Wij lazen voor II Laags de Noordhollandsche werkverschaffings-objecten Wieringermeer DE DAGBLADPERS OP EXCURSIE MET DE RIJKSINSPECTIE TE ALKMAAR. Het geweldige werk te Winkel aan het kanaal Alkmaar-Kolhorn (Van onzen eigen verslaggever.) I. Van ergens komt een driftig zand treintje aantuffcn, het heeft haast om de leege kipkarren terug te voe ren naar een lange rij mannen, die zoodra het schorre locomotieffluitje zijn aankomstsein de lucht in hoest, de spaden in de vette klei steken en hoog-op de zware last in de wagen tjes kieperen zonder opzien, met mathematische zekerheid. Vol zijn de karretjes. Moeizaam nu sukkelt het treintje weg. Verderop dreunt een heiblok een onwillige paal in de weerstrevende aarde, eentonig galmt de stem van den heibaas: En een twee drie, haal op je heiOnbarm hartig priemt de scherpe Juni-zon op de zweetende lijven, op het wijde veld, waar de halfnaakte mannen zwoegen als koelies. Een rauw lied van den arbeid. En eigenlijk een lied in mineur, want we zijn hier op het terrein van de werkver schaffing te Winkel, waar men bezig is met het graven van een Kanaal. Werkverschaf fing, het crisisproduct, het lapmiddel om een zieke maatschappij weer leven in te blazen. Werkverschaffing, onderwerp van duizend ingezonden stukken, duizend klachten, dui zend interpellaties en duizend moties Als wc zoo eens aan een der mannen vra gen, wat dat getimmerde vloertje bctcekent, dat achter oen keet op het grasveld ligt, hoo- ren wc prompt: „Daarop wordt 's Zaterdags de dans om 't koperen kalf gedanst, meester. Goud schiet er niet op over bij de werkver schaffing." Alzoo, werkverschaffing een noodzakelijk kwaad, dat is de eene zijde van de medaille. Maar, werkverschaffing als brug naar de zaligheid van normaler tij den met normaler loonen, werkver schaffing als rem tegen de verslap- pende, demoraliseercnde „steun", wckverschaffing gebruikt voor verkeers- en cultuurverbetering, werkverschaffing als zeer algemeen belang, is de keerzijde van de me daille. Deze keerzijde nu was het, welke de rijksinspectie van de werk verschaffing in Noordholland ons gis teren heeft laten zien. Onder de des kundige leiding van de heeren Ir. van Rossum du Chatèl en Ir. Maan dag, resp. inspecteur en adjunct-in specteur, heeft de Noordhollandsche dagbladpers een excursie langs vele objecten in Noordholland gemaakt. De werkverschaffingsterreinen waren voor ons tot nog toe steeds taboe, de pers werd angstvallig geweerd. 't Was nu anders. We hebben véél gezien en véél gehoord, zij het dan ook dat de joui- nalisten zich eenigszins voelden als de be roemde „rubbernecks" uit Amerika,die I a- rijs-in-één-dag-docn", en die dezen bijnaam gekregen hebben, omdat hun nekken wel van elastiek mogen zijn om links-reclits-op- neer-voor-en-achter tc kunnen kijken. We achten bij onze lezers het begrip werk verschaffing te bekend om daarover Jan£ uit te weiden. Slechts enkele regels „les voor we onze tocht gaan maken. Er be staan drie soorten werkverschaffingen: de particuliere, de gemeentelijke en de centra le werkverschaffing. Bij particuliere werk verschaffing kan een ieder, dip aan be paalde eischcn voldoet, daartoe in staat ge steld door een subsidie uit het Werkloos- hei dssu'bsidi ©fonds, 'n werk doen uitvoeren,, hetwelk onder normmale omstandigheden wegens hoogc kosten aan arbeidsloonen c.a. niet tot