De Hollandsche molen I in eere hersteld? Duitschlands begrootiog 1939 in evenwicht Treinbestuurder springt van Merwedebrug Schandelijk verraad jWil^TlllLTr: Vier wagons ontspoord Mandsjoekwo bouwt eeu eigen vloot Verklaring van president den minister- De hoofdredacteur van de „Japan Chro- nicle", Kennard, heeft een onderhoud ge had met den minister-president van Mand sjoekwo, Tsjang Tsjing Hoei, waarin deze seide, dat op hot oogenblik niet in over weging is, dat Mandsjoekwo een aanvullen de financieele bijdrage zal leveren voor de Japansche militaire uitgaven daar te lan de. Mandsjoekwo. zoo vervolgde hij, is nog een jeugdige, zwakke staat, en. het spreekt dus vanzelf, dat het op den Japanschen steun blijft vertrouwen. Vervolgens deed de minister-presi dent. de verrassende verklaring, dat Mandsjoekwo definitief besloten heeft een eigen vloot te bouwen, waartoe op het oogenblik de ton nagekwestie bestudeerd wordt. Wij 9 zijn zelfs voornemens slagschepen en kruisers te bouwen, voegde hij hieraan toe. Gevraagd naar den toestand aan de Sovjetgrens, zeide Tsjang, dat hoewel zich talrijke incidenten voordoen. Moskou, naar zijn meening, de situatie niet op de spits schijnt te willen drijven. Sedert den strijd van verleden jaar Augustus om Tsjang Koe Feng, is onze positie verbeterd. Die strijd beteekende een bcslissenden neder laag voor de Sovjets en Moskou schijnt te hebben ingezien, dat het niet loont, een agressieve politiek over de grens van Mandsjoekwo te voeren. Wij juichen het Japansche kolonisatieplan in Mandsjoekwo toe, zoo besloot Tsjang, en zien ook gaarne hoeren uit China hierheen komen. Machtigingen voor den Rijksmi nister van Financiën. Het Duitsche staatsblad publiceert een wet over de Rijksbegrooting van het per 1 April beginnende boekjaar 1939. Wegens de financieele uitwerking ingevolge de inlij ving van de Oostmark en het Sudetenland, en ingevolge de oprichting van het protec- toriaat Bohemen en Moravië, heeft men de begrooting nog niet definitief tot in bijzon derheden kunnen opmaken. De wet behelst dientengevolge machtigingen van den Rijks minister van Financiën. Voorts wordt hij gemachtigd tot de volgende garanties: ter bevordering van den Duitschen buitenland- schen handel tot een maximum van 500 mil lioen mark, ter bevordering van de industrie in het kader van het vierjarenplan, tot een maximum van 200 millioen mark, ter be vordering van de maatregelen voor werk verschaffing in den landbouw tot een maxi mum van 100 millioen mark. De begrooting voor 1939 zal, naar het rijksministerie van financiën mededeelt, ondanks de bijzondere financieele behoefte van het rijk. 'vólkomen in evenwicht zijn. Het evenwicht wordt be reikt door de strengste zuinigheid bij de uitgaven voor openbaar bestuur, doo£ groo- tere opbrengst der belastingen en door het stelsel van belastingbonnen overeenkomstig het nieuwe financieele plan. Waarvan leven de Duitsche Joden? Alleen mogelijkheid tot liquida tie is overgebleven. De Jüdische Welt-Rundschau van 27 Maart j.1. geeft in een uitvoerige beschouwing een beeld van het huidige bestaan der Joden in' Duitschland. Ofschoon zij vóór het pogrom van November 1938 somtijds nog waagden te hopen, dat hun bestaan niet geheel zou' worden vernietigd, is deze hoop na de po groms geheel verdwenen. De uitschakeling der Joden uit het economisch leven is vrij wel volkomen, de economische bestaansba sis verwoest. Nog slechts enkele aanrakings punten bestaan er tusschen Joden en het Duitsche