7 (Dacht niet eet steeds De Kaartleesrit: Eenzijdige liefde in Harenkarspel SCHUDT UW LEVER WAKKER een welgeslaagd sportfestijn* Dinsdag 30 Mei 1939 Tweede blad ÏZjP Driesprong rechtdoor, eerste weg links DE VOLGENDE KEER EEN ZWAARDER TRAJECT! „Driesprong rechtdoor,over brug weg volgen, driesprong links, viersprong •hoofdweg rechtdoor", zoo klinkt de stem van den kaartlezer of -lezeres in de cabine naast den autobestuurder of vanaf den duozit achter den motor rijder, die, stipt de aanwijzingen van zijn partner(in) opvolgend, de aan dacht gespannen houdt op den weg .vóór zich. „Concentratie", dat is de lijfspreuk van Öe deelnemers aan den Kaartleesrit, welke gisteren onder de meest feestelijke weersom standigheden heeft plaats gehad. Uit Scha- gen, Alkmaar, Enkhuizen, en Hoorn startten a-esp. 49, 42, 16 en 34 koppels. In Schagen meldden zich op het nippertje niet minder dan 14 liefhebbers aan. Op het Torenplein Verzamelden zich de motorrijders in hun lee- ren jassen, de stofbrillen op, de sportieve duorijders voorzien van de „blinde kaart" en de automobilisten met hun vehikels van al lerlei merken en capaciteit, ze zien er alle maal even monter uit en bestudeeren vast de kaart met het geheime traject, ze maken be rekeningen en bespreken de moeilijkheden Van den rit. De start. Tegen half elf rijdt de file op voor den starlstreep aan de Heerenstraat, vlak voor icafé „De Beurs", waar de deelnemers hun kaarten in ontvangst hebben genomen. .De commissie van de organisatie, voor 'Schagen, de heeren R. Brugman leider C. v. d. Capelle en J. Bok, loopen bedrijvig af en aan, een versterkte politiemacht on der leiding van den brigadier der Rijksveld- wacht majoor Holema, houdt de vele belang stellenden op 'n afstand, fotograaf en ver slaggever zoeken een gunstig plaatsje en clan komt het groote oogenblik. De man met den gelen armband heft de ïiand, het motorgeronk zwelt aan, de groote klok van Van Geelen, ergens aan een gevel, duidelijk zichtbaar bevestigd, wijst 11.30 uur èn dan start de eerste auto (team-Lie- nesch), richting Loet. Daarna vertrekken .met tusschenpoozcn van een halve minuut, de anderen. De rit is begonnen! Wij weten, dat, eenige oogenblikken gele iden, óók van Alkmaar, Hoorn en Enkhui zen de tientallen hun sensationeele reis be gonnen zijn. Maar uit Schagen en om geving is het grootste aantal deelnemers afkomstig; van de Roos van Noordhollands Noorderkwartier begon o Allernaar! de victorie Geen seconde mag verloren gaan! Wij hebben hot genoegen als passagier den rit mee te maken en wij moeten zeggen dat 't een gebeurtenis is! Geen seconde mag het koppel zijn aandacht laten verslappen. De kaart laat zich niet altijd even gemak kelijk lezen maar daar zit 'm juist de aar digheid in! We moeten met een matig gan getje 't gemiddelde is 36 k.m. eens een keer kunnen twijfelen of dit werkelijk de weg „rechtuit" is, of de „eerste weg links'" liu een lieuso'he weg is of oen doodloopend padje, we moeten ook- eens een verkeerde richting uitrijden, zoodat we, onze fout on- ziende, zoo snel mogelijk „den Weg Zurück" dienen te gaan en dan full speed, vooruit, om den achterstand in te halen. Want elke controlepost noteert onmeedoogend het aan tal minuten, dat we te laat mochten zijn... ptrefpunten bedreigen ons! Waar zijn we? We controleoren zelf voortdurend hoeveel tijd we nog mogen rijden, tot aan de volgende controle, voeren tempo op of minderen vaart, al naar geling van onze situatie in 't groe- ne, zonovergoten landschap, dat voor ons slechts uit drie- en viex-sprongen, bochten en bruggen schijnt te be staan. Waar zijn we? „Ik zie alleen maar weg, 'géén dorpen" zegt de be stuurder Ja, we zien alleen maar weg èn onze rivalen, die voor ons uitrijden, ons achterna zitten in een vredelievenden strijd om den cerepalm. 