stand zou kunnen komen. De meest voorkomende dezer werken, waarin veelal een subsidie van 70 pet. in de kosten van arbeidsloonen c.a. wordt verleend zijn: hapeer, en slootwerk respectievelijk het ver werken van de specie; egaliseeren en drai- heeren; diepspittcn. Vooral op het gebied van drainage ligt er ïn deze provincie nog een uitgebreid ar beidsveld braak. Bij gemeentelijke wekverschaffingen treedt een gemeente als werkgever op. Diverse war ken kunnen hier tot uitvoering komen: we genverbetering, bagger- en slootwerk, plant- soenwerk, rioleeringen, uitbreidingsplannen (om de lintbebouwing tegen te gaan), uit breiding, aanleg en verbetering van be graafplaats etc. Objecten in centrale werkverschaffing ten slotte komen tot stand wanneer een pu bliekrechtelijk lichaam als een polder, waterschap, e.a. een groot werk laat uitvoe ren, waarbij arbeiders uit verschillende ge meenten worden tewerkgesteld. Bedoelde werken zijn veelal verbeteringen van water gangen, afgraven dijken, duibeplantingen, wegenverbeteringen, etc. Bij Centrale werkverschaffing komen in de zomermaanden de arbeiders op de fiets en krijgen daarvoor al naar gelang den afstand een vergoeding. Volgens de in spectie we laten deze mededèeling uiter aard voor haar rekening is deze centrale werkverschaffing een goede toetssteen voor de' arbeidsbercidheid. In de praktijk zou het voorkomen dat wanneer een gemeente werk* loozen wil uitzenden naar een wat verafge legen centraal object de werkloosheid merk waardig snel afneemt! Directe en indirecte voordeelcn. Het doel van de werkverschaffing moet men economisch zóó zien, dat de steun moet verdwijnen, waarbij de wei'kvcrschaf- fingsloonen langzamerhand iels verhoogd worden en de emolumenten, als kolenbon, goedkoope levensmiddelen enz. weer ver dwijnen. Het moet, aldus onze gastheeren, zóó worden, dat de staat de uit het vrije bedrijf gestooten arbeidskrachten productief te werk kan stellen op een wijze, dat deze arbeiders zich volwaardig welen en het minderwaardigheidscomplex: ik ben „maar" werkverschaffingsarbeidcr verdwijnt Daar gaat het al heen. De tijd van slootjes graven en weer dicht gooien is voorbij, inderdaad klinkt het lied van den arbeid. Het klinkt ons nog droevig, het nageslacht zal feitelijk pas de blijde slotaccoorden hooren. Directe en indirecte voordeelcn, schreven wij. Inderdaad. Elke „manweek", dat is dus elke weck, dat een man te werk gesteld kan worden bij een bepaald object, geeft 4/10 indirecte en secundaire voordeelcn. Indirecte, doordat fabrie ken materialen voor de werkver schaffingen leveren cn daardoor meer arbeiders in het vrije bedrijf worden ingeschakeld, secundaire, omdat de loonen in werkverschaf fing hooger zijn dan in den steun, de koopkracht dus wordt verhoogd met alle vQordcelen daarvan. Met Alkmaar als uitgangspunt hebben wij bezocht de objecten te Bergen, Schoorl, Ha renkarspel, Schagcnvaard, Winkel, Wer vershoof, Zwaag, Hoorn, Purmerend, Mon- nickendam, Broek in Waterland, Halfweg en Castricum. Zooals op elk programma, waren er ook hier „hoofdnummers" en „kleinere attrac ties". Het is niet doenlijk, hoe interessant ook, ze alle uitvoerig tc behandelen, hierbij bepalen wij ons tot de voornaamste. In Bergen wordt een groot aantal werken in werkverschaffing uitgevoerd, als verbeteren wegen, verbeteren natuurreservaat e.a. Zoo worden