bedrijfsleven: nog slechts in zeer geringe omvang wordt Joodsch inkomen vanuit de Duitsche. volkshuishouding ont vangen. Hier zijn het enkele Joodsche han delsvertegenwoordigers in de steden, waar de verplichting van legitimatiekaarten nog niet is ingevoerd, elders zijn het Joodsche huizenbezitters, die nog „Arische" huurders hebben en tenslotte valt melding te maken van het feit, dat Joden van niet-Duitsche nationaliteit zaken mogen drijven, ofschoon in de practijk dit voorrecht slechts betee- kent, dat zij de mogelijkheid tot een eenigs- zins geordende liquidatie hunner onderne mingen hebben. Na de boete, waarbij groote deelen van het overgebleven Joodsche vermogen werden geconfisceerd, is ook het inkomen uit kapi taalbezit aanmerkelijk verminderd, waar door vooral zij te lijden hebben, die hun in komen ontvangen uit de gang van het on derlinge Joodsche leven, b.v. de Joodsche leeraren, de artsen, tandartsen en advoca ten, die voor „Ariërs" geen praktijk meer mogen uitoefenen. Het aantal der armlas tige Joden, dat met zorg eiken, volgenden maaltijd tegemoet ziet, zal binnen het ko mende halfjaar aanmerkelijk toenemen... Ve'dwachtersdochter steelt pas Tot zes weken gevangenisstraf veroordeeld. De rechtbank te Arnhem heeft gisteren uitspraak gedaan in de zaak tegen de 22-ja- rige C. A. te Groesbeek, die uit het gemeen tehuis, waarzij als veldwachtersdochter goed den weg wist, een pasformulier heeft weg genomen en het van de vereischte stempels heeft voorzien, een en ander ten behoeve van een zekeren H. E. udt Essen, een verloof de van haar zuster, die niet met een eigen pas naar Duitschland wilde gaan. Het meisje werd wegens diefstal en we gens medeplichtigheid aan passenverval- sching veroordeeld tot zes weken gevange nisstraf. Er was vier maanden gevangenis straf tegen haar geëischU Een voortreffelijk hulpmiddel in oorlogstijd NEDERLAND BESCHIKT OVER EEN HOEVEELHEID WINDKRACHT, WEL KE RUIMSCHOOTS ZOU KUNNEN VOLDOEN AAN DE BEHOEFTE AAN ENERGIE, WANNEER DE TOEVOER VAN VLOEIBARE STOFFEN OF ZWAR TE BRANDSTOF ONVERHOOPT ZOU WORDEN GESTAAKT. De Hollandsche molen, in al zijn vor men, is in den loop der jaren gaan deweg op het tweede plan geraakt. De molen, die eens voor ons land de voornaamste krachtbron vormde voor polderbemaling en industrie, heeft ja ren geleden ruim baan moeten ma ken voor de machine. Wat thans nog maar een monument is uit het verleden en het zorgenkind van de ver- eeniging „De Hollandsche Molen", was voor heen een onmisbaar bezit voor ons water rijk landje. Met den wind is Nederland groot geworden en zonder den molen welke deze natuurbron dienstbaar heeft gemaakt aan onze behoeften, was ons land misschien nog grootendeels water en moeras. Maar naarmate de technidk voortschreed, verdwe nen de molens en met hen het geëigende, typeerende beeld van het Hollandsche land schap. Thans heeft het er allen schijn van, dat de molens in eere zullen worden hersteld. Nu men allerwegen grooten ijver aan den dag legt wat betreft luchtbescherming en voorziening in de meest-noodzakelijke behoef ten in tijdens van oorlog, werpt men van vele zijden de vraag op, wat er zal geschie den wanneer in tijden van direct oorlogsge vaar, de toevoer van vloeibare of zwarte brandstof wordt gestaakt, zoodat de energie bron voor de electrische centrales en voor benzine- en Dieselmotoren is afgesloten. Zijn molens nog bruikbaar? Deze vraag hebben wij dezer dagen eens aan het oordeel van een deskundige onder worpen. Met