't Zijn niet altijd betrouwbare gid sen. Op een gegeven moment zwenkt er een heel stel motorhelden precies den tegenovex-- gestelden. kant uit, als dien wij voor den „rechten weg" hadden aangezien. Ze heb ben spoedig hun fout bemerkt, keeren en stuiven ons dan, als groote muskieten in een wolk van stof, voorbij, om den vex-loren [tijd in te rijden We passeei-en de kaartlezei-s uit de an dere startplaatsen, wier routen de onze snij den. Een haastige groet, vóórt gaat het, op Schagen aan, waar allen vanmiddag tesa- men komen. Op contröle. 'Aan de controlepost Spanbroek stappen we uit. We willen hier eens poolshoogte nemen, yroolijk stoppen ze voor de gele vlag: de luxe auto's en de „koffiemolens" zooals een humoristisch men'sch de motorrijwielen be titelde, een baby-Fiat vlak achter een groo te bestelauto. De meesten zijn ongeveer op tijd, slechts enkele genummei-de verkeei's- duivels wagen het, een kwartier over tijd te passeerenvanwaar komen die laterds? Moesten ze een kronkelweggetje terug, zijn ze „dood" geloopen, waren ze 't niet eens over de nummers van een A.N.W.B.-bord? Raakte een band lek? We zullen het niet weten„Rijden maai', rijden!" moedigt de controleur aan. Réunie in Schagen. Om ongeveer één uur is de heele ploeg ongeveer 141 teams, dus te samen tegen de 300 man stoik, is Schagen present. De Enfchuizei's, Alkmaarders, Hooi-nschen en Schagei-s verspreiden zich over de diverse café's om een stukje te eten en krachten te verzamelen voor den komenden mid dag. Een sfeer van vertier en gezelligheid heerschte. Om twee uur zes treedt een lange file weer voor den startlijn. Door een loud speaker,. welke de firma Jan Gi-oot (Scha gen) op een balkon van hotel Igesz beves tigd heeft, weerklinken instructies. Het duui-t ruim een uur vóór de 141 motoi-rij- tuigen in de volgorde Enkhuizen, Hoorn Alkmaar en bescheidenlijk Schagen aühtex-- aan, gestart zijn. Twee per minuut Het verloopt alles keuiig, hiervoor komt vooral onzen politiemannen een woord van lof toe! Het tweede deel van den Kaai-tlees- rit, dat eenige uren duurt, is begonnen. Finish. Inmiddels begeven wij ons naar de finish te Enkhuizen. Op de Kaasmarkt voox- hotel „De Oi-anjezaal" arriveeren. ze, de Kaart- lees-sterren, de moton-ijders onder een dik ke laag stof, warm en bezweet, stram van den langen rit, maar triomfeerend na de volbrachte prestatie. De teams uit Schagen worden door enkele Sohager supportex-s extx-a verwelkomd. Het is dan ongeveer lcwai't voor zes. Prijsuitreiking. Te ongeveer zeven uur is hotel De Kolf baan waar de prijsuitreiking plaats heeft, afgeladen. Schouder aan schouder zitten de dappex-en met hun partners en partne- rinnen, wachtende op de dingen die ko- mien zullen. Op het podium zetelt het vol tallige bestuur van de Camos (Commissie Auto exx Motorsport) die dexx Kaartleesrit georganiseerd heeft en de heex-en Jan Moejes en P. Winkelaax-, de mannen, die de vier verschillende trajecten uitstippel den. De voox-zitter van de Camos, de heer J. van Gel deren, neemt het woord. Spr. zegt zeer tevreden te zijn over dezen dag en brengt in de eerste plaats dank aan al de organisatoi-en, vooral aan den heer Jan Moejes, waaraan men, zo zegt spr. een reu ze steun gehad heeft. De aanwezigen inteiTumipeeren met een luid: „Hiep, hiep, hiep hoera voor Jan Moe jes!" Spr. hoopt in de toekomst nog veel plezier te beleven van den heer Moejes. In dit vei-band deelt hij mede, dat een volgende keer eexi zwaarder tra ject zal worden verreden; de straf- puntexi waren nu zeer laag! De dames hebben zich zeer kranig