7 (Dacht niet
eet steeds
De Kaartleesrit:
Eenzijdige liefde in Harenkarspel
SCHUDT UW LEVER
WAKKER
een welgeslaagd sportfestijn*
Dinsdag 30 Mei 1939
Tweede blad
ÏZjP
Driesprong rechtdoor, eerste weg links
DE VOLGENDE KEER EEN ZWAARDER
TRAJECT!
„Driesprong rechtdoor,over brug weg
volgen, driesprong links, viersprong
•hoofdweg rechtdoor", zoo klinkt de
stem van den kaartlezer of -lezeres in
de cabine naast den autobestuurder
of vanaf den duozit achter den motor
rijder, die, stipt de aanwijzingen van
zijn partner(in) opvolgend, de aan
dacht gespannen houdt op den weg
.vóór zich.
„Concentratie", dat is de lijfspreuk van
Öe deelnemers aan den Kaartleesrit, welke
gisteren onder de meest feestelijke weersom
standigheden heeft plaats gehad. Uit Scha-
gen, Alkmaar, Enkhuizen, en Hoorn startten
a-esp. 49, 42, 16 en 34 koppels. In Schagen
meldden zich op het nippertje niet minder
dan 14 liefhebbers aan. Op het Torenplein
Verzamelden zich de motorrijders in hun lee-
ren jassen, de stofbrillen op, de sportieve
duorijders voorzien van de „blinde kaart" en
de automobilisten met hun vehikels van al
lerlei merken en capaciteit, ze zien er alle
maal even monter uit en bestudeeren vast de
kaart met het geheime traject, ze maken be
rekeningen en bespreken de moeilijkheden
Van den rit.
De start.
Tegen half elf rijdt de file op voor den
starlstreep aan de Heerenstraat, vlak voor
icafé „De Beurs", waar de deelnemers hun
kaarten in ontvangst hebben genomen.
.De commissie van de organisatie, voor
'Schagen, de heeren R. Brugman leider
C. v. d. Capelle en J. Bok, loopen bedrijvig
af en aan, een versterkte politiemacht on
der leiding van den brigadier der Rijksveld-
wacht majoor Holema, houdt de vele belang
stellenden op 'n afstand, fotograaf en ver
slaggever zoeken een gunstig plaatsje en
clan komt het groote oogenblik.
De man met den gelen armband heft de
ïiand, het motorgeronk zwelt aan, de groote
klok van Van Geelen, ergens aan een gevel,
duidelijk zichtbaar bevestigd, wijst 11.30 uur
èn dan start de eerste auto (team-Lie-
nesch), richting Loet. Daarna vertrekken
.met tusschenpoozcn van een halve minuut,
de anderen. De rit is begonnen!
Wij weten, dat, eenige oogenblikken gele
iden, óók van Alkmaar, Hoorn en Enkhui
zen de tientallen hun sensationeele reis be
gonnen zijn. Maar uit Schagen en om
geving is het grootste aantal deelnemers
afkomstig; van de Roos van Noordhollands
Noorderkwartier begon o Allernaar!
de victorie
Geen seconde mag verloren gaan!
Wij hebben hot genoegen als passagier
den rit mee te maken en wij moeten zeggen
dat 't een gebeurtenis is! Geen seconde mag
het koppel zijn aandacht laten verslappen.
De kaart laat zich niet altijd even gemak
kelijk lezen maar daar zit 'm juist de aar
digheid in! We moeten met een matig gan
getje 't gemiddelde is 36 k.m. eens een
keer kunnen twijfelen of dit werkelijk de
weg „rechtuit" is, of de „eerste weg links'"
liu een lieuso'he weg is of oen doodloopend
padje, we moeten ook- eens een verkeerde
richting uitrijden, zoodat we, onze fout on-
ziende, zoo snel mogelijk „den Weg Zurück"
dienen te gaan en dan full speed, vooruit,
om den achterstand in te halen. Want elke
controlepost noteert onmeedoogend het aan
tal minuten, dat we te laat mochten zijn...
ptrefpunten bedreigen ons!