terzijdestelling van de weten schap, dat de machine vele voordeelcn biedt boven een natuurkracht als de wind, welke door den molen rendabel wordt gemaakt, meende deze deskundige op deze vraag een bevestigend antwoord te kunnen geven. Nederland beschikt over een hoeveel heid windkracht, welke ruimschoots zou kunnen voldoen aan de behoefte van energie. De natuurlijke kracht bron die de wind is, heeft echter een groot nadeel, een gemis, hetwelk de machine niet kent. Dat is het feit, dat de energie door den wind gescha pen, niet is op te zamelen, althans niet in de practijk. Dit is dan ook de oorzaak, dat de wind in ons hedendaagsche economische leven, voor de industrie niet meer kan worden ge bezigd. Met de windmolens voorzoover zij ge bruikt kunnen worden voor de bemaling van onze polders, is het echter anders gesteld. Hier speelt het variabele van de windkracht vrijwel geen rol, omdat de polders beschik ken over voldoende bergruimte voor het wa ter. Wel hebben de producie-eischen, welke tegenwoordig aan de landerijen worden ge steld de vraag naar het bereiken van een bepaald waterniveau geschapen, een water peil, dat vlugger bereikt moet kunnen wor den als waartoe de windmolen in staat is. Deze overweging gold ook, toen men zijn heil zocht en zijn toevlucht nam tot andere krachtbronnen. Eerst deed toen het stoomge maal zijn intrede in het polderlandschap. Weer later kreeg men de electrische molens en thans reeds hier en daar de Dieselmotor. Een ander motief, dat den doorslag gaf tot de toepassing van andere krachtbronnen, was de overweging, dat met behulp van de meer moderne krachtbronnen het water sneller kan worden uitgeworpen, terwijl de boezems hun zelfde capaciteit behielden. Reeds daar om dient de polder eerder „droog" te zijn, eerder het gewenschte peil te hebben bereikt dan de andere. Zulks had echter weer als consequentie, dat de boezemgemalen moesten worden versterkt. Al deze vraagstukken hadden tenslotte tot gevolg, dat eenige technici zich voor het pro bleem begonnen te interesseeren. Verscheide ne molens werden naar aanleiding hiervan van een meer moderne en andere geconstru eerde wiekenvorm voorzien, en het feit, dat de molenaars welke het nieuwe systeem in toepassing hebben gebracht, zeer tevreden zijn over de verkregen resultaten, bewijst wel, dat de technici een goeden greep heb ben gedaan. Verhooging van capaciteit. Zooals uit het voorgaande blijkt, moet de bemaling der polders gelijken tred houden met de eischen betreffende de beheersching van het polderpeil. De molens, welke voor zien zijn van een nieuwe wickenconstructie, komen grootendeels, althans beter dan de vroegere molens, aan die eischen tegemoet De oude molens liepen eerst bij een windsnelheeid van 6 meter per se conde aan. Wanneer men nu weet, dat, er gedurende 36 procent van den tijd, in ons land een wind is van deze snelheid, dan blijkt, dat de ou de molens dus gedurende 36 procent van den jaarduur bruikbaar zijn. De verbeterde molens vangen echter reeds wind bij een windsterkte van 3 meter per seconde. Deze windsterk te komt gedurende 74 procent van het jaar voor. De capaciteit van de nieuwe molens is dus bijna tweemaal zoo groot als de oude. De molen plaatsvervanger voor moderner krachtbronnen. Wanneer, om welke reden dan ook, de toevoer van brandstoffen benoodigd voor onze krachtbronnen, moet worden stopgezet, zal wel degelijk blijken, dat de molen aan waarde nog niet veel heeft ingeboet. Als wij brandstof, hetzij steenkolen of