gehouden! Spx\ dankt tenslotte de pex-s voor haar medewerking. Daix wordt onder hex-haaldelijk gejuich de uitslag bekend gemaakt en heeft de uitrei king der prijzen plaats. De uitslag. De uitslag luidt, voor zoover deze pex-so- neix uit ons x-ayon betreft, als volgt (onder de deelnemers met gelijke aantallen straf- punten is geloot): Motoren: le pr. Liefhebber, A. Paulowna 11 stx*afp. 2e pr A. Blaauboer, Julianadox-p 14; 7de pr. J. Roeters, N. Niedorp 15; 14de prij. Wiax-de- naar, Schagen 18; 15e prijs N: J: Blaauboer Schagen 18; 18de px-ijs C. W. de Graaf, Ju lianadox-p 20; 20ste pr. L. v. Zoonen, Juli- anadorp 21; Auto's: 1 Mevr. Moejes, Heex-hugowaard (buiten mededinging) 15 strafplunten; 2de prij. Bets Groot, Schagen 15; 5de prijs C. Jongkind, Waai-land, 16; 6de prijs v. d. Brugge, Scha- gerbrug 16; 7de prijs Hazeloop Anna Pau lowna 16; 10de prijs Ir." Lienesch, Schagen 18; 11de prijs Chr. Dekkex-, Schagen 18; 16de Pril's di\ v.d. Ton-en, Castricum, lSde Dr. v. Huyt, Schagen 20; 19de prijs J. de Beurs, Petten 20; 20ste prijs P. Band, N. Niedorp 21; 21ste prijs Mevr. Bok, Schagen 21 strafp. Wij willen ons verslag van dit sportfestijn niet beëindigen dan na een warm woord van hulde, in 't bijzonder aan de Sohager organisatie, waax-van voox-al de heer Brug man, bergen werk verzet heeft, en het uit spreken van de hoop, dat de Kaartleesrit een permanente gebeurtenis worde! DE BURGEMEESTER BECRI- CRITISEERT HET BANNEBE- STUUR. Wat heeft de raad toch weinig te zeggen tegenwoordig, mopperen de leden. Bij een luchtaanval moet de burgerij maar uit de buurt blijven, vindt voorzitter. Maar hoe gaat dat? Ook in Harenkarspel boo- ze belastinggewetens. De banne-op- zichter geen luchtbeschermingshoofd, bij heeft het druk genoeg, zegt het bestuur. Het Harenkarspelsche we reldwonder. Eén kind ingeënt, de rest niet. Allemaal op de fiets! Het nieuwe rijwielpad een groote aanwinst voor de gemeente De raad vergaderde Zaterdagmorgen. Voorzitter is de bux-gemeester, de heer H. Nolet, secx*etaris de lieer Essingh. De heeren Beemstex-boer en De Jong zijn verhinderd. De notulen geven geen aanleiding tot 'bijzondere besprekingen. Verschillende for- imeele ingezonden stukken woxxlcn voor kennisgeving aangenomen. Ged. Staten hebben het bedrag per leerling voor 1939 met f 0.50 vei'hoogd en vastgesteld op f 6.81. VOORSTELLEN VAN B. EN W. Suppletoire begrooting. Enkele af- en overschrijvingen worden conform vooi-stel B. en W. vastgesteld. WIJZIGING BEGROOTING 1939. Van Ged. Staten is de begrooting 1939 terug ontvangen met vex-zoek eenige wijzi gingen te doen aambx-engen. Daar het hier hoofdzakelijk administratieve wijzigingen betreft, wordt voorgesteld aan het verzoek van Ged. Staten tegemoet te komen. Tevens wordt bij deze wijziging voorge steld den post Luchtheschei-ming te ver- hoogen tot f 520.ter vooi-ziening met matex-ieel van den gemeentelijken luchtbe schermingsdienst. De heer De Vx-ies mei'kt op, dat het nog niet zoo kwaad van de commissie tot na zien der begrooting was gezien een me- moriepost te willen ramen. Voox-zitter zegt, dat de raad dan toch ook steeds weer nieuwe credieten moet goed keuren. De heer De Vries noemt deze post als post geen cent waard. Men springt van f 105 op f520,af en toe is er een „hipje" bijgeko men. Voorzitter zegt dat als B. en W. vooruit hadden geweten wat er allemaal zou ge beuren de post zeker direct op f250 was ge i-aarnd. Spi\ wijst op de bekende conferen tie met de luchtbesohexmingsautoriteiten, waarin het advies-bevel is gegeven dusdanig te handelen. Overigens hoopt spr. dat de Raad het exmee eens is, om de eventueele funeste gevolgen van luchtaanvallen zoo veel mogelijk