bijvoorbeeld in het Berger bosch zure plaggen omgestoken cn in de vcrschc aarde eikels gezaaid, er komt een aarden baan, die later een weg moet worden, ach ter het Russisch monument om. In Schoorl wordt het rijwielpad aangelegd, een zeer grootc verbetering cn ontlasting van den weg Schoorl—Bergen. De kosten zijn tol aal f 29000. Te Harcnkarspel wordt de Slootgaardsweg verbeterd ten behoeve van de Banne Haren karspel. Een nutig werk! Een sloot is ge dempt cn verlegd, de weg is drie maal zoo breed geworden. Jammer dat hier een lec- lijk geel toegangs'bruggetje de entree zoo moeilijk maakt! DE GROOTE WERKVERSCHAFFING TE WINKEL. Hier heeft de Rijksinspectie voor de werkverschaffing aangenomen om voor de provincie Noordholland in werkverschaffing het kanaal Ond- karspelKolhorn te graven. Het werk wordt uitgevoerd onder dage- lijksche leiding van de Ned. Heide- Mij. Dit werk zal een uitgave aan arbeidsloonen van f 665.000 en aan andere kosten van f 280.000 vorde ren. Bij dit werk zijn tewerkgesteld pl.m. 500 arbeiders afkomstig uit de gemeenten Alkmaar, Krommenie, Wormerveer, Koog aan de Zaan, Zaandijk en Zaandam, welke arbei ders per autobus van en naar het werk vervoerd worden. Een Centrale Werkverschaffing dus, on derdeel van het groote Westfriesche Kana- lenplan, dat zooals bekend inmiddels veel van zijn grootheid heeft ingeboet, omdat verschillende ondcrdeeleil niet worden uit gevoerd. Niets bijzonders overigens, groote werken we denken aan het Twente Rijnkanaal en de slagkruiscrbouw loopen steeds ach ter de conjunctuur aan. In ieder geval dit onderdeel is zeer productief, het vormt immers de groote verbin dingsweg te water met het nieuwe land,de Wieringermeer, die voor de groote ladingen graan, stroo e.d. zulk een kanaal uitmuntend gebrui ken kan. Het kanaal loopt vanaf Alkmaar door dc oude ringvaart van de Heerhugowaard via Oudkarspel naar Kolhorn, heeft dus een respectabele lengte, wordt 3/4 meter diep cn 30 meter breed. Aan beide kanten is een damwand met betonkoppen. Men wei'Hjt thans aan het laatste stuk van 6 K.M. leng te, is daaraan begonnen half November en moet binnen twee jaar klaar zijn. liet groot ste werk bij dit object waren de vele voor bereidingen. Eén polder werd als 't ware in tweeën gescheurd, dus voor men het water in het gegraven kanaal toelaat, moet de gcheele afwatering van de twee nieuwe polders opnieuw geregeld zijn. Er werkt thans 470 man, zooals gezegd, uit verschil lende gemeenten en met verschillende capaciteiten. De werkverscliaffingsloonen zijn gebaseerd op de loonen uit het vrije bedrijf. Het is duidelijk, dat dus voor dc verschillende gemeenten het basisuurloon in werkverschaffing verschillend is. Men neemt nu het basisuurloon van de gemeente waar de loonen het laagst zijn cn geeft na berekening van liet in accoordwcrk (dus basisuurloon plus z.g. overgeld) de arbeiders uit dc „duurdere" gemeenten nog een procentischc toeslag. Geen vetpot. Als men de zwoegende mannen ziet, en in den loop van den dag van de inspectie hoort, dat over het algemeen prima wordt gewerkt, ook door de afdeeling „vaklieden", als timmerlui, betonbouwers, enz., en men ziet daarnaast de loonen, dan dringt zich onweerstaanbaar de gedachte op: „Geen vetpot". Loonen van f 17f22 weliswaar bij een „werkdag" van 8 uur, waarbij echter vier uur vervoertijd komt en men dus 12 uur