Waar zijn we?
We controleoren zelf voortdurend
hoeveel tijd we nog mogen rijden,
tot aan de volgende controle, voeren
tempo op of minderen vaart, al naar
geling van onze situatie in 't groe-
ne, zonovergoten landschap, dat voor
ons slechts uit drie- en viex-sprongen,
bochten en bruggen schijnt te be
staan. Waar zijn we? „Ik zie alleen
maar weg, 'géén dorpen" zegt de be
stuurder
Ja, we zien alleen maar weg èn onze
rivalen, die voor ons uitrijden, ons achterna
zitten in een vredelievenden strijd om den
cerepalm. 't Zijn niet altijd betrouwbare gid
sen. Op een gegeven moment zwenkt er een
heel stel motorhelden precies den tegenovex--
gestelden. kant uit, als dien wij voor den
„rechten weg" hadden aangezien. Ze heb
ben spoedig hun fout bemerkt, keeren en
stuiven ons dan, als groote muskieten in
een wolk van stof, voorbij, om den vex-loren
[tijd in te rijden
We passeei-en de kaartlezei-s uit de an
dere startplaatsen, wier routen de onze snij
den. Een haastige groet, vóórt gaat het, op
Schagen aan, waar allen vanmiddag tesa-
men komen.
Op contröle.
'Aan de controlepost Spanbroek stappen we
uit. We willen hier eens poolshoogte nemen,
yroolijk stoppen ze voor de gele vlag: de
luxe auto's en de „koffiemolens" zooals een
humoristisch men'sch de motorrijwielen be
titelde, een baby-Fiat vlak achter een groo
te bestelauto. De meesten zijn ongeveer op
tijd, slechts enkele genummei-de verkeei's-
duivels wagen het, een kwartier over tijd te
passeerenvanwaar komen die laterds?
Moesten ze een kronkelweggetje terug, zijn
ze „dood" geloopen, waren ze 't niet eens
over de nummers van een A.N.W.B.-bord?
Raakte een band lek? We zullen het niet
weten„Rijden maai', rijden!" moedigt de
controleur aan.
Réunie in Schagen.
Om ongeveer één uur is de heele ploeg
ongeveer 141 teams, dus te samen tegen de
300 man stoik, is Schagen present. De
Enfchuizei's, Alkmaarders, Hooi-nschen en
Schagei-s verspreiden zich over de diverse
café's om een stukje te eten en krachten
te verzamelen voor den komenden mid
dag. Een sfeer van vertier en gezelligheid
heerschte.
Om twee uur zes treedt een lange file
weer voor den startlijn. Door een loud
speaker,. welke de firma Jan Gi-oot (Scha
gen) op een balkon van hotel Igesz beves
tigd heeft, weerklinken instructies. Het
duui-t ruim een uur vóór de 141 motoi-rij-
tuigen in de volgorde Enkhuizen, Hoorn
Alkmaar en bescheidenlijk Schagen aühtex--
aan, gestart zijn. Twee per minuut
Het verloopt alles keuiig, hiervoor komt
vooral onzen politiemannen een woord van
lof toe! Het tweede deel van den Kaai-tlees-
rit, dat eenige uren duurt, is begonnen.
Finish.
Inmiddels begeven wij ons naar de finish
te Enkhuizen. Op de Kaasmarkt voox- hotel
„De Oi-anjezaal" arriveeren. ze, de Kaart-
lees-sterren, de moton-ijders onder een dik
ke laag stof, warm en bezweet, stram van
den langen rit, maar triomfeerend na de
volbrachte prestatie. De teams uit Schagen
worden door enkele Sohager supportex-s
extx-a verwelkomd. Het is dan ongeveer
lcwai't voor zes.
Prijsuitreiking.
