paaschdag) Achilles D.W.S. 10 April: (Tweeden Paaschdag) Eindhoven N.E.C. 16 April: N.E.C.Achilles; D.W.S.Ajax. 30 April: AjaxN.E.C.: Achilles-Eindhoven. 11 Mei: N.E.C.Ajax; D.W.S.Eindhoven. TS Mei: (Hemelvaartdag (D.W.S.Achilles. 21 Mei: AchillesN.E.C.: EindhovenAjax. 29 Mei: (Tweeden Pinksterdag) N.E.C. D.W.S.; EindhovenAchilles. 4 Juni: Ajax—D.W.S.: N.E.C.Eindhoven. 18 Juni: D.W.S.—N.E.C., Achilles—Ajax. 25 Juni: AjaxEindhoven. GEEN DUITSCHERS IN DE TOUR DE FRANCE. Na Italië heeft thans ook Duitschland be sloten niet deel te nemen aan de ronde van Frankrijk, welke van 10 tot 29 Juli wordt georganiseerd. De meeste Duitsche renners willen, naar een onderzoek van de leiders der wiclrensport in Duitschland aan het licht bracht, deze zware ronde niet rij den, omdat de verdiensten te gering zijn door de lage koers van den franc. Daarbij komt, dat in denzelfden tijd, waarin de ronde wordt gereden, twee wedstrijden, wel ke tevens voor het Duitsche kampioenschap op den weg gelden, vallen. PROGRAMMA WOENSDAG 5 .APRIL 1939. Hilversum I. 1875 en 415,5 m« Algemeen Programma, verzorgd door de NCRV. 8.00 Schriftlezing, meditatie. 8.15 Berichten, gramofoonmuziek. (9.309.45 Gelukwenschen 10.30 Morgendienst. 11.00 Gramofoonmuziek. 11.15 Zang met pianobegeleiding en. gramo foonmuziek. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.30 „Quintolia" en gramofoonmuziek. 2.00 Gramofoonmuziek. 2.35 Christ. Lectuur. 3.00 Orgelspel. 4.00 Gramofoonmuziek. 4.45 Gelukwenschen. 5.00 Kinderuurtje. 5.455.55 en 6.00 Gramo "oonmuziek. 6.30 Berichten, causerie over kamerplanten, 7.00 Berichten. 7.15 Boekbespreking. 7.45 Gramofoonmuziek. 8.00 Berichten ANP, herhaling SOS-Ber. 8.15 Koninklijke Christ. Oratoriumvereeniglng Amsterdam, Utrechtsch Stedelijk orkest en solisten. 9.15 Gramofoonmuziek. 9.30 Actueel halfuur. 10.00 Berichten ANP. 10.05 Causerie over gezins- en huwelijksmoei lijkheden. 10.35 „Vedelaars" en gramofoonmuziek. 11.25 Gramofoonmuziek. 11.5012.00 Schriftlezing. Hilversum H. 301,5 m. VARA-uitzending. 10.0010.2 v.m. en 7.30 —8.00 VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek. (ca. 8.16 Berichten). 9.30 Causerie: „Onze keuken". 10.00 Morgenwijding. 10.20 Voor arbeiders in de Continubedrijven. 11.40 Voor de werklozen. 12.00 Gramofoonmuziek. 12.15 Berichten. 12.17 Esmeralda. 12.45 VARA-orkest. I.301.45 Gramofoonmuziek. 2.00 Voor de vrouwen. 3.15 Voor de kinderen. 5.306.00 „The Kilima Hawaiians" en orgel spel. 6.05 De Ramblers (Om 6.28 Berichten). 6.40 Voor de niet-leerplichtige jeugd. 7.00 VARA-Kalender. 7.05 Felicitaties. 7.10 Causerie: „Van streven en strijden". 7.30 Bijbelvertellingen. 8.00 Herhaling SOS-Berichten. 8.03 Berichten ANP, VARA-Varia. 8.20 Gramofoonmuziek. 9.00 Radiotooneel. 10.00 Berichten ANP. 10.10 VARA-orkest. 10.45 Zang en piano. II.15 Gramofoonmuziek, 11.30 Fantasia. 11.5512.00 Gramofoonmuziek. FEUILLETON. Een zeemansverhaal doort Jaap Moulijn li. Duurt niet lang meer, we zijn al over anderhalven dag bij Gibraltar! Waren we daar maar vast weer op de thuisreis van Indië naar Holland! Nog een paar maandjes geduld! schreeuwt Tjelsma. En è.1 maar door draait de motor. Zoo nu en dan tracht hij op hol te slaan, als daar buiten de schroefbladen in de lucht malen, doordat een hooge zee het achterschip boven water tilt. Maar dadelijk zorgt een regulateur er dan voor, dat het aantal onwentelingen tot het normale teruggebracht wordt. Overi gens is de regelmaat door niets gestoord. We zijn Kerstmis en Oud en Nieuw weer leelijk misgeloopen