van huis is, kan men bezwaarlijk „hoog" noemen. Echter, na de eerste strub belingen schijnt alles vlot te verloopen cn volgens dc inspectie werken de arbeiders als ze toch in werkverschaffing moeten ar beiden, graag te Winkel. Het is een eigenaardig gezicht dit machtige werk te zien uitvoeren op een manier zooals men dit CO jaar geleden deed: alles met handkraohL Heien, graven, schaven, ijzerbewerking en vele andere dingen, die een gewoon bedrijf tegenwoordig mechanisch doet. Geen won der dat bij dit werk in „normaal aange nomen werk" fl 450.000 verloond zou wor den tegen thans een millioen voor het ge- heclc kanaal. Echter het Rijk betaalt de f 550.000 welke ze andera aan „de steun" zou moeten offeren, dus in feite kost het op duurdere wijze uitvoeren niets meer. Er komt meer geld in circula tie, het gemeenschapsbelang ligt voor de hand! Men verzekerde ons, dat ook 's winters het basis uurloon, ondanks de dan ongun stige weersomstandigheden gehaald kan worden. Vaklieden als timmerlieden, be tonwerkera verdienen door den* toeslag steeds meer. Dit object moet men voorname lijk zien als uitkomst voor dc groote ste den, die hier een goede uitlaatklep voor hun arbeidersoverachot hebben gevonden. Extra nummers. Als een goed innpressario hadden de hee ren van Rossum en Maandag nog eenige extra-nummers toegevoegd. Direct bij liet Kanaalobject sluit aan het verlagen van dc Westfriesche Binnendijk van Kolhorn naar Boerensluis. Hier is een loonpost van f 13000.geraamd. Het Hoogheemraadschap laat uitvoeren liet afgraven van deu Groetpolderdijk over een afstand van 4620 meter. Het zal kosten aan loon f 15000.aan bij komende kosten f5000.—. Bij Aartswoffd in het nieuwe land is men aan het diepspitten om de goede klei boven te krijgen. Wierin germeer is, aldus Ir. Maandag, liet. werkver schaffingsobject dat dc minste klachten heeft gegeven. Wij meenden wel eens anders ge boord tc hébben! HoogheemraadschapWegschap. Op onzen verderen tocht door Noord Holland hadden wij volop gelegen heid op te merken van hoeveel be lang de uitgevoerde plannen tot we genverbeteringen door het Hoog heemraadschap Hollands Noorder kwartier zijn geweest. Men moge dit lichaam dan wel eens spottend „wegschap" noemen, het is de groote vraag of de provincie zooveel voor het wegennet zou hebben gedaan! Een mooi object is ook dat te Wervers- hoof. Hier wordt een gedeelte van de z.g.n. Onderdijk en Kagerdijk, welke voor malige Zuiderzeedijken zijn, onder beheer van het Hoogheemraadschap Noordhollands Noorderkwartie afgegraven. De kosten aan dit werk vebonden zijn: loon 26.250.bij komende kosten f 28.600.De uitvoering van dit werk zal een belangrijke verbete ring voor de gemeente Wervershoof betee- kencn. De gemeente Wervershoof en de provincie Noordholland hebben dan ook een financiecle bijdrage in uitzicht gesteld in dc bijkomende kosten. Als compensatie voor het niet uitvoeren van het kanaalplan MedemblikEnkhui zen, wordt hier straks een weg van Groote broek naar Andijk gelegd, 6 K.M. door een tuinbouwstreek waar thans geen huis staat een weg dus als door het Geeskneram'bacht, Een bezoek aan de werkverschaffing te Zwaag en Hoorn besloot ons ochtendpro gramma, dat bevatte de werkverschaffing in dienst van de verkeersverbeteringen. In den middag hebben wij zeer interes sante gegevens kunnen verzamelen over de