te ondervangen. De eischen zijn ondanks het hooge bedrag niet overdre ven. Voorzitter somt de aangeschafte benoo- digdheden op. De heer de Vries blijft van meening, dat een memox-iepost van een gulden beter ge weest was. Voorzitter: U denkt: ze beschouwen den raad toch als quantité negiable. De heer de Vries: Juist. We hebben het iedere vergadei-ing over den luchtbescher ming langzamerhand en we hebben toch niks te vertellen. Voorzitter zet uiteen dat het luchtgevaar voor Harenkarspel niet groot is, het is hier geen aanvalspunt. Het eenige gevaar is even tueel, dat vluchtende vliegtuigen hun bom- menlast laten vallen. De gasmaskers zijn voor doktoi'en, geestelijken en helpei-s, de burgei-ij moet zorgen uit de buurt te blijven en zelf maskex-s aanschaffen. De wijziging wordt goedgekeurd, al blij ken de leden van meening dat dei-gelijke be velen van hoogeihand de zelfstandigheid van den raad aantast. Wegenverbetering. Verder wox-dt voorgesteld in de begrooting alsnog te ramen een bedrag als subsidie aan de Banne Harenkax-spel ad f 750— voor buitengewone verbetering van wegen. Aangezien nu gebleken is, dat dekkings middelen aanwezig zijn, en B. en W. met den Raad van meening zijn, dat een sub sidie aan de Banne zeer wel gerechtvaar digd is, stelt het college voor den voor gestelden post in de begrooting 1939 op te nemen. Verschillende belangen, zijn bij deze ver betering te Tuitjenhorn gemoeid, kerk, ban ne enz. Deze lichamen dragen bij, maar er is een ongedekt tekort. Na eenige conferenties kwamen B. en W. tot de conclusie dat de begx-ooting het lijden kon. Er was een meevallertje aan gewetensgeld van f 800. Er was met de Banne echter on- dei-handeld over f 700. Voox-zitter vindt het onaangenaam dat men nu f 750 vraagt, maar wil er niet over vallen. De heer Blokdijk zou willen dat de mid denstand werd ingeschakeld bij dit wex-k, als schilders en timmerlieden enz. De heer Francis licht toe dat de Banne eigen personeel heeft, zoodat er geen be hoefte is aan pax-ticuliex-e ambachtslieden. Zoo noodig zal de Banne ecihter zeker plaat selijke nijveren aanstellen. Spr. zegt vei-der dat bij het wex-k te Tuitjenhorn ook gemeen tebelangen betrokken zijn. Draagt de gemeen te niet bij, zal zij uiteindelijk een ophaal- bi-ug moeten maken in venband met de schoolplannen. Nu zal er alleen maar een hekje noodig zijn, omdat de sloot gedempt wordt. De heer Blokdijk zegt, dat het alleen maar een wensclx was, maai* de Banne heeft ook al eens f 3000 aangevraagd, dus wil blijkbaar de gemeente er meer voor spannen. Daarom meent spr. dat de ge meente ook wel eens wat mag vragen. De heer Francis: Dat was voor stofvrij maken der wegen, daar waren ook geen aimlbachtsmenschen voor noodig. Voorzitter merkt op dat de gemeente voor een bedrag van f 750 de banne geen verplichtingen kan opleggen. Wat de op haalbrug betreft, is tijdens de conferentie komen vast te staan, dat hek en brug voor de gemeente hetzelfde zouden kosten. Bo vendien zou een ophaalbrug wellicht niet noodig zijn en zou men met een vaste brug kunnen volstaan. Men moet de zaak echter ho.ofdizakelijk als verkeersverbetering beschouwen en daaruit een gemeentebelang di&tilleercn. De schoolbouvv moet er buiten blijven. De heer Francis blijft op zijn stuk staan; voorzitter eveneens. De heer de Vries voelt ook een vei-- keersbelang, dus gemeentebelang, en wil maar over de verschillen heenstappen. De heer Burger bepleit eveneens inscha kelen van ambachtslieden uit' dé gemeente. De Banne laat ook wel werk door andere ambachtslieden doen. Voorzi,ttèr acht deze opmerking meer op een Bannevex-gadering op zijn plaats. Het voorstel wordt aangenomen. Voorzitter hoopt dat