petroleum of benzine, moeten der ven, kan men zijn toevlucht nemen tot den molen. Be wind kan nie mand ons ontnemen en dus kan men ook niet verhinderen, dat men ons land drooghoudt. De molen is in tijd van oorlog een voortref felijk hulpmiddel. Electrische centrales zijn door hun centralisatie uiterst kwetsbaar. De molens daarentegen vertegenwoordigen juist het begrip decentralisatie en een luchtmacht zal derhalve machteloos staan tegenover een groot aantal kleine objecten als de molens zijn. Ongetwijfeld is de exploitatiemogelijkheid van den molen niet verdwenen, al heeft zij door de hoogere eischen, wel eenigszins aan bruikbaarheid ingeboet. Het kan ons land dan ook niet dan tot voordcel strekken, de bestaande molens te handhaven en deze aan te passen aan de eischen, welke de verhoog de vraag naar energie stelt. Dit landschap wordt zeldzamer Een vlaaq van zwaarmoedigheid. Een zonderling voorval heeft zich gister morgen vroeg op de verkeersbrug over het Merwedckanaal voorgedaan. De leege matcrieeltrein, welke om 5.05 uit Amsterdam naar Laren vertrekt met een bestuurder en een conducteur, stopte midden op de Merwedebrug. Toen de conducteur naar de oorzaak hiervan ging kij ken, zag hij den 41-jarigen bestuur der over de balie van de brug klauteren en voordat de conducteur iets verder had kunnen doen, was de bestuurder van de groote hoogte in het water van het kanaal gespron gen. Gelukkig was er in de buurt een schip per, die den ongelukkige, die in een vlaag van zwaarmoedigheid moet hebben gehan deld, op het droge bracht. De man was be wusteloos, doch kwam na kunstmatige adem haling weer bij kennis. Hij had veel water ingekregen en is tcrverpleging in het Wilhel mina gasthuis te Amsterdam opgenomen. Men heeft hem nog niet kunnen liooren over de motieven van zijn daad. Bij de di rectie van de Gooische tram staat de man als een goed bestuurder, op wien geen aan merkingen zijn, aangeschreven. Inbraak in gymnasium Spaarbusjes leeggehaald. Gisternacht is ingebroken in het Gerefor meerde Gymnasium aan de Keizersgracht te Amsterdam. De dieven hebben door een open gang de muur. welke naar de binnen plaats van de school leidt, bereikt. Zij zijn over deze muur geklommen en aan de ach terzijde van het gebouw via een open raam binnengedrongen. In de leslokalen zijn de kastjes openge broken en doorzocht. Uit een aantal spaar busjes werd een totaal bedrag van twin tig gulden meegenomen. Pamflet van de N.S.N.A.P. in de rechtzaal voorgelezen. Tegen rid der van Rappard twaalf dagen geëischt wegens overtreding uniformverbod. De Officier van Justitie te Amsterdam heeft gisteren tegen H. ridder van Rappard, leider van de N.S.N.A.P. een hechtenisstraf van twaalf dagen geëischt wegens overtre ding van het uniformverbod. In een openbare vergadering in het ge bouw voor den werkenden stand, belegd en gepresideerd door verdachte, was deze ver schenen in een bruin uniform. Op een der mouwen droeg hij het hakenkruis. Aan de wanden waren Duitsche hakenkruisvlaggen aangebracht. Verdachte was niet ter zitting verschenen. De verbalisant verklaarde o.m., dat hij een vuurwapen bij verdachte in beslag had genomen. In de zaal werden krantj.es ver kocht, waaruit thans een der rechters, mr. baron van Tuyll van Serooskerken eeni ge citaten voorlas: „Wij zijn ons bewust" aldus het pamflet „dat onze vrijheid eerst verzekerd zal zijn door de Duitsche weermacht" en „onze be weging is de stem van het Duitsche bloed der Nederduitsche arbeiders." Een der