werkverschaffing in dienst van cultuur en wetenschap en o.a. dc aanleg van „lysi- meters" te Castricum gezien, aanleg ten dienste van de oplossing van het vraag stuk der wateronttrekking der duinen. In een slotartikel zullen wij dit morgen be handelen! SLOOTDORP. Fokpaardendag op het sportterrein Schitterend qcslaaqd. Van den fokdag van gisteren mag gezegd worden, dat deze weer uit stekend is geslaagd. Een groot aan tal paarden, over 't algemeen van best gehalte en schitterend weer. Slechts de belangstelling had veel grooter moeten zijn. Door de heeren Snerp, plaasvervangor voor Diederen,* die verhinderd was, en dc Graaf werd vlot gekeurd. De regeling was evenals de vorige keeren in handen van den heer K. J. Kaan, die natuurlijk de zaak puik verzorgde. Om 10 uur begon de strijd. Begonnen werd met de hengstveulens. Een tamelijk goede groep met als uitblinker de no. 1 geplaatste van A. Spaans te Kolhorn. Een best veulen, die bovendien nog erg profi teerde van zijn mooi pruikje haar. De merrie veulens waren best. De terug geroepenen waren alle vier uitstekende die ren, die overal in den strijd kunnen ver schijnen. Onder de niet terug geroepenen waren ook nog verschillende die weinig of niets minder waren. Hun eenig gebrek lag hierin, dat ze te jong waren en dientenge volge de krijg niet konden volgen. De eenjarige merrie'n mochten zich ook laten zien. Dc bovenaan geplaatste, was een schitterende jaarling. Geweldig grof en gespierd. Wel verwachten we, dat de volg orde 't volgend jaar wel eens anders zal kunnen zijn. Beatrix van J. P. Dieleman b. v. die dc laatste plaats van de teruggeroepe nen bezette en Birone van E. Bruins, die niet geplaatst werden, zullen nog wel eens van zich laten hooren. En nu de twenters of twee-jarigen. Ook alweer een beste collectie. Wel hebben wij ons. over de plaatsing eventjes afgevraagd of Nora van Middenmeet* niet te laag is geplaatst en waarom Paula een best twen ter, maar met een gezwollen sprong wel werd terug geroepen. Na ruim een uur te hebben gepauseerd kwamen de 3-jarigen aan de beurt. Deze paarden werden gekeurd voor inschrijving en daarnaast voor- dc premiën. Van dc 16 aangegevenen werden er 15 ingeschreven. Een tc hoog percentage naar liet ons voorkwam. Een drie-lal dieren van slechte kwaliteit of grove gebreken werden opge nomen financieel natuurlijk wel een suc ces, maar ons dunkt, dat is ook alles. Als no. 1 werd geplaatst Margot van Es- poir van J. Geerligs te Anna Paulowna. Een beste vlotte merrie en voldoend grof. De daarop volgende zou niet te slaan zijn, in dien haar stand en stap voor goed waren. Bij de merrie's van 47 jaar werd in 2 maten gekeurd. Eerst werd de kleine maat opgeroepen. Aan den kop hiervan stonden 3 schitterende merrie's, die elkaar weinig maakten, en morgen misschien precies an dersom geplaatst zouden worden. De hierop volgenden waren ook goed, maar vielen toch bij hup voorgangers erg terug. Bij dc groote maat waren weinig aan trekkelijke merrie's. Wel grof en zwaar, maar niet zoo innemend. Vooral nummer 2 is buitengewoon zwaar in alles. Kampioenen werd Clara van J. Waiboer uit Anna Paulowna. Mede candidaat was Maric van Jac. Woets, de winnaar in de groote maat. Nog werd getoond Elegant v. Willy Stone, deze kwam schitterend voor en zal op dc nat. tentoonstelling te Den Bosch een ern stig woordje medespreken, De