de liefde met de Banne niet steeds van één 'kant- hoeft te lcomen. De lieer Francis: Daar heeft u. zeker een bedoeling mee. Voox-zitter: Precies en ik heb heclemaal geen bezwaar dat te vex-tellen. Het doelt op de luchtbescherming. De heer Fx-ancis: O. Voox-zitter deelt dan mede, dat men den opzichter van de Banne Harenkarspel heeft aangezocht als hoofd van de luchtbescher ming te willen optreden. Deze had geen bezwaar, maar het Banne- bestuur verbood den opzichter deze func tie te aanvaarden. Daarom is voorzitter van oordeel, dat de liefde met de Banne wel heel erg van een kant moet komen! De heer Francis: O. Begrooting Armbestuur. Ten slotte wordt voorgesteld de gewijzigde begrooting van het Burg. Aimbestuur over 1939 goed te keuren, waax-bij de jaarwedde van den Secr.-penningmeester met ingang van 1 Januai-i 1939 wordt verhoogd van f 137.50 tot f 200.— Uit den Raad is bij de behandeling van de oorspronkelijke begx-ooting het verzoek gericht aan B. en W. om 'n vex-hooging van deze jaarwedde in ovex-weging te nemen. Na gepleegd ovex-leg stellen B. en W. voor te besluiten de jaarwedde van dexx secx*.- penningmeester met ingang van 1 Jan. 1939 vast te stellen op f 200. Aldus besloten, Wieringermeer in den Vleesch- keuringskring. Voorstel om het Openbaar Lichaam Wie- ringei-meer als gelijkgerechtigde gemeente te laten toetreden tot den Vieeschkeux-ings dienst in den Kring Barsingerhox-n. Daar B. en W. overtuigd zijn, dat deze toe treding den Kring tot voordeel zal strekken, stellen zij voor overeenkomstig het voor stel te besluiten. Aldus besloten. Extra-hulp werkloozen. Voorstel tot toekenning van een bedi-ag ad f 416.16 voor extra hulp aan werkloozen en van een bedrag ad f 130.05 voor extra hulp aan kleine boeren- en tuinders. Vanwege het Departement van Sociale Zaken zal voor extx-a hulp aan wei'kloozen beschikbaar worden gesteld f 5.78 per werk- looze, waarvan f 2.ten laste van de ge meente komt, en voor extra hulp aan kleine boeren- en tuindei's f 2.89' per B-Boer en per B-tuinder f 2.89 per B-Boer en per B.- tuindex-, waarvan f 1.— ten laste van de gemeente komt. Aldus besloten. De heer de Vries: De begx-ooting laat toch zeker wat bewegingsvrijheid. Voorzitter: 't Staat in de begx-ooting. De heer de Vx-ies: Hé RONDVRAAG. De heer Fi-ancis komt tex-ug op de liefde die van een kant moet konxen; met nanxe de kwestie luchtbescherming. Het Bannebe- stuur meent dat de opzichter volbelast is, overdag bij de wei'lcen en dikwijls 's avonds bij het teekenen. Men weet de dx-aagwijdte van de luchtbeschenning niet en vond het onverantwoordelijk den opzichter te ont- trekken, De lieer K. Doekes: Als 't zoover is, is er aan de Banne ook niet veel -meer te doen. Voorzitter: Daar heeft de heer Doekes go- lijk aan, maar 't besluit is eenmaal geval len, er is niets, meer aan te doen. Ik blijf het betreuren. De heer'Doekes merkt op dat de. bekend making voor het inenten zeer onvoldoende is geweest, één dag van te voren was er bij het raadhuis een papiertje aangeplakt. Het nut van inenten inziende dringt spr. er op aan deze zaak voortaan beter te bèhar tigen. Het slot is nu geweest dat er maar één kind is ingeënt. Voorzitter zegt toe er voortaan nauwkeu rig op te letten. De seci-etaris deelt mede dat-dé dokter de koepokstof te laat ontving, en daar' deze niet bewaard kan worden, was spoed ge- wenscht, vandaar de bekendmaking op kor tten termijn. De heer de Vx-ies: Dat was géén" xnoord, de entstof is nu toch ook verloopenl daar heb je geen pijn in je lijf meer over te heb ben. Ik zou liever er nog een mouw aan passen. Op een vraag van den heer Molenaar naar de resultaten van de actie kleine tuin- derssteun, zegt