Te ongeveer zeven uur is hotel De Kolf
baan waar de prijsuitreiking plaats heeft,
afgeladen. Schouder aan schouder zitten
de dappex-en met hun partners en partne-
rinnen, wachtende op de dingen die ko-
mien zullen. Op het podium zetelt het vol
tallige bestuur van de Camos (Commissie
Auto exx Motorsport) die dexx Kaartleesrit
georganiseerd heeft en de heex-en Jan
Moejes en P. Winkelaax-, de mannen, die
de vier verschillende trajecten uitstippel
den.
De voox-zitter van de Camos, de heer J.
van Gel deren, neemt het woord. Spr. zegt
zeer tevreden te zijn over dezen dag en
brengt in de eerste plaats dank aan al de
organisatoi-en, vooral aan den heer Jan
Moejes, waaraan men, zo zegt spr. een reu
ze steun gehad heeft.
De aanwezigen inteiTumipeeren met een
luid: „Hiep, hiep, hiep hoera voor Jan Moe
jes!" Spr. hoopt in de toekomst nog veel
plezier te beleven van den heer Moejes.
In dit vei-band deelt hij mede, dat
een volgende keer eexi zwaarder tra
ject zal worden verreden; de straf-
puntexi waren nu zeer laag!
De dames hebben zich zeer
kranig gehouden!
Spx\ dankt tenslotte de pex-s voor haar
medewerking.
Daix wordt onder hex-haaldelijk gejuich de
uitslag bekend gemaakt en heeft de uitrei
king der prijzen plaats.
De uitslag.
De uitslag luidt, voor zoover deze pex-so-
neix uit ons x-ayon betreft, als volgt (onder
de deelnemers met gelijke aantallen straf-
punten is geloot):
Motoren:
le pr. Liefhebber, A. Paulowna 11 stx*afp.
2e pr A. Blaauboer, Julianadox-p 14; 7de pr.
J. Roeters, N. Niedorp 15; 14de prij. Wiax-de-
naar, Schagen 18; 15e prijs N: J: Blaauboer
Schagen 18; 18de px-ijs C. W. de Graaf, Ju
lianadox-p 20; 20ste pr. L. v. Zoonen, Juli-
anadorp 21;
Auto's:
1 Mevr. Moejes, Heex-hugowaard (buiten
mededinging) 15 strafplunten; 2de prij. Bets
Groot, Schagen 15; 5de prijs C. Jongkind,
Waai-land, 16; 6de prijs v. d. Brugge, Scha-
gerbrug 16; 7de prijs Hazeloop Anna Pau
lowna 16; 10de prijs Ir." Lienesch, Schagen
18; 11de prijs Chr. Dekkex-, Schagen 18; 16de
Pril's di\ v.d. Ton-en, Castricum, lSde Dr.
v. Huyt, Schagen 20; 19de prijs J. de Beurs,
Petten 20; 20ste prijs P. Band, N. Niedorp
21; 21ste prijs Mevr. Bok, Schagen 21 strafp.
Wij willen ons verslag van dit sportfestijn
niet beëindigen dan na een warm woord
van hulde, in 't bijzonder aan de Sohager
organisatie, waax-van voox-al de heer Brug
man, bergen werk verzet heeft, en het uit
spreken van de hoop, dat de Kaartleesrit
een permanente gebeurtenis worde!
DE BURGEMEESTER BECRI-
CRITISEERT HET BANNEBE-
STUUR.
Wat heeft de raad toch weinig te
zeggen tegenwoordig, mopperen de
leden. Bij een luchtaanval moet de
burgerij maar uit de buurt blijven,
vindt voorzitter. Maar hoe gaat
dat? Ook in Harenkarspel boo-
ze belastinggewetens. De banne-op-
zichter geen luchtbeschermingshoofd,
bij heeft het druk genoeg, zegt het
bestuur. Het Harenkarspelsche we
reldwonder. Eén kind ingeënt, de
rest niet. Allemaal op de fiets!
Het nieuwe rijwielpad een groote
aanwinst voor de gemeente
De raad vergaderde Zaterdagmorgen.