thuis! toetert Coolen, maar hij krijgt geen antwoord en verwacht dit zelf ook niet meer. Want plotseling is er een ander, vreemd geluid in de machinekamer, iets angstigs op een plaats, waar zoovéél kracht in toom ge houden moet worden. De motor schijnt wel een oogenblik dol te zijn, zoo snel wil hij gaan draaien. Maar onmiddellijk vangt de regulateur hem weer op en houdt hem in bedwang. Toch is het nog niet in ordewant wat is dat voor vreemde cadans? Er is iets anders gekomen in de plaats van het moeizaam ploeteren om den zwaren scheepsromp door de zeeën heen vooruit te dwingen. En er gaan vreemde schokken door het geheele schip, dat eenige malen doorzwiept als onder ongelijke druk. Opeens begrijpt Tjelsma en zonder zich een oogenblik te bedenken vliegt hij naar de manoeuvreerhandels en sluit de brandstof af. De motor stopt! Op de Atlantischcn Oceaan anderhalven dag varen van Gibraltar verwijderd, in storm achtig weer, bij hooge, overkomende zeeën en zware deining, stopt de motor. Want wat Tjelsma begrijpt is, dat de cadans zoo heel anders is geworden, omdat de machine onbe last draait, wat dus zeggen wil, dat hoogst waarschijnlijk de schroefas of de schroef ge- bi'oken is! In een fractie van een seconde flitste dit daareven door Tjelsma's hoofd. Het is of het nu doodstil is in de machine kamer. al loopen een paar hulpwerktuigen en de dynamo ook rustig door. De stem van den vijfden machinist klinkt wat hard, als hij Tjelsma vraagt: Zou de... de schroefas... of de schroef... die zal toch niet...? Maar ook nu krijgt hij geen antwoord, want op het bovenste rooster verschijnen de ge stalten van de andere machinisten, Berkels vooraan, met Pollaer en de Leeuw achter zich, benevens nog twee in pyama, zóó uit hun kooi gejompt. Half glijdend komen ze langs de vettige, glimmende ijzeren leuningen, de steile trappen afzetten met een vaart, die bijna levensgevaarlijk is bij zulk een zwaar slingerend schip. Berkels doet een paar vragen an den machinist van de wacht. Dan rinkelt de bel van de telefoon naar de brug Tjelsma gaat erheen. Hallo.., ja..* ja, we hebben gestopt, waarschijnlijk is de schroefas of de schroef gebroken. De eerste en tweede machinist zijn aan het opntmen, u krijgt zoo gauw mogelijk bericht. Intusschen zijn de anderen de tunnel inge gaan. Zwijgend loopen ze achter elkaar door de gewelfde gang, die op iedere vijf meter door een electrische lamp verlicht wordt. Kaarsrecht, rond en glimmend strekken zich de geledingen der massale tunnelas over de zware rustblokken naar achteren, ieder deel aan het volgende verbonden met een groot aantal bouten en moeren door de tegen elkaar liggende, uitstekende flensen. Het maakt een naargeestige indruk, deze reus hier werke loos en onbeweeglijk te zien liggen, terwijl het schip zijn krachtige steun zoozeer behoeft. Tot aan het einde der tunnel toe vertoont de as geen enkele breuk. De stille hoop, dat hier de fout zou zitten en niet in de schroefas, het gedeelte dat door de schroefaskoker naar buiten loopt en waarop de propeller is vast gemaakt. blijkt ijdel. Had een der geledingen hier in de tunnel het begeven, de vervanging van het gebroken deel door een reservestuk zou vrij eenvoudig zijn geweest Maar de schroefas... geen sprake van! Want die moet door de koker naar buiten uitgevoerd worden en de nieuwe as op dezelfde wijze van buiten naar binnen weer ingevoerd. De koker maakt geen water gelukkig, zegt Berkels: dus de waterdichte deur van de tunnel kan wel open blijven. Maar we moeten hier geregeld