voorzitter dat beslist afwij zend is beschikt. Na nog eenige vragen van ondergeschikt belang volgt sluiting der openbare vergade ring en gaat de raad in comité ter behan deling van eenige belasting reclames. De raad op inspectie. Na afloop der vergadex-ing gaat de x-aad het nieuw aangelegde rijwielpad, dat voor het verkeer is opengesteld, in ©ogenschouw nemen. Ook de pex-s wordt bij deze inspectie ver- zocht tegenwoordig te zijn. Wij konden hierbij constateeren, dat onder de deskundi ge leiding van den opzichter ,den. heer J. M. Zacharïasse, in werkverschaffing een groote verkeersverbeteringisverlirégen. Het pad loopt van Dirlcshorn dwars door bouw- en weilanden naar Tuitjenhorn, is 1350 M. lang, ongev. een meter breed. Er liggen telkens vier tegels naast elkaar. Niet minder dan 13 bruggen waaronder een van 18 meter passeert men van begja tot eind. Het oude pad langs cle'sloot dat X meter breed \vas, lang onder het maaiveld, het nieuwe pad is daar 3r0 c.m. boven. Met tus- sclxenpoozen heeft het wex-k ongeveer 3 jaar geduui*d en niet minder dan 900 schuiten zand zijn gebruikt, welke zijn aangevoerd uit de oude spoorbaan te Wax-nxenhuizen. Het wenk is gedeeltelijk als centrale, ge deeltelijk als gemeentelijke werkverschaf fing beschouwd. Behalve uit de gemeente zijn er dus ook wexkloozen uit de omgeving o.a. uit Schagen tewerkgesteld geweest. De ingang tot het pad is zeer. practiseh en veilig door een z.g. zigzagdoorgang, waax-- bij .'t ontwikkelen van groote snelheid niet inogelijk is en. ongevallen dus worden vooi*- komen. Een en ander ziet er keurig uit en is zeker een aanwinst voor de gemeente! ZONDER SCHADELIJKE LAXEERMIDDELEN en D zult 's morgéns „kiplekker" uit bed springen, lederen dag moet Uw lever minstens een liter gal m Uw ingewanden doen stroomen. Wanneer deze stroom van gal onvoldoende is, verteert Uw voedsel niet, het bederft. U voelt U opgeblazen, U raakt verstopt. Uw lichaam ls vergiftigd en U bent humeurig, voelt U ellendig en ziet alles somber in. De meeste laxeermiddelen zijn slechts lapmiddelen. U moet CARTER'S LEVERPILLETJES nemen Om een liter gal vrjj te doen stroomen en U zult weer geheel fit zijn. Onschadelijk, plantaardig, zacht, on- ov£ï om de gal te d°en stroomen. Eischt Carter s Leverpilletjes bü apothekers en drogisten. f. 0.7a. LANGEND1JK DE KASGELDLEENING VOOR DE GASFABRIEK. In de e.k. vergadering van de Commissie van Beheer der Gasfabriek zal aan de orde komen 't voorstel tot het aangaan van een kasgeldleening ad f25000. De gemeenteraad van St. Pancx-as heeft intusschen reeds be sloten de f 5000 (zijn vijfde deel) tc votee- ren, Oudkarspel weigex-de, wat nu wel blijkt terecht te zijn geschiedt, en de andere 3 raden zouden zich nog nader moeten uit spreken. Of de f25000 noodig is, zal latex- moeten blijken. En zoo dit het geval is, zal nog moeten wox-den uitgemaakt, waar de leening gesloten zal worden. DROOGTE. Enkele bollenkweekers zijn begonnen inet het bespi-oeien hunner -tulpenvelden met slootwater. Een meter en een zuigpomp worden'hierbij ingeschakeld en in één dag wordt een groote oppervlakte van het noo- dige vocht voorzien. Proefnemingen in vo- x-ige jaren genomen, hebben bewezen, dat deze bespx-oeiing den groei der bollen ten zeeiste bevordert. Ook voor de vroege aard appels wordt dit middel oveiwogen. ZUIDSCHARWOUDE. ALWEER EEN 50-JARIG HUWELIJKS JUBILEUM. Het echtpaar Zijp—Appelman lxoopt den 4den Juni zijn 50-jarig huwelijksjubileum te vieren. Beiden genieten nog een uitnemende gezondheid. Zij hopen dit feest te v je ren te midden van een 12-tal kinderen en 'e'cn groot aantal kleinkinderen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 5