Voorzitter is de bux-gemeester, de heer
H. Nolet, secx*etaris de lieer Essingh.
De heeren Beemstex-boer en De Jong zijn
verhinderd.
De notulen geven geen aanleiding tot
'bijzondere besprekingen. Verschillende for-
imeele ingezonden stukken woxxlcn voor
kennisgeving aangenomen. Ged. Staten
hebben het bedrag per leerling voor 1939
met f 0.50 vei'hoogd en vastgesteld op
f 6.81.
VOORSTELLEN VAN B. EN W.
Suppletoire begrooting.
Enkele af- en overschrijvingen worden
conform vooi-stel B. en W. vastgesteld.
WIJZIGING BEGROOTING 1939.
Van Ged. Staten is de begrooting 1939
terug ontvangen met vex-zoek eenige wijzi
gingen te doen aambx-engen. Daar het hier
hoofdzakelijk administratieve wijzigingen
betreft, wordt voorgesteld aan het verzoek
van Ged. Staten tegemoet te komen.
Tevens wordt bij deze wijziging voorge
steld den post Luchtheschei-ming te ver-
hoogen tot f 520.ter vooi-ziening met
matex-ieel van den gemeentelijken luchtbe
schermingsdienst.
De heer De Vx-ies mei'kt op, dat het nog
niet zoo kwaad van de commissie tot na
zien der begrooting was gezien een me-
moriepost te willen ramen.
Voox-zitter zegt, dat de raad dan toch ook
steeds weer nieuwe credieten moet goed
keuren.
De heer De Vries noemt deze post als post
geen cent waard. Men springt van f 105 op
f520,af en toe is er een „hipje" bijgeko
men.
Voorzitter zegt dat als B. en W. vooruit
hadden geweten wat er allemaal zou ge
beuren de post zeker direct op f250 was ge
i-aarnd. Spi\ wijst op de bekende conferen
tie met de luchtbesohexmingsautoriteiten,
waarin het advies-bevel is gegeven dusdanig
te handelen. Overigens hoopt spr. dat de
Raad het exmee eens is, om de eventueele
funeste gevolgen van luchtaanvallen zoo
veel mogelijk te ondervangen. De eischen
zijn ondanks het hooge bedrag niet overdre
ven.
Voorzitter somt de aangeschafte benoo-
digdheden op.
De heer de Vries blijft van meening, dat
een memox-iepost van een gulden beter ge
weest was.
Voorzitter: U denkt: ze beschouwen den
raad toch als quantité negiable.
De heer de Vries: Juist. We hebben het
iedere vergadei-ing over den luchtbescher
ming langzamerhand en we hebben toch
niks te vertellen.
Voorzitter zet uiteen dat het luchtgevaar
voor Harenkarspel niet groot is, het is hier
geen aanvalspunt. Het eenige gevaar is even
tueel, dat vluchtende vliegtuigen hun bom-
menlast laten vallen. De gasmaskers zijn
voor doktoi'en, geestelijken en helpei-s, de
burgei-ij moet zorgen uit de buurt te blijven
en zelf maskex-s aanschaffen.
De wijziging wordt goedgekeurd, al blij
ken de leden van meening dat dei-gelijke be
velen van hoogeihand de zelfstandigheid
van den raad aantast.
Wegenverbetering.
Verder wox-dt voorgesteld in de begrooting
alsnog te ramen een bedrag als subsidie
aan de Banne Harenkax-spel ad f 750— voor
buitengewone verbetering van wegen.
Aangezien nu gebleken is, dat dekkings
middelen aanwezig zijn, en B. en W. met
den Raad van meening zijn, dat een sub
sidie aan de Banne zeer wel gerechtvaar
digd is, stelt het college voor den voor
gestelden post in de begrooting 1939 op te
nemen.
Verschillende belangen, zijn bij deze ver
betering te Tuitjenhorn gemoeid, kerk, ban
ne enz. Deze lichamen dragen bij, maar er
is een ongedekt tekort.