controleeren. Dan loopen ze terug naar de machinekamer. Stopten te 21u32 wegens vermoedelijke schade aan schroef of schroefas, schrijft Tom in het koersboekje, waarin alles betref fende de navigatie wordt genoteerd en waar uit na iedere wacht het scheepsjournaal wordt ingevuld. De kapitein en alle stuurlui zijn op de brug, zelfs de vierde stuurman van Hees is verschenen. Hij loopt de hondenwacht bij den eerste ensliep vast om half tien. Maar door het ongewone schudden en zwiepen van het schip is hij wakker geworden en haastig naar boven geloopen. Ga je beter aankleeden van Hees, zegt de kapitein: zoo vat je kou. Want de vierde heeft slechts een oliejas over zijn pyama aangeschoten en een zuid wester opgezet. Hijgend van het trappenklimmen komt de machinist de brug op en ze krijgen van hem de bevestiging van hun vrees, dat de breuk in schroef of schroefas moet zitten. De „Warnsveld" is varr een varend schip geworden tot een drijvende romp. De onder vinding heeft geleerd, dat het maar het beste is er verder niets aan te forceeren om het anders te maken. Een schip geeft zelf in der gelijke omstandigheden zyn beste positie wel op. We liggen zoowat dwars op den wind, constateert de ouwe. Hij kan gelukkig heel wat hebben! stelt Maré gerust. Wat slingert die schuit verschrikkelijk! moppert Rietbosch tegen Tom: een lekker bakje in Januari hier op de Atlantic! Alle hens maar uit porren, zegt de kapitein. Dat is niet meer noodig, want de mannen van de wacht te kooi komen een voor een uit het logies opduiken om te zien wat er aan de hand is. Ze zijn door het zwiepen van het achterschip haast uit hun bed geslingerd. Zelfs op hun zeebeenen hebben ze moeite om staande te blijven. De bootsman laat een paar 1000-kaars lampen uit het kabelgat op- mannen en snel worden die klaargemaakt op het achterschip, om buiten boord het roer en z\jn omgeving te kunnen verlichten en op die manier te ontdekken wat er precies loos is. Gelukkig neemt het schip wel wat minder water over, het wordt alleen heftig heen en weer gesmeten, zoodat het slingeren voor de bemanning ondraaglijk vermoeiend wordt. Unheimisch is het opeens aan boord: de on zekerheid en heimelijke angst voor wat nog zal kunnen gebeuren, waren als onzichtbare spoken over de donkere, hellende dekken. Hier en daar valt een flauwe lichtschijn, die de duisternis accentueert. Maar op het achter schip is het gelukkig hel licht en donkere gestalten, door anderen stijf vastgehouden, buigen zich over de hekreeling en speuren om iets te zien te krijgen van de schroef, die telkens boven water komt. Wat ze consta- teeren is niet bemoedigend: een der schroef bladen zit rechtop, plat tegen den roersteven gedrukt. De eerste machinist geeft order de motor langzaam te laten draaien en Tjelsma doet zijn plicht. Even wentelen weer de zware krukken en draait ook de tunnelas langzaam mee. Maar daar buiten in het schroefraam, onder het felle licht der lampen, blijft de schroef onbeweeglijk! De motor wordt ge stopt. nu is het wel zeker: de schroefas is gebroken Dan komen in de salon de officieren en de voornaamsten van het scheepsvolk bijeen en houden scheepsraad. Voor de kapitein de onderhandelingen opent zitten ze even stil om de lange tafel met het roode kleed, dat warm de schijn der electrische lampen teruggeeft. Zorgelijk staan dé stoere kopnen der ouderen, gespannen de gezichten der jongeren. Ze zijn het spoedig eens: er zal assistentie van een sleepboot aangevraagd moeten worden. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 7