getuigen had een brief ge zien, door verdachte geschreven, eindigende met de woorden: „Heil Hitier." Mr. van Tuyll: ;,Is dat de strijdkreet van de broeders?" In zijn requisitoir merkte de officier van Justitie o.a. op, dat tal van jongens hebben terechtgestaan voor den kantonrechter door verd.'s schuld. De rechtbank zal in deze zaak op 18 April vonnis wijzen. Dertien menschen in één auto Een ongeluk bleef niet uit. De rechtbank te Arnhem heeft gistermor gen uitspraak gedaan in de zaak tegen een 27-jarigen chauffeur H. A. B. uit Nijmegen een bestuurder van een auto die in den nacht van 19 op 20 Juli 1.1. te Eist in een sloot reed, waarbij een der inzittenden, T. W. H. zoo ernstig werd gewond, dat hij overleed, en een tweede passagier, H. C. K. in den sloot verdronk. In deze zevenpersoons auto had den dertien menschen, waarvan bet meerendeel onder invloed van sterken drank verkeerde, plaajs ge nomen. Wegens dood door schuld werd B. veroor deeld tot. drie maanden gevangenisstraf. Door het O.M. was vier maanden geëischt. Ondank is 's we- i reld's loon trednverk*. Vertraging in het naar Nijmegen. Maandagavond te ongeveer kwart voor eï zijn dicht voor de aftakking van de Vork vier wagons van een goederentrein uit Ni} megen bij BessenBcmmel ontspoord. Te 22.30 uur was de goederentrein ui, Nijmegen naar Amsterdam vertrokken. Jty bij ResscnBemmel moest de trein stoppa wegens een blokstoring en reeds had dj machine aanzienlijk vaart verminderd, toet een viertal rijtuigen van den goederentrein uit tic rails liep. Dit was gelukkigerwijs op het oogenblik, dat de trein reeds een ringc vaart had, waardoor de materie^ schade niet zeer groot bleek te zijn. De ontspoorde rijtuigen kwam echt? dwars over de beide sporen te staan, tenvi van het afgaande spoor de rails over et lengte van circa 75 meter geheel verwra gen werden. Aan het herstel van het spoor werd hat gewerkt, zoodat in den loop van den da het spoorwegverkeer in zijn normalen tot stand werd hersteld. LUIK KWAM INBREKERS TE PAS. Gisternacht is ingebroken in een ijzerwia kei aan den Overtoom te Amsterdam. Door het ruitje van een belendend leegstaan! bovenhuis in te slaan is de straatdeur opend. Achter deze deur voor de trap b» vindt zich een luik. Men liet zich door dk luik zakken en kwam terecht in den kelder waar een tweede luik toegang gaf tot di zaak. Ofschoon deze weg minstens het voor spel had behooren te zijn tot een grootea inbraak, was de buit niet meer dan eenlj gereedschap tot een waarde van vijftij gulden. 480ste STAATSLOTERIJ (Niet officieel) 2de klasse, 2de Lijst Trekking van Dinsdag 4 April 1939 Hooge Prijzen 20.000.— 2755 5.000.— 9370 1.500.— 20792 1.000.— 13599 15938 16275 400.— 3971 8998 20972 200.— 10010 21759 100.— 2125 14525 15375 16757 21440 Prijzen van f 30. 1032 1036 1054 1106 1118 1203 1209 12« 1250 1285 1291 1311 1322 1386 1440 145! 1461 1464 1470 1506 1515 1557 1582 1623 1733 1767 1819 1823 1839 1845 1854 186! 1880 1903 1936 2005 2024 2030 2033 2082 2100 2119 2160 2178 2179 2202 2213 222$ 2254 2264 2271 2332 2401 2432 2453 248! 2503 2518 2520 2527 2552 2582 2702 2725 2759 2762 2772 2783 2801 2813 2848 2854 2890 2951 2958 2986 3016 3031 3033 3133 3147 3164 3173 3193 3195 5220 3231 3232 3238 3242 3250 3271 3329 3343 3348 335! 3363 3392 3416 3432 3437 3458 3535 3591 3646 3682 3733 3739 3743 3758 3777 380! 