Na eenige conferenties kwamen B. en W.
tot de conclusie dat de begx-ooting het lijden
kon. Er was een meevallertje aan
gewetensgeld
van f 800. Er was met de Banne echter on-
dei-handeld over f 700.
Voox-zitter vindt het onaangenaam dat
men nu f 750 vraagt, maar wil er niet over
vallen.
De heer Blokdijk zou willen dat de mid
denstand werd ingeschakeld bij dit wex-k,
als schilders en timmerlieden enz.
De heer Francis licht toe dat de Banne
eigen personeel heeft, zoodat er geen be
hoefte is aan pax-ticuliex-e ambachtslieden.
Zoo noodig zal de Banne ecihter zeker plaat
selijke nijveren aanstellen. Spr. zegt vei-der
dat bij het wex-k te Tuitjenhorn ook gemeen
tebelangen betrokken zijn. Draagt de gemeen
te niet bij, zal zij uiteindelijk een ophaal-
bi-ug moeten maken in venband met de
schoolplannen. Nu zal er alleen maar een
hekje noodig zijn, omdat de sloot gedempt
wordt.
De heer Blokdijk zegt, dat het alleen
maar een wensclx was, maai* de Banne
heeft ook al eens f 3000 aangevraagd, dus
wil blijkbaar de gemeente er meer voor
spannen. Daarom meent spr. dat de ge
meente ook wel eens wat mag vragen.
De heer Francis: Dat was voor stofvrij
maken der wegen, daar waren ook geen
aimlbachtsmenschen voor noodig.
Voorzitter merkt op dat de gemeente
voor een bedrag van f 750 de banne geen
verplichtingen kan opleggen. Wat de op
haalbrug betreft, is tijdens de conferentie
komen vast te staan, dat hek en brug voor
de gemeente hetzelfde zouden kosten. Bo
vendien zou een ophaalbrug wellicht niet
noodig zijn en zou men met een vaste brug
kunnen volstaan.
Men moet de zaak echter ho.ofdizakelijk
als verkeersverbetering beschouwen en
daaruit een gemeentebelang di&tilleercn. De
schoolbouvv moet er buiten blijven.
De heer Francis blijft op zijn stuk staan;
voorzitter eveneens.
De heer de Vries voelt ook een vei--
keersbelang, dus gemeentebelang, en wil
maar over de verschillen heenstappen.
De heer Burger bepleit eveneens inscha
kelen van ambachtslieden uit' dé gemeente.
De Banne laat ook wel werk door andere
ambachtslieden doen.
Voorzi,ttèr acht deze opmerking meer op
een Bannevex-gadering op zijn plaats.
Het voorstel wordt aangenomen.
Voorzitter hoopt dat de liefde met de
Banne niet steeds van één 'kant- hoeft te
lcomen.
De lieer Francis: Daar heeft u. zeker een
bedoeling mee.
Voox-zitter: Precies en ik heb heclemaal
geen bezwaar dat te vex-tellen. Het doelt
op de luchtbescherming.
De heer Fx-ancis: O.
Voox-zitter deelt dan mede, dat men den
opzichter van de Banne Harenkarspel heeft
aangezocht als hoofd van de luchtbescher
ming te willen optreden.
Deze had geen bezwaar, maar het Banne-
bestuur verbood den opzichter deze func
tie te aanvaarden. Daarom is voorzitter
van oordeel, dat de liefde met de Banne
wel heel erg van een kant moet komen!
De heer Francis: O.
Begrooting Armbestuur.
Ten slotte wordt voorgesteld de gewijzigde
begrooting van het Burg. Aimbestuur over
1939 goed te keuren, waax-bij de jaarwedde
van den Secr.-penningmeester met ingang
van 1 Januai-i 1939 wordt verhoogd van
f 137.50 tot f 200.—
Uit den Raad is bij de behandeling van
de oorspronkelijke begx-ooting het verzoek
gericht aan B. en W. om 'n vex-hooging van
deze jaarwedde in ovex-weging te nemen.