uitslagen. Hieronder volgen de gedetailleerde uit slagen. Hengstveulens: 1. Castor, v. Kolhorn, van A. Spaan te Kolhorn; 2. Monarch v. d. Waard van R. L. Waiboer, 3. Dragonzon v. Princes, van Jb. Geerligs, beiden te Anna Paulowna, alle drie een medaille. Merrieveulens: 1. Agnita v. d. Waard van R. L. Waiboer te A. Paul.; 2. Beppie v. d. Radiboudhoeve van A. P. A. Hermus te Mid dcnmeer, 3. Willy v. K. G. de Kaan te A. Paul., 4. Mirza v. Oorlerveld, v, G. Geerligs, resp. f 10, f 10, f 7.50, f 7.50 Éénjarige merries: 1. Rudolfine v. A. Pruissen te Haarlemmermeer, 2. M ai zink a v. d. Waard van R. L. 'Waiboer, A. Paul., 3. Hcrmiena v. dc wed. J. PP. Schuiringa te Middenmeer, 4. Emma van A. Pruissen te Haarlemmermeer, 5. Cula van J. de Graaf te Haarlemmermeer; 6. Beatrix van Dragon v. Jb. Geerligs, A. Paul, 7. Dirkje van Dorpzich van J. de Graaf, 8. Beatrix van Wieringer meer, van J. P. Dieleman, W.meer, resp. f 22.50, f 20, f 17.50, f 15, f 12.50, f 10, f 7.50 cn f 5. Tweejarige merries 1. Kristien v. d. Waard van R. L. Waiboer, A. Paul., 2. Hifda v. El- drik van W. Zadelhof tc Wieringerwerf, 3. Olga v. Brugzicht van J. P. Dieleman, W. meer; 4. Nora v. Middcnmeer van de wed. Schuiringa; 5. Jacoba v. E. Bruin, 6. Paulu v. dezelfde, 7. Midza d'AHEA van de wed. Schuiringa, allen idem; 8. Hersenrina van A. J. Barendrecht tc Schermerhora. 3-jarigen, respectievelijk 40, 35, 30, 25, 20, 15 en 10 gulden: 1 Margot van Espsir van Jb. Gerligs voorn.; 2 Tertia van J. P. Die leman voorn.; 3. Florette van J. Onderdij'k Een paardenknecht siert het kampioensdier van den Wieringermeerpolder op. Op het kledne plaatje: In draf voor de jury. DE RUSSISCHE LIEFDE VAN Dr. ROMEIN. Het Handelsblad heeft een interview ge had met dr. J. Romein, den nieuwen hoog leeraar aan de Gemeentelijke Universiteit te Amsterdam, om wiens benoeming zoo veel rumoer is geweest. Men weet, dat de Amsterdamsche com munistische raadsleden hun stem op dr. Romein hebben uitgebracht, omdat zij ver wachtten, dat de vroeger communis tisch gezinde geleerde wel zou omzwaai en tegelijk met de neiging der Westersche democratieën naar een goede verstandhou ding met Sovjet-Rusland. Wij laten een gedeelte van het inter view hier volgen: Wat is volgens U bovenal noodig? Wat bovenal noodig is? Verdraag zaamheid. Dat beginsel moeten we zoo hoog mogelijk houden. Verdraagzaamheid en vrij heid \an meeningsuiting. Maar laat zich uw uitspraak wel goed rijmen met uw oude sympathie voor de Sowjet-Unie? Daar zou ik slechts dit van willen zeggen, aldus dr. Romein: Het moet een ieder duidelijk zijn, dat wij steeds meer toegaan naar een maatschappij met een economisch gebonden structuur. Gezien deze economische gebondenheid heb ik al tijd, als tegenwicht, de noodzaak van vrij heid in het geestelijke leven gevoeld een synthese dus van vrijheid en gebondenheid. Nu kende, ook indertijd al, de proletari sche dictatuur in Rusland de vrijheid niet, doch in de eerste jaren, na dc bolsjewisti sche revolutie was de hoop gerechtvaardigd dat deze dictatuur slechts van tijdelijken aard zou zijn om dan de nieuwe geeste lijke vrijheid te brengen. Die verwachting is echter tot nu toe in de practijk niet in vervulling gegaan, zoo be- sioot ')e nieuwbenoemde professor dit ge deelte van het onderhoud. EEN „MISDAAD". De „Java Bode" concludeert in een arti kel over onze