3874 3876 3896 3941 3958 3986 3993 399T 4054 4092 4125 4131 4142 4167 4219 434 4259 4385 4390 441C 4419 4461 4497 4531 4539 4634 4731 4735 4753 "302 4829 4854 4890 4891 4907 4965 4977 4981 4987 5002 5023 5124 5302 5313 5330 5368 5395 54:: 5420 5493 5533 5557 5562 5610 5649 5694 5710 5716 5767 5812 5832 5879 5898 5901 5904 5913 6104 6109 6138 6148 6182 6214 6235 6245 6282 6322 6323 6325 6359 636: 6369 6374 6376 6386 6400 6420 6421 643! 6448 6449 6470 6471 6506 6516 6535 655! 6683 6686 6694 6713 6733 6736 6755 6784 6823 6838 6878 6895 6915 6971 6990 7010 7034 7102 7115 7117 7147 7206 7235 7262 7264 7274 7278 7306 7378 7382 7426 743! 7446 7447 7448 7497 7504 7510 7514 752! 7544 7582 7597 7606 7624 7641 7656 768! 7702 7825 7846 7852 7869 7933 7952 79:: 8002 8046 8082 8104 8133 8156 8226 s:-:: 8253 8302 8324 8325 8333 8351 8396 8514 8543 8568 8570 8575 8610 8638 8683 8695 8742 8912 8749 8923 8786 8926 8800 8947 8825 8966 8840 9058 8902 9116 89W 9144 9204 9239 9253 9261 9266 9290 9316 9344 9346 9382 9406 9461 9617 9627 9649 9665 9678 9805 9814 9829 9845 9857 9868 990! 9953 9977 9979 10013 10070 10085 10094 10101 10133 10140 10146 10153 10203 10240 10269 10271 10303 10314 10318 10329 10449 10451 10457 10431 10539 10569 10571 10607 10618 10620 10650 10671 10674 10716 10756 10758 10805 10823 10870 10876 10900 HOU 11038 11055 11063 11075 11164 1118J 11189 11214 11249 11256 11290 11292 11356 11404 11430 11484 11493 11512 11558 11587 11615 11626 11640 11728 11739 11745 11806 11811 1185 11845 11866 11883 11884 11916 12018 12019 12062 12064.12069 12070 12115 12169 12212 12241 12273 12296 12342 12360 12433 12438 12455 12461 12494 12506 125Ó9 12519 12540 12560 12562 12554 12585 12588 12589 12598 12611 12627 12637 1264! 12654 12676 12734 12764 12767 12790 12807 1282! 12923 12933 13001 13029 13101 13136 13235 13244 13297 13331 13333 13350 13352 13465 13513 13555 13570 13591 13595 13658 13677 13694 13770 13773 13797 13812 13859 13874 13873 13896 13968 1398! 14020 14043 14090 14119 14198 14199 14210 14211 14222 14233 14317 14332 14388 14390 14425 14445 14457 14459 14511 14547 14543 14600 14631 1465! 14663 14666 14683 14722 14748 14773 14836 14845 14847 14888 14921 14926 15075 15088 15138 1519! 15227 15349 15364 15395 15509 15654 15728 15740 15744 15759 15822 15828 15858 15861 15907 15913 15963 15971 15985 16039 16048 16055 16074 1613! 16159 16160 16169 16173 16227 16248 16253 1628! 16311 16326 16423 16442 16451 16470 16479 16498 16549 16552 16579 16594 16627 16672 16694 1673 16827 16852 16876 16905 16905 16939 16976 17044 17077 17091 17165 17206 17210 17229 17288 17295 1730 17316 17356 17358 17362 17376 17405 1746! 17506 1,7592 17597 17602 17676 17727 17737 1775! 17807 17850 17856 17926 17927 17966 17991 18008 18035 18113 18121 18157 18177 18183 18210 18223 18240 18246 18249 18282 18285 18304 18307 184« 18414 18428 18513 18517 18593 18630 18659 188* 18687 18727 18782 18823 18877 18886 18890 189(1 18905 18954 18981 18994 19014 19022 19026 19101 19109 19113 19144 19188 19241 19250 19271 19273 1928 19335 19368 19392 19416 19431 19464 19498 1952i 19552 19560 19572 19612 19639 19C57 19738 19789 19823 19827 19890 19938 19960 20004 20045 20195 20243 20257 20261 20281 20329 20408 2042 20431 20435 20513 20541 20663 20683 20691 2073 20953 20969 21030 21095 21123 21150 21187 21191 21235 21245 21267 21271 21294 21304 21306 21323 21373 21429 21431 21435 21439 21462 21511 2153? 21604 21606 21658 21660 21737 21808 21836 21923 21933 21955 21983 21984 21920 21993 Verbetering 2e klasse, le lijst: 4026 m. 4025: 4141 m. z. 4143.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 10