Na gepleegd ovex-leg stellen B. en W. voor
te besluiten de jaarwedde van dexx secx*.-
penningmeester met ingang van 1 Jan.
1939 vast te stellen op f 200.
Aldus besloten,
Wieringermeer in den Vleesch-
keuringskring.
Voorstel om het Openbaar Lichaam Wie-
ringei-meer als gelijkgerechtigde gemeente
te laten toetreden tot den Vieeschkeux-ings
dienst in den Kring Barsingerhox-n.
Daar B. en W. overtuigd zijn, dat deze toe
treding den Kring tot voordeel zal strekken,
stellen zij voor overeenkomstig het voor
stel te besluiten.
Aldus besloten.
Extra-hulp werkloozen.
Voorstel tot toekenning van een bedi-ag
ad f 416.16 voor extra hulp aan werkloozen
en van een bedrag ad f 130.05 voor extra
hulp aan kleine boeren- en tuinders.
Vanwege het Departement van Sociale
Zaken zal voor extx-a hulp aan wei'kloozen
beschikbaar worden gesteld f 5.78 per werk-
looze, waarvan f 2.ten laste van de ge
meente komt, en voor extra hulp aan kleine
boeren- en tuindei's f 2.89' per B-Boer en
per B-tuinder f 2.89 per B-Boer en per B.-
tuindex-, waarvan f 1.— ten laste van de
gemeente komt.
Aldus besloten.
De heer de Vries: De begx-ooting laat toch
zeker wat bewegingsvrijheid.
Voorzitter: 't Staat in de begx-ooting.
De heer de Vx-ies: Hé
RONDVRAAG.
De heer Fi-ancis komt tex-ug op de liefde
die van een kant moet konxen; met nanxe
de kwestie luchtbescherming. Het Bannebe-
stuur meent dat de opzichter volbelast is,
overdag bij de wei'lcen en dikwijls 's avonds
bij het teekenen. Men weet de dx-aagwijdte
van de luchtbeschenning niet en vond het
onverantwoordelijk den opzichter te ont-
trekken,
De lieer K. Doekes: Als 't zoover is, is er
aan de Banne ook niet veel -meer te doen.
Voorzitter: Daar heeft de heer Doekes go-
lijk aan, maar 't besluit is eenmaal geval
len, er is niets, meer aan te doen. Ik blijf
het betreuren.
De heer'Doekes merkt op dat de. bekend
making voor het inenten zeer onvoldoende
is geweest, één dag van te voren was er
bij het raadhuis een papiertje aangeplakt.
Het nut van inenten inziende dringt spr.
er op aan deze zaak voortaan beter te bèhar
tigen. Het slot is nu geweest dat er maar
één kind is ingeënt.
Voorzitter zegt toe er voortaan nauwkeu
rig op te letten.
De seci-etaris deelt mede dat-dé dokter de
koepokstof te laat ontving, en daar' deze
niet bewaard kan worden, was spoed ge-
wenscht, vandaar de bekendmaking op kor
tten termijn.
De heer de Vx-ies: Dat was géén" xnoord,
de entstof is nu toch ook verloopenl daar
heb je geen pijn in je lijf meer over te heb
ben. Ik zou liever er nog een mouw aan
passen.
Op een vraag van den heer Molenaar
naar de resultaten van de actie kleine tuin-
derssteun, zegt voorzitter dat beslist afwij
zend is beschikt.
Na nog eenige vragen van ondergeschikt
belang volgt sluiting der openbare vergade
ring en gaat de raad in comité ter behan
deling van eenige belasting reclames.
De raad op inspectie.
Na afloop der vergadex-ing gaat de x-aad
het nieuw aangelegde rijwielpad, dat voor
het verkeer is opengesteld, in ©ogenschouw
nemen.
Ook de pex-s wordt bij deze inspectie ver-
zocht tegenwoordig te zijn. Wij konden
hierbij constateeren, dat onder de deskundi
ge leiding van den opzichter ,den. heer J.