vlootuitbreiding. dat Indië zich moet laten hooren vóór het Vlootplan, dat, naar deskundig oordeel, deze kolonie geeft waarop zij, gezien in het licht van de huidige omstandigheden, aanspraak heeft, en duidelijk moet naar Holland op klinken, dat Indië zich niet wil neerleg gen bij den huidigen toestand op het ge bied van de weermacht, en dat wij het hier een misdaad achten indien dit koloniale rijk onvoldoende beschermd blijft cn daar door steeds meer de hebzucht van sterkere staten opwekt. „Hiertoe moge een algemeen protest uit gaan, zoodat in Holland geen moment wordt getwijfeld aan de meening van In dië ten opzichte van een probleem, dat in belang verre uitgaat boven elk ander vraagstuk." te Middcnmeer; 4. Ivonne van de Wed. J. P. Schuiringa te Middcnmeer; 5. Mier van de Noorman van E. Bruins voorn.; 6. Bcr- tha van R. Hoeksema te Middenmeer; 7. Ingrid van S. Breebaart te Middcnmeer. 47-jarigen, kleine maat. Respectievelijk 40, 35, 30, 25, 20, 15 en 10 gulden: 1. Clara van J. Waiboer te Anna Paulowna; 2. El- vire van A. Spaans te Kolhorn; 3. Julia van G. Gereligs voorn.; 4 Bertha de Zeve- cotq van Wed. Schuiringa; 5. Clara van Oudemolen van A. Spaans; 6. Julia van Schermerhora van A. Barendrecht, voorn.; 7. Olga van Rozenhof van E. Bruins, voorn. Dito, groote maat. Respectievelijk 40, 35, 30, 25, 20, 15 en 10 gld.: 1. Marie van Jac. Woets te Middenmeer; 2 Roulette van W. Zadelhof voornoemd; 3. Spera van Bloe- nYendaal van denzelfde; 4. Clementine van G. C. de Slutter te Middenmeer; 5. Irene v. G. H. Geerligs voorn.; 6. Lies van R. L. Waiboer, voorn.; 7. Nis ka van derozelfde. KOEGRAS JULIANADORP. SCHOOLFEEST. Gisteren vierden de kinderen 'der laagste vier klassen der O.L. school te Julianadorp hun jaarlijksche schoolfeest. Met elf luxe auto's en twee bussen vertrok men om 9 uur naar Alkmaar. Daar werd een bezoek gebracht aan den muziektuin, terwijl later een wandeling werd gemaakt naar de Apenkooi en de Hertenkamp. Daarna ging het naar de Bedriegertjes te Bergen, waar naar hartelust werd genoten van de vele vermakelijkheden. Vervolgens trok men verder naar Schoorl en speelde daar in den speeltuin en in het zandgat. Hoogst voldaan keerde men over Petten en Callantsoog huiswaarts en arriveerde te ongeveer half acht te Julianadorp. Eern woord van dank mag zeker niet onthouden worden aan de autobezitters die hun wa gens belangeloos beschikbaar stelden, ANNA PAULOWNA VERKOOPING. Gistermorgen had in Veerburg de verkno ping plaats van de boerenwoning met bol lenschuur, arbeiderswoning en bouwland, aan den Grasweg, tezamen groot 12.68.10 ha. en in huur bij de fa. De Boer— Nieuwland. Op de verleden week gehouden verkoo- ping bij opbod was de inzet f 1S652.36. Het geheel werd nu, na combinaties en afslag, gemijnd door den heer Jac. Rozen broek, als vertegenwoordiger der N.V. Staal duinen te 's-Gravenzande, die eigenaresse werd voor f 21553,36. LANGENDIJK OUDKARSPEL. TOESTAND WILLEM KWAKS. Nog steeds buiten kennis. Naar wij vernemen, was de toestand van den bij het ongeluk op Schiipfhol zwaai! gewonden milicien Willem Kwaks heden nacht nog zeer ernstig. Hij verkeerde nog steeds buiten kennis. HEERHUGOWAARD GARAGEBOUW GEGUND. Het bouwen van een garage voor den heer Jac. Appel is gegund aan Kamp, Mid denweg, alhier.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1939 | | pagina 8