M. Zacharïasse, in werkverschaffing een
groote verkeersverbeteringisverlirégen.
Het pad loopt van Dirlcshorn dwars door
bouw- en weilanden naar Tuitjenhorn, is
1350 M. lang, ongev. een meter breed. Er
liggen telkens vier tegels naast elkaar. Niet
minder dan 13 bruggen waaronder een van
18 meter passeert men van begja tot eind.
Het oude pad langs cle'sloot dat X meter
breed \vas, lang onder het maaiveld, het
nieuwe pad is daar 3r0 c.m. boven. Met tus-
sclxenpoozen heeft het wex-k ongeveer 3 jaar
geduui*d en niet minder dan 900 schuiten
zand zijn gebruikt, welke zijn aangevoerd
uit de oude spoorbaan te Wax-nxenhuizen.
Het wenk is gedeeltelijk als centrale, ge
deeltelijk als gemeentelijke werkverschaf
fing beschouwd. Behalve uit de gemeente
zijn er dus ook wexkloozen uit de omgeving
o.a. uit Schagen tewerkgesteld geweest. De
ingang tot het pad is zeer. practiseh en
veilig door een z.g. zigzagdoorgang, waax--
bij .'t ontwikkelen van groote snelheid niet
inogelijk is en. ongevallen dus worden vooi*-
komen. Een en ander ziet er keurig uit en
is zeker een aanwinst voor de gemeente!
ZONDER SCHADELIJKE LAXEERMIDDELEN
en D zult 's morgéns „kiplekker"
uit bed springen,
lederen dag moet Uw lever minstens een liter gal
m Uw ingewanden doen stroomen. Wanneer deze
stroom van gal onvoldoende is, verteert Uw voedsel
niet, het bederft. U voelt U opgeblazen, U raakt
verstopt. Uw lichaam ls vergiftigd en U bent
humeurig, voelt U ellendig en ziet alles somber in.
De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmiddelen.
U moet CARTER'S LEVERPILLETJES nemen Om
een liter gal vrjj te doen stroomen en U zult weer
geheel fit zijn. Onschadelijk, plantaardig, zacht, on-
ov£ï om de gal te d°en stroomen.
Eischt Carter s Leverpilletjes bü apothekers en
drogisten. f. 0.7a.
LANGEND1JK
DE KASGELDLEENING VOOR DE
GASFABRIEK.
In de e.k. vergadering van de Commissie
van Beheer der Gasfabriek zal aan de orde
komen 't voorstel tot het aangaan van een
kasgeldleening ad f25000. De gemeenteraad
van St. Pancx-as heeft intusschen reeds be
sloten de f 5000 (zijn vijfde deel) tc votee-
ren, Oudkarspel weigex-de, wat nu wel blijkt
terecht te zijn geschiedt, en de andere 3
raden zouden zich nog nader moeten uit
spreken. Of de f25000 noodig is, zal latex-
moeten blijken. En zoo dit het geval is, zal
nog moeten wox-den uitgemaakt, waar de
leening gesloten zal worden.
DROOGTE.
Enkele bollenkweekers zijn begonnen inet
het bespi-oeien hunner -tulpenvelden met
slootwater. Een meter en een zuigpomp
worden'hierbij ingeschakeld en in één dag
wordt een groote oppervlakte van het noo-
dige vocht voorzien. Proefnemingen in vo-
x-ige jaren genomen, hebben bewezen, dat
deze bespx-oeiing den groei der bollen ten
zeeiste bevordert. Ook voor de vroege aard
appels wordt dit middel oveiwogen.
ZUIDSCHARWOUDE.
ALWEER EEN 50-JARIG HUWELIJKS
JUBILEUM.
Het echtpaar Zijp—Appelman lxoopt den
4den Juni zijn 50-jarig huwelijksjubileum te
vieren. Beiden genieten nog een uitnemende
gezondheid. Zij hopen dit feest te v je ren te
midden van een 12-tal kinderen en 'e'cn groot
aantal kleinkinderen.